قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

قام يونج بحمل الثعبان ووضعة فى الصندوق حاول ليث حمل جاسمن ولكن كانت هناك يد أخري تحملها وهو جاسر وخرجو بسرعة للتوجه الى المستشفي ولكن فوجئ الجميع بأن يونج يتجه بهم الى الفيلا وبعد قليل وصلو الى الفيلا ونزلو
ليث بغضب: المفروض نطلع على المستشفي ليه جينه هنا
احمد: ليث مش وقته
رائد: يعني ايه هاتها احنا هنوديها المستشفي
يونج بعصبية: محدش هيلاقي ليها علاج هناك.

دخل جاسر بسرعة وهو يحملها ونزل بيها أسفل الفيلا فى مكان آخر بعيد عن المتهمين
جاء زياد ونزل ولقي الجميع يقف خارج الفيلا
زياد بهزار: ايه ده هيا جاسي طردتكم
حسام بحزن: جالها صندوق النهاردة وفيه تعبان ولدعها كذا مرة وجاسر و يونج رفضو يودوها المستشفي
زياد بصدمة: اذاي هى فين
دخل يجري خلف يونج وخلفه باقي الشباب ونزلو الى الاسفل ووجدوها عبارة عن حجرة مجهزة بالالات غريبة.

وضع جاسر جاسمن على السرير وتوجه إليها يونج وقام بقطع ملابسها العلوية وأحضر خنجر وقام بجرح صدرها مكان اللدغة وفؤجي الجميع بخروج مادة اسوداء من الجرح
يونج: شباب بسرعة عوزكم تثبتوها ومش عوزها تتحرك بس الأول البسو الهدوم ديه
نظر الجميع الى مكان الهدوم ووجدوها ملابس سميكة مصنوعة من السليكون فنظر الشباب لبعضهم ولبسو الملابس وتوجهو الى يونج
يونج: قسمو نفسكو على رجليها و اديها.

وفعلا فعل الشباب ذلك ومسكوها بشدة وبصلابه
يونج: فهد و زياد تعالو اضغطو على صدرها بسرعة
تم تسبيت جاسمن على السرير وفى لحظة دخلت جوري وهى تحمل صندوق ووضعته امام يونج ووقفت
يونج بصوت عالى: اطلعي برا جوري
جوري: لا مش هسبها
وفى لحظة واحدة كانت مروة وشهد يسحبو جوري الى الخارج بعد إشارة من يونج
فتح يونج الصندوق وأخرج كيس من الدماء ووصله لها.

ابتد جسم جاسمن فى الاهتزار بشدة ولكن مع ضغت الشباب عليها لم تستطيع أن تتحرك وقامت بغرز أظافرها فى من يمسك ايديها ولكن لم تستطع ان تاذيهم الى ان هدء جسمها وذهبت فى عالم الأحلام فقام يونج بربط جسمها فى السرير وتوصيل جهاز القلب عليها ووصل جهاز الأكسجين ووضع أسفل رأسها مياة بها أشياء غريبة وأمر الشباب برفع اديهم من عليها
يونج: جاسمن اصمدي الحالة ديه مش جديدة عليكي اتغلبي عليه انتى وهى من نفس الدم.

فهد: صغيرتى افتكري اختك وانتقامك
جاسر بدموع: طفلتي الحلوة لازم ترجعي احنا ملهاش لزمة من غيرك
امر يونج بتركها وخرجهم وصعدو الى الأعلى.

اما جاسمن ذهبت فى عالم آخر وأخيرا التقت مع احن ناس فى الكون وها هى تتحرر من كل شئ وتعود تلك الطفلة المتحررة من القيود وتحررت من فكرة الانتقام وأخذت تجري من زهرة الى أخري وتلعب و ذهبت الى أهلها
جاسمن: بابي وحشتني اوي
الاب: ااااااه طفلتي الحلوة وحشتيني
الام: جوسي الحلوة اذيك يا قلب امك
جاسمن: مكنتش كويسة بس دلوقتي بقيت كويسة وهفضل معاكم على طول.

الام بغضب: لا انتى هترجعي فى ناس عوزينك ولسه دمنا فى رقبتك
الاب بحنان: براحة عليها هى هترجع وهتخلص كل حاجة كمان مش هتسيب الشخص ده لوحدة
جاسمن بستغراب: مين ده بابي
الاب بحب: لما يجي الوقت هتعرفي هو قريب منك وبيحبك لازم ترجعي
جاسمن بزعل: طيب خلونى معاكم شوية
الام: لا لازم ترجعي كفاية كده أعدائك بيتحركو وانتى نايمة
جاسمن: بس.

الاب بصرامة: قولنا خلاص قرب الوقت لتحرير دموعك والعزا لينا خلينا نتحرر ونحس أننا رجع حقنا
جاسمن بقوة: امرك يا سيادة اللوا
وفى لحظة كانت جاسمن تفتح عيونها وتجلس على السرير.

في الأعلى
كان الجميع يجلس مهموم على تلك الفتاة التى بمثاله اخت و صديقة لهم وتذكر كل شخص موقف حامته من شئ
تذكر رائد يوم الحادثة وأخذت بدل منه الرصاصة وضحت بحياتها فى سبيل إنقاذه وغمض عيونه فى حسره
اما ليث تذكر فى يوم من ايام التدريب وهو لم ينتبه لشئ خلفة وفى لحظة كان على الارض وجاسمن تقفل وتمسك بين ايديها الاله حادة كانت سوف تصيبه وهى ضحت بنفسها وتنهد ونظر الى الاسفل فى أسى على تلك الصغيرة.

اما حسام تذكر عندما جمعته مع ورده قبل السفر لبعض الوقت ونظرت له وغمزت له وضحكت وخرجت
اما سيف كان يجلس بجوار جوري ويضمها لحضنه ويهديها
اما باقي فريق الأفاعي فهم يعلمون صديقتهم قوية ومستحيل تستسلم للموت وليست المرة الأولى لها بذلك السم وسوف تقوم بالسلامة
اما الجدة تجلس على سجادة الصلاة تصلي وتقرأ القرآن لمساعدة حفيدتها
اما زياد فهو حزين على تلك الفتاة ويدعي الله ان تقوم بالسلامة.

اما جاسر فهو يبكي بهدوء على صغيرته وحبيبته وعلي عشرة عمره
قطع لحظات سرحانهم صوت يونج الفرح
يونج بفرحة: شباب جاسمن صحيت
الكل بصدمة: اذاي
ما هى الا لحظات وقد ظهرت جاسمن امام الجميع توجه بسرعة يونج وزياد وامسكوها وجعلتها تجلس على الكرسي حاولت جوري أن تتقرب منها ولكن بإشارة واحده من جاسمن كان سيف يمسك جوري ويمنعها من الوصول إليها.

شاورت جاسمن الى يونج الذي فهم وقام بمساك أديها واسرع لها جاسر وصعدو بها الى الاعلى
جهزت مروة لها الحمام بزيوت معينة وجهزت شهد لها ملابس معينة وتركو الغرفة ونزلو
بعد مرور حوالى ساعة نزلت جاسمن من الأعلى بعظمة ورأس مرفوع وكانت ترتدي بنطلون ابيض وتونك ابيض عاري الظهر وشعرها مرفوع بشموخ يليق بتلك الافعي العظيمة.

نظر الشباب الى تلك الكتله من الجمال الخلاق سارت أمامهم وفؤجي الشباب بذالك الوشم الشامخ لصاحبته ارتعب منه الجميع لأنه من النظرة الأولي يعتقد الجميع لأنه حقيقي بشدة زهوته
جلست جاسمن على الكنبة بعد ضمها لجدتها وفتحت اديها لشقيقتها التى أسرعت برمي نفسها بين أحضانها وبكت بشده
جوري: كنت خايفة عليكى اوى
جاسمن بابتسامة جميلة: اوعي اشوف دموعك تانى انتى اخت جاسمن الهلالي المامبا السوده.

جوري: ربنا يخليكي ليا ويحميكي
جاسمن: حبيبي مش هتسلم عليا
جاسر ببرود: لا
جاسمن: على فكرة البرود مش لايق عليك تعالى وحشنى حضنك اوي
قام جاسر واخذها بين احضانه واخذ يقبلها بشدة حتى هدء قلبه وعقله بأنها بجانبه
جاسر: حافظي على حياتك انتى روحنا كلنا وحنا من غيرك نموت
جاسمن بابتسامة: حبي يامر وانا انفذ
فهد: حمدلله على السلامة جوسي
جاسمن: الله يسلمك فهد
يونج: حاسه باي ألم
جاسمن بسخرية: من امتى والافاعي بتحس بالم.

ليث: ارفعي وشك ليه بعده عيونك عننا
جاسمن: وهتستحملو منظر عيونى
ليث: احنا حلفنا واقسمنا اعمل ايد واحدة واحنا أصحاب واخوات
رفعت جاسمن رأسها ونظرت للكل وكانت عيونها بألوان غريبة بين الأصفر و الأخضر والأسود وفى المنتصف بيضاء كعيون الأفاعي
جاسمن: بقالى قد ايه نايمة
يونج: أسبوع لغاية النهاردة
جاسمن: عملتم ايه فى الملفات المطلوبة
احمد: كل شي تم ذي مامرتي.

قطع كلامهم صوت رنين هاتف جاسمن وعندما ردت أصبح جسدها يتشنج بسرعة وقفلت
جاسمن: شباب جهزو نفسكم وانتى جوري وجدتو هتروحو مع زياد بيته يالا بسرعة
رائد: في ايه
جاسمن: حصل هجوم على كمين شرطة وجيش ولازم نروح فرقنا مطلوب بالاسم لرد سمعه وراحة الشهداء راح فيها كتير اوي اكتر من 50 راجل فهد طيارات بسرعة
فهد: حالا جاسي فين المكان
جاسمن: سينا جبل الحلال.

قام الجميع بسرعة وصعدو الى الاعلى وجهزو نفسهم وغادرو الفيلا وتوجهو الى المعسكر
نزل فريق الأفاعي الأفاعي المعسكر وكانت في المقدمة جاسمن وخلفها الباقي ولاقت إعجاب وانبهار الجميع لقوتها
كانت فرق الجيش والطياران و الدفاع المدني والعمليات الخاصة وكانو فى انتظار القائد
تم توزيع ستورات واقيه عليهم وانضم باقي الفريق فى الصفوف الأولى وبتدت جاسمن فى السير بين الفريق.

جاسمن بصوت كالرعد: رجالة احنا رايحين نرجع حق اخواتك الا ماتو حق عيالهم الا اتيتمو حق كل ام ربت وسهرت الليل حق كل اب شقي علشان خاطرهم حق كل زوجه اترملت حد خايف
الجنود بصوت عالى: الله اكبر
جاسمن: مش سامعه
الجنود: الله اكبر الله اكبر الله اكبر
جاسمن: احنا هروح وهنرجع بحق الشهداء عوزين ناخد غزاهم عيونهم ينامو مستريحين
الجنود: الله اكبر الله اكبر الله اكبر
جاسمن: انتم عرفين عوزين ايه يالا بينا.

الجنود وهما يسيرو: الله اكبر الله اكبر
توجه الجميع الى منطقة جبل الحلال وقت ما بتصفية العناصر الارهابية لم يخرج أحد حي منهم تم تصفيه الجميع الى ان وصل فريق الأفاعي إلي الرأس الكبيرة ورفعو عليه السلاح
ليث: نورتنا يابو جبل
ابو جبل: الجبل طول عمره منور امال فين ابن الهلالي
جاسمن وهى تخلع رداء رأسها: تقصد بنت الهلالي
ابو جبل: وكمان حرمه وهتعرفي تقتلي ولا هيقبض عليا
رائد: انت اخرك الإعدام.

جاسمن ببرود: بس المعروف عن الأفاعي بتقتل الخونه وانت لو خرجت من هنا حي هتكسب علشان كده ديتك رصاصة ذي كلاب الشوارع
رفعت جاسمن سلاحها وأطلقت طلقة استقرت فى الرأس وسقط ابو جبل ميت عاش ملعون ومات ككلاب الشوارع
خرج فريق الأفاعي من الجبل وهما يشدون ابو جبل تحت مرئي ومسمع من جميع وسائل الإعلام والسوشل ميديا.

كان يوم ظهرت فيه الشمس بإشراقة على جبل الحلال الذي كان وكر لهولاء الإرهابيين الذين يقتلون جنودنا وشبابنا ويحزنون ويعم البكاء أرجاء البيوت.

في ايطاليا
في قصر المجهول
الشاب: سيدي مصيبة فى مصر
المجهول: ماذا حدث هل ماتت الافعي
الشاب باسف: لا سيدي ولكن ثارت للجنود الذين ماتو بالامس
المجهول بصدمة: كيف ذلك وقد أكد رجالنا بأنها تم لدغها كيف عاشت ووقفت على قدمها حتى الان
الشاب: جميع وسائل الاعلام تنقل الخبر
المجهول: افتح بسرعة التلفزيون
شاهد المجهول والشاب كل شئ وخروج الافعي بعظمة وبجبروت ولا كانها كانت طريحة الفراش منذو أسبوع.

المجهول: جهز كل شئ سوف نزور مصر
الشاب: امرك سيدي وغادر
المجهول لنفسه: من انتى أيتها الملعونة وكيف تغلبتي على سم ثعبان المامبا وهى أخطر أنواع الأفاعي من انتى سوف نلتقى قريبا أيتها الافعي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة