قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والثمانون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والثمانون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والثمانون

خارج فيلا ناهد الرفاعي
-ادهم ليارا: الحمدلله ان ربنا نجاكي من المصيبة دي، الحمدلله انك رجعتي تاني لحضني، الحمدلله يارب
-يارا: الحمدلله
-ادهم: أنا، أنا ناوي اعوضك عن كل اللي فات، وأبدأ حياتي معاكي صح..!

أسرع كلا من خالد وجاسر ناحية ادهم ويارا لكي يطمئنوا عليهما، أخذ جاسر يارا في أحضانه و...
-جاسر: حمدلله ع سلامتك يا يارا، حمدلله ع سلامتك يا أختي، أنا كنت هاموت من القلق عليكي، الحمدلله ان ربنا نجاكي
-يارا: آآآآ
-خالد: الف مليون حمدلله ع السلامة يا يارا، بجد احنا محسناش بقيمتك ولا غلاوتك عندنا إلا لما حصل اللي حصل
-يارا: هه.

-خالد: الواحد فعلا عرف ع ايدك يعني ايه يبقى عنده اخوات ويعني ايه يحافظ عليهم
-ناهد من بعيد: يارا
-جاسر: ماما
-ناهد: جاسر، ابني حبيبي
-جاسر: ماما انتي كويسة؟
-ناهد: الحمدلله يا بني أنا بخير
-جاسر: اومال فين شاهي؟
-ناهد: اطمن عليها، هي بخير، أنا بس كنت عاوزة اطمن ع، ع يارا
-يارا: هه.

-ناهد: انا جاية بنفسي عشان أقولك حقك عليا يا بنتي، حقك عليا في اللي عملته فيكي، أنا أسفة يا بنتي عن كل حاجة غلط عملتها، عن كل اساءة اتوجهت بها ليكي
-جاسر: هه
-ناهد: شاهي قالتلي ع اللي عملتيه معاها
-يارا: أنا، آآآ
-ناهد: انتي مافيش زيك يا بنتي، انتي أحسن حد عرفناه في الدنيا كلها
-جاسر: ايه؟ أنا مش فاهم حاجة
-خالد: ولا أنا
-ناهد: لولا شجاعة يارا كان زمانت شاهي ضاعت ع ايد الكلاب بتوع عدلي
-جاسر: ايييه؟

-أدهم بفخر: مراتي مالهاش زي
-جاسر: يارا، أنا، أنا مش عارف أقولك ايه، انتي فعلا آآ...
-يارا مقاطعة: أي حد في مكاني كان عمل كده
-جاسر: لأ استحالة، بعد اللي شاهي كانت بتعمله معاكي متوقعتش انك ممكن تساعديها
-خالد: فعلاااااا يارا مش زي أي حد
-جاسر: انا، أنا كنت عاوز أقولك يا يارا اني سافرت ألمانيا عشان أثبت اني أخوكي وآآآ...
-ناهد مقاطعة: معلش يا بني سيبني انا اللي أتكلم
-جاسر: ثواني يا ماما.

-ناهد: لأ يا بني من فضلك، لازم يارا تعرف بالظبط انك انت مكدبتش في اي حاجة، فعلا يا يارا أنا كنت متجوزة من أبوكي الله يرحمه، وهو طلقني بعد جوازنا بشهرين وأنا خبيت عنه أمر حملي في جاسر واتجوزت ع طول جوزي يسري وفهمته ان جاسر ابنه، كنت عاوزة احرق قلب باباكي ع ابنه، لكن انا اللي كنت غلطانة، أنا اللي أغضبت ربنا وعملت حاجات غلطت، اتجوزت وأنا في فترة العدة، ونسبت ابني لحد تاني، وأنا بتأسف عن ده، ومستعدية أعترف باللي عملته قدام النيابة عشان الكل ياخد حقه، ولو قارنتي ورق جوازي من رفعت بورق جوازي من يسري وورق شهادة ميلاد جاسر هتعرفي اني فعلا كدبت.

-جاسر: يارا، أنا كل همي اني كنت أخدك تحت حضني مع شاهي وأحميكي من أي خطر
-يارا: أنا مش محتاجة لأى اثباتات عشان تقول انك اخويا..
-جاسر: يعني ايه؟
-ناهد: والله يا بنتي اللي قولتهولك ده الحقيقة
-يارا: أنا مصدقة فعلا ان جاسر هو أخويا من غير أي ورق ولا اثبات
-خالد: هه
-أدهم: آآآ...
-جاسر: بجد؟
-يارا بابتسامة: ايوه، ماهو مش معقول هاجيب الشجاعة دي من بره
-جاسر وهو يقبل رأسها: لأ طبعاااا يا، يا أختي.

ثم جاءت شاهي لتعتذر عما فعلته ليارا و...
-شاهي بتردد: ي، يارا
-الجميع: شاهي
-جاسر: شاهي حبيبتي، انتي كويسة
-شاهي: الحمدلله يا جاسر
-خالد: الف حمدلله ع سلامتك يا شاهي
-شاهي: الله يسلمك يا خالد
-ادهم: الحمدلله انك بخير يا شاهي
-شاهي: الحمدلله، بس ده راجع لربنا وبعده يارا
-يارا: آآآآ..

-شاهي: يارا أنا، أنا أسفة عن كل حاجة وحشة عملتها فيكي، أنا أسفة عن كل كلمة قولتها عنك غلط، انتي طلعتي احسن مني بمليون مرة، انتي بأخلاقك وشجاعتك معايا طلعتي مش بنت خدامة لأ بنت أصول وناس فعلا، أنا أسفة ع كلامي اللي كنت بضايقك بيه
-يارا: أنا آآآ...
-شاهي: حقك عليا، أنا بوعدك ان ده مش هيحصل تاني أبدا مني، انتي احسن مني بتربيتك واخلاقك.

-يارا: انتي، انتي زي اختي يا شاهي، ومهما حصل بينا مكنش ينفع أسيبك وأقف اتفرج ع المجرم ده وهو بيقرب منك
-شاهي وهي تحتضن يارا: انتي فعلا مالكيش زي
-جاسر: والله الدمعة هتفر من عيني
-خالد: وأنا كمان
-ناهد: ربنا يخليكوا ومايحرمكوش أبدا من بعض.

-خالد: انا كمان عاوز اعتذر لأدهم اخويا وليارا عن أي اساءة قولتها ليهم، انا فعلا كنت مندفع، مافكرتش انهم ممكن يكونوا بيحبوا بعض، وكل همي كان نفسي وخلاص..
-جاسر: اها، ساعة الغضب الواحد بيبقى مش بيفكر
-ناهد: صح
-خالد: مسامحتي يا أدهم
-أدهم: انت حبيبي يا خالود، مقدرش أزعل منك
-خالد: وانتي يا يارا
-يارا: آآآآآ، مافيش مشكلة.

وبينما هم يتحدثون اقترب منهم إسلام ليبلغهم بما حدث و...
-اسلام: ألف حمدلله ع سلامتكم
-أدهم: الله يسلمك
-جاسر: شكرا يا اسلام ع تعبك معانا
-اسلام: متقولش كده، ده واجبي
-جاسر: ربنا يخليك يا رب
-اسلام: المهم كنت عاوز أقولكم ان عدلي اتصاب بس هايعيش والاسعاف هتنقله المستشفى وهيتحاسب عن كل حاجة عملها
-يارا: طب وال، الراجل ال، آآآآ
-اسلام: اللي كان موجود فوق
-يارا: ايوه.

-اسلام: اه ده كمان عايش بس هيطلعله كالو في دماغه لكام شهر كده من اللي اتعمل فيه
-يارا ضاحكة: ههههههههههه ده انا اللي عملت فيه ده
-اسلام: لأ برافو فعلا
-جاسر: الحمدلله ان الأمور عدت ع خير
-اسلام: معلش يا جاسر كنت عاوزك في كلمتين ع جمب
-جاسر: اوك يا اسلام
وقف اسلام مع جاسر بعيدا عن الباقيين ليتحدثا سويا و...
-جاسر: خير يا اسلام في ايه؟
-اسلام: الحقيقة أنا، آآآ، انا..
-جاسر: قول يا اسلام ع طول اللي انت عاوزه.

-اسلام: بص أنا عارف انه مش الوقت ولا المكان المناسب لده، بس أنا، أنا كنت عاوز اسأل ان، آآ، آآآ
-جاسر: يا عم قول ع طول الكلام اللي انت عاوزه
-اسلام: بصراحة كده انا كنت عاوز اسأل ان، ان كانت اختك الآنسة شاهي مخطوبة ولا آآآ...
-جاسر باستغراب: هه! ليه؟
-اسلام: يعني آآ...
-جاسر مبتسما: لا يا سيدي لا مخطوبة ولا متجوزة ولا أي حاجة
-اسلام: طب حلو أوي، أصل كنت بفكر يعني آآآ.

-جاسر: أوعى تقولي ان البت المفعوصة دي لفتت نظرك
-اسلام: الصراحة اه، ويعني كنت عاوز أتعرف عليها في وجودك طبعا يعني عشان لو آآآآآ
-جاسر: سبحان الله
-اسلام: هو في حاجة؟
-جاسر: لأ مافيش، بس اظن نأجل الكلام في المواضيع دي بعدين
-اسلام: ماشي، بس مبدأيا معندكش مانع صح
-جاسر: أنا معنديش مانع، بس أسأل صاحبة الشأن وماما طبعا
-اسلام: تمام، مظبوط.

طلب أحد رجال الاسعاف من يارا أن تأتي معه لكي يفحصها ويضمد جروحها، فذهبت معها شاهي وناهد، بينما ظل خالد وادهم يتحدثان سويا
-خالد: ناوي تعمل ايه يا أدهم انت ويارا؟
-ادهم: ناوي أبدأ صح
-خالد: تبدأ صح ازاي يعني؟ أنا مش فاهم!
-ادهم: يعني ناوي ابدأ حياتي مع يارا من البداية
-خالد: مش فاهم برضوه
-ادهم: يعني بأمر الله هاعمل فرح محترم ليارا، وأخليها تحس بإنها عروسة فعلا مش اضحك عليها وآآآ...

-خالد: يعني ايه اضحك عليها؟
-أدهم: متخدتش في بالك، المهم يعني أنا نواي أعمل كل حاجة زي المفروض ما بتتعمل
-خالد: كل ده حلو، بس عندك مشكلة واحدة
-أدهم: مشكلة ايه دي؟
-خالد: فريد هانم الرفاعي
-ادهم: ودي مش بس مشكلة، دي نصيبة كبيرة!
-خالد: بالظبط...!
في فيلا رأفت الصياد
أبلغ خالد أبيه بأمر انقاذ يارا، وأنهم في طريقهم جميعا للعودة إلى الفيلا و...
-رأفت بفرحة هاتفيا: الحمدلله يا رب، الحمدلله
-عمر: بابا في ايه؟

-خالد هاتفيا: احنا جايين في الطريق يا بابا
-رأفت: توصلوا بالسلامة، طب هي يارا جمبك؟
-خالد: لأ، مع أدهم وجاسر
-رأفت: يا خسارة، لو كانت جمبك كنت كلمتها واطمنت عليها
-خالد: احنا جايين في الطريق
-رأفت: ماشي.

أنهى رأفت المكالمة الهاتفية مع ابنه خالد، ليستفسر منه عمر عن يارا و...
-عمر: ها يا بابا؟ عرفت حاجة؟
-رأفت: أيوه يا بني، الحمدلله لاقوا يارا وراجعين بيها ع الفيلا
-عمر: الله اكبررررر، هو ده الكلام
-رأفت: الحمدلله.

-فريدة من بعيد: فيه ايه كده مفرحكم
-عمر بفرحة: يارا رجعت، يااااارا رجعت
-فريدة بصدمة: ايييه
-رأفت مبتسما: الحمدلله، تحس ان البيت ده كان ميت من غيرها
-عمر: اه والله يا بابا، أنا هاطلع أستناها برا ع البوابة
-رأفت: يا بني استنى
-عمر: لألألألأ، ده أنا مصدقت انها رجعت
-فريدة: يعني، يعني آآآ...

-رأفت بصوت مرتفع: يا صباااااااااااااااااح
-فريدة بقلق في نفسها: ص، صباح، لأحسن يكون ناوي انه، انه يعمل اللي قالي عليه
-صباح: ايوه يا رأفت بيه
-رأفت: جهزي أحسن أكل عندنا كله عشان يارا راجعة الفيلا خلاص
-صباح بفرحة: الحمدلله، الحمدلله، لوووولوووولي، لوووولووولي
-رأفت: ايوه يا صباح عاوزك تملي الفيلا زغاريط للصبح
-صباح: ألف حمد وشكر ليك يا رب، الحمدلله لوووووولوووولي.

-رأفت: ايه يا فريدة مالك؟ شكلك مش فرحان
-فريدة: هه، آآآ
-رأفت: احسنلك تفردي وشك لما يارا ترجع، وإلا قسما بالله هانفذ تهديدي
-فريدة: آآآ، ط، طيب.

بعد وقت قليل، وصلت السيارات بالجميع إلى الفيلا. سمع عمر أبواق السيارات تأتي من أول الطريق، فكان أول المنتظرين للترحيب بعودة يارا، وبالفعل اقتربت أحد السيارات ونزلت منها يارا، فأسرع عمر إليها و...
-راضي بصوت مرتفع: الست يارا جت، الست يارا جت
-عمر وهو يجري ناحيتها: يااااارا
-يارا بفرحة: عمر
-عمر وهو يحتضنها: حمدلله ع سلامتك يا يارا، يااااااااااه، ده أنا كنت هاتجنن عليكي
-يارا: الله يسلمك.

-ادهم: بالراحة شوية، ده انا اللي اسمها جوزها معملتش كده
-عمر: ما أنا سايبهالك بقالي يومين، سيبني أخد فرصتي
-يارا: شكرا يا عمر ع سؤالك عني
-عمر: شكرا بس كده ع الناشف مافيش بوسة أي حاجة
-أدهم: اتلم يا زفت
-خالد: احنا هنفضل واقفين كده كتير
-جاسر: يالا يا جماعة ندخل جوا
-رأفت وهو يتجه ناحية يارا: يارا، حبيبتي، حمدلله ع سلامتك
-يارا: الله يسلمك يا عمي
-رأفت وهو يحتضنها: يااااااه، الواحد كان هيتجنن عليكي.

-يارا: الحمدلله عدت ع خير
-جاسر: الحمدلله، لولا اللي حصل ده مكنش في حاجات كتير هتتغير
-خالد: بالظبط
-شاهي: ازيك يا انكل
-رأفت: شاهي، ازيك يا بنتي؟ انتي عاملة ايه الوقتي
-شاهي: تمام
-ناهد: أنا، أنا مش عارفة اقولك ايه يا رأفت بيه ع اللي عملته معانا
-رأفت: احنا كلنا عيلة واحدة
-جاسر: بالظبط، وده اللي أنا بقوله
-خالد: أنا رأيي نجيب كراسي ونقعد هنا
-عمر: أحسن برضوه
-رأفت: لالالا، اتفضلوا يا جماعة كلكم جوا.

-يارا في نفسها: أهو أنا مش خايفة غير من دخولي لجوا تاني...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة