قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث

رواية الحب المستحيل للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث

حسام: الشرط التاني انك عمرك ماتتجوزي ابداااااا ولو اتجوزتي هاخد منك البنات وعمرك ماتشوفبهم ولا تلمحيهم حتى في حياتك
مي اتصدمت للحظة ثم رجعت نفسها وقال مانا اتجوزت خد ايه غير البهدلة انا كدا كدا مش هتجوز انا هعيش لبناتي وبس
حسام يرفع حاجبة: ها قولتي ايه مردتيش يعني
مي رديت بسرعة: اها اها مو موافقة طبعا
حسام تمام اوي كدا امضيلي بقي هنا
مي بعدم فهم ؛امضيلك علي ايه
حسام بخبث: ورقة تنازل عن كل حاجة.

واعتراف بنك مش هتتجوزي ولو اتجوزتي هاخد منك العيال غصب عنك ها يا حلوة
مي: مش لما تتطلقني ابقي امضي
حسام: لا امضي الاول وبكرة هيكون الماذون عندك انا اصلا قرفان منك وعايز اخلص منك بي طريقة الفصل
بس برضو ولا عايزك ليا ولا غيري يا بطة
تمضي مي ع التنازل من غير متقراءة اي شي في
حسام بخبث: كدا احنا حبايب وحضري نفسك بكرة عشان نروح للماذون
مي ببكاء ع حظها: حاضر
في الصباح مي تتصل ع فابزة.

مي: ازيك يا ماما اخبارك ايه
فايزة بلهفة: بخير يا روح وقلب وعقل ماما طمنيني عليكي وقوليلي الحيوان دا عملك حاجة يا قلبي
مي بتنهبدة: لا يا ماما احنا هنطلق خلاص انهاردة ومتصله بيكي عشان تجهزي نفسك بعد العصر رايحين عند الماذون
فايزة بفرح: بجد ايه عملتيلو ولا قولتيلو ايه خلتي يحن عليكي و يوافق انة يطلق ربنا يهدي يارب.

مي بحزن: يحن اها يحن لما اشوفك ابقي احكيلك ياماما كل حاجة المهم متتاخريش
فايزة بقلق: مش هتاخر
في بالها يا تري اتنازلتي عن ايه عشان الكلب دا يسيبك يا بنتي
مي بدموع مثل المطر: اااااااه يا بابا لو كنت عايش مكنش قدر يعمل كل دا دا كان بيخاف من نظرة منك يا بابا
دلوقتي بقي يمد ايدا ويهددني ويزلني انكسرت من بعدك
دخل حسام بعيون كلها شر
ايه هتفضلي تنوحي كدا كتير قومي حضرلنا ام الفطار
مي وهي تمسح دموعها حاضر.

عند مراد يوصل وليد
مراد: اخيرا اتنازلت وجيت ياعم الندل
وليد: معلش يا مراد كان عندي شغل مهم جدا والله
مراد بخبث: شغل معرفش ليه شامم ان في الشغل دا في ريحت ستات
وليد: يا بني اتهد انت مبتتهدش انهاردة خطوبتك وبرضو بتجيب سيرة ستات ايه رابك انا هجبلك خطيبتك وهقولها اوعي كدا
مراد بهزار: لا ياعم انت جاي تخربهلنا ولا ايه يبقي نتكلم بعدين في الحوار دا
وليد: ماشي.

مراد: هسيبك انا هشوف البت اتاخرت كدا ليه في اللبس
وليد: ماشي يا عريس روح انت
مراد بخبث: وليد بقولك ايه
وليد: ايه
مراد: بضحك: معرفش ليه حاسس بريحت ست في الموضوع عرفني عليها طيب احنا في الخدة وجري
وليد بنرفزة: ويجري وراء هيا فين خطيبتك دي انا عايزها
صوت من وراهم
مين بيسال عليه
مراد بصدمة: اوبا
وليد يضحك من منظرو
وليد: انا وليد صاحب مراد وكنت بسال عليكي عشان احذر. ولم يكمل
ثم يدوس مراد ع رجل وليد ليسكت.

مراد: بضحكة صفراء كان عايز يحذرك ويقولك اوعي متخديش بالك مني وتزعليني صح يا وليد
وليد وماذال يتالم: ااا اه اه طبعامش هتلاقي في اخلاصو ويضربة نفس الضربة
مراد: ااااااه يا بن ال
نور: مالك يا حبيبي فيك ايه
مراد: لا لا يا حبيبتي مفيش دي نموسة قرصتني بس
عند الماذون مي و حسام خلصو اجراءات الطلاق وتم الطلاق
مي: لمامتها يااااااه يا ماما مش قادرة اصدق اني خلصت منه.

فايزة: الحمدلله بشك بس عايزة اعرف دا حصل اذاي وبسهولة دي
مي: اشتريت حريتي
فايزة: اذاي
مي ؛ اتنازلتلو عن كل حاجة بحزن حتى الشقة اللي بابا كان كتبهالي
فايزة: بصدمة وحزن اذاي تعملي كدا يا بنتي
مي بدموع اسفة يا ماما كان لازم اعمل كدا غصب عني
فايزة بحزن ع بنتها وع اللي هيا في
معلش يا بنتي كل حاجة تتعوض الا الانسان.

بكرة ربنا يعوضك بواحد يعوض عن كل حاجة تعبتك ويهون عليكي العذاب اللي اتعذبتي مع الحيوان دا ويجبلك مليون شقة احسن منها.

مي ببكاء هستيري
حتي دا اتنازلت عنه يا ماما اتنازلت ان احب واتحب واكمل حياتي
فايزة بعدم فهم اذاي: هو ايه اللي اتنازلتي عنة
مي: مضاءني اني متجوزش طول العمر لاما هياخد عيالي مني وانا مقدرش ابعد عنهم انتي عارفة.

فايزة: بصدمة ازاي تعملي حاجة زي دي يعني هتقعدي كدا طول عمرك هو مالوش حق يخليكي تعملي كدا طول ما عيالك لسة في حضانتك وانتي احق واحدة بيهم ولما يكبرو يبقي ياخدوهم وهما كمان اللي يختارو.

مي ببكاء ع حظها
: انا مقدرش استغناء عنهم ابدااا يا ماما اموت من غيرهم
فايزة بحنو: بعد الشر عليكي ياحبيبتي ربنا يخليهوملك بس مكنتيش وقفتي حياتك كدا
مي: انا كدا كدا مكنتش هتجوز تاني انا اللي شوفتو منة مش قليل ولا بسهل يخليني افكر تاني في موضوع الجواز دا كرهني في الجواز والرجالة انا كرهتوهم يا ماما كرهتوهم.

وبعدين مانا اتجوزت خت ايه غير الذل وكسرت النفس وان كبرت قبل اواني اللي ذي لسة بيحب ويتحب لسة بيبدا حياته وانا حياتي انتهت بدري اوي عندي 24 سنة وكاني عندي مليون سنة
تبكي فايزة ع ابنتها
ثم تمسح مي دموعها وتقول انا من بكره لازم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة