قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

كل البنات اتخضوا و خالد وقف عريبته بسرعة..
حازم: ايه ده؟
جاسر: الكل ينزل لتحت..
دعاء و دنيا و فيروز وطوا رأسهم، و ديما بتعيط..
جاسر: نزلي رأسك..
جاسر(بصوت عالي): اركب يا خالد.
جاسر مشي بعربيته بسرعة و كان فاضل مسافة صغيرة على البيت...
فتحية: الطف بينا يا رب..
الكل نزل من العربيات..
ديما(بصريخ و عياط): انت انت متصاب..
الكل خد باله من كلام ديما، و ديما قربت من جاسر بسرعة..
ديما(بعياط): انت انت كويس؟

جاسر(بتعب و هو بيغمض عينه): اه متقلقيش..
خالد: لازم نروح المستشفي، تعالي..
خالد ركب جاسر و ديما ركبت جمبه، و حازم ركب قدام...
خالد(بزعيق): كل الستات تدخل على جوا يلا..
فتحية(بدموع): ابني...
جملات: اهدي يا فتحية تعالي بس ندخل دلوقتي..
و كل الستات دخلوا، و دعاء و فيروز و فتحية بيعيطوا و اسماء و جملات و دنيا بيحاولوا يواسيهم..
عبير(بشماتة): ايه مات حد؟
فتحية(بزعيق): اخرسي يا عبير، و امشي من قدامي..

عبير خافت و طلعت اوضتها تاني..
عند جاسر...
ديما(بدموع): جاسر جاسر انت سامعني...
حازم: هيبقي بخير يا ديما متخافيش..
خالد: انزلوا...
خالد و حازم سندوا جاسر و دخلوه المستشفي...
ديما(بعياط): لو سمحت عايزين دكتور بسرعة..
ممرض: حاضر..
الممرض نادي دكتور و الدكتور جه و خدوا جاسر لاوضة العمليات فورا...
حازم: اقعد يا ابني و اهدي...
خالد(بعصبية): ما تخرس انت شوية..
حازم راح و قرب من ديما و حضنها و ديما قعدت تعيط...

و بعد فترة بسيطة خرج الدكتور...
ديما(بعياط): اخباره ايه؟
الدكتور(بابتسامة): متخافوش هو بخير الرصاصة كانت طايشة يعني الاصابة مكنتش عميقة و هو بخير الحمد لله...
خالد: الحمد لله..
الدكتور: بس لازم نعمل محضر..
حازم: اكيد..
خالد: لا انت طبعا عارف الاصول عندنا يا دكتور..
الدكتور: براحتك يا خالد بيه..
الدكتور: هيتنقل اوضة عادية حالا..
ديما: شكرا يا دكتور..
حازم: يعني ايه مش هتعملوا محضر..

خالد: ياض ما تخلنيش اتغابي عليك..
ديما: بس بس...
ديما: جاسر هو اللي يقرر خلاص..
خرجوا جاسر على نقالة و نقلوه اوضة عادية...
ديما طلعت تليفونها و اتصلت بدنيا..
الخط اتفتح..
دنيا: طمنينا يا ديما..
ديما: بخير الحمد لله..
دنيا: طب الحمد لله، نيجي؟
ديما: لا لا، لما يفوق هشوف ايه اللي هيحصل..
دنيا: تمام...
اسماء: ها يا بنتي؟
دنيا: الحمد لله بخير...
دعاء: الحمد لله...
فتحية: تعالوا نقوم نصلي كلنا نشكر ربنا..

جملات: يلا يا دنيا..
دنيا(باحراج): مش عندي حاجة طويلة البسها...
فيروز: هوديكي الاسدال بتاعي..
دنيا: تمام شكرا...
عند ديما..
خالد: هروح ادفع الفلوس و اعمل كام حاجة كدة...
ديما: تمام انا هفضل معاه..
خالد: تعالي معاياا...
حازم: انا..
خالد: في غيرك هنا..
حازم: يا ابني احترمني شوية الله..
ديما: خلاص يا خالد معلش يا حازم..
خالد و حازم مشيوا، و ديما قعدت على الكرسي اللي في الاوضة...

و بعد ساعتين جاسر بدأ يفتح عيونه ببطء..
جاسر(بخفوت): ماية..
ديما قامت بسرعة و قربت منه..
ديما: انت فوقت انت كويس حاسس بوجع؟
جاسر(بخفوت): عايز مايه..
ديما: حاضر ثانية...
ديما خرجت و نادت على الدكتور..
الدكتور: بخير الحمد لله، حالته كويسة..
ديما: شكرا..
الدكتور: عن اذنكوا..
جاسر(بخفوت): هي دي الماية؟
ديما: لا لا اسفة كنت بس بطمن عليك...

ديما صبت لجاسر كوباية ماية و بدأت تعدله قعدته و ساعدته يقعد نص قعدة و بدأت تشربه مايه...
جاسر: شكرا، فين خالد؟
ديما: قال هيخلص كام حاجة كدة و جاي..
جاسر: طب يلا عايز اخرج..
ديما: نعم لا طبعا، انت لسة متصاب..
جاسر: عايز اخرج يا ديما..
ديما: ابدا..
جاسر مسك ايديها جامد..
جاسر(بحدة): لما جوزك يقولك حاجة تنفذيها من غير اي كلمة، فاهمة؟
ديما(بدموع): سيب ايدي..
جاسر ساب ايديها و ديما خرجت بسرعة من الاوضة...

ديما: لو سمحت يا دكتور ينفع يتكتب ليه على خروج؟
الدكتور: طب ما الاول امسحي دموعك يا قمر..
ديما(بعصبية): افندم؟!
الدكتور(بابتسامة): اسف بحاول اخفف عنك...
الدكتور: هو ممكن يخرج لان الاصابة مش عميقة و لا بالغة يعني، بس لازم تغير على الجرح و مراعاته و ميعملش مجهود يعني..
ديما: تمام شكرا، و اسفة اني زعقت لحضرتك..
الدكتور: و لا يهمك...
ديما دخلت تاني عند جاسر..
جاسر: هخرج؟
ديما: اه..

ديما طلعت تليفونها و اتصلت بخالد، الخط اتفتح..
خالد: الو يا ديما في حاجة؟
ديما: جاسر فاق و عايز يخرج و الدكتور وافق..
خالد: طيب ربع ساعة و جاي..
ديما: ماشي..
جاسر: اسف يا ديما..
ديما: و لا يهمك..
جاسر: انا مبحبش المستشفيات...
ديما: انا متعودة كتير اوي كنت بروح المستشفيات..
جاسر: بجد!
ديما: اه، كنت كل شوية كمان بروح القسم..
جاسر(بصدمة): نعم يا اختي؟!
ديما(بضحك): هفهمك، بلاش رفعة الحاجب دي..

ديما: بص يا ابني انا كنت لما اروح مكان كافتيريا بار مول اي مكان كان بيبقي دايما في شلة الولاد الفاسدين دول، لما حد يعترض طريقي كنت بمسك اي حاجة قدامي مرة مسكت مكنسة و الله و بضرب على الدماغ، و بتحصل حاجة من الاتنين لاما اجري و اروح البيت و الاقي محضر معمول ليا، لاما الامن يجيوا و يودونا على القسم..
جارس: لا و الله لا تصدقي حاجة مشرفة ده انتي على كدة ليكي بطولات..
ديما: متعدش يا جيمي..

جاسر(بحدة): طب اتعدلي و احترمي نفسك..
الباب خبط..
جاسر: ادخل..
خالد: حمد لله على السلامة يا صاحبي..
جاسر: الله يسلمك..
حازم: الف سلامة عليك..
جاسر: شكرا..
خالد: خدي يا ديما هدوم لجاسر لبسيها ليه و احنا هنستناكي بره..
ديما خدت منه الهدوم بصدمة و هي فاتحة بوقها..
خالد و حازم خرجوا بره و قفلوا الباب..
جاسر: قوميني...
ديما: ايه؟!
جاسر: مسمعتيش قوميني..
ديما مسكت ايد جاسر و قومته..
جاسر: هاتي العباية..
ديما: تمام...

جاسر بدأ يقلع عبايته اللي اتقطعت اثناء العمليه، و ديما ساعدته و لبسته العباية التانية...
ديما: جاهز؟
جاسر: تمام..
ديما و جاسر خرجوا و خالد و حازم و كلهم روحوا على البيت...
في البيت...
فتحية: ابني..
فتحية حضنت جاسر و جاسر حضنها..
دنيا: الف سلامة..
دعاء(بدموع): ابيه انت بخير؟
حازم(بمرح): زي الحصان اهو ده واخد رصاصة و خارج في نفس اليوم...
خالد: ليه مفكره مش راجل زيك؟

حازم معالم المرح راحت من عنده و سابهم و راح على اوضته...
ديما: انتوا اغبية...
دنيا: مش بتعرفوا تتعاملوا..
ديما و دنيا راحوا لحازم...
سارة: سابت جوزها و راحت للي متربية معاه..
اسماء: مش هنخلص في اليوم الاسود ده..
جملات: لما حد يدخلك في الكلام يا سارة ابقي اتكلمي..
جاسر: خلاص خلاص معلش يا سارة...
فيروز: اوف هموت، حمد لله بالسلامة يا جاسر...
ديما: اسفين و الله يا حازم...
حازم: انا غلطان اني نزلت مصر اساسا..

دنيا: خلاص و النبي متزعلش احنا ما صدقنا انك جيت...
حازم: لا ما ديما متجوزة اهو مش محتجاني..
دنيا: بس انا محتجاك يا حازم انا لسة متجوزتش..
حازم: برضو لا انا غلطان اني اصريت على دادة ناصرة تقولي العنوان فين...
ديما: بليز يا حازم...
حازم مسك شنطته و سابهم و مشي..
ديما(بدموع): و حياتي عندك طيب..
دنيا: طب طب علشان خاطر عمو محسن اللي رباك اللي يعتبر والدك متسبناش...

حازم: انا مش هرضي اقعد في بيت محدش فيه طايقني...
ديما: انا و دنيا بنحبك انت اخونا...
جملات: يا ابني هو بس انت لازم تراعي ان ديما متجوزة صعيدي و الصعيدي دمه حامي و مش هيقبل على مراته انها تحضن اي حد و انت مش اخوها بالدم و لا بالرضاعة انتوا بس متربين مع بعض و الكلام ده من سنين..
حازم: فاهم، بس يجي يقولي مش يتكلم بالاسلوب البارد و المستفز ده..
خالد: اديك عرفت، و كمان جاسر تعبان مش عايزين مشاكل بقي...

دنيا: يلا بقي علشان خاطري و النبي..
ديما: بليز يلا بقي يا حزومة..
حازم: ماشي يا ديما، روحي لجوزك انتي..
ديما: طيب بس مش هتمشي...
حازم: لا..
دعاء: و الله هتنبسط معانا اوي...
فتحية: تعالي يا ديما..
ديما: حاضر..
فتحية و ديما طلعوا على اوضة جاسر...
فتحية: ها يا ابني هتعمل ايه؟
جاسر: الحاج راجع بكرة المفروض يرجع يلاقي كل حاجة زي ما هي، يعني كأن محصلش حاجة..
فتحية: متأكد؟
جاسر: اه...
ديما: طب و الجرح؟

جاسر: الدكتور قال انه بسيط..
ديما: بس برضو قال متحملش عليها..
جاسر: دي ايدي و انا ادري..
ديما: براحتك ايه ده..
جاسر: ما هو براحتي اساسا...
ديما: مغرور...
جاسر: احترمي نفسك..
فتحية(بصوت عالي نسبيا): بس ايه ناقر و نقير...
ديما: هو اللي بيستفزني و كمان اكيد ربنا عمل كدة بسبب الذل اللي ورتهولي الصبح...
جاسر: و لما اقولك لازم اشوف اللي هتلبسيه الاول كدة يبقي ذل، هبلة..
ديما: شايفة يا طنط بيغلط فيا..

فتحية: انا قايمة بس...
جاسر: فكرتي يا فيلسوفة في طريقة علشان الحمل..
ديما: بص في فكرة بس معرفش اعمل ايه..
جاسر: قولي..
ديما قربت من جاسر و قعدت جمبه..
ديما(بهمس): هنروح للدكتور و نيجي نقولهم انك مش بتخلف و انا هبقي قليلة الاصل و هسيبك...
جاسر(بزعيق): نعم يا اختي و اشمعنا انا، روحي شوفي غيرها قال مبخلفش قال..
ديما: ليه بس يا ابني؟
جاسر: قولت إلى عندي..
جاسر سابها و مشي...
ديما: اوف طب اعمل ايه؟

-و بعدين ديما غمضت عنيها و رجعت رأسها لورا و قعدت تفتكر لما كانت راكبة على الخيل و مبسوطة و افتكرت لما اعتذر ليها و لما جاب ليها مارشيملو و افتكرت لما شالها بين ايديه لما كانت بتعيط و افتكرت لما خدها في حضنه و افتكرت لما شالها بايد واحدة في الاستراحة، و افتكرت لما كان راكب على الحصان ليلة الفرح، و افتكرت لما دخل بعد كتب الكتاب و باس رأسها و لما لبسها دبلته، و اخر حاجة افتكرتها لما قرب منها...

ديما قعدت تضحك على كل الذكريات و هي مغمضة عنيها و مبسوطة...

-في الجنينة..
دعاء(بدموع): طب اعمل ايه بقي؟مش فاهمة اي حاجة...
حازم كان بيتمشي و لقاها بتكلم نفسها..
حازم: بتكلمي نفسك؟
دعاء(بدموع): سيبني في حالي مش قادرة اتكلم بس...
حازم: اهدي بس حصل ايه؟
دعاء(بدموع): مش فاهمة الحتة دي و و لازم افهمها علشان احل عليها علشان الواجب علشان الاستاذ ميضربنيش..
حازم: بسيطة خالص، متزعليش نفسك..
دعاء: ازاي بس؟
حازم طلع تلفونه و مسك الكتاب و دخل على النت..

حازم: خدي يا ستي دول مدرسين اونلاين هيشرحوا ليكي اللي انتي مش فهماه...
دعاء: بس ازاي؟
حازم: خدي شوفي..
دعاء مسكت منه التليفون و سمعت الفيديو و كانت مبسوطة...
حازم: فهمتي؟
دعاء: اه شكرا ليك جدا..
دعاء بدأت تحل المسائل و خلصت بعد فترة...
دعاء(بفرحة): اخيرا، شكرا ليك اوي..
حازم: على ايه انا موجود في الخدمة علطول...
دعاء: تسلم معلش تعبتك...
حازم: لا عادي، عن اذنك..
حازم قام يتمشي و دعاء باصة ليه...

فيروز: قفشتك...
دعاء(بخضة): في ايه؟
فيروز: بتعملي ايه يا قطة؟
دعاء: كنت بحل المسائل..
فيروز: و الله..
دعاء: بت مش فايقالك..
فيروز: ماشي بكرة تندم يا جميل...
دعاء: لما يجي بكرة..
البنات قاموا، و حازم كمل تمشية في الجنينة..
جملات: يا بنات يلا الرجالة قربت توصل علشان بكرة فرح سعاد...
سارة: مش عارفة عمي مكلف نفسه ليه...
اسماء: ثواب يا سارة و يلا روحي مع البنات...
سارة: لا بتخنق مليش فيه...

فتحية: من امتي بقي ان شاء الله؟
سارة: بقيت اتخنق...
خالد و جاسر كانوا ماشين، و ديما نازلة على السلم..
خالد: طيب يا جاسر انت متأكد انه مش هيحصل حاجة...
جاير: معرفش بس الامر زاد عن حده..
سارة(بصريخ): الحقني يا جاسر..
سارة وقعت على الارض و جاسر جري عليها بسرعة..
جاسر(بقلق): مالك؟
دنيا(بهمس): البت دي مش سالكة..
فيروز(بهمس): طول عمرها انانية..
دعاء(بهمس): مش بعيد تأخد جوزك منك..
ديما(بحدة و صوت واطي): بس...

سارة: اه الحقني يا جاسر رجلي...
فتحية: نضربك بقي بالشبشب اربعين مرة هتخفي يا روحي..
سارة: لا يا جاسر بليز...
ديما(بعصبية و همس): دي اتعلمت البليز...
جاسر: ايه التخاريف دي يا امي..
جاسر: اوديكي المستشفي؟
سارة: لا لا، ساعدني بس..
جاسر قوم سارة و اول ما سارة وقفت...
سارة(بصريخ): اه رجلي مش قادرة..
جاسر بسرعة شالها بين ايديه..
ديما(بغيظ): ايه دلوقتي احسن يا سارة؟
سارة: شوية يا ديما..

جاسر شال سارة و طلع على السلالم جمب ديما و دخل على اوضة سارة و قعدها على سريرها...
سارة: اسفة يا حبيبي قلقتك عليا..
جاسر: و لا يهمك، المهم ارتاحي انتي دلوقتي..
سارة: تسلم..
جاسر: حاسة بوجع؟
ديما فتحت الباب بغيظ، و ربعت ايديها..
ديما: جاسر ممكن تيجي ثانية...
جاسر: تمام، ارتاحي يا سارة..
اسماء: دي بت مايصة..
دعاء: مشفتوش النار اللي كانت بتطلع من عيون ديما..
خالد: سارة كانت بتستعبط اساسا..
عند ديما و جاسر..

جاسر دخل و ديما وراه و قفلت الباب..
جاسر(باستغراب): في ايه؟
دميا بصتله بصة هو مفهمهاش، و ودته ضرها...
جاسر: ده لعب عيال ده و لا ايه؟
-و في اقل من لحظة لقي على رقبته سكينه..
جاسر بص لديما بصدمة اللي ماسكة بايديها السكينة و حطاها على رقبته و ايديها التانية حطاها على صدره...
جاسر(بصدمة): في ايه يا مجنونة؟

ديما(بغيظ): بص بقي يا جاسر انت مش تفضل تقول متكلميش ده متهزريش مع ده متحضنيش ده متقعديش مع ده، انا صعيدي انتي مراتي المفروض تحترميني و شكلك من شكلي، احترامك من احترامي و الكلام الهبد بتاعك ده، انا بلتزم بيه صح؟
ديما: صح..

ديما: مش بقي لما اكون ملتزمة بالكلام و مخلية صورتك حلوة وسط الناس و محافظة على سمعتك، تروح جنابك تلمس بنت تانية و تشيلها و هي تمسك رقبتك، الكلام ده ميلزمنيش اينعم مش بنحب بعض و متجوزين بعض غصب بس برضو شكلي قدام العائلة مهم...
في اقل من لحظة ديما لقت نفسها على الحيطة و جاسر قدامها و رافع ايديها الاتنين لفوق بايده، و السكينة وقعت على الارض..
جاسر: شكلك لسة متعرفيش جاسر القاضي يا ديما...

جاسر: مفيش حد اتجرأ و رفع عليه سكينة، و مش على اخرة الزمن واحد ست هي اللي هترفع عليا السكينة، فاهمة؟
جاسر: و اللي جنابك متعرفهوش ان انا و سارة متربين مع بعض و يعتبر احنا اخوات، يعني اللي عملته واجبي كأخ ناحيه اخته..
ديما: طب ما انا و حا...
ديما قبل ما تكمل كلامها لقت جاسر مقرب عليها و (لخيالكوا) و جاسر كان عارف هي هتقول ايه و انها هتقارن بينه و بين حازم...
الباب اتفتح فجأة..

جاسر بعد عن ديما بسرعة و ديما استخبت ورا ضهره و وطت رأسها باحراج...
جاسر: خير في ايه؟
فتحية: مفيش كنت عايزة ديما..
ديما(باحراج و عنيها في الارض): حاضر يا طنط..
فتحية: بعد ما تخلصي انزلي لتحت...
ديما(باحراج): لا انا مش ورايا حاجة..
ديما سابتهم و جريت على تحت...
فتحية بصت لجاسر و جاسر بصلها باستغراب...
جاسر: خير في ايه تاني؟
فتحية: اللي انت عملته تحت ده غلط..

جاسر: طب ما انا شلت ديما قبل كدة لما وقعت في الترعة و اغمي عليها..
فتحية: برضو ديما غير سارة اديني بقولهالك ديما احسن يا جاسر اسمع مني انا عارفة مصلحتك فين..
جاسر(بملل): حاضر يا امي..
ديما نزلت جري على السلالم و راحت للمطبخ و هي بتأخد نفسها...
جملات: مالك يا جميل؟
ديما(بخضة): طنط انتي هنا؟
جملات: مالك يا بنتي وشك احمر كدة ليه؟
ديما(بتوتر): مفيش حاجة انا بخير...

دنيا: انتي وشك مش بيحمر الا لما تكوني في موقف محرج او تكوني معيطة و انتي مش باين انك معيطة محرجة ليه...
ديما: بس بقي رزلة...
تهاني: ستي يا ستي الحقي الشيخ مزروق هنا..
جملات و اسماء(بصدمة): يا لهوووووووووووي..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة