قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

وصلت جاسمن الى الصعيد وتوجهت الى منزلها ووجدت البنات ليسو فى المنزل فعلمت بانهم فى منزل السوهاجي صعدت الىى غرفتها واخذت دش يريح اعصابها وارتدت بنطلون اسود وبلوزة زرقاء وشنطة وحذاء بنفس لون البلوزة وتوجهت الى منزل السوهاجي
بعد قليل وصلت ونزلت من السيارة ودخلت الى الداخل
جاسي: مسا شباب
الشباب: مسا يا عسل
جاسي: هاي دودو
دره: حمدلله على السلامة
جاسي: الله يسلمك شباب تعالو نقعد برا.

احمد: يالا بينا دودو ابعتى لينا قهوة
دودو: حاضر حبيبي
فارس بعصبية: متقوليش زفت تانى انا بس الى حبيبك مفهوم
دره: هروح اعمل شاي والمعجنات وغادرت
فارس بذهول: مش بترد عليا والله لوريكى
خرج الشباب وجلسو فى مكان خاص بيهم
احمد: كنتى مطلوبه ليه
جاسي: متكلفين بقضية فى القاهرة
شهد: تمام وايه الجديد محنا على طول بتطلع مهمات مستحيلة
محمد: الصبر بس شوية جاسي المهمة مع مين
مروة: اكيد مع الجيش ذي كل مرة.

احمد: لا المهمه المرة ديه شكلها كبير واسامي الرتب الى فيها اكيد مهمين
جاسي: فعلا احمد بيكلم صح المهمه مرتبطة بالملف الى لقناه من فترة
احمد: يبقي مين هيكون فى القاهرة
جاسي: فريقين وكبار اوى فريق امن وطني وفريق مخابرات
محمد: اوعي تكونى تقصدي الجلاد والعقرب
جاسي: فعلا هما
احمد: بس احنا منعرفش اى حاجة عنهم
رمت جاسي ملف أمامهم على التربيزة
جاسي: الملف ده فى كل المعلومات عنهم.

محمد: رائد القاسم مقدم فى أمن الدولة صاحب لقب الجلاد مش بيرحم حد شديد وعصبي ومن أكفأ ظباط الأمن الوطني، حسام عشري مقدم فى أمن الدولة صاحب لقب الحوت نفس صفات رائد بالظبط، الاتنين بيملكو شقة لمتعتهم وبس.

شهد: اما بقي الفريق التاني فهو ليث العمري مقدم فى المخابرات العامة صاحب لقب العقرب شديد وبارد ومغرور ومن أكفأ ظباط المخابرات، سيف المحمدي مقدم فى المخابرات العامة صاحب لقب الصقر نفس صفات صاحبة وباردو بيملكو شقة عملنها لمزاجهم وبس
مروة: فى اتنين بنات واحدة اسمها لولو والتانية اسمها سونيا ودول تبع العقرب والصقر
احمد: وايه الى جمع المخابرات مع الأمن الوطني.

جاسي: رائد وحسام مسكو جاسوس وحققه معاه وليث وسيف عرفو سرقة الملف والدنيا ولعة بينهم بفضل العداوة القديم
محمد: وايه هى العداوة القديم
جاسي: للاسف محدش يعرف ايه هيا غيرهم هما الأربعة بس لازم نتحرك بسرعة علشان نلحق نلم الليلة قبل الدنيا متخرب
احمد: يعنى ملف المعلومات مع ليث وسيف
جاسي: ايوه معاهم
شهد: ومين هيبقي تحت ايد مين
جاسي: الفريقين هيبقو تحت أيدينا
مروة: المفروض يبقي معانا احنا الملف صح.

جاسي: صح الصح كمان
احمد: الملف هيكون فين
شهد: اكيد فى بيته او الشقة ايها او بيت سيف
جاسي: انا مستبعدة بيت سيف وبين ليث بتاع أهله
مروة: يبقي لازم ندخل الشقة بس اكيد فارض حماية
احمد: كمان الجاسوس لازم يبقى تحت أيدينا
جاسي: احنا هنسافر النهاردة بالليل جهزو نفسكم
محمد: انتى ناوية على ايه
جاسي: ناوية على كل خير يالا نتحرك.

وفعلا قام الجميع بترتيب أعراضهم وتوجهو الى المطار واخذو الطائرة المتجهة الى القاهرة وبعد مرور ساعتين كانو يدخلون فى بيت جاسي
جاء الليل وتجمع الشباب
احمد: هنعمل إيه دلوقتي
جاسي: أحمد ومحمد اجهزو هنطلع على شقة ليث دلوقتى
محمد: تمام احنا كده كده جاهزين
جاسي: على البركة يالا بينا
شهد: بس هما فين دلوقتي
جاسي: فى المكتب ومش هيخرجو دلوقتي خالص
غادرو الشباب الى شقة وذهبو بسيارة وحدة.

جاسي: انا هطلع ولو حسيتو باي حركة كلموني
احمد: اجي معاكى
جاسي: من امتي الأوامر مش بتتنفذ يالا
نزلت جاسي من السيارة وتوجهت الى العمارة ودخلت عن طريق المواسير ودخلت الشقة
اخذت جاسي تبحث عن الملف لم تجد شئ دورت خلف الصور ولم تجد شي
جاسي بعصبية: يعنى هيكون فين لازم القيه حالا.

أغمضت جاسي عيونها وعندما فتحتها اصبحو كعيون الأفاعي وأخذت تمرر عيونها على كل شي الى أن وجدت ما تبحث عنه ولكن شعرت بتنبية أصحابها بمجي ليث وسيف وما هى الا لحظات حتى دخلو الشقة ورفعو سلحهم عليها
لفت جاسي لهم وعندما نظرو الى عيونها انخضو بشدة لمنظر عيونها وما هى الا لحظات واصبحت الشقة سوداء نظرا لانغلاق النور فأطلق ليث طلقة وعندما انفتح لم يجدوها أمامهم
جري ليث على مكان الملف لم يجده.

ليث بعصبية: اذاي قدر يوصل للملف
سيف بتوهان: شوفت منظر عيونه غريبة اوى
ليث بغضب: احنا فايه ولا فايه تفتكر رائد ورا الواد ده
سيف: مفتكرش ربنا يستر
ليث: تعالى نرجع المكتب
غادرو الى المكتب مرة تانية.

عند جاسي
نزلت جاسي الى السيارة وصعدت وغادرو بسرعة ووصلو الى البيت بسرعة رهيبة ودخلو
جاسي: شباب انا متصابة
احمد بخضة: اتصبتي فين
شهد: في دم على دراعها بسرعة هاتو الإسعافات الأولية
استطاع محمد إخراج الرصاصة وربط ذراعها وجلسو
شهد: كده الملف معانا ناقص الراجل
جاسي: بكرا الصبح هيترحل على السجن ولازم نخده منهم
احمد: اكيد الحراسه هتكون كبيرة
محمد: اكيد يبقي لازم الأفاعي تجهز للهجوم.

جاسي: حد يجيب ناكل انا جعانة اوي
مروة: حاضر هنقوم نحضر الاكل
وبعد فترة تم تجهيز السفرة وجلسو ياكلو
( ناس طفسه ملناش دعوة بيهم ).

فى مبني المخابرات
ليث: اذاي قدر يوصل للملف اذاي
سيف: كده هنروح فى داهية
ليث: الى سرق الملف ذكي جدا
سيف: على فكرة الرصاصة إصابته
ليث: بجد كويس اكيد نزف دم عاوز فريق الطب الشرعي يطلع بدور على دمه ونعرف هو مين
سيف: انا قومت بالليلة ديه وخدت هي الدم
ليث: تعالى بسرعة نروح المعمل
توجهو الى المعمل واعطو فريق التحاليل عينة الدم حتى يتم تحايلها وبعد مرور ساعة
الدكتور: ليث باشا
ليث: هاا طلع ايه.

الدكتور: حضرتك بتهزر معانا صح ده مش دم
سيف: نعم امال ايه مكركروم
الدكتور: اقصد ده مش دم بشري
سيف: انا قولت ده كائن فضائي
ليث بنظرة مرعبة لسيف: يعنى ايه مش دم بشري
الدكتور: ده دم حيوان
ليث: دم حيوان اذاي يعنى
الدكتور: ايوة ده دم حيه
سيف: ماحنا عارفين انه حي وايه الجديد
الدكتور بعصبية من غبائهم: ده دم افعي مش دم بني ادم ذينا
ليث بصدمة: اذاي يعني دم افعي بس الشخص ده كان واقف ذينا كده.

الدكتور: والله ده الى طلع معايا
ليث: اكتب التقرير وهاته
عاد الدكتور الى الجهاز ولكن فى لحظة واحدة صرخ عندنا شاهد إحدى الأطباء المساعدين له يقع ويوقع الجهاز معه فى الأرض
توجه بسرعة ليث الى الجهاز وتوجه سيف الى الطبيب ووجده مغمي عليه
وجد ليث الجهاز مدمر ووقوع العينات على الارض
حاول سيف افاقة الطبيبة الى ان فاق وعندما
ليث بغضب: انتى غبية اذاي توقعي العينات والجهاز.

الدكتورة بغضب مماثل: انت مجنون اذاي تعلي صوتك عليا
دكتور: الدكتورة مها جاله هبوط حاد فى الدورة الدموية
ليث: ادام تعبانة اقعد فى بيتها
الدكتورة: لااااا انت مجنون وغلط على الناس
ليث: والله لحبسك
الدكتورة بسخرية: لوحدك ولا معاك حد
قطع كلامهم دخول رئيس الجهاز
اللواء: اه الى بيحصل هنا بالظبط
ليث: الغبية ديه ضيعت دليل مهم
الدكتورة: والله اغمي عليا مليش ذنب
اللواء بحنان: انتى كويسة دلوقتي.

ليث: اكيد كويسة علشان لما تتسجن تعرف تتربي
اللواء بصوت عالى: حد قالك ان بنتى مش متربية
ليث بغباء: انا مالى دعوة بنتك انا بتكلم على ديه
اللواء: وانا باردو بتكلم على ديه دكتورة مها بنتى
سيف: احنا مكناش نعرف بنعتزر منك يا فندم بس فى دليل مهم ضاع
اللواء: دليل ايه ده
ليث: انسي سيادتك
غادر ليث وخلفة سيف الى مكتبهم وعاد اللواء الى مكتبة
قامت الدكتورة مها بإرسال رسالة كانت محتواها.

( تم ربح العلبة بنجاح واصبح الآخرون يندبون حظهم ).

فى صباح اليوم التالي استيقظ الجميع وذهبو حتي يستطيعو الإمساك بالجسوس
انقسم فريق الأفاعي الى فرق صغيرة
بعد خروج السيارات المؤمنه
الفا 1: المركب فى الطريق
الفا 2: عندنا مركب تانية بتتحرك
الفا: يالا نتحرك ومش عوزة السمك يموت
وبالفعل تحرك الفرق خلف بعضهم وبعد فترة
الفا 2: انتباه مركب القائد الأول ماشية عكس الاتجاة
الفا: خليكم وراه اكيد في سمكة معاه.

غير الفا طريق سيره وتوجه الى مكان ألفا 2 وبالفعل بقي مركب القائد تحمل السمكة معاه امرت برجوع الفا 1 الى المكان وهجمو عليه واستطاعو أخذ السمكة وترك المركب وغادرو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة