قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثامن

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثامن

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثامن

مي: وانا بعشششششقك ياروحي انا
وليد وهو يحضن وشها بيدو ويبص في عيونها: وانتي حبيبتي وقلبي ودنيتي وعمري انا وحياتي يا حياتي انا يا عشقي وحبي يا حبي اللي كان مستحيل
بحبك ومقدرش تبعدي عنك انا اتعلمت الحب ع ايديك انتي بعد ما كنت ابو قلب حجر
وبتمني اعوضك عن كل اللي فات وانسيكي سنيني العذاب اللي عشتيها.

واخلي ايامك الجاية انتي وبناتك كلها وسعادة وفرح من انهاردة مفيش حزن مفيش عذاب مفيش بكي من عيون الحلوة دي ببببحبك ودي اقل كلمة اقدر اقولهالك لان انتي كلام الحب كله ميوصفلكيش حبي ليكي قد ايه
مي وهيا تنظر لعنيها وقلبها يدق من كلام وحسها انها في حلم واكتر من الحلم حب وليد ليها تعدي كل احلمها
مي بحب: انت حنين اووووي انا مشوفتش حنية كدا ابدا ابدا انت عوض ربنا ليا.

تبص مي تلاقي وليد عمال يبص حاولي مي بستغرب: مالك
وليد يضحك بصوت رجولي: اصلنا لسة في المستشفي يالا بينا نخرج من هنا لان دا مش مكان نقول في الكلام دا خااااالص ع ماظن
مي تضحك بانوثة: تصدق عندك حق يالا بينا نخرج من هنا انا اصلا بكرهة المستشفيات دي
مي تخبط راسها بذكر شي: صح ومال البنات فين انا نسيتهم
وليد بدلع و ينظر إلى عيونها الجميلة: طبعا طول مانتي معايا هنسيكي نفسك كمان يا حياتي.

مي بدلع طفولي: بجد يا وليد هما فين وليد: في الملاهي يا ستي
مي بخضة: في الملاهي لوحديهم ازاي دا يا وليد اوعي كدا خليني الحقهم اوعي
وليد يضحك بكامل صوته: حيلك حيلك بس لوحدهم مين انا يا ستي لما انتي تعبتي اتصلت بوليد وجي اخدهم مني في المستشفي عشان كانو خايفين عليكي جدا فطلبت انه يوديهم يكملو لعبهم في الملاهي فاخدهم.

وليد بخبث: وكمان هطلب منه بعد ما يخلصو ياخدهم عندو لحد منا وانتي ناخد جولة يجي ساعة مع بعض كدا مي بقلق: لا لا طبعا مينفعش اسيبهم
وليد برجاء: مي صدقيني متخافيش وهيا ساعة وهنروح نجبهم ع طول
مي باستسلام: ماشي بس هيا ساعة واحدة بس مش هينفع اتاخر اكتر من ساعة
وليد بفرح: ساعة واحدة والله يالا حضري نفسك عشان نمشي من المستشفي
وانا هكلم مراد افهمو وليد بيكلم مراد.

مراد بتريقة: ليه ع اخر الزمن ابقي دادة عشان سيادتك يا وليد باشا
وليد بمحايلة: طول عمرك حبيبي يا مراد دانت اللي خلتني اخد الخطوة دي ساعدني
احياتك ياجدع يالا ياله وافق
مراد بتنهيدة: ماشي يا عم موافق صعبت عليه هخليهم وامري لله
وليد ومي في سيارات وليد
وليد شغل اغنية تامر عاشور يا اجمل حلم ويغني مع الاغنية ويبص لمي كل شوية وهو بيغني ولا بنساك ولا ثانية وكل دقيقة وتانية بفكر فيك وانا وياك حبيبي انت بالدنيا.

وقاعدو كتير يغنو مع بعض وكل كلمة بيحسوها ويبصو لبعض بكل حب وشوق
وليد في مكان جميل ومفيهوش حد غيرهم كله زرع مي قاعدة ع الارض ووليد حاطك راسه ع رجليها وباصص في السماء
وليد بحب: مي تعرفي انا نفسي في ايه دلوقتي
مي بابتسامة حب: نفسك في ايه يا عشقي
وليد بتنهيدة حب: نفسي اخد دلوقتي واجري اجري واخدك واروح مكان نفسي في اوي
مي بعدم فهم مكان ايه دا.

وليد يقوم ويقعد ويبص في عين مي نفسي اخد واروح علي الماذون واكتب عليكي وتبقي حرم وليد الانصاري اللي قلبتي كيانه وخلتي يفكر في الجواز والحب بعد ما كان كارهو
مي بخضة وتقوم من ع الارض وتمشي شوية بعيد عن وليد
وليد بستغراب: مالك قومتي ليه و حسيتك مفرحتيش من اللي بتمناه
مي مسرعا: لالا ابدا بس نستني شوية لغايت مانمهد الموضوع لماما وللبنات مش عايزين نتسرع لتمسكو من ياقيت قميصوا وتبص في عينة.

وبعدين يعني خلينا شوية كدا نحب في بعد مش عايزين نستعجل
وليد بتنهيدا: اللي انتي شايفة بس انا حابب اعرفك اني انا هفضل لاخر عمري احبك
ولا جواز ولا غيرو هيغيرني ولا هيغير حبي وعشقي ليكي
مي: بحب ربنا يخليك ليا يارب ويالا بقي نمشي عشان البنات
وليد: ويخليكي وميحرمنيش من ابدا
عن بيت مراد يتصل وليد: مراد احنا تحت البيت بعد اذنك نزل البنات
مراد: حاضر مانا الدادا اللي جبتهالك ست الوالدة.

وليد بعصبية: مراد انزل من غير رغي بدل ماطلع احدفك من فوق
مراد بهزار: لا ياعم وع ايه انا نازل الطيب احسن
ينزل مراد ويتعرف ع مي
مراد بخبث ليغيظ وليد
مراد ينزل ع يد مي ليبوسها كان نوع من الاحترام: بجد وليد من حق، وقبل ما يكمل كلمه يضربة وليد بغيظ انه ماسك اديها
وليد بغضب: اوعي يا عم انت ياللي هتبوس لم نفس يا بابا بدل مدفنك مكانك ها.

مراد باستفزاز: بصراحة عندك حق تغير كدا بجد اتشرفت بي معرفتك مدام مي واكيد هنبقي اصدقاء
مي بابتسامة: اكيد طبعا دا شي يشرفني
وليد بغيظ: ما اجيلكم اتنين ليمون بلمرة وشمسية في انتي وهيا
مي وتكتم ضحكتها وتعلم ان مراد يستفز وليد
مراد بهمس: بس انت طلعت جامد البت حلوة اوي تستاهل حبك دا
وليد بهمس وعصبية: وعشان هيا تستاهل هقتلك عشانها انهاردة هوصلها وارجعلك نشوف الموضوع دا.

مراد بضحكة رجولية ويهمس وليد: اها يا واطي تقتل صاحب عمرك عشان واحدة ست لا لا لا مكنتش استنها من والله
حبيبي ربنا يسعدك يالا روح وصلهم عشان باين عليها مستعجله
هستناك في اليخت
وصلو مي ووليد إلى البيت
مي: تعالي اطلع شوية ماما اكيد مستنياك معانا
وليد باسف: والله ما هينفع لازم ارجع لمراد هنروح ع اليخت شوية
مي: خلاص تصبح ع خير يا نور عيني
وليد: وانتي من اهل الخير يا حب العمر.

عند وليد في اليخت مراد قاعد مستني وليد
مراد بزهق وبيكلم نفسو: اتاخر لي الزفت دا كله الله ينعلك ياوليد
وليد دخل اليخت وسمعو: انت تاني برضو انت مبتحرمش انا زفت يا زفت الطين انت والله لاوريك انا اصلا مخنوق منك
مراد وبيلف حوالين طاولة موجودة فليخت: اسف ياعم والله اسف
وليد: دا انا هدفنك انهاردة او ممكن اعشي بيك السمك اختار انت
مراد بدلع واسف: واهون عليك دا مراد العشق برضو ولا خلاص مبقاش ليه لازمة.

وليد بغيظ منه وبخبثة: خلاص يا عشق مش هكلمك ويقعد وليد ع احد الكرسي في اليخت
ليطمن مراد ويجلس بجانبة واول ما قعد مراد جنب وليد نزل وليد في ضرب والله لاوريك
مراد يدعي انه يتالم: اي اي اي عيني عيني سبني يابن الغبية
ليرن تليفون وليد وهو ماسك في مراد يتوقف وليد عند الضرب لينظر في هاتفة ليري من المتصل وليد بفرحة ويسيب مراد: دي مي بتتصل
مراد براحة انها اتصلت ولحقته من يد وليد: الحمدلله جت في وقتها.

وليد بابتسامة: الو ازيك يا روحي وحشتينس الشوية دول
مي بضحكة دلع: يا سلام وحشتك اه عشان كدا اول ماروحت عند مراد معبرتنيش
وليد بضحكة رجولية: ابدا والله دا انا لسة دا ويدوبك كنت بموتو وانتي لحقتي
مي بخضة: بتموتو بتموتو ليه
وليد يضحك ع براءتها: عشان فكر بس ان يمسك اديكي كويس اني مقطعتهاش
مي بابتسامة ومن غيرتو عليه: ليه حرام دا مراد طيب جدا شكله كدا.

وليد بغضب حقيقي: متشكريش في اي رجل ولا لسان ينطق اسم اي رجل غيري سمعة
مي بحب: حاضر يا سيد الناس انت بس اللي لساني وقلبي ينطقو اسمو
وليد: ايوا كدا يا حبيبت قلبي احب وانتي بتسمعي الكلام
مي تضحك ضحكة انوثية
وليد بعشق: الله ضحكت حلوة جداااا بس لو ضحكتي كدا تاني قبل الجواز متزعليش من اللي هيحصل مي وابتدت معالم وشها تتغير: حاضر
وليد بتفكير: مي صح كنت عايزة اسال ع حاجة
مي: اتفضل اسال يا روحي.

وليد بستفهام: انتي اطلقتي ازاي من جوزك ومن غير قواضي ولا اي حاجة
مي واكنهو طعنها بسكين: احم دا موضوع كبير لما اشوفك ابقي احكيلك
مي لتغير الموضوع: حبيبي كنت عايزة اسالك عملتلي ايه في الشغل
وليد وقد فهم انها بتغير الموضوع: شوفي يا حبيبتي من بكرة انزل الشركة ومراد جنبي اهو بيقولي خليها تيجي بكرة صح يا مراد
مراد بغيظ من صاحبة وبصوت عالي جدا: اها طبعا انا قدر اقول حاجة خليها تيجي بكرة.

وليد: سمعتي يا حياتي بكرة هعدي عليكي واخد اوديكي ماشي يالا سلام
مي: ماشي يا قلبي خلي بالك من نفسك سلام
في بيت مي وهيا نايمة ع السرير وبتفكر في حب وليد ليها وحبها لي
وياتري هينتهي بي ايه يخبط الباب
مي: ادخل فايزة: انتي لسة صاحية
مي: ايوا يا ماما في حاجة
فايزة: لا يا حبيبتي انا قولت ادخل اطمن عليكي واشوفك يمكن حبه تحكيلي حاجة
مي بعدم فهم: حاجة ايه يا ماما.

فايزة بخبث: اي حاجة يعني حب جديد تجربة جديد اي حاجة جديدة يا مي
مي بتهرب وبتحط البطانية ع وشها: اي يا ماما اللي بتقولي دا مفيش طبعا الكلام دا
مي وبتشيل البطانية من ع وشها: ع فكرة انا نزله بكرة شغل ماشي
فايزة بقلق: شغل تاني يا مي مفيش شغل
مي: متقلقيش يا ماما انا هشتغل عند مراد صاحب المقدم وليد في شركة محترمة وع ما اظن انك ع المقدم وليد يالا تصبحي ع خير
فايزة براحة: وانتي من اهل الخير يا حبيبتي.

في شمس يوم جديد يرن هاتف مي والمتصل وليد
وليد بغضب مزيف: انتي لسة نايمة
مي بحب: خلاص يا حبيبي غمض عينك و فتحها هتلاقيني قصاد عينك
وليد بحب: هيا كدة كدة مغمضة ومبتشوفش نور غير لما بتشوفك
ركبت مي مع وليد السيارة ومي شغلت الكاسيت وشتغلت اغنية لو تعرف حبيبي.

مي بتغني مع الاغنية وبتوجه لوليد كل كلمة لو تعرف حبيبي لو قولك حبيبي احساسي حبيبي لما بكون معاك مش قادر كلامي يوصفلك غرامي والشوق اللي ياما سهرني في هواك
مسك وليد ايد مي وباسها: انا اللي مش قادر الوصف حبي وعشقي وغرامي بيكي ابدا
وصلوا عند شركة مراد خبط وليد ع مراد ودخل
وليد: صباح الخير ياوحش يعني مفيش حد ع المكتب في السكرترية.

مراد وبيبص لوليد: صباح النور يا برنس وبعدين يبص لمي مفيش خد في مكتب السكرتيرة عشات السكرتيرة اتاخرت فلازم ميبقاش حد برة
مي باسف: انا اسفة بعد كدا هبقي هنا 8 بدقية
وليد بهزار: بتتاسفي ليه و 8 بدقيقة مين انتي ياقلبي براحتك
مراد بغيظ: متيجي تقعد هنا مكاني يا خويا يلا يا ابلة انتي كمان ع مكتبك هتلاقي برة واحد يفهمك نظام الشغل
وليد بغيظ: ايه يا بابا مين يفهمها انت هتستعبط ولا ايه.

مراد ويضحك باعلي صوتة: معلش اتلغبط قصدي واحد
وليد بتنهيدة ؛ ايوا كدا اتعدل في كلامك بدل ما اعدلك بمعرفتي ياللي يا حبي اوديكي المكتب
تقعد مي في الشركة وتفهم كل شي علي نظام الشغل
مي قاعدة وبتشتغل تتدخل عليها واحدة جميلة هاي مراد جوة
مي: ايوا يا فندم اقولو مين
البنت: قوليلو واحد عايزاك مي: حاضر ثواني هبلغو
مي بتخبط ع مراد مراد: ادخل
مي: استاذ مراد في واحدة عايزة سيادتك.

وليد: مقلتلكيش مين البنت من وراء مي دا انا ياقلبي
وليد يقوم بسرعة يجري عليها وبحضنها ويلف بيها نور وحشتيني اووووي ياروحي
نور بحب: انت اكتر يا قلبي مي عن اذنكم نور ومراد: اتفضلي
نور وبتبص لمي وهيا ماشية: انت جبت سكرتيرة جديدة
مراد وقاعد ع مكتبة وبيبص لنور: دي يا ستي مي
نو بعدم فهم: مين مي مراد بابتسامة: حبيبت ابو قلب حجر.

نور بستغراب: وليد دا انت حكتلي ان عمرة مفكر يحب وعشان كدا انت مسمي ابو قلب حجر ازاي دا حصل احكيلي حكي مراد كل حاجة لنور
نور باستعطاف: يا حرام دي مسكينة اوي وباين عليها طيبة
مراد: جدااا فوق الوصف استني انادي عليها تتعرفو ع بعض
بعت مراد لمي وعرفها ع نور وحبه بعض جدااا من اول مرة
نور: انا انبسط جدا اني اتعرفت عليكي شكلنا هنبقي اضحاب اوي
مي: وانا كمان انبسط جدااا والله وشرف ليه اننا نبقي اصحاب والله.

خلص معاد شغل مي و جي وليد يروحها
مي باستفهام: ايه دا ومال فين عربيتك
وليد بابتسامة: في الحراج سيبتها وقولت ناخدها ماشي عشان ناخد راحتنا في الكلام لان في العربية الطريق بيبقي سهل جدا
مي بدلع: بس رجلي هتوجعني كدا
وليد ويميل عليها: لو وجعتك هشيلك يا حبي انا ولو عايزاني اشيلك من دلوقتي انا موافق
مي بحب وبتاكل ع شفايفها: لا يا حبيبي انا همشي معاك كفاية امشي جنبك.

وليد وهو في قمة السعادة: تعرفي لو عملتي الحركة دي تاني هتبقي انتي اللي جنيتي ع نفسك ماشي
مي بعدم فهم: حركة ايه ياقلبي انا
وليد برغبة وحب: حركة انك تاكلي شفايفك وانا بكلمك وكمان تقوليلي كلام حب مع نفس الحركة ارحميني ياقلبي انا مش قدك
لما والله العظيم اروح شيلك واجري بيكي بس مش ع البيت ع الماذون انا بتلكك
مي ومعالم وشها تتغير عند سمع سيرة الجواز: خلاص معلش ياللي بقي نروح.

وليد واخد باله من معالمها اللي اتغيرت: هو انا قولت حاجة زعلتك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة