قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل العشرون

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل العشرون

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل العشرون

ليندهش الملك حين يدخل عليه مؤمن ويقف جميع الضباط بدهشه واولهم نيهال ليسحبوا سلاحهم ويحوطوا فهو ولى العهد ولكنه مجرم ومنفى من المملكة ولا يمكنه العودة لها
مؤمن: ممكن اخد من وقتك دقيقتين
الملك وهو يشير لهم: سيبونا لوحدنا
ليخرج الجميع ويتركهم وحدهم
الملك: ايه اللى جابك مش كنت رفضت
مؤمن: انا جاى عشان عليا جريمة متحكمش فيها
الملك بغرور: قصدك الاتنين اللى قتلتهم وهجومك على نيهال.

مؤمن بسخرية: ههههه لا مش ده، ده كان دفاع ياجلالة الملك
الملك بدهشه: امال قتلت تانى
مؤمن: لا انا جاي عشان عقوبة المستذئب اللى يتجوز بشرية
ليصدم الملك ويقف من كرسيه غاضبآ
الملك: انت..
مؤمن: ايوة
ليمسكه الملك من ملابسه بغضب
يصل خبر وصوله على المملكة للقصر لتعلم بيه الخادمة الخاصة بالملكة لتذهب لها فالجنينة
الخادمة: مولاتى مولاتى
الملكة وهي تمسك كأس دماء وترتشفه: ايه
الخادمة: ولى العهد.

لتفزع الملكة: ابنى حصله حاجه
الخادمة: وصل على المملكة ودلوقتى فاوضة المجلس مع الملك لوحدهم
الملكة بفزع: ايه
وتركض بسرعه لهم قبل ان يأذيه والده بصفته الملك
الملك بغضب وهو يمسكه من ملابسه اتجوزتها
مؤمن: اه
الملك بغضب وهو يدفع للحائط: انت مجنون عارف عقوبتها ايه
مؤمن: القتل الموت وانا جاي عشان تنفذ ده
الملك بغضب: عشان واثق ان بعد موتك كمستذئب هتفضل عايش بدم امك.

مؤمن بتحدى وغرور: وابقى مصاص دماء بس وابقى اقوى من كده ومع الاعداء
الملك بعصبية: غبى
مؤمن: انا مفيش اذكى منى
ليغضب الملك منه اكثر ليسحب سيف بسرعه البرق ويدخله فصدره مع دخول امه للغرفة لتصدم وتصرخ باسمه
الملكة: ابنى، مؤمن
ليدفعه الملك بعيد عن سيفه ليسقط على الارض لتسرع له بلهفة لتجلس على الارض وتمسكه ليبتسم لها
مؤمن: متقلقيش انا بعتمد على ده
ويمسح قطرة دم من على فمها لتعلم بانه سيتلاشى جرحه.

الملكة بغضب: انت اتجننت
الملك: ابنك اتجوز عارفه اتجوز مين
الملكة: حور
الملك بغضب: اتجوز بشرية
الملكة: مانت عملتها زمان واتحديت الكل واتجوزت مصاصة دماء العدو يعنى
الملك: انا غيره انا الملك
الملكة: ملك يعنى قدوة لكل شعبك هو كمان الملك ملك المستقبل لو قتلته السلالة دى هتموت مع موتك
مؤمن: انا اتجوزت وخلاص الموضوع
الملك بغضب: ياحراس ياعساكر يانيهال
ليدخل الجميع عليهم
نيهال امرك.

الملك وهو ينظر للمؤمن بغضب: ولى العهد اسير يفضل فالسجن ميتحركش ويتحط تحت الرقابة المشددة
لينظر له مؤمن بابتسامة فهو يعلم جيدا بان ابنه لم يهزم بحبسه
ليبادله الملك بابتسامة انتصار
الملك: وحور تكون عندى النهاردة
لينظر له مؤمن بدهشه: مش هتقدر توصلها
الملك وهو يرفع حاجبه: نيهال
نيهال بفزع: نعم
الملك وهو ينظر للمؤمن: مش حطتى المتفجرات على القصر
نيهال وهي تنظر للارض بخجل من صديقها: اه.

الملك: فجروا القصر واللى يتبقى منها جبوه لولى العهد
ليصدم مؤمن من ما فعله والده
مؤمن بغضب: انت متقدرش تأذيها لو اذيتها او جرالها حاجه انا هقتلكم كلكم كلكم
ليأخذوه الحراس للسجن وهو يصرخ
مؤمن: مش هتقدر تأذيها انت فاهم هقتلك
ليقف الملك ينظر بانتصار فهو سيتخلص منها بعد دقائق.

تجلس حور فالقصر بخوف بعد ان حل الليل عليها وهي وحدها وهو لم يعود. منذ الصباح لتشعر بحركات حول القصر لتشعر بخوف شديد اكثر تقف وتنظر من النافذة تحاول ان ترى احد ولكنها لم ترى شئ
لتبدا تهدا حتى يظهر لها فجاة ذئب امام الزجاج لتفزع وتعود للخلف بخوف ليظهر اخر ثم الاخر لتبدا تبكى وتصرخ باسمه
حور ببكاء شديد: مؤمن، مؤمن تعال. انت فين، مؤمن
يجلس دخل السجن سجين وهو يشعر بيها ويسمع صوتها يناديه داخل اذنيه.

مؤمن بحزن: حور
ليفكر فحديث والده وليقف ويظل يصرخ يريد ان يخرج ليحميها منه فهم لا يستطيعوا دخول القصر لكنه سيفجروا فبالتاكيد ستموت
مؤمن بصراخ: حوووور افتحوا الباب حوور
تجلس سارة على السرير وهو نائم بجانبها تتأمله وتلعب بخصلات شعره
سارة: انا بحبك اوووى.

وتضع قبلة سريعه على جبينته وتنظر لوجهه وهي تتذكر لحظاتها معه وكيف تجادله وابتسامته حين يشاكسها وكيف تغضب منه دائما لتبتسم وتنزل تحت الغطاء وتحاول ان تنام بحضنه ولكن بطنها المنتفخه تمنعها لتغضب وتحزن لتنام على ظهرها وتضع راسها فوق ذراعه وتمسك الاخر بيديها وتبتسم
سارة: ربنا يخليك ليا
ليلف يوسف وينام على جانبه ليحتضنها ويطوق ذراعيه عليها
يوسف وهو مغمض عيونه: ويخليكى ليا
سارة: انت..
ليقطعها: هششششششش نامى.

سارة بابتسامة: حاضر
وينم وهو يحتضنها بحنان ويسند راسه على راسها
تقف نيهال امام القصر وتعطى امر بالاشارة ليضغط الضابط على زر التفجير ويتم تفجير القصر تم ليصبح جبل من الحجر ولم يتبقى شئ سليم ليدخل مجموعة من الذئب يبحثوا عنها
ويجدوها جسد هادم مشوه مقطع وتغطيه الدماء بأكمله
يقف مؤمن يصرخ يريد الخروج ليشعر فجاة بألم شديد فجسده بالكامل ليرتعش خوفأ من ان يصيبها شئ.

وبعد دقائق بسيطة يشعر بدماءها قريبه منه ليعلم بانهم احضروها للمملكة ليغضب ويتحول ليس لذئب بل لمصاص دماء ليبقى الاقوى ويستطيع الخروج
الملك: عملتى ايه
نيهال: كله تمام زى الاوامر
الملك: والبت
نيهال: الجثة برا بس
الملك: بس ايه
نيهال: في دراع ورجل اتقطعه من الجسم غير انه اتشوه منظر بشع
الملك: جر ايه ياحضرة الضابط
نيهال: مفيش اتفضل حضرتك شوفها
الملك: المهم تكون هي.

نيهال: هي بكل تأكيد من ساعة مدخلنا المملكة ووصل خبر من السجن ان ولى العهد هاج على اخره وطبعا بسبب وصولها
الملك: اكيد حس بيها
نيهال: اكيد
الملك: خدوها ادفنوها، او اقولك خليها وجبه غداء للمساجين ومؤمن يشوفهم كمان من زالزلته
نيهال: حاضر
لتذهب لتفعل ما امر بيه الملك وتدخل السجن ليشعر بقربها اكثر لينظر من بين الحديد ليصدم حين يرى اثنين يدفعه سرير متحرك وهي عليه ليقف ينظر بصدمة ليرى خاتمها بين اصابعها.

ليشعر وكأن جسده تجمد مكانه اهذه هي حبيبته اهى من كان يريد زواجها وجاء ليأخذ العقوبة قبل الزواج لتنزل منه دمعة حين يشعر بألم قلبه عليها ويحزن ليسقط على الارض وهو يراهم يتركها على سريرها جسد هامد للابد حتى لا يمكن تحويله ليصبح مثله ويخرجه ليفتحه جميع الزالال للجميع المساجين ماعداه ليقف ليصرخ لا يريد احد ان يقترب من جسدها الصغير.

مؤمن بغضب وصراخ: لااااااا خرجونى من هنا. هقتلكم والله هقتلكم، هقتلك خرجونى لاااااااااااااا حووووووور
ليرى الجميع يتحولوا ويهجموا عليها ليغضب اكثر ويتحول لينتقم..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة