قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

خالد: يعني ايه مش لقينها يعني؟
حازم: طب انتوا ليكوا عداوة مع حد؟
جاسر: معتقدش يستجرأوا و يعملوها..
حازم: يعني ممكن..
خالد: انت عايز تقلقنا و خلاص..
حازم: انا عايز الاقي اختي..
جاسر: تفتكر مازن يا خالد؟
خالد: معرفش..
جاسر: احنا لازم نفتش كل البيوت..
حازم: طب ما ممكن لما ندور في حتة الشخص ده يمشي من البلد خالص..
خالد: انت دورك الاحباط يعني بس علشان اكون واخد بالي..
جاسر: ارجع يا خالد..

خالد(بعصبية): شايفك بارد و هادئ كدة يعني يا جاسر...
جاسر: اومال اكون عصبي زيك و اتهور مثلا..
خالد(بعصبية): لا العفو يا جاسر..
و كلهم وصلوا للبيت..
فتحية: ها يا ابني وصلت لحاجة؟
خالد: لسة لسة..
جاسر: ايه رأيك يا حاج نفتش كل البيوت؟
حسن: طب ما مستني ايه اعمل كدة؟
على: هنصحي الناس كلها بليل كدة يا اخوي..
حسن(بزعيق): دي امانة اخوي مسلمها ليا قبل ما يمشي..
دنيا(بعياط): يعني مش هشوفها تاني..

حازم قرب من دنيا و حضنها...
دنيا(بعياط): يعني محدش هيقولي كلام حلو و يخليني اتفائل، يعني محدش هيفضل يرزل عليا و يضايقني..
حازم(بحزن): هششششششش، هنجيبها اوعدك هنجيبها ديما قوية و هتستحمل..
اسماء: طب و احنا هنتصرف ازاي؟
جاسر: احنا هنطلع ننام و بكرة ندور عليها..
خالد زق جاسر بعصبية..
خالد(بزعيق): انت معندكش دم يا حيوان انت هي دي مش مراتك و لا كدب في ايه جايب برودة الاعصاب دي منين..
جاسر: انا عملت ايه؟

خالد(بعصبية): مستفز..
خالد سابهم و طلع على اوضته و قفل الباب بغضب..
فيروز و دعاء خدوا دنيا و طلعوها اوضتها و بيحاولوا يواسوا بعض..
جاسر طلع اوضته و لقي سارة طلعت وراه..
جاسر: عايزة ايه يا سارة؟
سارة: مالك بس يا حبيبي مضايق ليه؟
جاسر: مش شايفة يعني..
سارة: طب ده كويس لينا..
جاسر: ازاي؟
سارة: يعني لما هي تختفي، انت هتكون محتاج تخلف و تضطر تتجوزني و نتجوز بعض..
جاسر: طيب يا سارة روحي دلوقتي..
سارة: بحبك..

سارة باست جاسر من خده و سابته و مشيت..
جاسر: استغفر الله العظيم، حلها يا رب...
جاسر قام و اتوضي و بدأ يصلي ركعتين لله...
جاسر خلص و راح على سريره نام، و بدأ يحلم..
-الحلم..
جاسر كان في مكان زي صحراء و سامع صوت بينادي عليه من بعيد..
جاسر(لنفسه): مين اللي بينده؟
و بعدين سمع صوت صريخ جامد و راح ناحية مصدر الصوت...
جاسر(بصدمة): ديما ايه اللي جابك هنا؟
ديما(بدموع): جاسر ارجوك طلعني في في ثعبان..

جاسر: طب هاتي ايدك..
ديما مدت ايديها لجاسر و هو مسك بيها..
ديما(بدموع): انا خايفة..
جاسر: متقلقيش انا معاكي..
جاسر بدأ يطلع ديما و لسة هيخرحها خلاص من الحفرة لقي اللي بيشد ديما من تحت، و الحفرة وسعت و طولت...
ديما(بصريخ): جاسر...

جاسر قام بسرعة من نومه و هو مخضوض..
جاسر: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، اعوذ بالله من الشيطان الرجيم..
جاسر: يا رب يا رب، ارحمني..
جاسر قام وقف في البلكونة بتاعت اوضته و هو بيأخد نفسه بصعوبة...
جاسر: انتي فين يا ديما؟

-في مكان تاني..
مكان زي مخزن وسط اشجار و الاشجار مغطياه...
ديما مرمية على الارض و شعرها حواليها على ارضية المخزن...
ديما(بوجع): آآآآه، ايه الصداع ده؟
ديما بدأت تفتح عنيها و تقوم بجسمها..
ديما(بصدمة): ايه ده انا فين؟
ديما: لا لا لا مش قادرة اخد نفسي، لا لا يا رب..
ديما(بدموع): لا انا بتخنق...
ديما(بدموع)يا بابا ماما، انا خايفة..
ديما بدأت تقوم و اتكعبلت وقعت على الارض..
ديما(بدموع): يا رب...

ديما بدأت تقوم و هي سانده على الحيطة و بدأت تبص حواليها و هي بتأخد نفسها بسرعة..
ديما لقت باب حديدي و شباك صغير محطوط عليه حديده و كان الوقت النهار لسة بيطلع...
ديما(و هي بتخبط على الباب): لو سمحت في حد هنا؟
ديما: في حد هنا، بليز ردوا عليا..
ديما(بصوت عالي): في حد هنا؟ردوا..
لقت شخص بيخبط جامد على الباب رجعت لورا..
شخص: ما تخرسي شوية..
ديما(بدموع): بليز طلعني من هنا، انا خايفة..
شخص: ما تولعي بجاز..

ديما: طب افتح الباب طيب..
شخص: لا و روحي اقعدي بعيد عن الباب..
شخص(بزعيق): انجزي..
ديما مشيت بسرعة بعيد عن الباب و هي بتعيط و قعدت في ركن الاوضة و ضمت رجليها و بتعيط..
ديما(بعياط): بابا ارجوك انا محتجاك، جاسر ارجوك الحقني، اي حد يلحقني و النبي، انا محتجاكوا..

-في الصباح الباكر...
حسن: عملتوا ايه؟
حازم: معرفش معرفش..
دعاء: بابا هو احنا ممكن مش نلاقيها..
على: اهدوا يا بنات هي هتبقي بخير..
دنيا: قسما بربي يا سارة لو انتي اللي وراها مش هيكفيني عمرك كله فاهمة...
سارة: انا عملت ايه؟شايف يا ابوي بتقول ايه؟
ايمن: اعذريها هي خايفة على صاحبتها..
جاسر: خلاص خلاص...
خالد: حد عرف حاجة؟
حسن: انت كنت فين؟
خالد: كنت بدور عليها..
حازم: هو احنا هنفضل كدة قاعدين و بنتكلم بس...

جاسر: يبقي نفتش كل البيوت...
على: ماشي...
جاسر: يلا يا خالد يلا يا حازم...
و بدأوا يدخلوا يفتشوا البيوت تحت استغراب كل الناس...
جاسر: افتح..
شخص: يا بيه عندنا ستات..
جاسر: خليهم يستروا نفسهم الاول..
شخص: حاضر يا بيه..
شخص: اتفضل..
جاسر بدأ يدخل يفتش البيت و ملقاش حاجة..
جاسر: تمام شكرا..
شخص: هو حضرتك بدور على ايه؟
جاسر: مفيش..
جاسر خرج هو يعتبر لف على كل البيوت...

جاسر راح لمكان هادئ عبارة عن اشجار و نهر و نسمات هواء، جاسر قعد و سند على شجرة قاعد بيفكر...
و بعدين جاسر طلع تليفون ديما اول ما فتحه لقي صورتها خلفية للموبايل، و حاول يفتحه خمن كلمة الباسورد، و دخل على الصور اللي على تليفونها و قعد يتفرج على صورها و صورها هي و هو..
جاسر(خد نفس عميق): يا رب...
و بعدين لقي ايد على كتفه..
جاسر: محمد!
محمد: تسمحلي اقعد يا ابيه؟
جاسر: اتفضل..

محمد: انا شوفت الست ديما مع بنت و بعدين البنت سابتها و مشيت، و الست ديما راحت على الجنينة الخلفية على ما اعتقد...
جاسر(بصدمة): الكلام ده امبارح متأكد؟
محمد: اه..
جاسر: تعرف شكل الست؟
محمد: يعني..
محمد: انا كنت داخل اشوف الحاجة فتحية لو عايزة حاجة...
جاسر: قوم معايا..
جاسر خد محمد و رجع على البيت بسرعة..
خالد: لقيت حاجة؟
جاسر: يا حاج يا حاج..
حسن: لقيتوها..

جاسر: محمد بيقول انه شاف في واحدة ست كانت واقفة مع ديما قبل ما تروح الجنينة الخلفية، ممكن تكون دي مشتركة في خطفها..
حسن: متأكد من الكلام ده يا محمد؟
محمد: اه يا حاج، كانت واقفة بتتكلم مع بنت يعتبر قدها و بعدين البنت سابتها و مشيت و الست ديما راحت للجنينة...
على: طب و ده معناه ايه؟
خالد: لازم محمد يتعرف على البنت دي..
فتحية: بس ده ضد التقاليد يا حاج...

دنيا: مش مهم المهم نلاقي ديما، عمو و طنط اتصلوا عليا و انا كدبت عليهم و قولتلهم نايمة، مش هفضل اكدب انا..
فيروز: اهدي بس يا دنيا..
حسن: اعمل اللي تشوفه يا جاسر..
حسن: تعالي معايا يا على انت و ايمن..
خالد: هتعمل ايه؟
جاسر: تعالي يا محمد..
و خدوا محمد و بدأوا يخلوه يشوفوا البنات و هو ملقاش البنت اللي كانت واققة مع ديما..

عند ديما...
ديما(بعياط): يا رب ارجوك طلعني من هنا..
و بعدين لقت الباب بيتفتح قامت وقفت بسرعة..
ديما(بعياط): ارجوك متأذنيش انا معملتش ليك حاجة..
شخص: انجزي خدي اكل اهو و متتكلميش كتير..
ديما(بعياط): انا مش عايزة اكل انا عايزة اروح..
شخص: مفيش مرواح، اطفحي..
ديما زقت الراجل ده و طلعت تجري و لسة هتخرج من الباب لقت شخص قدامها..
ديما(بعياط): ارجوك خرجني من هنا...

شخص2: ليه يا شاطرة لتكوني خايفة؟ليه كدة يا جعفر مخوف البنوتة منك ليه؟
جعفر: دي بت مدلعة..
ديما: طب انا معملتش ليك حاجة وحشة ارجوك سيبني امشي..
شخص2: تصدق صعبت عليا يا جعفر...
ديما(بزعيق): انت ليه مش بتفهم ما تسيبني بقي انا عملت ليك ايه؟
الشخص ده قرب منها و مسكها من دقنها جامد..
الشخص(بحدة): صوتك ميعلاش هنا، فاهمة؟
ديما(بدموع): حاضر بس سيبني امشي..
الشخص زق ديما وقعها على الارض..

ديما(بوجع): آآآه، انت غبي ايدي اتعورت..
الشخص نزل لمستواها و قرب وشه من ديما و ديما خافت فرجعت لورا شوية...
الشخص: تتجوزيني و تطلقي من جاسر؟
الشخص: و ساعتها هطلعك من هنا و هعيشك في قصر...
ديما: لو فيها موتي مش هتجوز شخص مريض زيك، مستحيل اطلق من جوزي علشان شخص تاني ميستاهلش..
الشخص ده مسك ديما من شعرها و مسح بيها كل ارضية المخزن تحت صراخ ديما و خوف جعفر من غضب الشخص ده...

الشخص(بغضب): و انا هوريكي الشخص اللي ميستاهلش هيعمل فيكي ايه، بس الصبر يا حلوة الصبر..
الشخص مشي بكل غضب، و جعفر سابها و قفل الباب..
ديما(بصريخ): يا رب..
ديما قعدت تعيط و ايديها بتنزل دم لما الشخص ده وقعها على الارض كان في ازاز مكسور...

-في مكان تاني..
الشخص المجهول وصل لبيته...
اول ما دخل لقي والده في وشه، و ضربه قلم على وشه..
الشخص المجهول: بتضربني انا؟
والده: انت ازاي يا زبالة انت تخطف مرات جاسر من بيتها؟
الشخص: هأخد حقي منه..
والده: انت مجنون؟ما صدقنا الشيخ مرزوق تدخل في الموضوع علشان نخلص من موضوع الطار الثأر..
الشخص: و دم اخويا ده ايه؟دمه رخيص اوي كدة..
والده: ليه مش عايز تفهم ان باللي انت بتعمله هتتفتح سلسلة دم تاني، انت غبي؟

الشخص: لا برضو لا، و هأخد طار ثأر اخويا اضعاف اضعاف من ابن القاضي، من مراته و من عائلته كلها..
الشخص ده ساب والده و طلع على اوضته..
والده: يا رب اهديه..

-في مكان تاني...
خالد: هنعمل ايه؟
حازم: اختفت يعني..
خالد: انا اول مرة اكون خايف كدة..
حازم: يا رب كون كن معاها..
محمد: يا ابيه اهي هي دي البت...
جاسر قام بسرعة من مكانه و راح نايحة ما محمد شاور، و مسك دراع البنت..
البنت(بخوف): انت مين شال ايدك ميصحش كدة..
جاسر: انتي اللي كنتي بتتكلمي مع ديما امبارح في فرح سعاد؟
جاسر(بحدة): انطقي..
البنت: و الله لو ما شلتش ايدك لاصوت و اصرخ و الم عليك الناس، ابعد عني..

خالد: سؤال و تجاوبي عليه انتي شوفتي ديما امبارح؟
البنت: ايه مين دي ايه؟
حازم: ديما اسمها ديما..
البنت: لا معرفش، مين دي؟
محمد: مش انتي وقفتي امبارح مع الست ديما و خدتيها جمب المطبخ و كلمتيها و سيبتيها و مشيتي..
البنت(بخوف): لا انا معرفش مين اللي اسمها ديما دي..
جاسر: خلاص روحي..
خالد: بس..
جاسر(بزعيق): روحي..
البنت مشيت بسرعة..
خالد: ايه اللي انت عملته ده؟

جاسر: محمد اخبار البنت دي تبقي عندي دي شغلتك انت فاهم؟
محمد: حاضر، عن اذنك..
محمد مشي ورا البنت، و جاسر رجع لقعدته..
حازم: ما تفهمنا..
جاسر: دلوقتي البنت دي شكلها بتكدب و اكيد هتقابل اللي مشتركة معاه في الخطف و ساعتها محمد هيكون وراها فهنعرف مين...
خالد: طيب..
حازم: و احنا في الفترة دي هنعمل ايه؟
جاسر: معرفش..
و بعد فترة رجعوا للبيت..
جملات: ها يا خالد مفيش اخبار؟
خالد: لا يا اما امي..

فتحية: ربنا يصبرنا و يصبرك يا بنتي..
اسماء: طب هي كلت و لا لا؟و لا عاملة ايه؟
دنيا: و انا مش محتجاكوا انا هدور عليها..
دنيا كانت لسة هتمشي بس خالد مسكها جامد..
دنيا(بصريخ): ابعد عني..
خالد: هششششششش، هي هتبقي بخير هي اكيد بخير متقلقيش...
دنيا(بعياط): بس دي اختي و انا حاسة بيها، زمانها بتعيط دلوقتي زمانها خايفة و بترتعش...
خالد: هي كويسة متخافيش..
دنيا(بعياط): توعدني انك هترجعها؟
خالد: اوعدك..

دعاء(بدموع): توعدونا كلنا؟
جاسر و خالد و حازم: وعد..
فتحية: طب تعالوا كلوا علشان تعرفوا تدوروا عليها..
عبير: اه و الله انا جعانة اوي، يلا يا سارة..
عبير و سارة راحوا على السفرة و بدأوا يأكلوا..
جاسر: انا طالع اغير هدومي..
جاسر طلع غير هدومه لبنطلون جينز و تي شيرت ابيض و جاكت اسود و كوتشي ابيض
و بعدين جاسر نزل و الكل قاعد بيفكر في المشكلة دي...

عند ديما..
ديما بتحاول تقف بس دايخة و مش قادرة تقف، و بعد فترة وقفت و سندت على الحيطة و بدأت تمشي براحة، بس فجأة وقعت و اغمي عليها..
و بعد فترة جعفر دخل لقاها مرمية على الارض..
جعفر: يا نهار اسود..
جعفر: انتي يا بت فوقي، انتي يا بت..
جعفر: اعمل ايه انا دلوقتي؟
جعفر: لو قلت للباشا هيزعق و احتمال يطردني، انا هسيبها كمان شوية...
جعفر خرج و قفل الباب تاني..
و ديما فضل مغمي عليها...

عند جاسر...
كان الوقت في حدود الساعة 3 الفجر، و الكل شبه نايم...
و جاسر كان قاعد على الكنبة و مرجع رأسه لورا...
و بعدين تليفونه رن، الخط اتفتح..
جاسر(بلهفة): عرفت حاجة؟
محمد: هي خارجة اهي من بيتها يا ابيه..
جاسر: خليك وراها يا محمد، و اول ما توصل اتصل بيا قولي المكان..
محمد: حاضر يا ابيه..
و بعدين جاسر لقي سارة بتدخل الاوضة..
جاسر: عايزة ايه؟ مش فاضي يا سارة...
سارة: مالك يا حبيبي شاغل نفسك بيها ليه؟

جاسر: لان عمي موصيني عليها قبل ما يمشي و قالي دي امانة و انا مطلعتش قد الامانة، و في الاول و الاخر هي مراتي و بنت عمي يا سارة..
سارة: ما تولع يا جاسر..
جاسر(بحدة): سارة ارجعي لاوضتك..
سارة(لنفسها): اهدي يا سارة...
سارة: يا حبيبي اسفة بس انا بغير عليك...
جاسر: ماشي يا سارة امشي دلوقتي، يلا..
سارة سابته و مشيت بغضب، و بعد شوية..
محمد اتصل عليه، الخط اتفتح..
محمد: المكان()...
جاسر: ماشي انا جايلك..

جاسر خد الجاكت بتاعه و لبسه و نزل ركب عربيته و راح لمكان محمد..
جاسر: فين؟
محمد(بهمس): اهم يا ابيه...
جاسر(بصدمة): معتمد!
جاسر اتصل بخالد، الخط اتفتح...
جاسر: خالد تعالي انت و حازم على()..
خالد: لقيت حاجة؟
جاسر: اه تعالي..
خالد لبس هدومه بسرعة و نزل لحازم و قاله و خرجوا الاتنين و ركبوا عربيتهم و راحوا لجاسر...
خالد: في ايه؟
جاسر(بهمس): هششششششش، اخرسوا..
حازم(بهمس): في ايه؟
جاسر(بهمس): بصوا..

خالد(بصدمة): ده معتمد؟
جاسر(بهمس): اه، و اهي البت اللي قابلناها الصبح..
حازم(بهمس): طب هو بيكلم مين؟
جاسر(بهمس): معرفش..
محمد(بهمس): البت بتمشي اهي...
الكل استني لما البنت مشيت، و راحوا بسرعة على معتمد...
معتمد(بخوف): جاسر بيه؟
جاسر(بغضب): ايوه جاسر بيه يا كلب...
جاسر نزل في معتمد ضرب شوه ليه وشه..
خالد: خلاص خلاص يا جاسر..
خالد: فين ديما؟
معتمد(بدموع و خوف): ديما ديما مين يا بيه؟

جاسر: هتستعبط ياض انت، ما تنجز اتكلم متخلنيش و ربي اعمل فيك حاجة مش هتعجبك...
معتمد: معرفش حاجه يا بيه...
حازم: ياض انت معندكش اخوات بنات و لا حتى امك مش بتحس على دمك..
جاسر(بعصبية): ما تتكلم..
معتمد(بدموع و خوف): تدوني الامان؟
خالد: انجز..
معتمد: هتودني الامان من عامر بيه..
جاسر(بعصبية): يعني الكلب ده هو اللي عاملها و ربي لاربيه، انجز انطق فين ديما؟
معتمد: انا معرفش انا هتصل بحد يعرف..
خالد: طب انجز...

معتمد طلع تليفونه و هو خايف، الخط اتفتح..
معتمد: الو يا جعفر..
جعفر: ايه يا معتمد عايز ايه؟
معتمد: كنت عايز اعرف مكان البت فين؟
جعفر: عامر بيه قالي مقولش لاي حد خالص..
معتمد(بخوف من جاسر): طب ده انا و انت كنا هنستمتع منها..
جاسر اتعصب و كان هيضربه بس حازم و خالد مسكوه...
معتمد: ها ايه رأيك؟البت جميلة و مصراوية يعني هدلعنا..
جعفر: اصل اصل...
معتمد: ايه؟

جعفر: دخلتلها النهاردة الاكل رفضت تأكل و دخل عامر بيه زقها على الارض و مسح بيها بلاط المخزن كله، و من شوية دخلت عليها لقيتها مرمية على الارض و تقربيا النفس مقطوع...
جاسر و خالد و حازم و محمد كانوا مصدومين من اللي بيسمعوه و خايفين على ديما...
معتمد: خلاص خلاص قولي انت فين و انا هاجي و نحاول نشوف البنت مالها علشان عامر بيه..
جعفر: ماشي في مخزن()..
معتمد: تمام جايلك...
جاسر(بعصبية): هاتوه..

جاسر اول واحد ركب عربيته و طلع على مكان المخزن، و خالد و حازم و محمد خدوا معتمد و ركبوا العربية و طلعوا ورا جاسر...

عند ديما...
جعفر لقي في رجالة جاية عليه..
جعفر(بخوف): انتوا مين؟
شخص: احنا حراس عامر بيه بعتنا نحرس معاك..
جعفر: ماشي ماشي...
شخص: مالك مرتبك ليه؟
جعفر: مفيش حاجة...
جاسر اول واحد وصل و لقي رجالة كتيرة بالنسبة انه لوحده...
شخص: مين ده؟
جعفر: انت مين يا ا...
جعفر لسة هيتكلم بس اول ما لقي جاسر اتصدم..
جاسر(بغضب): انا اللي هأخد روحك..

جاسر مسكه من رقبته و كان بيخنقه، و تدخلوا الرجالة التانية بدأوا يضربوا جاسر، بس خالد و محمد و حازم وصلوا، و بدأ الكل يتعامل و يضرب بعضه...
معتمد(لنفسه): انا مش هقعد زي الستات انا كدة..
معتمد(لنفسه): انا خنت الامانة..
معتمد نزل و بدأ يضرب مع صف جاسر، و بعدين جعفر مسك بندقيته و ضرب طلقة...
حازم(بوجع): آآآآآآآآآآآآآه...
خالد: حازم حازم انت كويس؟
حازم: واحد واخد طلقة هيبقي كويس انت غبي..

محمد: لازم يتنقل المستشفي..
جاسر: انقلوه انتوا و انا هجيب ديما و اجي...
جاسر ضرب جعفر بكل غضب...
خالد و معتمد و محمد خدوا حازم و نقلوه المستشفي، و اتصلوا بالعائلة و الكل راح للمستشفي..
عند جاسر...
جاسر حاول يفتح الباب بس لقاه مقفول بقفل، دور في جيب جعفر و طلع المفاتيح و بدأ يجرب المفاتيح لغاية ما فتح الباب...
و جاسر اول ما دخل لقي ديما مرمية على الارض شعرها على الارض ايديها مفرودة و باين الدم منها..

جاسر قرب منها و نزل لمستواها و شال شعرها من على وشها لقي وشها اصفر و شفايفها بيضة وشها متعب اوي، تحسس النبض عندها لقي النبض ضعيف جدا...
جاسر كان حزين على حالها و انها كدة بسببه هو..
جاسر شالها بين ايديه و خرج من المخزن و ركبها في عربيته، و راح للمستشفي...
في المستشفي...
فتحية: هو حصل ايه؟
حسن: اتكلم يا خالد..
خالد حكي كل اللي حصل و الكل مصدوم...
اسماء(بفرحة): يعني لقيتوا ديما؟

خالد: لسة منعرفش جاسر قال هيجبها، و اهو حازم متصاب في دراعه و معتمد وشه متخرشم...
دنيا: في جرح في ايدك و في رأسك..
خالد بصلها، و الكل بص لبعضه..
على: خلاص المهم دلوقتي نطمن على الكل..
ايمن: يا رب يلاقي ديما..
سارة(لنفسها): يا رب لا..
دعاء: يا رب..
فيروز: جاسر اهو...
الكل بص ناحية ما فيروز بتشاور، لقوا جاسر داخل شايل ديما و جاي بسرعة...
جاسر(بعصبية): دكتور انجزوا...
ممرض: اتفضل معايا...

الكل راح ناحية جاسر، لقوا وش ديما شاحب جدا..
جملات: يا عيني عليكي يا بنتي..
دنيا: ديما ردي عليا...
جاسر سابهم و راح مع الممرض و هو شايل ديما و الكل قلقان عليها، و دخلوها اوضة الطوارئ..
بعد فترة الدكتور كشف على ديما و علق ليها على محاليل و طهر الجرح اللي في ايديها...
حسن: طمنا يا دكتور..
الدكتور: البنت دي لو مكنتوش لحقتوها في الوقت المناسب كانت زمانها ماتت..
خالد: حصلها ايه يعني؟

الدكتور: ايديها اتجرحت و خسرت دم كتير و كمان مكنتش كلت و معدتها فاضية خالص كان الامر مجهد اوي عليها بالاضافة انها ضعيفة يعني كل حاجة جت مع بعضها و النبض ابتدئ يبطئ، لولا الوقت اللي هي جت فيه لولا مكناش قدرنا ننقذها، و هي هتفوق بعد دقايق...
جاسر: شكرا يا دكتور..
دنيا: ينفع ندخل نشوفها...
الدكتور: تمام بس حبة حبة، يعني انتوا عددكوا كبير النفس و كدة..
جاسر: حازم عامل ايه؟
خالد: تمام..

دعاء: شكرا انكوا رجعتوا ديما..
دنيا: شكرا...
فيروز: شكرا..
حسن: خشوا اطمنوا عليها و انت يا خالد روح شوف المصاريف و هيخرجوا امتي...
خالد: حاضر يا حاج...
فتحية: هنخش احنا نشوفها..
اسماء: تعالي يا عبير يلا..
عبير(بغضب مكتوم): ماشي..
و فتحية و جملات و اسماء و عبير دخلوا لديما..
فتحية قربت من سرير ديما و قعدت تملس على شعرها و تقرأ قرآن...

ديما كانت بتبدأ تفوق و فتحت عنيها ببطء لقت نفسها في مكان غير المخزن و لقت جمبها فتحية و اسماء و عبير و جملات...
ديما: انا فين؟
اسماء: فوقتي يا حبيبتي؟
ديما: لا لسة..
جملات: حمد لله بالسلامة عليكي يا حبيبتي..
ديما: حصل ايه؟
فتحية(بدموع): رجعتي لينا تاني يا حبيبتي..
ديما: حضرتك بتعيطي ليه؟
فتحية(بدموع): كنت خايفة عليكي اوي..
ديما: انا بخير يا طنط متقلقيش...
الباب خبط...
جملات: ادخل...

و بعدين الكل دخل(مبيلتزموش بكلام الدكتور؟)...
دنيا(بدموع): ديما وحشتيني..
دنيا جريت على ديما حضنتها..
ديما(بوجع): آآآه يا غبية..
دنيا(بدموع): اسفة اسفة و الله وحشتيني اوي..
ديما: اه واضح كنتي هتفطسيني..
دعاء(بدموع): حمد لله بالسلامة...
ديما: الله يسلمك، في ايه يا جماعة كلكوا بتعيطوا ليه ما انا خلاص الحمد لله رجعت..
فيروز: كنا قلقانين عليكي اوي...
حسن: حمد لله بالسلامة يا بنت الغالي..

ديما: الله يسلمك يا عمو..
على: الف سلامة عليكي...
ديما: الله يسلمكوا...
ايمن: كدة تقلقينا عليكي؟
ديما: حاضر اوعدك المرة الجاية قبل ما اتخطف اقول للي خاطفني استني بس هروح اقولهم اني هتخطف و اجي تاني..
جملات: يا لمضة...
ديما(بعصبية خفيفة): و اساسا سبب اني اتخطف الزفت اللي واقف هناك ده...
جاسر(برفعة حاجب): انا؟!
ديما: لا بكلم الحيطة، هيكون مين يعني؟
فتحية: ديما اتكلمي عدل...

جاسر: و يا تري بقي انا عملت ايه يا هانم؟
ديما: الاقي بنت تيجي تقولي جاسر بيه عايز حضرتك في الجنينة الخلفية اقوم اروح انا الجنينة الخلفية و افضل انادي عليك و لسة همشي الاقي اللي بيكتم نفسي و يشممني حاجة و بعدها محستش باي حاجة..
سارة: و انتي لو محترمة مكنتيش هتروحي..
ديما: و ليه متحسبهاش العكس، اني علشان محترمة روحت كلمت جوزي..
خالد(بلهفة): ديما حبيبتي انتي بخير؟
خالد قرب من ديما و حضنها...

دنيا: و اشمعنا ده يحضنك يعني؟
ديما: بتغيري يا بطة..
ديما: انا كويسة..
ديما: هو فين حازم؟
جاسر: في الاوضة اللي جمبك..
ديما: نعم!
دعاء: اصله اتصاب برصاصة و هو بينقذك هو و جاسر و خالد...
ديما: طب هو كويس؟
خالد: اه يا حبيبتي كويس متقلقيش..
ديما(بدموع): طيب الحمد لله..
جاسر قرب من ديما و حضنها و باس رأسها..
ديما(بدموع): كنت خايفة اوي...
و بعدين لقوا حد بيخبط و بيدخل...
و الكل بصوله بصدمة...
السؤال: مين اللي دخل؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة