قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

توقفنا عندما أخذ زياد جاسمن وذهبو وغادر باقي الشباب الى فيلا جاسمن وجلسو تمام بعضهم
ليث: بقي زياد الرحماني هو الديناصور
سيف: ده أسطورة فى كل شعبه
رائد: ومش بس كده متفق مع الوزير على كل الخطط
حسام: تفتكرو هيعمل ايه مع جاسي
ليث: شكلها هتاخد علقة موت منه
سيف: هي بنت حلال وتستاهل
احمد بسخرية: وانتم تفتكرو الافعي حد هيقدر عليها
شهد بسخرية: اغبية
مروة: يالا كل واحد يطلع ينام علشان عندنا شغل مهم الصبح بدري.

سيف: عاوز اسأل سؤال محيرني
شهد: اسأل
سيف: انتى و أحمد مخطوبين وكذالك محمد ومروة اذاي الشباب راضين ان البنات يشتغلو ب الشرطة وهما كمان صعايدة
محمد: لأننا عرفناهم من الكلية وشرف لينا احنا الرجالة يبقو دول زوجاتنا وام أولادنا
احمد: اه يعني صعيدى المفروض نسخر ونزل الست بالعكس الصعيدي عارف معنى ان الست تكون قوية وحنا حبينا البنات وهما كده وعمرنا مهنخليهم يعملو حاجة ضد رغبتهم
حسام: هو احنا هنام اذاي.

مروة: انت و رائد في اوضة و سيف و ليث فى اوضة
ليث: هي جاسي هتتاخر
احمد ببرود: ملكش دعوة
وصعد الكل الى غرفهم حتى ينامو.

ساق زياد السيارة بسرعة عاليه حتى وصل إلى الأهرامات وكان ينظر لها حتى يراها خائفة من السرعة ولكن لم يلقي أي رده فعل منها نزل زياد وتوجه الى الباب التاني ونزلها
زياد بعصبية: اذاي قدرتي تضحكي عليا اذاي
جاسمن بهدوء: انت عارف ان شغلنتنا ديه لازم الاحتياط والحرص
زياد: ايه البرود ده يا بت
جاسمن ببرود: ملكش دعوة وانجز روحني
زياد: عارفة خليكي هنا وانا هروح.

توجه زياد الى باب السيارة وركب وترك جاسمن واقفة ومشي بسرعة
فضلت جاسمن واقفة فترة وجلست على الارض ونظرت إلى السما كتير ونامت وحست بشخص يجلس بجوارها
جاسمن: رجعت ليه
زياد: انتى مين بالظبط
جاسمن بشرود: انا واحدة اكتب عليها تبقي وحيدة وشايلة حمل فوق كتافها
زياد: خطتك ايه فى الفترة الى جايه
جاسمن: كل حاجه هتبان في وقتها
زياد: باردة
جاسمن: على فكرة مكتبك مليان كاميرات وفى ناس مستنية غلطة ليك.

زياد: بكرا الصبح تكونو على مكتبك مفهوم
جاسمن بدلع: امرك يا بيبي
زياد بارف: يالا اوصلك
ذهبت جاسمن مع زياد ووصلها الى الفيلا وغادر صعدت الى غرفتها وفى تمام الساعة 5 الفجر استيقظت وستيفظ الفريق وتوجهو الى صلاة التدريب
وفى تمام الساعة الثامنة كانت جاسمن على مكتبها فى شركة زياد
مر الوقت وقد حضر أحد العملاء الى زياد وأمراء بسرعة إحضار إحدى الملفات.

روان بصوت عالي: ايييييييه كل شوية هات ملف ودي ملف هات قهوه هات مايه هو انت بتستغلنا ليه حرام عليك كمان انا اصلا لسه تحت التدريب يبقي ترحم شوية مفتري اقولك حاجة انا سيباها ومشية حرام عليك انت ظالم ومستبد
زياد: مس ايه
روان: مستبد لسه سمعاها امبارح وانا مستقيلة بس ها
ورمت عليه كباية الماية غادرت جاسمن الشركة وتوجهت الى مبني المخابرات العسكرية.

فى مبني المخابرات العسكرية
كان الجميع فى المطعم وقطع الاكل سيف
سيف: حد شاف التليفون بتاعي
ليث: رن عليه يا غبي
سيف بخنقة: وهرن اذاي يا خويا بالهوا
ليث: خلاص بطل رغي هرن عليه
رن ليث على التليفون ولم يسمع أحد صوت رنين
حسام: يبقي سبته فى المكتب
سيف: هطلع اجيبه
صعد سيف الى المكتب وعندما فتح الباب وجد بنت تجلس على المكتب بشعر اسود طويل وكانت ترتدي بنطلون ابيض وبدي ابيض وجاكت أزرق وبوط أزرق.

سيف بتأمل: حوريه من الجنه
الفتاة: نعم انت مين
سيف: حبيبك الجديد
الفتاة بضحكة: انت متخلف وعبيط اوى
سيف: بت انتى مين ياما والله العظيم هرزعك قلم تعترفي بكل حاجة انطقي
الفتاة: مش هنطق اكيد ياعني انا مش حرامية
اقتحم المكتب باقي الشباب
احمد بفرحة: جو حبيبتي
الفتاة: بودي يا روحي
راحت الفتاة عليه وحضنته وحضنه محمد والبنات كل هذا تحت عيون الباقي
محمد: جيتي امتي
الفتاة: لسه واصله وابيه فهد بعتلي عربية وجيت على هنا.

مروة: وحشتيني يا قردة
الفتاة بزعل طفولي: انا مش قردة انا وردة
شهد بضحكة: وأحلى وردة كمان
ليث: هي مين ديه
احمد ببرود: ديه جو
الفتاة: هو مين ده بودي
احمد: ده سيف زملنا
الفتاة: يعنى ظابط ذيكم
رائد: ايوة تحبي تشوفى البطاقة
الفتاة: اصلي بصراحة بحسبة الفراش او بتاع الشاي
ليث بضحكة: تصدقي عندك حق
وقف الكل يضحك ويتكلم ولم يشعرو بفتح الباب
جاسمن بصوت عالى: ايه المسخرة ديه
وقف الكل وبطلو ضحك فخرجت الفتاة من بينهم ووقفت.

الفتاة: جوس حبي
جاسمن: جوري يا عمري
جريت جوري الى جاسمن ورتمت بين أحضانها وتشد فى احتضانها بشدة وبعد فترة بعدة عن بعض
جاسمن: وصلتى امتي
جوري: من حوالى ساعتين بس
جاسمن: مين جابك هنا ودخلتى هنا اذاي
جوري: ابيه فهد كلمته وبعتلى عربية وجيت هنا بس
جاسمن: فين جدتو
جوري: في البيت
جاسمن: طيب يالا بينا على البيت
ذهب الكل الى الفيلا ووجدو سيدة كبيرة فى العمر تجلس على الكرسي وأمامها كأس عصير
جاسمن: فوفا حبيبتي وحشتيني.

الجدة: اذيك يا بنتى وحشتيني اوى
محمد: فوفا وحشتيني اوي
الجدة: كلكم وحشتوني
احمد: انتى بتصغري وبتحلوي ليه كده يا قمر
الجدة بضحك: بس يا واد كفاية مش قادرة أضحك تانى
جاسمن: يالا يا حلوة انتى وهى حضرو الاكل
فهد وهو يدخل: اعملو حسابي معاكم
الجدة: انا مين دول وشاورت على الشباب
جاسمن: بصي يا فوفا ده ليث و سيف و رائد و حسام زمايلنا الجداد
الجدة: اهلا وسهلا يا ولاد
ليث: اهلا بحضرتك حمدلله على السلامة.

سيف: اذيك يا قمر انا سيف وحيد اهلى ومش مرتبط ونفسي اجوز واخلف ويكونو شبهك انتى يا عسل
الجدة بضحكة رنانة: هههههههههههههههه انا هنا بلاش تبص على جوري مفهوم
سيف: اصلي شكلي هكمل نص ديني قريب
جاسمن بسخرية: مش لما تكمل النص الأول
سيف بخنقة: اخرجي منها انتى
جاسمن: ليه حد قالك انك هتتجوز من غير موفقين ورضاية
شخص بصوت عالى: جاسمن انتى فين
جاسمن: خير أصلها ناقصة
زياد: بيت اتلمي وتكلمى عدل انا اكبر منك.

جاسمن ببرود: عندك حق نعم يا عمو
زياد: عمو يا باردة بقي انا مستبد وترمي الماية عليا
جاسمن: اصل لقيت الجو حر قولت اطري عليك
زياد: الجو حر وطري عليا والله مانا سايبك
الجدة بصوت عالي: بس مسمعش صوت حد تانى
جاسمن: شايفة يا فوفا بيعاملني اذاي
زياد: لحظة أبكي ايه يا بت التمثيل المتقن ده
الجدة: تعالى يا بنى اقعد اصلها ممكن تجبلك الضغط
زياد: شكرا يا فندم
الجدة: معلش يا بني أنت مين
زياد: انا زياد الرحماني.

الجدة: اهلا و سهلا انا جدة البت ديه وديه كمان
جوري: وانا جوري أذى حضرتك
زياد: اهلا وسهلا يا قمر
الجدة: جاسي اعملى حساب زياد في الاكل
زياد: معلش مرة
جاسمن: خليها مرة تانية اصل الاكل هنا على الاقد
الجدة بغيظ: يبقي زياد هياكل اكلك وانتى مش لازم
زياد: تمام وانت مش هزعلك يا تيتة
الجدة: ونبي انت طيب قولى بقي اسمك ايه فى الشغلانه بتاعتهم وانتم كمان
زياد: انا الديناصور
ليث: وانا العقرب
سيف: وانا الصقر.

رائد: وانا الجلاد
حسام: وانا الحوت
جوري: وانا الدلوعة
صوت من الخلف: وانا جسورة
جوري بصوات: جسورةةةةةةةةة
طلعت تجري عليه وحضنته اوى وفضلو يبوسو فى بعض
الجدة: وحشتيني اوى يا جاسر
جاسر: وحشتيني يا قلب جاسر
توجه إليها وباس ايديها وخدودها
جاسمن بابتسامة جميلة: وانا مليش فى الأحيان والبوس
ليث بصوت واطي: انتى بتدباسي من الشفايف على طول
زياد بصدمة: نعم من الشفايف
ليث بخبث: أتفرج يا ديانصور وستمتع.

وبالفعل توجه جاسر ناحية جاسمن وأخذنا بين احضانه وباسها من شفايفها بحنية مبالغة تحت انظار الكل
جوري بزعل: اشمعنا هي من الشفايف وانا من الخد
جاسر بغيز: علشان هى حبيبتي لكن انتى روحي
جاسمن بضحكة رنانة: يعنى انا حبيبتك وهى روحك وفوفا ايه
جاسر وهو يتوجه الى الجدة: ديه عمري كله وحياتي
جوري بتصفير: يالعيب يا جامد انت
شهد: الغدا جاهز تعالو يالا حطوه على السفرة
جاسمن: وتحت
شهد: أحمد راح متخفيش.

بعد حوالى 5 دقائق تجمع الجميع حول السفرة وجلست جاسمن على رأس السفرة وبجوارها ناحية اليمين الجدة وجوري وجاسر وعلى اليسار يجلس زياد وبعده سيف والباقي متوزعين على باقي الكراسي
بعد انتهاء الغداء ساعد الشباب البنات فى شيل الأطباق ووضعها فى الحوض واخذو يرصوهم ب غسالة الأطباق ووقف آخرين يصنعون القهوة و النسكافية و العصير.

جلس الجميع فى الهول يتبادلون الكلام الى ان انقطع الكلام بسبب رنين هاتف جاسمن فخرجت جاسمن الى الخارج حتي تتكلم وبعد فترة دخلت تجري
جاسمن: شباب جهزو نفسكم بسرعة هننزل الصعيد
ليث: ليه
جاسمن بغضب وعيون غريبة: انتباة منك ليه محدش يدينى أوامر ولا يسأل
زياد: جاسمن انا هاجي معاكم
جاسمن: حضرة المقدم انت هترجع بيتك وشركاتك وهتباشر حياتك عادي يالا
زياد: بس
جاسمن: من غير بس ونفذ الاوامر.

فهد: طيارتين فى الطريق علشان توصلو بسرعة
جاسمن: تمام جاسر تيتة وجوري فى امانتك والباقي
جاسر بجديه: تمام
بعد قليل نزل ليث و سيف و رائد و حسام من الاعلي وهم يحملون شنطهم ووقف الجميع
فهد: جاسي اول طيارة وصلت فوق
جاسمن: حسام ورائد و سيف واحمد ومحمد يالا على فوق واحمد عارف المطلوب
احمد: تمام يالا شباب
وصعدو على الفيلا وركبو الطيارة وغادرو
فهد: جاسي الطيارة التانية وصلت
جاسمن: يالا بنات.

زياد: خلي بالك من نفسك وبلاش حركات غباء
جاسمن: تمام بس بلاش تعلق ده بيا وشاورت على قلبه
زياد: ملكيش دعوة ده هيبقي ملك ده شاور على قلبها وقلبه
جاسمن: صدقني انت الى هتبعد مش انا
فهد: جاسي الطيارة هتلفت الانتباة يالا
جاسمن: تمام يالا بينا
صعدت جاسمن وفهد الى الاعلي وركبت الطيارة وغادرت.

في الصعيد
بعد حوالى ساعتين وصلت الطائرة الأولى فوق منزل جاسمن ونزل منها الشباب وبعدها بحوالى بربع ساعة وصلت الطائرة التانية ونزلت منها البنات
توجهو الى الداخل وجلسو في الهول
احمد: الشباب هيجو معايا فى البيت عندنا
جاسمن: لا هيفضلو هنا
محمد: بس الناس
جاسمن: نفذو الأوامر وبس و دلوقتي الكل هيطلع ينام واحمد ومحمد هيروحو بيتهم
الكل: تمام
غادر احمد ومحمد وصعد الشباب الى الأعلى.

توجهت شهد الى غرفتها ومروة الى غرفتها و فهد الى غرفته
جاسمن: ليث وسيف ديه الأوضة بتاعتكم وحسام و رائد ديه الأوضة بتاعتكم يالا تصبحو على خير الصحيان الساعة 5 الصبح وتوجهت الى غرفتها
نظر الشباب إلى بعضهم وتوجهو الى غرفهم ونامو
فى تمام الساعة 5 صباحا استيقظ الجميع ونزلو الى هول الفيلا وجلسو فى انتظار نزول جاسمن وبعد حوالى 5 دقائق دخل أحمد ومحمد وبعد شوية نزلت جاسمن وجلس الجميع.

جاسمن بجدية: بصو يا شباب انتم اول مرة وشتغلو معايا بس من فضلكم اسمعو الكلام علشان حياتكم مهمه لغاية مخلص القضية وتخرجو من تحت أيدي اى كلمة هقولها هتتنفذ اي حركة محسوبة عليكم انا لما امرت انكم تدربو غطس وفروسية والعاب قوة مش علشان اتعبكم لا علشان المصلحة النهاردة بالليل فى شحنة مخدرات داخلة البلد عن طريق النيل وحنا هنغطس فى النيل ورجالة الجيش هينفذو الأوامر ذيكم بالظبط لأنهم تحت قياتي الشنط ديه ليكم فيها بدل غطس بمواصفات معينة ليكم انتم الأربعة ومن فضلكم بلاش حركات غباء مهما حصل بلاش تصرف من عندكم وأي مشاكل بينكم تختفي ليث هتبقى مع رائد و سيف هتبقى مع حسام كده تمام.

ليث: التنفيذ امتي
جاسمن: لما يجي وقت التنفيذ هتعرف انا مش بقول لحد اي شي
احمد: جاسي البيت الكبير باعت الفطار
جاسمن: تمام
رن احمد على إحدى الأشخاص وبعد حوالى 5 دقائق دخل رجالة يحملو صوانى الاكل وخلفهم بنات واخذو يرصون الاكل على السفرة وغادر الرجالة والبنات كما دخلو ماعدا فتاة توجهت إلى جاسمن وحضنتها
جاسمن: حبيبتي اذيك
الفتاة: انا زعلانة منك ومخصماكي
جاسمن: ادام زعلانة ومخصماني ليه حضناني.

الفتاة: ديه غير ديه
جاسمن: والصغنن زعلان ليه
الفتاة: علشان بقالك يومين مكلمتنيش
جاسمن: يالهوي ليكى حق تزعلي يا روما
احمد: ليه هو انتى بتكلميها كل يوم
الفتاة: مرتين بس الصبح وبالليل
احمد: وانا يا مريم كل فين وفين تكلميني دقيقة وبس
مريم: بلاش افورة وأنا لا يالا كلو الاكل هيبرد
احمد: روحى على البيت يالا
توجهت كريم وجلست بجوار جاسمن التى كانت تضحك بشدة هى والباقي على الكلام.

ليث بنظرة حنية: وانتى بقي فى سنة كام مريم
مريم بأدب: انا فى اخر سنة من الجامعة
ليث: بتدرسي ايه
مريم: اقتصاد وعلوم سياسية
ليث بفخر: ما شاء الله ومتفوقة بقي ولا فاشلة
مريم بعظمة: انا الأولى على الدفعة 3 سنين
جاسمن: والسنادي كمان يا روما
ليث: هى روما ولا مريم
مريم: لا انا اسمي مريم بس جوس بتحب تقولى روما
جاسمن: عمي همام و فارس فين.

مريم: بابي فى الأرض و فروستي فى المطحنة وعلى فكرة محدش يتقل فى الاكل لان ماكس ودودى عملين احلى اكل ليكم بس الاكل فى البيت الكبير مفهوم جوس
جاسمن بضحكة: مفهوم طبعا انتى عوزة الحاج همام يطخنا ولا ايه
مريم بابتسامة جميلة: طيب انا هطير بقي علشان الحق المحاضرة سلام وباست جاسمن وخرجت تجري
احمد: البت مسلمتش عليا ولا باستني
ليث بغضب: وتبوسك ليه ان شاء الله
احمد: اهدي يا عم الكتكوت ديه اختي الصغيرة.

ليث: بردو لا ولا أقولكم انا خارج أتمشى شوية ممكن
جاسمن: بس مش عوزة مشاكل مع حد
خرج ليث وهو يغلي من الغضب وعند خروجه وجد مريم تقف مع شاب وتحضنه فتوجه إليها وشدها من بين احضانه وقام بضرب الشاب بالبوكس فصرخت مريم ولكن لم يمهلها ليث الفرصة وضرب الشاب تانى وقام الشاب بضرب ليث فعلى صوت صراخ مريم مما أدى لخروج الجميع فتوجهت جاسمن بسرعة إليهم وفضت ما بنهم
جاسمن: في ايه
ليث: الحيوان ده كان بيحضنها.

الشاب: وانت مالك يا زفت
ليث: لاااااااا انت عاوز تتربا بقي
جاسمن: بس فضحتونا ده فارس اخوها
ليث بغضب: ولاو ميحضنهاش فى ادام الناس كده
شخص: عندك حق يا ولدي هما غلطو بس مريم معزورة بقالها أسبوع مشفتش فارس كان مسافر ولسه راجع بالليل وهى كانت نايمة
جاسمن: اذيك يا عمو همام اخبارك ايه
همام: كيفك يا بتي اخبارك ايه
جاسمن: يالا مريم روحى الجامعة معلش يا فارس ليث جدد خريطة وشك
فارس: ظريفة اوى ياختي.

همام: مين دول يا بنتي
جاسمن: دول زمايلنا الجداد فين ليث
سيف: خرج يتمشي مهو قالك
جاسمن: تمام وانت روح اعدل الخلقة ديه
فارس: هما بياكلو ايه
جاسمن: بياكلو فران
فارس بارف: مقرفة انا ماشي
غادر فارس وتوجه الحاج همام الى المندرة ودخلو البنات الى المطبخ وجلسو باقي الشباب فى الجنينة.

اما ليث ففضل يمشي خلف مريم حتى وصلت الجامعة ودخلت وأثناء مرورها امام احدي الشباب نزل الشباب رأسهم رأسهم الاسفل وبعد مرورها قالو القطر وصل يا شباب
ليث: ليه بتقولو عليها القطر
احدي الشباب: لانها مش بترحم اي حد يتكلم عليها ربع كلمه وبتضربة
ليث: تمام.

ليث فى نفسة: مالك يا بنتى الحاج همام هتخدي القلب الميت وتصحيه وليه انتى البنت الوحيدة الا خوفت عليها ربنا يستر ونشوف الأيام مخبيه ايه وغادر الحرم الجامعي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة