قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

جاسر(بخضة): في ايه؟
ديما(بخوف): حرامي..
شخص: اسكتي يا ست انتي...
جاسر(بحدة): خبي جمسك و شعرك..
جاسر(بحدة): انجزي..
ديما نزلت تحت البطانية و خبت نفسها..
شخص: انا جاي هأخد كام حاجة و همشي احسنلكوا تسكتوا بقي..
جاسر: مش لو عشت الاول..
جاسر قام زق الراجل على الارض و نزل عليه ضرب..
ديما(بخوف): خلاص؟
جاسر رمي لديما الاسدال..
جاسر: البسيه و انزلي ورايا...
ديما: هتسبني لوحدي؟
جاسر: انجزي..

ديما لبست الاسدال بسرعة، و جاسر خد الحرامي و نزل بيه و ديما وراه..
جاسر: انت يا زفت خدوه و وده على القسم..
حارس: حاضر يا بيه..
ديما: هو ايه؟انا مش هطلع فوق تاني انت بتحلم..
جاسر: ليه جنابك؟
ديما: كدة انا بخاف..
جاسر: طيب بلاش لعب عيال و اساسا كلنا هنمشي قريب و هنرجع الصعيد...
ديما: ايه ايه صعيد ايه يا باشا دي اللي هروحها..
جاسر: هو مش انتي موافقة ترجعيلي؟
ديما: اه بس لسة مش دلوقتي..

جاسر(بسخرية): اومال امتي يا هانم؟
ديما: لما يجيلي مزاج..
جاسر: اه يا حرام..
جاسر شال ديما بسرعة و طلع بيها..
ديما: مجنون..
جاسر: شكرا..
ديما: انا خايفة اروح الاوضة ممكن يبقي في حرامي تاني..
جاسر: لا متخافيش...
ديما: طيب..
جاسر طلع الاوضة و حط ديما على السرير و ديما لسة هتقلع الاسدال...
جاسر: نامي بيه..
ديما: نعم؟!
جاسر: ما هي مش ناقصة حد يجي يشوف شعرك و لا جمسك يعني..
ديما: يعني منامش براحتي؟
جاسر: براحتك..

ديما قلعت الاسدال و نامت بس لقت جاسر بيشدها لحضنه و مخبي رأسها في صدره و مغطيها بالبطانية..
ديما: كدة هفطس..
جاسر: نامي و متركزيش..
ديما: عيل رزل..
جاسر(بهمس): بس حضني حلو..
ديما(باحراج): خالص..
جاسر: عارف عارف..
جاسر: بس غريبة محدش صحي مع ان صوتك كان عامل زي الكلب...
ديما(و هي بتضربه في كتفه): يا رزل انا صوتي صوت انوثي و ناعم كدة و كيوت و رقيق...
جاسر: طيب صادق يا كداب..
ديما: هنزعل يا جاسر..

جاسر(بضحك): خلاص خلاص حبيبتي زعلانة معلش..
جاسر باس رأسها و شدد عليها و هي في حضنه و ناموا...

-في الصباح الباكر..
دنيا: يا اهل البيييييييت..
خالد: صوتك مزعج..
دنيا: ايه يا بابا انا كلمتك؟
خالد: بابا!
دنيا: وسع فين عمو محسن؟فين ديما؟
حازم: مفيش فين حازم؟!
دنيا: لا طبعا يا حبيبي..
خالد(بغيظ مكتوم): حازم تعالي معايا..
خالد مسك حازم من دراعه جامد و مشيوا من قدام دنيا..
حازم(بهمس): ايه يا عم بتغير؟
خالد: ما تحترم نفسك..
حازم: عملت حاجة؟!
خالد: بطل كلام علشان مقتلكش..
دنيا: هما راحوا فين دول؟

دنيا: دادة ناصرة يا دادة..
ناصرة: نعم يا حبيبتي..
دنيا: ايه هي بنتك مش هتتجوز عايزين نفرح..
ناصرة: انا خليتهم يأجلوا الفرح..
دنيا: لا هي ديما اهو فاقت متشغليش بالك..
ناصرة: بس..
دنيا: لا لا احنا عايزين نفرح يلا بقي هنبقي نظبطها يا بطة انتي..
محسن: صباح الخير..
دنيا: صباح الفل و الياسمين بقولك ايه ما تتجوزني و الله و انا اسعدك...
محسن(بضحك): يا بت بطلي شوية..
دنيا: اهو ضحكت يبقي موافق..

محسن: طيب يا لمضة شوفي انتي هتتجوزي خالد امتي، و يلا علشان هنحضر فرح بنت دادة ناصرة و هنروح الصعيد...
دنيا: انا مش هروح، هو انا بيتي هناك؟
محسن: اه لانك هتتجوزي خالد و فرحك انتي و دعاء هيبقي في البلد...
دنيا: اوف طيب..
خالد: شايفك معترضة جنابك..
دنيا: و ليه معترضش ايه مش من حقي و لا مش من حقي..
خالد: الصبر جميل يا دنيا..
دنيا: وريني يا بابا..
عند جاسر و ديما...

جاسر صحي ملقاش ديما جمبه قام اتعدل بسرعة لقاها بتخرج من الحمام..
جاسر: صباح الخير..
ديما: صباح النور..
جاسر: انتي راحة فين؟
ديما: نازلة..
جاسر(بعصبية): نعم يا اختي!
ديما(بخضة): في ايه انا عملت ايه؟
جاسر: و بالنسبة للبنطلون اللي مبين رجلك و التي شيرت النص ده و كمان بشعرك اسمي الكلام ده ايه؟
ديما: يا ابني ما هو انا مش هطلع من البيت هلبس كدة و كمان كل اللي تحت عادي يعني بابا و خالد..

جاسر: و بالنسبة لحازم ايه؟هتلبسي طقية الاخفاء قدامه مثلا..
ديما: حازم يعتبر اخويا..
جاسر: البسي الاسدال و الا و قسما بالله يا ديما لازعلك...
ديما: اوف طيب..
جاسر: و متنزليش الا لما اطلع من الحمام..
جاسر دخل الحمام و ديما قاعدة عمالة تشتمه و متعصبه...
و بعد فترة جاسر خرج لقاها لابسة الاسدال مسك ايديها و نزلوا...
جاسر: صباح الخير..
الكل: صباح النور..
ديما: اهلين يا جدعان، فين الاكل؟

محسن: يلا يا حبيبتي و دادة ناصرة هتجيب الفطار..
دنيا: ها الفرح هيبقي امتي؟
حازم: فرح مين؟
ديما: انا شايفة هو اخر الاسبوع ده، علشان دعاء يبقي فاضل شهر و تخلص امتحانات، و تتجوز هي و دنيا..
محسن: فكرة حلوة..
دنيا: الجزء الاول احلي بسسسسسسس...
ديما: تافهة..
حازم: اخبار الحجاب ايه؟
ديما: بيسلم عليك و بيقولك تحب تجرب..
حازم: يا الله بموت من كتر الظرافة بموووووت...
محسن: خلاص بقي..

خالد: خلاص هنكلم الحاج و هنرجع الصعيد بعد اسبوع...
جاسر: اه...
محسن: اومال فين جملات مختفية؟
ناصرة: في المطبخ..
محسن: ليه مش بتأكل معانا؟
ديما: احم احم...
ديما قربت من ابوها و اتكلمت بصوت واطي..
ديما(بهمس): طبعا ما هي مش لاقية اهتمام من جوزها و زعلانة و حزينة، روح صالحها اخرجوا اتلحلح شوية..
محسن(بصدمة): اتلحلح!
ديما: يعني سبت المفيد و مسكت في اتلحلح..
محسن: مين دي؟

جاسر: ادي واحدة لقيناها في الشارع و عطفنا عليها..
ديما: ظريف من كتر الظرافة بموت..
جاسر: طيب و لسة عايشة ليه؟
ديما(بعصبية): انت عايزني اموت طبعا ما انت عايز ترجع لحبيبة...
ديما كانت هتكمل كلامها بس سكتت و سابتهم و مشيت...
-ديما كانت هتقول: طبعا ما انت عايز ترجع لحبيبة القلب سارة...
حازم: متزعلش يا جاسر هي مش قصدها..
جاسر(بابتسامة باهتة): عن اذنكوا..
جاسر قام و راح الجنينة قعد يتمشي فيها...

دنيا: هما مش كانوا اتصالحوا؟
خالد: معرفش دول بألف حال..
محسن: انا قايم اشوف جملات..
محسن قام و راح المطبخ..
محسن: جملات..
جملات(بحزن): نعم يا حاج..
محسن: بصي يا جملات انا عارف انك زعلانة او حاسة بحاجة و انا مش عارف اعوضلك الحاجة دي اسف، بس تسنيم كانت حبي الاول و سايبة اثر فيا، وجودك جمبك مقويني بلاش تزعلي مني انا اسف..
جملات: متقولش كدة يا حاج، انا تحت امرك في اي وقت يا حاج انت راجلي و سندي...

محسن قرب من جملات و حضنها و باس رأسها..
عند ديما...
ديما(بعصبية): هو اللي استفزني و كمان انا انا هعرف منين يعني ان هو مبقاش يحبها..
ديما(بعصبية): ما هو الموضوع يضايق بس كدة..
ديما: بس انا ضايقته اوف..
ديما(بعصبية): ما يضايق براحته و لا يهمني...
ديما(بعصبية): انا ليه مضايقة ها انا ليه مضايقة انا لازم اكون هادية عادي..
ديما خدت زفير و شهيق و حاولت تهدي نفسها..

ديما(بابتسامة مصطنعة): انا هادية اهو انا هادية..
ديما(بعصبية): بس برضو الموضوع يضايق...
ديما غير هدومها ل بيجامة باللون الاسود و فيها نقط بيضة عبارة عن قطعة واحدة بنطلون و تي شريت بس قطعة واحدة و بحمالة رفيعة و رفعت شعرها لفوق و نزلت كذا خصلة و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عنيها و لبست سلسلة رقيقة شيك.

-ديما بعد ما غيرت هدومها شغلت موسيقي هادية و طلعت كتاب و عملت قهوة(في الاوضة في ماكينة قهوة) و قعدت على الكنبة و بدأت تقرأ بانسجام و تشرب من القهوة...

عند جاسر..
جاسر كان بيتمشي و لقي حد ماشي جمبه..
جاسر: حازم سيبني دلوقتي بعد اذنك..
حازم: طول ما انت بعيد عن ديما هتفضل تفكر في سارة، مش عيب تحب مرتين العيب انك متتعلمش من حب المرة الاولي...
حازم: يعني الفرق بين تالين خطيبتي القديمة و دعاء اختك فرق السماء و الارض، تالين سهر خروجات فلوس مظاهر كله صناعي، اختك احترام و ادب و ذوق مظهرها طبيعي..

حازم: الفرق بين ديما و سارة كدة بس اينعم ديما كانت بتهسر و بتخرج و بتلبس براحتها بس اتغيرت و بتتغير و فوق ده كله قلبها نقي و طيب، و سارة كانت بتلبس محترمة و محتشمة بس قلبها اسود زي الفحم عمرها ما حبتك كانت شيفاك الكوبري اللي هتعدي من عليه، اما ديما شافتك الحضن الدافئ اللي هتحس معاه بالامان...

حازم: قارن بين دي و دي في كل حاجة هتلاقي ديما بتكسب و سارة بتخسر، انسي سارة هتحب ديما هي هتجبرك انك تحبها، مع اني شايف في عيونك حب ناحية ديما بس انت مش عارف تظهره..
حازم: ديما كانت بتتمني راجل حنين رومانسي جدع شهم، و كمان ده انت متعلم بره تقدر توفق بين ده و ده يعني مش لازم قدامنا..
جاسر: من امتي العقلية دي يا واد يا حازم؟
حازم: طول عمري..
جاسر: مكنتش اعرف، هبقي اخد بالي غور بقي..

حازم: ماشي ماشي خدت مصلحتك ماشي...
عند دنيا...
دنيا: بصي يا دادة الطقم ده حلو صح؟
ناصرة: حلو..
خالد: شفاف..
دنيا: انا خدت رأيك..
خالد: قولت شفاف شوفي غيره انتي محجبة..
دنيا: اوف طيب..
دنيا: طب بصي ده يا دادة..
خالد: ضيق..
دنيا: هو انت دادة ناصرة..
خالد: لا جوزك المستقبلي..
دنيا: اه ابقي احلم..
خالد: الصبر جميل..
دنيا: دادة ده حلو و مش هغيره محترم و طويل و واسع..
خالد: هو حلو..

خالد(بابتسامة مستفزة): بس مش هتلبسيه..
دنيا(بعصبية): انت مالك بقي الله؟انت رزل اوي..
خالد: ايوه عارف، بس برضو مش هتلبسيه..
دنيا: ليه لتكون حبيبي و غيران عليا..
خالد: لا، مش هتلبسيه تمام..
دنيا: ياض جايب الرزالة دي منين؟
خالد: هبقي اجبلك حبة، و برضو مش هتلبسي الفستان ده...
دنيا: اومال هلبس ايه؟
خالد: هاتي انقيلك..
دنيا: ابدا..
دنيا سابته و روحت علطول...
ناصرة: حضرتك معترض ليه؟
خالد: هيبقي حلو اوي عليها...

ناصرة: اه علشان كدة..
خالد: اومال فين الحاج؟
ناصرة: هو و الحاجة ناصرة خرجوا..
خالد: تمام..
خالد: امسك حرامي...
جاسر: مش فاضيلك ورايا اختك اخلصها و اجي، اختك رقم واحد في التعب..
حازم(بهمس): ظبطته بالكلام..
خالد: اما نشوف..
حازم: و معاك في اي خدمة يعني..
خالد: لا يا اخويا مش محتاجك..
عند ديما...
جاسر فتح الباب براحة و دخل لقي ديما مشغلة اغنية رومانسية و بترقص عليها slow كأن قدامها شخص و بترقص معاه..

جاسر قرب من ديما من غير ما تأخد بالها و مسك ايديها قربها منها و بدأ يرقص معاها و ديما ده كله مغمضة عنيها كانت فاكرة نفسها بتحلم و بدأوا هما الاتنين يرقصوا لغاية ما ديما فتحت عنيها و لقت جاسر قدامها اتصدمت و كانت هتوقف رقص بس جاسر كمل رقص معاها و بدأوا يرقصوا و بيبصوا في عيون بعض..
جاسر(بهمس): مكنتش اعرف انك رومانسية كدة..
ديما(بهمس): و انت طلعت بتعرف ترقص slow حلو...
جاسر: لا علفكرة اعجبك..

ديما: انا آسفة لاني..
جاسر: هششش، انسي اي حاجة استمتعي باللحظة بلاش نكد..
ديما: طيب..
و بعدين ديما لقت جاسر بيشلها..
ديما: بتعمل ايه؟
جاسر: هتعرفي..
جاسر قرب من السرير و حط ديما عليه و قعد جمبه..
جاسر(بهمس): نسيتي الحاجة فتحية قالت ايه؟
ديما(بصدمة): بس..
جاسر قرب منها و(لخيالكوا)و...

-في الصباح الباكر...
جملات(بابتسامة): صباح الخير يا ولاد..
حازم: هي الشمس نورت و لا ايه يا جدعان؟
خالد: احترم نفسك دي امي..
دنيا: و احنا بنهزر معاها انت بتحشر نفسك ليه..
خالد: يا بت اخرسي..
دنيا: رزل..
جملات: خلاص ايه ده؟
دنيا: و اخيرا في فرح اخيرا هنفرح..
محسن: عاملين ايه يا ولاد؟
الكل: الحمد لله..
محسن: تمام، فين ديما و جاسر؟
حازم: اقولك بس متقولش لحد..
محسن: قول..
حازم: في اوضتهم..

محسن: لا يا شيخ، امشي يا ابن ال، من هنا...
حازم: ماشي ماشي خليك فاكرها..
محسن: فاكرها..
خالد: محدش طايقك امشي..
دنيا: لا انا بعشقه ملكش فيه..
خالد: يا حاج انا محترم وجودك..
محسن: دنيا خالد حازم خلاص...
دنيا: بابا و ماما مسافرين..
محسن: عارف و قالوا ليا اسافر معاهم قولت ليهم لا مش دلوقتي لما اطمن على ديما هي و جاسر هأخد جملات معاايا و نسافر..
الكل: تمام...
ناصرة: احم العريس خلي الفرح بكرة..

دنيا: و لا يهمك كل حاجة جاهزة اسااسا..
جملات: يعني هنسافر بعد بكرة..
خالد: تمام، كلنا جاهزين في اي وقت..
عند ديما و جاسر...
ديما بدأت تفوق و حست انها نايمة على جسم صلب و بعدين افتكرت اللي حصل امبارح و خبت وشها و بعدها رفعت وشها لقت جاسر نايم بهدوء..
ديما: انت يا استاذ جاسر انت عملت فيا ايه الله يخرب بيتك...
ديما: مكنتش اعتقد ابدا اني هحبك الصراحة يعني، بس ده نصيب يعني بص انا بحبك و بس...

ديما: معرفش اللي حصل صح و لا غلط بس متأكدة اني مش وحشة علشان متحبنيش..
ديما(بدموع): انا مش وحشة صح..
و بعدين ديما لقت اللي بيقلبها على ضهرها و بيفتح عيونه..
ديما(بصدمة): انت كنت صاحي؟
جاسر: اه، بس عايز اقولك انك مش وحشة انا اللي غبي لاني مصدقتكيش في البداية و مش عايز اشوف و لا دمعة في عنيكي فاهمة سواء بسببي او اي حاجة تانية..
جاسر(بغمزة): و كمان اللي حصل كدة كدة كان هيحصل يا مزتي..

ديما: طب وسع بقي يا رزل..
ديما زقت جاسر و قامت جري على الحمام و خدت دوش و خرجت و جاسر دخل وراها خد دوش..
ديما لبست جيية طويلة باللون الاحمر و فوقها تي شيرت بكم باللون الاسود و طرحة باللون الاحمر و صندل باللون الاسود و عقد حوالين رقبها و كحل حدد عنيها بس..
جاسر لبس بنطلون جينز و تي شيرت باللون الاسود و كوتشي ابيض و لبس بتاعته و حط البرفويم بتاعه
جاسر: جاهزة؟
ديما: ايوه..

جاسر مسك ايد ديما و بدأوا ينزلوا السلالم..
ديما: براحة بتجري ليه؟
جاسر: مفيش..
محسن: يااااااه اخيرا جيتوا افتكرنا انكوا هاجرتوا...
جاسر: احنا نعمل كدة برضو..
حازم: ايه الاخبار؟
جاسر: بخير الحمد لله..
ديما: انا جعانة وسعولي..
ديما راحت قعدت جمب دنيا و بدأت تأكل..
دنيا: فرح بنت دادة ناصرة بكرة..
ديما: تمام مش مشكلة..
جملات: ها يا حبايبي عرفتوا تناموا..
ديما: الحمد لله يا طنط..
خالد: كدة هنمشي بعد بكرة يا جاسر..

جاسر: تمام مفيش مشكلة...
خالد: و دنيا جاية معانا..
دنيا: لا هقعد هنا هستني بابا و ماما..
ديما: مينفعش يا دنيا...
دنيا: لا عايزة اقعد هنا..
ديما: لا...
حسن(بهمس): كله تمام؟
جاسر(بهمس): الحمد لله يا عمي..
حسن: الحمد لله..
ديما: ايه رأيكوا نخرج نسهر بره و نعمل شوبينج؟
دنيا: فكرة حلوة..
حازم: اشطا انا موافق..
خالد: تمام بس يكون مكان محترم..
ديما: ها يا بابا ها يا جاسر...
جاسر: معنديش مانع..

محسن: تمام طالما الكل موافق..
ديما: طب يلا يلا الكل لابس اهو..
جاسر: مستعجلين على ايه؟
ديما: يلا بس...
محسن: اسمع الكلام..
و الكل قام و ركبوا العربيات...
ديما و جاسر في عربية، و الباقي في عربية..
ديما: طب ما كنت تجيب حازم او دنيا معانا..
جاسر: لا يلا، اساسا في الصباحية العروسة مبتخرجش من اوضتها بس يلا..
ديما(باحراج): سوق و انت ساكت..
جاسر: ماشي يا جميل..
و بعد فترة وصلوا لمول...

دنيا: بصوا كل ثنائي هيروح يشتري الهدوم بتاعت بكرة، و نبقي نتقابل...
جملات: طيب..
ديما: بابا و طنط، خالد و دنيا، انا و جاسر...
حازم: طب و انا..
دنيا: مع نفسك..
حازم: يا عيال يا واطية...
جاسر: طب ما كلنا مع بعض..
محسن: طيب يلا...
و ديما و دنيا و جملات كانوا بيأخدوا ارآء بعض و الرجالة واقفة و باصة عليهم...
شخص: ايه ده مش معقول ديما القاضي و دنيا الانتيم..
دنيا(باستغراب): افندم؟
ديما: مين حضرتك؟

شخص: انا عادل صاحبكوا، بس انتوا اتغيرتوا اوي و بقيتوا قمرات و عسلات..
ديما(بهمس و خوف): التور الثور جاي..
دنيا(بهمس و توتر): التور الثور التاني جاي وراه...
ديما: طب امشي قبل ما تموت بقي..
عادل: ابدا لازم احضنكوا..
-عادل لسة بيقرب على ديما و يحضنها لقي اللي لف دراعه ورا ضهره...
عادل(بوجع): ايه ده انت مين ابعد..
جاسر(بغضب): انا جوز الهانم يا ظريف..

جاسر ضربه برأسه مرة و اتنين و تلاتة و ضربه برجله و وداه لخالد...
خالد: و انا بقي خطيب الهانم...
-خالد كمل على بقية الراجل(كان لسة شاب يا عيني؟)..
ديما(بتوتر): طبعا لو قولتلك اني مش فاكراه اصلا مش هتصدقني صح...
دنيا(بتوتر): احنا كنا في حالنا هو اللي جه..
حازم و محسن قاعدين عمالين يضحكوا من بعيد..
جملات: جاسر خالد البنات مش ذنبهم...
موظف: هو كدة ده مات..
ديما: و الله يا اخويا ما اعرف..

حازم و محسن و جملات ضحكوا عليها...
جاسر: لينا بيت يلمنا يا ديما، انجزي شوفي هتلبسي ايه..
خالد: اصبري بس و لما اتجوزك هطلع القديم و الجديد الصبر جميل يا دنيا...
جاسر(بحدة): يلا اختاروا..
ديما: مش عايزة المحل ده..
دنيا: و لا انا ده محل نحس..
محسن(بضحك): طب يلا نروح لمحل تاني..
حازم(بضحك): منظركوا مسخرة..
ديما و دنيا بصوا ليه بغضب و توعد..
حازم: انا في حمايتكوا يا رجالة..
دنيا: ده كويس...

دخلوا المحل اللي دنيا شاورت عليه، و بدأوا يدوروا في اللبس...
بنت1(بهمس): هو ده مز الجامعة فاكرينه، جه سنة و بعدين سافر امريكا..
بنت2(بهمس): شكله جاي لوحده مع صاحبه خالد الواد ده اللي كمل دراسة في الجامعة...
بنت3: طب و مين دول؟
بنت2: ممكن اخواتهم قرايبهم...
بنت1: طب يلا بينا..
التلت بنات جريوا على جاسر و خالد...
بنت1: انا مين؟
بنت2: اكيد مش عارفينا احنا زمايلكوا في الجامعة..

بنت3: وحشتونا اوي، و انت يا واد يا مز انت...
و التلت بنات حضنوا جاسر و خالد، و حازم بيفطس من الضحك...
ديما(بصدمة): ده حضنهم..
دنيا(بصدمة): ده ده مزعقش ليهم السافل..
ديما(بغضب): و ربي لاوريه..
ديما و دنيا راحوا ناحية البنات...
ديما: ايه يا حبيبتي تحبي الفهولك في علبة هدايا و تأخديه معاكي..
دنيا: و لا علبة هدايا ليه خديه كدة بالسلامة..
جاسر: ديما اصبري بس..
ديما(بغضب): اسكت يا يا، بكرهك بس..

دنيا: ناس زبالة و حقيرة..
بنت2: انتي مالك بجاسر حبيبي؟
دنيا: ابسطي بقي حبيبها في ثواني..
-ديما رفعت ايديها علشان تضرب البنت بس البنت فلتت و ديما ضربت جاسر، و ديما اتوصت في القلم حلو اوي..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة