قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

سارة(بخضة): في ايه؟
عبير(بهمس): انتي بتعملي ايه يا غبية؟
سارة(بهمس و شر): هقتلها و ارتاح يا اما..
و بعدين لقوا ديما بتتقلب في السرير...
عبير(بهمس): تعالي معاايا بس..
عبير خدت سارة معاها، و ديما كانت نايمة بسلام..
سارة: ايه يا اما امي؟
عبير: انتي لما تقتليها الكل هيشك فيكي..
سارة: مش مهم المهم اخلص منها، دي خدت مني جاسر..
عبير: اسمعيني بس، عندي حل تاني يخلينا نخلص منها..
سارة: ايه هو؟

عبير: جاسر لو عرف انها بتخونه طبعا هو راجل و صعيدي هيطلقها فورا...
سارة: و دي نعملها ازاي؟
عبير: الدور و الباقي بقي على اخوكي لما يرجع، و ممكن نخليه يتجوز ديما و يأخد فلوسها..
سارة(بابتسامة شر): موافقة..
عبير: هنستني لما علاء يرجع...
سارة: ماشي، و اخيرا هخلص منك يا ديما...
عند الباقي...
فتحية: صحوا ديما البت زمانها جاية..
دنيا: تمام...
اسماء: جهزتوا اكل الرجالة؟
تهاني(بتوتر): اه يا ستي..

جملات: مالك يا تهاني؟
تهاني: مفيش حاجة...
اسماء: طيب، ام سعاد قربت تيجي يلا...
جملات: طب يلا البسوا يا بنات...
دعاء: هطلع البس...
فيروز: و انا..
دنيا: هصحي ديما و البس..
كل واحدة راحت تلبس هدومها...
دنيا: يا بت بت بت بت..
ديما: خير؟
دنيا: يلا نسيتي الفرح و اللبس و البت اللي انتي هتظبطيها..
ديما: طب ما انتي بتعرفي تحطي مكياچ ظبطي البت انتي..
دنيا: لا انتي يلا..
دنيا سابت ديما و مشيت، و ديما قامت بزهق..

ديما: ينعل ابو اللي يتجوز ايه ده مكتوب عليا منامش حرام..
ديما قامت خدت دوش و خرجت دخلت اوضة الملابس...

ديما لبست فستان طويل باللون الكحلي الغامق و فيه في النص نقوش باللون الكحلي الفاتح و كان بحمالة عريضة و منفوش بسيط من تحت و بديل و طرف او حيز الفستان من تحت باللون الكحلي الفاتح و رفعت شعرها لكحكة فوق و نزلت كام خصلة و لبست صندل باللون الاحمر و روچ باللون الاحمر الغامق و حطت كحل محدد عنيها و لبست سلسلة رقيقة بتلمع و حلقين بيلمعوا و دبلة جاسر اللي هي مكنتش واخدة بالها منها و نسياها...

-ديما اول ما خرجت من اوضة الملابس لقت جاسر لسة بيدخل من باب الاوضة و اول ما شافها فضل باصص ليها و مصدوم من كتلة الجمال اللي قدامه..
ديما: مالك في ايه؟
ديما: جاسر جاسر يا ابني..
جاسر: احم في ايه؟
ديما: مالك؟
جاسر: مفيش...
ديما: طيب عن اذنك..
جاسر: انتي هتنزلي كدة؟
ديما: اه وحش و لا ايه؟
جاسر: و المسخرة اللي في وشك دي ايه؟

ديما: ده روچ و كحل بس، و كمان الفستان طويل اهو و واسع ملكش حجة، و كمان اصلا اصلا كله هيبقي ستات يعني مفهاش راجل صعيدي و لا حاجة..
ديما سابت جاسر و نزلت، و جاسر كان لسة مصدوم من جمالها..
جاسر دخل خد دوش و خرج دخل اوضة الملابس..
جاسر لبس عباية باللون الاسود و جذمة سوداء و ساعته و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته
جاسر نزل بعد ما خلص..
فتحية: بسم الله ما شاء الله ايه يا بنتي جميلة اوي..

ديما(باحراج): شكرا يا طنط..
فتحية: ده انتي العروسة مش سعاد و الله...
ديما(باحراج): يعني يا ريت تراعوا احراجي..
اسماء: خلاص خلاص، قمر اوي..
سعاد: انا جيت..
ديما: يا قلبي، يلا اطلعي علشان اظبطلك وشك و الميكب، فين الفستان؟
بنت: اهو..
ديما: ماشي طلعيه..
ديما و سعاد بيطلعوا لقوا جاسر نازل..
جاسر: مبروك يا سعاد..
سعاد: الله يبارك فيك يا بيه..
ديما و هي ماشية اتكعبلت بفستانها و جاسر مسكها..
جاسر: مش قولتلك..

ديما: قولت ايه؟
جاسر: مفيش..
ديما: لا قول..
دعاء: انا جاهزة يا جدعان..
ديما سابت جاسر و طلعت هي و سعاد..
دعاء: ايه ده محدش عبرني..
دعاء راحت ورا ديما و سعاد..
دعاء: ايه يا مزة كدة متعبرنيش..
ديما: اسفة يا روحي مخدتش بالي..
بنت: انتي هتظبطي العروسة؟
ديما: اه في مانع..
بنت: لا طبعا..
فيروز و دنيا و سارة جم و دخلوا و قعدوا...
دنيا: هتبدأي بأيه؟
ديما: خشي خدي دوش يفوقك كدة و البسي الفستان..
سعاد: حاضر..

سعاد دخلت و خدت دوش و لبست الفستان و خرجت...
فيروز: يلا انا متحمسة..
سارة: دي هتحط بدرة و بس..
ديما: ممكن يا سارة تسيبيني اشوف شغلي..
ديما: دنيا هاتي ادوات المكياج بتاعتي..
دنيا: اشطا يا جميل..
دعاء: انتي عندك كل كمية المكياج دي؟
ديما: اه..
دنيا: دي بتجيب احسن الماركات..
سارة: دي بتدهن وشها دهان كدة..
ديما: اسكتوا بقي عايزة اشوف شغلي..
ديما بدأت تحط الميكب للبنت و البنت كانت مبسوطة اوي..
ديما: تمام كدة..

دعاء: مين دي؟هي دي البت سعاد؟
فيروز: دي جميلة اوي..
دنيا: طبعا هي ديما اي حد و لا ايه؟
ديما: طب هتنزلوا امتي؟
سارة: لما ماما فتحية تقول..
ديما و دنيا و فيروز و دعاء ضحكوا عليها و سارة متعصبة...
-عند الرجالة...
حسن: الف مبروك يا ابو سعاد..
ابو سعاد: و الله مش عارف من غيرك كنت عملت ايه يا كبيرنا...
محروس: مبروك الف مبروك..
ابو سعاد: الله يبارك فيك يا محروس بيه..
خالد(بهمس): ده ايه اللي جابه ده؟

جاسر(بهمس): معرفش بس انا عايز اقتله في ايدي حالا...
مازن: اهلا يا جاسر، ازيك يا خالد؟
خالد: كنت بخير قبل ما تيجي..
جاسر ضحك لخالد و سابوا مازن و مشيوا...
حازم: احم اعمل ايه؟
خالد: يا ابني انت لازق في الحلة..
حازم: افندم؟!و الله تصدقوا اني غلطان، قولت اساعدكوا و سايب شغلي و جاي هنا...
جاسر: حد قالك تيجي؟
حازم(خد نفس عميق): انا حازم، ممكن نتعرف من اول و جديد و نحسن علاقتنا على الاقل لغاية ما امشي...

خالد: طيب و انا خالد...
جاسر: و انا جاسر..
حازم: هنعمل ايه بقي؟
جاسر: هنهتم بالرجالة بس...
خالد: روح شوف اللي هناك دول يا حازم..
حازم: تمام..
على: جاسر..
جاسر: نعم يا عمي..
على: هو العريس اتأخر ليه؟
جاسر: هو مش جاي و لا ايه؟
على: هتبقي فضيحة لابو العروسة و فضيحة لابوك يا جاسر اتصرف...
خالد: متقلقش هنتصرف احنا..
على: ربنا يستر...
جاسر: خليك انت هنا، هروح انا و الواد حازم..
خالد: ماشي..
جاسر: حازم تعالي معاايا..

حازم: فين؟
جاسر: هنجيب العريس..
جاسر و حازم ركبوا العربية و مشيوا، و بعد فترة جاسر وقف بالعربية..
حازم: ايه؟
جاسر: مش رايحين نجيب العريس انزل..
حازم نزل و جاسر نزل وراه و خبطوا الباب..
ست: مين؟
جاسر: انا جاسر...
ست: عايز مين؟
جاسر: عبده موجود..
ست: اه..
جاسر: طب ابعتيه ليا..
ست: ماشي..
عبده: عايز ايه يا جاسر؟
جاسر: ايه لعب العيال بتاعك ده انت اهبل لسة مجتش..
عبده: من الاخر مش عايز اتجوز..

جاسر: ليه متكونش راجل و لا حاجة؟
عبده: مش كدة البت اكيد وحشة..
جاسر: و حتى لو وحشة فيها ايه من امتي يعني، اعقل كدة و انجز...
حازم: الجمال جمال داخلي مش بره و بس..
عبده: انتوا شايفين كدة؟
جاسر: في غير كدة يلا يا عريس..
عبده دخل لبس بسرعة هدومه و خرج معاهم و رجعوا...
و حصل ضرب نار و دوشة كتير..
عند البنات...
الباب خبط..
ديما: اتفضل..
اسماء: يلا يا بنات..
اسماء(بصدمة): مين دي؟

سعاد: هو انا كنت وحشة اوي للدرجة دي؟
دنيا: لا كنتي احلي..
اسماء: طب يلا يا سعاد يلا..
سارة: طب يلا بقي...
ديما وقفت جمب سعاد و دنيا جمبها من الناحية التانية و وراهم دعاء و فيروز، و سارة بصالهم بغيظ..
و بدأوا ينزلوا و الكل منبهر بجمالهم كلهم...
ست: بسم الله ما شاء الله ايه القمر ده؟
ست2: جايبة منين الحلاوة دي يا سعاد..
سعاد: شكرا يا خالتي..
ديما: طب ايه مش هنرقص؟

-دنيا جريت و شغلت اغاني و ديما و دنيا وقفوا في النص و بدأوا يرقصوا ب هبل و يضحكوا...
ديما: تعالوا..
دعاء و فيروز جم و بدأوا يرقصوا، و قوموا سعاد ترقص معاهم...
ديما: انا مبسوطة اوي..
دنيا: انا اكتر، طلعت الافراح هنا حلوة..
دعاء: اوبا بقي يلا..
فتحية: يا بنات اتهدوا شوية..
ديما جريت و مسكت ايدين فتحية و بدأت ترقصها..
فتحية: لا يا ديما...
ست: يلا يا فتحية..

و كان الكل بيرقص و مبسوط و الستات الكبار اوي بتصقف، و الكل عجبه روح ديما و دنيا..
ديما(و هي بتترمي على الكرسي): لا مش قادرة..
دنيا: خديني جمبك يا اختي..
دعاء: منك لله يا ديما..
ديما: حد ضربك على ايدك...
فيروز: لا بموت...
دنيا: هجوم...
و الكل قام على ديما يزغزغها، و ديما بتضحك مش قادرة...
جاسر(بهمس): كل حاجة جاهزة يا امي..
فتحية: اه يا حبيبي..
جاسر(بهمس): طيب هخرج انا دلوقتي..

اسماء: شايف مراتك مخلية في روح حلوة اوي في الفرح...
جملات: دي خلتنا نرقص..
ديما(بصريخ): طنط الحقيني..
ديما جريت على المطبخ و وراها البنات..
ديما وقفت ورا ضهر جاسر و بتأخد نفسها بصعوبة..
ديما: خليهم يبعدوا عني..
فتحية: يا بنات بقي خلاص البت ماتت..
ديما: ادي اخره اللي يرقص، انتوا ملكوش في الرقص اعملكوا ايه؟ده انا يوميا كنت لازم ارقص..
جاسر: مش فاضي لكلام الستات ده..
جاسر سابهم و مشي...

ديما: و النبي خلاص كفاية منظري بقي زبالة، هطلع اظبط نفسي..
دنيا: و انا..
ديما طلعت ظبطت شعرها و مكياجها و نزلت تاني..

-في مكان تاني...
في المانيا..
محمد: خلاص بقي ده انت وصتني عليهم مية مرة يا ابني...
اولفت: متخافش هتعمل العملية و تبقي بخير..
محسن: يا رب، مالك ساكتة ليه يا تسنيم؟
تسنيم(بدموع): خايفة اوي..
محسن حضنها جامد و هي بادلته الحضن..
محسن: الدكتور طمنا يا تسنيم..
محمد: اتفائلي..
محسن(بضحك): هي الستات دي بتتفائل اومال النكد ده مين يعمله..
تسنيم: كدة..
محمد: عندك حق و الله، الست المصرية رقم واحد في النكد..

اولفت: لا و الله...
تسنيم: انتوا مش مقدرينا..
اولفت: تعالي يا بنتي نعمل الاكل...
- هما سابوا الفندق و راحوا ل؟يلا
تسنيم: اه روحوا اتجوزوا اي بنت مايصة كدة..
تسنيم: تعالي يا اولفت الجو بقي خنيق..
محسن(بضحك): بقي كدة..
تسنيم و اولفت راحوا للمطبخ يعملوا اكل..
محمد: لسة خايف؟
محسن: على ديما و تسنيم..
محمد: هتعدي، هتبقي بخير يا صاحبي..
محسن: ان شاء الله، ديما حاسسها اتعودت على العيشة هناك..
محمد: ممكن..

محسن: خير خير، تعالي نصالحهم دول ستات نكدية..

في الصعيد...
بنت: حضرتك ديما؟
ديما: ايوه انا، مين انتي؟
بنت: ممكن تيجي ثانية؟
ديما(برفعة حاجب): ليه؟
بنت: تعالي..
ديما: طيب..
ديما راحت مع البنت...
بنت: جاسر بيه مستنيكي في الجنينة اللي ورا..
ديما(باستغراب): جاسر عايزني انا...
بنت: اه..
ديما: خلاص هتصل بيه..
بنت: لا هو قال عايزك حالا..
ديما: تمام ماشي..
ديما مشيت و مسكت فستانها و راحت للجنينة الخلفية..
ديما(بخوف): جاسر انت هنا؟جاسر الدنيا ضلمة..

ديما(بخوف): يا ابني انت رد عليا، انا خايفة..
ديما لسة بتلف لقت اللي بيشدها و حاطط ايده على بوق ديما..
ديما قعدت ترفص برجليها و تحرك رأسها يمين و شمال، و بعدين لقت كذا راجل بيكتفها، و اغمي عليها..
شخص: يلا بسرعة...
و الرجالة شالوا ديما و ركبوها العربية و مشيوا...
خالد: يلا هنكتب الكتاب..
جاسر: تمام يلا...
و بدأوا يكتبوا الكتاب، و حصل ضرب نار و البنات فرحانة..
سعاد: هو فين ديما؟

دنيا: هتلاقيها تعبت فطلعت ترتاح شوية..
دعاء: مبروك يا مزة..
سعاد(بفرحة): انا مبسوطة اوي..
فتحية: دنيا نادي جاسر و خالد و حازم يأخدوا الاكل للرجالة..
دنيا: حاضر..
دنيا خرجت و اول ما خرجت لقت اللي بيشدها جامد..
دنيا(بزعيق): انت غبي؟
خالد(بعصبية): انتي اللي غبية لابسة فستان مفتوح و خارجة بيه قدام الكل...
دنيا: انت مالك؟
خالد: بت انتي متخلنيش اتعصب عليكي، كنتي خارجة ليه؟

دنيا: طنط فتحية قالتلي اروح اناديك انت و جاسر و حازم تأخدوا الاكل...
خالد(بحدة): طيب روحي و متخرجيش فاهمة..
دنيا: عيل رزل..
دنيا سابته و مشيت دخلت لجوا..
جاسر: في ايه؟
خالد: نادي الزفت حازم نجيب الاكل.
جاسر: مالك؟
خالد: مفيش..
جاسر و خالد نادوا حازم و بدأوا يأخدوا الاكل..
سارة(بهمس): اتفضل..
جاسر(بابتسامة): شكرا..
خالد: هاتي..
دنيا: خد و يا ريت انت بقي اللي تاكل منها فيها سم..
خالد: بتنقطي سكر..
فيروز: اتفضل..

حازم: تمام..
و بدأوا يخرجوا الاكل و الرجالة تأكل..
ام سعاد: يلا يا سعاد عريسك هيأخدك حطي الطرحة على وشك..
سعاد: حاضر..
سارة: مبروك..
سعاد: شكرا..
دعاء و دنيا و فيروز حضنوا سعاد..
سعاد: كان نفسي احضن ديما...
دعاء: بعد الجواز ابقي تعالي يا روحي..
اسماء: يلا يا بنتي..
طلعوا سعاد و عريسها خدها و راحوا على بيتهم...
ايمن: اليوم كان متعب اوي..
خالد: عندك حق يا عمي..
ايمن: عجبك الفرح يا حازم؟

حازم: اه يا عمي حلو اوي...
دعاء: الاكل جاهز...
حسن: ماشي يا دعاء روحي..
حسن: يلا يا جماعة...
و الكل قام و بدأ يقعد..
فتحية: فين ديما يا دنيا؟
دنيا: على ما اعتقد طلعت تريح شوية..
عبير: اه طبعا احنا نتعب و هي تنام الهانم..
جملات: حد يطلع يناديها البنت تعبت معانا و مأكلتش...
دعاء: هطلع اناديها..
دعاء طلعت جري على اوضة ديما..
دعاء: دودي ديما يا بت..
دعاء خبطت على باب الحمام و ملقتش حد و دخلت اوضة الملابس...

دعاء: يا نهار اسود..
دعاء نزلت بسرعة جري على تحت...
على: مالك يا بنتي؟
دعاء: ديما مش في اوضتها...
حازم: نعم ده ازاي ده؟
جاسر: هتلاقيها في اي مكان هنا و لا هنا...
دنيا طلعت تليفونها و اتصلت بديما بس محدش رد..
دنيا: مش بترد انا خايفة اوي..
حسن: مستنين ايه قوموا دوروا عليها...
جاسر قام و الكل قام بيدور على ديما..
جاسر قاعد عمال يتصل بيها و سمع صوت التليفون..

جاسر راح للجنينة الخلفية و لقي تليفون ديما واقع على الارض..
خالد: لقيت حاجة؟
جاسر: تليفونها كان مرمي على الارض اللي في الجنينة..
جملات: يعني ايه؟
كل الرجالة بصت لبعدها و هما بيحاولوا يفكروا..
حازم: ديما اتخطفت؟!
دنيا(بدموع): لا لا بليز..
دعاء(بدموع): طب مين هيخطفها؟
سارة: ممكن تكون بتستعبط؟و بتخضنا عليها و خلاص..
عبير: او يمكن شافت شوفة ليها..
حسن(بزعيق): كله يخرس، عايز صمت..
حسن: كل الرجالة ورايا..

الكل راح ورا حسن في اوضة الجلوس..
دنيا وقعت على الارض و هي بتعيط..
دنيا(بعياط): ديما ارجوكي متسبنيش..
جملات قعدت جمبها و حضنتها..
جملات: اهدي يا بنتي..
فيروز(بدموع): ماما بيقولوا ديما اتخطفت غلط صح؟
اسماء: اهدوا بس يا بنات...
فتحية(بحزن): البت مكملتش شهر معانا و يحصلها كدة...
دعاء: انتوا هتستكوا...
اسماء: اكيد جاسر و الحاج حسن مش هيسكتوا..

سارة: ايه هي لحقت علقتكوا بيها اوي كدة، دي تستاهل يا ريت يغتصبوها او يعملوا ليها اي حاجة..
و بعدين سارة لقت قلم نازل يرن على وشها...
فتحية: قمسا بربي تتكلمي كلمة تاني لاكون مموتاكي في ايدي..
عبير(بغضب): انتي ازاي تعملي كدة؟
فتحية: لمي بنتك يا عبير، احسن ما المها انا..
عبير خدت سارة و طلعت على اوضتها فوق..
جملات: ربنا يصبرك يا ديما...
عند الرجالة...
حسن: ازاي ده يحصل؟.
خالد: مين هيكون ليه مصلحة يعمل كدة؟

جاسر: مين اساسا خلاها تروح الجنينة؟
حازم: طب هي معملتش اي حاجة لحد اتخطفت ليه؟
ايمن: طب و ممكن متكونش اتخطفت مثلا؟
على: هتكون راحت فين يعني؟
حسن: زودوا غفر اكتر و اكتر على البيت، و مراتك يا جاسر واجب عليك، مراتك تكون موجودة بكرة في البيت فاهم؟
جاسر: حاضر يا حاج..
حسن: كله يروح محدش ينام الا لما ترجع..
حازم: هطلع اغير هدومي و اطلع ادور معاكوا..
جاسر: تمام..
دعاء: هترجع صح؟
جاسر: متخافوش يا جماعة، في ايه؟

جاسر طلع و غير هدومه لتي شيرت و بنطلون و حط موبايل ديما في جيبه، و نزل بسرعة..
خالد: جاهز؟
جاسر: اه، يلا..

-في مكان تاني..
الرجالة اللي خطفت ديما، دخلوا شايلينها و رموها على الارض...
شخص1: دي من عائلة القاضي يعني هنستفيد اوي..
شخص2: هنكسر بيها عائلة القاضي و هنستمتع و هنأخد فلوس..
شخص1: فكرة ذكية..
شخص2: طول عمري ذكي، بس هنستمتع الاول..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة