قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

جاسر(بعصبية): انت غبي ياض انت و لا ايه؟
خالد: ايه هي تلزمك في ايه؟ديما مش زيك و مش هتكون زيك...
جاسر: طب بص يا خالد لو انت مش خايف على سمعة عائلتنا فانا خايف عليها و مش هسمح لاي كلب انه يتكلم على عائلتنا بلفظ وحش فاهم...
خالد: لا...
جاسر: يا ابني انت ليه مش فاهم اني لو طلقت ديما دلوقتي سيريتها هتبقي على كل لسان، و عائلة القاضي هتبقي سمعتها وحشة...
خالد: و بالنسبة بقي للي انت عملته؟

جاسر: خلاص يا عم هشوف مين اللي غلطان و هحكم ما بينهم خلاص..
خالد: يعني انت مقتنع بانك غلطان..
جاسر: اه يا ابن عمي..
خالد: ماشي يا جاسر..
خالد لسة هيمشي جاسر مسكه من دراعه..
جاسر: متزعلش يا صاحبي مني..
خالد: طب سيبني يا جاسر..
جاسر: خالد احنا عمرنا ما زعلنا ما بعض مش موقف هيخلينا زعلانين مع بعض..
خالد: هي اختي يا جاسر و مهما كان برضو مش هسمح بأن حد يمد ايده عليها..

جاسر: اومال ايه اللي في وشي ده؟يخرب بيتك ايدك تقيلة...
خالد: همشي انا..
جاسر: ماشي، انا هعمل كام حاجة و هرجع بدري..
خالد: تمام...
خالد مشي و رجع على البيت، و جاسر كمل شغل..
دعاء: الثانوية متعبة اوي..
ديما: معلش يا سكر، هتعدي..
دنيا: احنا كنا بنلم المنهج قبل الامتحان بيوم..
ديما: اتكلمي عن نفسك يا ماما..
دنيا: اه دحيحة الشلة اهي..
فيروز: اه، بسم الله ما شاء الله عليكي انتي اساسا ذكية..

جملات: يا بنات الفطار يلا يلا..
ديما: هواء..
كل البنات نزلت و ديما دخلت الحمام و خرجت لقت موبايلها بيرن...
ديما(بعصبية): الحيوان بيتصل ليه؟و الله ما هرد..
ديما(بعصبية): شخص جبان و حقير بس..
ديما قفلت التليفون...
جاسر: ماشي يا ديما...
جاسر: انا تقفلي في وشي و مترديش..
ديما نزلت راحت عند الكل...
سارة(بشماتة): اخبار خدك ايه؟
ديما: بيسلم عليكي و بيقولك خافي على خدودك يا عُمري...
عبير: بنت قليلة الادب بصحيح..

ديما: تسلميلي يا طنط..
فتحية: خلاص يا جماعة...
علاء: معلش يا ديما بس انتي غلطتي..
ديما: الصبر يا رب...
ديما: لا بص لم نفسك كدة يا بابا علشان انا على آخري منك الصراحة، ايه ده حشري انت و امك و اختك..
عبير: شايفين بتشتمني..
ديما(باستعباط): ايه ده هو انتي امه معلش مكنتش اعرف...
دنيا(بهمس): خفي..
خالد دخل و باس رأس ديما...
خالد: اسف يا اختي..
ديما: و لا يهمك يا حبيبي..
جملات: تعالي كل..
خالد: تمام..

خااد بدأ يقعد و يأكل، و يبص لدنيا..
دنيا: ما تأخدلي صورة يا ابني..
خالد: الصراحة مش طايقك لولا انك موجودة لولا انه مكنش حصل اللي حصلي في رأسي ده..
دنيا: ما انت اللي غلطان دخلت في العمود..
خالد: ما حضرتك كنتي عايزة تشغلي اغاني و بتقولي بتعرفي يا بيضة...
فيروز و دعاء و ديما باصين ليهم باستغراب...
فتحية: في ايه يا خالد انت و دنيا؟
خالد: مفيش..
اسماء: طب يلا يلا ده في فرح قريب يلا..
دنياو ديما: فرح مين؟

اسماء: فرح بنت كدة الحاج حسن متكفل بكل مصاريف الفرح..
ديما: الله، حلو ده..
جاسر: احم ازيكوا...
سارة: بخير يا ابن عمي..
ديما: عن اذنكوا نفسي اتسدت..
ديما لسة هتمشي..
جاسر: ديما..
ديما كملت طريقها من غير ما تبصله و هي بتحاول تمسك دموعها لانها كل ما تشوفه تفتكر القلم...
عبير: قليلة الادب..
دنيا: عايز ايه مش كفاية اللي انت عملته؟
دعاء: و الله يا ابيه ديما معملتش كدة..
فيروز: انت حكمت عليها غلط..
جاسر: خلاص..

فتحية: ايه اللي في ايدك ده؟
جاسر: لا مفيش، عن اذنكوا..
اسماء و جملات و فتحية بصوا لبعض و ضحكوا براحة...
علاء: هي مش المفروض تعتذر لسارة..
سارة: انا مسامحة...
دنيا: لا و انتي وش كرم اوي جتك مصيبة في شكلك..
دعاء: بتحبي الشر علطول..
عبير: فتحية لمي بنتك...
فتحية: بنتي محترمة..
خالد(بحدة): خلاص كله يسكت..
خالد: اللي يخلص اكله يروح يشوف وراه ايه..
دعاء طلعت تذاكر و فيروز قعدت مع دنيا في الجنينة...

سارة طلعت اوضتها و علاء خرج، و عبير راحت تقعد مع ستات تانية بره البيت..
باقي الستات راحت تشتغل و تكلم..
خالد راح اوضة المكتب يشوف الشغل اللي وراه..
عند ديما..
ديما راحة جاية في الاوضة بعصبية..
ديما(بعصبية): اللي هو ايه لما يكلمني انا المفروض انسي بقي، هو فاكر نفسه مين؟
ديما(بعصبية): الحيوان ده حتى معتذرش، ده شخص حقير بس..
الباب خبط...
ديما: ادخل..

جاسر دخل و حط الشنط اللي كانت في ايده على الارض او لما دخل...
ديما اول ما شافته كانت هتسيبه و تمشي بس جاسر مسك ايديها..
جاسر: و يا تري دلوقتي عايزة تمشي ليه؟
ديما: افندم؟!
جاسر: يعني تحت نفسك اتسدت، دلوقتي ايه اللي حصل؟
ديما: اه الاوكسجين قل و اتخنقت، سيب ايدي بقي..
جاسر: ديما ممكن نتكلم بهدوء؟
ديما: لا شكرا مبحبش اتكلم مع حد و خصوصا خصوصا لو رجالة غريبة عني..
جاسر: طب بالنسبة اني جوزك..

ديما(بسخرية): جوزي؟! و نعمة الزوج و الله...
ديما: جاسر بعد اذنك سيبني مش قادرة اتكلم..
-جاسر لاحظ ان عنيها ابتدت تدمع، راح خدها في حضنه، ديما قعدت تبعده عنها بس معرفتش لانه كان ماسك فيها جامد لغاية ما فشلت محاولاتها، و قعدت تعيط في حضنه زي الاطفال..
ديما(بعياط): انت ظلمتني و ضربتني، انا مستحيل اسامحك يا جاسر...

ديما(بعياط): انا معملتش حاجة هي اللي زقتني الاول و الله و انا بعديها زقتها، ممكن اكون غلطانة اني زقتها بس انا مبحبش حد يضربني او يعملي حاجة و افضل ساكتة...
ديما(بعياط): انت ظالم يا جاسر، انا بكرهك...
ديما(بعياط): مستحيل اسامحك سامع مستحيل، انا مش ملاك علشان اسامحك انا بكرهك، اللي يجي عليا و يهيني قدام الناس ميستحقش اني اثق فيه...
جاسر(بهمس جمب ودانها): آسف، و الله العظيم كانت لحظة غضب، آسف سامحيني..

ديما بعدت عن جاسر و زقته و نزلت جري على تحت..
جاسر: يا رب...
ديما نزلت بسرعة و هي بتمسح دموعها و خرجت للجنينة..
دنيا: بسبس بسبس..
ديما: ايه بتنادي على قطة؟
فيروز: مالك يا ديما انفك محمر؟
ديما: عادي..
دنيا: لا مش عادي عملك ايه الواد ده؟
ديما: مفيش حاجة..
فيروز: احكي يا ديما..
ديما: و الله ما عمل حاجة الله..
دعاء: يا بنات تعالوا ماما عايزانا...
دنيا: جايين..

الكل قام، و ديما كانت لسة هتقوم و هتروح معاهم، بس راحت للاسطبل..
ديما دخلت ملقتش حد و دورت بعينيها على الخيول اللي موجودة هنا، لغاية ما لقت رعد..
ديما قربت منها و حطت ايديها عليه بتردد..
ديما: بص اينعم انا مجنونة و لما بكون مضايقة بروح اتكلم مع اي حاجة مرة اتكلمت مع صخرة ممكن اتكلم مع البحر ممكن اتكلم مع قلم اي حاجة، بس اول مرة اجي اتكلم مع خيل لاني اساااسا بخاف اقرب من الخيول، بس حبيتك اوي..

ديما: هتكلم معاك كأصحاب ماشي..
ديما: الزفت جاسر ده مضايقني، ايوه هو غلط اينعم جه اعتذر بس برضو غلط...
ديما: الاعتذار مش كفاية، ربنا عالم انها هي اللي جت شاكلتني الاول قعدت تقول انتي مكانك في الزبالة و زقتني و انا بانفعال زقتها..
ديما: هو جه في اللحظة دي كان لازم ميغضبش علطول و يفهم ايه اللي حصل..
ديما: اينعم غلطت برضو لما قولت ربنا يأخدها و ارتاح منها، بس برضو كنت غضبانة الله..

ديما: بس انا مستحيل اعتذر للي اسمها سارة دي، دي رزلة لا و اخوها الزفت علاء اللي كل ما يشوفني يوقفني و يفضل يرزل عليا..
ديما: ده حتى مجاش ورايا اعتذراه مش حقيقي ده بس بيريح ضميره...
جاسر: يرضيكي تظلميني..
ديما اتخضت منه و من صوته و مرضيتش تلف، و بعديها حست بحد وراه و حاسة بانفاسه جمبها..
ديما(بتوتر): ابعد..
جاسر: اسف..
ديما: تمام ابعد بقي..
جاسر: اقبلي اعتذاري..
ديما بصتله و عيونها مدمعة و هو زعل..

جاسر: لا و النبي بلاش الدموع دي...
محمد: جاسر بيه انت هنا؟
جاسر: اه يا محمد روح انت دلوقتي..
محمد: حاضر..
ديما: عن اذنك..
جاسر: ابدا، يعني يرضيكي تشتكيني لرعد اهو رعد عايز يصالحك، موافقة؟
ديما ابتسمت بخفوت و بصت في الارض، جاسر مسك ايديها و طلع رعد من مكانه..
جاسر(بابتسامة): تسمحي؟
ديما: ما انت طلعت رومانسي الله، ايه ده؟
جاسر: طب يلا بقي..

ديما مسكت في ايد جاسر و جاسر قعدها على الخيل و مسك اللجام و ماشي بيها..
ديما: لا لا بليز لا يا جاسر علشان خاطري..
جاسر: اهدي و اثقي فيا..
جاسر مشي بديما في الجنينة..
ديما(بضحك): جيب دعاء و فيروز خليهم يجوا..
جاسر: تهاني نادي دعاء و فيروز..
تهاني: حاضر يا بيه..
تهاني راحت عند الستات...
فتحية: هي ديما مجتش ليه؟
سارة: ما عنها ما جت..
تهاني: ست دعاء و ست فيروز جاسر بيه عايزكوا..
دعاء: طيب..
اسماء: شوفتي ديما؟

تهاني: مع جاسر بيه مركبها على رعد..
فيروز(بفرحة): الله، اتصالحوا..
الكل خرج بره ما عدا سارة و عبير كانوا بيشوفوا من مكان تاني..
فيروز: نادتونا..
دنيا: ركبوني و النبي...
دعاء: يلا يا ابيه و النبي..
ديما: استنوا هنزل..
فتحية: حاسبي..
ديما كانت هتنط من على الحصان بس جاسر مسكها بسرعة و كانت رجل ديما مش لامسة الارض و جاسر ماسكها من خصرها و وشهم ف وش في بعض..
جاسر: مش كنتي تقوليلي؟
ديما(باحراج): نزلني..

جاسر وقف ديما على الارض...
دنيا: خلصوا بقي ركبوني..
جاسر: محمد جيب الكرسي..
دنيا طلعت على الخيل و بدأت تمشي لوحدها لانها كملت تدريب...
ديما(بصوت عالي): دنيا دنيا..
دنيا: طبعا يا بنتي..
خالد: في ايه هنا؟
-خالد ركز مع دنيا اللي بتجري بالخيل و شعرها طاير من حواليها و رجليها البيضة الباينة..
خالد(بحدة): ايه إلى بيحصل؟
فيروز: بنركب على حصان جاسر..
خالد: و ايه اللي دنيا لابساه ده؟

دعاء: ما هي كانت قاعدة كدة على الفطار...
جملات: سيبها يا خالد مالك...
خالد: انا مالي فعلا..
خااد قعد و هو على اعصابه، و فتحية و جملات و اسماء مبسوطين بعيالهم...
سارة(بغيظ): شايفة يا ماما..
عبير: سيبك منهم دول ناس هبل..
جاسر: يلا يا دعاء..
دعاء ركبت على الخيل و بعدها فيروز و الكل قاعد عمال يضحك و يهزر...
جاسر: حد عايز تاني؟ما هي بقت عادي بقي..
جاسر: ده كله علشان خاطر ديما هانم..
جاسر: خدي يا ستي..

ديما(بفرحة)الله مارشيملو، شكرا..
و اليوم عدي من غير اي مشاكل و الكل كان مبسوط...

-في الصباح الباكر...
جاسر: ديما ديما قومي..
ديما: امممممم..
جاسر: قومي يلا نسيتي اللي عليكي..
ديما كانت نايمة على بطنها و مش عايزة تقوم..
جاسر: يا بنتي هتتأخري..
ديما: اوف حاضر..
ديما قامت و دخلت غيرت هدومها..
ديما لبست فستان باللون الاصفر بحمالة عريضة و قصير لغاية الركبة و كوتشي ابيض و سيبت شعرها
ديما نزلت لقت الكل قاعد على السفرة...
فتحية: ديما زي ما اتفقنا نركز النهاردة..

دنيا: طالما كلفتيها بحاجة يبقي مش هتخذلك..
اسماء: الحاج حسن عايز كل حاجة تبقي على اكمل وجه..
جاسر: لو عوزتوا حاجة ابعتوا محمد ليا او لخالد...
جملات: تسلم يا ابني...
جاسر: و لو محتاجين فلوس قولوا..
تهاني: جاسر بيه في شخص بره..
جاسر: مين؟
تهاني: معرفش..
خالد: كل الستات تطلع على فوق..
الكل وقف يراقب من بعيد..
جاسر: مين؟
شخص: بيت حسن القاضي؟
خالد: اه انجز عايز ايه؟و مين انت؟
جاسر: انت مين؟
شخص(بمرح): انا راجل..

جاسر: ب بنطلونك المقطع ده معتقدش..
شخص: اممممم كدة هتزعلني منك..
جاسر(بحدة): انت مين ياض؟
شخص: جاي لحبيبتي..
دنيا: مين الشخص الشيك ده؟
ديما: معرفش بس ايه الشياكة اللي هو فيها ده؟
دعاء: ده لابس بنطلون مقطع..
ديما: دي الموضة..
جاسر(بزعيق): حبيبتك مين دي يا روح اهلك؟
خالد: انت اهبل ياض..
شخص: طب ما تهدوا عليا بس..
شخص زق جاسر و خالد و دخل..
شخص(بصوت عالي): بسكوتي..
ديما(بفرحة): ده حازم..

ديما جريت بسرعة و حضنت حازم و الشخص ده لف بيها كتير، تحت انظار الكل..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة