قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

امرت القيادات جاسمن وفرقها بأخذ دورة تدريبية فى إحدى الأماكن وعليهم سرعة التوجه الى هناك
احمد: حراااااااااااااام
شهد: افتراتااااااااااااا
محمد: ظلمههههههههه
مروة: عاااااااااااااااااا
نظر الشباب الى جاسمن وجدوها تضحك عليهم بشده
احمد: انتى بضحكي ليه
محمد: انتى مجنونة
شهد: اكيد اتجننت
مروة: طيب نضربها علشان تعقل
جاسمن: اتعدل منك ليه احنا بعد يومين هنروح المعسكر وانتهى الكلام جهزو نفسكم ومشيت.

احمد: ربنا على الظالم
محمد: وينتقم
شهد: احنا هنتنفخ
مروة: انا خلاص شكلي هختفي من كتر التمرين
احمد: هنعمل ايه يعني تعالى نروح ننام علشان نقدر نفوق
توجه كل شخص الى منزله وقضو اليوم نوم وفى صباح اليوم التالى كان الشباب على اتم استعداد وتوجهو الى مكان المعسكر وعندما وصلو انصدم الشباب من المنظر
القائد: انتم مين
احمد: احنا الفريق الى هينضم لحضرتك
القائد: فريق الافعي صح
احمد: ايوة يا فندم
القائد: انت قائد الفريق.

احمد: لا حضرتك هى القائد
القائد: بنت هي القائد تمام اتجمع
ذهب الفريق الى الغرف وكان للفريق غرفتين غرفة البنات وغرفة للشباب
بعد مرور ساعتين كان الجميع فى ارض التدريب ولقد خضعو للتمرينات الشاقة والصعبة
استمر الفرق فى التدريب لمدة أسبوعين
وفى يوم تم استدعاء الفرق وجاء قائد المعسكر وقالهم
القائد: شباب فى حاجة حصلت ولازم نساعد الجهات العليا
الفرق: تحت امرك يا فندم.

القائد: انتم 3 فرق وكل فريق 5 او 6 أشخاص تم اختطاف سفير مصر فى المياة الدولية ولازم نروح نرجعه
جاسمن: أي سفير وشغال فى اي بلد
القائد: السفيرة مها النجار وهى سفيرة مصر فى الإمارات وكانت طالعة رحلة مع ولادها فى البحر وتم اختفاء اليخت
جاسمن بتاكيد: حضرتك متأكد يا فندم انها السفيرة مها النجار
القائد: ايوة متأكد المعلومات جاية من القيادة العليا ودلوقتي هنقسم الفرق والمهام
احمد: يعنى احنا هننزل البحر.

القائد: انتم هتخشو عن طريق البحر بعد كده هتكملو بري والورق ده فى الخطة الى هتتقسم عليكم
المدرب: بس كده العدد كبير دول حوالى 17 شخص
القائد: لا عددهم كويس يالا شباب
ابتد القائد في توزيع المهام على الكل وكان التحرك فى الفجر.

ابتدا الفرق الذهاب الى البحر ولكن فوجئ الفريق بوجود 3 قوالب مطاطية وقامو بنفخها وبعد ذلك دخلو البحر و بعد وقت معين تم نزول الفرق وبتدو فى التفريق ولكن قامت جاسمن بالإشارة إلى فريقها ببعض الإشارات وارتسمت على وجوههم ابتسامات خبيثة مثلهم وارتدو اقنعة لخفي وشهم.

ابتد الفرق الأخرى فى الدخول حتى يستطيعو العثور على السفيرة وأسرتها ولكن وقعو تحت يد الأعداء وتم استجوابهم منهم من اقر بكل شي عن المهمه ومنهم من امتنع عن الكلام.

ولكن في الخارج كان فريق الأفاعي يقتحم الصفوف من الإمام ومن يقعد تحت يده يجعله ملازم الارض ولا يستطيع الوقوف مرة أخري لأنهم كانو يضربون فى أماكن معينة الأصلي وليس للموت وصل الفريق إلى الداخل وحرر باقي الفرق وامسكو بشخص من الأعداء وربطوه على إحدى الكراسي
جاسمن ببرود: اسمك
الشخص: هقتلك
جاسمن بابتسامة سخرية: أعلى ما فى خلك اركبه أنطق يالا
الشخص: انت فاكرة انك هتقدر عليا.

جاسمن: عارف شكل البشوات قالولك أننا عيال هفق علشان كده انا هعرفك مقامك
امرت جاسمن الشباب بفكه وقام وقف الاثنين تمام بعضهم
ابتد الاثنان يضربو بعضهم لمدة قليلة أكد تتجاوز 5 دقائق وسرعان ما قامت جاسمن بالف حول جسده مثلما تفعل الافعي ووقع الشخص على الارض ولم يستطيع الوقوف مرة أخري
وفى لحظة كان القاده يقتحمون المكان ويقفون امام الشباب.

قام فريق الافعي بنزع الأقنعة ووقفو على وجههم ابتسامة سخرية وتوجهت إليهم جاسمن وفى خلفها باقي الفريق
جاسمن ببرود: احنا ملقناش السفيرة أصلها بتاكل دلوقتي مع عيلتها
القائد: تقصدي ايه
جاسمن: اصل نسيت اقولك انها خالتو وهى دلوقتى موجودة فى بيتنا مع جدو
القائد بصدمة: السفيرة خالتك
جاسمن ببراءة مصطنعة: اخت ماما على طول
القائد بغضب: اتفضلو على المعسكر
شهد: براحة على أعصابك ليجيلك شوجر
مروة: او الضغط.

القائد بغضب أشد: برااااااااه
محمد: ليه يا قاسي
احمد: بعد مخت الى عوزة هترمينا برا
جاسمن بسخرية: بلاش تلعب مع الأفاعي لدلدعك
خرج الشباب من المكان وعلى وشهم ابتسامة شماته وتوجهو الى المعسكر
تم وقف الشباب الذين اعترفوا عن العمل والباقي تم خروجه من المعسكر وتم توزيعهم الى أماكن شغلهم
توجة الشباب الى الصعيد ووصلو فى الليل ونزلو فى منزل الحاج همام وتوجه كل شخص الى غرفته ونامو.

في صباح يوم جديد
نزل الشباب وجلسو يتناولون الافطار وبعد ذلك جلسو مع بعض
جاسمن: عمو حضرتك عملت الى طلبته منك
همام: ايوة يا بنتي عملت
جاسمن: شكرا جدا يا عمو
همام: العفو يا بنتى لونى رافض العيشه ديه
جاسمن: مانا بردو هعيش معاكم هنا متخفش
فارس: انا فرشت البيت على زوقي
جاسمن بصدمة: يبقي شكله كئيب وممل
فارس: قومي يا بت من هنا
جاسمن: أخبار دودى ايه لسه مطنشاك
فارس بخنقة: البركة فيكي يا اخر صبري.

أحمد: والله دودى عندها حق دانتا كشري يا راجل
جاسمن: طيب انا والبنات هنتنقل البيت الجديد النهاردة
فارس: اه صحيح فرستك وصلت
همام: والفرسه التانية رعد بقي ملكك هدية من صاحبة
جاسمن: هو مين صاحبة
همام: اللوا محمود العمري
جاسمن: معرفهوش
فارس: ده لوا جيش بس قوي هو هنا فى الصعيد لو حابة تشوفيه
جاسمن: اكيد
همام: خلاص هروح بعد العصر لأنه مسافر على المغرب
جاسمن: تمام هنروح البيت انا والبنات نتفرج عليه.

ذهبت جاسمن والبنات الى البيت وكان فى غاية الجمال والروعة وعلى أحدث تصميم كنت طلبت جاسمن
( نسبهم يتفرجو ).

فى المخابرات
ليث: شكل رائد مش عاوز يهمد وينسي
سيف: يا راجل نفض وانسي
ليث: بس البت سونيا كانت جامدة امبارح
سيف: ولا البت لولو كانت صاروخ الله يحرقها خلت ظهري يقفش
ليث: هههههههههههههههههه وسابتك وهو قافش
سيف بغمزة: فكيته انا بطرقتي هتسهر النهاردة
ليث: لا أصلي طحنت سونيا وهتاخد يومين لغاية متظبط
سيف بصوت انوثي: خلاص يا بيبي انا فاضية
ليث: الله يحرقك انت لو عشقتي كنت ولعت فيك.

سيف: سيبك من سونيا و لولو انا معايا فردتين اجانب روس إنما ايه غزال
ليث: اشطا عليك يا قلبي
غادرو الى إحدى الفنادق لقضاء ليلة محرمة غافلين عن غضب ربهم ولعنه الملائكة لهم.

في مبني الأمن الوطني
رائد: ها عرفت حاجة عنهم
حسام: انت ناسي هما مين دول العقرب والصقر
رائد: ليهم يوم وهيقعو تحت أيدي
حسام: أنسي بقي يا صحبي وعيش حياتك
رائد: عمري مهنسي ولازم اردله الإهانة بتاعة زمان
حسام: بقولك ايه متيجي نسهر
رائد: تعالى الواحد اتخنق
من يبعد عن الله تصبح حياته ملعونة وسوداء
( مع احترامى لجميع رجال الشرطة والجيش فأنتم رجال بلدي وتحافظو على الأمن والأمان ).

مر 3 أعوام
- أصبح الصعيد تحت قيادة فريق الأفاعي الذي اذاعة سيطة فى المدرية
- تزوج فارس من دره بعد عزاب وأخيرا اعترافه لها بحبه وعشقة
- أصبحت جوري تدرس فى كلية الطب وتعيش مع جدتها بعد وفاة الجد
- الجميع يعتقد بأن قائد فريق الأفاعي رجل وليس امرأة
- أصبحت العلاقة بين الشباب و فهد والباقي متينه بعد إتمام عملية بين الجانبين الشرطة والجيش وكان لفريق الأفاعي الكلمة والسيطرة على فريق الصخر.

- تقدم احمد لخطبة شهد ووافق الجميع
- تقدم محمد أيضا لخطبة مروة ووافق الجميع
- استطاعت جاسمن عمل جلسات عرفية بين الناس
- اشترت جاسمن ارض وتركتها لفارس يرعاها ويتكفل بيها فى كل شي
- أصبح اسم الافعي يتردد فى اكتر من عمليه
- أصبح القناع ملازم للفريق ولا يتخلو عنه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة