قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

وقفت جاسمن بجانب ليث فى جهه و زياد فى الجهه الاخري لم يستطيع زياد ان يتقرب منهم بسبب نظرة من عيون جاسمن
جاء النادل ( المتر او الجارسون ) وقدم لجاسمن كأس عصير هو وليث فاخذوه
حولت جاسمن عيونها على العصير وعلمت بأن بيه حاجة غريبة
جاسمن: ليث أوعى تشرب
ليث: ليه
جاسمن: العصير في مادة غريبة
ليث: والعمل
جاسمن: انا هشرب وانت لا مفهوم
ليث: انا خايف عليكى
جاسمن: متخفش اوى كده انا شفت الاو فى حياتي.

نظرت جاسمن فى اتجاه زياد وأشارت بعيونها بعدم شربة العصير
رفعت جاسمن الكأس على شفايفها ورتشفت منه جزء
مر الوقت وكانت جاسمن انهت العصير ولم تتأثر بتلك المادة
كانت هناك أعين تراقب الجميع وتخطط للإيقاع بهم ولكن بصمود جاسمن ووقوفها على قدميها هز ثقتهم
المجهول بعصبية: اذاي ده حصل
دراعه اليمين بلو: لا أدري سيدي
المجهول: هذه الفتاة مميزة اريد عينه من دمائها
بلو: اذاي بس.

المجهول: معرفش معرفش المهم عاوز اعرف تركيبة دمها مفهوم
بلو: مفهوم
المجهول: يالا بينا ننزل
توجهت الأعين نحو السلم والنظر لذلك الشخص الذي ينزل بوقار وعظمة وقف على آخر سلمتين
الشخص: اهلا وسهلا بيكم انا منصور العشري رجل الأعمال المعروف أحب أرحب برجل الأعمال زياد الرحماني وبفريق الشرطة المصرية الرائد جاسمن الهلالي والمقدم ليث العمري اهلا وسهلا بيكم
رفعت جاسمن كأس العصير كعلامة ترحيب بيه وهزت دماغها بخفة.

بعد قليل ذهب منصور الى زياد وتكلم معه واصبح زياد يلعب فى عيونة الشر والانتقام
جاسمن: ليث بسرعة هات كاسك
ليث: ليه
جاسمن: مش وقت غباء
اخذت جاسمن الكأس وقامت برميه فى الأرض مما لفت انتباة الجميع الى مصدر الصوت فعتذرت مما لفت انتباة زياد وارخي عضلات وجه ورجع يرسم البرود على وجه
ترك منصور زياد وتوجه الى مكان ليث وجاسمن ووقف أمامهم
منصور: نورتم حفلتي المتواضعة
ليث: الحفلة منورة باصحابها
منصور: منور حضرة الرائد.

جاسمن ببرود: اكيد لازم انور
منصور: مش بس قوية لا وكمان مغرورة
جاسمن: ده مش غرور ده ثقة فى النفس وعتزاز بالنسل
منصور: اكيد بنت العميد محمد الهلالي لازم تبقي وثقة فى نفسها بس سيادة العميد كان ماسك محافظة صغيرة اوي تكاد تكون معدومة
جاسمن بفخر: صغيرة او كبيرة هو فى الاخر رجل دولة حلف على الحفاظ على هيبة الدولة.

وبسخرية: خلاص بلاش تزعل هو كان ماسك محافظة صغيرة بس بنته الى من صلبه ماسكة مصر بالكامل اصلي مربية الرعب فى قلوب الناس
منصور بعصبية: بلاش تفرحي او كده الموت مش بيقف على حد
جاسمن ببرود: صح الموت كأس وداير بس انا متفقة مع ملك الموت انى إبعت ليه الاو و الاندال والخارجين عن القانون وفضل انا اصلي ذي الأفاعي بغير لون جلدي
منصور بغضب مكتوم: سمعت انك تعبانه الف سلامه عليكى
جاسمن ببرود متناهي: ده كان لدغة افعي.

منصور: وأكيد الدكاترا قامو بالواجب
جاسمن ببرود: لا أصلي بعشق دم الأفاعي
ليث: بلاش تقلق حضرتك فريق الأفاعي رجالة والدم عندهم سهل
منصور بغضب: اكيد هنتقابل تاني استاذة جاسمن
اكتفت جاسمن بهز دماغها فى برود وذهب منصور وشاور بعيونة لبلو.

ذهب بلو ووقف بالقرب من جاسمن وانتظر لمجئ شخص آخر واخرك دبوس وحلول ان يغرزة فى زراع جاسمن ولكن لم يخترق الدبوس ذراعها فلفت جاسمن وجهها ونظرت بطرف عيونها ليه وعملت نفسها كانت هتقع وقامت بجرح اصبع بلو بظافر أديها وعندما نظر بلو فى عيونها اقسم بانه يري افعي الكوبرا
افعي الكوبرا.

( تعد أفعى الكوبرا من أشهر وأخطر الأفاعي على مستوى العالم، وهناك ما يزيد على 270 نوعًا من أفاعي الكوبرا في هذا العالم، وتعد من أشد أنواع الأفاعي سمية ما يجعلها تشكل الخطر على كل ما يقف في طريقها، حيث إن لدغة واحدة من بعض أنواعها تكفي لقتل 20 شخصًا أو حيوان فيل كبير. يشتهر هذا النوع من الأفاعي بوجود طبقة من الجلد حول منطقة الرقبة والرأس يستخدمها من أجل التهديد وبث الخوف في العدو، وعند بدء الهجوم أو الشعور باقتراب الخطر تقوم بنفخ نفسها، لتكون مستعدة للرد على الخطر. تمتلك هذه الأفاعي صوتًا مميزًا وقويًا تستخدمه في إخافة الأعداء وحماية نفسها، والذي يسمى فحيح أفعى الكوبرا. تتميز بأنها رشقية، وماهرة في الصيد، أما بالنسبة لغذائها فهي تقتات على الطيور، وبيوض الطيور، والأفاعي الأخرى، وبعد أنواع الكائنات الحية والثدييات الصغيرة. تنتشر أفعى الكوبرا في العديد من المناطق حول العالم، ويتركز وجودها في المناطق الحارة، ومن أهم الأماكن التي توجد فيها هذه الأفاعي الفتاكة، قارة أفريقيا، وأستراليا، وبعض المناطق في جنوب القارة الأسيوية. قدرات أفعى الكوبرا الخاصة يتميز هذا النوع من الأفاعي بوجود العديد من الصفات الخاصة والتي من أهمها ما يلي: تستطيع هذه الأفعى الاستناد على جزء من جسمها ورفع رأسها عاليًا، ما يساعدها على السيطرة على عدوها، وكشف مساحة أكبر أمامها، وتسهيل عملية الوصول إلى الطعام. تعتبر من أذكى أنواع الحيوانات في تحركاتها، وتستغل هذه التحركات في عملية الصيد والحصول على لغذاء، كما يظهر ذلك في عملية بناء الأعشاش، حيث تبني أفعى الكوبرا الملك أعشاشها على بيضها. يستطيع هذا النوع من الأفاعي ابتلاع الفريسة عن طريق فتح فكين عملاقين على مصرعيهما، وهذا يمكنها من إحكام سيطرتها على ما يتم اصطياده، ويساعدها على ابتلاع كائنات حية كبيرة الحجم ).

ليث: جاسي انتى كويسة
جاسمن: لا لازم نمشي حالا
ليث: فيكي ايه
جاسمن بغضب: يالا يا غبي بسرعة
ليث: حاضر حاضر
توجه ليث بسرعة الى السيارة واحضرها وجلست جاسمن بجواره وساق بسرعة الى الفيلا
جاسمن بصوت ضعيف: ليث اتصل بيونج بسرعة
ليث: مالك بس
جاسمن بوجع: مش قادرة
ليث: خلاص حاضر
اتصل ليث بيونج وأخبره بتعب جاسمن وأخبره بأنه سوف ياصل بعد ربع ساعة الى الفيلا.

وبعد حوالى ربع ساعة كان يقف ليث بسرعة بالسيارة وتوجه الشباب الى السيارة وكان منظر جاسمن لا يبشر بالخير حاول ليث حمل جاسمن ولكن رفض يونج وقام بحملها وصعد بها الى غرفتها ووضعها على السرير
يونج: جوري جهزي الحمام بسرعة
جوري: ماية سخنة
يونج: عاوز ميه تلج بسرعة عاوز ألواح ثلج
سيف: انا هنزل اجيب
محمد: هاجس معاك
نزل الشباب الى الاسفل واحضرو ألواح الثلج وصعدو الى الغرفة ووضعوها فى البانيو.

اصبح جسد جاسمن يهتز بسرعة و عيونها تتبدل اقتحم جاسر الغرفة ونظر ليهم بستغراب وحول نظرة الى جاسمن وتوجه إليها ولكن يد يونج منعته من الاقتراب
قام يونج بحمل جاسمن وتوجه بيها الى الحمام ووضعها فى البانيو أصدرت جاسمن شهقة عالية وصرخة هزت جدارن الغرفة
قام يونج بحمل ألواح الثلج ووضعها بطول جسد جاسمن وخرج للخارج.

في غرفة جوري
خرجت جوري من الغرفة وتوجهت الى غرفتها فذهب خلفها سيف ودخل غرفتها وجدها تنام على السرير وتبكي بشدة فتوجه إليها وجلس بجوارها
سيف: يا عمري اهدي هتبقي كويسة
جوري بعياط: ليه بتتعذب من صغرها شافت كتير اوى فى حياتها
سيف: حبيبتي جاسي قوية وهتتحمل وهتفضل سنادنا وقوتنا
جوري بدموع: انا خايفة اخسرها هى امي وأختي وأبويا وامانى وحمايتي انا خايفة عليها اوي.

سيف وهو يضمها: متخفيش جاسي بتعرف تتصرف وأكيد يونج هيعرف يعالجها قولي
جوري: انا خايفة اوي
سيف: متخفيش ابدا ياحبيبتي
جوري برعشة: سيف انا سقعانة اوي خليكي جامبي اوعي تسبني
سيف وهو يأخذها بين احضانة: متخفيش حاولي تنامي شويه
وبالفعل غمضت جوري عيونها ودفنت جسمها بين احضان سيف.

في غرفة جاسمن
كان الجميع يجلس فى انتظار خروج يونج وبعد قليل خرج يونج وجلس على الكرسي وتنهد
ليث: في ايه حصل
يونج: هي خدت ايه هناك
ليث: كنا فى الحفلة وجالنا الجرسون وادانا كاسين عصير بس جاسي رفضت انى اشرب وهى شربت كاسها وخدت كاسي بس هى قالت ان العصير في حاجة
يونج بغضب: وانت اذاي تسمح بكده
ليث: وانا كنت اعرف حاجة وممنعتهاش كمان هى منعتني اشرب
جاسر: كان في ايه العصير ده
يونج: مبدايا كده ( م. ج ).

رائد بصدمة: وهى هتستحمل المادة ديه
يونج: مفيش فادينا غير الدعا ليها
محمد: طيب وهى هتعمل ايه دلوقتي
يونج: انا سحبت دم منها وهحلله ونشوف فين جوري
حسام: مع سيف
يونج: يالا شباب لازم نسبها
خرج الكل وتركو جاسر الذي ذهب وجلس بجوار البانيو يمسح على شعرها بهدوء.

في فيلا العشري
كان بلو يجلس امام منصور يشعر بأشياء تسير فى جسده
منصور بغضب: هي البت ديه اذاي شربت ومحصلش ليها حاجة
بلو: معرفش اذاي يا بوس
منصور: خت منها دم
يلا: احم معرفتش اخد
منصور بغضب اعمي: اذاي معرفتش أنت غبي ليه ليه غور من وشى.

خرج بلو من المكتب يجري بسرعة حتى ينفد بنفسه ولكن فى لحظة كان يشاهد ثعابين تسير على الحوائط وعلى الكراسي وعلى الارض مما أدى الى رعبة وصعد الى غرفته بسرعة واخذ دش ونام ولكن أي نوم هذا بوجود تلك كمية الأفاعي التى تحاوطه.

فى المكتب
قام منصور بتكسير المكتب بغل وعصبية وغضب وفى الآخر جلس على الكرسي الوحيد السليم
منصور: انتى مين ومنين القوة ديه كلها وذاي استحملتي مصل الليدي ده أقوى الرجال محدش قدر عليه مش هسكت الى لما اعرف انتى مين
اتصل منصور على أحد الأشخاص لمعرفة تاريخ حياتها.

في فيلا جاسمن
نزل يونج الى معمل التحاليل حتى يعرف ما تلك المادة التى تسير فى جسدها ترك الدماء فى التحليل وتصل على المعلم
( الحوار بالصيني )
يونج: معلمي
المعلم: ماذا هناك
يونج: هناك مادة تسير فى جسدها ولا اعرف ماهي
المعلم: هل شفت من سم المامبا
يونج: وهل تعتقد بأنها ستشفي بهذه السهولة
المعلم: اعرف ما تلك المادة التى إصابتها
يونج: لحظة ظهرت النتيجة
المعلم: اقرائها لي.

يونج بصدمة: نحن فى مصيبة لابد من ذهابها الى الصين باسرع وقت
المعلم: ماذا هناك
يونج: كان هناك بعض دماء
المعلم: اللعنة عليهم سوف تنهي الافعي عملها باسرع وقت عندكم وسوف تاتي الينا
يونج: وكانت هناك مادة ( م. ج ) بس انا جعلتها تتجمد
المعلم: اذهب إليها وجعل اكيرا تسير على جسدها
يونج: حسنا أيها المعلم
اقفل يونج مع المعلم وصعد الى الأعلى وعندما دخل وجد جاسر يجلس بجوارها على الارض فتركهم ونزل للأسفل.

ليث: لقيت ايه فى الدم
يونج: ذي مقولت مفيش قلق
احمد: زياد وصل
زياد: فين جاسي
ليث: انت شربت العصير
زياد بعيون زايغة: لا طبعا جاسي امرتني انى مشربش
رائد: كويس الحمد لله
يونج: زياد تعال معايا
زياد: مليش مزاج
يونج: زياد الى فيك فيها لازم تقفو مع بعض
زياد بصدمة: اذاي
يونج: هى كانت حاجة وانت كنت حاجة بس دلوقتي هى بتحمل الاتنين
زياد: هى فين
يونج: فوق
صعد زياد الى الأعلى بسرعة وخلفة يونج.

في الأسفل
توجه رائد الى الجنينة وذهب خلفة ليث
ليث: هتفضل كده كتير يا صاحبي
رائد: أبعد عني يا ليث واهتم بنفسك وبخطبتك وبس
ليث بعصبية: أفهم يا غبي شمس هي الى طلبت منى كده
رائد بصدمة: انت بتقول ايه
ليث: انت عارف اني مش بحب شمس وكنت بعتبرها اختي وبس
رائد: وليه تعمل فيا كده ودمر حبي ليها
ليث: لو كنت بتحبها بجد كنت عرفت بمرضها
رائد بستغراب: مرضها مرض ايه.

ليث: شمس مريضة سرطان فى الدم والمرض كان بياكل فى جسمها وهي طلبت مني اساعدها وبعدها عنك علشان انت متسبش كل حاجة وتجري وراها
رائد بغضب: وانت مالك ليه تساعدها
ليث بغضب: علشان حلفتني على المصحف وبرحمة اختي وكان غصب عني مكنتش عاوزك تشوف حب عمرك بيموت ادام عينك ذي أهلي ماكل يوم بيموتو بسبب اختي الى ماتت وهى صغيرة وانت عارف ان اختي هي نصي الحلو الحته النظيفة الى في حياتي.

رائد بغضب: علشان انت حيوان وضربه بكس
قام ليث برد الضربة وهنا دارت معركة طاحنة بين العقرب و الجلاد كانت معركة دامية ولكن وقفت أيدي الاثنين معلقة في الهواء ونظرة مرعبة لاول مرة يخاف ويرتعب كلا من العقرب و الجلاد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة