قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

توقفنا عندما حاوط سيارات العصابة سيارات الفريق
جاسمن فى السماعة: شباب مهما حصل اوعو تخرجو من العربيات
ليث: هنتصرف اذاي
مروة: هما عوزين المتهمين
سيف: بس عرفو منين مكانا
رائد: اكيد فى حد خاين
محمد: لا كان فى موتوسيكل على مسافة منا اكيد تبعهم
جاسمن: شباب جهزو سلاحكم محمد انت عارف هتعمل ايه
فتحت جاسمن اضواء وكشافات السيارة المتركبة عليها فى وجة السيارات ونطلقت بسرعة شديدة وخلفها السيارة الثانية.

اخترق فريق الأفاعي السيارات واصبح الرصاص يضرب عليهم بكثافة شديدة حتى وصلوالى مكان معين وعندما مرو فوجئ الجميع بظهور فريق الفهد ولفت جاسمن السيارة وعادت مرة أخري إلى التشكيل
دارت معركة عنيفة وشرسة بين الطرفين سقط عدد من العصابة كبير وأصاب بعض الأشخاص من فريق الفهد.

وفى لحظة واحدة كانت جاسمن امام رائد تحميه من إحدى الرصاصات والتر اخترقت معدتها ولكن بسرعة البرق قامت بضربه فى راسة وكان قد جاء عناصر كبيرة من الشرطة والجيش وساعدو الفريقين وتم نقل المصابين الى المستشفي.

في المستشفي
أصبحت حالة من الهيجان عندما وصلت جاسمن السائحة فى دمائها وانطلق عدد من الأطباء بها إلى غرفة العمليات وجلس الجميع امام الغرفة فى انتظار
ابتدي الجميع فى تذكر المواقف التى مرت بيهم معها
رائد بحزن: انا السبب انا المفروض اكون مكانها بس هي حماتني
محمد: وحد الله هى ديه جاسي بتحافظ على الكل
حسام: متزعلش يا صاحبي ان شاء الله خير.

مر حوالى ساعتين وتجمع اهل احمد جميعا فى المستشفي وكان الجميع في حالة قلق وخوف
وبعد فترة اخيرا انفتح باب غرفة العمليات وخرج الأطباء فى حالة ذهول وستغراب
فهد: ايه الأخبار
الدكتور: انتم متوقعين أن وحدة واخده رصاصة فى المعدة هيكون حالتها صعبة
محمد: ايوه يعنى حالتها ايه
الدكتور: ادعولها تقوم بالسلامة
غادر الدكتور وبعد فترة انتقلت جاسمن على غرفة عادية وتمنع حولها الشباب.

جاءت الممرضة وخرجت الكل وترك جاسمن حتى تستريح.

ليث: شباب احنا لازم نعرف مين ورا العصابة
رائد: تمام يبقي لازم نستجوب المتهمين
حسام: يبقي كده لازم نروح بسرعة بس المتهمين فين
سيف: قوات الجيش خدتهم
فهد: بس محدش يقدر يدخل ليهم ادام جاسي مش موجودة
ليث: هو مش المفروض جدتها وأختها يعرفو وكمان الملزق الى اسمه جاسر
سيف: نفسي اعرف مين جاسر ده
رائد: اكيد حبيبها أو جوزها
حسام: بس شكلها مش متجوز يبقي حبيبها
فهد: ممنوع حد يعرف بالاصابة.

همام: يالا يا ولاد روحو ارتاحو
مروة: انا هفضل معاها
محمد: حبيبتي لو عوزتي حاجة اتصلي عليا.

فى صباح اليوم التالى توجه الجميع الى المستشفي لاطمانان على جاسمن وعندما وصلو الى هناك وجدو جاسمن تجلس على السرير
ليث: حمدلله على السلامة
جاسمن: الله يسلمك
سيف: مالك بس يا افعي كده تخوفينا عليكى
جاسمن بخبث: خلاص اتصل بجوري وقالها انى بقيت ميت فل وعشره
رائد: اخبارك ايه
جاسمن: كويسة
رائد: انا اسف المفروض كنت مكانك دلوقتي
جاسمن: الحمد لله على كل حاجة بس فى عقاب لمخالفة الأوامر
حسام: المهم انك كويسة.

الباب خبط ودخلت بنت جميلة جدا وراحت على جاسمن وحضنتها
البنت: جوس انتى كويسة
جاسمن: كويسة يا روري
البنت: الحمد لله بس انا خوفت عليكي اوي
جاسمن: ليه بس متخفيش
رائد: مين ديه حد يعرفها
جاسمن: أعرفكم ديه ورده اخت دره مرات فارس
حسام بإعجاب: بتدرسي ولا مخلصة تعليم
ورده: آخر سنه فى ألسن
حسام: ما شاء الله وردة وانتى ورده
جاسمن: اهدي يا عم حس في ايه هو خلاص الحب ضرب الله يرحم
رائد: ماعدا انا لسه موقعتش.

فهد: متفرحش اوي كده المعروف عن جوس انها بتوفق رسين فى الحلال
ليث: وهنفرح بيها امتي
جاسمن: لما جاسر يقرر
سيف بفضول: هو مين جاسر ده ها
جاسمن ببرود: ملكش دعوة وانتى يا ورده هانم فين الهدوم
وردة: اتفضلي الهدوم جاهزة
اتجهت جاسمن الى الحمام ولبست الهدوم وكانت عبارة عن بنطلون من اللون الجملي وبدي اورانج وجاكت ابيض خفيف وخرجت
جاسمن: يالا بينا وانتى وردة ارجعى البيت
ليث: انتى مجنونة اذاي تخرجي وانتى تعبانة.

محمد بسخرية: يا بنى ديه الافعي ديه لو وخده رصاصة فى دماغها هتقوم عادي
فهد: الله اكبر هتموت البت إلى حلتنا
خرج الكل من المستشفي وتوجهو الى المنزل وجلسو فى الصالة
سيف: مش المفروض نرجع القاهرة مع المتهمين
رائد: كمان فين أحمد و شهد
حسام: صحيح من ساعة مخرجنا من المدرية وهما مش موجودين
ليث: جاسي هما فين
جاسمن: معرفش.

ليث: يعني انتى عوزة تعرفيني ان اصاحبك مكنوش خايفين عليكي ههههههههههه والله العظيم انتم فريق محدش يتوقع مخه فى ايه
سيف: حد فاهم حاجة
الكل: لا
ليث: هما فين جاسمن
جاسمن: انا مش قادرة احكي
مروة: تمام المتهمين دلوقتي فى القاهرة وموجودين حاليا فى مبني المخابرات العسكرية واحمد وشهد معاهم
رائد: يعنى كل الى حصل لعبة منك.

مروة: لا يوم المهمة وحنا رجعين المدرية جيه تليفون وعرفنا ان هيحصل هجوم على المتهمين علشان يهربوهم وهى عملت الخطة البديلة
سيف: وايه هي الخطة البديلة
محمد: يحصل تمويه بان الفريق يتقسم نصين نص يخرج بالمتهمين المزيفين ادام الكل والمتهمين الاساسيين هيخرجو بعدينا بشويه وهيوصلو للمطار وينقلو المتهمين للمقر
فهد: بس انتم شوفتم الباقي
رائد: يعنى انتى كنتى بضحي بينا كده عادي.

جاسمن بغضب: وانا لو هضحي بيكم كنت سبتك تضرب ولا هتفرق معايا بس انا انقذتك وخفت عليك
رائد: وياترا الرصاصة حقيقية ولا خدعة هى كمان
جاسمن بغضب: لو عاوز تعرف حقيقية ولا لق تعالى سوف بنفسك
رفعت جاسمن البدي وبان الجرح وضربت عليه وبتدي الدم ينزل على معدتها امام الكل
جاسمن بغضب: وكده لسه مصدق انى كدبت عليكم ومكنتش خايفة عليكم
ليث: جاسي انتى اتجننتي
مروة: ليث طلعها بسرعة على الأوضة بتاعتها.

صعدت جاسمن وليث والباقي ووضعو جاسمن على السرير واحضرت مروة الإسعافات الأولية وبتدت تعقم الجرح ووضعت عليه لصق.

مروة بعصبية: الى حصل ده ليه عقاب بس لما يجي وقته لان صحتك مش لعبة وهما مش مهمين لينا اوى كده هى كلها مهمة وهتنتهي لكن احنا مفكرتيش فينا احنا الأربعة مرطبتين ببعض انتى مش بس مجرد صديقة لا انتى اختنا وامنا والأمان والحماية لينا احنا من غيرك ولا حاجة كلنا بقين على ام الشغلانة ديه علشان خاطرك انتى وبس ومتفقين كلنا من اول سنة فى الجامعة أننا نعيش على الحلوة والمرة مع بعض انا سبنا اهلينا وخترنا نعيش معاكي بس عوزة تسبينا كده وبالمنظر ده خلاص نسيتي طارك ونسيتي اختك وحنا ايه ملناش لزمة لما تعملى كده هو عاوز يصدق بصدق مش عاوز انشله عن اهله مصدق هو ملهاش لزمة اصلا فى حياتنا وانتى اكتر واحدة عارفة كده وعلى العموم انتى اخترتي البعد وحنا هنفذه واخرك معانا المهمة ديه ومن النهاردة انا هعاملك كقائد وبس.

غادرت مروة بسرعة تحت انظار الكل المصدومة لم يستطيع أحد التحدث
محمد: انتى عارفة انها بتحبك ومش بس هي كلنا بنحبك انتى بالنسبة لينا اختنا وحنا يوم مخترناكي كقائد كنا عارفين ووثقين انك هتبقي صحبتنا وختنا والبنات كلها مروة وشهد وحتى بنات عيلتنا والشباب اعتبروكي اختهم احنا ايد واحدة وهنفضل ايد واحده لآخر العمر استريحي دلوقتي والمجنونة بتاعتي هروح اصالحها وخليها ترجع تصالحك ربنا يخليكى لينا يا حبيبتي.

خرج محمد وترك الباقي ذهب فهد وجلس أمامها ومسك ايديها
فهد بنظره حب: انتى عارفة قد ايه احنا بنحبك وبنخاف عليكي مش هقولك انك اختي الصغيرة لا طبعا انتى اختي الكبيرة الهبلة المجنونة
جاسمن: بقي انا اختك الكبيرة اطلع برا يا فهد علشان مغلطش فيه و
قطع كلامهم دخول مروة وهى تحمل صنية بها اكل ووضعتها امام جاسمن ومسكت المعلقة وملتها أرز ووضعتها امام فم جاسمن
مروة: كلي يالا
جاسمن: مروة.

مروة: الاكل هيبرد وانتى بتحبيه سخن
جاسمن: مروة
مروة: يالا علشان العلاج تخديه
فتحت جاسمن فمها وبتدت تاكل من ايد مروة بهدوء الى انتهاء الاكل واعطتها الأدوية
جاسمن: لا مش عاوز علاج طعمه مر
مروة: احنا هنلعب يالا خدي العلاج
جاسمن: مش بحبه
مروة: هو انتى هتصحبيه يالا انجزي خدى العلاج
جاسمن: بقي بزمتك ده وش واحده مريضة تشوفة وهى تعبانة كده هتعب اكتر
محمد: ميرو حبيبتي عسل وسكر فى كل أوقاتها.

فهد: هنبتدي بقي التلزيق يا بني ارحم بقي وجوزو هاتو بيبي كده العبو بيه
مروة: لما جوس توافق الأول وبعد كده كل حاجة ملهاش لزمة
محمد: جوس حبي الصغنن وافقي بقي عاوز أتجوز وفرح بقي
جاسمن: بعد المهمة ديه ان شاء الله أحسب سنتين وبعدها على طول الجواز
مروة: تمام يبقي اتفقنا
محمد: حسبي الله ونعمة وكيل
مروة بعصبية: بتحسبن عليا
جاسمن بعصبية: بتحسبن عليا.

محمد برعب: هو انا اقدر ادعي واحدة اختي وواحدة حبيبتي انا رايح انام
مروة: روح كل الأول متنمش من غير اكل
قام محمد بتقديم التحية العسكرية وخرج يضحك وخلفة فهد نظر رائد للجميع
رائد: انا اسف مكنتش اقصد كل الى حصل
جاسمن ببرود: تمام والمفروض اعمل ايه دلوقتي
سيف بهزار: تعملي محشي
جاسمن بارف: اطلع برا
سيف بسرعة: حاضر سلام وخرج
حسام: هى وردة مش هتيجي تطمن عليكي
جاسمن: احنا فى الصعيد ارحمونى بقي
حسام: ايوه يعني.

جاسمن: اطلع برا يالا
حسام: تمام خارج
رائد: خلاص بقي يا كبيرة ونبي متزعلي طيب اروح اقتلك الواد حسام علشان تسمحيني
جاسمن: شايف الباب الى وراك خده فايدك
رائد: جود نايت يا كبيرة وخرج
جاسمن: سامعة اتفضل اتكلم سمعاك
ليث: معنديش حاجة اقولها
جاسمن: ولا حتى الى حصل امبارح بالليل
ليث بتوتر: ااااامبارح محصلش حاجه
جاسمن: تمام بس مترجعش تقولى سعديني وانا برا الموضوع
ليث بسرعة: لا انتى الخير والبركة
جاسمن: احكي.

ليث بتنهيدة: حاضر امبارح باليل روحت شوفت مريم.

فلاش باك.

عاد ليث والباقي من المستشفي وتوجهو الى غرفهم ولكن خرج ليث واخذ يشير فى الجنينة حتى وقف أسفل شباك غرفة مريم وتأكد بأنها مستيقذه لان نور الغرفة مولع فقام بالصعود بخفة ورشاقة الى الغرفة ولكن وجد مريم فى سابع نومة فذهب وجلس بجوارها واخذ يلمس على شعرها وبعد ذلك مشي ايده على وشها وشفايفها ومنع نفسه بصعوبه من تقبيل تلك الشفاة المغرية الجميلة التى خلقها الله وصورها فى احسن صورة وقام بتقبيل جبينها وغادر بسرعة.

باك
ليث: هو ده الى حصل بالحرف
جاسمن بهدوء: ليث مريم صعيدية وإلى انت عملته ده ممكن تموتها بسهولة اوعي تفكر علشان أبوها سمحلها تكمل تعلمها يبقي سهله فوق قبل مضيع كل حاجة كل البنات الى عرفتهم كوم وديه كوم لوحدها ولو مش مصدقنى تقدر تكلم والدك وهو هيشرحلك طبيعة العيلة ديه
ليث بصدمة: والدي وهو يعرفهم منين
جاسمن: ابوك والحاج همام اصحاب من زمان يالا روح نام علشان ورتب أفكارك صح علشان اي غلطة هضيع كل حاجة منك.

ليث: تصبحي على خير
خرج ليث هو يعيد ترتيب أفكاره مرة اخري وترك جاسمن تتنهد واغمضت عيونها ونامت وسرحت فى عالم الأحلام الخاص بيها ولكن عفوا عالم الكوابيس الخاصة بيها منذو صغرها وهى تعيش علي فكره الانتقام فقط وتحويل حيات ظالمها الى جهنم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة