قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية العشق وقليل منه يكفي للكاتبة نور إسماعيل الفصل التاسع عشر

رواية العشق وقليل منه يكفي للكاتبة نور إسماعيل الفصل التاسع عشر

رواية العشق وقليل منه يكفي للكاتبة نور إسماعيل الفصل التاسع عشر

ايوة يا مستر زين، وصلت خلاص متشكرة جدا لحضرتك
تعبت نفسك كنت هقدر امشى لوحدى، ربنا يعزك
وحضرتك من اهله
عبس مهدى بوجهه وقذف بالسيجاره التي في فمه ووضع يده على كتفها
كنتِ فين ومين زين دا؟!
التفتت نشوان الى صوت مهدى الذي تعرفه جيداً عابسه بوجهها تستعد لمناقشه حامية قد دق جرسها الآن
مهدى! ايه الل جايبك دلوقت وعاوز ايه
رُدى عليا بس كدا بلا جيت ليه بلا مجتش ليه، مين زين دا وشُغل ايه بتاع انصاص الليالى دا.

جيت اظبطك يامرات اخويا، لاتكونى ناسية معاكِ حته مننا وشايلة اسم اخويا ولو بتتمرقعى جه الل يعدلك ويبقى فوق راسك ف اى وقت. القاهرة مبعدتش عن المنصورة يا حلاوتهم
دفعته نشوان بلكمه في صدره قوية وقالت بنبرة عصبية
تانى! هتعمل نفس عملتك فشغلى وقت الدكتورة ولاء؟ طب بقولك ايه بقا ابعد عن طريقى عشان لو كررت عمايلك دى تانى معايا انت عارف وفاكر ساعتها عملت فيك إيه كويس.

همت لتطرق الباب الحديدى حتى تأتى إحداهن تفتحه لها، ف امسكها مهدى من ذراعها بقوة واردف
اه فاكر، رمتينى قدام تاكس كنتِ هتموتينى. زى م موتى اخويا صح!
التفتت اليه متسعه حدقة عيناها واردفت بصوت عالِ مدافعه عن نفسها
انا موتت مجدى! هي كدبة كدبتوها وصدقتوها انت وعمتى؟! انا اموت مجدى؟ الشخص الوحيد فالدنيا الل ضلل عليا من غير م يعوز مقابل؟ انا مش هدافع عن نفسى كتير ربنا شاهد ومطّلع يامهدى.

ودلوقت تمشى من سكات من هنا لا الا انت عارف انا ماليش كاسر
ضحك مهدى ب استهزاء واردف لها
مات مجدى ففكرتى انك بكدا مالناش حكم عليكِ.

اسمع ياشمام يا بتاع القمار والفلوس الحرام يا حرامى، عمرى م هيكون حكمى ف ايد واحد زيك لا يعرف ربنا ولا يعرف حلال من حرام، وخططك وتنطيطك زى فرقع لوز ورايا دا اخرته سودا ع دماغك لما ابلغ عنك يا مهدى وتاخد مؤبد وارتاح من وشك 25سنه جايين، لآخر مرة ابعد عن سِكتى والله عامله حساب لعمتى لان لو سجنتك بعد موت مجدى هتموت فيها بجد.

خرجت نورهان تفتح البوابة الحديدية لها حامله ماريا، ف دلفت نشوان واغلقت البوابة في وجه مهدى ف أردف لها وهو ينظر ناحيتها
مااااشى يابنت خالى، اخويا مات وفكرتى انك خلاص كدا طير يمشى ع دماغه فالحته الل تعجبه، لكن متعرفيش ان فيه بقا عمل رضى ربنا رزقك بيه اسمه مهدى
وهعرف برضو بتروحى فين ف انصاص الليالى والرجالة الل بتكلميها يابتاعت قال الله وقال الرسول.
ولجت نشوان للداخل هي ونورهان ف همت نورهان بسؤالها.

نشوان انا اسفه مبحبش اتدخل ف امور حد الشخصية، الشخص دا صعب اوى لو كان قريبك فالله يكون فعونك حاولى تكلمى حد يخليه ميجيش تانى هنا
لأن ممكن فعلا يعملك مشاكل فالمكان وفشغلك كمان. ولو فيه شوشرة حصلت هنا
اميرة ممكن تخليكِ تمشى..
حزنت نشوان وتنهدت تنهيدة عميقه من اعماق صدرها المكبوت وكان صمتها هو إجابة نورهان على مصييتها الوحيدة في هذه الدنيا، مهدى.

موقع، وتحضيرات، كاميرات هُنا وهناك، غرف يتحضر بها الممثلون القائمون على العمل
مقعد مدون على ظهره المخرج يجلس عليه عيسي وبجانبه نورهان.
معلش لو جبتك انهاردة، بس دا اول يوم تصوير وكنت عاوزك جمبي
ابتسمت نورهان ابتسامتها الخجلة وفتحت حقيبتها اخرجت علبه واعطتها له
دى منى ليك، حبيت اكون واحدة تقولك انها وراك
اتسعت عينا عيسي فرحاً ونظر لها بطريقته المعهودة.

انا هفتحها بقا عشان لو طلعت فيها حاجه بتنط تكونى انتِ قاعدة برضو
ضحكت نورهان فهم عيسي ب فتح العُلبه ف وجد قطعة خشبيه على شكل ميدالية مدون عليها
انت صح، انت اقوى من اى حاجة ياعيسي وادها
ابتسم بشده و نظر الى نورهان ب امتنان واردف
طب يعنى الرقه دى كلها اعمل ايه، لازم تتقرقش يا جدعان
ايه؟!
العب باليه، قصدى، متشكر اوى يانور، يعنى ولاد الناس برضو حتى فهداياهم ياربي
انا زمان كنت بحب واحدة اسمها زينهم.

ضحكت نورهان بشدة وهي تخبئ فمها ف اكمل عيسي
اه وكتاب الله، هي كانت بنت حلوة وعسل وكل حاجه بس كانت هداياها كلها عبارة عن زينهم
مرة جابتلى حزام جلد، مرة جابتلى شبشب لما راحت مع مامتها عمره وقالتلى دا من الحجاز
واحلى مرة وكانت ساعتها دى الهدية الفخمه. جابتلى اباجورة مع ان انا مش بتاع مكاتب
يدوب بوصلها بالفيشه ضربت اللمبة ف وشى
قهقهت نورهان بشدة وهي تضع يدها على صدرها مردفه.

كفايه حرام عليك، المكان كله هيسمع صوت ضحكتى
اقترب عيسي ب وجهه منها واردف
اقطعهم! مين دول الل يسمعوا صوت ضحكتك، دول عشان يشوفوكِ لازم ياخدوا اذن ممضى من مدام عفاف فالدور الرابع
طيب م هم شايفينى اهم
قالتها بسحر عيناها والوانهم العاكسه في ضوء الشمس، ف اردف لها عيسي وقد اخفض من نبرة صوته نسبياً
شايفينك اه، بس مش شايفينك بعينى
خجلت نورهان ورفعت خصلات شعرها الى الخلف ونظرت امامها واردفت.

مش هتبدؤا بقا، عاوزة اتفرج
نور هو انا جايبك سيرك العجوزة، دا فيلم يا امى يعنى لسه فيه تحضيرات
انا بس عشان فرحان فرحه لبس المدرسة والشنطه فنمت حاضن اللوكيشن لكن هما براحتهم
ضحكت نورهان بشدة وهي تخبئ وجهها كاملا بكفيها ومن ثم رفعت له وجهها
عيسي مش معقول كل م نتكلم تقعد تضحكنى تضحكنى
يعنى هو ابوهشيمه احسن منى
صمتا الاثنين ومازالت نورهان على ابتسامتها ف اردف لها.

نور، لو فيه حد عاوز يرتبط بيكِ ويكمل دنيته وحيااته بيكِ بس يعمل شوية شغل حلوين عشان يبقا اد مقام صاحبة الصون، هتوافقى
تلعثمت نورهان وارتبكت حركه مقلتى عيناها، ف رفعت هاتفها واردفت
عيسي انا..
امسكها عيسي من يدها وكانت هذه اول مرة يفعلها، نظرت هي ناحية يده ف أردف هو
نور هو ليه كل م افتح معاكِ حوار الارتباط تتهربي، اه انا مقولتش صريحه انى بحبك.

بس انا بحبك يانور وانتِ عارفه وحاسه، وخدى عليهم انك انتِ كمان فيه مشاعر جواكِ ليا
وكل يوم بيفوت على علاقتنا بتأكد..
صمتت نورهان، لاتوجد إجابات بداخلها له ف استطرد هو حديثه لها
فيه ايه بقا؟ انا راجل مبلعبش، انا بخبط الباب وادخل البيت واكل حته جاتوه شيكولاته واشرب العصير واقرا فاتحه، وعاوزك فحلال ربنا ومش هلاقى لقليي ولحياتى احسن منك.

وانا عارف انك مش مرتبطه حالياً ولا من بداية علاقتنا ومش مستعجل ع حاجه، بس عاوزة افهم الهروب ليه
زفرت نورهان بحرارة واشاحت بنظرها بعيداً تتهرب من عيناه واردفت
معنديش ثقه يا عيسي
ف ايه؟ معندكيش ثقه ف ايه فهمينى
ادارت له وجهها واردفت وقد بدأت تترقرق بعيناها دموع حبيسه
معنديش ثقه ان مهما بلغ حُبي فقلب اى راجل، انه هيكمل معايا للآخر
انا غير اى راجل، وغير الل اتخطبتِ ليهم
بللت نورهان شفتيها واردفت بصوت متهدج.

عيسى، خطيبي الاولانى كان جارى عمرى بحاله، كنا اطفال بنلعب فالشارع كلنا سوا
اتربينا سوا وكبرت وبقيت بنت شابه تحب وتتحب على ايده
واتخطبنا وحضرنا لفرحنا، وسابنى!
تفتكر فيه اكتر من ان اتربيت على ايده، يومى بالكامل كان عنده، وروخى وروحه كانت روح واحده ف جسمين ماشيين عالارض، وسابنى!
والل بعده، كان فيه اعجاب متبادل، وقولت خلاص هنسى جرحى القديم.

اتقدملى واتخطبنا برضو، ومعداش كتير ع خطوبتنا وبص لاختى وحبها، فسخت وخطبها على طول معداش اسبوع!
قولى بقا، اثق ازاى ف اى راجل ولا فحبه ليا مهما كان ياعيسي..
تعجب عيسي من كلماتها، حاول ان يكون عاقلاً في ردة فعله عليها واردف
خطيبك الاولانى بعد كل الل حكتيه دا، سابك ليه يانور؟
صمتت ونظرت للاسفل ف استطرد هو
عارف ان مش من حقى اتدخل، بس انتِ محكتيش قصة حب حكيتِ ملحمه
سابك ليه؟

سابنى للسبب الل اتهز فارس وقتها من ناحيتى ولنفس السبب الل هيخليك انت كمان تسيبنى!
عم الصمت ولايجدا مايقولانه، ف همت نورهان بمتابعه الحديث بعدما انزلت النظارة الشمسية على عيناها
امتى هتبدأو؟ متحمسه اوى اشوف فيلم بيتعمل قدامى
نظر لها عيسي نظرة حديثه العهد عليه ان ينظرها إليها ومن ثم ارتدى سماعة اذن ومكبر صوت واردف
يالااااا مستعدين ولا ايه؟!

وإنت معايا حاسة إن أنا بتنفس حب، وعايزة اتحب وأغني وأحكي عليك في غنايا
أنا يا حبيبي بقيت بشبهلك، وإن بصتلك زي ما كون بصيت في مراية
تتغنى المطربة اليسا بمشغل الاغانى بسيارة صالح، اثناء سفرهم الى الساحل الشمالى استكمالا لشهر عسلهم المجنون.
وطيلة الطريق يتغنين سويا، تقف بالسيارة وتجعل الهواء يتخلل خصلات شعرها الحريرية وتفرد ذراعيها فرحا. اما عن صالح ف الابتسام لا يكف عن وجهه والغناء بصوت عالِ.

لما عرفتك بس عرفت الفرح وجانى، انا لو ينفع احب اتنين هحبك تانى، الهوا هيوقعك يا بت
مش هيوقعناااااى، انا اقوى منه جدا جدا
قولى انا مجنونة ياهدير
انا مجنووووونة وبحبااااك يابن المجنوناااه
من غير شتايم بالاب والام عشان معلمش ع قفاكِ بقفا محترم
جلست هدير بجانبه ثانية اثناء قيادته للسيارة واردفت
مين يعلم على مين، انا علمت عليك من اول يوم ودبحتلك القطه
قهقه صالح بشدة واردف.

لا بس طلعت وَحش يا وَحش، انا قولت عضمه كبيرة وكنت هطلبلك جلوكوز فنص المدة
طرقت هدير بكفها صدره مداعبة إياه، واردفت
جلوكوز مين ياسفير القصر العينى، دنا دورا يابابا، كتيبة حب اتشالت عشانك ياجحش
الله عالحب، كلمات تطرق آذانى انما كلمات منيلة بستين نيلة يعنى
وصلا إلى مكانهم، والى الاحتفالات والسهرات والتنزهات دون توقف، فكل يوم لهما مخطط شكل يتبعانه.

بطريقتهما الجنونية، هو يرسم وهي تنفذ. هى تقترح وهو يستحسن الفكرة!
وفى ليلة، صخب اصوات الموسيقى والجمع المتراقص. اماكن لاول مرة تطأ هدير بقدميها فيها. تدلف وعيناها يملاؤها الاندهاش على كل شئ تقع عليه عيناها.
ترقص وتتغنى مع زوجها، تخرج طاقه كانت بداخلها منذ مدة طويلة، تشعر وكأن السعادة اخيرا تسللت الى حياتها بطريقتها ورسمها هى، لا بتحكم احد فيها.
ايه دا ياصالوحتشى
ريد واين يا دودو، تحيييف على فكره.

بس انا مبشربش يا صاصا معلش
اصتنع صالح حركه بشفتيه مداعبا هدير كالاطفال واردف
كاس واحد بس، احنا ف هونى مون يا حبيبي عاوزين نتنطط
غمز لها ب احدى عيناه
عاوز اظبطك الليلة يا دودوو
انت مظبطنى كل ساعه يخربيتك مبتهدتش
ضحكا الاثنين ف اردف لها
متبقيش زى مراتى الاولانية بقا، دا لاء ودا بلاش ودا مينفعش
امسكت هدير الكأس واردفت.

هى الست صح طبعا لو كانت بتقولك كدا، بس هجرب ع اعتبار ان كل الل بنعمله سوا من يوم م اتقابلنا جنان ف جنان
ارتشفت من الكأس ومن ثم بدأت تسكب من الزجاجه مرة واثنين فقد استحسنت الأمر من الواضح ذلك.
ولأنها اول مرة، ثملت هدير حتى نامت على المنضده. نظر حوله صالح يميناً ويساراً
ودفع حساب فاتورته وحملها حتى الفندق المقيمان به، ومنه الى غرفتهم يحملها بين ذراعيه ك طفل صغير.

وضعها ب فراشها وبدء ان يخلع لها حذاؤها برفق وهو يتحدث
انتِ يا غم، نمتِ؟ نمتِ وسط الناس فشهر العسل؟ هو انا واخد سلمى بنت اخويا!
قومى يا دودوو لسه الليلة طويلة يا حبييتى احنا كنا بنسخن بس
تقلبت هدير وهي ثمله واردفت بكلمات متقطعه تكاد تفهمها
اووووش، اطفى انور واقفل ابااااب
ابااااب! قومى طيب ناخد دش وتفوقى يا حبيبتى
اووووش بقااااا
فقد صالح حماسه، التوت شفتيه وقام ب خلع ملابسها وتبديلهم بملابس النوم خاصتها.

فتدلت من عنقها قلادة ذهبية يتدلى منها صليب المسيح!
فرك عيناه مره واثنين وامسك القلادة واخذ يهز هدير وهو يردف
بت ياهدير، انتِ يا زفته، انتِ مسيحيه يابت؟
طب مسيحيه ازاى واسمك هدير فؤاد محمود
انتِ يانيلة، بتاعت مين السلسله دى، حراميه يابت ولاطشاها من حد
نظرت له هدير بعين مقفله وعين مفتوحه نسبيا وقالت
بتاعت م. ماما يا حمااار، اسكت عاوزة انام نامت عليك حيطه!
نامت ف تمتم الى نفسه بخفوت.

ماما! لااااا تصحى وتجييلى الشريط من اوله ياحلبسه والله م هسيبك!
يقول هنرى ميلر
أنا أدرُسُك بشكلٍ متواصلٍ لاِكتشافِ العيوبِ المُحتملة، نقاطِ الضعف، ومناطقِ الخطر، ولا أجدُها، لا أجدُ أيًّا من هذهِ الأشياء، وهذا يعني أنَّني أُحِبّ، وأعمى، أعمى ولأظلَّ أعمى إلى الأبد
هل هذه الكلمات لها مكان بقاموس زين الجديد. وفصل بطلة حكايته حديثه العهد نشوان!

احنا مُجتمعين انهاردة بعد فترة تعب، فترة سهر، فترة عدت شديدة عالكل، سهرنا وقعدنا فالشغل ل بليل
فيه مننا الل كان بييات وبيدخل ياخد دش جوا الصبح عادى ونكمل
ضحك الموظفون ف اكمل زين
انهاردة ب اسم مجلس إدارة الشركة. وب اسمى بنوجه شكر ليكم عدينا مرحلة صعبه وحققنا انجاز كويس جدا فملفنا ك شركه تسويق بتثبت نفسها، كلنا كنا بنتصرف كأننا اطراف خيط متجمعين فنسيج واحد.

مستر زين دا شغلنا وواجبنا، وحتى لو بنضغط ف اوقات ف الشركه وكل الل عاملين عليها مش بينسوا حد وبتوقف جمبنا برضو
قالها احد الموظفين ف ابتسم زين واردف
احنا كلنا واحد ي عادل، بداية من عم زاهر ل اكبر حد ف ادارة مجلس الشركه، المهم فيه احتفال بسيط
هنعمله فالشركه. نظراً لوجود بعض موظفاتنا الل هيتعارض عمل حفلة بمكان خارجى مع ظروفهم
قالها وعيناه مصوبة ناحية نشوان واكمل.

مطلوب من كل فيميل، بنوتة وسيدة عندنا هنا فالكيان دا، تعمل اكله حلوة وحلو كمان وتيجى يوم، الساعه، وحضور بملابس تناسب احتفال
هنا والبقية من الشباب هنشارك ببقية مستلزمات الحفلة لان هيبقى فيه فوتوجرافر وفيه صحفيين
الخبر هينزل فكذا مجلة وكذا جريدة، فيه توسعات جديدة وعاوزين كلنا نظهر فالصورة. تمام
الجميع شعر بالسعادة من هذا الخبر، وحدثت جلبه بالاحاديث الجانبية ف حسم زين الامر.

تقدروا تتفضلوا على مكاتبكم ونستعد كلنا ليوم الحفلة دا
خرج الجميع فتوقفت نشوان واقتربت من زين واردفت على استحياء كالعادة
مستر زين. ممكن تعفينى من حضور الحفلة دى
ليه مبتعرفيش تطبخى
ضحكت بخفه وحاولت التماسك واردفت
لاء طبعا مش قصة طبخ، انا مش بتاعت كدا ومبعرفش
كدا! الل هو ايه كدا؟
حفلات ولبس مناسب والحجات دى انا
نشوان، عاوز سبب مقنع والا هيكون فيه خصم
اتسعت حدقه عيناها واردفت.

خصم! حضرتك بتقول خصم؟! هتخصم لكل الل مش هييجى؟
ابتسم زين ابتسامته الرصينه التي اظهرت غمازتيه واردف
لاء هخصملك انتِ بس عشان الوحيدة الل اعترضت ِ
يامستر زين، انا بلبسى دا وظروفى وماريا احضر ايه، الفترة الل فاتت اما كنت بتأخر هنا
كنت بعمل مليون حاجه عشان اوفق بين الشغل وبين وجود ماريا لوحدها الفترة دى
ترجل زين ناحية مكتبه وجلس عليه وهو يردف.

ماريا ممكن تجيبيها معاكِ هتنبسط جدا، ولبسك اعتقد فيه موديلات للادناء سواريه!
تعجبت نشوان واردفت
حضرتك عارف الادناء؟ اصل المعظم ميعرفوش
هو أنا مكنتش اعرفه بس اهتميت اعرفه وابحث عنه
لا يانبضات قلبي اهدأى، ارجوكِ، انها مجرد كلمه فحسب، تمالكت نفسها واردفت
طيب انا..
ارتدى زين نظارته الطبية وشرع يبدء في عمله
مفيش اى عذر يا نشوان لعدم حضور الحفلة، عاوز تكونِ اول الحاضرين
على مكتبك يالا فيه شغل كتير.

تركته وذهبت الى مكتبها شاردة به وبكلماته وب اهتمامه، وفى المنزل
طبعا روحى، بطلى تقفلى على نفسك عيشى حياتك وسنك يانشوان
انا مش بتاعت الحجات دى يا اميرة
يابنتى انتِ عجيبة جدا، هو انتِ رايحه ترقصى. حفلة فشغل احتفال ب انجازكم وكل الموظفين حاضرين وصحافه يعنى حوار عادى جدا، انتِ بس عشان خوافه
وضعت كفها على وجنتها واردفت بفقدان امل
هروح ب ايه؟ هشترى ادناء جديد يعنى.

اه هاتى واحد مناسب لحضور حفلة وخليه للمناسبات بس وطرحه جديدة واكسسوريز
ظبطِ نفسك ي نوشا، انتِ تستاهلى تفرحى شوية ي حبييتى
ابتسمت نشوان، و ب اصطحاب اميرة كانت تتسوق لتشترى ادناء جديد ووشاح يليق به
وحذاء وحقيبة لاكتمال الاناقه، اما عن لؤلؤتها ماريا فقد اشترت لها فستان ملائكى جميل وحذاء وشرائط للشعر رقيقة.
ويوم الحفل، حضرت نشوان اكثر الاكلات الماهرة بها وحلويات كثيرة وضعتهم بعلب الحفظ.

وبحقيبة ورقية وضعتهم، و تجهزت هي وماريا من دون وضع اى مسحوق تجميل بوجهها بعد الحاح اميرة عليها فقد وضحت لها انه من المحرمات وانها تلتزم مايقوله دينها حتى النهاية.
وفى الحفل، كان الكل موجود وحاضر. زين بحلته الرائعه الانيقة غطى على اضاءات الحفل.

الموظفات الفتيات والسيدات احضرن اكلاتهم وحلوياتهم، الجميع يأكل ويتشارك الكلمات والنكات والضحك والبسمه، ومن وقت لآخر كان يسترق زين النظر إلى نشوان، يظل على ناظريه لها حتى تنتبه هي فينظر بعيداً ويصتنع التحدث الى احدهم فتنظر هي مبتسمه ناحيته وقلبها يدق بالمرة عشر مرات!

التقطت الصور للجميع، امسك زين ماريا وحملها والتقط معها صورة لهما على هاتفه الشخصى، فعلها بعفوية غير مدرك ان فعل ك هذا ماذا فعل بنبضات نشوان التي تتراقص.
بنتك زى القمر، ربنا يباركلك فيها
ربنا يخليك يامستر زين، ربنا يكرم حضرتك ب زيها
انا مش متجوز يا نشوان
تلعثمت وعدلت من وشاحها واردفت مكركبه الخطوات والكلمات
ربنا يكرمك ببنت الحلال يا مستر زين، عن اذنك هروح اشوف بس حد بينادينى من الزملا.

اوقفها عن الهروب كعادتها
محدش بينادى يا نشوان، ثم انا كنت عاوز اكلمك فموضوع بنت الحلال دا، ينفع اخد من وقتك شوية يعنى
نظرت له متعجبه رافعه حاجبيه وقبل ان تقذف بكلماتها القاسيه التي تحتمى بهم كالعادة اردف هو سريعاً
كأنى مثلا باخد رأى اختى، للعلم انا فعلا معنديش اخوات
هينفع؟
ابتلعت نشوان ريقها، ماذا تفعل ب امر ك هذا؟ عقلها يُحدثها انصرفى من أمامه الآن وقلبها يدق طيلى النظر بحدقتيه الاتى يتحدثن هياماً.

لو هضايقك بلاش
مستر زين حضرتك عاوز ايه
بقولك لو فيه حد، انا مرتاحله ومهتم بيه جدا، وكنت لاغى فكرة الارتباط دى نهائى
بس جه الحد دا وكسر القاعدة. ب ادبه، واخلاقه. وذوقه، واختلافه الشديد عن اى حد
الحد دا انا شوفت اد ايه قيمتى عنده من غير تكلف، شوفت فيه حجات كنت مفتقدها اوى
وعرفنى حجات كتير عن نفسي مكنتش عارفها، اخد خطوة وافاتحه انى معجب بيه وعاوز اقرب
ولا بلاش، ممكن يكون مجرد انبهار وهيروح لحاله؟!

تتنفس بصعوبة، لا تستطيع التحدث، نزل ك مطرقه بسحر كلماته على اذنها ف سقطت مغشى عليها امامه على الفور!
هتنضفى الاوضه هنا زى كل مرة من غير م تلمسى حاجه او تشيليها من مكانها، مفهوم
اجابت الخادمة على اميرة
حاضر يا مدام، طيب ارمى الورد الناشف دا ولا ايه
تعجبت اميرة من امر باقه الزهور التي اعدتها منذ ايام لهذا الغريب بغرفه نورهان. انها هي فهى تعلم ازهارها عن ظهر قلب.
ابتسمت واردفت.

لاء مترميهوش، اما تيجى الدكتورة نورهان نسألها. يالا شوفى شغلك
ترجلت اميرة الى الخارج وفتحت التلفاز وامسكت صحن المسليات امامها وبدأت تشاهد الفيلم المذاع، بينما كانت روان بغرفتها تتحدث هاتفياً الى والدتها
ايه؟! عمو فكرى؟! امتى ياماما، طيب مش تقوليلنا انك اتجوزتى؟
ايوة اوك كل حد مننا بيعمل الل عاوزه بس نعرف، يعنى لو كنا جينا انا ونورى كنا هنلاقى عمو فكرى فبيتنا وبيفتح تلاجتنا عادى، وات ذا فاك ماااام!

تأففت روان وذهبت للخارج فجلست بجانب اميرة تنظر إلى التلفاز ف اردفت لها اميرة
تشوفى الفيلم معايا ولا نشوف حاجه تانية
انا بصراحه مبحبش جو الافلام القديمه بس بحب الفيلم دا، بابا كان بيحب يشوفه وانا كنت بقعد جمبه اتفرج انا ونورى. قصته جاحدة حمااااادة بتخلينى اتخنق من البطلة جدا رغم كلنا بنتعاطف معاها فالاول
بس بتطلع وحشة زوحليييقه فالاخر، بتقعد تعاير حبيبها بكل حاجه بالفلوس وبمرضه وبكل حاجه.

ورغم حبهم الكبير لبعض. هيكرهها وهينوى يسيبها، اد ايه كانت انانية وفاكرة نفسها شهيدة
ابتسمت اميرة الى روان ابتسامه مكسورة بعض الشئ واردفت ساخرة بشئ من الدعابة
ياااه محلله فنيه ياست رونى بقا
طبعا يا مرمر اومال، مش تيك توك وفن وهندسه، الست بتنضف جوا
اه ف اوضة نور.
خلوا اوضتى بعدها عشان مزفته زوحليقه
ابتسمت اميرة
ماشى.

صمتا يتابعان الفيلم، ولكن ب رأس اميرة كان يدارفيلم آخر قد حركت ازرار تشغيله كلمات روان من دون قصد
انا زهقت وتعبت وحاسه ان بابي كان عنده حق من الاول
قالتها اميرة وجلست الى فراشها وضعت رأسها بين كفين يدها ف جلس زين أمامها على المقعد واردف
عمى كان عنده حق ف ايه ي اميرة
بابي قالها، حتى لو كنتو بتحبوا بعض هتتعبي جدا معاه وانا مصدقتوش ومشيت ورا قلبي.

اميرة انتِ مش عارفه تتقبلى مشكلتى، لاء كمان بتتهمينى بخيانتك
نهضت اميرة من مجلسها واردفت
اومال ايه الفتور الل بينا دا يا زين؟! ازاى جواك ليا كل العشق دا ومفيش بينا حاجه
ازاى كل م تقربلى تبعد كأنك بتلمس نار بتحرقك
اردف زين بصوت عالى لها
قولتلك غصب عنى، غصب عنى!
لا مش غصب عنك، انت زى م امتلكت المجموعة وبقيت رئيس مجلس الادارة
وامتلكت اسهم فباقى شغل بابى، قولت امتلك بنته كمان.

ف امثل الحب واخليها تغلط غلطه عمرها فعين نفسها وعين باباها
ونتجوز وبعد م احقق كل الل عاوزه ارميها.
احتقن وجه زين غضبا واردف لها ب انزعاج
وانا هرسم كل الرسم دا ليه؟ ايه غرضى منه فهمينى
غرضك الفلوس والعيشه والكيان الل معمولك ي زين، زين انت ملكش حق ف اى حاجه من دا كله
بس انا عشان بحبك بابي عمل عشانك كل دا. عشان بنته مش عشانك اصلا.

هنا غضب زين ومم الصعب اخراج زين عن شعوره لانه حليم جدا، ف اردف لها بصوته الجهورى
اسمى. زين خليل السلطان، دمى دم السلطان وابنهم وليا حق فكل حاجه بمجهودى مش ب ورث
حتى لو كان جدنا زايد السلطان كان راجل مش عادل وكتب كل حاجه لعمى رشيد والدك
ومكتبش اى حاجة لوالدى خليل زايد السلطان عشان مريض.

لو مجموعة السلطان وشغل عمى رشيد كبر، ف بسببى، ولو فيه حد ممكن يمتن لحد يبقا واجب على كل ذرة تنتمى للسلطان الامتنان ليا لأن من صغرى وانا متفانى فالعيله دى وعشانكم وليكم من غير م اطالب بحاجه
نهضت اميرة من مكانها ونظرت لعيناه بعمق تتحداه واردفت
عشان بس عمو مريض مكتبش له؟ يعنى مش عشان نسبك انت كمان نسب مشكوك فيه.

وان مامتك كانت مجرد جليسة لعمو خليل الله يرحمه واتجوزته وفجأوا كلهم بحملها فيك رغم ان عمو خليل مرضه مش بيخليه بوعيه!
اخرسي!
كانت الصفعه الاولى منه؟! لاول مرة يفعلها، زين يصفع اميرة، اميرة قلبه وحياته
اميرة قصته، كيف له فعل هذا، نظرت هي ناحيته ممسكه بوجنتها واردف هو لها بعينان جاحظتان.

اياكِ تتكلمى عن امى كدا، امى الل عمى وبقية العيلة بعد موت والدى رموها ف اى داهيه وقالولها مترجعيش ومالكيش ابن، امى الست الل كان على ايدها بدء والدى ربنا يشفيه
الست الشريفه الل حبها والدى من قلبه وعاملته بما يرضى الله
اوعى تجيبي سيرتها، ولا هقبل بتلمحيك فالشك بسمعه امى، او بنسبى الل انتو اتاكدتوا منه اكتر من مرة
ولو فاكره انى كنت بمثل عليكِ الحب عشان اوصل، وان كنت السبب ف الل حصلك قبل كدا.

يبقى انا حبيت واحدة ضريرة، ضريرة قلب وروح وعمرها م هتشوف ولا بصيرتها هتنور طول م هي عاميه كدا!
انسابت دمعه على وجنة اميرة ففاقت من ذكرتها على صوت الخادمه
انا خلصت يا مدام اوضة الدكتورة، اكمل اوضتك
لاء روحى اوضة روان
دلفت الخادمة الى غرفه روان، بينما كانت نهضت روان من جانب اميرة اثناء شرودها
تتحدث هاتفياً الى فارس
مممم ورايح فين بقا
هشترى شوية حجات لازمانى، بقولك ايه يا بيبي انتِ وحشانى اوى.

يالا نخرج، اعدى عليكِ؟
طيب اوك خلص وكلمنى، بس عاوزين نفجر انهاردة
استنى اتعلمتها نفجر يعنى نقعد للفجر صح
ايوووا يابيبي
ضحك فارس واغلق الهاتف بينما كانت مقبلة عليه شاحنه من ناحية جانبية انتبه لها ف وقت ضيق
فاصدمت بسيارته صدمة قوية جدا!
التم الجمع يحاولون اخراجه من داخل سيارته بعدما تهشمت سيارته كاملة واصبح هناك صعوبة في اخراج فارس منها.

بالكاد استطاعوا ومنهم من استدعى الاسعاف، ومنهم من يحاول ان يعيده الى وعييه. وهاتفه وحقييته منطرحين أرضا بعيد عنه ب امتار قليله.
وعُمر م اشكى من حبك، مهما غرامك لوعنى. لوعنى
كان يتغنى زين بكلمات اغنية كوكب الشرق ام كلثوم في غرفته امام خزانته وهو يبحث عن شئ
فدلف عيسي إليه
اقطع دراعى وصوابعى صوبع صوبع فيه جو جديد وفيه حاجه جديدة وشكلك انت واميرة فيه رجوع وفيه لقاء ومخبي يا بومبو.

ابتسم زين ابتسامه جانبيه واردف
ولا يا عيسوى القميص البيبي بلو بتاعى فين يا حرامى
بيبي توت ايه، انا مبلبسش اشباح ياعم انت
هنستعبط، فينه مش لاقيه فالدولاب!
ادار عيسي بعينه ب ارجاء المكان واردف
هاه، اسكت مش الواد صالح اتجوز
ايوة غلوش غلوش، طب انا هدخل اشوفه ف دولابك
وبعدين يا واد انت جسمك مش زى جسمى انت مليان عنى بتاخده ليه ي جاحد يبوظ حرام عليك
دلف زين الى غرفه عيسى يبحث فخزانته واردف.

وصالح اتجوز! اخيرا استقام وربنا فتح عليه
لاقيته سايبلى كذا مسج وانا من عكة الفيلم مخدتش بالى خالص
شكلنا زفت قصاده ياجدع
طب نبقا نروح له بيت زوجيته معانا حاجه حلوة نباركله، محلولة
ينما يبحث زين وقع كيس بلاستيكي به عدة صور قديمه فوتوغرافية على الأرض
ف جلس زين الى الارض يعيدهم مرة ثانية الى الكيس ومن ثم الى مكانهم
ف انتبه الى صورة بها طفل صغير جميل الوجه بين اربعه فتيات يكبرانه ينظرون جميعا الى الكاميرا.

بمنزل بسيط فلاحى قديم.
الطفل يتشابه مع عيسي كثيراً، نهض زين ممسكاً بالصورة واردف الى عيسي
ولا يا عيسوى، صورتك انت وأخواتك دى صح
ابتسم عيسي واردف بنكاته كالعادة
اه انا، بص كنت عامل زى صباع محشى ورق العنب وسط اخواتى ازاى
مقعدنى فالنص تقول ابريق الحظ
قالها وترك زين ف ركز زين بالصورة واردف له ي اهتمام
بس الوحمه مش موجودة وانت صغير يا عيسوى!
وقف عيسي بعدما ترجل خطوات بعيدا، ف كرر زين سؤاله
فين الوحمه يا عيسي؟!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة