قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع والعشرون

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع والعشرون

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع والعشرون

كانت ليلة احمد واميرة ليلة ولاكل الليالي كانت من احلى الليالي واللي ميزها كمان خطوبة امير وسيلا لأن احمد كان يحلم يكون فرحه مع امير في يوم واحد ولكن الحلم تحقق لكن مع خطوبه لكن الشعور عند احمد واحد كان سعيد جدا ان هو وامير كانوا سوا: وبعد انتهاء ليلة الزفاف اخذ احمد عروسته وذهب بها الى عشهم الجميل وهي الفيلا.

وفي صباح اليوم التالي اخذ احمد عروسته وسافروا الى الساحل الشمالي ليستعيدوا ذكرياتهم سوا هناك.
وكان امير نفسه بدل ماتكون خطوبه كان يكون فرحهم لكي يذهبوا هما كمان لكي يعيشوا حياتهم ولكن يهون على نفسه قائلا: يكفي انها معي ومش بعيدة عني ده عندي بالدنيا.

وقد اعتادت امينه كل يوم انها تدخل تصحي احمد وامير ولكن المرة دي غير هتصحي امير فقط وكان حزينه لبعد احمد عنها وكان نفسها انهم يسكنوا معهم في الفيلا ولكن ارادت ان تنفذ وصية والديه ان تكون الفيلا هدية زواجه وهذة سنة الحياة.
امينة: امير حبيبي يلا اصحى انت كده هتتأخر على الشركة ولا مش ناوي تروح والدك صحي ومنتظرك على الفطار
امير: صباح الخير ياست الكل بصراحة حابب افضل اليوم وماروح الشركة.

امينة: يرضيك والدك يكون لوحده في الشركة من غير ماتكون معاه
امير: لا مايرضنيش ياست الحبايب حاضر دقايق واكون جاهز
وقام امير ودخل اخذ شاور ليفوق وبدل ملابسه وجهز ونزل الى الطابق الثاني وتوجة الى سفرة الطعام لكي يتناول طعام الفطور وكان جالس معهم ولكن تفكيرة كان مع سيلا كان يتخيلها امامه ويفتكر كل لحظة قضوها سوا خصوصا ليلة امس في خطوبتهم سوا حين قطع تفكيرة والده قائلا.

ابراهيم: ها ياحبيبي ناوي على ايه فكرت هتحدد يوم زفافك انت وسيلا امتى
امير: لا والله يابابا لسه ما اتكلمتش معها في شئ ان كان علية نفسي اليوم قبل بكرة
ابراهيم: ياه للدرجة دي انت واقع في حبها ياحبيبي.
امير: واكثر من كده كمان يابابا انا خايف تروح مني نفسي يابابا تعجل بيوم الزفاف بسرعة وخصوصا ان كل شئ جاهز ومش ناقصنا حاجه
ابراهيم: ان شاء الله ياحبيبي ربنا يسعدكم يارب انا مايهمني غير سعادتكم ياحبيبي.

وبعد ما سمع كلام امير ابنه شعر بالخوف لأنه حاسس بشعور غريب ان غسان لسه عايش وما مات لكن غير متأكد بذلك ويسلم امرة لله ويتمنى يكون شعورة مش في محله ويكون خاطئ.

في الدور الثاني.
كانت ميسون صحيت من النوم وكانت سعيده لأنها شافت الفرحه والبسمة رجعت لحياة سيلا من جديد وتتمنى ان تضل سعيده طول العمر وتنادي على الدادة
ميسون: ياداده انت فين تعالي.
الدادة: صباح الفل والياسمين على عيونك الحلوين ياحبيتي ياه اخيرا شوفتك سعيدة يابنتي.

ميسون: اي يادادة عندك حق الفرح بقالة زمان مادخل حياتنا من بعد رحيل الغالي الله يرحمة كان نفسه يشوفها هي واختها عرايس الله يرحمة كان نفسي يكون موجود بينا هلا الحمدلله.
الدادة: الله يرحمة والبركة فيكي ويباركلنا فيكي وتفرحي بيها وبأختها اسيل كمان
ميسون: ربي يخليلي اياكي ياداده هي سيلا صحيت ولا لسة ياداده
الدادة: صحيت من بدري ولبست وامرت كمان بتجهيز الفطور عشان بدها تروح الشركة اليوم.

ميسون: مش هتتغير الشغل بيجري في دمها وهي عنيده مثل والدها.
وهنا تتصل ابنتها اسيل.
ميسون: اهلين ياقلبي كيفك وكيف التدريب تبعك ياحبيبتي
اسيل: الحمدلله ياماما خلاص هانت بنتك صارت احسن لاعبة في الكنغوفو
ميسون: عن جد الف مبروك ياقلبي الفرحه صارت فرحتين ياحبيبتي
اسيل: شو فرحتين ليش في شي صار تاني معكم فرحيني معكم.

ميسون: اه ياقلبي اتصلت فيكي كتير من يومين وانت ماكنتي تردي على اتصلاتي عشان اخبرك بخطوبة اختك سيلا على امير ابن عمك ابراهيم.
اسيل: شو عن جد الف مبروك ياماما رغم اني زعلانه منكم ليه ماخبرتوني حتى في رساله كان نفسي اكون معكم بس ملحوقة اكيد في الفرح بكون موجوده ان شاءالله
ميسون: اكيد ياعمري فرحتنا بتكون ناقصة من غيرك ياقلبي.

وتدخل عليه سيلا وتقولها صباح الخير ياست الكل بتكلمي مين على الصبح كده قولي اعترفي.
ميسون: صباح الخير ياحبيبتي دي اختك اسيل وزعلانه عشان عملتي خطوبة وهي مش معاكي: خديها معاكي.
سيلا: الو لا زعلانة منك بقى هيك ماتتصليش علية خالص ونسيتيني
اسيل: انا صح اللي نسيتك ولا انت اللي عملتي خطوبتك من غيري.

سيلا: ياقلبي انت قطعة من روحي عمري ما انساكي بس الأمور صارت بسرعة وانا كان نفسي تكوني معي ياعمري ده انت روحي ياروحي انت
اسيل: الف مبروك ياعمري بعدي عنكم معذبني ومخليني اقضي حياتي بعيد عنكم لكن اللي مهون علية اني خلاص حلمي هيتحقق واسمي اتكتب في لائحة المشتركين في بطولة العالم وهمثل بلدي في البطوله كمان
سيلا: الف مبروك ياعمري بتمنى لك تحققي حلمك ومش هقبل اي اعتذار منك لازم تجيبي كأس بطولة العالم اوك.

اسيل: عيوني ياقلبي انت تؤبري قلبي من جوه ياعمري انت: انا مضطرة اقفل معك لانهم بينادوا عليه هكلمكم تاني اوك سلام ياعمري
سيلا: سلام ياروحي: وينتابها شعور غريب جدا خلاها تقول.
سيلا: يارب نتقابل على خير ياعمري عن جد نفسي اشوفك قوي وتبتسم وتقول لمامتها: يلا ياست الكل انا جوعانة كثير وبدي افطر معك ياعمري انت
ميسون: عيوني ياحبيبتي يلا بينا نفطر سوا دخيلك انا على البسمة الحلوة دي ربي مايحرمني منك ياعمري.

وبعد انتهاء سيلا من تناول فطورها ودعت مامتها وتركتها وذهبت الى الشركة
ونزلت لكي تركب السيارة وفجأة قابلت امير كمان كان رايح الشركه.
امير: الله هو القمر بيطلع في النهار وانا ماعرفش ولا ايه ويتوه في بحر عيونها
سيلا: وانا اول مرة اعرف ان النجوم بتطلع هيك فجأة في النهار برده
امير: ياه ياقمري انت بحبك وبحب كلامك الحلو ده كمان اصلي مافطرتش حلو وانت كلامك ده هو فطاري خليني اشوفك كده كل يوم.

سيلا: هو انا هروح فين ما هو انا على قلبك في الشركة وهنا كمان
امير: ياريت تفضلي على قلبي طول العمر ياعمري انت
سيلا: طيب يلا بقى اركب وسوق وبص قدامك وانت سايق من غير ولا كلمة عشان مناخدش اي مخالفة اوك يلا
ويركبون سوا وذهبوا الى الشركه.

في الجانب الأخر من لبنان
كانت فيلا سالم الهواري مليئة بالزوار كانو بيعزوا سالم في ولده غسان وكان من ضمنهم كبار رجال الأعمال في لبنان وقضاة ومستشارين.
وكانت فاتن جالسة حزينه على فراق ولدها وكان معها ايضا زملائها في المستشفى وزوجات رجال الأعمال ايضا ليقدوما لها العزاء.
وبعد ذهاب الجميع من فيلا سالم الهواري تحدث مع زوجته قائلا.

سالم: بدي اعرف ليش بيصير معنا كل هاد ليش كل شي كان ماشي مضبوط فجأة كده يروح مني ولدي. لا مستحيل
فاتن: هاد قدر ربنا مالنا دخل فيه ادعيله بالرحمة وان ربنا يسامحة ويصبرنا على فراقة.
سالم وبتوعد: لكن مش هسامح في حق ولدي ابدا مستحيل اقدر اسامحها لازم انتقم منها ولازم ادمر حياتها مثل مادمرت حياة ولدي
فاتن: شو بدك تساوي ناوي على ايه وكيف بدمرها كيف؟

سالم: هسوي كثير قوي وكيف دي بقى لعبتي انا مافي حدا لسه اتخلق يقف امام سالم الهواري ابدا
ويتصل سالم على المحامي تبعة وبيكون من اكبر المحامين في لبنان بس في قضايا الفساد اكيد
سالم: الو تترك كل شي في يدك وتجيني حالا: انت فاهم
المحامي: فاهم ياسالم بيه ثانيه وبكون عندك
وسكر معه الخط ويحدث نفسه يقول: ربنا يستر هو غاضب اكيد في مصيبة صارت
وذهب المحامي على الفور الى فيلا سالم الهواري.

كان سالم في غرفة المكتب يفكر ماذا يفعل مع سيلا وكيف ينتقم منها
فاتن: سالم ممكن اعرف انت شو بدك من المحامي هلا
سالم: مش شغلك تعرفي شو بدي منه ولو تسمحي تتفضلي تشوفي اللي وراكي واتأكدي اني مش هسمح لأي غلطة تصير في الموضوع ده خليكي مركزة في شغلك كويس وبعد ماتخلصي كل شي تخبريني فورا
كفايه هيك بسبب ولدك كل المصايب وقعت على راسي يلا روحي هلا.

فاتن بخوف منه وهي تعلم انه جد في كلامه وانه ماوش عزيز ولاغالي: حاضر
سالم: مجرد وصول المحامي خليه يدخل على طول
فاتن بغيظ: حاضر: وكان بدها تعرف شو بده من المحامي ثم تركته وخرجت من غرفة المكتب.
وقد حضر المحامي الى فيلا سالم الهواري.
فاتن: اهلين اتفضل هو منتظرك في غرفة المكتب
المحامي: اهلين مدام فاتن اوك بروح لعنده فورا
ويدق المحامي الباب ليدخل.
سالم: ادخل يامتر على طول.

المحامي: خير ياسالم بيه شوبدك مني انا تحت امرك
سالم: انت اكيد بتعرف عائلة محمد البدري رجل الأعمال المشهور صح
المحامي: اي الله يرحمة ليش شوصار في شي
سالم: انت بتعرف ان عائلتة بعد موته سافروا الى القاهرة صحيح
المحامي: اي نعم صحيح لكن انت شو بدك منهم.
سالم: انت متسألش شو بدي انت تنفذ وبس فاهم
المحامي: فاهم تحت امر حضرتك.
سالم: بدي منك تعرف عنهم كل شئ وين ساكنين في القاهرة وكل تفاصيل حياتهم اوك.

المحامي: تمام يافندم وبعد ما جيب كل المعلومات شو المطلوب مني
سالم: تيجي تخبرني على الفور: عنده بنت اسمها سيلا صح
المحامي: ايوة يافندم عنده بنتين سيلا واسيل
سالم: بعرف انا بدي سيلا مالي دخل بختها: بدي تعرف لي كل كبيرة وصغيرة عنها بتروح فين وبتكون مع مين ومصاحبة مين بدي اعرف كل شي عنها انت فاهم
المحامي: فاهم تحت امرك ياسالم بيه بدك شي تاني
سالم: لاء روح هلا وبسرعة ماتتأخر.

وذهب المحامي لكي يجمع كل المعلومات اللي انطلبت منه على الفور
وقد اتصل عدنان رفيق عدنان بسالم الهواري
عدنان: الو كيفك عمو شو اخبارك هلا
سالم: زين الحمدلله قولي كل شي تمام طمني
عدنان: تمام ماتقلقش ياعمو سويت كل شي مثل ماقولتلي
سالم: دير بالك لو اتكشفت بيضيع كل شي سويناه
عدنان: لاتخاف ياعمو مافي حدا هيعرف شي ابدا
سالم: تمام ربنا معاكم يلا سلام.

وسكر الخط وهو دمة بيغلي وكان يتوعد لسيلا بكل الحقد والنار اللي في قلبة بأنه سوف ينتقم منها بسبب اللي سوته في ولده غسان.

في الجانب الأخر من القاهرة
كانت منى جالسة في النادي شارده تفكر ماذا تفعل انها لاتحتمل ان تشاهد سيلا مع امير لحظة واحدة ولكن ماذا تفعل لكي تفرق بينهم وترجعة لها: ساعتها تذكرت كلام سيلا لأمير ان مافي حاجة هتبعد بينهم غير الموت: امسكت بالموبايل تبعها واجرت مكالمة مع شخص مجهول وتطلب منه ان تقابلة
المجهول: تحت امرك ياهانم اي خدمة امتى وفين
منى: عايزة مكان اقابلك فيه من غير ماحد يشوفني معاك اوك.

المجهول: تمام يبقى تقابليني الأن في المكان اللي هقولك عليه
منى: اوك اعطيني العنوان.
واعطاها المجهول العنوان وهو حارة من حواري بولاق يسكنها كل البلطجية وقطاع الطرق.
منى: بقى على اخر الزمن اروح مكان مثل ده بسبك انت لكن كله يهون في سبيل اني احصل على اللي انا عوزاه
وذهبت منى لتقابل المجهول ده لكي تطلب منه غرضها
وتتصل بيه قائله: انت فين انا في المكان اللي قولتلي عليه
المجهول: اقفلي وهتلاقيني وراكي على طول.

منى: اهلا وسهلا بص بقى كل الي هقولك عليه دلوقتي هيكون سر بيني وبينك ولو اتمسكت مافي مخلوق يعرف حاجه على الاتفاق ده ولا انا لي صلة بيه وانت كل اللي هتطلبه انا تحت امرك مقابل تنفذ كل اللي انا عايزاه فاهم
المجهول: فاهم انت تؤمري ياهانم بس على شرط تكوني قد كلمتك معي مفهوم يا اما عليه وعلى اعدائي
منى: مفهوم وانا عند كلمتي بس اعرف طلبي الأول.

المجهول: اؤمريني ايه المطلوب سرقة ولا قتل ولا خطف ولا تهويش ولا ايه
منى: قتل: عايزاك تقتل واحده صحبتي ودي صورتها
المجهول: الله يادين النبي دي جميله قوي ياه خسارة في الموت انت بقى عايزة تقتليها عشان هي ماتزعليش مني يعني اجمل منك؟
منى: لاء مش عشان كده في سبب تاني
المجهول: وايه بقى السبب اللي يخلي واحده تقتل صحبتها غير الغيرة.

منى: سرقت مني حبيبي وخطيبي ولولا هي كان زمانه خطبني انا وانا مستحيل حد ياخد مني حاجه انا عوزاها انت فاهم
المجهول: فاهم وايه المطلوب قتل عادي ولا خطف وبعدها أقتلها.
منى: قتل بس عايزاه يبان انه حادث يعني متبانش انها جريمة قتل تبان انها عملت حادثة وماتت فهمت ولاقول تاني
المجهول: فهمت وعلم وينفذ بس انت اعطيني الاشارة وانا انفذ
منى: خليك معي على اتصال اوك
المجهول: اوك.

في الشركه
ابراهيم كان في المكتب بيدير اعماله كلها وامير معه ولم يعرف يهرب منه لحظه واحده لكي يعرف يسرق لحظات مع سيلا. بسبب غياب احمد كان هو اللي بيديركل شئ معه في المكتب وهنا تدخل سيلا.
سيلا: اهلين عمو ولا ابراهيم بيه احنا في الشركه صح
ابراهيم: اه منك ومن خفة دمك انت تقولي اللي انت عايزاه ياقلب عمو
امير: اه هي وانا لاء الرسميات فوق دماغي
سيلا: طبعا عجبك ولا مو عجبك.

امير: وينظر في عيونها ويغمز لها ويقولها لا عجبني قوي ياه ده حتى انا بحب الرسميات قوي وبموت في الرسميات قوي كمان اه على حلاوة الرسميات
وتنظر له سيلا وهي فاهمة شو بيقصد من كلامه معها وهنا يتحدث والده.
ابراهيم: اه ياعيني طيب ياعم الرومانسي ماتضحكش علية ماتقول على طول انك بتغازلها امامي كمان ماشي
امير: هو انت كده دايما كاشفني ماهو انا ابنك برده ولا نسيت ها افكرك كنت بتعمل ايه مع امينه.

ابراهيم: اسكت ياولد امينه كده نسيت انها امك عيب عليك
امير: يابابا منك نستفيد ياحبيبي ربنا مايحرمناش منك ياحبيبي
وهنا يرن موبايل سيلا.
سيلا: الو اهلين منى كيفك
منى: اهلا سيلا انت فين الأن اصل عايزة اتكلم معك في موضوع مهم
سيلا: خير يامنى انا في الشركة الحين اخلص واجيلك
منى: لا تعالي دلوقتي عشان الموضوع ما يتأجلش
سيلا: حاضر هشوف عمو واستأذن منه واجيلك.

منى: بس تعالي لوحدك تمام بلاش امير يعرف حاجه ولا يجي معاكي تمام
سيلا: حاضر مسافة الطريق وبكون عندك.
ابراهيم: خير ياسيلا في شي صار
سيلا: ابدا ياعمو انا بس هستأذن منك ساعة وارجع
امير: ليه في ايه منى عايزة منك ايه في حاجه حصلت معها خير
سيلا: لا ابدا هي بدها تتكلم معي في موضوع وهي في النادي الحين
ابراهيم: طيب ياحبيبتي روح يا امير وصلها.

سيلا: لاء خليك يا امير انا بروح لحالي خليك انت مع عمو انا بروح في سيارة الشركه تمام
امير، طيب ماشي بس ابقي طمنيني ماشي
سيلا: حاضر يلا سلام
وتركتهم وذهبت سيلا لتقابل منى ولا تعلم ماالذي ينتظرها.

في النادي
كانت مني جالسة منتظرة وصول سيلا بفارغ الصبر وتتصل بالمجهول وكان جالس في الجهة المقابلة لها لكي يعرف متى ينفذ مهمته.
منى: خليك جاهز هي على وصول مجرد ما اشاور لك بيدي تتصل فيني اوك وانا هكلمك على انك صديق لي ومجرد ما نقوم تقوم انت طالع برة النادي وتنتظر الأشارة لكي تنفذ اوك
المجهول: تمام وهي ايه الإشاره؟

منى: مجرد ما اعمل نفسي وقعت تكون دي الإشارة تمام وبكده بكون ساعدتك انها تكون حادث سير لأنها هترجع عشان تلحقني وهي راجعه تقوم انت جاي وخابطها مفهوم
المجهول: مفهوم يلا سلام لأنها وصلت.
وقد وصلت سيلا ولا تعلم ماتخبيه ولا تكنه منى لها من كره وحقد
سيلا: اهلين منى حبيبتي كيفك
منى: اهلا ياقلبي وحشاني هو ما كنتش كلمتك مش هنشوفك.

سيلا: ابدا كل الحكايه اني كنت في الشركة وانت عارفة احمد في شهر العسل وكل شي علينا انا وامير بنساعد عمو في الشركة
منى: الله يكون في عونكم حبيبتي
سيلا: شو الموضوع المهم الي بدك تخبريني بيه
منى: بصراحة انا متقدملي عريس وهو بيعمل في السفارة وعمله بيحكم عليه انه يكون خارج مصر دايما وانا محتارة اوافق ولا لاء
سيلا: اهم شي انت مقتنعه بيه وبدك اياه
منى: بصراحة ايوه هو وسيم وجذاب ومافي حاجه تعيبه غير انه بيسافر.

سيلا: يبقى اتكلي على الله ووافقي وسفرة ده هيكون زي رحله بالنسبة لك واهو هتشوفي بلاد تانيه وتتفسحي على حث هيك
ياه ده موضوع بسيط جدا مش محتاج تفكير وافقي
منى: خلاص انا وافقت ماتحرمش منك ياقلبي: وتشاور للمجهول لكي يتصل بيها
ويتصل بها المجهول: الو ياهانم انا جاهز.
منى: اه ياحبيبي انا في النادي وتنظر لسيلا وتقولها هو العريس
ايه بتقول ايه عايز تقابلني الحين حالا ياحبيبي.

منى: سيلا بعتذر منك هو عايز يشوفني دلوقتي
سيلا: ولايهمك يلا بسرعة وانا برجع على الشركه
ويذهبوا سويا ومجرد ماشافهم قاموا طلع جري لكي ينفذ المهمه
وخرجوا بره النادي بالفعل وتنفذ منى تمثيلها وأخرت نفسها عن سيلا مجرد ماإتأكدت ان سيلا عبرت منتصف الطريق بحيث وهي رجعه تقوم عامله الحادث
وتوقع نفسها منى: اه رجلي سيلا الحقيني
وكانت هذة هي الإشارة وبالفعل تحرك بسيارته المجهول إللي ماعنده قلب ولا ضمير.

سيلا: منى مالك: وفجأة ترجع سيلا من غير ماتلتفت حولها وهي راجعة يقوم المجهول بصدمها بالسيارة وتقع سيلا في الارض لا تقوى على التحرك وتنظر لمنى
منى: سيلا وتكمل تمثيل وتقوم رايحه لها وهي تزحف لكي لاتكشف نفسها وتتجمع الناس حولها وتفقد سيلا الوعي ومجرد مافقدت الوعي قامت منى وذهبت لها
منى: سيلا ردي عليه وتمثل امام الأخرين انها خائفة عليها وبداخلها فرحان ان خطتها نجحت: اطلبو الإسعاف سيلا وتبكي عليها.

وتصل بالفعل سيارة الإسعاف ونقلت سيلا الى المستشفى
ولكن منى اتحرق دمها لأنها اعتقدت انها ماتت ولكن يشاء القدر انها لسه على قيد الحياة
بقى اعمل ايه تاني عشان اخلص منك ايه انت ايه بس لا مستحيل استسلم بالسهوله دي
وذهبت معها الى المستشفى لكي تتابع اخر الأخبار.

في الفيلا.
كان امير رجع من الشركه هو وابراهيم والده وكان قلقان على سيلا لأنها لم ترجع الى الشركه واعتقد انها رجعت الى الفيلا ولكن لم يجدها زاد خوفه اكثر حتى والدته امينه وميسون ايضا تعجبوا بعدم وجود سيلا معهم وخافوا ايضا ولم يعرفوا اين هي سيلا ماذا حصل معها
امير: انا رايح النادي اشوفها هناك
وفجأة يرن موبايل امير وكانت منى المتصلة
امير: منى انت انت فين وسيلا معاكي ولا فين طمنيني.

منى: بصراحة ايوه احنا كنا في النادي واحنا خارجين من النادي فجأة سيلا ضربتها سيارة عملت حادثة
امير بصدمة: ايه انت بتقولي ايه وانت فين دلوقتي واي مستشفى
منى خبرته بعنوان المستشفى وقفلت معه الخط وقالت لنفسها كل همك سيلا وماهنش عليك تسألني انا كويسه ولا لاء.

وخبر امير والده والكل باللي حصل مع سيلا وذهبوا جميعا الى المستشفى ليطمئنوا على سيلا وكان امير خايف عليها وساق السيارة مثل المجنون لكي يصل بأقصى سرعة له
ووصلوا الى المستشفى ولكن سيلا كانت في غرفة العمليات ومنى كانت بالخارج.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة