قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل التاسع والثلاثون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل التاسع والثلاثون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل التاسع والثلاثون

في غرفة يارا
كانت يارا تحاول منع المياه من الاستمرار في التدفق، بينما أغلقت شاهي عليها باب الحمام وباب الغرفة حتى لا يسمعها أحد...
-يارا من الداخل: يااااااااا ناس يا اللي عايشة هنا، الحقووونا، البيت بيغرق، أنا محبوسة في الحمام، حد سامعني، آآآي، الصابون عماني، منك لله يا بعيدة.

في غرفة خالد
كان جاسر يتصفح هاتفه المحمول ويتابع الأخبار على شبكات التواصل الاجتماعي حينما سمع صوت طرقات وصراخ يأتي من بعيد، فظن أنه التلفاز و..
-جاسر: ايه الصوت ده؟ الظاهر انه التلفزيون ولا حاجة، بس لأ، صوته غريب، أحسن حاجة اعملها أطلع كده أبص وأشوف الدنيا ماشية ازي.

خرج جاسر من الغرفة ليجد شاهي تضحك بطريقة هيسترية، فاستفسر منها عما يحدث و..
-شاهي: ههههههههههههه، هههههههههههههههه
-جاسر: مالك بتضحكي كده ليه
-شاهي: هههههههههههه، مش قادرة، حاجة فظيعة
-جاسر: هي ايه دي اللي فظيعة ومخلياكي كده مسخسخة ع الاخر
-شاهي: كنت شوف منظرها هههههههههههههههه
-جاسر: هي مين دي؟
-شاهي: البت الخدامة، زمانتها الوقتي هههههههههههههههههههه لألألأ هههههههههههههه.

-جاسر: ما تنطقي يا شاهي في ايه؟
-شاهي: أصل الحمام في مشكلة في صرف المياه
-جاسر: ما أنا عارف
-شاهي: عارف منين
-جاسر: مش انتي بتتكلمي عن حمام خالد
-شاهي: لأ، ده الحمام بتاع اوضتنا
-جاسر: ماله؟ ما تكلمي في يومك
-شاهي: المياه طفحت من كل حتة وزمانتها غرقانة جوا
-جاسر: اييييه؟
-شاهي: ههههههههههههه
-جاسر بضيق: وازاي تسيبيها لوحدها كده، فين صباح ولا مبلغتيش حد من اللي هنا ليه؟

-شاهي: وأبلغهم ليه وأنا عاوزاها تتبهدل جوا
-جاسر: انتي معندكيش دم والله.

أسرع جاسر إلى غرفة يارا ولكنه وجد الباب موصد فطلب المفتاح من شاهي ولكنها رفضت أن تعطيه اياه و..
-يارا من الداخل: حد سامعني، المياه مغرقة الدنيا عندي، يا نااااس يااللي أعدة في البيت ده، الحقوووونا بنغرق هنا!
-جاسر بضيق: هاتي مفتاح الأوضة يا شاهي
-شاهي: لأ
-جاسر: شااااهي، هاتي المفتاح أنا بقولك، انتي مش سامعة يارا بتقول ايه؟
-شاهي: سمعاها، وأنا اللي عملت فيها ده
-جاسر: اييييه.

-شاهي: ايوه، وأنا قولتلك لأ مش هديك المفتاح..
-جاسر: شاااااااهي!
-شاهي: أنا، أنا أصلا رميت المفتاح
-جاسر: بقى كده، طيب.

قام جاسر بمحاولة كسر الباب مما جعل من في الفيلا يأتي على آثر صوت الارتطام القوي و...
-فريدة: في ايه اللي بيحصل هنا
-ناهد: جاسر، في ايه اللي بيحصل عندك؟
-يارا من الداخل: افتحوا الباب ده بقى، حرااااام عليكو أنا تعبت
-أدهم بقلق: ده صوت يارا! ايه اللي بيحصل بالظبط؟
-جاسر: أنا بحاول أكسر الباب
-فريدة: ليييه؟ تكسره ليه
-ادهم مسرعا: في ايه؟ انت بتكسر الباب ليه.

-جاسر: شاهي عملت كارثة جوا، و بحاول ألحق الغلبانة اللي محبوسة في الحمام
-أدهم: عملت ايه؟
-جاسر: مش وقتك، يالا نكسر باب الأوضة
-فريدة: شاهي، في ايه؟
-شاهي: آآآآ، آآآآ.

قام كلا من ادهم وجاسر بكسر باب الغرفة ليرى الجميع المنظر من الداخل، الغرفة ممتلئة بالمياه والصابون، كل شيء مبتل تماما و...
-فريدة بشهقة: مش ممكن، بيتي
-ناهد: يا ساتر يا رب
-جاسر: بسرعة ع الحمام
-أدهم: اوك
-يارا من الداخل: افتحوا الباب، افتحووووه.

-جاسر: ابعدي عن الباب يا يارا عشان هكسره
-يارا من الداخل: طيب
-أدهم: بسررررعة ياجاسر.

-فريدة: عفشي، حاجتي اللي جبتها
-شاهي: انا، أنا ماليش دعوة، ي، يارا هي السبب
-ناهد: لا حول ولا قوة إلا بالله
-فريدة: برضوه الزفت دي ورا كل مصيبة تحصل هنا.

قام أدهم وجاسر بمحاولة كسر باب الحمام، وأمروا يارا بالابتعاد عنه، فوقفت لداخل البانيو، وحينما كسروه تفاجئوا بالمنظر في الداخل و..
طااااااااخ، طاااااااخ
-أدهم: ابعدي يا يارا
-يارا: انا واقفة بعيد.

-جاسر بعد كسر الباب: اييييه ده
-أدهم: ايه اللي حصل هنا.

كانت يارا تقف مبتلة تماما بفعل المياه والشامبو وترتدي بنطالا من الجينز وفوقه فقط البادي الأسود الداخلي ذو النصف كم ووجهها يعلوه الغضب، وما إن وجدت الباب مفتوح حتى قفزت من البانيو بسرعة في محاولة منها للفتك بشاهي، لكن منعها جاسر من الاقتراب منها، بينما اختبئت شاهي خلف أدهم و...
-يارا: وربنا ما سيباكي، والله ما هسيبك إلا لما اجيبك من شعرك، أنا تعملي فيا كده.

-شاهي بخوف: يا مااامي، حشوها عني، ابعدها عني يا أدهم، متخليهاش تلمسني
-أدهم: مش هاتيجي جمبك، ابعدي انتي بس عن وشها السعادي
-جاسر وقد أمسك يارا: اهدي يا يارا
-يارا وهي تحاول الافلات منه: والله ما أنا سيباها
-جاسر: خلاص يا يارا
-شاهي: امسكها كويس يا جاسر، اوعى تفلت منك المتوحشة بتاعة البلاليع دي
-يارا: أنا متوحشة وبتاعة بلاليع كمان، والله ما سيباكي، اوعى كده وسع
-جاسر: بسسسسسس.

-فريدة: انتي السبب، بوظتيلي بيتي
-يارا: لأ مش أنا، بنت اختك هي اللي عملت كده، وبدل ما تشكرني اني بساعدها تحبسني
-ناهد: شاهي عملتي كده ليه
-شاهي: على طول صدقتوها وكدبتوني، أنا معملتش حاجة، الخدامة دي هي اللي عملت ده
-يارا: انا اللي خدامة ولا انتي اللي متربتيش
-شاهي: انا متربية غصب عنك.

-فريدة: لأ مش قادرة أشوف المنظر ده، آآآآه، مش قادرة
-ناهد: فريدة، فريدة.

لم تتحمل فريدة المنظر وإنما خرجت من الغرفة مسرعة، ولحقت بها ناهد في خارج الغرفة و...
-فريدة: شايفة بنت الخدامين عملت ايه في بيتي؟ شايفة بوظت عفشي ازاي، كده كتير عليا بجد
-ناهد: طب اهدي يا فريدة عشان صحتك يا حبيبتي
-فريدة: اليت دي ناوية تخلص عليا بدري
-ناهد: معلش استهدي بالله.

-جاسر وقد ترك يارا: اسكتوا انتو الاتنين
-أدهم: شاهي، خلاااااص
-شاهي: انتي هتيجي عليا انت كمان، اه طبعا ماهي الهانم بتعرف تلم الرجالة حواليها كويس
أدهم بحدة: شااااااااااااااااهي!

-يارا: لأ بقى كده كتير، والله ما سيباكي.

هجمت يارا على شاهي كالوحش المفترس وأمسكت بشعرها وظلت تجذبها بشدة منه وسط صرخاتها العالية وظلت تركلها وترفسها بقدمها وشاهي كانت تقومها بشدة، حاول كلا من أدهم وجاسر تخليص كلتاهما من بعض، ونجحوا في هذا باعجوبة و...
-يارا وهي تجذب شاهي من شعرها: مين دي اللي خدامة
-شاهي متآلمة: الحقوووووني، آآآآآآه
-جاسر: سيبيها يا يارا
-أدهم: يارا، البت هيطلع شعرها في ايدك
-يارا: مش هسيبها أبدااااا.

-شاهي بصريخ: عااااااااااا، ابعدها عني يا جاسر، سيبي شعري، آآآآآآه.

أمسك جاسر بأيدي يارا وحاول أن يخلص شعر شاهي من بين أصابعها، وما إن نجح في هذا حتى كتفها وابتعد بها للخلف، بينما ظلت يارا تركل بقدمها في الهواء كمحاولة لإصابة شاهي...
-جاسر: خلاص يا يارا، سيبها، ماينفعش كده، اهدي طيب
-يارا بعصبية: لألألألأ، أنا بتعمل فيا كده، والله ما هسيبها
-جاسر وقد نجح في ابعادها: تعالي بس
-يارا: سيبني عليها، سيبني
-شاهي متآلمة: آآآآآه، شعري يا متخلفة، شعري طلع في ايدك.

-يارا وهي تركل بقدمها: والله لو سابوني عليكي لأخليكي قرعة خالص
-شاهي ببكاء: ابعدها عني يا أدهم، دي متوحشة
-أدهم: اهدي بس، ومتعيطيش
-يارا: ايوه ايوه، خشي علينا بدور أمينة رزق
-شاهي: اهيء، اهيء، أنا مش قادرة، نفسيتي تعبت منها
-ناهد من الخارج: خرج يارا من هنا يا جاسر دلوقتي
-يارا: لأ مش همشي إلا لما أخد حقي بايدي
-جاسر: تعالي معايا يا يارا
-يارا: لأ.

اضطر جاسر لرفع يارا قليلا عن الأرض ليتمكن من اخراجها وابعادها عن الغرفة وشاهي، ولكنها كانت تقاوم بكل شدة وتصرخ وارتطمت بطرف الباب فجرح كتفها، كان أدهم يشعر بالضيق لأن جاسر ممسكا بيارا وكأنه يحتويها مما دفع أدهم للنهوض و مساعدته و..
-يارا وهي تركل وترفس: لأ مش طالعة من هنا، مش هسيبها إلا لما أعرفها غلطها
-جاسر وهو يحكم قبضته عليها: شششش، اهدي بس..

-ادهم في نفسه: ده انت ماصدقت بقى، هاتك يا حضن وتفعيص وأل ايه بتحوشها عن اختك، انا مش هفضل اتفرج كده كتير.

-ادهم: يالا يا يارا
أمسك أدهم يارا من قدمها ليمنعها من الركل في الهواء، وخرج بها هو وجاسر من الغرفة
-يارا: سيبوني انتو الاتنين
-أدهم: لأ
-جاسر: بس اهدي
-ادهم: هاتها بسرعة ع اوضتي
-جاسر: طيب.

نزل عمر من السطح بعد أن ظل جالسا به لمدة ليستفسر عما حدث و...
-عمر من بعيد: في ايه اللي بيحصل هنا؟ الله يارا! ماسكينك كده ليه؟ استنووووني
في غرفة ادهم
-يارا: انتو فكركم لما تبعدوني عنها أنا مش هوصلها، وربنا ما هيحصل
-عمر: ايه اللي حصل
-ادهم: اسكت دلوقتي
-جاسر: اهدي بس يا يارا، شوفلنا فوطة عندك يا أدهم ليارا
-أدهم: فوطة؟
-جاسر: ايوه
-أدهم لعمر: خش يا فرقع لوز هات واحدة من الحمام
-عمر: طيب.

-يارا بعصبية: أنا مش عاوزة فوط ولا غيره، أنا عاوزة أعرفها غلطها
-جاسر: طب اهدي بس
-عمر: اتفضلي الفوطة
-يارا: لألألألأ
-جاسر: هاتها يا عمر
-عمر: خد.

قام جاسر بالاقتراب من يارا ومد يده بالمنشفة إليها و...
-جاسر بصوت هاديء: ممكن بس اخدي الفوطة الأول تنشفي نفسك وبعدين نتكلم
-يارا: قولتلك مش عاوزة حاجة
-جاسر: معلش عشان خاطري أنا، خديها الأول
-يارا: يوووه
-أدهم بانفعال: ماتخدي أم الفوطة وخلصينا
-جاسر: بالراحة يا أدهم مش كده
-أدهم: في ايه يا عم انت التاني؟
-جاسر: هو ايه ده اللي في ايه؟ ما تتكلم كويس يا أدهم.

-عمر بخضة من خلف يارا: يارا! ايه ده؟
-يارا وهي تلتفت لعمر: ايه؟
-عمر وهو يشير بيده لكتف يارا: بصي!
نظرت يارا إلى كتفها فوجدت أنها جرحت وتنزف دما من منطقة الترقوة، لم تتحمل يارا منظر الجرح المفتوح فسقطت مغشية عليها على عمر الذي أمسك بها واحتضنها و...
-عمر بصريخ: يارااااااااااااااااا...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة