قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل الخامس عشر

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل الخامس عشر

رواية الذئب والقصيرة للكاتبة رضوى صلاح الفصل الخامس عشر

يجلس الملك مع اعضاء مجلس الادارة للمملكة ويتشاور فأمر لتدخل عليهم نيهال وهي ترتدى زيها الشرطي وتحمل سيفها ليشير للجميع بالرحيل ليخرجه لتنحنى له وتستقيم فوقفتها
الملك: ها
نيهال: رفض بردو ومصر على كل كلمة قالها
الملك: كنت عارف ابنى وانا عارفه
نيهال: مطلوب منى حاجه تانيه
الملك: البنت اللى فبيته دى اسمها..
نيهال: حور
الملك: ايوة دى انا عايزها
نيهال: امر حضرتك واجب بس احنا مبنعرفش ندخل القصر.

الملك: اكيد هتخرج معاه زى المرات اللى فاتت
نيهال: تمام احنا هنراقبه ووقت متخرج من البيت هتكون عندك
الملك: تمام اووى كده
تقف حور تطبخ فالمطبخ وهي ترتدى بيجامة برمودة قط وترفع شعرها على شكل كحكه للاعلى ليدخل عليها ويبتسم ليقترب منها ويضع راسه فوق كتفها لتبسم له
حور: عملت ايه
مؤمن: انتى شايفه ايه
حور: شكلك مبسوط
مؤمن: طيب
حور: يعنى جبت دم ليك
مؤمن: اه
حور: طب الحمد لله
مؤمن: شايفك مبسوطه
حور: عشان جبت اكلك.

مؤمن: عشان خايفه اجوع ف اذيكى صح
لتلف له بابتسامه وترفع جسدها للاعلى وتهمس فاذنه
حور بهمس: انا اصلا مش بخاف منك
وتتركه واقف وتخرج ليدق قلبه بقوة ليبتسم عليها
تصعد لغرفتها وترتدى بنطلون جينز وتيشرت بنص كم وتستدل شعرها للاعلى وتنزل لتضع الطعام فالشنط
مؤمن: كل ده اكل
حور: كل الاكلات اللى يوسف بيحبها
مؤمن بغير: طب وانا
حور: لما نرجع هجبلك اكل من اللى بتحبه
مؤمن وهو يقترب منها: طب مينفعش دلوقتى.

حور بتذمر: لا يلا بقا
مؤمن: يعنى يوسف اهم منى يعنى
حور: يوسف انا مشوفتوش بقالى 5 شهور انت قاعدة معاك 24 ساعة مزهقتش منى
مؤمن بحب: انا عمرى ماازهق منك
لتنظر له بدهشه: ها بتقول حاجه
مؤمن وهو يفيق من شروده: لا يلا
ويحمل الشنط بخجل ويخرج لتخرج خلفه وقلبها يدق بقوة وتنظر للارض
تجلس سارة على كرسيها فالمطبخ تقطع البطاطس ليدق الباب
سارة بصوت عالى: يوسف افتح الباب
يوسف من الخارج: انتى فين
سارة: فالمطبخ.

ليدخل لها ويراها
يوسف: انتى عايزة تشيلينى
سارة: انت جاي تتخانق وسيب الناس واقفه على الباب
يوسف وهو يرفع حاجبه: انتى مستنية حد
سارة: لا
يوسف: امال عرفتى منين ان في ناس على الباب
سارة بعصبيه: يعنى هيخبط علينا كلب مثلا امشى افتح
يوسف بضجر وهو يخرج: طيب طيب، جاي اهو هو انا بايت وراء الباب
ويفتح الباب ليجد والدها
والدها: صوتكم عالى ليه.

يوسف وهو يدخله: بنتك مجننى انت السبب انا جيت وقولتلك اطلق معجبتش تقولى البضاعة المباعه لا ترد
لتخرج من خلفه: تطلق مين يايوسف
يوسف: ولا حاجه ياقلب يوسف
ليبتسم والدها عليهم
سارة: ازيك يابابا
وتنحنى لتعانقه ليصرخ يوسف عليها
يوسف: يابت متوطيش
والدها: مالك عامل عليها كده ليه
يوسف: اصلك متعرفش انا تعبت قد ايه فالواد ده
والدها: ليه انت اللى حامل فيه
سارة: لا ههههههه انا عملت صنيه بطاطس تستاهل بؤك هتتغد معانا.

والدها: لا معلش
يوسف وهو ينظر له: والله لتتغدا معانا. طلاق ثلاثة من بنتك دى لتتغدا معانا
سارة: بتقول حاجه يايوسف
يوسف وهو يغمز لها: عشان اقنعه اقنعه
سارة: بحسب
يوسف: انا اقدر استغنى بردو
ليضحك والدها
تركب بجانبه السيارة
مؤمن: كان ضرورى اوووى المشوار ده
حور بابتسامه: اه عشان خاطرى
مؤمن: ماشى ياستى
حور: ميرسى وبعدان انت وراك حاجه مانت قاعد فالبيت مبتعملش حاجه
مؤمن: ايوة يابنتى بس..

ويصمت حين يشعر باحدهم قريب منه
حور: بس ايه
يظل صامت
حور: مالك
مؤمن بهدوء وهمس: 1. 2. 3. اهجم
ويدفع الباب بقوة ليصدم بوجه المستذئب الاخر لتفزع وتصرخ لينزل من سيارته وتبقى هي بالسيارة ولم يجده يبحث عنه اسفل السيارة ولم يجده ليرفع نظره ليروه يقف فوق السيارة ويحاول كسر السقف ليأخذها وقبل ان يذهب له يأتى الاخر ويمسكه من الخلف ليحاول دفعه ولكنه يمسكه بقوة
حور: اااااااااه لااااااااا مؤمن.

وتختبى اسفل كرسيها وتظل تصرخ
لم يستطيع فك قيده ليغمض عيونه بقوة ويبدا يتذكر كيف امه كانت تعلم كيفيه الفصل بين دمه كمستذئب ودمه كمصاص دماء ليفتح عيونه بسرعه وتبدا انيابه تطول وتشحب بشرته وتطول اظافر ليغرس ببطن المستذئب ليبتعد عنه ويلف له ليخرج قلبه من جسده ليبقى جسد هامد وينظر لها وهو يسمع صوت صراخها ليراه ياخذها من سقف السيارة ليسرع له وقبل ان يصل لها..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة