قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

تجمع فريق الأفاعي حول سيارة رائد كما أجبر رائد على الوقوف ونزل هو وحسام ورفعو الأسلحة
رائد: انت مين
جاسي: ملكش دعوة
حسام: عاوز ايه
جاسي: الشخص الى معاك
رائد: على جستي لو ختيه
جاسي: بلاش دم علشان انا هنخده هنخده
حسام: اكشفي وشك عاوز اشوفك
جاسي: لو استحملت منظر عنيا يبقي هتشوف شكلي
رائد: اكيد هنستحمل
جاسي: تمام.

خلعت جاسي النظارة من على عيونها فوجئ الشباب بعيونها الغريبة كعيون الافعي وفي لحظة كان الجاسوس يتم سحبه من السيارة بهدوء مخيف واختفو الكل
جاسي: كده تمام انا همشي سلام يا كوتش
حسام: المتهم اتخطف
رائد: ازاي وهو متحركش من ادامنا
حسام: يبقي اكيد معاه حد
رائد: الشارع فاضي هو راح فين
حسام: هنا ضعنا المتهم ده مهم
رائد: اكيد من رجالة ليث والله لوريه
عاد الشباب الى مقر عملهم وهما بيغلو.

على صعيد آخر عند سيارات الشرطة هجم عليهم فريق وقامو بإطلاق الغاز التخدير وعندما فتحة باب سيارة الترحيلات وجدها فارغة فتركو كل شي وغادرو.

اما فريق الأفاعي وصلو الى المنزل ونزلو المتهم ودخلوه فى إحدى الغرف
جاسي: شكلهم مخدرينة
شهد: حاجة اكيده
مروة: مفعول المخدر هيروح بعد 3 ساعات
احمد: تمام يالا نطلع ونسبية
محمد: انا شغلت الكاميرات وشلت جهاز التتبع منه
جاسي: انا جعانة يالا نطلع ناكل
شهد: كان فى واحدة بتتريق علينا انا نقول عوزين ناكل
احمد: عندك حق يا اختي
صعد الشباب الى الأعلى وجهزو الاكل وجلسو يكلو.

في مبني الأمن الوطني
اللوا بغضب: يعنى ايه المتهم اتخطف
حسام: والله معاليك احنا نفذنا الخطة ذي محضرتك قايل
اللوا: احنا فى مصيبة الجاسوس ده لو مرجعش كلنا هنتنفخ
رائد: متخفش كلها شوية وهيفوق وجهاز التتبع هيشتغل ونعرف مكانه
اللوا: يارب اتفضلو على مكاتبكم
ذهبو الى المكتب وجلسو
حسام: شفت منظر عنين الراجل
رائد: فعلا عنية غريبة اوى
حسام: فعلا عارف بتفكرنى بعيون الافعي لما بتهجم على الفريسة.

رائد: يا عم أفتكر النبي وصلي عليه ( اللهم صلي وسلم على أشرف المرسلين محمد ابن عبد الله وعلى آله وأصحابه أجمعين ).

فى مبني المخابرات المصرية
ليث بغضب: ولاد الكلب كانو عملين خطة بديلة
سيف بنرفزة: مش هيروحو مننا نفضل مسيطرين
ليث بسخرية: اذاي بقي وهما معاهم الملف والمتهم
سيف: خلاص انا من امبارح اول مشفت الحرامى ابو عيون غريبة ده ولما عرفنا أنه من الأفاعي وانا مرعوب انا مش هروح الشقة ديه تاني
ليث: بصراحة ولا انا
سيف: خلاص بيعها ونشوف اى شقة تانية
ليث: تمام بس احنا لازم نفضل ورا الأمن الوطني ونجيب اراره.

سيف: اكيد يا برنس الليالي
قطع كلامهم صوت رنين هاتف ليث
ليث: ايوه
الرد: المتهم اتخطف منهم
ليث بذهول: اذاي اتخطف منهم
الرد: معرفش بس كل الى اتعرف ان الشخص إلى خطف المتهم عيونه غريبة تشبة عيون الأفاعي
ليث بخضة: عيون الأفاعي
الرد: ايوة سلام بقي انا دلوقتي
سيف: في ايه وعيون أفاعي ايه
ليث: المتهم اتخطف منهم وكان نفس الشخص بتاع الشقة امبارح
سيف: الشخص ده مش سهل خالص ربنا يستر
ليث: لازم نعرف هو مين.

قطع كلامهم دخول رئيس الجهاز
اللوا: اعملو حسابكم بكرا الساعة 6 المغرب مطلوبين فى مكتب الوزير
سيف: ليه يا فندم
اللوا: اكيد علشان موضوع الجاسوس ربنا يستر
ليث: تمام
غادر اللوا وغادرو الشباب الى منزل عائلة ليث.

في مبني الأمن الوطني
رائد: فات اكتر من 3 ساعات ولسه مصحيش ليه
حسام: مش عارف والله
رائد: تفتكر مين الشخص ده
حسام: مش عارف بس اكيد مش سهل خالص
قطع كلامهم دخول رئيس الجهاز
اللوا: بكرا يا بهوات الساعة 6 تكونو فى مبنى الوزارة الوزير عاوز يشوفكم
حسام: ليه
اللوا بغل: اكيد علشان المسخرة الى حصلت
رائد: وحنا ذنبنا ايه
اللوا: هنشوف.

فى منزل جاسمن
احمد: الواد فاق من بادري
محمد: خليه شوية يتربا
جاسي: فاق بقاله قد ايه
مروة: من حوالى ساعة كده
شهد: تعالو نشوفة
نزل الشباب إلى الأسفل وفتحو الباب ودخلو
احمد: ااااه يا عم كل ده نوم
مروة: يا بختك يا عم نايم براحتك
الجاسوس: انتم مين
محمد: احنا الأفاعي
الجاسوس: انا مقولتش حاجة
شهد: متخفش اوى كده احنا عوزين شوية معلومات وخلاص
الجاسوس: انا قولت كل الى اعرفة
احمد: عوزينك تقول تاني وتحكي من الأول.

الجاسوس: حاضر هقول كل حاجة
حكي الجاسوس كل حاجة من الأول لغاية متمسك فى ايد الأمن الوطني
جاسي: انا بقي عاوزه اعرف الى مستخبي
الجاسوس: انا قولت كل حاجة والله
جاسي: بس محكتش على بارك متالدا
الجاسوس برعب: معرفش حد بالاسم ده
جاسي بغموض: انا اعرفة من زمان اوى ودلوقتي أحكى كل حاجة.

فعلا حكى الجاسوس كل شي هى عوزة تعرفة ابتدت جاسي تغضب بشدة واصبح لون عيونها بلون الدم مع تحولها بعيون الأفاعي حاولت الهجوم عليه ولكن امسكها احمد ومحمد بسرعة واخرجوها برا وخرجو البنات خلفهم
احمد: جاسي اهدئ من فضلك
محمد: جاسمن احنا عوزينه ومينفعش يموت دلوقتي فوقي بقي
شهد: اهدي يا قلبي خلاص كل حاجة هتخلص بهدوء.

مروة: لو عوزة ترجعى الحق اهدي ولو عوزة تنهي الليلة من شخص ملوش لزمة ادخلي موتية محدش هيمسكك بس انسي كل حاجة وهتبقي ذيهم مفيش فرق بينكم سبها محمد انت و احمد
وبالفعل سبوها ووقفو بعيد ينظرون ليها لم تتحرك جاسمن
وبعد فترة توجهت شهد إليها ومسكت ايديها وصعدت بها إلى الأعلى ودخلتها غرفتها
شهد: اهدي كده وحاولى تنام بكرا يوم طويل وباستها ونزلت
بعد فترة طويلة أخيرا استسلمت جاسي الى سلطان النوم.

ذهب الشباب الى غرفهم ونامو بعد تغير الرقم السري لغرفة الجاسوس.

مر بقي الليل وجاء الصباح وفرضت الشمس اشعتها على السماء والأرض وجعلت من هم نيام يستيقظون لبدء يوم جديد وحياة جديدة وأمل أفضل ومر الصباح وختفت الشمس من السماء وبتد الليل يسري على المكان
وفى تمام الساعة 6 كان فريق الأمن الوطني وفريق المخابرات المصرية يجلسون فى قاعة الاجتماعات فى انتظار دخول الوزير وكان هناك شباب يجلسون لا يتحدثون
بعد قليل دخل الوزير وجلس مكانه
الوزير: اهلا وسهلا بالرجالة الحلوة.

الكل: اهلا بيك يا فندم
الوزير: فين ملف الجاسوس ليث بيه
ليث: حصل هجوم على شقتي وتسرق
الوزير: ماشاء الله وشكله ايه الراجل ده
سيف: هو راجل بس بعيون افعي ودمه دم أفاعي
الوزير: وانتم فين الجاسوس
رائد: حصل هجوم على الموكب وتخطف
الوزير: تمام اعملو حسابكم القضية اتسحبت منكم وبقت مع فريق تانى
ليث: فريق ايه الى هيقدر يقف ادامنا
رائد: احنا أقوى فرق فى الداخليه.

الوزير: لا في فريق الأفاعي هو الى هيمسك القضية وانتم هتبقو تحت اديهم
ليث: بس دول رتبتهم اقل مننا
جاسمن: الى ميعجبوهوش الباب يفوت جمل وطريق السلامة يا حلو انت وهو
ليث: انتى مين
جاسمن: انا جاسمن الهلالي
رائد: مين فيكم قائد الفريق
احمد: القائد هى سيادة الرائد جاسمن الهلالي
ليث برتح: نعم على آخر الزمن هشتغل تحت ايد مرا
رائد: وياترا هتقدر تعمل شغلنا ولا جاية تعرض جسمها.

ليث بسخرية: جسم مين يا عم ده عن عبده البواب فى أنوثة عنها
سيف: مفيش إمكانيات خالص تعرف تغري بيها حد
ضحك الكل على الكلام ولم تهتز ثقة جاسي فى نفسها وبعد انهاء نوبة الضحك تكلمت جاسي
الوزير: اه الكلام ده
جاسي بقوة: سيادة الوزير مهمتك انتهت عاوز تفضل تفضل من غير كلام
الوزير: بس.

جاسمن: انتهي الكلام عندكم حق كانت لما دخلت بين ليث وخت الملف ملقتش رجالة تقف ادامى حتى لما خت الجاسوس بردو ملقتش رجالة شكل الوزارة لزم تكشف على الكل وترفض أمثالكم
ليث بغضب: بقي انتى الى سرقتى الملف وحنا مش رجالة طيب تعالى واحنا نعرفك رجالة ولا ايه
حسام: احنا احق بالقيادة منها
احمد بسخرية: اهدي يا وحش أعصابك
مروة: فعلا ليجيلك شوجر وانت لسه صغير
شهد: صغير مين يا بنتى ده قد جدو خلاص متزعلش يا جدو.

وقفت جاسمن ووقف خلفها فريقها وتوجهت الى الباب
جاسي بقوة: بكرا الساعة 5 الصبح تكونو فى قاعة التدريب وإلى هيقدر يهزمنى هيكون القائد وكل حاجة مباحة واوعو تنسو اسم الافعي لانها صعبة ومميتة وعوزاكم تعرفو حاجة مهمة انا مش بحترم حد كل الناس عندي ذي بعض وعملو حسابكم الى هتياخر عن الميعاد هجيبة من بيته بالى عليه.

غادرت جاسمن والفريق تحت صدمة الباقي وكان يجلس الوزير والمساعد وعلى وشهم ابتسامة نصر من قوة جاسمن وجبرتها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة