قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

فى مكتب الافعي
جاسمن: فى كلام هيتقال ولو واحد بس فكر يخالفة مش هرحمه وأظن انتم شوفتم بعنيكم راسائكم عملت فيهم ايه
اولا: كل يوم الساعة 7 الصبح هتكونو فى صالح الألعاب
ثانيا: محدش ينفذ اي حاجة من دماغة
ثالثا: تليفوناتكم 24 ساعة مفتوحة ومشحونة ومن اول جرس تردو
رابعا: هتبعدو عن اي مواد مخدره بكل انواعها انا عوزة دمكم خالى من النكوتين والمشروب
خامسا: لو اي كلمة خرجت برا المكتب ده بحياتكم مفهوم.

اكتفى الشباب بهز دماغهم
جاسمن: انا عارفة انكم مش حبين الشغل معانا وان انتم أعلى فى الرتب بس ده ميمنعش أننا لازم نكون واحد وانا مش بثق بسهولة فى حد وأي واحد يفكر بس ياذي واحد فى فريقي ورحمة الميتين والحيين لبعته لقرايبة فى الأخرى بلا راجعة
سيف: انتى عارفة انك هتفشلي وهتبوظى الدنيا
جاسمن: بلاش تحكم على حد من غير متعرف آخره كويس
رائد: بس القضية ديه بتاعتي وهو الى سرق الملف.

جاسمن: علشان انت غبي واخد ملف مهم وخطير معاك كبارية هى ديه المسؤلية
حسام بهدوء: خلاص احنا غلطنا رجعي لينا الملف والقضية واحنا هنتابع كل حاجة
جاسمن ببرود: على الملف أهو خده بس احنا خلينا الجاسوس يعترف بالكلام الصح ومفيش واحد فيكم هيوصل لربع الكلام الى قاله
ليث: انتى ليه دمك فيه دماء أفاعي.

جاسمن ببرود: لانى من الأفاعي واوعى تفتكر معرفتش انك حللت الدم بتاعي ولقته دم افعي لأنه مش دمي ده دم ليزا افعتي الى بلبسها على رقابتي وهى مش طيقاك ونفسها دلدعك وتنهي حياتك بس هى صابرة لغاية انتهاء المهمة وهتاخد حقها وانت عارف ان الأفاعي مش بتسيب تارهم للابد وللعلم انا عمري مهسيب القضية ديه الا بموتى ومتهم
رائد: المفروض نتحرك بسرعة
احمد: معاد العملية اتغير لأنهم عرفو ان الجاسوس بتاعهم اتمسك.

محمد: احنا دلوقتي لازم نتحرك ونروح نايل كلب معين لان فى واحد منهم هناك دلوقتي ولازم تكون هناك واللقاء بعد اسبوع
سيف: يبقي لازم واحدة تعرف تدخل بنهم وتعرف المعلومات
مروة: وده الى المفروض يحصل
ليث بسخرية: وبما كل الفريق رجالة ومفهوش ولا ست يبقي لازم نستعين بواحدة من برا
شهد بسخرية: وانتى بقي يا قطة الى هتبقي الست مخلاص الرجولة راحت فى الحرب وانتى فين الله ما شاء الله عندك كل الإمكانيات من ادام ومن ورا.

ليث بغضب: انتى مجنونة يا بت انا ارجل من ابوكي
شهد: عارف انا مش هرد عارف ليه لأنك عمرك مهتوصل لرجولة ابويا فموت بغيظك
رائد: اهدي بقي يا ليث مينفعش الكلام ده هما اكيد عرفين انهم مش ستات تعرف تغري راجل
حسام بتاكيد: اكيد عارفين ده لولا العادة الشهرية الى بتيجي ليهم كان زمانهم اقرو بأنهم رجالة
سيف: تفتكر انهم هيقدرو طبعا لا لأنهم مش ستات.

جاسمن ببرود: كويس انكم عارفين أننا مش ستات واننا رجالة علشان كده احنا جبابرا وافاعي عمرك شفت افعي بتفرت فى حقها
احمد: المكتب الى انتى عوزاه جهز وهننقل فيه من بكرا
جاسمن: تمام من بكرا الكل هيروح ميني المخابرات
ليث: يعنى في ملعبي
جاسمن بسخرية: مبنى المخابرات العسكرية مش المخابرات العامة
سيف: بس المبني ده تبع الجيش وهما عمرهم مهيوافقو
احمد: المكتب والدور كله تحت أمرنا ومحدش يقدر يعترض على امر من الافعي.

رائد: والمفروض دلوقتي هنعمل ايه
محمد: هترجو مكاتبكم القديمة وتلمو الورق المهم علشان بكرا الصبح تكونو هناك
مروة: بس دلوقتي هنروح كلنا هناك ندرب شوية ولا خيفين
شهد: بس براحة وانتى بتضربي ميرو أصلهم فافي
جاسمن: أحمد امسح اي أثر بينا هنا يالا الكل على عربياتة
مسح أحمد اي أثر وأى بصمات ليهم فى المكان ونزل للأسفل وتوجهو الى مكتبهم الجديد.

فى مبني المخابرات العسكرية
دخلت سيارة جاسمن وفى لحظة واحدة كان الجميع فى وضع الانتباة
نزل الفريق من السيارات وتوجه شباب آخرين واخذو السيارات
مقدم من الجهاز: منورين الجهاز كله
جاسمن: شريف اذيك اخبارك ايه
شريف: وحشتينى جاسي كل الوقت ده ومفكرتيش تسالي عليا لا انا زعلان
مروة بضحك: واحنا متقدرش نزل شيفو مننا
شريف: حبايبي يا أفاعي
جاسمن: كل حاجة جاهزة
شريف بجدية: ايوة وأي شي تحتاجية احنا فى الخدمة.

جاسمن: هطلع اشوف ولو فى حاجة هقولك
شريف: تمام اطلعي الدور كله ليكم وانا هاخد الشباب وهعرفهم فين اوض اللبس وصاله التدريب
توجه الشباب بصحبة شريف وصعدت جاسمن بعد ان امرت أحد العساكر بحمل شنطة من سياراتها وصعدت الى المكتب
بعد مرور ساعتين نزلت جاسمن الى موقع التدريب وكانت ترتدي ملابس رياضية
جاسمن: شباب تعلولى بقي نشوف نقاط الضعف والقوى عندكم
احمد: بالتوفيق جاسي اخد موزتى شوية
محمد: وانت كمان سلام.

جاسمن: وطيين اوي
ابتدت جاسمن فى التدريب مع الشباب الأربعة وعرفت نقاط الضعف
ليث: ايه يا افعي تعبتي ولا تحبي تكملي
جاسمن: انا جاهزة يالا
دارت معركة عنيفة وشرسة ومميتة بين الافعي والعقرب ولكن خداع ليث بعد اخراجة أحد العصيان وضرب جاسمن بها
هنا هاج فريق الأفاعي وفرق المخابرات ولكن منعهم إشارة من يد جاسمن.

استطاع ليث ضرب جاسمن أكثر من مرة ولكن فى لحظة كانت جاسمن بين أحضان ليث والعصاية خلف ظهرها ويديها على يد ليث وعلى وشها ابتسامة خبيثة وقامت بضربة اكثر من مرة بالروسية وعند سقوط ليث منعت جاسمن ذلك وسبتته
جاسمن بصوت فحيح الأفاعي: لاخر مرة تغدر المرة ديه عقابي خفيف المرة الجاية هعلم عليك
وتركت يده وسقط على الارض توجهت جاسمن لسيف وامرته بالذهاب لصديقة وتوجهت الى إحدى الأماكن الخاصة ( الحمام ) حتى تأخذ دش.

غادر الجميع المبني وحمل سيف ليث وذهب بيه الى منزل العائلة ودخلو ووضعة على إحدى الكنب
ام ليث: سيف حبيبي اذيك
سيف وهو يبوس ايديها: حبي اخبارك ايه
نورا: انا بخير بس صاحبك ماله
سيف: كان عندنا تدريب متجيبي لينا ناكل اصلنا دخلين على ايام عذاب وشقا وجوع
نورا: بس كده حاضر يا قلبي وذهبت
والد ليث: مين خرشمك كده
ليث: مجرد تدريب
محمود والد ليث: سمعت ان الأفاعي نزلو عندكم صح
ليث: شوية عيال مغرورة واحنا هنعرف نمحيهم.

محمود: محدش يقدر على الأفاعي
نورا: انت تعرفهم
محمود: ايوة فاكرة الفرسة الى بعتها فى الصعيد واحده منهم اشترتها
نورا: اااااه البنت الحلوة ام عيون مختلفة وغريبة
محمود: ايوة هي يابختكم هتتعاملو معاهم لازم تكونو صداقه متينة معاهم عندنا فى الجيش استعنا بيهم فى كذا عملية بس للاسف مكنتش تحت سلطتي.

ليث بغضب: اااااه هو مفيش ورايا غير جاسمن فى الشغل والبيت كمان وعلى فكرة ديه مفهاش ريحة الأنوثة والله العظيم البواب بتاعنا فى أنوثة عنها وانا تخلي فضحتها بجلاجل فى الداخلية كلها وهخلى الا ميشتري يتفرج وهضيع سمعتها
محمود ببرود: لو تقدر أعملها بس مترجعش تندم لانها محترمة مش من النوع الى يفرت فشرفة وسمعة اهله
سيف: اهدو يا جماعة وانت ليث اطلع خد دش وغير هدومك ونزل.

نورا: اطلع انت كمان غير هدومك ونزلو علشان ناكل
شهد الشباب كل شخص على غرفتة
نورا: انا خايفة على البنت ابنك مبقاش يرحم حد
محمود: انا فرحان ان جاسمن وفرقها موجود معاه يمكن يبعدوه عن الارف الى عايش فيه
نورا: منها لله الى عملت فيه كده كان محترم وبيخاف ربنا بس دلوقتي استغفر الله العظيم ربنا يهديكم يا ولادى ويبعد عنكم كل شر
محمود: متخفيش ربنا كبير.

مر الوقت ونزل الشباب واكلو وصعد كل واحد على غرفته ونامو ومر باقي اليوم على خير.

في منزل جاسمن
كانت جاسي تضع الثلج على مكان الإصابة التى سببها لها ليث وكان الباقي يجلس أمامها
احمد: ليث مش هيسكت
محمد: صح لازم يتحط ليه حد
جاسي: متخفوش خالص
شهد: يالا ناكل وبعد كده نطلع ننام
اكل الشباب وصعدت الى غرفهم ونامو.

مر أسبوع لم يحدث بيه جديد غير المشاحنات بين الفرق الى أن جاء يوم ذهاب الفرق الى إحدى النوادى الليلية
ليث: ياترا مين هيروح يجمع المعلومات
احمد: جاسي هي الى هتروح
سيف: كده
شهد: جاسي مش هتتصلي على جاسر يجيب الحاجة
جاسي: اه عندك حق هتصل عليه
اتصلت جاسمن على جاسر وطلبت منه بعض الأشياء واقفلت.

بعد مرور حوالى ساعة سمع الجميع خبط على الباب ودخول إحدى العساكر يخبرهم بوجود شخص فى الخارج يطلب رأيتهم فسمحت جاسمن له بالدخول
دخل شاب اقل ما يقال عليه وسيم وجميل شعر اسود غزير وعيون ملونة ويحمل فى يده شنطة كبيرة
جاسي: حبيبي وحشتني
جاسر وهو يضمها: انتى اكتر
وباس شفايفها بحب تحت صدمة الجميع
احمد: جاسر اذيك
شهد: جوجو فينك
جاسر: انا هنا افعتي الحلوة تامر وانا اظهر على طول
جاسمن: جبت الحاجة كلها.

جاسر: طبعا يالا اجهزي
اخذت جاسمن الشنطة وذهبت فى اتجاه الحمام وبعد فترة ندهت جاسمن على جاسر ودخلها الحمام
ليث: اااايه هو في ايه داخل يبوس و دلوقتي داخل ليها الاوضة هو احنا ارايل للدرجادي
احمد: ده جاسر
رائد: لا والله
شهد: اه والله
بعد فترة خرج جاسر وهو يضع جاكت البدلة على ايده وزراير القميص مفتوحة
جاسر بتنهيدة: ربنا يكون فى عنكم ديه قوية اوى
احمد: طبعا مش الافعي الكبيرة.

جاسر: ولا الافعي الى على جسمها جامدة كده آخر حاجة
خرجت جاسمن من الغرفة وكانت ترتدي فستان من اللون الجنزاري كب لنصف الصدر طويل حتى ربع رجليها من فوق والباقي من شفاف ومن منتصف الوسط الى الارض بطبقة من الشيفون وعاري من الامام ومكياج رائع ورفعة شعرها الى الاعلى
رائد بصدمة: سبحان من ابدع وصور
سيف: جميلة أوي
ليث: ملكة جمال
جاسر: أميرتي الحلوة اللزيزة جاهزة للسهرة
جاسمن: اكيد حبيبي.

ليث بغيرة: انتى هتروحى نايل كلب كده
جاسمن ببراءة: ايوة كده ليه وحشه
ليث بغزل: عسل وقمر 14
جاسمن: يعنى أنفع ابقي ست
ليث بنظرة شهوه: وست الستات كمان
جاسمن: اصل فى واحد قالى انى مش ست
ليث: علشان حمار
جاسمن: طيب يالا بينا مفيش وقت يالا
خرجت جاسمن من المكتب بعد وضع بالطو على الفستان
ليث: اتصل يا بني على وزارة الداخلية ووزارة الجيش علشان يجهزو كل الناس علشان الحماية.

رائد: انا من رأي نتصل على FBI او الانتربول الدولي ديه هتولع المكان
سيف: يالا زمانها وصلت
خرج الشباب خلفها بسرعة و ركبو السيارات وتوجهو الى النيل كلب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة