قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

ديما: في ايه و مين الشيخ مرزوق؟
جملات: يبقي هتقوم حرب دم يا اسماء..
دنيا: ما تفهمونا..
اسماء: تهاني اجري اندهي لجاسر و خالد بسرعة..
تهاني: حاضر..
تهاني طلعت جري لاوضة جاسر...
جاسر: في ايه يا تهاني مالك؟
تهاني: الشيخ مرزوق تحت..
جاسر: انتي متأكدة من الكلام ده؟
تهاني: اه...
جاسر: طيب روحي و قولي لامي كل الستات تطلع و مفيش مخلوق ينزل و لو بيموت...
تهاني: حاضر..
جاسر نزل و راح لخالد..

حازم: شكل في حركة غريبة في البيت في ايه؟
دعاء: اطلعوا بسرعة..
حازم: في ايه يا دعاء؟
خالد: يلا كله على فوق، و انت تعالي معانا..
ديما: هو في ايه؟
جاسر: ديما بلاش تهورك و متنزليش من فوق..
ديما فهمت من نبرته و نظرته ان في حاجة مريبة فقررت تطلع بكل هدوء...
جاسر خرج للجنينة و لقي عدد كبير من الرجالة و ماسكة سلاح...
جاسر: اهلا بالشيخ مرزوق..
مرزوق: اقعد يا جاسر انا مش جاي احارب..
خالد: واضح يا شيخنا..

مرزوق: اقعدوا...
حازم(بهمس): هو ده بيته؟
جاسر و خالد بصوا ليه بتحذير...
مرزوق: بص يا جاسر اللي بيحصل زاد عن حده..
جاسر: اللي هو ايه؟
مرزوق: ضرب النار اللي بيحصل في البلد كل شوية و اللي بيحصل بالاخص مع عائلة القاضي..
مرزوق: انا عارف انكم بتدوروا على اللي بيعمل كدة..
خالد: حضرتك تعرفه؟
مرزوق: نسيتوا الطار الثأر اللي عند عائلة فهد و عائلة صقر...
خالد: بس احنا بينا اتفاق و احنا مخلفناش بيه..

مرزوق: بس هما خلفوا بيه...
جاسر: و حضرتك جاي ليه؟
مرزوق: عايز ارجع البلد زي زمان يا جاسر، عايز نخلص منهم..
خالد: بس..
مرزوق: عارف عارف..
جاسر: طب و الحاج؟
مرزوق: دي مهمتك انت يا جاسر..
جاسر: مفهمتش..
مرزوق: تقنعه انا زهقت دم..
حازم(لنفسه): طب ايه لازمتي؟
مرزوق: فكر يا جاسر...
جاسر: تمام يا شيخنا..
مرزوق: معلش جيت من غير ميعاد..
خالد: و لا يهمك...
مرزوق: مع السلامة...
جاسر: تفتكر الحاج هيوافق؟
خالد: معرفش...

حازم: هو في ايه؟
جاسر: مفيش..
عند الستات...
فتحية: اقعدوا يا بنات شوية...
دعاء: انا خايفة عليهم و علينا انا لسة بنت في عز شبابي..
دنيا: و انا عايزة افهم انتوا مرعوبين ليه؟
فيروز: انا خايفة على جاسر و خالد..
ديما: عيال هبل، جاسر اكيد مش هيسيب حد يلمسنا..
سارة: شيفاكي واثقة..
ديما(بغرور مصطنع): طبعا مش جوزي...

اسماء: كل ما في الموضوع طار ثأر قديم خلي في عدواة بين عائلة القاضي و عائلتين تانين والد الحاج حسن وقف الحرب دي باتفاق ان كل واحد هيبقي ليه مكان ميتعداش حدوده، بس شكلهم ملتزموش بالاتفاق ده..
ديما: طب و انتوا ليه خفتوا لما الشيخ مرزوق ده جه؟
جملات: مجيته خراب يا ديما..
الباب خبط..
عبير(بخوف): لا و النبي مش عايزة اموت..
دنيا: يعني اللي عايز يقتلنا هيستأذن قبل ما يقتل ايه الهبل ده..
فتحية: ادخل...

جاسر: خلاص انزلوا...
اسماء: طمنا يا ابني..
جاسر: خير مفيش حاجة انزلوا يلا...
الكل نزل لتحت و الجنينة بدأت تتزين..
جاسر و خالد في اوضة المكتب، و حازم في اوضته نايم، و كل الستات بتشتغل في البيت...
-بليل...
دنيا: بس غريب اوي جوزك ده..
ديما: اشمعنا؟
دنيا: مضروب رصاصة و متكلمش..
ديما: لا الدكتور قال اساسا ان الاصابة مش بالغة يعني يقدر يتعامل عادي هيبقي في وجع بسيط...
دعاء: اه علشان كدة شال سارة..

فيروز: اه و هي مسكت في رقبته عادي...
ديما(بعصبية): عايزين توصلوا لايه؟
دعاء: احنا بنقولك بس..
ديما(بعصبية): غوروا من وشي..
ديما سابتهم و مشيت، و البنات قعدوا يضحكوا عليها..
جملات: زعلتوها ليه يا بهايم؟
دنيا: هي اللي مضايقة..
فيروز: معملناش ليها حاجة..
جملات: اه انا ظلماكوا...
دعاء: باي باي يا قطة...
دعاء كانت ماشية بضهرها و خبطت في حازم بس مسكها...
دعاء(باحراج): اسفة اسفة جدا..
حازم: و لا يهمك..

دعاء سابته و جريت و حازم بص باستغراب..
عند ديما..
ديما دخلت اوضتها بغضب...
ديما: اه يا ولاد ال، الله يأخدكوا بس..
ديما فتحت باب الحمام فجأة لقت جاسر واقف بفوطة بس حوالين خصره...
جاسر اتخض لما الباب اتفتح فجأة و اتصدم لما لقي ديما قدامه..
ديما لسة هتصرخ جاسر حط ايده على بوقها، و سندها على باب الحمام...
جاسر: هششششششششش...
جاسر: متصرخيش...
ديما هزت رأسها بمعني ماشي...

جاسر: ايه اللي جابك و فتحتي الباب كدة ليه؟
ديما شاورت بعنيها عليه و على ايده اللي على بوقها..
جاسر شال ايده براحة..
ديما: انت ازاي كدة؟
جاسر(برفعة حاجب): ازاي؟
ديما(بتوتر): لا لا مفيش، سيبني..
جاسر: لا، جاوبي على اسئلتي..
ديما(عيونها في الارض): انا كنت متعصبة فدخلت بعصبية بس، مكنتش اعرف انك موجود...
جاسر: و كنتي متعصبة ليه؟
ديما: اعتقد شئ خاص بيا..

جاسر: مش اوي كدة، خلاص روحي ده انتي شكلك لسة طالعة من الفرن...
ديما: الله يسامحك...
ديما سابته و خرجت و هي بتلعن نفسها في سرها..
جاسر غير هدومه لبنطلون و تي شيرت...
ديما دخلت اوضة الملابس..
ديما لبست بنطلون و تي شيرت بحمالة و عملت شعرها ديل حصان
ديما: بقولك يا جاسر..
جاسر: اممممم..
ديما: ايه الاوضة دي؟
جاسر: اوضة الرياضة بتاعتي..
ديما(بصدمة): انت بتلعب رياضة؟
جاسر: طبعا اومال فاكرة ايه؟

ديما(بدهشة): It s amazing!
جاسر: ايه المدهش في كدة؟
ديما(بصدمة): انت بتفهم انجليزي؟
جاسر: حد قالك اني محو امية؟
ديما: لا شكيت..
جاسر: طيب..
ديما: طب ازاي؟
جاسر: مش مهم..
ديما: لا بليز قولي...
جاسر: سافرت امريكا درست ادارة اعمل هناك علشان ادير المصنع هنا...
ديما: الله بجد، برافو..
جاسر: هو انتي ليه محسساني اني طفل عنده اربع سنين كتب حرف ال ب...
ديما: في ايه يا ابني؟سيبني افرح ده احلي خبر من ساعة ما اتجوزتك..

جاسر: طبعا ما انتي بتبصي للمادة..
ديما: لا و الله..
جاسر: خلاص خلص الكلام..
جاسر راح نام على السرير و ديما نامت على الطرف التاني من السرير...
جاسر نام نوم عميق، و ديما مش عارفة تنام خالص..
ديما: سامحني بقي..
ديما قربت من جاسر و حضنته و فضلت ماسكة فيه جامد لغاية ما نامت...

-في الجنينة..
دنيا كانت بتتمشي في الجنينة لقت شخص في الاسطبل..
دنيا(بخوف): مين هنا؟
خالد: انتي ايه اللي مصحيكي لغاية دلوقتي؟
دنيا: مش جايلي نوم..
خالد: طيب وسعي..
دنيا: رايح فين؟
خالد: ملكيش فيه..
خالد خد حصانه ديه و لسة هيركبه..
دنيا: تسابقني؟
خالد: و انتي بتعرفي؟
دنيا: انت مشفتنيش هنا و لا ايه؟
خالد: كان لعب عيال..
دنيا: طب نشوف..
خالد: تمام..
دنيا: على ايه؟
خالد: رهان؟
دنيا: حاجة زي كدة..

خالد: اللي يكسب يطلب من التاني طلب...
دنيا: موافقة، و مستحيل يرفض..
خالد: طبعا..
خالد طلع حصان لدنيا، و كل واحد ركب على الحصان..
خالد: جاهزة؟
دنيا: اه..
خالد: ابدأي..
دنيا و خالد بدأوا يجروا بالاحصنة بتاعتهم، و خالد كان مسابق دنيا، و بعدين النتيجة اتغيرت و دنيا سابقته، و بعدين بقوا جمب بعض...
و بعدين حصان دنيا اتكعبل و دنيا وقعت في التبن..
و خالد قعد يضحك عليها كتير و بيلف بالحصان بتاعه حواليها...

خالد(بضحك): تحبي اسيبك و امشي و الحصان هيجيبك و لا ايه؟
دنيا(بعصبية): انت شخص رزل...
خالد: شكرا، الصراحة خالد الحقير بيقول سيبها و امشي..
دنيا بصتله بلطافة و مدت ليه ايديها، خالد نزل من حصانه و مسك ايديها و قومها و نفض هدومها..
خالد: اركبي على حصاني..
دنيا: شكرا..
خالد: بس ليا طلب، لما افكر هقوله ليكي..
خالد ركب دنيا حصانه و مسك اللجام و ماشي بالحصانين، و بعد فترة وصلوا البيت..

دنيا: انا طالعة استحمي باي..
دنيا طلعت خدت دوش و نزلت تحت البطانية، و خالد طلع غير هدومه و خد دوش بسيط و خرج هو كمان نام...

-في مكان تاني..
شخص: ناوي تعمل ايه يا علاء؟
علاء(بشر): اندمه على افعاله كلها..
شخص2: ازاي؟
علاء: معرفش بس هنتقم اشد انتقام..
شخص: انت بطل..
علاء: طب جيب الحشيش بس هات..
و بدأوا يشربوا و يسكروا...

في الصباح الباكر...
-في اوضة فتحية..
فتحية: حمد لله بالسلامة يا حاج..
حسن: الله يسلمك يا فتحية...
حسن: اخبار الولاد ايه؟
فتحية: بخير بس جاسر يحكيلك بقي..
حسن: حصل ايه؟
فتحية: معرفش بس الشيخ مرزوق جه هنا و حصل ضرب نار و جاسر اتصاب..
حسن(بصدمة): طب طب هو كويس؟
فتحية: اه ديما بتقول الاصابة مش كبيرة..
حسن: الحمد لله..
فتحية: و و..
حسن: ايه كمان؟
فتحية: جاسر طرد علاء من البيت...
حسن(بعصبية): اتجنن ده و لا ايه؟

فتيحة: علاء غلطان اسمع بس من جاسر، كأني مقولتش حاجة ليك يا حاج...
حسن: ماشي يا فتحية..
حسن: جهزوا يلا الفطار، عقبال ما اريح ساعة..
فتحية: حاضر يا حاج...
-في اوضة اسماء..
على: مالك؟
اسماء: خايفة من اللي هيحصل..
على: حصل ايه؟
اسماء: جاسر طرد علاء و اكيد عبير هتملي ودان اخوك ايمن بالسم..
على: طب و طرده ليه؟
اسماء: كان سكران و قال كلام مكنش ينفع يقوله..
على: يا رب نخلص بقي..
على: طيي سيبيني انام ساعتين كدة..

اسماء: ماشي..
-في اوضة عبير...
ايمن: يا رب استر، مالك قاعدة زي المطلقين كدة ليه؟
عبير(بغضب): تعالي يا جوزي يا راجلي رجعلي ابني..
ايمن: هو فين؟
عبير: ابن اخوك طرده..
ايمن: اكيد عمل حاجة غلط..
عبير: انت مع مين بالظبط؟
ايمن: مع الحق و اكيد ابنك عمل حاجة غلط و يستاهل انه يتطرد، و سيبيني انام و لما اصحي ابقي اشوف الموضوع ده...
عبير: و انا اللي فكراك هتجبلنا حقنا..
ايمن سابها و نام و هي بصتله بغضب...

-في اوضة دعاء..
دعاء كانت لسة صاحية من النوم و قاعدة على السرير، و بعدين لقت حد بيخبط و يفتح الباب علطول..
حازم(بصدمة): انتي!
حازن لف وشه بسرعة، و دعاء قعدت تدور على طرحة تلبسها لغاية ما لقت و لبستها..
حازم(بارتباك): اسف اسف مكنش قصدي...
دعاء(بدموع): بعد اذنك اخرج..
حازم خرج بسرعة و قعد يتشم نفسه...
دعاء(بدموع): يا رب سامحني مكنش قصدي..
دعاء: يا رب ميكونش لحق يشوف شعري..
دعاء قامت دخلت الحمام و خرجت..

دعاء لبست فستان باللون الموو؟ طويل و واسع و بكم و لبست طرحة اوفويت و كوتشي ابيض
دعاء نزلت قابلت فيروز..
فيروز: ايه اللي صحاكي بدري؟
دعاء: هي مش امي قالت لازم نقوم من بدري..
فيروز: من امتي؟
دعاء: ظريفة..
فيروز: طيب يا ستي..
دعاء: ماشي، بس ايه الشياكة دي؟
فيروز(بغرور مصطنع): طبعا ده المعتاد..
دعاء: ماشية معاك يا عم..
حازم(بتوتر): انسة دعاء..
دعاء(باحراج): اتفضل..
حازم: انا اسف مكنش قصدي..

دعاء: خلاص و لا يهم حضرتك..
فيروز: حصل ايه؟
دعاء: محصلش حاجة، تعالي معايا..
دعاء و فيروز نزلوا و حازم راح لاوضته...

-في اوضة جاسر و ديما...
جاسر بدأ يفوق و بص يمينه اتخض..
جاسر: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم..
ديما: شوفت عفريت، اسكت بقي عايزة اشوف الحتة دي..
جاسر: انتي بتعملي ايه يا بنتي؟
ديما: استني استني، ايوه ايوه اديله يلا..
ديما: واحدة بالرجل بقي يلا...
ديما: لا لا او؟ر هندي بصحيح..
جاسر: انتي يا بنتي ردي عليا اللي انتي عاملاه ده؟
ديما: بأكل مارشيملو...
جاسر: لا تصدقي كنت فاكره عيش...
ديما: ظريف...

جاسر: يا بنتي هأخد منك الاجابات مقعطين..
ديما: مفيش قلقت من الساعة 5 الفجر مش جايلي نوم، قعدت على الفيس و الانستا و التويتر و الواتس و اليوتيوب، و بعدين جوعت قمت جبت المارشيملو اللي انت جبته و شغلت التلفزيون و جبت فيلم هندي و كتمت الصوت علشان متصحاش و تزعق، و انا قاعدة اهو بأكل مارشيملو و بتفرج على شاروخان..
جاسر: و مش جايلك نوم ليه؟
ديما: بفكر في المصيبة اللي احنا فيها..
جاسر(بدهشة): مصيبة ايه؟

ديما: هنتطلق ازاي؟بفكر و الله كتير..
جاسر: تصدقي اني غلطان اني سألتك ان شاء الله عنك ما نمتي، نامت عليكي حيطة يا بعيدة..
ديما(بحزن): ايه ده انت بتزعقلي؟
جاسر: يا رب، الساعة كام يا بت انتي؟
ديما: الساعة 9..
جاسر: طيب..
جاسر حط عليه البطانية و كمل نوم..
ديما: انت مش نازل الشغل...
جاسر: لا اجازة و سيبيني انام..
ديما: طب هتنام و هتسبني؟
جاسر(و هو تحت البطانية): اقوم ارقصلك يعني..
ديما: تصدق فكرة..

ديما طلعت تليفونها و حطت الهاند فري و قامت وقفت على السرير بدأت تتنطط و واقفة زي كأنها ماسكة جيتار و بتعزف عليه...
و في اقل من لحظة لقت نفسها على السرير و جاسر فوقها..
ديما: آآه...
جاسر: هو انا مش قولتلك عايز انام..
ديما: ابعد..
جاسر: و كمان ايه الذوق الزبالة في الاغاني ده؟
ديما: ملكش فيه..
جاسر: و الله..
ديما: متفهمش في الرقي..
ديما: اسمع كدة...

ديما(بغناء): تمر الليالي و شوقي يقل، ف صار هوانا امر ممل، لا تطلب مني ان استعيدك، ف عهدي القديم ما عاد يحن، ليس ب عرشي مكان يساع، و لا لعشقي ثمن كي يباع، فات اوانك حتى تعود، و لا لجرحي ان يلتئم...
جاسر كان مركز مع ديما و كلمات الاغنية و عجبه جدا الكلام...
ديما(بابتسامة): عجبك؟
جاسر: اه حلوة، بس صوتك وحش..
ديما: حد قالك انك متجوز اليسا و لا نانسي عجرم..
جاسر: يا ريت و الله..
ديما ضربته في كتفه..

جاسر(بوجع): آآه انتي غبية؟
ديما: اسفة، بس برضو انت عصبتني انا احلي من اليسا و نانسي بكتير...
جاسر: اه اه فعلا..
و بعدين الاتنين خدوا بالهم من وضعيتهم، جاسر بعد بسرعة عن ديما و ديما قامت...
ديما: انا داخلة البس..
ديما قامت و سابت جاسر و هو قاعد حيران..
ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم ابيض و دخلته في البنطلون، و كوتشي ابيض في اسود و سيبت شعرها و حطت مكياچ خفيف..

ديما خرجت كان جاسر خرج من الحمام و دخل يلبس...
ديما ظبطت السرير و شالت المارشيملو و طفت التلفزيون، و حطت موبايلها في جيبها..
جاسر: جاهزة؟
ديما: اه يلا.
جاسر و ديما نزلوا...
فتحية: جاسر الحاج جه..
جاسر: تمام...
فتحية: و بالنسبة لعلاء؟
جاسر: انا هتكلم مع الحاج..
فتحية: ماشي..
اسماء: هو ده اللي هتلبسيه بليل في الفرح يا ديما؟
ديما: لا هلبس فستان بس قولت على بليل كدة قبل الفرح بشوية..
اسماء: ماشي..
دعاء: بخ..

دنيا: اهلا بالواطية اللي اول ما اتجوزت نسيتني...
ديما: مقدرش طبعا يا روحي..
ديما حضنت دنيا جامد...
فيروز: خيانة انا عايزة اتحضن..
ديما جريت عليها و حضنتها...
فيروز: يا بختك يا معلم مراتك حضنها دافئ..
ديما(باحراج): اخرسي يا بت..
جملات: طب يلا يا بنات يلا ورانا حاجات كتير..
فتحية: ديما معلش انتي اللي هتظبطي العروسة...
ديما: تمام يا طنط..
سارة(بدلع): اساعدكوا في حاجة؟

ديما: لا خليكي اصلك يا عيني وقعتي امبارح كنت فكراكي اتكسرتي بس لا، يا خسارة..
سارة: اساعدك في حاجة يا ماما فتحية؟
دعاء(بهمس): من امتي؟
فتحية: شوفي ايه اللي عايز يتعمل و اعمليه..
جاسر ابتسم بسارة بحنان و هي بادلته الابتسامة بكسوف..
ديما: كوبايتين ليمون هنا..
دنيا: ليه؟
ديما: ضغطي على..
ديما سابتهم و مشيت..
فيروز: اضايقت ليه هو حصل ايه؟
دنيا: معرفش...
دعاء: تعالوا نروح وراها، يلا..

جملات(بهمس): بنت عبير مش ناوية تجيبها لبر...
تهاني: جاسر بيه، الكبير منتظر حضرتك انت و خالد بيه..
جاسر: تمام روحي انتي دلوقتي..
جاسر: فين خالد؟
اسماء: قال هيبص على المصنع و يجي بسرعة..
خالد: مين بيجيب في سيرتي؟
جاسر: الحاج عايزنا، و جيب الزفت اللي اسمه حازم..
حازم: انت مش طايقني ليه يا اخي؟
جاسر: كيفي كدة..
جاسر و حازم و خالد راحوا اوضة الجلوس و خبطوا..
حسن: ادخل..

جاسر دخل و باس ايد والده، و سلم على باقي اعمامه..
حسن: اقعد يا ابني، مش انت حازم؟
حازم: اخيرا لقيت حد بيعاملني باحترام، اه يا عمي انا حازم اخو ديما...
ايمن: ايه اللي حصل يا جاسر؟
جاسر: ابن حضرتك يا عمي رجع سكران و فوق كدة قال كلام على مراتي مينفعش اقوله..
حسن: قول يا جاسر..
جاسر: بس..
حسن: قول..
جاسر(بغضب): قال ان مراتي هتبقي في حضنه قريب، و اعتقد بعد ده كله مش انا اللي غلطان..
حسن: معرفتش تربي يا ايمن...

ايمن: حقك عليا يا جاسر..
جاسر: الذنب ذنبه هو...
خالد: الشيخ مرزوق جه..
على: حصل ايه؟
خالد: بيقول انه عايز ينهي الدم..
حسن: و انت رأيك ايه يا جاسر؟
جاسر: و الله يا حاج اللي تشوفه، بس من رأيي احنا و الشيخ مرزوق هنقدر نوقف سلسلة الدم دي..
حسن: حد عنده رأي تاني؟
الكل: لا يا حاج...
حسن: تمام، و ابنك يا ايمن يرجع بعد ما يعتذر لجاسر و مراته و هما يقبلوا اعتذاره غير كدة ميدخلش البيت ده...
ايمن: ماشي يا حاج...

الباب خبط...
حسن: ادخل..
ديما(بفرحة): عمو وحشتني..
ديما قربت من حسن و حضنته و هو بادلها الحضن..
ديما(بهمس): ممكن اطلب طلب؟
ايمن: شكلك بتشتكي من جاسر..
على: مزعلها يا جاسر..
جاسر: ابدا و الله..
حسن(بهمس): اطلبي يا حبيبتي..
ديما(بهمس): انا نفسي انام لاني حرفيا بيجي عليا وقت مبنامش فيه خالص و كان بابا يأخدني في حضنه و انام ممكن تحضني و انام..
حسن: طبعا يا حبيبتي...
ديما حضنت عمها جامد و الكل ضحك عليها...

معداش عشر دقايق لقوا ديما نامت...
حسن: اهتم بمراتك كويس يا جاسر البنت منامتش بقالها كتير...
حازم: اه يا عمي و قوله يحترمها شوية و يخف عليها..
جاسر بصله بصة موت، و خالد كان حاسس بملل..
حسن: يلا خد مراتك نيمها في سريرها..
-جاسر قام و شال ديما و طلع بيها لاوضتهم و نيمها على سريرها و غطاها و سابها و مشي..

-بعد فترة...
سارة: هي ديما فين؟
جملات: تعبت و طلعت تريح شوية...
سارة: الف سلامة..
فتحية: من امتي الطيبة؟
عبير: هي البت تبقي طيبة مش عاجب تبقي وحشة مش عاجب..
اسماء: هي غريبة بس يا عبير..
سارة: ثانية و جاية، هدخل الحمام..
سارة سابتهم و طلعت اوضة ديما و هي بتبص يمين و شمال، و دخلت و قربت من سرير ديما..
سارة(لنفسها): مش هسيبك ابدا لجاسر يا ديما، انتي اللي بدأتي..

سارة مسكت المخدة و لسة بتقرب من ديما لقت الباب اتفتح فجأة...
يا تري مين اللي دخل؟!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة