قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

في صباح يوم جديد استيقظ الجميع وتوجهه الى ساحه التدريب كم وصل الوزير ومساعده في تمام الساعه الرابعه والنصف من صباح اليوم كما حضر ليث و سيف و رائد و حسام
وفي تمام الساعه الخامسه صباحا وصله وصل فريق الافاعي وتوجه الى ساحل تدريب ابتدا الشباب الاربعه في التحضير لمواجهه جاسمن
كما ارتدت جاسمين ملابس رياضيه ووقفت في منتصف الساحه.

ابتدا حسام مهاجمتها في البدايه بناء على طلبها ولم يمر خمس دقائق وكان حسام في الارض ولم يستطيع
توجه الى اليها احمد
احمد: جاسي ورانا معاد مهم الساعه سبعه جاسمن: تمام خمس دقايق و هاخلص الباقي
احمد: تمام هخلي البنات تجهز كل شيء.

قامت جاسمن بالاشاره لرائد و سيف حتى تقاتلهم وبالفعل لم يمر اكثر من ثلاث دقائق وكان الاثنين على الارض ولم يستطيع التحرك وفي النهايه شاورت جاسمن الى ليث للدخول لضربها لم يمر اكثر من خمس دقائق وكان ليث يجلس على الارض مثل الباقي
جاسمن بسخريه: انتم كده رجاله ما شاء الله عليكم اكثر واحد فضل تحت يدي خمس دقائق بس الله يرحمك يا رجولة.

وبقوه: بكره الصبح الساعه سبعة الصبح هتكونوا قدام المكتب بتاعي في مديريه المديريه
غادرت جاسمين والتجرد واتجهت الى الحمام وارتدت ملابسها وغادره امام الجميع بابتسامه مصر مصر نصر الثلاثه الشباب ابتدا الشباب الاربعه في الوقوف والذهاب الى الحمام وبعد فتره خرجوا واخذه ينظرون لبعضهم
رائد: بيتهيالي لازم نفضل يد واحده
حسام: فعلا شكلها قوي وصعب حد يهزمها
ليث: المطلوب ايه
رائد: لازم نلاقي ليها نقطه ضعف.

سيف: لازم الكل يعرف انها مش بني ادمه وأنها افعي
حسام: انت غبي اذاي يعنى مش بنى ادمه
رائد: شكل عيشتكم مع الستات ضربه مخك
ليث: سيف بيتكلم صح لانها لما كانت فى شقتي ضربت عليها رصاصة ولما خدنا عينة الدم للمعمل هما الى قالو كده ان الدم من افعي مش دم بني ادام
رائد: لو حد يعرف ياخد دم منها واثبتنا ده يبقي هننهيها للابد
حسام: بس بصراحة بتعرف تلعب كونج فو حلو
رائد: وتيكوندو كمان
سيف: ومصارعة جامد.

نظرو الكل الى ليث الذي لم يعلق على شئ وبعد فترة غادرو
مر باقي اليوم عادي جدا على الشباب.

في مكان بعيد عن حركة الناس نري سيارتين يقفون مقابل بعضهم ويقف الشباب فى الخارج
جاسمن: فين الورق المطلوب
الشخص: انتى عارفة ان الورق ده في موتي
جاسمن: وانت لسه عايش انا عارفة انك اصلا جايب نسخة وسايب الاصل مكانه
الشخص: فعلا عامل كده ديه روحي
جاسي: وانت بتشتغل مع الأفاعي المميتة يالا امشي
توجهت جاسمن الى السيارة وتوجهو الى المنزل
شهد: بس كان منظرهم تحفة.

مروة: لو خدت ضربة تانية بالقضية هيودعو الخلفة للابد
احمد: ديه سوحتهم خلتهم مينفعوش موقتا
محمد: ديه مفترية لعبت مع كل واحد رياضة غير التانى
شهد: فعلا لعبت كونج فو وتايكوندو ومصارعة وكاراتية
جاسي: بقي انا مفترية وظالمة
الكل: اااااااااااه
جاسي: انتم عارفين انهم متكبرين ومغرورين صح
الكل: صح
جاسي: يبقي لازم نكسرهم علشان نعرف نتعامل
احمد: بس مش بالمنظر ده دانتي مسحتي بكرامتهم الارض.

شهد: مش هما عملو فيها رجالة يستحملو بقي
مروة: فعلا دول اتشلوحو خالص
جاسي بضحك: بس هيقعدو أسبوع بعيد عن الارف بتاعهم
احمد بصدمة: أسبوع يا مفترية
محمد: الواحد يبعد عنك انا عاوز أتجوز واخلف
ضحك الجميع ومر باقي اليوم.

في مبني المخابرات المصرية
ليث: عاوز ملف الفرق ده
سيف: وحياتك طلبته وبعد شوية هنلقية داخل علينا
ليث بسخرية: هيجي لوحدى ولا معاه حد
سيف: لا معاه سونيا ولولو
ليث: وانت فاكر أننا هنعرف نعمل حاجة معاهم يا بابا الهانم ضربت كل واحد فينا فى مكان حساس يمنعنا من التقريب للحريم فترة
سيف بندب: يضياع شبابي فى الأرض كان نفسي أتجوز وخلف عيال علشان خاطر امي ويفضل اسم ابويا موجود فى الدنيا.

ليث: هتفضل تندب كده كتير ارحمني بقي
بعد قليل دخل أحد العساكر يحمل مجموعة ملفات ووضعها امام ليث وغادر
ليث بشر: كده هنعرف كل حاجة عن المحروسة
الملف الاول شهد توفيق رائد شرطة قوية وعنيفة تعشق رياضة التيكوندو حاصلة على وسام الشجاعة ووسام من الدرجة الأول من ايطاليا مخطوبة لأحمد السوهاجي عيلتها عايشين برا مصر نظرا لظروف شغل أبوها لأنه قنصل مصر فى فرنسا.

الملف التاني احمد السوهاجي رائد شرطة قوي يعشق رياضة الكاراتية وحاصل على وسام الشجاعة ووسام من الدرجة الاولى من ايطاليا خاطب شهد ومن اكبر عائلات الصعيد
الملف الثالث مروة الشاري رائد شرطة قوية وعصبية تعشق رياضة الملاكمة مخطوبة لمحمد عامر حاصلة على وسام الشجاعة ووسام من الدرجة الأولى من ايطاليا واهلها من قيادات الجيش والدولة.

الملف الرابع محمد عامر رائد شرطة قوي وعنيف يعشق رياضة الكونج فو حاصل على وسام الشجاعة ووسام من الدرجة الاولى من ايطاليا خاطب مروة ومن اكبر عائلات الصعيد.

الملف الخامس جاسمن محمد محمود الهلالي رائد شرطة قوية وصلبة وعنيفة وباردة ووميته حاصلة على وسام الشجاعة ووسام من الدرجة الأولى من ايطاليا ووسام الشجاعة من الدرجة الأولى من الصين كما حاصلة على وسام رفيع المستوي من الأسرة الحاكمة لإيطاليا لانقاذها الأمير المتوج ووزير الدفاع حاصلة على وسام الفخر من كلية الشرطة والكلية العسكرية تعشق رياضة الملاكمة و الكونج فو و التيكوندو والمصارعة والفروسية والسباحة والغطس و القنص وتعشق الحيوانات ومن اهمهم الأفاعي وتحمله على جسمها حاصلة على لقب الافعي المميتة لم تحترم أي قائد اكبر منها فى الرتبة والجميع يتعاملون معها بخوف شديد من شدة غضبها.

معلومات عامة عنهم استطاعو الفريق وهما فى المرحلة الثالثة من الكلية وعندما كانو فى الأجازة ي الصعيد الاقضاء على مطاريد الجبل وبمجهودهم الشخصي منحتهم الكلية وسام الشجاعة ومنعتهم من الخضوع للامتحانات وذهبو الى البعثة المكلفة من قبل الجيش والشرطة حول العالم ولم يخسر الشباب اى قضية تم الاستعانه لهم فيها ولهم قضايا كثيره مع الجيش
ليث: وااااااااو بصراحة فريق جامد.

سيف: بس مش غريبة لما يكون فى 2 شباب رجالة ومن الصعيد ويكون قائد الفريق واحدة ست
ليث بسخرية: وانت مسمي ديه ست بس على مين وعزه وجلاله الله لكسرها وزلها وخلى فضحتها بجلاجل فى جهاز الشرطة كلها وهخليهم يتفرجو عليها وهى فى حضني وبين أيدي
سيف: ايوه بقي يا عقرب
ليث: عاوز اعرف كل حاجة عنها من يوم متولدت لغاية اللحظة ديه
سيف: وجب وجاري التنفيذ.

على الجانب الآخر فى مبني الأمن الوطني كان الفريق يقرأ ملفات الشباب واقسم الشباب على تعليم فريق الأفاعي الأدب والاحترام.

في مدرية الامن.

فى صباح اليوم التالى وفى تمام الساعة السابعة الا ربع صباحا كان فريق الأفاعي يجلس فى المكتب فى انتظار باقي الفرق
وفى تمام الساعة السابعة انفتح الباب ودخل الاربع شباب وجلسو
جاسي: فى الأول كده فى شروط الى هيفكر يتخطها ميلومش غير حاله
اولا: سيف بيعرف يلعب كونج فو وهينزل تحت ادام محمد
ثانيا: حسام بيلعب تيكوندو فهينزل يلعب ادام شهد
ثالثا: رائد بيلعب كراتية فهينزل يلعب ادام احمد.

رابعا: ليث بيلعب ملاكمه فهينزل يلعب ادام مروة
وعملو حسابكم فى كل يوم من الساعة 7 لغاية الساعة 9 رياضة تمام وبعد كده هتطلعو علشان نشوف الشغل
ليث: وانتى هتعملى ايه
جاسي: ملكش فيه وعلشان اريحك هعمل محشي اغرفلك طبق و دلوقتي على التمرين
قطع كلامهم دخول اللوات المسؤلة عن الجهازين
جاسي بحده: انتم اذاي تدخلو كده انتم مجانين
لوا الأمن الوطني: اوعي تنسي نفسك وشوفي رتبتك انا ممكن ارفدك من مكانك ده.

جاسي ببرود: خلصت كلام والله العظيم انتم الاتنين لو مخرجتوش برا لحولكم للتحقيق وقعدكم فى بيتكم
لوا المخابرات: اعقلي يا بت وشوفى انتى بتكلمي مين
جاسي بصوت عالى: انتباة أيها السادة وتفضلو سلمو سلاحكم والكرنهات لحضرة الرائد أحمد حالا
احمد: من فضلكم نفذو الأوامر
قامت شهد بسحب السلاح من جنبهم ووضعتها على المكتب وسحب أحمد الكرنيهات وأمرهم بالخروج
كل هذا تحت انظار الشباب المصدومة من قوة جاسمن الهلالي.

جاسي بغضب: انتم لسه واقفين اتفضلو برا على التمرين فورا
خرج الشباب كلهم بسرعة البرق وفضلت جاسمن ي المكتب تراجع الملفات حتى تأتي الساعة التاسعة.

فى الاسفل
استطاع فريق الأفاعي هزم الشباب الأربعة بقوة وجبروت
لم يرحم فريق الأفاعي الشباب من الضرب القاتل على مدار الساعتين
فى تمام الساعة الثامنة والنصف توقف الأفاعي عن اللعب وأمرهم بالتوجة الى الحمام حتى يبدلو ملابسهم
فى تمام الساعة التاسعة دخلت جاسمن القاعة وامرتهم بالتوجه إلى خانه الرماية
لم يستطيع أحد من الشباب الأربعة الرماية مثل فريق الأفاعي وبالأخص جاسمن.

جاسمن: اكيد كلكم عرفين انى قناص محترف بعد قرائتكم لمفاتنا امبارح ودلوقتي اطلعو على المكتب
صعد الأفاعي وترك الشباب ينظرون لبعضهم بستغراب
رائد: هي عرفت اذاي أننا خدنا الملفات
سيف: ديه بتضرب الرصاص بتقنية عالية جدا
حسام: ولا منظر وقفتها جامدة
ليث: البت ديه مش سهله خالص
سيف: تعالو نطلع محدش قد عقابها
حسام: عندك حق شوفت عملت ايه فى اللواءت مسحت بكرامتهم الارض.

صعد الشباب الى المكتب وجلسو فى انتظار الأوامر وكانو يرسمون تعابير البرود على وشهم ولكن من داخلهم يريدون قتل ذلك الفريق المتعجرف وخاصا جاسمن الهلالي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة