قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

حازم: ازيك يا اوزعة..
جاسر: لا ثانية بس كدة...
جاسر زق ديما بعيد عن حازم و ضرب حازم بوكس في وشه..
دنيا(بصوت عالي): انت مجنون؟
خالد: انتوا اللي مجانين..
ديما: انت عملت ايه انت غبي..
حازم: مين ده يا ديما؟
ديما(بتوتر): مش دلوقتي بعدين، انت المهم كويس..
جاسر: و النبي، ما تقوليله انا مين يا هانم..
ديما بصت لحازم بتوتر و نقلت نظرها بين جاسر و خالد و حازم و دنيا..
حازم: انطقي يا ديما..
جاسر: انا ابقي جوزها..

حازم(بصدمة): نعم، انتي اتجوزتي امتي و ازاي و فين و ليه؟
دنيا: اهدي يا حازم و احنا هنفهمك..
خالد: و مين قال انه الزفت حازم ده عدي 15 سنة..
حازم طلع سلسلة لديما و ديما اول ما شافتها ضحكت..
ديما: لا هو هو، ده حازم..
دنيا: انت لسة شايل السلسلة دي..
جاسر: المفروض يعني اعمل معاك ايه يعني؟
حازم: في ايه يا ابني انا اخو مراتك...
جملات: خلاص يا جاسر..
فتحية: شرفت يا ابني..
حازم: تسلمي يا طنط...
عبير(بسخرية): طنط..

حازم(بهمس): مين دي؟
جاسر قرب من حازم و ديما و مسك ديما و وقفها جمبه..
جاسر(بابتسامة برود): معلش راجل صعيدي بقي...
دنيا: انت ايه اللي جابك دلوقتي؟
ديما: و فين خطيبتك؟
دنيا: انت قولت انك هترجع بعد شهر و نص..
ديما: هو انت اتخانقت مع تالين و لا ايه؟
حازم: بس بس، اللي جابني اني خلصت شغلي و خدت اجازة بدري، و تالين مجتش لانها مش عايزة تنزل مصر..
خالد: طيب، نورت مش هتمشي بقي..
دعاء ضحكت بصوت ملفت غصب عنها...

جاسر(بحدة): دعاء..
دعاء: اسفة..
اسماء: يا خالد عيب ده مهما كان اخو اختك هو اللي رباها...
حازم: شكرا يا طنط، ايدك تقيلة يا غبي..
جاسر: بتقول حاجة؟
حازم: لا لا..
دنيا(بهمس): مش ملاحظة حاجة؟
ديما(بهمس): ايه؟
دنيا(بهمس): ج ح خ..
ديما(بهمس): مفهمتش..
دنيا(بهمس): جاسر حازم خالد، حروف ال ج و ال ح و ال خ...
ديما(بهمس): اه فهمت، تصدقي انك تافهة..
فيروز: طيب نسيتوا اننا ورانا حاجات كتير و لا ايه؟

فتحية: اه و الله، جاسر خد اخو مراتك و ضايفه..
حازم: لا اي حد تاني مش ده..
ديما: استني تعالي معايا..
جاسر مسك ديما من كتفها و داس عليه جامد..
جاسر: عن اذنكوا عايز مراتي، خالد روح معاه..
جاسر مسك ديما و طلع على اوضته..
خالد: امشي قدامي..
حازم: في ايه يا دنيا ايه المعاملة الناشفة دي، ده انا ارجع سويسرا...
دعاء(بصدمة): انت كنت في سويسرا..
حازم(بمرح): اه يا جميل..
خالد(بزعيق): ما تحترم نفسك ياض انت، قدامي..

جملات(بهمس): خالد و جاسر مش هيعدوها بخير..
فتحية(بهمس): ربنا يستر...
خالد خد حازم معاه على اوضة الضيوف..
عند ديما و جاسر..
جاسر: حلو اوي الحضن اللي كان تحت ده..
ديما: اوف يا جاسر ده اخويا..
جاسر(بحدة): اسمعيني..
جاسر: مبدأيا اللي حصل لو اتكرر هندمك و اندمه يا ديما، ثانيا الكلام معاه بحدود و تقعدي بعيد عنه بكام متر، و متقوليش كلمة اخويا دي تاني..
ديما: انت رزل بس كدة..

جاسر: قولت اللي عندي عايز اشوف خلاف كدة...
جاسر سابها و مشي، و ديما قعدت تدبدب في الارض..
ديما: رزل متملك...
ديما نزلت وراه...
حازم: ممكن سؤال؟
خالد: لا..
حازم: في ايه يا ابني انا قتلك قتيل..
خالد: دي اوضتك و هنا صعايدة يعني الكلام مع الستات بحساب و يستحسن متتكلمش خالص...
حازم: استني هنا فين دنيا و ديما؟
خالد: ملكش دعوة بيهم..
حازم: يا ابني انت مجنون..
خالد: انا قولت اللي عندي..
خالد سابه و مشي...

حازم: ايه المجانين دول؟الصبر..
حازم دخل خد هدوم ليه و خد دوش و خرج لبس بنطلون و تي شيرت...
حازم: ممكن اقعد؟
ديما: اه طبعا اتفضل..
جاسر بصلها بنظرة مخيفة و هي وطت رأسها...
حازم: اخبارك؟درستي ايه و عملتي ايه و فين محسن و تسنيم و اخبار محمد و اولفت و لسة الواد فارس بيضايقك ده...
ديما بصت لدنيا علشان تنقذها من الموقف..

دنيا: عمو و طنط بخير و بابا و ماما بخير، و انا و ديما درسنا ادارة اعمال و فارس ده هو و اهله عزلوا من زمان...
حازم: طيب الحمد لله...
حازم: و اخبار ال..
حازم لسة هيكمل كلامه بس لقي جاسر رمي الطبق على ترابيزة السفرة بحدة..
جاسر: اعتقد اننا بنأكل و الاكل ليه آدابه، و انت اكتر واحد عارف عايش بره يعني..
دعاء: جاسر كنت عايزة اروح درس مستر بلال...
خالد: لا يا دعاء سمعته وحشة..

دعاء: بس ده بيودينا اسئلة بتيجي في الامتحان...
جاسر: هو مش قالك سمعته وحشة يبقي خلاص يا دعاء مفيش نقاش..
فتحية: جاسر خد معاك حازم علشان هنا هنبقي كلنا ستات و بنجهز البيت علشان بكرة الفرح...
جاسر: ماشي...
خالد: طب الحق امشي انا بقي..
جاسر(بحدة): خالد..
و بعدين الكل لقي علاء قدامهم و واقف مش مظبوط..
علاء(بضحك): اهلا يا ابن عمي، اهلا يا ديما...
عبير(بصدمة): علاء انت شارب حاجة؟

جاسر قام و وقف قدام علاء و لقاه فعلا سكران..
جاسر ضرب علاء بالقلم على وشه، و علاء خاف منه..
سارة: جاسر انت ازاي تمد ايدك على علاء؟
جاسر: محدش يتدخل..
جاسر مسك علاء من رقبته..
جاسر(بعصبية): انت مش راجل ليه ها رد؟انت ليه مش عايز تبقي راجل زي ابوك الحاج ايمن ما تتعدل ياض و لا هتفضل فاشل زي ما انت..
ديما قامت بسرعة و حاولت تمسك جاسر..
ديما: جاسر اهدي بس..
جاسر(بعصبية): ابعدي يا ديما...

ديما بعدت عنهم و الكل واقف بيتفرج على جاسر و علاء...
علاء(بسكر): مراتك هتبقي في حضني قريب، و هيتقال عليك مش راجل..
جاسر نزل ضرب في علاء بكل غل و عنف، و خالد و حازم بيبعدوا جاسر عن علاء بالعافية...
حازم: خلاص يا ابني الواد بيموت في ايدك..
جاسر(بعصبية): و ربنا ما انت داخل البيت ده يا علاء طول ما الحاج حسن مش فيه، و لما الحاج حسن يرجع ساعتها يبقي هو يتصرف...
جاسر مسك علاء من هدومه و رماه بره البيت..

جاسر(بصوت عالي): لما تبقي راجل تبقي تخش البيت ده، البيت ده مش بيدخله غير رجالة...
جاسر قفل الباب في وش علاء..
عبير(بعياط): منك لله يا شيخة منك لله...
سارة: انتي ايه يا بت؟كل مشكلة انتي السبب..
ديما: انا عملت ايه؟
فتحية: يا جاسر اللي عملته غلط..
جاسر(بحدة): خالد و انت يا زفت تعالوا ورايا..
حازم(بهمس): زفت ده انا؟
دنيا: اه روح بقي علشان ميعملش من خدودك شاورما...
حازم: لا و على ايه؟

جاسر مشي و وراه خالد و حازم...
ديما: هو عمل ايه؟
دعاء: مشفتيش عمل ايه يعني؟
سارة: و ربنا ما هسيبك يا ديما..
سارة قلعت شبشبها و قربت على ديما و لسة هتضربها الكل تدخل..
جملات: سيبي الشبشب انتي مجنونة يا بت..
ديما: خليها توريني هتعمل ايه مثلا..
سارة(بعصبية): هأكلك علقة موت علشان تحرمي...
دنيا: هي عملت ايه ابعدي عنها...
فتحية(بزعيق): بس نزلي الشبشب يا سارة...
عبير مسكت سارة و بعدتها عنهم...

فتحية: دي اخرة تربيتك يا عبير واحد سكرانجي و التانية قليلة الرباية، لمي عيالك و ربيهم...
فتحية: يلا كل واحد يشوف هيعمل ايه...
دعاء و فيروز خدوا دنيا و ديما و طلعوا على فوق..
فتحية: خدي بنتك و عقليها يا عبير..
عبير خدت سارة و طلعوا على اوضتها...
اسماء: اووووف ايه ده هم هم...
جملات: سارة و ديما مع بعض مشكلة...
فتحية: انا شايفة ديما مش غلطانة...
اسماء: ايوه بس برضو سارة و عبير مش هيسكتوا دول راضعين شر...

جملات: ربنا يستر...
فتحية: يلا نشوف الاكل...

عند جاسر...
خالد: طب دلوقتي هنعمل ايه؟انت مقتنع باللي عملته؟
جاسر(بعصبية): انت مش شوفت هو عمل ايه خليه يتربي شوية..
حازم: طب انا قاعد بعمل ايه هنا؟
جاسر(بعصبية): ما تسكت شوية يا عم...
خالد: ايه ده شخص حشري؟
حازم: انت اللي قولت خالد انت و الزفت ده تعالوا ورايا..
خالد: كويس انك عارف انك زفت..
حازم(بحدة): انا ساكت من الصبح و محترم اختي ديما و دنيا اكتر من كدة ممكن اقل ادبي و ايدي تطول..

جاسر: هنخاف مثلا..
حازم: في ايه عملتلكوا ايه؟
خالد: مش طايقينك بس..
حازم: هتأخدوا عليا متخافوش..
جاسر: يا ريت تمشي في اسرع وقت...

عند البنات...
دنيا: ما تنجزي اتصلي بيه...
ديما: لا متعودتش اخد الاذن من حد علشان اخرج..
دعاء: بس ده مش حد يا ديما ده جوزك..
فيروز: ايوه اسمعي الكلام...
ديما: لا لا..
الباب خبط...
ديما: ادخل..
اسماء: يلا يا بنات، ملبستوش ليه؟
دنيا: احنا لبسنا بس فاضل ديما..
اسماء: طب يلا يا حبيبتي..
ديما: بيقولوا لازم اتصل بجاسر استأذنه و انا متعودتش استأذن من حد انا..
اسماء: لا يا حبيبتي بس ده جوزك اتصلي بيه يلا..

دعاء: هتلاقيها مكسوفة مننا هنمشي احنا يا ستي..
ديما: لا طبعا عادي...
فيروز: لا هنستناكي تحت يلا..
دنيا و فيروز و دعاء نزلوا تحت...
ديما: اوف لا مش هتصل بيه، طب اتصل بيه...
ديما: بصوا هعمل اللي عليا...
ديما طلعت تليفونها و اتصلت بجاسر...
الخط اتفتح..
جاسر: الو يا ديما..
ديما(بتردد): احم يعني بص..
جاسر: انجزي يا ديما..
ديما(بتردد): بص انا متعودتش على كدة...
جاسر(بقلق): في ايه؟

ديما(بسرعة): هما بيقولوا اني لازم استأذنك قبل ما اخرج..
جاسر: اه طيب، ايه بقي؟
ديما: ايه مفهمتش؟
جاسر: ايه بقي عايزة ايه؟
ديما(بهمس): رزل..
ديما: هروح معاهم الحنة..
جاسر: مع مين بالظبط؟
ديما: مامتك و طنط اسماء و طنط جملات و دنيا و دعاء و فيروز..
جاسر: تمام، هتلبسي ايه؟
ديما: لسة معرفش هشوف..
جاسر: قبل ما تنزلي بيه ابعتي الفستان..
ديما: نعم!
ديما: لا مش معني اني احترمتك و قولتلك اني هخرج يبقي تزيد فيها بقي...

جاسر: قولت كلمتي ملكيش خروج الا لما اعرف انتي هتلبسي ايه و الا مش هتروحي...
ديما(بعصبية): مستفز مستفز...
ديما قفلت في وشه و قعدت متعصبة...
ديما(بعصبية): ربنا يأخدك، بكرهك بس كدة اهو..
ديما دخلت اوضة الملابس بدأت تدور على طقم يليق بالصعيد بالنسبة ليها...

ديما لبست فستان طويل مفتوح من الجمب و من قدام باللون الاحمر و بنطلون رمادي واسع و مش باين انه بنطلون باين انه قطعة تبع الفستان و الفستان بحمالة عريضة و سيبت شعرها و حطت مكياج خفيف و لبست صندل باللون الاسود
-و بعدين ديما راحت وقفت قدام المراية و بدأت تأخد وضعية الصورة و اتصورت صورة ليها بشياكة و بعتتها لجاسر...
عند جاسر..
حازم: انت بتمشي كلامك على ديما؟
جاسر: طبعا...

حازم: شابوه ليك، دي صعبة في الموضوع ده..
خالد: شكلك تعرف عن ديما كتير...
حازم: اختي و انا اللي مربيها...
و بعدين جت ماسدج على تليفون جاسر و جاسر ابتسم بانتصار، و فتح التليفون..
جاسر اول ما شاف الصورة ركز في وش ديما و ابتسم، و بعدين بص على الفستان و لقاه محترم نوعا ما...
جاسر بعت ليها ماسدچ ماشي مش بطال متتأخريش و لما تيجوا تمشوا ابعتي رسالة..
ديما: و النبي، عيل رخم و زبالة و رزل...

ديما بعتت ليه ماسدچ تؤمر بحاجة تاني يا سي السيد؟!؟.
جاسر شاف رسالتها و ضحك...
جاسر بعت ماسدچ ابقي جهزي الماية السخنة علشان لما ارجع تغسليلي رجلي يا امينة؟.
ديما: رزل..
ديما بعتت ماسدچ غور في داهية..
ديما نزلت لتحت عند الباقي و جاسر قفل تليفونه و قعد يضحك و خالد و حازم باصين ليه باستغراب..
فتحية: ايه الجمال ده؟
ديما: شكرا يا طنط..
عبير: يلا بينا...
دنيا: هنروح بالحنطور صح؟

اسماء(بضحك): حنطور ايه بس، هنركب عربية..
جملات: يلا يا بنات...
ديما: مين هيسوق؟
دعاء: السواق، هيكون مين؟
فيروز: يلا بقي نحضر الحنة من اولها...
ديما(بخفوت): هي سارة و طنط عبير مش جايين..
دعاء: طلعت قولت ليهم مردوش عليا...
ديما: اه تمام طب يلا بينا..
و كلهم ركبوا عربيتين و وصلوا للبيت اللي فيه الحنة، و بدأوا ينزلوا...
ست: اتفضلي يا ست فتحية اتفضلي..
فتحية: ربنا يخليكي يا ام سعاد..

ست: اتفضلوا يا هوانم اتفضلوا...
دنيا: اهلا يا طنط..
ست: اهلا يا حبيبتي، ادخلوا يلا..
و بدأوا الكبار الاول يدخلوا و بعدين وراهم البنات..
ست: اتفضلي اقعدوا هنا...
اسماء: اقعدي يا ديما، واقفة ليه؟
ديما: معرفش بس حاسة اني اتخنقت فجأة...
جملات: طب تحبي تطلعي بره شوية؟
ديما: ماشي..
فتحية: يا ام سعاد..
ام سعاد: نعم...
فتحية: معلش وصلي ديما لبره تشم نفسها علشان مخنوقة..
ام سعاد: اتفضلي يا هانم معايا..

ام سعاد طلعت ديما بره المكان، و ديما خدت نفسها بحرية لانها كانت مخنوقة..
دينا طلعت تليفونها و اتصلت بوالدها..
الخط اتفتح..
محسن: خلاص افتكرتي دلوقتي انه ليكي اب...
ديما: اسفة يا بابا حصلت مشاكل كدة..
محسن: حصل ايه؟
ديما: خالد عمل حادثة هو و دنيا و حازم رجع كدة يعني..
محسن: و انتي كويسة؟
ديما: اه الحمد لله، جهزتوا ميعاد العملية؟
محسن: لسة..
ديما: طيب، اخبار ماما ايه و عمو و طنط..

محسن: كلنا كويسين يا حبيبتي..
ديما: بابا في حاجة عايز تقولها؟
محسن: طول عمرك لماحة يا ديما..
ديما: في ايه؟
محسن: ممكن اطلب طلب؟
ديما: اتفضل يا حبيبي..
محسن: لو حصلي حاجة يا ديما متسبيش جاسر و تطلقي منه..
ديما: بعد الشر عليك يا حبيبي، اهم حاجة انت تبقي بخير...
محسن: توعديني؟
ديما: حاضر يا بابا..
محسن: بحبك يا روحي خلي بالك من نفسك و من كل اللي حواليكي..
ديما: و انا بحبك اكتر سلملي على كل اللي عندك، باي..

محسن: باي...
ديما خلصت مكالمة و دخلت تاني البيت...
بنت: مالك يا شابة داخلة خارجة يعني؟
ديما: افندم؟!
بنت2: ايه يا حبيبتي؟مالك كدة ما تفهمينا..
ديما: طب حقيقي انا مش فايقة...
بنت3: ايه شكلك طلعتي ما زي ما بيقولوا...
ديما: اولا معرفش مين بيقول عليا ايه و لا مش بيقول ايه و لا يهمني و لا يفرق معايا اصلا، و ابعدي عني..
بنت2: لا طلعتي مغرورة زي ما بيقولوا...
ديما: مش فايقة..

ديما سابتهم و مشيت، و راحت قعدت عند الباقي..
فتحية: ايه اللي أخرك؟
ديما: بنات كدة بيضايقوا في الواحد..
فيروز: معلش دول صحاب سارة...
ديما: يا ستي ميهمنيش..
دعاء: بنات رزلين...
دنيا: اطمنتي عليهم؟
ديما: اه...
جملات: طب اطلعوا يا بنات للعروسة انتوا..
دنيا: الله ماشي..
دعاء: تعالوا معايا، و البنات طلعوا و راحوا للعروسة..
ديما: اهلين..
سعاد: انتي العروسة الجديدة؟
ديما: ايه ده طلعت مشهورة بقي...

سعاد: انتي طلعتي قمر اوي..
دنيا: ماشي يا ست سعاد...
سعاد: لا و الله مش قصدي..
فيروز: الف مبروك يا سعاد...
سعاد: الله يبارك فيكي..
ديما: مجبورة على الجواز و لا؟
سعاد: لا مش مجبورة الحمد لله...
دنيا: الحمد لله...
و البنات قعدوا يتكلموا و رسموا حنة بس ديما رفضت ترسم، و عدي الوقت و البنات مبسوطين اوي و بيضحكوا...
اسماء: يلا يا بنات بينا...
ديما: يا خسارة...
سعاد: ما انا جيالك بكرة..
دنيا: اشطا يلا..

و البنات نزلوا و الستات و لقوا خالد و جاسر و حازم واقفين...
جاسر: اركبوا...
-جاسر ركب و جمبه ديما، و ورا دعاء و دنيا و فيروز...
-خالد ركب و جمبه حازم و ورا فتحية و اسماء و جملات...
جاسر: انبسطوا يا بنات؟
دعاء و فيروز و دنيا: اه...
جاسر: ايه هو انتي مش بنت و لا ايه؟
ديما: هو فعلا في ناس بتتكلم عليا...
جاسر(بضيق): مين قال كدة؟
دنيا: يا ديما انسي دول من طرف سارة خلاص..
جاسر: حصل ايه؟

ديما: في بنات وقفوني و قعدوا يضايقوني و هما صحاب سارة و شكل سارة مسلطاهم يضايقوني، مع اني معملتش ليها حاجة..
جاسر: خلاص معلش..
دعاء: بس مشفتش ديما بتعرف ترقص ايه، اكيد شوفتها يعني انتوا متجوزين...
ديما(بإحراج): اخرسي يا دعاء...
و فجأة بدون مقدمات صوت رصاصة دوت في المكان...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة