قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل الرابع

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل الرابع

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل الرابع

ليشعر بوجودهم ولكن ليس قربه ليركض تجاههم وينزل من فوق الجبل وهو يركض بقوة ليقف حين يراها تجلس على مقعد خشبى خارج المنزل وتقرا كتاب يظل يقف بعيدا ليراقبها
تجلس هي تقرا كتاب وتشعر بحركة حولها تترك الكتاب وتظل تنظر حولها
حور بخوف: مين هنا، يوسف ده انت صح
ليظهر لها ذئب لتفزع وتسقط على الارض
حور تضرخ بقوة: اعاااااااااااا.

لياتى هو من خلفها ويقف امامها لتصدم ليهاجمه الذئب ليتحول امامها لذئب ليغمى عليها من الدهشه ويقتله لينظر لها وهي على الارض ليحملها بهدوء بين يديه ليعود لطبيعته ويدخلها منزلها ويضعها على الاريكة ويقف يتأملها ويذهب من المنزل
الملك بصدمه: قتله
نيهال بحزن: للاسف
الملك بيأس: ابنى ولى العهد وملك المستقبل هو اللى هيخلص على سلالتنا
الملكه: متسيبه فحاله مش كفاية انك رميته مع البشر.

الملك: اسكتى انتى، كله من دلعك فيه
الملكه بصدمه: انا، ده مستحيل ابنك كبر وعايز يحس انه مسئول ونفيته وفالاخر جاي تقول انا اللى غلط وانت اللى صح
الملك: اسكتى بقولك
لتترك المجلس وتخرج
تستقيظ بفزع لترى نفسها فمنزلها لتشعر بخوف شديد لتخرج من المنزل تركض لمنزل يوسف ليفتح لها
يوسف بدهشه: حور، مالك
حور بخوف وهي ترتجف: ذئب. ذئب
يوسف بصدمه: ذئب ايه انتى هبله يابت.

تدخل المنزل وتغلق الباب وتنظر له وهي تجلس على الارض وتسند راسها على الحائط
حور وهي تبكى: ذئب
ليقترب منها ويضمها لصدره: بااااس اهدى مفيش حاجه من الكلام ده خالص
حور ببكى وهي تمسك فيه بقوة: لا فيه اتنين انا شوفتهم
يوسف: شوفتيهم فين طيب
حور: تعال اوريك
وتخرج معاه وهي تختبى خلفه وتشير له على المكان
يوسف: انتى شارب حاجه مفيش حاجه المكان فاضى
حور: ازاى كانوا هنا
يوسف: شكلك كنت بتحلمى
حور باستغراب: ممكن.

ليتركها ويذهب لتسمع صوت حركات الاشجار مع نسيم الهواء لتركض خلفه
يجلس فمكانه لتأتى له نيهال
مؤمن دون ان ينظر لها: خير
نيهال: ايه اللى عملته ده
مؤمن هو يقف بفزع: عملته ذنبها ايه عشان تقتلوها ها عملت هي ايه
نيهال بسخريه: انت حبيتها ولا ايه
مؤمن: حبيت ايه انتى عبيطه بس البت دى بريئه متعرفش حاجه قاعدت معايا وشلغتنى عندها وهي متعرفش حاجه بكل ساذجه
نيهال: وافرض عرفت الحقيقه
مؤمن: ازاى.

نيهال: انت نسيت انك اتحولت امبارح قدامها
مؤمن: واغمى عليها ممكن تعتبره حلم
نيهال: انت عارف قانون المملكه لو اى انسان عرف حقيقتنا عقوبته بتكون ايه
مؤمن وهي ينظر للارض: عارف
نيهال: الموت
مؤمن بعصبية: ماقولتلك عارف
نيهال بشك: انت متاكد انك محبتهاش
مؤمن: اه
نيهال: اشك
وتتركه وتذهب ليجلس ليفكر كيف ان يحميها اذا علمت بحقيقته ليصل لحل..

يمر شهر او اكثر ولم تراه وتعود لعملها فيوم وهي بعملها وتطبخ تشعر بدوران ودوخة لتسقط مغمى عليها ويدخل يوسف ليراها على الارض
يوسف بلهفه: حور، ياحور
ويحالول افاقتها ولم ينفع ليحملها ويذهب للعيادة خارج القرية ويظل ينظر خروج الدكتور من الفحص
تصل نيهال له
مؤمن: جبتى الفلوس
نيهال: اه مع انى هموت واعرف هتعمل ايه بكل الفلوس اللى عامله تسحبها دى
مؤمن: حاجه متخصكيش
نيهال: ماشى
مؤمن: امشى.

نيهال: ماشى ومبروك العربية الجديدة
مؤمن: متشكر
ويركب سيارته ليذهب
يخرج الدكتور من عندها
يوسف: طمنى يادكتور
الدكتور: انت جوزها
يوسف: لا اخوها
الدكتور: طيب خلى بالك منها لان عندها سكر
يوسف بشهقه: سكر
الدكتور: اه وانا هكتبلك الدواء والاكل اللى المفروض تاكله
يوسف بحزن: ماشى
الدكتور: هو عندكم حد عنده سكر
يوسف: اه امها
الدكتور: يبقى خدته وراثة منها
يوسف: احتمال
ياخذ الروشة وياخذها ويذهبوا ويركب التاكسى معاها.

حور: الدكتور قالك ايه
يوسف: قالى بتدلع عليكم فضحتينى
حور: ههههههههه انا فضحتك والله لاقول لسارة
يوسف: هو كده يعنى بتهددينى ماشى
حور: هههههههه
ليأتى لهم ذئب كبير ويدفع السيارة بقوة لتسقط السيارة من فوق الكوبرى فالنهر
نيهال: كله تماما زى ماحضرتك امرت
الملك: المهم ان مؤمن ميعرفش ان احنا اللى عملناها
نيهال: معتقدش لان العربية وقعت من فوق الكوبرى مفيش اى جروح من الذئب صابتهم.

الملك: متاكده ان ضوافر الذئب مجرحتش حد فيهم
نيهال: متاكده
الملك: برافو عليكى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة