قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل العشرون

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل العشرون

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل العشرون

مع ضغط اميرة على سيلا انهارت من البكاء واعترفت سيلا بحبها لأمير
سيلا: ايوة بحبة بحبة كثير كمان بس ايه الفايدة من الحب ده بحب شخص مش ملكي ولاهيكون لي
اميرة: لا انت غلطانة ياسيلا امير من حقك انت انا اللي بعرفة ان امير بيحبك كل تصرفاتة بتدل على كده
سيلا: لا امير من حق منى مش من حقي هما مخطوبين ولا نسيتي.

اميرة: لا مانسيتش بس دي مش خطوبة رسمية مجرد كلام وسبب الخطوبه انه ماحبش يجرحها ولا يجرح مشاعرها لأنه يعلم انها بتحبه: لكن هو مش بيحبها
سيلا: مش بيحبها ويجرحها ليه ده كله وايه سبب ده كله ليه وافق على خطوبه وهو مش حاببها.

اميرة: هي دايرة تقول في كل مكان انه بيحبها وهي بتحبه عشان ما تخليش اي بنت ثانية تقرب منه فهمتي: ويوم عيد ميلادها فوجئ بكلامها امام الجميع وبتقدموا للأقاربها على انه خطيبها وهو مارضيش يجرحها مش اكثر
سيلا: يعني هي هي وانهارت من البكاء
وأخذتها اميرة في حضنها حتى نامت ولم تشعر بشئ حتى جاء الصباح.

وصحي الجميع من نومهم ليبدأ يوم جديد واجتمع الجميع لتناول طعام الفطور في المطعم التابع للفندق وجلسوا الجميع كل ثنائي بجوار بعض
وجلست سيلا بجوار منى: وتحدثت منى قائلة
منى بمكر كبير: تعرفي ياسيلا انا ارتحتلك جدا وحبة اتكلم معك وأحكيلك على اللي جواية
سيلا: حبيبتي وانا كمان احنا اخوات ويكون لي الشرف انك تثقي فيني.

منى: انا بحب امير قوي لدرجة اني ماقدرش اعيش من غيرة لدرجة انه لو بعد عني شوية بتجنن: ومش هضحك عليكي انا لما اتعصبت عليكي ساعة ما كنا في البحر كان من غيرتي عليه
سيلا بحزن شديد: اه فعلا انا حسيت بهيك شي وعشان هيك مازعلت منك ربنا يسعدكم.
وحزنت سيلا على ماسمعت من منى وكلامها على امير وعندما قالت منى لها عن مدى حبها لأمير وتعلقها بيه ولاتعلم نوايا منى من هذا الحديث.

وكانت نوايا منى باينة انها تبعد سيلا عن طريق امير بأي طريقة ولاتدع سيلا تفكر انها تحبة.
انها الأنانية وحب تملك الذات: ربي لاتجعل ذرة حقد وغل في قلوبنا يارب العالمين
وبعد ما سمعت سيلا كلام منى لها اتخذت قرارها وهو انها تبعد عن امير ولم تعترف بحبها له مهما حصل لأنه مش من حقها من حق واحدة ثانية غيرها وعقدت على انها لم تفرق بينهما مهما حصل حتى تحدثت اميرة مع سيلا.

اميرة: مالك ياسيلا في اية اتغيرتي مرة واحدة هي منى كلمتك في حاجة
سيلا: لا أبدا انا مافي شي نهائي
اميرة: بحيرة طيب يلا بقى عشان نروح نلحق اليوم من اوله نشتري شوية طلبات للفرح انت ناسية ان فرحي بعد رجوعنا بأسبوعين
سيلا: لا مانسيت ربنا يسعدك ويهنيكي ياحياتي
وذهبوا سويا لكي يشتروا كل شئ يلزم اميرة بخصوص فرحها وعندما رجعوا كان ينتظرهم امير واحمد
امير: حمدلله على السلامه.

سيلا: يسلمو يارب ويسكتون بينما يتحدثون سويا عن طريق العيون انها لغة العيون
احمد: عملتي ايه ياحبيبتي اشتري كل شئ انت عايزاه
اميرة: ايوة ياحبي كل حاجه ربي مايحرمني منك يارب
بقولك ايه هو امير بيحب سيلا ولا انا حكمت غلط
احمد: امير بيحب سيلا وخايف يعبر لها عن حبه تصده ويخسرها
اميرة: لا مش هتصده سيلا بتحبه وخليه يعترف لها قبل فوات الأوان.
انت عارف يوم ماكنا سهرانين في الديسكو بعد ما شربت وسكرت.

احمد: ايوه فاكر انا شوفتهم كمان وهما بيرقصوا مع بعض كانو منسجمين سوا وكانوا في عالم تاني وهي كانت بتغني زي ماتقولي كانت بتحاول تقوله انها بتحبه كل واحد منهم جواه كتلة حب للثاني والحب ده عايز يظهر للنور
اميرة: ماهو ده اللي انا عايزاة انهم يعترفو لبعض بحبهم بدل العذاب اللي هما فيه ده
احمد: يعني سيلا بتحب امير فعلا.

اميرة: ايوة وبجنون كمان هي كل ليلة بتنام والدموع على خدها وحزينه: وانا استدرجتها في الكلام وهي سكرانه وخليتها تطلع كل اللي جواها واعترفت بحبها لأمير
احمد: فالحة وهي سكرانه يعني كل حاجه اتنست مجرد مانامت وصحيت من النوم.

اميرة: لاما هوانت عارف كل واحد وهو سكران كل اللي جواه بيطلع ساعتها من غير مايحس ولما واجهتها بحبها لأمير كابرت في الاول بس اعترفت في النهايةانها بتحبه وكانت فاكرة ان امير بيحب منى ولكن انا شرحتلها وضحت لها كل حاجة ان امير عمرة ماحب منى وعرفتها السبب الخطوبه كمان
احمد: وهي اقتنعت بكلامك بقى
اميرة: ايوة ياسيدي ماهو انا بقولك ليه خلي امير يصارحها بحبة
احمد سمع كلام اميره له من هنا وطلع جري على امير.

احمد: امير عندي لك خبر بمليون جنيه وهيفرح قلبك كمان
امير: خير قول في ايه اما اشوف ايه اخرتها معاك
احمد: سيلا بتحبك وبجنون كمان: وخبرة بكل الكلام الذي دار بينه وبين اميرة
فرح امير بهذا الخبر جدا وعزم على ان يصارح سيلا عن مشاعرة وحبه لها.
وكانت سيلا تتمشى على البحر لوحدها حزينه وشارده الذهن.

كيف لها انها تحب شخص ليس ملكها بينما انها لم تشعر بالشعور هذا من قبل رغم انها كانت عايشه في قصة حب من قبل ولكن قصة حبها هي وجاسر كانت مختلفة انه كان لها حبيب واخ ورفيق يعنى حبهم كان من نوع اخر فيه حب العشرة وحب الصداقة والعشق.
لكن حبها لأمير كان الحب الحقيقي وانها اكتشفت نفسها معه ولكن ايه فايدة حبها له.

انه يحب امرأة اخرى وليس هي حتى لو ما كانش بيحبها يكفي انهم مرتبطين وانها لم تسطيع ان تسرقه من خطيبته ثم نظرت الى السماء وتنهدت تنهيده تعبر عن كمية الوجع اللي داخلها: وفجأة سمعت صوت امير يحدثها
امير: ياه دي كلها تنهيده ومش اي تنهيدة فيها كمية وجع ايه مالك وسرحانة في ايه؟
سيلا: أبدا مافي شي بس بحب منظر السماء والبحر في لحظة الغروب بتكون روعة
امير: فعلا وانا كمان بحب لحظة الغروب وانت تكوني معايا.

سيلا يتعجب: شو كيف وانا معاك ولم تكمل وسرحوا سويا في عالم ثاني
وتحدثت عيونهم بس المرة دي قرب منها وقربها منه لدرجة ان اختلطت انفاسهم وقد تسارعت دقات قلبها وانفاسها بقرب حبيبها منها وكاد ان يقبلها وبالفعل قبلها ولكن افاقت ودفعته وطلعت تجري هروب منه لكي لاتضعف امامة: ولكن جري امير خلفها وامسك بيدها وقال لها
امير: سيلا استني ليه بتهربي مني ليه سيلا انا بحبك والله العظيم بحبك.

سيلا بفرح: شو بتحبني انا انت بتقول ايه
امير: انا من اول ماشوفتك وانت سكنتي قلبي ومستحيل اقدر ابعد عنك بجد بحبك ونفسي اقضي حياتي كلها معاكي وانا عارف انك انت كمان بتبادليني نفس الشعور
سيلا: انا لا ابدا ما بحبكش انت مجرد اخ وصديق لي مو اكثر من هيك
امير: ازاي عايزة تفهميني اللي بشوفه في عيونك ده مش حب واللي حصل من شويه ده تسميه ايه ممكن اعرف مش حب.

سيلا: لا مش حب مستحيل وبلاش تكدب على حالك وعليه انت ازاي بتحبني وانت بتحب وخاطب منى
امير: صدقيني انا بحبك انت منى بالنسبة لي اخت وصديقة مش اكثر من كده
سيلا: وكلامها معاك وعنك لاء مستحيل.
امير: ما انا حكيت لك على حياتي في الأول كانت ازاي: انت دخلتي حياتي غيرتيها علمتيني ازاي احب واعرف معنى الحب سيلا انت اول واخر حب لي في حياتي.
سيلا: والدموع في عيونها لا يا امير صعب انا مش بحبك ولا بحب حد.

وكذبت عليه بالكلام وقالت: انا لسة بحب جاسر وعمري ما هحب حدا غيرة
امير بصدمة: يعني ايه انت لسه بتحبيه وبتفكري فيه حتى بعد ما مات
سيلا والدموع تزدادفي عيونها وتكابر وتقول: ايوه لسه بحبة ومستحيل انساه مهما حصل: ثم تركته وذهبت وهي تبكي على حبها اللي انتهى قبل ما يبتدي
وقد لمحتها اميرة وهي تركض ومنهارة من البكاء الى غرفتها
وطلعت وراها لكي تطمئن عليها وتعرف مابها بينما كان امير مصدوم من كلام سيلا معه.

وذهب اليه احمد لكي يتحدث معه.
احمد: خير يا امير مالك في ايه اللي حصل اللي خلى سيلا تجري بالمنظر ده وهي منهارة انت قولتلها ايه
امير: لسه بتحبه يا احمد لسه عايش جواها: انا خلاص خسرت حبي ومش عارف اعمل ايه انا خلاص ادمرت
احمد: انت مش صرحت لها بحبك لها وهي صارحتك هي كمان.

امير: انا اه هي لاء مش بتحبني وهي لسه بتحب جاسر خطيبها وعايشه على ذكرى حبه لها ومستحيل تنساه: انا تعبان ومش عارف اعمل ايه انا بحبها ومش قادر اتخيل حياتي من غيرها
احمد: ازاي هي اعترفت لأميرة انها بتحبك: يبقى اكيد حصل حاجه خلاها ترفض حبك لها: استنى هي مفكرة انها بكده هتفرق بينك وبين منى انت مش وضحت لها حقيقة علاقتك بمنى بدأت ازاي وهي بالنسبة لك ايه ولا ماقولتش حاجه رغم ان اميرة شرحت لها قبل كده.

امير: ايوة شرحت لها كل حاجه بس ما صدقيتش.
احمد: طيب تعالى نرجع ونشوف هنعمل ايه زمان الكل بيسأل عننا
لكن امير قد حسم قرارة في لحظة يأس بأن يعلن خطوبته على منى
منى: امير حبيبي كنت فين كده سايبني هنا وتروح انت واحمد تتمشوا على البحر وبعدين معاك ياعم احمد انت مش عندك عروستك خدها واتمشى معها وسيب لي انا حبيبي.

احمد: معلش يامنى ماهو انت كنتي نائمه وهو حب يتمشى شويه ماحبيتش اخليه لوحده: ويضحكون سويا وكان الجميع مجتمعين لكي يسهرون سويا.

في غرفة سيلا واميرة
كانت سيلا تبكي وحزينه على اللي صار وازاي عملت كده ورفضت حبه لها وكسرت قلبها وقلبه ليه: تحدثها اميره: في ايه ياسيلا وتراها تبكي
تضمها في حضنها وتواسيها
اميرة: في ايه اللي حصل بينك وبين امير طمنيني
سيلا: اعترف لي بحبه وقالي انه بيحبني
اميرة: وانت قولتيله ايه
سيلا: قولتله اني لسه بحب جاسروعمري ماهنساه.

اميرة: ايه ليه عملتي كده انت اعارفة بعملتك دي وصلتي لإيه هتخسريه وتكسري قلبك ليه كده حرام عليكي
سيلا: ماقدرش اجرح قلب منى ولا اسرق منها حبيبها مش انا اللي اسرق واحد من خطيبته
اميرة: الكلام ده لو كان هو بيحبها لكن هو بيحبك انت والخطوبه مش رسمي
طيب تعالي ننزل الحين وبعدها نتكلم عشان مافيش حد يلاحظ حاجه
ونزلو سويا الى تحت حيث ماكان الجميع مجتمعين.

ويتحدث محمود ويعلن عن حبه لسهير وقرروا ان يحددوا معاد جطبتهم مجرد رجوعهم من الرحلة وفرح الجميع وباركو لهم وهنئوهم بمناسبة الخبر السعيد
وزي ما احنا عارفين ان احمد واميرة فرحهم بعد رجوعهم من الرحله بأسبوعين
وكان امير يراقب سيلا من بعيد وقرر ان يعلن خطوبته على منى يحاول الهروب من حبه لسيلا بهذا القرار
امير: مش تباركولنا ياجماعة.
احمد: على ايه يا امير هو حصل حاجه.

امير: انا ومنى خلاص اتفقنا على تحديد معاد الخطوبه ايه رأيكم وبيكون مع فرحك يا احمد ايه رأيكم
فرح الجميع بهذا الخبر ماعدا احمد واميرة كانوا في ذهول تام لأنهم عارفين حقيقة الواقع الذي يعيشه امير وسيلا وهنا تقع الصدمة الكبرى على سيلا عندما سمعت الخبر ولكن تمالكت نفسها وباركت لهما
سيلا: مبروك يامنى وتضمها وتقول لها عن جد فرحتلك من قلبي ربي يسعدكم يارب.

منى: الله يباركلك يارب ياحبيبتي: وكانت من داخلها تسخر منها وتقول لنفسها مش هتيجي واحده زيك تأخده مني لازم تعرفي ان منى الشهاوي لما تحب تأخذ حاجه بتأخذها مهما حصل: وتضحك لها وتقول لها عقبالك
سيلا: مبروك يا امير على الخبر الحلو ده عن جد فرحتلك
امير: اه ما انا عارف انك اكيد هتفرحيلي
وكان احمد واميرة يشعرون بالحزن والألم الشديد على سيلا وامير واللي بيعملوه في نفسهم وذهب كلامنهم على غرفتهم لكي يناموا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة