قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

مر أسبوع ولم يحدث اي جديد فى حيات ابطالنا
وفى صباح يوم جديد سوف يغير مسير حياه الجميع.

فى مطار القاهرة
العنت الخطوط الجويه المصرية عن قدوم طائرة خاصة إلى إحدى الممرات ونزل منها بعض رجال ونزل شخص رغم كبر عمره الا أنه محتفظ برشاقة جسده وصلابه عضلاته
أنتهي من تخليص اجرائات الأوراق وتوجه الى الخارج ووجد مجموعة من السيارات فى انتظارة
وغادر المطار.

في مبني المخابرات العسكرية
كان الشباب تراجعو بعض الملفات وكانت جاسمن على جهاز اللاب وبعد فترة سمع الجميع صوت ضحكات وعندما نظرو الى اتجاة الصوت وجدوها جاسمن
رائد: يعني أحنا بنشتغل وانتى بتضحكي
سيف: اكيد بتتفرج على فيلم
فهد: في ايه
جاسمن: وأخيرا الفأر فى المصيدة
سيف: انا قولت بتتفرج على فيلم
ليث: تقصدي مين جاسي
جاسمن بنظرة غدر و نتقام: شخص موت وبيموت وبيحرق القلوب
احمد: بس ده أخري واخرك الموت.

جاسمن: انا اصلا مش ناوية اموت دلوقتي اصلي عاملة اتفاقية مع ملك الموت ابعتله ناس وفضل انا عايشة
ليث: ايه سر الوشم الى على ظهرك
جاسمن: تقصد وشم الافعي علشان هى اكتر حيوان قوي وذكي بتعرف تصطاد فرستها بهدوء وبتنهي حياته بمجرد لدعة مش ذي الاسد او النمر بيفضلو يجرو على الفريسة لا ديه بتفضل هادية وبتعرف تجيبة بسهولة واحلى حاجة بتعرف تغير جلدها
رائد: عندك حق وهى من أخطر أنواع الحيوانات الموجودة.

ليث: بردو مجوبتيش من ده الشخص إلى وصل وفرحتى كده
جاسمن بضحكة: بلاش تعمل عليا مخابرات لأنك مش هتعرف والله
ليث بخبث: بجد دانا العقرب
جاسمن بعظمة: وانا الافعي المميته و السامة الى خليت العقرب والصقر و الجلاد والحوت و الفهد و الديناصور يغضعو ليا ولاوامري صح
رائد: اكبر صح
جاسمن: نشوف شغلنا بقي
اخذ الكل يبرطم ونتبه الى شغله.

المجهول
وصل المجهول الى فيلا جميلة جدا و استقر بيها
المجهول: اعملي حفلة كبيرة بخصوص مضي عقد جديد
دراعة اليمن: تمام تحب ابعت للافعي
المجهول: مش لوحدها وكمان زياد الرحماني
دراعة اليمن: بس كده انت عاوز تعرف الاتنين مع بعض ولا ايه صح
المجهول: صح لان الافعي ذكيه ومستحيل تنخدع بسهولة علشان كده انا محضرلها حاجة جامدة
دراعة اليمن: شكلك كده هتوقها الليدي الجديد.

المجهول بضحكة رنانة: طبعا لازم تجرب الليدي خلينا نشوف الترتيبات.

فى فيلا الليث
وصل ليث الى منزله ودخل
ليث: يا اهل الدار انتم فين
امه: يا حبيبي يا بني وحشتني اوى
ابوة: سيبي الواد ليا شويه
امه: صح روح لابوك وانا هحضر الاكل
ليث: سيبك من الاكل انتى نفسك في ايه
الام: يعنى ايه
ليث: مش انتى نفسك أتجوز
الام بفرحة: ونبي هتتجوز وهفرح بيك
ليث بضحكة: اه هتجوز
الام: هي مين ومن عيلة مين وعندها كان سنه وحلوة ومتعلمة انطق يا فاقع مرارتي
ليث بخضة: مالك انتى قلبتي ليه.

ابوة: متنطق يا زفت
ليث بسرعة: اسمها مريم بنت الحاج همام السوهاجي صاحبك على كوتش
ابوه: بنت همام يا الف مبروك بصراحة اخترت أدب و أخلاق وتعليم وعيلة
الام: يعنى بجد حلوة
الأب: جميلة جدا
ليث: على بركة الله اتصل بيه وسافر ورتب معاه كل شئ
الأب: الأب طبعا انا اخاف على البت منك انت حيوان وعندك كل حاجه عادي و ديه بنت ناس وأهلها محترمين.

الام: عندك حق بس كل الشباب قبل الجواز بيبقو صيع وزباله بس بيحترمو نفسهم بعد الجواز اصل احنا بنقص رشهم على طول
ليث: يبقي على بكرة الله انتم تسافرو بكرا وترتبو كل حاجه هطلع انام بقي علشان المفترية بتعد ساعات النوم علينا
الأب: بس بصراحة كنتم رجالة وانتم بترجعو حق الشهدا كنتم وحوش بجد
ليث بضحكة: انت لو شفت المفترية عملت ايه يستحيل تقول عليها ست اطلع انام بقي.

في فيلا سيف
دخل سيف الفيلا ولم يسمع صوت وصعد الى الأعلى ودخل غرفة امه وجدها تصلي وتدعى ليه براحة البال وطول العمر
فذهب سيف وجلس بجوارها وقبل ايديها
امه: يا حبيبي يا بني حمدلله على السلامة نورت البيت
سيف بحب: الله يسلمك يا امي وحشتيني اوي
امه: حالا هقول للخدم يجهزو الاكل شكلك هفتان يالا روح خد دش ونزل ماشي يا حبيبي
سيف: تمام يا موزة.

توجه سيف الي غرفته واخذ دش ولبس ونزل الى السفرة وجد الاكل من كل الأصناف فجلس يأكل بستمتاع وبعد انتهاء الاكل جلس ووضع رأسه على رجل امه
امه: احكى يا حبيبي عاوز ايه
سيف: انتى ليه متجوزتيش بعد ابويا.

امه: أتجوز بعد ماجد مفيش راجل يملئ عيني ولا قلبي ماجد مربيني على ايده كان ليا كل حاجة ابويا وخويا وصاحبي وجوزي وحبيبي وعشيقي من حنيته ودلاله ليا عمري مسمح لراجل ينام على سريرة ولا يلمسني انا كنت لماجد وبس يحرم عليا كل الرجالة انا اكتفيت بيك انت بقيت سندى وعكازي
سيف: ياااااااه للدرجة ديه بتحبيه
امه: انا الراجل الوحيد الا دخل حياتى كان محمد ابو ليث.

سيف: انا حبيت واحدة بس حاجة كده كيوت وغزال وعسل وحاجة من الاخر تتحب
امه: اسمها ايه وساكنه فين
سيف: اسمها جوري وتبقي اخت جاسمن الى شغاله معانا فى القضية الجديدة
امه: خلاص خد منها ميعاد ونروح النهاردة
سيف بضحكة: بكرا اه يا حاجة خليها بكرا احسن
امه: ماشي يا قلبي نجهز بكرا ونروح
سيف: استني بقي نتصل على جدتها ونشوف
امه: اتصل بسرعة يابن الخايبه
سيف بصدمة: ابن الخايبه حاضر هتصل.

اتصل سيف على جدته جوري وحدد معاها معاد فى الغد
سيف: خلاص يا خايبة هنروح بكرا
امه: قوم يا واد بقي انا خايبة وحدفت فيه الشبشب
( وما أدراك ما الشبشب الام المصرية يصيب الهدف على طول ).

مر الليل بحلوة ومرة على الجميع منهم من يخطط لدمار البلد وخرابها
وأخيرا أشرقت الشمس بنورها الساطع الذي ينير الارض.

فى فيلا جاسمن
استيقظت جاسمن على يد جدتها
الجده: يالا اصحي عوزين نجهز الفيلا
جاسمن بنوم: سبيني انام بقي والفيلا نضيفة
الجدة: قومى يا مخفية فى ضيوف جاين عندنا
جاسمن بنص عين: مين الضيوف دول
الجدة: سيف وامه جايين يطلبو ايد جوري
جاسمن: انا مش موافقة
الجدة: مش بمزاجك يا روح خالتك
انفتح باب الأوضة ودخلت جوري ونامت بجوار جاسمن
جوري بنوم: جوس ابعدى تيتا عني عوزة انام
جاسمن بنوم: تعالى يا عمري نامي فى حضني.

توجهت جوري الى جاسمن ونامت بين أحضانها تحت انظار جدتهم المصدومة فتوجهت الى الحمام وملت جردل بالمياة وقامت برميه عليهم
جوري: انا بغرق مش بعرف اعوم الحقوني
جاسمن: اااااه هزار البوابين ده يا نور
الجدة نور: قومو يا بقرة منك ليها روقو الفيلا يالا
جاسمن بعصبية: ناس تنخطب وناس تروق وانا مالى
جوري: انا هروح انقع نفسي فى حمام مغربي
جاسمن برتح: نعم يا روحى ذي مانا هعمل انتى كمان هتعملي.

نزلت البنات وجدت يونج يغير الستائر ونظر ليهم بشر وتوجه يمسح الارض تحدت انظار البنات المصدومة
الجدة: شاطر يا يونج خلص مسح وتعال ورايا على المطبخ
يونج بالصيني:
الجدة: بتقول ايه يا بيه
يونج بقهر: ولا حاجة بقول 5 دقائق هسيق الحته ديه واجي على طول
جاسمن: وانا اعمل ايه
الجدة: تعالى على المطبخ وانتى جوري اطلعي خدي حمام ينعشك ويفوقك
جوري بدلع: امرك تيتا يا عسل وطلعت تجري.

يونج: بقي ده أخري اصحى من بدري امسح وفرش ده ظلم
الجده من المطبخ: تعالو ياعيال
توجهت جاسمن و يونج الى المطبخ لقو جاسر يجلس يحشي الكرنب و يبكي من الوجع
جاسر بسرعة: انا عندي شغل سلام وخرج يجري
نظرت جاسمن الى يونج وتوجهو الى الاكل وبتدو يعملو الاكل باحترافية عالية وانهو تحضير الاكل فى اقل من ساعتين وجلسو على الارض من شده التعب
الجده: يالا قومو اجهزو علشان تستقبلو سيف
جاسمن: ده لأجل عندنا مش جديد عليه البيت.

يونج: هاين عليا اولع فيكم كلكم
صعدت جاسمن الى الاعلى وأخذت دش ولبست وتوجهت الى غرفة جوري ووقفت على الباب ونظر إليها
كانت ترتدي فستان باللون الافويت حمالات رفيعة وكانت جميلة جدا
توجهت جاسمن اليها وضمتها لحضنها وباست دماغها
جاسمن: كبيرتي وبقيتي عروسة ذي القمر
جوري: ربنا يخليكي ليا انتى امي وختي وصحبتي
جاسمن: طيب يالا يا عمري عريس الغفلة جيه تحت وقاعد مع يونج وتيتا.

نزلت البنات الى الاسفل ونبهرت ام سيف وام ليث بجمالهم
جاسمن: اهلا وسهلا نورتينا
ام سيف: اهلا بيكي يا حلوة
ام ليث: انتى العروسة
جاسمن: لا انا اختها ديه العروسة
جلس الجميع وكانت جاسمن تزعج سيف بعتراضها ولكن قطع كلامهم صوت رسالة على تليفون جاسمن وبعد قرأتها غمضت عيونها بشدة انتبه سيف وليث لذلك
جاسمن بجدية: طيب يا جماعة احنا عارفين بعض وأكيد مش هنختلف مع بعض اهم حاجة إنهم بيحبو بعض.

سيف بجدية: وانا يشرفنى بس انا هعيش مع امي في اعتراض
جوري: لا طبعا اكيد موافقة ويشرفني
جاسمن: خلاص يبقي اخر الشهر هنعمل كتب الكتاب
وفق الكل على كلام جاسمن وطلب ليث منهم التوجه الى الصعيد لطلب مريم فوافقت جاسمن
ليث: جاسمن ممكن تيجي معايا برا دقيقة
جاسمن: اكيد
خرج ليث وخلفة جاسمن وسيف
ليث: في ايه
جاسمن: مش فاهمه
سيف: الرسالة كان فيها ايه
جاسمن: افرحو انتم بس وملكوش دعوة يالا ندخل.

مر اليوم وتوجه الجميع فى صباح اليوم التالى الى الصعيد وطلبو ايد مريم وتحت إصرار جاسمن وافق والد مريم على عمل الخطوبة وكتب الكتاب فى نفس يوم جوري.

مر أسبوع ولم يحدث و جديد غير وصول الدعوة لذياد ولجاسمن
أصرت جاسمن أخذ ليث معها الى الحفلة.

يوم الحفلة
جهزت جاسمن نفسها ورتدت فستان باللون الفيروزي
ارتد ليث بدلة باللون كحلي
نزلت جاسمن الى الاسفل وقامت بغرز ابرة فى دراع ليث
ليث: ايه ده
جاسمن: ده مصل مضاد لأي شئ ممكن يحصل
ليث: تمام يالا
توجهو الى فيلا المجهول وتالقت جاسمن فى يد ليث ودخلت ونسحر منها الجميع.

اما زياد وصل الى فيلا المجهول يرتدي بدله باللون الأسود
دخل زياد يتألق ونسحر بيه جميع النساء وعندما وقع عيونه على جاسمن أصبح يغلي من داخلة ولكن من الخارج يرسم البرود.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة