قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

عبير(بخضة): هو انتي؟
سارة: اه في ايه اتخضيتوا ليه؟

علاء: مفيش...
سارة: براحتكوا، يلا انجز علشان تقعد..
علاء: تمام...
عبير: هفكر و ارد عليك يا علاء..
علاء: ماشي..
علاء قام و غير هدومه و نزل للرجالة تحت...
حسن: يلا كل الستات على المطبخ..
فتحية: يلا يا بنات يلا..
كل الستات دخلت على المطبخ، و جم الرجالة و قعدوا...
دنيا: بس انتي كنتي جامدة يا طنط فتحية النهاردة..
تسنيم: دنيا عيب..
فتحية: سيبيها...
دعاء: هو ايه اللي هيحصل بره؟
اسماء: منعرفش..

ديما: طب بليز انا اللي اطلع الاكل و كل حاجة علشان اعرف و اشوف...
جملات: بلبسك ده معتقدش..
ديما: انا لابسة جيية اهو و تي شيرت..
عبير: هي دي جيبة رجلك باينة و التي الشيرت محددك...
ديما: ده لابسي و مش هغيره، بليز بليز يا طنط فتحية..
فيروز: محدش هيرضي..
دنيا: طب انا...
جملات: انيل منها يا حبيبتي بنطلون و تي شيرت بحمالات كمان...
دنيا: ايه الاحراج ده؟
ديما: كلمتي..
دنيا: و ايه يعني؟
ديما: متقولهاش..

سارة: ما تسكتي منك ليها..
تسنيم: في ايه يا سارة هما عملولك حاجة؟
دنيا: هو انتوا ليه مش عندكوا خدامين؟
ديما: مش محتاجين في واحدة اهي...
دنيا و دعاء و فيروز فهموا قصدها قعدوا يضحكوا..
فتحية: بنات صوتكوا...
سارة(بغيظ): قصدك مين يا بتاعة انتي؟
جملات: خلاص، و احنا عندنا خدامين بس بنوديهم اسبوع راحة كل ستة شهور، و هما هيرجعوا كمان يومين...
اسماء: و اسااسا احنا بنحب نعمل كل حاجة بايدينا..
فتحية: يلا خدوا الشاي..

ديما جريت خدت الصينية و بصت ليهم بلطافة..
ديما: علشان خاطري...
فتحية: روحي يا ديما بس حاولي تنزلي الجيبة شوية تستر اي حاجة...
ديما: حاضر حاضر..
- ديما كانت لابسة جيبة باللون الكشميري لغاية الركبة و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة و مسيبة شعرها و روچ هادئ و كوتشي ابيض..
ديما خرجت و راحت ناحية الرجالة، و اول ما خرجت شهقت و كانت هتوقع الصينية بس جاسر مد ايده سند بيها الصينية...
جاسر(بهمس): متخافيش خشي يلا...

ديما(بخفوت): انتوا بتاجروا في السلاح؟
جاسر(بهمس و حدة): خشي يا ديما جوا...
-جاسر مسك منها الصينية و حطها و لاحظ نظرات كل اللي قاعدين لديما و بص لديما بغضب و مسكها من دراعها جامد و راح بيها ناحية الستات...
جاسر(بعصبية): مين اللي خلاها تتزفت و تخرج؟
فتحية: حصل ايه؟
عبير: كانت بتغري الرجالة اكيد..
جاسر(بحدة): دي متظهرش طول القعدة فاهمين..
-جاسر زق ديما ناحية فيروز و فيروز حضنت ديما اللي كانت بتعيط...

تسنيم: اهدي بس، و قولي حصل ايه؟
ديما(بعياط): انا خرجت لقيت قدامهم سلاح كتير، مكنتش اعرف انكم بتاجروا في السلاح..
اسماء: مش كدة اهدي هنفهم...

-عند الرجالة...
واحد: هي مين الفرسة؟
حسن(بحدة): ملكش دعوة بيها...
كبير العائلة التانية: هي مش دي السائحة اللي انت قولت عليها...
محسن: لا دي تبقي بنتي، بس كنا عايشين في القاهرة...
شاب: ايه ده انت خلفت غير خالد؟!
خالد: مش نتكلم في المهم و لا ايه؟
جاسر: يا ريت...
حسن: عايز ايه يا محروس و ايه لازمة الاسلحة دي؟

محروس(كبير العائلة): انا جاي اعرض عليك صفقة احنا بنشتغل مع ناس كبار في القاهرة و عارض علينا صفقة سلاح، ايه رأيك نشتغل مع بعض و ننسي العدواة..
حسن: لا يا محروس انا مش ببيع سلاح، و عرضك مرفوض و العدواة انت اللي بدأتها...
محروس(بغضب): ده كلامك يا حسن؟
حسن: اه و اخر الكلام لو انا لقيت عليك حاجة هروح ابلغ البوليس احذر مني..
محروس: انا و انت و الايام بينا...
محروس: يلا يا رجالة..

محروس خرج هو و كام واحد و في ناس لمت الاسلحة و مشيت وراه...
جاسر: ايه ده مش بيحسوا؟
علاء: ما هما اكيد بيكسبوا كويس يا عمي..
خالد: علاء الزم حدودك و لاحظ كلامك...
محسن: هو ايه اللي حصل لديما؟
جاسر: دي بنت غبية اوي اسف يعني يا عمي..
ديما: لا مش غبية..
اسماء: هو ايه اللي حصل؟
جاسر: انتي اغبي واحدة شوفتها في حياتي..
ديما(بغضب): جاسر و الله لو قولت الكلمة دي تاني هنزعل بجد..
جاسر: على اساس يهمني زعلك...

سارة: بس بس بس..
حسن: ما تسكتوا شوية...
دنيا: ناس غريبة..
خالد: بعد كدة ما تحكميش على حاجة من نظرك انتي يا ديما، كنتي تفهمي..
ديما: يعني اشوف سلاح و عايزني مخافش...
محسن: يا حبيبتي هما كانوا عارضين علينا بس احنا اللي رفضنا...
ديما: خلاص انا مالي الله...
دعاء: احسن انهم ماكلوش احنا ناكل...
دنيا: اه عندك حق..
فيروز و ديما: هجووووووم..
و كل البنات جريوا على المطبخ و بدأوا يأكلوا...

تسنيم: اسفة من ساعة ما ديما و دنيا جم البيت اتغير..
جملات: متقوليش كدة دول محليين البيت و الله..
اسماء: دول نسمة و الله..
فتحية: ربنا يخليهم ليكي..
جاسر: يا حاج بالنسبة للموضوع اللي قولته ليك..
حسن: بليل يا جاسر..
جاسر: تمام..
خالد(بهمس): اخيرا هتتجوز..
جاسر(بهمس): مش مطمن ده من الصبح باصص ليا...
خالد(بهمس): بيفكر يا حمار...
ديما: مين هيفرجني على باقي البلد؟
علاء: انا ايه رأيك؟
ديما: تمام...

خالد: ليه لتكون اخوها مثلا، انا هفرجها هي و صاحبتها..
عبير: طب ما جاسر خرج مع ديما لوحدهم...
خالد: لاننا بنثق فيه..
جملات: خالد عيب...
علاء: عمي محسن عمي حسن كنت عايزكوا..
حسن: خير؟
علاء: ضروري...
حسن: ورايا...
علاء و حسن و محسن دخلوا اوضة المكتب...
محسن: اتكلم..
علاء: انا كنت طالب ايد ديما من حضرتك يا عمي...
محسن بص لحسن و حسن ردله نفس البصة...
محسن: هفكر و اقولك...
علاء: تمام شكرا يا عمي...

ديما: ننجز بقي عايزة اتفرج على باقي البلد..
دنيا: انا مش قادرة بكرة...
ديما: لا و الله اعيط...
خالد: انا ورايا شغل..
علاء: هوديكي...
محسن: جاسر روح مع ديما...
جاسر: بس انا ورايا شغل مع خالد...
حسن: مش مشكلة يا جاسر...
جاسر(بغيظ مكتوم): تمام، قدامي..
سارة: و انا هاجي معاكوا...
فتحية: لا انا عايزاكي معايا تعالي..
سارة: بس...
ديما: انا هجيب شنطتي..
جاسر خد ديما و خرجوا تتفرج على البلد...

جاسر: خير عايزة تروحي فين؟
ديما: عايزة اشوف الفلاحين و اكل فاكهة...
جاسر: اتفضلي قدامي..
ديما: طب ممكن اطلب طلب؟
جاسر: خير؟
ديما: غير العباية بتاعتك و البس بنطلون و تي شيرت...
جاسر نظرته بقت حادة و قرب من ديما و ديما قعدت ترجع لغاية ما لزقت في الحيطة و جاسر قدامها و مش بيفصل بينهم الا حاجات بسيطة...
ديما: ابعد...

جاسر(بحدة): اياكي تقولي الكلام ده تاني انا كدة و مش هتغير و مش هيجي على اخر الزمن اتغير علشان واحدة ست و انا مفتخر بإني بلبس جلابية...
ديما: طب انا مالي كان مجرد طلب او اقتراح براحتك الله، ابعد بقي..
جاسر بعد عن ديما و مشي و هي وراه...
جاسر(باستفزاز): ده مكانك يا ديما ورايا مكانك ورا الرجالة...
ديما(بعصبية): النتيجة بتتغير في ثواني...
ديما جريت من قدام جاسر و بقت مسبقاه بكام خطوة...

جاسر: معندكيش ثقة في نفسك...
ديما: بالعكس...
جاسر: تمام...
جاسر: امشي يمين..
ديما: تمام..
ديما: يا ابني ما تفك ام تكشيرتك دي...
جاسر: يا ستي انا مش طايقك اعملك ايه؟
ديما(بطريقة مسرحية): بكرة تندم يا جميل...
جاسر: انتي علطول تافهة؟
ديما: اه، تعرف احلي حاجة فيا ايه؟
ديما: انا قولت كدة برضو، احلي حاجة فيا انه لو حد قالي حاجة تضايقني مستحيل اتكسر قدامه، فهمت يا جسورة...
جاسر: متقوليش جسورة دلع مايع زي اسمك...

ديما: انا مقولتلكش اتكلم عن اسمك...
ديما بصتله بمعني انها قصفت جبهته...
جاسر: غوري...
...
-في مكان تاني...
دنيا كانت طالعة بسرعة على السلالم خبطت في خالد...
دنيا: آه مش تحاسب...
خالد: انتي اللي طالعة جري...
دنيا: تمام..
خالد: كنتي بتجري ليه؟
دنيا: طالعة اكلم صاحبي..
خالد(بعصبية): انتي متحملة نفسك كدة و انتي بتكلمي الولد ده و الولد ده متعرفيش ان في حاجة اسمها حساب او اي حاجة...

دنيا: انا مسمحلكش انا بنت مؤدبة و محترمة و كمان انت مش ابويا علشان تقولي كدة...
دنيا زقت خالد و طلعت جري على اوضتها، و خالد كمل طريقه و هو متعصب...

-في مكان تاني...
شاب: و ده هنخليه يقبل ازاي؟
محروس: لازم نكسره...
شاب: ازاي؟ده كان بيتكلم بدون نقطة خوف...
محروس: البت بته(بنته)المصراوية...
راجل: بس يا ابوي...
محروس: ايه يا مازن مش هتقدر؟
مازن: اكيد هقدر يا ابوي..
محروس: عفارم عليك...
مازن: بس دي ادخلها ازاي؟
محروس: هقولك تعمل ايه...

-في مكان تاني...
تسنيم: بص يا حبيبي براحتك انت انت ابوها و اكيد شايف الصالح ليها...
محسن: يعني اوافق؟
تسنيم: براحتك يا حبيبي هو اكيد محترم اينعم فيه صفات وحشة بس ديما هتعرف تغيره...
محسن: و كمان هو هيحميها بعد ما اموت صح؟
تسنيم: هيعتمد على نفسه اكيد...
محسن: طب لو هي رفضت؟
تسنيم: هنحاول نقولها اي حاجة توافق..
محسن: يا رب توافق...

بعد فترة..
الكل بقي موجود في البيت و حسن قاعد مترأسهم كلهم، و في اللي متوتر و في اللي قلقان و في اللي خايف، و في اللي مش فاهم حاجة...
حسن: انا جمعتكوا النهاردة لان في قرار مهم اتأخد..
فتحية: اتفضل يا حاج...
حسن: كتب كتاب جاسر و ديما الخميس الجاي..
جاسر و ديما اتصدموا لدرجة انهم فضلوا مصدومين مش عارفين يستوعبوا الموضوع...
دنيا و خالد و علاء و سارة و عبير و دعاء و فيروز اتصدموا...

ديما(بصدمة): حضرتك بتضحك معانا صح؟
محسن: لا عمك بيتكلم صح..
جاسر(بصدمة): طب بالنسبة ل...
حسن: انسي و ده امر و خلاص البلد زمانها كلها عرفت...
ديما(بعصبية): انا مش موافقة، ده احنا مش بنطيق بعض مش بنطيق بعض و احنا ولاد عم هنطيق بعض و احنا متجوزين...
تسنيم: ديما والدك موافق...
جاسر كان بيبص لسارة اللي بصاله بغضب، و خالد باصص بحزن على صاحبه و اخته، دنيا مكنتش عارفة تعمل ايه..

حسن: ده امر موافقين مش موافقين ده امر، و قولتلكوا زمان البلد كلها عرفت و انا مش هرجع في كلمتي...
ديما سابتهم و جريت على اوضتها و دنيا و دعاء و فيروز وراها...
جاسر(بحزن): اللي تشوفه يا حاج، عن اذنك...
جاسر مشي و خرج وراه خالد...
سارة قامت مشيت على اوضتها بغضب...
علاء: بس مش المفروض ديما تبقي من نصيبي...
حسن: انا قولت اللي عندي...
عبير: بس ده ظلم...
اسماء: من امتي الحاج بيظلم...

عبير و علاء قاموا مشيوا، و كل اللي قاعد بص لبعضه...
جملات: هنعمل ايه؟
محسن: مش عارف...
اسماء: هتوافق..
حسن: هتوافق غصب عنها...
تسنيم: يا حاج...
حسن: خلص الكلام...
حسن قام مشي و كل واحد راح على اوضته...

عند ديما و البنات...
ديما(بعياط): ده حتى مهمهوش اني مش موافقة..
دعاء: يا ديما للاسف هنا مينفعش البنت ترفض...
ديما: ده ظلم...
دنيا: طب ايه رأيك تهربي؟
فيروز: لا طبعا و تجيبي لاهلك العار لا...
دعاء: و الله جاسر ده طيب و هيحافظ عليكي..
ديما(بعياط): مش هسلم روحي و نفسي لشخص بيكرهني و مش بيطقني و انا مش هتجوز واحد انا مش بحبه او حتى مش حاسة من ناحيته بقبول...

فيروز: للاسف هي دي الدنيا هنا يا ديما، البنت لابن عمها..
ديما: مليش دعوة، انا مش من هنا و مش متربية هنا هنا مفيش حياة هنا الحياة منعدمة، هنا مفيش حرية..
دعاء: طب حاولي تتقبلي الموضوع بابا مش هيتراجع عن قراره، و كمان خلاص الفرح كمان يومين بالظبط..
ديما(بعياط): كمان؟يعني الفرح كمان يومين من غير ما يأخدوا رأيي.
فيروز: الناس خلاص عرفت يعني مش هينفع نلغي الفرح و مفيش وقت، النهاردة تعتبر خطوبة..

ديما(بعياط): بليز حد يتصرف...
دنيا قعدت جمبها و حضنتها و ديما قعدت تعيط كتير لغاية ما نامت...
دعاء(بهمس): نامت؟
دنيا(بهمس): اه...
فيروز(بهمس): طب نيميها على السرير براحة..
البنات نيموا ديما على السرير، و دعاء و فيروز كل واحدة راحت لاوضتها، و دنيا قعدت جمب ديما...

عند جاسر و خالد...
خالد: عارف انه صعب، بس زي ما هو صعب ليك هو صعب لاختي برضو يا جاسر...
جاسر(بحزن): انا بين نارين يا خالد، رضا ابويا و لا حبيبتي...
خالد: انا عايزك ترفض لاني مش عايزك تتظلم انت و اختي، بس مش قادر اقولهالك يا صاحبي لانه قرارك انت..
جاسر(بحزن): مش عارف اعمل ايه؟
جاسر(بحزن): هو مُصر على اني اخسرك و اخسر حبيبتي، مع اني و الله طلبت ايد سارة منه...
خالد: هتتحل يا صاحبي هتتحل...

جاسر(بحزن): مش عارف اعمل ايه يا رب يا رب..
جاسر: خلاص روح يا خالد...
خالد: مش هقدر اسيبك...
جاسر: روح علشان خاطري..
خالد: لا طبعا...
جاسر: ريحني و روح...
خالد: لا بقي هفضل معاك...
جاسر: طب انا طالع انام...
خالد: مش هسيبك الا لما اشوفك نايم..
جاسر(بابتسامة باهتة): تسلم يا صاحبي..
خالد: مفيش شكر ما بينا احنا اخوات، انا حاسس انك انت و ديما هيبقي في تقبل شوية، و هتعدوا...
جاسر: يا رب..

جاسر طلع نام، و خالد راح لديما...
خالد دخل من غير ما يخبط...
دنيا(بخضة): انت!
خالد لف جسمه بسرعة و اتوتر...
خالد: اسف مكنش قصدي...
دنيا: عايز ايه؟
خالد: كنت عايز اطمن على ديما...
دنيا: طيب لف..
خالد: طب كملي لبسك الاول..
دنيا: لا انا بنام كدة...
خالد(برفعة حاجب): نعم!
دنيا: ملكش دعوة، انا هدخل الحمام و انت لما تخلص خبط و امشي..
خالد: تمام...

دنيا كانت لابسة حاجة شبه القميص بحمالة رفيعة و قصير لغاية الركبة و لفت شعرها كحكتين...
دنيا دخلت الحمام، و خالد قرب من سرير ديما و ملس على شعرها...
خالد: اسف مش عارف اعمل حاجة...
خالد: مش قادر اتصرف...
خالد: سامحيني..
خالد باس رأس ديما، و قام خبط على باب الحمام...
دنيا: خلاص تمام..
خالد: حلي بالك منها...
دنيا: مش هتوصيني على اختي..
خالد: شكرا..
خالد مشي و دنيا خرجت نامت جمب ديما...

-في مكان تاني...
عبير: ها يا زفت هتعمل ايه؟
علاء: معرفش...
عبير: ازاي متعرفش، ها رد؟
علاء: طب ازاي؟لازم نخطفها قبل الفرح..
عبير: مش هنعرف، الفرح كمان يومين..
علاء: يبقي بعد الفرح بكام يوم نخطفها و المسها و لما ترجع اكيد جاسر كراجل مش هيقبلها و هتبقي عار على العائلة، و بعدها انا اتطوع و اتجوزها و برضو الفلوس راجعة لينا...
عبير: فكرة حلوة عفارم عليك يا علاء...
علاء: عيب عليكي..
...

سارة كانت غضبانة و ماشية في الاوضة زي التور الهائج و قاعدة عمالة تتوعد لديما و تشتمها..

-في الصباح الباكر...
تسنيم: ديما حبيبتي يا ديما قومي..
ديما(بنوم): نعم..
تسنيم: قومي يا حبيبتي علشان نختار فستان الفرح..
ديما(بصدمة): فرح مين؟
تسنيم: هو انتي نسيتي؟
ديما افتكرت كل حاجة حصلت امبارح و اللي عمها قاله..
ديما: قصدك كفني..
تسنيم(بحزن): ديما اعرفي اننا بنعمل الصالح...
ديما: ماما انا مش موافقة بليز متجبرونيش...
تسنيم: غصب عني، عمك مش هيرجع في كلمته...
ديما(بفتور): ماشي...

ديما سابتها و دخلت الحمام و خدت دوش و خرجت..
لبست فستان باللون الاسود بحمالة عريضة و مفتوح من ورا و قصير لغاية الركبة و صندل أحمر بكعب و سيبت شعرها و خدت شنطة سوداء..
ديما نزلت لقت الكل قاعد على السفرة راحت قعدت بصمت و هدوء، و بدأت تأكل...
حسن: جاسر خالد هتروحوا مع الستات علشان الفستان..
خالد: اللي تشوفه يا عمي...
حسن: مسمعتش يا جاسر..
جاسر(بحزن): براحتك يا حاج...

محسن: عايزة تشتري فستان فرحك من فين يا حبيبتي؟
ديما(بهدوء): معرفش...
دنيا: هننزل مصر يا عمو صح؟
محسن: اه و هنجيب هدوم ديما كلها هنا..
دنيا: خلاص انا عارفة هنشتري من فين...
تسنيم: ماشي يا حبيبتي...
حسن: يلا قوموا...
عبير: انا مش راحة...
سارة: و انا كمان...
اسماء: احسن خليكوا هنا بقي علشان الحاج...
فتحية: يلا يا بنات...
الكل قام من على الاكل و خرجوا بره البيت..
-جاسر معاه فتحية و اسماء و دعاء و فيروز...

-خالد معاه جملات و تسنيم و ديما و دنيا...
و بدأت العربيات تتحرك و توصل للقاهرة و راحوا على بيت ديما بعد فترة...
تسنيم: يلا علشان نلم هدومك يا ديما..
اولفت(مامت دنيا): هو فعلا ديما هتتجوز؟
تسنيم: اه يا اولفت...
اولفت(بفرحة): الف مبروك يا حبيبتي...
اولفت راحت حضنت ديما و باستها...
دنيا: خلاص يا امي...
ناصرة: اتفضلوا عصير...
تسنيم: يلا يا ناصرة ساعدي ديما و هي بتحضر هدومها...
ناصرة: تمام...

ناصرة: يلا يا ديما...
ديما قامت بكل هدوء و وراها دنيا و دعاء و فيروز...
و بدأوا يجهزوا الشنط و الهدوم و الحراس خدوهم..
خالد(لتخفيف الجو): ايه يا بنتي دول كلهم شنط دول 9 شنط...
ديما: اسفة...
خالد: لا يا ستي على قلب جاسر زي العسل، و لا ايه؟
فتحية: طب يلا علشان نلحق نرجع قبل الليل...
دنيا: اه في اوتليه ديما بتحبه يلا بينا...
دنيا وصفت الطريق لخالد و وصلوا...
فتحية: خليك هنا انت و جاسر...

اسماء: اه و جيبوا اكل البت ماكلتش..
خالد: تمام، بس اختاروا فستان محترم...
اسماء: اكيد يا ابني...
دنيا: بصي ده يا ديما...
ديما: حلو..
دعاء: بصي جيبي حاجة مقفولة احسن...
دنيا: ليه ده فرحها؟
فيروز: اينعم هيبقي ستات بس، بس مش هيفهموا في الكلام ده...
تليفون ديما رن، الخط اتفتح..
ديما: الو ايه الاخبار؟
شاكر: زي ما قولتلك...
ديما: طب المفروض ايه اللي يحصل؟
شاكر: ان حضرتك تتجوزي...
ديما: خلاص ماشي، شكرا معلش تعبتك...

-Flash back...
-لما شاكر اتصل بديما و قالها في حاجة عايز اقولهالك..
شاكر: الصراحة يا انسة ديما والد حضرتك في خطر..
شاكر: والد حضرتك لازم عملية ضروري و كل ما بنتأخر الخطر بيزيد...
شاكر: لكنه قال مش هعمل العملية الا لما اطمن على بنتي في بيت جوزها...
شاكر: لازم في اسرع وقت تنقذي والدك او على الاقل اقنعيه يعمل العمليه...
شامر: عارف ان كلامي صعب، بس فكري...
-Back..
دنيا: يا بت يا بت..
ديما: ايه؟
دنيا: شوفي ده..

ديما: هاتي..
ديما خدت الفستان و دخلت تلبسه و خرجت...
فتحية: انتي قمر اوي في اللون الابيض بس مفتوح يا ديما معلش شوفي غيره...
ديما: بس ده عجبني يا طنط...
تسنيم اتصدمت لما ديما اختارت الفستان...
تسنيم(بفرحة): و ماله يا حبيبتي خلاص هنجيبه...
اسماء: بس خالد قال انه لازم يبقي حاجة محترمة..
جاسر(بضيق): خلصتوا؟
بس لما كان بيكلم كانت ديما بتلف بالفستان و مبتسمة، و جاسر انبهر جدا بجمال الفستان عليها..

خالد: احم احم، ايه بتعيد وجهة نظرك؟
جاسر: مش كدة انا مش هظلم اختك معايا و هتقبلها لاني مش هظلم اخت صاحبي ابدا...
خالد: اصلي، عارف انه صعب بس ده قدر و محدش عارف الخير فين...
دنيا: ايه رأيكوا؟
جاسر: ايه المسخرة دي؟البسي حاجة محترمة و مقفولة...
ديما: و انا بقي مصممة على ده...
جاسر: ديما متخلنيش اقلب عليكي..
ديما: هتعمل ايه يعني؟
جاسر: خالد انا ماسك نفسي بالعافية...
خالد: ديما غيريه...
ديما: لا..
جاسر: تمام...

جاسر مسك كوباية العصير اللي كانت موجودة و رماه على الفستان...
جاسر: دلوقتي لسة عايزاه؟
ديما(بصدمة): انت عملت ايه يا حيوان؟
جاسر(ببرود): قولتلك غيريه بالحسنة..
جاسر و خالد سابوهم و مشيوا...
فتحية: معلش يا حبيبتي هو ميقصدش...
اسماء: خلاص متزعليش...
دعاء: ده في فساتين كتير هنا...
دنيا: بصي ده...
ديما قامت بعصبيك و قعدت تدور على فستان تاني لغاية ما اختارت واحد...

ديما: انا هدخل اقيسه مقاسي هاخده مش مقاسي هشوف واحد غيره..
ديما دخلت قاست الفستان و مخرجتش ليهم و بعدين قلعته و لبست هدومها و خرجت...
جملات: ها؟
ديما: ده اللي انا هأخده وبدون نقاش بس..
جملات: نادي جاسر يدفع...
ديما: لا مش هخليه يدفع و كمان انا مش مسئولة منه، انا اللي هدفع...
دعاء: انا خلاص ناديته...
دنيا: الطرحة و التاج..
فيروز: ايوه صح...

ديما راحت تختار التاج و الطرحة و الجذمة، و بعدين جاسر جه و دفع حساب الفستانين، و خرج بكل برود..
و بعدين الكل ركب العربيات و اتحركوا...
خالد: هنقف استراحة نص ساعة...
جملات: ماشي...
ديما: هنزل اشم هواء، ديما سابتهم و نزلت اتمشت في الطريق و كان الجو ليل...
جاسر: حد عايز حاجة اجيبها ليه؟
فتحية: جيب اكل لينا...
جاسر: تمام...
جاسر نزل من العربية...
جاسر: خالد خليك هنا رايح اجيب اكل و اجي...
خالد: تمام...

جاسر راح ناحية زي مكان فندق صغير(فيه اكل و مكان للاستراحة) كان جمبهم...
جاسر او لما دخل اتفأجي و خرج تاني...
جاسر: اعمل ايه دلوقتي؟
و بعدين جاسر شاف ديما بتتمشي جمبه...
جاسر: ديما...
ديما: خير؟
جاسر: خشي جيبي اكل..
ديما: ليه اتشليت؟
جاسر: كل اللي جوا بنات معرفش ازاي؟
ديما: عادي تقدر تخش...
جاسر: ازاي؟
ديما مسكت ايده و دخلوا و كل اللي موجود انتبهوا لجاسر و قعدوا يتهامسوا...

ديما: لو سمحت كنا عايزين نطلب اكل...
بنت: تمام اتفضلي، عايزة ايه؟
ديما: انجز شوف عايز ايه...
جاسر طلب اكل لكل اللي موجود و بزيادة...
ديما: لو سمحت هو هنا ليه في بنات بس؟
بنت: اصل في اتوبيس صاحبته واحدة مجنونة زيه جت و خدت المكان كله استراحة هي و صحابها و دفعت فلوس للناس اللي كانوا هنا، مجنونة...
و بعدين ديما لاحظت بنت جاية على جاسر...
بنت: هاي انا نجوي و انت مين؟
جاسر: لو سمحت ابعدي..

نجوي: لا انت دخلت دماغي الصراحة، عضلاتك طولك بشرتك دقنك كل حاجة فيك...
جاسر: تمام متشكر تقدري تمشي...
نجوي: سيبك من البت اللي جمبك دي مش هتنفعك انا هدلعك، دي قصيرة و وحشة اوي...
و بعدين في اقل من لحظة ديما...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة