قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث عشر

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث عشر

رواية الشقيقتان الجزء الأول للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث عشر

أمينه: أحمدحبيبي يلا فيق، أمير حبيبي يلا انت كمان فيق يلا فيقوا عشان الفطار وتلحقوا تروحوا على الشركه
أميروأحمد بنفس واحد: حاضر يأمي.
اجتمع الجميع على طاولة الطعام: ثم ذهب كلامن العم إبراهيم وأمير أحمد الى الشركة.
في الطابق الثاني للفيلا، (محمد البدري).

إستيقظت ميسون من النوم وتنادي على الدادة
ميسون: يادادة انت فين تعالي.
الدادة: حاضر ياضي عيني أنا هون
ميسون: سيلا فاقت ولا لسه.
الدادة: فاقت من بدري وخبرتني أجهز طعام الفطور عقبال ماتبدل ثيابها
ميسون: هيك على الصبح ليش على وين رايحة
الدادة: بتقول بدها تروح على اشركة
ميسون: الشركه ليش تروح على الشركة: طيب روحي إنت يادادة جهزي الفطور وأنا هروح لسيلا
وتذهب ميسون لعند سيلا وتسألها.

ميسون: سيلا حبيبتي ليش بدك تروحي على الشركه؟
سيلا: عادي ياماما إنت عارفة إني كنت بدير أعمال بابا كلها في لبنان شو الفرق بين هون وهناك
ميسون: هناك كنت مع أبوكي لكن هون في عمك إبراهيم وابنه امير واحمد كمان معهم شو هتسوي انت ياحبيبتي
سيلا: يا أمي انا بدي اشتغل لو ضليت هون بالبيت هتعب كثير ولازم اشتغل ياإمي وهاد احسن حل
ميسون: زي ماتحبي ياحبيبتي
سيلا: يلا ياست الكل نفطر سوا وبعدين اروح الشركه.

ميسون: عيوني ياقلب ماما الدادة بتجهز الفطور إجهزي انت وتعالي
وتتركها وتنزل تشوف الدادة انتهت من تجهيز الفطور ام لا: وليدق جرس الباب وتذهب الدادة تفتح الباب لتجد زوجة العم ابراهيم امينة وكان معها صنية الفطور التي جهزته لهم
أمينة: صباح الخير يادادة عاملة ايه هما الجماعة صحيوا ولا لسه
الدادة: اي فاقوا من بدري وبجهز لهم الفطور.

امينه: فطور لا ماتتعبيش نفسك ياداده انا جهزت الفطور وهنفطر كلنا سوا يلا روحي خبريهم وانا منتظراكم هنا
الدادة: حاضر ياست امينه
وذهبت الدادة لتخبر ميسون بوجود امينه وهي منتظراهم ليفطروا سوا
الداده: ستي ميسون زوجة الاستاذ ابراهيم منتظراكم تحت وجابت معها الفطور عشان تفطروا سوا
ميسون: حاضر يادادة انا هنزلها فورا
وتنزل ميسون وتقابل امينه وترحب بها
ميسون بترحيب: أهلين فيكي اختي كيفك.

امينه: اهلا ياحبيبتي عاملين ايه يارب تكون ارتحتم وانبسطم يلا انا جهزت الفطار وقولت نفطر سوا
ميسون: الحمدلله ليش هيك تعبتي حالك الدادة هون كانت بتجهز الفطور
امينه: ولا تعب ولا حاجة قولت اصبح عليكم ونفطر سوا: وكمان تعملو حسابكم انكم هتتغدوا معنا اليوم.
ميسون: يسلمو كثير مافي داعي لتعبك ابدا
امينه: تاني ولا تعب ولاحاجه تعبكم راحه احنا هنا كلنا اسرة واحده
ميسون: يسلمو كثير ربي يبارك فيكي يارب العالمين.

سيلا: اهلين خالة كيفك شو اخبارك
امينة: الحمدلله ياحبيبتي على فين رايحة كده على الصبح
سيلا: على الشركة بعون الله
امينه: الشركة ليه يابنتي ماهو عمك ابراهيم وامير واحمد راحوا على الشركه وهما بيراعوا كل شئ
سيلا: بعرف ياخالة لكن انا بحب اشتغل بابا عودني على هيك
امينه: على راحتك يابنتي بس انت عارفة العنوان والطريق انت لسة مابتعرفي اي حاجه في مصر
سيلا: معي اللوكيشن واعرف اوصل من خلالة.

امينه: تحبي اتصل على امير يجي يأخذك على الشركة او يرسلك السواق بالسيارة
سيلا: مرسي لك جدا مش حبة اتعبة: يلا سلام علشان الحق اروح: باي
ميسون: اوك ياقلبي في رعاية الله.

في الشركة
كان ابراهيم يتابع التغيرات التي صارت في غيابة عن الشركه والاعمال التي دارها ولده امير. أثناء ذلك كانت وصلت سيلا الى الشركه والكل كان في ذهول تام وانبهار بجمالها ومجرد ما رأوها ويتسألون من تكون هي عميلة ام ماذا؟

وصلت سيلا الى غرفة العم ابراهيم واخبرت السكرتيرة بأن تخبر الاستاذ ابراهيم بوجودها في الخارج وهي تنتظر الدخول اليهم وكان أمير واحمد ايضا بالداخل يراجعوا أشغال الشركة مع والدهم ابراهيم
وتدخل السكرتيرة وتخبرهم بوجود سيلا
السكريتيرة: ابراهيم بيه في انسة برة طالبة تقابل حضرتك
ابراهيم: ماقالتش اسمها ايه وعايزة تقابلني ليه
السكرتيرة: اسمها سيلا لكن مقالتش ايه سبب المقابلة
ابراهيم: سيلا دخليها حالا مستنية ايه.

وكان أمير مجرد ماسمع اسمها وانها تنتظر بالخارج ظهرت على ملامحة وتصرفاتة الإرتباك وقد لاحظ هذا الأمر صديقة أحمد لكن والده كان منشغل في الملف الذي كان بيده فأذن لها امير بصوت مرتبك من المفجأة دعيها تدخل إزاي تتركيها في الخارج
السكرتيرة: تمام يافندم: وخرجت السكرتيرة وقالت لسيلا أن تدخل المكتب.

ودخلت سيلا الى المكتب ورحب بها عمها ابراهيم واحمد اما أمير فكان في عالم اخر وثم فاق عندما قام احمد بضربة على كتفة لكي يفيق من التوهان اللي هو فيه
ابراهيم: اهلين ياحبيبتي الشركة نورت
سيلا: منورة بحضرتك ياعمو
ابراهيم: انا بعرفك كويس انك مش هتقدري تقعدي من غير شغل
سيلا: أحبك وانت فاهمني ياعمو.

ابراهيم: حبيبتي انت ياروح عمو لكن انت عملتي الصح الشغل لك افضل حل لكي عشان تخرجي من الحالة اللي انت فيها دي وتقدري تنسي ياحبيبتي
سيلا بمكر: انسى شو ياعمو اه قول يارب
ابراهيم كان يعلم انها تفهم كلامة ولكنها تحاول تبين غير ذلك: وكان امير له رغبة ان يعرف ماهي الحالة الذي يتكلم عنها والده مع سيلا: وسأل والده
أمير: حالة اية يابابا خير هو في شئ
ابراهيم: بعدين ياحبيبي مش وقتة الكلام ده.

اهم شي خذ سيلا وسلمها المكتب الذي يليق بيها وهو مكتب والدها
امير: انت تؤمر يابابا الشركة شركتها وهي بس تشاور وانا انفذ على الفور
سيلا: يسلموكثير امير بس انا احب اعمل مثل اي موظف عادي في الشركة
ليرد ابراهيم: لاء ياسيلا الكلام ده كان هناك في لبنان ووالدك كان موجود بنا ولكن الحين الوضع اختلف انت مثلك مثلي لأنك تملكين نصف سلسلة الشركات ولا إنت نسيتي ان والدك يمتلك نصف السلسلة.

سيلا: لا مانسيت ياعمو لكن انت عارفني مش بتاعة مكاتب بحب اشتغل بنفسي
ابراهيم: عارف ياحبيبتي عشان كده انت هتمسكي الادارة مع امير وبكده انت هتشتغلي ومش هتعرفي ترتاحي من كثر الشغل ها مبسوطة
سيلا: مبسوطه كثير يسلموا
وامر ابراهيم ابنه امير ان يأخذ سيلا لكي يعرفها على موظفين الشركة
أمير: حاضر يابابا ده شئ اكيد لازم تتعرف عليهم وهم يتعرفوا عليها.

ثم أخذها أمير لكي تتعرف على موظفين الشركة وبعد ان انتهوامن حلقة التعارف طلبت منه ان تذهب الى المكتب لكي تتم عملها
ولكن أمير أبى ورفض طلبها لأنه يريدها ان تذهب الى الفيلا لكي تستريح
ولكن سيلا اصرت على طلبها ولكن امير اصر على رأيه وهي ايضا اصرت على رأيها وهما الإثنين أعند من بعض
وعرف ابراهيم بعنادهم هاد وخرج على الفور من المكتب لكي يرى مايحدث ولقد وجد ابنه امير وسيلا يتجادلان على مابينهما.

ابراهيم: ايه اللي حصل حد يفهمني: كده يا امير انت زعلتها
أمير: لا ابدا يابابا انا بس بقولها كفاية كده اليوم عليكي التعارف وأن تذهب الى الفيلا لكي ترتاح يبقى كده انا غلطان في شئ
ابراهيم: بقى كده الحكاية اسمع يا أمير مش كل شئ بيتحل بالعناد والمشكلة ان سيلا اعند منك.

وانت ياسيلا أمير بيتكلم صح انا عارف إنك بتحبي العمل كثير بس لازم ياحبيبتي ترتاحي انت لسة مابقى لكي إلا يوم جاية من السفر ولسه ماإرتحتي ياحبيبتي
سيلا: عمو انت اكثر واحد تعرف اني لااحب اضل من غي ما أشتغل ولا احب اضل في البيت من غير شغل
ليرد أحمد يعني المشكلة الحين هي انك لا تحبي ترجعي الى الفيلا صحيح وعايزة تفضلي في الشركة
طيب انا عندي حل اخر: ايه رأيكم ادلكم علية
امير: قول يافصيح عصرك وزمانك.

احمد: انك تأخذ باقي اليوم اجازة ده بعد إذنك يا ابراهيم بيه
لابد من الرسميات لأنهم في مقر العمل ليس في المنزل
ويأخذ أمير الأنسة سيلا ويذهبوا الى النادي وبكده ضربنا عصفورين بحجر واحد انها ترتاح ونفس الوقت تغير جو
ابراهيم: كلام مضبوط يلا ياأمير خذها وروح النادي وانت كمان يااحمد روح معاهم
سيلا: لكن ياعمو: ليقاطعها احمد: مافيش بس هناك في شلة أصدقاء هنعرفك عليهم وهتنبسطي معاهم جدا
سيلا: خلاص اللي تشفوه.

ليأخذها أمير وأحمد ويذهبوا الى النادي: ووصلو بالفعل الى النادي واحب اعرفكم على اعضاء الشله وهم.
أميرة فتحي: تكون حبيبة أحمد وخطيبته وصديقة أمير: هي فتاة جميلة وملامحها جميله تبلغ من العمر 25 سنة دمها خفيف عينها ملونه بشرتها بيضاء ولا طويلة ولاقصيرة تحب حث الفكاهة.

منى اسماعيل الشهاوي وتعرفنا عليها من قبل
سهير حلمي
، هي فتاة تبلغ من العمر 24 سنه قمحية البشرة عيون بني طويلة ملامحها بسيطة ووسيمة الشكل.

محمود سالم
هو شاب وسيم قمحي البشرة عينه بني طويل يحب الترفيه ودمه خفيف يبلغ من العمر 25 سنه ويوجد علاقة حب بينه وبين سهير ايضا.

وجميعا أصدقاء ورفقة دراسة والجميع كانوا على علم بحضور أقارب أمير من السفر وكانومتشوقين ان يتعرفوا على بنات محمد البدري
عندما وصل امير واحمد ومعهم سيلا ورأوهم الجميع كلهم قاموا بالترحيب بهم وخصوصا بسيلا لأنها عضوة جديدة بالشلة: والكل انبهر بجمالها الفريد من نوعه وكانوا مبهورين بها كثيرا
ولكن هناك من كان يراقب من بعيد وقلبها مليئ بالغيرة والحقد والغرور أكيدعرفتو.

هي مين: أكيد هي منى: هي كانت معتقدة أنها مجرد فتاة عادية ولكن الواقع غير فرأت جمال سيلا غير عادي ايوة اجمل منها وكادت تشكل خطر عليها ولكن كبريائها وغرورها منعوها ان تصدق أنها تكون خطر عليها لأنها معتقدة انها افضل واحسن منها ولكن العكس صحيح.

عندما رأى احمد اميرة أقبل عليها لكي يسلم عليها
احمد: إذيك يا أجمل من القمر
اميرة: انا برده تسلملي ياحبيبي
احمد: بس كده مافيش كلمة حلوة ثانية تقوليها لي
اميرة: ماتكسفنيش بقى ويحمر وجهها
احمد: لا ماليش دعوة بقى مخاصمك
اميرة: لا هو انا اقدر على زعلك لا مستحيل
احمد: طيب قوليها بقى
اميرة: بحبك ياحبيبي وحشتني قوي
احمد: ايوه كده ايوة كده فرحي قلبي العاشق لحبك ولقلبك ياحبي.

اميرة: اه منك انت يلا بقى عشان تعرفني على قريبة امير لا تقول اننا مش مرحبين بيها
واخذ احمد أميرة ليعرفها على سيلا
احمد: اقدملك سيلا محمد البدري
اميرة: ياهلا بالقمر ماشاء الله ربي يحميكي
سيلا: اهلين كيفك يسلمو كثير
احمد: ودي بقى ياستي تكون ملكة احلامي اجمل مارأت عيني وملكت قلبي اميرة فتحي حبيبتي وخطيبتي وصديقة امير وهتكون صديقة لك انت كمان
سيلا: اهلين ده شرف لي ان اكون صديقة لها.

اميرة: اهلا فيكي ياقمر اسمك حلو مثلك بالضبط ياقمر
سيلا: ميرسي لزوقك انت اللي عن جد قمر ربنا يحفظك يارب
اميره: انا وانت يارب ياقلبي
وينادي عليها امير: لكي يعرفها على باقي الشله
امير: سيلا تعالي اعرفك على باقي الشله
سيلا: تمام اهلين فيهم
امير: بصي ياستي ده بيكون محمود سالم وصديقنا من الدراسة
سيلا: اهلين فيك محمود اتشرفت بمعرفتك
محمود: اهلا وسهلا الشرف لي انا النادي منور بوجودك
سيلا: يسلمو كثير ده نورك.

وامير، ودي بتكون سهير حلمي صديقة دراسة ومعنا في الشلة
سيلا: ياهلا فيكي مرحبا انا سيلا
سهير: اهلاوسهلا بيكي اتشرفت بمعرفتك ياقمر
سيلا: يسلمو الشرف لي انا
وينظر امير الى منى ويشاور لها لكي تتعرف على سيلا ولكن تهم اليها في غرور وكبرياء وتأتي لكي تسلم عليها
امير: ودي بتكون منى اسماعيل صديقة دراسة وبتكون عضوة معنا في الشله وصديقة مقربة جدا لي.

منى: بس كده يا أمير صديقة بس إحنا في حكم المخطوبين ولا نسيت ياحبيبي
امير بإرتباك: اه طبعا لا مانسيت
سيلا: اهلين فيكي يامنى واتمنى لكم السعاده يارب
منى: اهلا وسهلا بيكي وعقبال يارب ما نفرح بيكي انت كمان بشريك حياتك ولا انت لسة ماحبتيش؟
وقد داست على جرحها وللاسف مافي حدا يعرف ما مرت بيه من الم وحزن
سيلا بحزن وشرود: ان شاء الله يسلمو كثير.

وقد لاحظ امير مدى الحزن والدموع الحبيسة بعيونها ولكن لم يريدها ان تعرف انه اخذ باله وغير الموضوع عشان يخليها تضحك ثانيا
امير: خلاص ياستي انت بقيتي عضوة من اعضاء الشلة ومافيش بقى القاب بعد كده كلنا هنا واحد تمام
سيلا: اكيد ياأمير بس بعتذر حبه أروح.
امير: ليه بس في شئ حد زعلك
سيلا: ابدا لكن مرهقة من هلكة السفر وبدي ارتاح
امير: خلاص ولا يهمك تعالي وانا اوصلك وبعد كده تيجي النادي في اي وقت تحبي اوك.

سيلا: اوك بعون الله تعالى.

وتقول سيلا نفسي الاقي ليك يابحر الحياة مرسى ارسى عليه ياترى ايه الي جاي لسة ومكتوب اني اشوفة ورغم ذلك اني صبرة ومتحملة اه والف اه ياقلبي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة