قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية الأفعى والعقرب للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

في منزل جميل كانت هناك فتاه ايه من الجمال تجلس على السرير وكانت تمسك هاتفها فى انتظار اتصال جدها عليها ليعلمها بنتيجة الثانوية العامة ولكن قطع انتظارها صوت جرس الباب وترحيب جدتها بالقادم فخرجت بسرعة
جاسمن: جدو عملت ايه
الجد: كله قدر يا بنتى
جاسمن: ايوة يعنى جبت كام
الجد: للأسف 97 % بلاش تزعلي يا قلب جدد
جاسمن بهدوء: تمام يا جدو
الجده: مبروك يا بنتى
جاسمن: عادى كنت عارفة انى هنجح بعد اذنكم.

الجد: ربنا يهديكى يا بنتى وتنسي بقي الماضي
الجدة: هتنسي اذاي وهى رسمه الوشم ده على جسمها والبتاعة الى مربيها ديه
الجد: ربنا يستر متعرفيش هتدخل كليه ايه
الجده: اكيد هتدخل شرطة ذيكم
الجد: يارب متقبل فيها
الجدة: انت هتهزر بكل القوى ديه هتترفض يبقي بتحلم
الجد: سبيها براحتها فين جوري
الجده: جوري فى النادي
مرت الأيام وفى صباح يوم جديد لبست جاسمن بنطلون ابيض جينز وقميص جينز وكوتش ابيض
خرجت من غرفتها.

جاسمن: صباح الخير
الكل: صباح النور
الجد: راحة فين جاسي
جاسمن: هروح اقدم فى الكليه
الجد: كليه اية
جاسمن: كليه الشرطة اكيد
الجدة: بلاش يا بنتى
جاسمن: ده قراري بعد اذنكم
غادرت جاسمن المنزل وتوجهت الى عربيتها وانطلقت الى مكان الكليه ووصلت بعد مده وانتظرت حتى تسلم ورقها ولم تسلم من نظرات الإعجاب والمعاكسة من الشباب
وبعد انتهاء التقديم جلس الجميع فى قاعة حتى يتم إعطائهم ميعاد الكشف الطبي
وبعد فترة غادر الجميع.

مر أسبوع وفى تمام الساعة السابعة صباحا كان يقف الجميع فى انتظار ارقامهم
استمر الطلاب فى التوافد على الكشف الطبي حتى اتى دخول جاسمن وكانت تردى بنطلون اسود وبدي اسود حمالات وجاكت لاول الخصر وكان من نصيبها طبيب وليس طبيبه ومعه يقف رائد من الجهاز
الطبيب: اسمك
جاسمن: اسمي جاسمن الهلالي
الطبيب: بتشتكي من اي مرض
جاسمن: لا يا فندم
الطبيب: جاهزة للكشف
جاسمن: اكيد.

ابتدى الطبيب يكشف عليها ويضغط على اماكن معينه حتى يالمها ولكن فوجئ الطبيب والرائد بأنها لا تتأثر بشئ وكانت تتنفس عادى جدا
الطبيب: كده تمام
الرائد: اتفضلي معايا
ذهبت جاسمن مع الرائد وكانت تشير وسط الطلبه ومن يراها يعتقد بأنها ذو رتبة عالية فى الشرطة
وصلو لمكتب فاوقفها فى الخارج ودخل هو وبعد فترة أمرها بالدخول
وجدت جاسمن المكتب عبارة عن تربيزة كبيرة يجلس خلفها حوالى 7 أشخاص
شخص: اسمك ايه.

جاسمن: انا جاسمن الهلالي
شخص آخر: اسمك بالكامل
جاسمن: انا جاسمن محمد ماهر الهلالي
شخص: انتى تبقي بنت العقيد محمد الهلالي وحفيدة اللواء ماهر الهلالي
جاسمن: ايوه انا
شخص: تمام ملفك هايل ليه دخلتى كلية شرطة ومرحتيش اي كليه تانية
جاسمن ببرود: بكمل مسيرة اهلي
شخص: جاهزة لباقي الاختبارات
جاسمن: اكيد يا فندم
توجهو الكل الى ساحة واسعة جدا وكان جميع الطلاب فى تلك الساحة
اتجهت جاسمن وانضمت الى باقي الطلاب.

جاء شخص ووقف
الشخص: انا المقدم سعد الدين السيوفي كل الطلبه دلوقتي هيخضعو لاختبارات لياقة بدنية وهيتم تقسمكم فرق وشاور لاسخاص خلفة
تم تقسيم جميع الطلاب وابتدو فى الاختبارات
فى فريق جاسمن حاول المدرب ضربها أو إصابتها ولكن لم يقدر
كانت جاسمن تقف وتضع ايديها داخل البنطلون بكل غرور وعظمة وفقط تلعب برجليها.

توجه إليها المقدم سعد الدين وامرها باللعب معه واستطاع ضربها فى معدتها بشدة تحت انظار الجميع الذين توقعو صراخها وبكائها ولكن فوجئ الكل بأنها قامت بخلع الجاكت ووضعته على إحدى الكراسي
جاسمن: تحب الضرب يبقي مفتوح
المقدم سعد: اكيد وبلاش تخافي
جاسمن: ومين قالك انى خايفة
سعد: ابتدي
قامت جاسمن بتجميع شعرها على شكل كحكه ووقفت فى الاستعداد.

وهنا دارت معركة طاحنة من جهة سعد ولكن من جهتها كانت تلعب بهدوء بهدوء ان زهقت وقامت برفع رجليها ولفتها عليه ووقعته فى الأرض ولم يستطيع الوقوف مرة أخري
نالت إعجاب جميع القادة ووافق الجميع على قبولها فى الكلية
مر حوالي شهر وبتدات الدراسة وغادرت جاسمن المنزل مع حقيبتها وتوجهت الى الكلية وكانت ترتدى بدلة الشرطة
استمرت جاسمن فى التنقل والتفوق فى الدراسة وكان هذا لا يعجب أحد من الطلبه.

وفى السنة الثانية أمر القائد تكوين فرق للطلبه
وبالفعل تكون حوالى 10 فرق وكانت تفق جاسمن لوحدها الى أن اتجها إليها مجموعة شباب
احمد: اتمنى تقبلينا فى فريقك
جاسمن: اكيد
الفتاة: انا مروة الشاري
الفتاة: انا شهد توفيق
شاب: انا احمد السوهاجي
شاب: انا محمد عامر
جاسمن: وانا جاسمن الهلالي
مروة: هنسمى فرقنا ايه حضرة القائد
جاسمن بابتسامة: فريق الافعي
احمد: اسمه حلو
بعد فترة توجه إليهم القائد
القائد: اسم الفريق.

جاسمن بخبث: فريق الأفاعي
القائد: مين القائد
احمد: جاسمن الهلالي
القائد بسخرية: ياخسارة الصعايدة بدل منك ان انتى اخترت بنت
مروة: أعتقد يا فندم أننا أحق ناس بختيار القائد بتاعنا وأظن ده المكان الوحيد الى قدرت البنت تسبت فيه انها ذي الراجل ويمكن احسن
شهد: اوعد حضرتك فريق الأفاعي اسمه هيهز الداخلية كلها
مر العام الداسي واصبح الفريق على احسن مستوى والجميع يتكلم عنه
في احدي المطاعم على النيل.

كان يجلس الأصدقاء الخمسة بعد خروجهم من الكليه
شهد: انا مش عاوزة أسافر عند ماما
احمد: لاااا مكلكم هتسفرو الصعيد
محمد: ليه
مروة: لا يا عم انا عوزة اتفسح
احمد: يا مرك الطافح يا احمد انتم عوزين جابر السوهاجي يقتلنى بنفسه
شهد: ليه يقتلك
احمد: علشان عاوز يشوفكم يا حلوين
مروة بضحك: وفى هناك اكل كتير
جاسمن: همك على كرشك على طول
مروة بحسرة: وهو فين كرشي ده مانتى خلتينا شبه عصيان المقشة
احمد: هاااا قولتم ايه.

محمد: اكيد جاين معاك يا واد خالى صح يا بنات
شهد: لو جاسي هتروح احنا هروح
جاسمن: عندكم خيول
احمد بضحكة: واصيلة كمان
محمد: اشطا عليكم
احمد: يبقي نجمع بكرا الصبح بدري فى
وافق الكل وغادرو المطعم وفى الصباح الباكر تجمعو وتوجهو بالعربيات الى الصعيد وبعد سفر ساعات طويلة وصلو البلد وتوجه احمد بسيارته فى الأمام حتي يوصلهم الى المنزل
نزل الجميع من العربيات امام قصر كبير جدا
مروة: واااااو القصر تحفه.

احمد: القصر ده بناه جدي الكبير وجمع فيه عياله كلهم تعالى ندخل
عند دخول أحمد الى القصر أصبحت النساء فى إطلاق الزغاريت والتهليل بقدوم احمد السوهاجي
دخل أحمد عند مجلس الرجالة وخلفة أصدقائه
والد أحمد ويدعى همام: نورت البيت يا ولدي
احمد وهو يقبل يده: منور بيك يا بوي
همام: أصحابك
احمد: ايوة تعالو
ابتدى احمد فى تعريف اصدقائه الى والده واشقائه
احمد: بصي بقي يا جماعة ده محمد وديع سعد ومروة وجاسمن.

ودول فارس أخويا الكبير و شادي أخويا الصغير وديه بقي نوارة قلبي مريم اختى وحبيبتي
رحب بهم الجميع وأمر همام الخدم بإرسال شنطهم الى الأعلى حتى يستريحو من السفر على وعد نزولهم فى المساء لتناول الطعام معهم
ولكن اعتزر احمد لوالده وطلب من الخدم إرسال الاكل الى كل غرفة لأنهم كانت يشعرون بالتعب نتيجه السواقة لساعات كتير
ولكن اعتزر اصدقائه عن الاكل واكتفو بالعصائر فقط لأنهم ليسو جعانين.

صعد الجميع الى غرفهم وكانت ملابسهم فى الدلاب وتوجه كل واحد منهم واخذ دش ونامو
فصحيتى الصباح استيقظت جاسمن وأخذت دش ولبست وسمعت خبط على الباب فسمحت للطارق بالدخول
الخادمة بادب: الكل تحت فى انتظار حضرتك
جاسمن: تمام روحي انتى
غادرت الخادمة ونزلت جاسمن بعدها بقليل وكانت ترتدى بنطلون أزرق وبدي ابيض
جاسمن: صباح الخير
الكل: صباح النور
همام بحنان اب: نمتي كويس يا بنتي
جاسمن بابتسامة جميلة: الحمد لله يا حاج.

والده احمد نفيسه: اقعدى افطري يا بنتى
جاسمن: بس انا مش بفطر
فارس: ليه خايفة على جسمك
جاسمن: لا متعودش افطر كمان انا لو كلت خروف بحاله بشوية تمارين عادية هضيع الاكل كله
نفيسه: ولو قولت علشان خاطري هو انا مش ذي امك
جاسمن بهدوء مريب: اكيد
بعد فترة انتهو من الإفطار وجلسو مع بعض وجاءت الخادمة لتعلم ماذا يتناولون
اخذ احمد ومحمد شاي
ومروة وشهد عصير
وجاسمن قهوة سادة دوبل
همام: ليه يا بنتى اخترتي قهوة ومره كمان.

جاسمن: لانى شبه القهوة وكمان مرها متعودة عليه
أحضرت الخادمة الطلبات ولكن تبدل قهوة جاسمن مع قهوة فارس وكان فارس يشربها مظبوطة ولم يتحمل النقطة التى أخذها من فنجان جاسمن
فارس: الظاهر القهوة ادبدلت
جاسمن: اتفضل قهوتك
اخذت جاسمن القهوة وشربتها باستمتاع عالى جدا
فارس: هتروح معانا يا احمد الصلاه
احمد: اكيد
محمد: خدونى معاكم
مروة: في مكان للستات
همام: لا يا بنتى الستات بتصلي فى البيت.

جاسمن: ليه يا حاج هو انتم مش معترفين بأن الست بتصلي ذيكم ولا ايه
فارس: شكل أحمد مدلع فريقة
جاسمن: اسمها شكلك انتى مدلعة فريقك
احمد: فارس جاسمن هي قائد الفريق
همام بفخر: ماشاء الله يا بنتى وعرفه بقي تحكمي العيال ديه
شهد: يا عمو ديه قائد جبار والكل بيخاف منها
مر باقي اليوم عادى جدا وفي الليل بعد الجميع الى النوم ولكن لم تتمكن جاسمن من النوم فنزلت الى الأسفل وخرجت جلست فى الجنينة تحت شجرة.

وبعد قليل جاء فارس وجلس بجوارها
فارس: مالك
جاسمن: لا رد
فارس: اهلك عارفين انك هنا
جاسمن: لا رد
فارس: صح اكيد يعنى عارفين
جاسمن: بس اهلي ميعرفوش انا هنا
فارس: ليه هما فين
جاسمن: جدتى وجدو واختى في ايطاليا عيشين هناك
فارس: وامك وابوكى
جاسمن: الله يرحمهم
فارس: اسف مكنتش اعرف
جاسمن: عادى ولا يهمك
جلسو مع بعض فترة من السكوت
فارس: تحبي تشربي قهوة
جاسمن: مع مين
فارس: معايا انا اكيد
جاسمن: ليه انت بتعرف تعملها.

فارس: اكيد طبعا وهعملها كمان على الخشب
جاسمن: هنشوف
فارس: هنشوف
ابتدت فارس فى تحضير القهوة لهم وكان يعتقد بأن جاسمن تنظر له ولكن عندما نظر لها وجدها تنظر إلى السماء فى شرود
فارس: اتفضلي القهوة وقولى رايك
جاسمن: تمام
تناولت جاسمن القهوة وشكرته
وتركته وصعدت الى غرفتها وأخذت دش ونامت بعد أدائها لقيام الليل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة