قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل التاسع عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل التاسع عشر

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل التاسع عشر

وصل الجميع إلى النادي، ترجل رأفت والعائلة من السيارة، وقف رأفت يسلم على بعض من أصدقائه الذين لم يرهم منذ مدة وذهب بصحبتهم إلى صالة التدريبات الرياضية ( الجيم )، وكذلك كان الحال مع عمر الذي وقف يتحدث مع أصحابه، بينما كانت يارا تشعر بالرهبة من هذا المكان الجديد عليها، فقد لاحظت أن البشر بداخل هذا النادي يبدو وكأنهم من كوكب أخر، فهم يتصرفون بغرابة و..

-أحد السيدات: اوووه فريدة هانم، مش معقول
-فريدة: أهلا نادية هانم، وحشاني كتير
-نادية: وانتي اكتر
-فريدة: واو، العقد ده شكله يجنن
-نادية: بجد؟ على فكرة مش غالي ده كان في offer حلو عليه يدوب بس ب 150 الف جنية
-فريدة: لأ فعلا رخيص
-يارا: اييييه 150 الف جنية في بتاعها شكلها مايسواش، سبحان الله!
-نادية وهي تنظر بازدراء ليارا: مين دي يا فريدة هانم اللي واقفة وراكي؟ انتي جبتي خدامة جديدة.

-يارا في نفسها: هو أنا معلقة عليا بوستر خدامة ولا حاجة
-فريدة بتردد: دي، دي، آآآ.

كانت فريدة مترددة في اخبار صديقتها بشأن يارا، فقررت أن تصرف نظرها عن شيء أخر و...
-فريدة: بصي هناك كده، مش دي هويدا
-نادية: اه هيا
-فريدة: هي وحشاني فعلا، تعالي اما نروح نسلم ليها
-نادية: طب يالا، بالمناسبة في معرض فاتح جوا فيه مجوهرات انما اييييه amazing
-فريدة: واو، طب نسلم على هويدا ونروح نشوفهم
-نادية: اوك.

-عمر: يارا تعالي معايا هفرجك ع النادي
-يارا: يا ريت
-عمر وهو يشير بيده: بصي يا ستي الحتة اللي هناك دي فيها الملاعب المختلفة، والمنطقة اللي هناك دي فيها الجيم، ووراه هتلاقي مركز spa
-يارا: أها
-عمر: أما هناك هتلاقي منطقة حمامات السباحة، وفي وراها كافتريا لأعضاء النادي
-يارا: وانت بتدرب فين؟
-عمر: في الحتة اللي هناك دي
-يارا: تمام
-عمر: ,ادهم بيدرب في منطقة الرماية ودي بعد الكافتريا
-يارا: أها.

-عمر: تعالي بقى أما أعزمك على حاجة
-يارا: لأ مش عاوزة
-عمر: تعالي بس، متخافيش أنا اللي هدفع
-يارا: والله ما عاوزة، وبعدين أنا لو محتاجة هاقولك ع طول
-عمر: يا ستي خلاص اعزميني انتي
-يارا: مش هينفع حتى أعزمك
-عمر: ليه؟ باين عليكي بخيلة بقى
-يارا: لا والله مش الفكرة، بس أنا مش معايا احم، يعني فلوس كفاية
-عمر: بقى ده السبب
-يارا: احم، معلش أنا مش بحب حد يدفعلي وكده
-عمر: هو أنا أي حد، ده أنا عمر
-يارا: برضوه.

-عمر: طب بصي أنا هعزمك المرادي، وبعد كده اما يبقى معاكي فلوس اعزميني انت، ماشي؟
-يارا بتردد: آآآآ...
-عمر: يالا بقى، كان زمانا شربنا أي حاجة
-يارا: ماشي، بس هردلك العزومة
-عمر: ان شاء الله.

ذهبت يارا مع عمر إلى الكافيتريا الملحقة بالنادي، طلب عمر ليارا مشروب بارد، ثم حضر بعض من أصدقائه ليطلبوا منه الذهاب لرؤية الكابتن فورا و...
-عمر: أحلى عصير فريش لأحلى يارا
-يارا: شكرااا يا عمر
-عمر: ومكلفنيش كتير على فكرة
-يارا: هههههههههههه طب كويس
-عمر: يبقالي عندك شووب عصير فريش
-يارا: من عينيا
-عمر بفرحة: ياااااا خرابي، هو في كده.

ظل يتحدث عمر مع يارا إلى أن أتى بعضا من أصدقائه و...
-تامر من بعيد: عمر، يااااا عمر
-عمر ملوحا بيده: تامر، منور آصاحبي
-آسر: عمر، معلش عاوزينك شوية
-عمر: طيب
-تامر: مش هنأخرك يا عمر.

-عمر ليارا: معلش ثواني مش هتأخر عليكي
-يارا: اوك
-عمر لأصدقائه: خير
-تامر: الكابتن عاوزك في الملعب شوية
-عمر: ليه؟
-آسر: هو هيغير أكيد معاك ميعاد التدريب لأنه مسافر
-عمر: مسافر!
-تامر: أه، فقالنا لو شوفناك نبلغك بده
-آسر: أنا أصلا كنت لسه هكلمك عشان أعرفك
-عمر: اوووبا
-تامر: تعالى نروحله الوقتي بالمرة خليك تخلص
-عمر بتردد وهو ينظر ليارا: بس آآآ...
-تامر: ده خمس دقايق بس
-عمر: طب استنوا كده
-آسر: ماشي.

-عمر ليارا: يارا معلش مضطر أسيبك 5 دقايق وهرجع تاني
-يارا بقلق: ليه في حاجة حصلت؟
-عمر: الكابتن بس عاوز يظبط معايا مواعيد تدريب التنس
-يارا: أها، طيب روح وأنا هاقعد هنا
-عمر: معلش والله، مش هتأخر
-يارا: اوك براحتك
-عمر لأصدقائه: يالا يا جماعة بسرعة
-آسر: اوك
-شاهي من بعيد: واو، الخطة نجحت
-ندى: انتي ناوية تعملي ايه؟
-شاهي: هتشوفي
-رزان: مين دي أصلا اللي انتي حطاها في دماغك.

-شاهي: دي بنت جديدة بتلعب على أدهم
-رزان بضيق: اييييه؟ نعم؟
-شاهي: ايوه، وأنا عاوزة أوقفها عند حدها
-ندى: اوبس، دي لازم تتربى
-شاهي: ايوه، تخيلي بنت الخدامين دي بتبص لأسيادها
-رزان: لازم تتربى وتعرف مقامها كويس
-ندى: ايوه
اتفقت شاهي مع رزان وندى على خطة فضح يارا ثم...
-شاهي: يالا بينا، متنسيش يا ندى تقفي عند الكاشير وتشاوريلنا
-ندى: تمام
-شاهي: لازم الكاشير يصدق ان يارا هي اللي طلبت ده لينا.

-ندى: عيب عليكي، ده أنا هظبطها
Flash Back لما حدث قبل قليل.

بعد أن طلب رأفت من صباح أن تبلغ يارا بأن تستعد للذهاب معهم للنادي، كانت فريدة تشعر بالحنق والغضب، لذا قررت أن تتحدث مع شاهي و...
-فريدة هاتفيا: ألووو، شاهي
-شاهي: صباح الخير أنطي، عاملة ايه النهاردة
-فريدة: مش كويسة خالص، طول ما الزفتة دي أعدة معايا هنا
-شاهي: معلش يا أنطي يومين وهنشوفلها مصيبة نطردها بيها من الفيلا
-فريدة بخبث: تتخيلي يا شاهي أقوم من النوم الصبحية عشان أشوفها في، في أوضة آآآ..

-شاهي: في أوضة مين يا أنطي
-فريدة: في أوضة أدهم، تخيلي
-شاهي بغضب: ايييييه؟ في أوضة أدهم! ليييه؟ كانت بتعمل ايه هناك؟
-فريدة: معرفش يا شاهي، ولما عاتبت أدهم ع ده قالي كانت تعبانة وخلاها تنام في أوضته
-شاهي: ازاي ده يحصل؟
-فريدة: بنت الخدامة بترمي شباكها ع أدهم وبتلاعبه
-شاهي: الزبالة الحقيرة
-فريدة: لازم نتصرف يا شاهي
-شاهي بغضب: كله إلا أدهم يا أنطي.

-فريدة: طبعااااا، أنا عارفة أد ايه انتي بتحبيه، والبت دي بدأت تسيطر عليه وتشاغله ولو متحركتش مش هاقدر أمنعه
-شاهي: البت دي لازم تعرف مقامها كويس
-فريدة: ماهو عشان كده أنا بكلمك الوقتي عشان تفكري معايا في حل للبت دي
-شاهي: أنا مش هسيبها بنت ال، دي.

-فريدة: بصي احنا رايحين النادي دلوقتي، ورأفت صمم ان الهبابة دي تيجي معانا، حاولي تروحي النادي انتي كمان بأي شكل وهناك هنتفق نعمل ايه فيها، لازم نفضحها النهاردة قصاد الناس كلها، لازم نهينها ونفرج عليها كل الناس
-شاهي: حاضر يا أنطي، أنا هخليها عبرة للكل
-فريدة: حبيبتي يا شاهي، أنا قولت انك الوحيدة اللي هتقفي معايا
في فيلا ناهد الرفاعي
-شاهي: مامي بقولك ايه أنا هاروح النادي شوية.

-ناهد: طيب استني بعد الغدا نروح كلنا سوا
-شاهي: لأ أنا عاوزة أروح الوقتي، شوية بنات أصحابي جايين هناك وأنا عاوزة أشوفهم قبل ما يمشوا
-ناهد: طيب استني كده أما أشوف جاسر
-شاهي بقرف: هو كل حاجة تقوليلي جاسر
-ناهد: الله، مش اخوكي ومسئول عننا
-شاهي: يا مامي أنا كبرت ومعنتش صغيرة عشان يفضل يتحكم فينا بالشكل ده.

-ناهد: لما تبقي تتجوزي ويبقالك بيت ابقي اعملي مع جوزك اللي انتي عاوزاه، لكن طول ما أنتي لسه عايشة هنا أخوكي وأنا مسؤلين عنك
-شاهي: اوووف.

-ناهد بصوت مرتفع: جااااااااسر، جااااااسر
-جاسر من فوق: ايوه يا ماما، لحظة بس ونازل
-ناهد: طيب خلص اللي في ايدك وتعالى
-جاسر: اوك، أنا خلاص خلصت
-ناهد: ماشي يا بني.

-جاسر بعد أن نزل من غرفته: خير يا أمي في ايه
-ناهد: شاهي عاوز تروح النادي شوية
-جاسر: هي ايه مش بتزهق من الخروجات كل يوم
-شاهي بضيق: شايفة يا مامي عاوزني أفضل محبوسة طول اليوم في البيت بين أربع حيطان
-ناهد: معلش يا جاسر، هي عاوزة تروح تقعد مع صحابتها شوية
-جاسر: طب ما تخليهم يجوا هنا ويقعدوا معاكي أحسن
-شاهي: لألألأ طبعاااا، أنا عاوزة أغير جو، أشم هوا غير اللي هنا، أنا اتخنقت من أعدة البيت.

-ناهد: خلاص يا جاسر خليها تروح شوية، بص أنا كمان هاروح معاها
-جاسر وقد أخذ يفكر قليلا: ممممم...
-ناهد: طب أقولك على اقتراح، ايه رأيك نروح كلنا النادي وخلينا نتغدى هناك وأهو بالمرة تشوف أصحابك اللي ماشوفتهمش بقالك زمن
-جاسر: فكرة مش بطالة
-ناهد: أيوه يا حبيبي وخصوصا ان عندك اجازة
-جاسر: خلاص يا أمي عشان خاطرك بس
-ناهد: ربنا يخليك ليا يا ابني وأفرح بيك قريب
-جاسر: تسلميلي يا ست الكل
-شاهي: أنا هلبس على طول.

-جاسر: طيب
-ناهد: وأنا كمان قايمة أغير هدومي
-شاهي في نفسها: استعدي يا بنت الخدامين لنهايتك النهاردة لأ وعلى ايدي كمان..!

وبالفعل توجهت شاهي مع والدتها وأخيها إلى النادي في نفس الوقت تقريبا الذي توجهت فيه عائلة رأفت الصياد إليه...
في النادي
ذهبت فريدة إلى المعرض الخاص بالمجوهرات، ثم أخرجت هاتفها المحمول لتطلب شاهي و...
-فريدة هاتفيا: الووو، ايوه يا شاهي انتي فين؟
-شاهي هاتفيا: أيوه يا أنطي، أنا موجودة في النادي
-فريدة: طب كويس أوي، بصي الزفتة راحت مع عمر عند الكافيتريا
-شاهي: تمام، انا رايحة على هناك
-فريدة: مش هوصيكي.

-شاهي بغل: اطمني يا أنطي أنا هفضحالك فضيحة محصلتش ولا هتحصل لحد قدام النادي كله
-فريدة بفرحة: اوك يا شاهي، وريني شطارتك
في كافيتريا النادي
اختبأت شاهي في الكافيتريا إلى أن حضرت يارا ومعها عمر، واستمعت للحوار الدائر بينهما و..
-شاهي في نفسها: بقى شحاته ومش معاكي فلوس، فرصتي أفضحك قصاد الكل، بس لازم اخلي عمر يمشي وإلا هيبوظ اللي ناوية أعمله.

ثم لمحت أحد أصدقاء عمر، فأسرعت إليه و...
-شاهي بصوت مرتفع: تااااامر، تاااااامر
-تامر: أيوه
-شاهي: ازيك يا تامر
-تامر: هاي شاهي، ازيك انتي
-شاهي: معلش ممكن أطلب منك خدمة صغيورة
-تامر: اه اتفضلي
-شاهي: عاوزاك بس تبعد عمر عن البنت اللي قاعد معاها هناك في الكافتريا دي
-تامر: ليه؟
-شاهي: آآآ، أصل، أصل احنا عمالين مفاجأة لعمر وعاوزين نظبط الدنيا قبل ما يجي
-تامر: الله الله! حلو أوي جو المفاجآت ده.

-شاهي: انت عارف بقى انه مش هينفع نعمل المفاجأة وعمر أعد معانا
-تامر: أها، عندك حق فعلا
-شاهي: بص ابعده ع أد ما تقدر لمدة عشر دقايق ربع ساعة تكون ظبطنا المكان
-تامر: خلاص متقلقيش
-شاهي: ميرسي أوي يا تامر
-تامر: العفو ع ايه بس، عن اذنك بقى عشان أسحبلك عمر
-شاهي بخبث: اوك...

-شاهي في نفسها: جه وقت الفضيحة يا بنت الشغالة...!

انتظرت شاهي حضور أصدقاء عمر لالهائه بعيدا عن يارا، ثم جاءت ندى ورزان إلى شاهي وحاولتا أن تعرفا سبب ما تفعله، وبدأن جميعا تنفيذ الخطة الخاصة بفضح يارا أمام جميع من في النادي...

ذهبت ندى إلى داخل الكافيتريا وطلبت بعض الأطعمة والمشروبات، ثم ذهبت إلى الكاشير لكي تبلغ المسئول عنه بأن يارا هي من ستدفع الحساب و..
-ندى: حضرتك اللي هتحاسب الآنسة اللي هتشاورلك دلوقتي
-الكاشير: هي فين يا فندم
-ندى: لحظة وهوريهالك
-الكاشير: اوك...

عودة للوقت الحالي
في كافيتريا النادي
جاءت شاهي وبصحبتها رزان لكي يجلسوا مع يارا و...
-شاهي من بعيد: مش معقول، ايه ده، انتي؟
-يارا بصوت هامس: استغفر الله العظيم يارب، خميرة العكننة جت
-شاهي: هاي
-يارا: أهلا
-شاهي: انتي بتعملي ايه هنا؟ هو انتي عضوة معانا في النادي كمان؟
-يارا: الصراحة، آآ، لأ
-رزان: مش تعرفينا يا شاهي
-شاهي: دي، دي سارة قريبة أدهم الصياد
-يارا: اسمي يارا مش سارة
-رزان: هاي
-يارا: أهلا.

-رزان وهي تنظر لندى: مش دي ندى اللي واقفة هناك
-شاهي: فين يا رووزا؟
-رزان وهي تشير برأسها لداخل الكافيتريا: هناك أهي
-شاهي: اه هي تصدقي!
-رزان: طب ما تشاوريلها تيجي تقعد معانا
-شاهي: والله المفروض يارا هي اللي تعزمها، احنا ضيوف عليها
-رزان: اووه بليز يارا شاوريلها خليها تيجي تقعد معانا
-يارا مستسلمة: اوك.

أشارت يارا بيدها لندى لكي تأتي وتجلس معهن، بينما كانت ندى في داخل الكافتريا تتحدث مع مسئول الكاشير و...
-ندى: ها شوفتها
-الكاشير: تمام يا هانم
-ندى: خلاص هاتلنا الطلبات على هناك، وشيك الحساب
-الكاشير: حاضر يا فندم
خرجت ندى من الكافيرتيا وتوجهت ناحية الطاولة التي تجلس عليها الفتيات و...
-ندى: هاي عليكوا
-شاهي وهي تقبلها: هاي نودة، ازيك
-ندى: تمام، هاي روووزا
-رزان وهي تقبلها: fine.

-ندى وهي تشير ليارا: مين دي اللي كانت بتشاورلي
-شاهي: دي يارا قريبة أدهم
-ندى باشمئزاز: مش معقول، دي قريبة أدهم الصياد، لأ يا شاهي قولي كلام غير ده
-يارا بدهشة: لا حول ولا قوة إلا بالله
-شاهي: أنا برضوه كنت مستغربة لما شوفت شكلها
-رزان: عادي يا شوشو، خلقة ربنا بقى، المهم انتي اخبارك ايه
-ندى: تمام
-شاهي: خدوا راحتكوا يا بنات، محدش هنا غريب
-يارا متدخلة في الحوار: بس مش تعرفوني انتو مين؟

شاهي: دول بقى أصحاب أدهم الانتيم، رزان وندى
-يارا: أها
-رزان: بس احنا مشوفنكيش قبل كده، انتي كنتي عايشة فين؟
-يارا: في الغردقة
-ندى: واو، ده مكان تحفة
-رزان: أكيد في الفيلا بتاعتكم هناك صح؟
-يارا: لأ في بيت عادي
-رزان مدعية الدهشة: بيت صغير!
-شاهي: أصلها فقيرة
-يارا: أولا الفقر مش عيب، وبعدين مين قالك إن أنا ف...
-ندى مقاطعة: مامتك بقى بتشتغل ايه؟
-يارا: ماما وبابا اتوفوا في حادثة وأنا صغيرة.

-رزان: اوووه يا حرام
-شاهي مضيفة: بس جدتها الشغالة هي اللي ربتها
-ندى: ياااي، هي جدتك كانت شغالة!
-رزان: مش معقول، يعني انتي تربية شغالين! so strange
-يارا: أه كانت شغالة، هو الشغل عيب لا سمح الله
-ندى: لأ بس آآآ...
-شاهي مقاطعة: احنا هنفضل نتكلم كده ومش هنطلب حاجة ناكلها ولا نشربها
-ندى: اه صح
-رزان: خلاص أنا هعزمكم
-شاهي: لالالالا وهو يصح حد يعزمنا وقريبة الصياد موجودة، ده حتى وحشة في حق أدهم.

-ندى: صح، أدهم طول عمره بيقول ان عيلة الصياد مش بتخلي حد يدفعلهم
-يارا: بس أنا، أنا مش، مش عاوزة حاجة ومش هدفع لحد
-ندى بصوت مرتفع: أنا خلاص already طلبتلنا أكل وعصير، وقولت لل waiter انك انتي اللي هتحاسبي
-يارا: ازاي تعملي كده، أنا مش هدفع حاجة لحد
-رزان: اووبس يا شاهي، يمكن هي مكسوفة مننا عشان مش تعرفنا
-شاهي: مكسوفة ايه بس، ده نظام عيلة الصياد واحنا متعودين ع كده.

-النادل: اتفضلوا يا هوانم الطلبات وده شيك الحساب
-شاهي: اديه للآنسة
-يارا: بس أنا مطلبتش حاجة
-شاهي: يالا يا بنات، تعالوا ناكل هناك
-رزان: اوك
ندى: يالا.

انصرفت شاهي مع ندى ورزان وعلى وجههن ابتسامة شيطانية، بينما طالب النادل يارا بحساب الطلبات.

-النادل: الحساب يا آنسة!
-يارا: بس أنا مطلبتش حاجة
-النادل: حضرتك الكلام ده ماينفعش، الآنسة ندى بلغتنا انك اللي هتدفعي الحساب
-يارا: بس أنا مقولتلكش بنفسي كده
-النادل: بس حضرتك شاوريتلنا
-يارا: وهو أنا عشان شاروتلك يبقى بقولك اني هدفع، ايه النظام الغريب ده!
-النادل: يا هانم أنا ماليش في الكلام ده كله، حضرتك المفروض تدفعي
-يارا: ادفع حاجة مطلبتهاش
-النادل: يعني ده أخر كلام عندك يا هانم؟

-يارا: أيوه! أنا مش دافعة مليم واحد
-النادل: طب اتفضلي معايا عند الأمن
-يارا: ماشي هتفضل.

بالفعل أخذ النادل يارا إلى مدير أمن النادي ليتم التعامل معها، نظر إليها عماد بنظرات قرف خاصة أن مظهرها وهيئتها العامة لا توحي بأنها أحد أعضاء النادي و...
-عماد: في ايه يا محمد
-النادل محمد: يا فندم الاستاذة طلبت أكل وآآآ...
-يارا مقاطعة: أنا مطلبتش حاجة
-عماد بزعيق: انتي تسكتي خالص لحد ما آئذنلك بالكلام، كمل يا محمد
-النادل محمد: هي طلبت الأكل ومرضتش تحاسب ع الطلبات وبتقول أنا مخدتش حاجة.

-يارا: ايوه ده اللي حصل
-عماد: فين الكارنيه بتاعك؟
-يارا: كارنيه ايه؟
-عماد: كارنيه العضوية بتاع النادي
-يارا: انا معييش كارنيه
-عماد: أفندم؟ معكييش كارنيه! أومال دخلتي ازاي
-يارا: أنا دخلت مع، مع.

وفجأة دخلت المكتب فريدة الرفاعي وأخذت تصرخ في يارا و...
-فريدة: انتي هنا يا حرامية يا نصابة
-يارا: اييييه
-عماد: في ايه يا فريدة هانم؟ البت دي عملتلك حاجة؟
-فريدة: أيوه، البت دي سرقتني...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة