قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل العاشر

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل العاشر

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل العاشر

الدكتور: البقاء لله
مي ببكاء هستيري: لالا لا حبيبي ما مماتش حبيبي مش هيسبني تقعد مي مغم عليها
مي تفوق من هذا الحلم المؤلم ع رن هاتفها وتلاقي نفسها وقعة ع الارض
المتصل وليد: ايه يا روحي كل دا نوم
مي ببكاء: حبيبي انت بخير انت مش فيك حاجة
وليد: اها انا كويس يا قلبي انتي مالك وبتعيطي ليه
مي مازالت بتبكي: اص اصل حلمت حلم وحش جدا
وليد: حلم ايه خير
مي بتحاول تهدي: خلاص مش عايزة افتكرو.

وليد بابتسامة: خلاص بس المهم قومي عشان تجهزي نفسك عشان نروح نجيب الشبكة
مي بحب وفرحه: حاضر يا حياتي
قامت مي و هيا فايزة يفطر ويجهزو نفسهم ويجي يا خدهم وليد إلى اكبر صايغ ومعهو مراد
وليد عند الصايغ: المحل كله قدامك اختاري كل اللي انتي عايزة
مي بحب وعشق: انا لو خيروني هاخد ايه هختار دا وبتشاور علي قلبو
وليد بحب و عشق وشوق ولهفة لهذا الانسانة اللي اقتحامت قلبة وعقلة وكيانة.

وليد: ودا ملكك انتي وبين اديكي وبس انا كلي ملكك انتي وانتي كلك ملكي انا
ثم يهمسلها متيجي نطلع من هنا ع ماذون انا خلاص تعبت من حبك دا انا لو كاتب كتابك كنت عملت حاجات تودي في داهية
مي تضحك بصوت منخفض: يلا يا بابا ناقي معايا وبطل قلة ادب
مراد بزهق: متخلص يا عم الحبيب انت وهيا احنا عن الصايغ مش بيت حضرتك هو
وليد يبصلو بقرف: اسكت انت
نقت مي ووليد الدهب وليد لصايغ خلصت اللي قولتلك علي.

الصايغ: طبعا يا وليد باشا جهزت اتفضل
ويطلعلو سلسلة مقصومة نصين نص باسمة ونص باسمها وبيجمعهم الاتنين في النص كلمة حب عمري
مي بفرحه: الله دي جميلة جداااااا وليد: بس مش اجمل منك
ويمشي وكل واحد يذهب ع بيتهو
روح وليد يجهز شنطتو عشان هيسافر وفي المطار مي ووليد ومراد
مي بحب وبتبص في عنية وبتتفتكر الحلم وتبكي: حبيبي خد بالك ع نفسك عشان خاطري اوعي تسيبني وليد بحب: متقلقيش المهم انتي تخلي بالك ع نفسك.

مي: ربنا معاك يارب وترجعلي بسلامه
مراد بحب وقلق ع صديق عمره بيسلم عليه ويحضنو: خلي بالك من نفسك يا صاحبي ربنا يرجعك بسلامة ويرجعك منصور
ويودع كل منهم الاخر
مي مشيت وهيا حزينة وخايفة علية جداااااا
مراد بخوف يساويها عشان عارف مدي خطورة هذا المهمة بس مش عايز يباين عشان مي
مراد: ايه يا بنتي الاكشن اللي انتي عمله دا دا عفريت دا زي القطط بسبع ارواح
مي بحزن: يارب يرجعلنا بسلامة ويذهب كل واحد إلى بيتهو.

ومي بتفكر في وليد وياتري هيحصل ايه لتري الهاتف يرن والمتصل وليد
وليد: حبيبتي وحشتيني جداااا
مي بلهفة: وانت وحشتني جدا وصلت يا عمري
وليد: اها لسة وصل حالا وقلت اكلمك قبل ما انام لاني تعبان جداااااا من السافر
مي بحب: خلاص يا حياتي روح انت نام عشان شكلك تعبان جدا يالا سلام
ياتي صباخ جديد ع كل ابطالنا
مي بتعب: صباح الخير يا ماما
فايزة: صباح النور والهنا مالك شكلك تعبان.

مي: اصل مانمتش طول الليل من القلق وتفكير
فايزة بفهم: هو وليد مطمنكيش عليه
مي: لا كلمني يا ماما والحمدلله وصل
فايزة براحة: الحمدلله ربنا يرجعهولك بسلامه
مي: انا نزله الشغل يا ماما عايزة حاجة وبعد الشغل هاجي اخد البنات عشان نخرج عشان مقصرة معاهم خالص
وفي الشركة مي وتيجي نور
نور بحب: حبيبتي وحشاني جدا يعني كدا مفيش منك اتصال واحد
مي باسف: معلش انتي شايفة الشغل عامل ازاي غصب عني
نور: عايزين نبقي نتمشي مع بعض.

مي بفكر: انا هخرج انهاردة انا وبناتي تعالي معانا
نور بفرحة: تمام هستناكي بعد الشغل
بعد الشغل راحو اتفسحو واتكلمو كتير جدا وحكوا كل حاجة لبعض عن حياتهم
وهما مرواحين مي: بجد كان يوم جميل جدا اتبسطنا
نور بسعادة: وانا انبسط جداااا وبذات مع الكتاكيت دول وراحت باستهم
وعادة الايام ع سافر وليد ومي بتعد الايام
وجي معاد رجعو واستقبالو في المطار
في المطار وليد جاي من بعيد ومي عمالة تتنطط و بجنون ووليييييييد.

وليد شافها راح شاورلها وجي عليها فضل يبوس فيها في كل حتى في وشها ويلف بيها
وليد: وحشششششششتيني جدااااا ع فكرة كنت خايف مشوفكيش تاني
بس الحمدلله ربنا عالم بينا وجمعنا تاني ببعض
مي بكل الحب واللهفة: ياروحي وانتي وحشتني جدااااااا اوعي تسيبني تاني اوعي
انا كنت بموت من غير بموت
وليد: بعد الشر عليكي ياقلبي انا خلاص مش هسيبك تاني ابدا.

مراد وقاعد يتفرج عليهم بهزار: ايه يا عم حيلك ايه هو انا هواء هنا ولا ايه مفيش ازيك يا صاحبي ولا وحشتني ولا ايه حاجة اكني كنت نايم في حضنك انا
صح من لقي احباية نسي ميتين ام صحابة وبعديها ضحك وفرد دراعتو
مراد بحب: وحشتيني يا صاحبي كنت قلقان عليك جدا
وليد بحب: حبيبي يا وليد ربنا يخليك ليا وتفضل ع طول معايا
يمشو من المطار يوصل مي إلى البيت.

مي باصرار: لا لا لامفر دي ماما عملالك الاكل اللي بتحبو وكمان رودي وسما مستنينك
وليد بتعب: والله تعبان جداااااا مش هقدر اتاسفلها بنيبتان عني
مي وتتدعي الزعل: خلاص براحتك انت مش عايز معايا شوية اوك براحتك يالا سلام وحمدلله ع سلامتك
وليد ومش عايزها تزعل: خلاص هطلع معاكي بس مش هتاخر ماشي
مي بفرحة: ماشي بعد الاكل يتكلم وليد مع فايزة
وليد: ماما انا عايز اجيلك بكرة نحدد معاد الفرح.

مي سمعت هذا الجملة وكانت بتشرب مية رشفت المية اللي كانت في بوقها من الخضة
وليد بقلق ع مي: حبيبتي مالك فيكي ايه
مي بتوتر: لا لا مفيش في بالها انا ليه بعمل كدا في نفسي انا ليه معيش حياتي
وغير كدا كدا ما حسام مسافر ومش هيجي خالص غير قليل وغير كدا لما يجي مش هيعرف اني اتجوزت
فايزة بحنان: شوفو يا بني وقت ما تحبو حددو
وليد لمي: ها يا حبيبتي امتي مي بكسوف: اللي تحددو.

وليد بفرحه: الاسبوع الجاي شبكة وكتب كتاب والاسبوع اللي بعدو الفرح ها يناسبكم الميعاد دة
فايزة: حلو جدا ايه رايك يا مي مي اتكسفت: ماشي حلو
فايزة لووووووولي
حسام مشي علي وعد بلقاء غداء لشراء بعد لوازم الفرح
صباح جديد مراد عند وليد في القسم
مراد: صباح الخير ها عملت ايه.

وليد: صباح النور بفرحها حددنا المعاد الاسبوع الجاي كتب الكتاب والشبكة واللي بعدو الفرح ويرجع براسو ياااااه مش مصدق ان بعد اسبوع هتبقي مراتي ع سنه الله ورسوله وهتبقي ملكي وبتاعتي والاسبوع اللي بعدو هتبقي مراتي شراعا وقانونا وقولا وفعلا كل حاااااااجة
انا فرحان جداااااا
مراد بحب: ربنا يفرحك كمان وكمان
وليد بذكر: صح مش كنت قايلي يالا شد حيلك عشان نتجوز مع بعض يالا انل شديت حيلي شدو انت كمان يلا.

مراد: والله فكره هكلم نور وهشوفها هتقول ايه
يكلم مراد نور
ازيك يا روحي وحشتيني ويقولها ع اقتراح وليد
نور بفرحة شديدة جدا: انا طبعا اتمني بس مش عارفة بابا هيقول ايه
مراد: طيب هو في البيت نور: اها موجود
مراد: طيب مسافتة السكة هكون عندك
مراد لوليد: يالا سلام وبيجري وليد: علي فين انت لحقت
ومراد ومازال يجري رايح عند بابا نور عشان موضوع الفرح
وليد وبيضجك ع سربعتو: هههههه والله مجنون دا مصدق وكاني فكرتو.

وليد ومي ماشيين مع بعض رايحين يجيبوا حاجات محتاجنها
واثناء سيرهم: صوت بينادي مي ميييي ميببي
تلتفت مي مين دا وبصدممممممة حسسسسسام
الحلقة 16
يلتفت وليد ومي ع الصوت
مي بصدمة حسسسام اهلا وسهلا بيك
حسام بستفزاز: اهلا بيكي
ووليد وقف هيتشتل من الموقف دا لانه علم من اسمه انه طليقها
وليد بتريقة مين الاستاذ
حسام بضحكة مستفزة: جوزها
وليد ويمسكوا من ياقتة القميص: قصدك طلقيها
حسام وبيشد من ايدو القميص قصدي طلقيها.

مي بخوف: نعم يا حسسسسام انت مش كنت مسافر
حسام ببصة وقحة: منا مسافر تاني بس جيت اطمن ع احوالك قصدي احوالكم
وليد بنرفزة: الله مطولك ياروح ياللي ممكن نمشي
حسام بتريقة: بس صحيح معرفتنيش ع الباشا اللي عمال يؤامر وينهي دا
مي بخوف: دددددد وليد لسة هيتكلم
رديت مي مسرعا: دا مدير الشركة اللي بشتغل فيها
وليد بصدمة: بتقولي ايه مي بتشد ايد وليد وتمشي يالا عشان اتاخرنا
وليد بزعيق: - انتي ايه اللي بتقولي دا.

مي ببكاء: عشان لو قولتيلو الحقيقة واني هتجوز ممكن ياخد مني عيالي
وليد بحنية عليها: متقلقيش محدش يقدر يمسك ولا يمس عيال طول مانا جنبك
ويلا امسحي دموعك دي ويالا عشان نكمل بقيت الحاجات
مي تمسحة دموعو
مراد عند بيت والد نور
مراد بتردد: عمي انا عايز احدد معاد الفرح
والد نور: شوفو امتي اللي يناسبكم وحددو دا يوم المنا
مراد يبتسم لنور: ايه رايك الاسبوع الجاي
والد نور: مش الوقت دا هيبقي قليل عشان تخضرو في نفسكم.

مراد: لا ياعمي هنقدر نعمل كل حاجة
والد نور: اللي انتو شايفينو يا بني الف مبروك
عند مي و وليد في السيارة
مي سرحانة ايه بس اللي رجعو تاني منا قولت دا غار ومش هيرجع تاني ايه اللي حابو تاني بس ياريت كنت حكيت لوليد ع كل حاجة و حكتلو ع الفلاشة مهو انا كنت بعمل كدا مع جوزي مش مع حد غريب.

فلاش باك.

مي: ايه هو الشرط التاني
خسام: انك متتجوزيش ابداااا طول عمرك
لما هوريلو الفلاشة دي مي بستغراب: فلاشة ايه
يفتح حسام الكمبيوتر ويشغل الفلاشة وتلاقي مصورها معا في وضع لا يمكن تصوريو
مي بهستريا: انت ازاي تصورني في وضع زي كدا لا وكمان في الوقت دا كنت مراتك
انت انسان حقير و زبالة وسافل وبعدين متواري اللي توريهولو انا في الوقت دا كنت مع جوزي مش مع حد غريب والناس كلها عرفه.

حسام بضحكة مستفزة: لا يا ماما منا لما هغير تاريخ التصوير بتاريخ بعد ما تتجوزي حد تاني
لما هعمل فوتشوب واغير شكلي واقول انك خاينة وبتخونيني وانتي متجوزاني وعشان كدا طلقتك
انت ايه ايه شيطان حسام بضحكة شيطانية فعلا شيطان ولسة في مفجاة تاني بس هقولهالك بعدين بااااااك
وليد وبيشاولها بايدي عن وشها لتشوفو: ايه روحتي فين كل دا سرحان
سرحانة في ايه بقي يعني معقول تسرحي وانا معاكي ويبوس اديها.

مي بخضة و ابتسامة: معلش سرحت وطبعا فيك
وصل مي ووليد عند بيت مي
ووليد اتصل بمراد الو مراد انت فين تعاللي ع ياخت
مراد: انا كنت في السكة جيالك اصلا
مراد عند ولي في اليخت واول ما دخل عمال يرقص ويتنطط ابو نور وافق ابو نور وافقق وهتجوز معاك فاجاءة حس ان صاحبه مهموم
مراد بحزن من شكل صاحبة: مالك يا صاحبي فيك ايه طمني
وليد بتنهيدة حزينة: تعبان اوووي يا مراد تعبان.

مراد: فيك ايه متخانق مع مي وليد: انا بقيت حاسس اني مبقتش افهم مي مي في حاجة غامضة في حياتها ولازم اعرفها بببي طريقة وحكالو كل اللي حصل لما قابلو حسام
مراد بستغراب: بصراحة حاجة غريبة ليه مقلتلوش انك خطيبها
وليد بعصبية: مهو دا اللي جنني اكيد في حاجة
وبعدها بكام يوم عامل وليد تحرياتو عن حسام وعرف عنه كل حاجة وقرار يروح لحسام بي نفسو ويعرف كل حااااااجة
وليد كلم مي في التليفون وقالها ان جاي يتعشي معاهم.

مي بحب ولهفة: تعالي يا حبيبي دي ماما عاملة اكل هتاكل صوابعك وراء
وليد باشتياق: اي حاجة انا مستعد اكلك جدا عشان انا نفسي اكلك
مي بكسوف: طب يالا اخلص
يرن جرس الباب مي لوليد في حد ع الباب هشوف مين يالا سلام يا حياتي
تفتح مي الباب لتفجاءي: انت انت ايه اللي جابك هنا اطلع برة
حسام يدفعها إلى داخل الشقة: ماسمعش صوتك يا حلوة
مي بخوف: انت عايز ايه.

حسام: عايز بناتي مش انتي هتتجوزي ولا فكرتيني اهبل وصدقتك انه مديرك
راح مسكها من شعرها لا ياماما انا مش مختوم ع قفايا
مي بالم: ااااااه شعري يا حقير اطلع برة مالكش عندي بنات وانا هثبت انك زوج غير صالح
طلع حسام ورقة من جيبة الفلاشة والشيك دي
مي: الفلاشة دي تبلها وتشرب مايتها تفوق مي وبستغراب وايه الشيك دا
حسسسام بضحكة عالية مستفزة: دي، ولسة هيكمل قطعو صوت فايزة.

فايزة بصدمة من وجودو: في ايه ايه اللي جابو هنا دا
حسام بستهزاء: دا نورك يا حاجة كويس انك جيتي
مي بغيظ وغضب: ايه الزفت دا انطق
حسام: دا شيك ب 3 مليون جنية
مي بستغراب: ودا انا مالي بيه
حسام بخبث: دا انتي مضيالي عليه يا حلوة
مي بفزع: لا دا مزور انا ممضتش ع حاجة
حسام: مش دي امضيتك مي: اكيد مزورة
تفتكر مي انها مضيت كذا ورقة يوم من من غير ما تاخد بالها ولا تشوف اي حاجة.

مي: اها يا قلب يا حقير يا جيوان يا زبالة انت ايه شيطان ليه بتعمل كدا معايا ليه عملتلك ايه لي دا كلة
فايزة: منك لله يا شيخ ليه تعمل كدا فينا كنا عملنالك ايه دا احنا فتحنالك بتنا وخليناك بني ادم بعد ما كله رماك حتى اهلك
حسام بغضب: بقولك ايه انتي وهيا 3 مليون يكونو جاهزين ولو الجوازة دي تمت هقتلك حبيب القلب سلام يا، قطة هههههه
مي بعد مامشي قعدت تبكي ومش عارفة تعمل ايه: يارب خليك جمبي يارب.

نزل حسام وهو نازل كان وقابل وليد في وشة
حسام بضحكة مستفزة: اهلا يا عريس الغفلة
وليد مسكو من ياقت قميصة: انا عريس الغفلة راح ضربو بوكسين
انطق ياض ايه اللي جابك هنا انطق حسام وبياخد نفسو وبخبث كنت جاي عشان اوريلها دي
وليد بستغراب: ايه دي حسام بي مكر دي الفلاشة اللي طلقتها عشانها
لما لقيتها في حضن واحد غيري
حسام بخبث: خد اتفضل اتفرج عليها لو تحب عشان تعرف اني بتكلم بجد.

ووليد في حاله صدمة مهولا: انت اكيد كداب ونزل في ضرب
حسام وهو خلاص هيموت تحت ايدو: اااااه ات، اتفرج. ع. ليها وانت تشوف بنفسك
وبخبث وهيا حاليا عايزة تسيبك عشان بتترجاني ارجعلها واستر عليها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة