قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

جاسر زق ديما بعيد عنه بسرعة، و ديما اتصدمت..
جاسر(بعصبية): ازاي تخشي من غير ما تخبطي؟
الموظفة: اسفة يا جاسر بيه بس انا خبطت كتير شكل حضرتك اللي مكنتش مركز...
جاسر(بعصبية): طب غوري من وشي..
الموظفة خرجت، و جاسر بص لديما بغضب...
ديما: في ايه بتبص كدة ليه؟
جاسر(بحدة): مش عايز المحك قريبة مني بعد كدة فاهمة...
ديما: انا عملت ايه؟
جاسر: تخيلي بقي البنت دي هتروح تقول لكام بنت على اللي هي شافته..

ديما: احنا مكناش بنعمل حاجة غلط و كمان انت ابن عمي يعني زي اخويا...
جاسر: قدامي..
ديما: هنمشي؟
جاسر: اومال ايه؟غوري يلا..
ديما(بدموع): مش عايزة حاجة منك، بكرهك..
ديما خدت شنطتها و طلعت تجري و هي بتمسح دموعها...
جاسر(بعصبية): غبية، غوري في داهية...
جاسر قعد كمل شغل...
اما عند الموظفة، طلعت تليفونها و اتصلت بسارة...
الخط اتفتح...
سارة: ها عملتي ايه؟

الموظفة: دخلت عليهم فجأة زي ما قولتيلي لقيت البت قريبة منه اوي و ماسكة قميصه..
سارة(بغضب): انتي متأكدة؟
الموظفة: اه..
سارة: خلاص ماشي..
الموظفة: متنسيش نسبتي..
سارة: متقلقيش..
سارة(بغيظ): و ربي لاوريكي يا ديما جاسر خط احمر..
عند ديما..
ديما خرجت جري و هي مش طايقة نفسها...
ديما(بدموع): انا معملتش حاجة ل ده كله، انا بكرهه.
خالد: ديما..
ديما مسحت دموعها بسرعة و ابتسمت و بصتله..
ديما: اهلا اخبارك؟
دنيا: مالك؟

ديما: مالي اهو انا في قمة الانبساط، انتي انبسطتي؟
دنيا: اه اوي اوي..
خالد: انتي كنتي بتعملي ايه هنا؟
ديما: طنط فتحية خلت جاسر يوريني البلد و جينا المصنع و بعدين انا مليت فقولت امشي.
خالد: طب و جاسر ميوصلكيش ليه؟او يبعت اي حد معاكي..
ديما: لا انا اللي مشيت اتخنقت فجأة...
خالد: طب تعالي هنعدي عليه نأخده و احنا كدة كدة رايحين نتغدي..
ديما: بس..
خالد: يلا..
خالد خد ديما و دنيا و دخلوا المصنع و راحوا لجاسر..

خالد: اخبارك؟
جاسر: تمام، و انت؟
خالد: بخير...
دنيا: طب يلا انا جعانة انجزوا..
ديما: يلا يا خالد..
خالد: يلا يا ابني..
جاسر: تمام يلا بينا..
و الكل مشي جمب بعضه و رايحين للبيت، تليفون ديما رن، الخط اتفتح..
ديما: الو اهلا استاذ شاكر..
شاكر: اهلا يا بنتي، عاملة ايه؟
ديما: بخير، هو في حاجة؟
شاكر: ديما اللي انا عايز اقوله ليكي حاجة صعبة اوي.
ديما: لا قول حضرتك..
شاكر: ...
دنيا: ديما ديما ديمااااااااا..

ديما(بدموع): نعم..
خالد: مالك؟
ديما: مفيش عايزة اروح...
جاسر(بهمس): تافهة..
دنيا: مين استاذ شاكر ده؟
ديما: مش حد، و بطلي اسئلة..
و بعد فترة صغيرة وصلوا للبيت و دخلوا..
فتحية: حمد لله بالسلامة..
الكل: الله يسلمك..
اسماء: اطلعوا غيروا عقبال ما نحط الاكل..
دعاء: انا استويت و انا بعمل صينية البطاطس اللي الهانم بتحبها...
ديما(بابتسامة خفيفة): شكرا يا دعاء..
دعاء: و لا يهمك...
دنيا: هنطلع احنا يا طنط..

دنيا و ديما طلعوا، و كل واحدة غيرت هدومها..
حسن: اومال فين البنات؟
فتحية: طلعوا يغيروا و نازلين...
دنيا: سمو عليكو..
محسن: يا بت بطلي طريقتك دي..
دنيا: No..
تسنيم: طب يلا تعالوا كلوا..
سارة: اه يلا تعالوا..
فيروز: مالك يا ديما ساكتة ليه؟
ديما: no thing..
دنيا(بهمس): دول صعايدة يا هبلة..
ديما: مليش فيه، سيبيني في حالي..
محسن: مالك يا حبيبتي؟
ديما(بدموع): مفيش و محدش يسألني عن اي حاجة، تمام..

عبير: مدلعة زيادة عن اللزوم...
ديما: تمام شكرا..
علاء: ليه بس يا ديما القمر مينفعش يعيط...
حسن(بحدة): كل و انت ساكت يا علاء..
ديما: عن اذنكوا..
ديما طلعت جري على اوضتها..
دنيا: هي خمس دقايق و هتنزل ده انا حافظاها...
و الكل قام من على الأكل، و بدأوا يقعدوا...
ديما: احم طنط اسماء..
اسماء: نعم يا حبيبتي..
ديما(بهمس): هو في لسة اكل؟
اسماء(بابتسامة): اه يا حبيبتي تعالي معايا..
دنيا: امسك حرامي...
ديما: عايزة ايه؟

دنيا: كان مالك يا اسطا؟
ديما: مفيش، بعتذر لاني انفعلت..
جملات: خلاص بقي نجبلك تأكلي..
ديما: لو مكنتيش حلفتي بس..
تسنيم: يا لمضة..
ديما(بضحك): قلبي يا رب..
حسن: انا مشفتش اسرع منك في التقلب..
ديما: لا ده انا واخدة بطولاااات...
الكل قعد يضحك على لطافة ديما، و بدأت تأكل..
و بعدين تليفونها رن...
ديما: مين؟
دنيا: رقم بره البلد..
ديما: احنا نعرف حد بره البلد هاتي..
الخط اتفتح...
دنيا: افتحي الاسبيكر..
ديما: تمام..

ديما: الو..
شخص: يااااااه صوتك بقي رزين كدة امتي؟طول عمرك طفلة..
ديما: افندم، مين حضرتك؟
شخص: انا! للدرجة دي مش عارفة صوتي...
دنيا: ما تنجز يا عم لاحسن نقفل في وشك..
شخص: اه يا دنيا ليه بتيجي عليا كدة، انتي دنيا وحشة و زبالة...
ديما بصت لدنيا بسرعة و بدأت ضحكتهم توسع و صوت ضحكهم يعلي، و الكل مستغرب و خالد و جاسر مضايقين...
ديما و دنيا: علاء الدين الايوبي بني ايه؟
الشخص: بني القلعة...
ديما و دنيا: بني ايه؟

الشخص: بني القلعة..
ديما و دنيا: شُيدت القلعة في العصور؟
الشخص: الوسطي..
ديما و دنيا: اي عصور؟
الشخص: الوسطي..
ديما: وحشتني يا اعز شخص على حياتي..
الشخص: لا انا بؤحرج...
دنيا: انا دنيا وحشة و زبالة يا حقير يا واطي..
الشخص: يععععع بيئة ليه متبقيش بسكوتة كيوتة زي ديما...
ديما: فينك انا بعت ليك كتير و انت مكنتش بترد..
الشخص: حصلت ظروف اينعم عدي 15 سنة بس مستحيل انساكي يا عمري...
ديما: لا انا اللي بؤحرج كدة..

دنيا: انت موحشتنيش خالص...
الشخص: مش مهم انتي المهم البت العسل اللي جمبك..
ديما: حازم بطل احراج...
حازم: مكسوفة؟
حازم: اومال فين محسن و تسنيم؟
محسن: محسن حاف يا زفت..
حازم: قلبي يا رب..
حازم: اه يا جذمة فاتحة الاسبيكر و بتبعيني..
ديما(بدموع): وحشتني اوي و نفسي احضنك، انت فين؟
حازم: اه يا قلب اخوكي لا صعبتي عليا مش جاي..
ديما: رزل و مش عايزاك تيجي و غور في ستين داهية تاخدك انت و كل اللي بيكرهوك...

حازم: يرضيكي يا بطتي..
دنيا: احم احم نحن هنا..
حازم: لا انا بحب ديما بس، و علشان بحب ديما احب اقولك..
حازم: انا راجع مصر بعد شهر و نص يا دودو..
ديما(بفرحة و صريخ): الله و الله العظيم بحبك...
حازم: يا بت بؤحرج...
دنيا: المصاريف ايه اخبارها؟
حازم: اه فهمتك يا دنيا يا وحشة، لا يا بيبي انا بقيت رجل اعمال..
ديما: بجد الف مبروك يا روحي ده كان حلم حياتك...

حازم: ما هو من 15 سنة في بنوتة رقيقة جميلة بحبها اوي قالتلي اسعي ورا حلمك حتى لو على حساب اي شخص حتى لو على حساب فقدانك لاعز احبائك حدد هدفك و حلمك و حققهم...
ديما(بفرحة): ده كلامي اللي انا قولته ليك...
حازم: مخرجش من عقلي...
حازم: بصي يا ديما سجلي الرقم عقبال ما ارجع مصر علشان ورايا اجتماع...
ديما: تمام يا معلمي...
حازم: بحبكوا بحبك يا بطتي بحبك يا دنيا يا وحشة..
دنيا: غور..
حازم: غاير...

ديما: باي خلي بالك من نفسك، بحبك..
خالد: يا خسارة قفلتوا بدري اوي كنتوا تكملوا كلام..
دنيا: ده حازم..
جاسر: حازم يعني عادي نكلمه الحق يا خالد ده طلع حازم...
حسن: خالد جاسر خلاص، مين ده يا ديما؟
ديما: اخويا انا و دنيا..
محسن: يعني متربين مع بعض..
تسنيم: اه و كانوا بيناموا مع بعض و هما صغيرين..

ديما: اه هو اكبر مني باربع سنين و لما اتولدت هو كان بيحبني و بيهتم بيا و هو كان بيهتم بيا انا و دنيا و احنا كبرنا لقيناه قدامنا اخونا اللي بيحمينا اللي بيقف جمبنا بس عائلته توفت و جه عاش معانا كام سنة و بعديها سافر لخاله بس مرضيش يقولي سافر فين...
عبير: اه علشان كدة واخدين على بعض اوي..
ديما: اه عادي ده يعتبر اخويا..
حسن: بس لازم يبقي في حدود في التعامل يا ديما..

دنيا: لا حازم محترم اوي و بيخاف علينا اوي اوي كمان...
جاسر: لا ده طلع محترم يا خالد كنا ظالمينه..
ديما(و هي بتكتم ضحكها): و انت مضايق ليه؟
جاسر: انا مش مضايق..
ديما(بهمس): بأمارة النار اللي هتطلع من رأسه..
دنيا(بهمس): رجالة كدابة..
خالد: يلا كله على النوم...
فيروز: لا خلينا قاعدين شوية...
ديما: تعالوا نلعب اي حاجة..
دعاء: لا انا ورايا مذاكرة و حاجات فوق رأسي مش فهماها...
ديما: وريني كدة..

دعاء: هطلع اذاكر فوق..
دنيا: تمام...
حسن: يلا بكرة في قعدة عرب من الصبح لغاية بليل..
ديما: ممكن نيجي؟
محسن: لا يا ديما مينفعش دي قعدة رجالة..
دنيا: حرام طب نلبس لبس رجالة و نيجي..
فيروز: مستحيل يوافقوا...
حسن: تصبحوا على خير..
فتحية: يلا يا بنات السهر غلط يلا، و كمان مين هيساعدنا بكرة اليوم صعب يلا...
ديما: طيب تصبحوا على خير...
كل واحد راح لاوضته و نام...
و بعدين جاسر حس بحد جمبه فتح عينه..
جاسر: سارة..

سارة: انا بكرهك يا جاسر..
جاسر: ليه بس يا حبيبتي؟
سارة: لانك شخص استغلالي و حقير و مستمتع مع البت المصراوية دي..
جاسر: ابدا..
سارة: اومال كانت بتعمل ايه في اوضة مكتبك و قريبة منك..
جاسر: شكل في جواسيس عندي في المصنع..
سارة: متغيرش الموضوع..
جاسر: يا ستي زرار قميصي وقع و هي اصرت تعمله ليا علشان تجرب..
سارة: و المفروض اصدقك..
جاسر(بحدة): سارة انتي عارفة اني مش بكدب..

سارة(بدموع): انا بخاف عليك يا حبيبي و بغير..
جاسر: خلاص اسف بس انا بحبك و مستحيل ابص لواحدة غيرك...
سارة: طب الحق امشي باي، بحبك..
سارة باسته جمب شفايفه بسرعة و قامت خرجت من الاوضة و جاسر كان مصدوم منها..
جاسر(لنفسه): لا هي عفوية بس عادي غصب عنها..
جاسر(لنفسه): اهدي و نام سارة شريفة...

-في الصباح الباكر...
الساعة خمسة و نص...
دنيا: يا زفتة انتي يا بت..
ديما(بنوم): عايزة ايه؟
دنيا(بنوم): مصحين كل ستات البيت انجزي قومي..
ديما(بنوم): طب ما انا مش ست بيت..
دنيا: و حياتك انا نفسي انام بس قومي ده امر، طنط فتحية متغيرة و بتتعامل بحدة مع الكل..
ديما: طب انا مالي...
فتحية(بحدة): انك بنت عائلة القاضي قومي..
ديما: لا..
فتحية: هتضربي قومي..
دنيا: يا بت قومي دي عنيها بطلع نار...
ديما: حاضر حاضر..

ديما قامت و خدت دوش و بدأت تفوق...
ديما لبست شورت قصير اسود و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة و مبين جزء بسيط من بطنها و لبست كوتشي و رفعت شعرها على شكل كحكة..

دنيا لبست بنطلون ضيق باللون الجينز و تي شيرت باللون الاسود بنص كم و كوتشي ابيض و عملت شعرها ديل حصان..
ديما: انا بكره الدنيا دي، اه اصحي ليه انا الساعة خمسة..
اسماء: متتكلميش و روحي لفتحية تقولك هتعملي ايه...
ديما: طنط فتحية المفروض اعمل ايه؟
فتحية: انتي و دنيا و دعاء و فيروز و سارة تنضفوا كل البيت و الجنينة...
ديما: و الله حرام البيت واسع اوي...
تسنيم: ديما يلا...
دعاء: تعالوا تعالوا..

دنيا: طب نأكل طب...
جملات: تعالوا يا حبايبي..
البنات قعدت تأكل و بعدين بدأت تقوم تنضف البيت..
دعاء: ايه يا سارة ما تقومي اعملي معانا...
ديما(بصريخ): يا غبي...
جاسر(بخضة): في ايه؟
ديما: بكرهك بهدلت الحتة اللي انا مسحتها...
جاسر(ببرود): مكنش قصدي..
فيروز: يا ابيه سارة مش عايزة تقوم تعمل معانا..
سارة: لا ابدا كنت بس مريحة علشان تعبانة..
ديما: اتفضل امسحها بقي..
جاسر: افندم؟
ديما: امسح اللي وسخته..

جاسر: انسي، و انتي يا سارة قومي اشتغلي معاهم..
سارة(بحب): حاضر..
ديما: طب و ربي لاربيك يا جاسر..
جاسر(ببرود): مستني اشوف ردة فعلك يا طفلة..
جاسر سابها و مشي، و ديما رمت المكنسة و المساحة من ايديها...
ديما: شخص غليظ حقير حيوان مش متربي..
فتحية(بحدة): انا شايفة مسخرة هنا، و انتي يا سارة اطلعي نضفي الجنينة مع دنيا بره...
ديما: يا طنط ابنك الرزل بهدل اللي انا مسحته...
فتحية(بحدة): خلاص نضفوه تاني..

تسنيم: بنات يلا انجزوا، حد يروح يحلب الجاموسة...
عبير: يلا يا ديما..
ديما(بصدمة): نعم!
عبير: يلا يا ديما...
فتحية: هي متعرفش خلي سارة..
عبير: تتعلم..
ديما: خلاص هروح، فين؟
سارة: تعالي اوريكي..
سارة ودت ديما مكان الزريبة و بصت ليها بشماتة..
سارة: باي باي يا بسكوتة...
سارة سابت ديما و مشيت و ديما فضلت واقفة مكانها بتفكر...
دنيا: ناولني البتاعة دي...
دنيا(بزعيق): يا زفت انجز...
خالد: افندم!

دنيا(باحراج): ايه ده هو انت؟اسفة كنت اقصد العامل لاني مبحبش حد يطنشني..
خالد: طيب، عايزة ايه؟
دنيا: مقص الشجر..
خالد: بتعرفي؟
دنيا: اه...
خالد: بس في عامل مخصص لكدة..
دنيا: لا انا قولتله انا هعمل..
خالد: خدي..
دنيا بدأت تظبط الشجر باحتراف و خالد معجب بيها، و طريقة تصرفها...
خالد: برا؟و عليكي..
دنيا: شكرا..

-في الزريية عند ديما..
ديما: ما انا مفهمتش حاجة من النت، اعمل ايه؟
ديما: انا شوفتها في التلفزيون...
ديما حاولت تقرب من الجاموسة و هي خلاص هترجع..
ديما: لا لا مستحيل..
ديما: بس لازم اعمل كدة..
ديما: لا انا هموت لا...
ديما: يا ربي اعمل ايه ده ايه القرف ده؟
ديما و هي ماشية اتكعبلت و صرخت جامد و قعدت تعيط، و كان جاسر قريب من المكان اللي هي فيه..

جاسر دخل بسرعة على الصوت و اول ما دخل مقدرش يتمالك نفسه من الضحك...
جاسر(بضحك): و ربي لازم اصورك و اذلك بالصورة دي...
ديما(بعياط): بتضحك عليا عيل رزل...
ديما(بعياط): ريحتي بقت مقرفة، عاااااااااااااااا..
جاسر(بضحك): ده عطر يا بنتي..
ديما(بصريخ): هتفضل تتفرج عليا كتير قومني..
جاسر: طب ما تقومي نفسك..
ديما: عااااااااااااااااااااااااااااا
جاسر: خلاص خلاص...
جاسر قرب من ديما و مسك ايديها..

جاسر(بضحك): لا حقيقي بقيتي جموسة...
ديما ضربته على صدره كتير و هي بتعيط...
ديما(بعياط): حرام عليك، ربنا يسامحك...
جاسر: طيب تعالي اروحك...
ديما: لا لازم امسح القرف اللي على رجلي ده...
جاسر: ده لوحة فنية يا ديما حرام تمسحيه..
-ديما زقته و ضربته تاني على صدره و هي بتزقه هما الاتنين اتزحلقوا تاني و جاسر مسك ديما من خصرها وقع هو على ضهره و هي فوقه...
سارة: الله الله...
ديما: شوفتي ايه اللي حصل ليا؟

جاسر قوم ديما بسرعة من عليه و قومها و قام وقف..
سارة: لا شوفت اللي انتي بتحاولي تعمليه..
ديما: انا عملت ايه؟انا وقعت و اتزحلقت...
سارة: و الله..
ديما: في ايه انا عملتلك حاجة؟
سارة ضربتها قلم على وشها، جاسر اتصدم..
ديما(بصدمة): انتي ازاي تمدي ايدك عليا؟
سارة: زي ما انتي بتمدي ايدك على ممتلكاتي..
جاسر: سارة ديما خلاص محصلش حاجة..
ديما: فعلا لسة محصلش حاجة بس هيحصل..

ديما ضربت سارة قلم و زقتها على الارض هي كمان اتبهدلت، ديما سابتهم و مشيت...
جاسر: انتي كويسة؟
سارة: بنت ال...
جاسر: سارة انتي اللي غلطانة و فهمتي غلط...
سارة(بدموع): انت مبقتش تحبني..
جاسر: متقوليش كدة، هي وقعت و انا كنت بمسكها روحنا وقعنا بس...
جاسر و سارة رجعوا على البيت...
تسنيم(بصدمة): ايه ده يا ديما؟
دنيا(بضحك): مش شايفة انه فضلات الجموسة و لا البقرة...
دعاء(بضحك): لا لا بموت مش قادرة حد يلحقني..

فتحية(بحدة): انتوا لسة مخلصتوش..
و بعدين بصت على ديما اتصدمت من منظرها..
فتحية: هو انتي بدل ما تجيبي لبن من الجموسة جبتي فضلاتها...
فيروز(بضحك): معلش تعيشي و تتعودي...
ديما(بصوت عالي نسبيا): اخرسوا محدش يتكلم..
خالد: فين...
خالد لسة هيكمل كلامه شاف ديما اتصدم من منظرها..
خالد: مين اللي عمل فيكي كدة؟
دنيا(بضحك): واضحة الجموسة...
خالد(بصدمة): و ايه اللي عمل كدة في جاسر و سارة..

كانوا جاسر و سارة لسة داخلين من باب البيت و الكل شافوهم الكل قعد يضحك...
جاسر: بطلوا زرافة، اختك السبب..
عبير: يا تري السنيورة حلبت الجموسة؟
عبير(بصدمة): ايه اللي غرقكوا انتوا التلاتة كدة؟
ديما: انا طالعة اغير مش طايقة نفسي...
دنيا: اكيد يا روحي دي فضلات..
ديما: و ربي لانفخك لما افوق..
ديما طلعت جري خدت دوش و جاسر و سارة عملوا زيها، و بعدين نزلوا...
حسن: حد يفهمني ايه اللي دعاء قالته ده؟

ديما: مفيش يا عمو طنط عبير قالت اروح احلب الجموسة وانا معرفش فجبت الطريقة من على النت و حاولت بس اتزحلقت و لقيت جاسر دخل كان بيقومني اتزحلق و سارة كانت جاية تشوفني بس مخدتش بالها و اتزحلقت...
حسن: خلاص حصل خير..
ديما: اخبارك يا بابا؟
محسن: بخير يا حبيبتي..
حسن: طب كل حاجة جهزت؟
فتحية: ايوه يا حاج الجنينة و البيت اتنضفوا و الاكل جهز ناقص بس الرجالة تيجي..
حسن: تمام...
حسن: فين الزفت علاء؟

عبير: نايم يا حاج..
حسن(بعصبية): صحيه يا ام علاء راجل اسم بس...
عبير: حاضر يا حاج..
عبير طلعت لعلاء اوضته...
عبير: انت يا زفت يا زفت..
علاء(بنوم): خير؟
عبير: قوم انجز...
علاء: ليه؟
عبير: علشان خاطر عمك مش قولتلك لازم تبقي انت الكل في الكل يا حيوان انت..
علاء: طب ما انا بعمل كدة..
عبير: ازاي يا زفت؟
علاء(بخبث): ديما..
عبير: اه يا خسارة تربيتي فيك...
علاء: اصبري بس...
عبير: ايه؟

علاء(بخبث): عم محسن معاه فلوس على قلبه في القاهرة و شركات و عنده هنا ورث بعد ما يموت مين هيورث بنته انا لو اتجوزت بنته هاخد كل ده..
علاء(بخبث): يبقي انا اضحك على البت بكلمتين و اتجوزها و اخد كل فلوسها...
و فجأة الباب اتفتح...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة