قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

اولفت(بعياط): بنتي خلاص راحت...
محمد: يلا بسرعة، احنا مستنين ايه؟
تسنيم: مش هقدر على فراق بنتي..
محسن: هو قال حادثة ان شاء الله هما بخير..
و الاربعة ركبوا العربية و راحوا بسرعة للمستشفي..
محسن(بخوف): لو سمحت ديما محسن القاضي و دنيا محمد موجودين..
موظفة الاستقبال: اتفضلوا معايا..
تسنيم(بعياط): حصلهم حاجة يا بنتي؟
موظفة الاستقبال: يعني..
و بعدين دخلتهم اوضة و قفلت الباب..
محمد: في ايه؟

النور فتح و ديما و دنيا نطوا في وشهم..
ديما(بفرحة): مبرووووووووووووووك...
تسنيم(بخضة): ديما انتي بخير؟
ديما: عيب عليكي يا تسنيم يا مزة انتي..
محسن(بقلق): حصلكوا حاجة؟
دنيا: ما احنا زي القرود اهو..
اولفت(بصوت عالي نسبيا): اومال ايه اللي حصل و بتعملوا ايه هنا؟
دنيا: اهدي يا حاجة في ايه؟احنا بنحتفل بالصفقة بتاعت بابا و عمو..
تسنيم: تصدقوا انكم بنات تافهة حرام عليكوا قلبنا كان هيقف..
ديما: خلاص بقي يا عسل..

ديما: خلاص يا بابتي متزعلش..
دنيا: متكبروش الموضوع تعالوا نحتفل بقي..
محسن: مختارتوش غير المستشفي..
دنيا: كنا عايزين نعرف غلاوتنا عندكوا..
اولفت: طب و ربي لاوريكي لما نروح البيت..
ديما: طب يلا بقي نقطع التورتة..
و بدأوا يقطعوا التورتة و كلوا و خلصوا...
محسن: عايز افهم ازاي عملتوها؟
ديما: عيب عليك انت بتكلم ديما القاضي..
محمد: يا خوفي منك..
دنيا: الفلوس بتعمل اي حاجة و قولنا بنعمل مفأجاة هكذا يعني..

تسنيم: طب يلا نروح...
و الكل روح على بيته و كل واحد طلع على اوضته نام...

-في الصباح الباكر...
-في بيت محسن القاضي..
محسن: اخبارك يا روحي؟
تسنيم: خايفة يا محسن..
محسن قلق و راح قعد جمبها و حط ايده على كتفها..
محسن: من ايه؟
تسنيم: خايفة لتسبني في يوم خايفة لديما يحصل ليها حاجة...
محسن: متخافيش يا روحي، ربنا معانا..
تسنيم: ربنا يخليك ليا..
محسن(و هو بيبوس رأسها): و ميحرمنيش منك ابدا..
ديما: يا حنين..
محسن و تسنيم: ديما...
ديما: لا كمل كمل..
محسن: يا بت بطلي تحشري نفسك بقي..

ديما: معلش بقي النهاردة اجازة و حابة احشر نفسي عندكوا مانع..
محسن: اجازة من ايه من السهر و الصياعة، ديما انا سايبك براحتك لاني واثق فيكي متخليش ثقتي تروح على الفاضي..
ديما: في ايه يا حاج؟
ديما راحت قعدت في النص بين محسن و تسنيم..
محسن: رخمة..
تسنيم: سيبها..
ديما: خليك فاكرها يا محسن..
محسن: يا بت انتي واخدة عليا اوي..
ديما: حبيبي يا ابو المحسنين..
تسنيم: يابت بطلي لماضة..
ديما: قلبي انتي يا مامتي..

و بعدين تليفون محسن رن، : محسن ارتبك..
تسنيم: مين؟
ديما: هرد يا بابتي..
محسن(بحدة): لا يا ديما..
ديما: هرد..
تسنيم: ديما ودي لباباكي التليفون..
ديما: اتفضل..
محسن خد التليفون و راح بعيد عنهم و فتح التليفون..
محسن: الو..
حسن: اهلا يا خوي(اخويا)، ايه شكل المصرية نستك اهلك و ناسك..
محسن: مش كدة يا حسن..
حسن: انت ناسي حقوقك هنا...
محسن: حقك عليا يا خوي(اخويا)..
حسن: بكرة تكون قدامي..
محسن: بس..

حسن: بكرة يا محسن و تجيب مرتك(مراتك)..
محسن: حاضر يا خوي(اخويا)..
الخط اتقفل، و محسن رجع لتسنيم و ديما..
تسنيم: ديما روحي شوفي الغداء جهز و لا ايه؟
ديما: وزعوني وزعوني بمزاجي علفكرة ماشي..
-ديما قامت دخلت المطبخ و قعدت تأكل شوية..
تسنيم(بحنية): مالك يا حبيبي؟
محسن: انا و انتي لازم نروح الصعيد اخويا لسة مبلغني..
تسنيم: براحتك يا حبيبي..
محسن: و ديما؟
تسنيم: هنقول اننا بنغير جو..

محسن: مش عارف من غيرك كنت عملت ايه بحبك انتي اللي مهونة عليا العيشة انتي و ديما..
تسنيم: متقولش كدة يا محسن..
محسن: حاضر...

-عند ديما..
ديما: يا بنتي استني احكيلك اللي حصل..
دنيا: انجزي يا رغاية..
ديما: انتي مش طيقاني ليه الله، غوري يا ستي..
دنيا: خيرا تعمل شرا تلقي، غوري جتك داهية..
ديما: متشكرة شكرا ليكي...
دنيا: باردة..
ديما: ده انا عسل و ربنا عسل..
دنيا: واخدة مقلب كبير في نفسك..
ديما: يا اختي ده انا المفروض اكون ملكة جمال مصر و العالم كله..
دنيا: في الحلم يا اختي..
ديما: غوري محطمة امالي..

دنيا: غايرة هو في ايدك الجنة يعني..
ديما: يا بت هشتمك امشي بقي هرش ماية..
دنيا: بحبها..
ديما: و حياتك و انا..
دنيا: اه يا بختك بتعرفي تعومي يا بختك...
ديما: يا ربي ايه الحسد ده؟
دنيا: انا بحسد اه خافي مني بقي..
ديما: لا يا روحي انا قولتلك اتعلمي العوم قولتي لا..
دنيا: ماشي ماشي عموما لو غرقت هتنقذيني..
ديما: و حياتك ده انا هنقذ نفسي الاول..
دنيا: واطية..
ديما: شكرا، و يلا بقي روحي شوفي امك بتنادي عليكي..

دنيا: وزعيني وزعيني..
ديما: هروح ارخم على بابا و ماما، باي..
ديما راحت لمحسن و تسنيم...
ديما: في ايه مالكوا؟
تسنيم: انتي كنت من فترة بتقولي لازم تخرجوا و تاخدوا اجازة...
ديما: اه، وافقتوا صح؟
محسن: اه يا روحي..
ديما(بفرحة): هطلع اجهز شنطتي و اجي اقولكوا على الدول اللي ممكن نروحها...
محسن: لا لا..
تسنيم: كنا هنروح لوحدنا..
ديما: اه فهمت، خلاص ماشي..
محسن: حبيبتي اوعدك هنسافر كلنا احنا التلاتة قريب..

ديما: تمام يا قلبي انت، هطلع ارقص شوية باي..
ديما طلعت هيصت في اوضتها...

-في مكان تاني..
في الصعيد، على السفرة..
حسن: ان شاء الله حسن و مراته جايين بكرة..
فتحية: بجد يبقي نعمل اكل محترم بقي..
جملات: هنعمل ايه؟
خالد: و انتي تعملي ليه؟
عبير: القلب و ما يريد..
خالد(بحدة): عمي ايمن خلي مراتك تلم نفسها..
حسن: الكل سكوت، عبير متدخليش في اللي ملكيش فيه، كلام ستات تافه..
حسن: جاسر و خالد تروحوا تستقبلوهم...
جاسر: حاضر يا حاج..
حسن: مسمعتش حاضر يا خالد..

خالد: حاضر يا عمي، اللي انت تشوفه..
دعاء: هو ليه مبيجيش هنا كتير يا بابا..
حسن: شغله و كل حاجة هناك يا دعاء..
فيروز: عن اذنكوا...
اسماء: يا حبيبتي انتي مكلتيش...
فيروز: لا كلت..
فيروز طلعت مشيت و الكل بص ليها بحزن..
على: عن اذنك يا خوي هنام..
حسن: تمام..
اسماء: اتفضل يا حاج..
على: تمام..
فتحية: هتريح يا حاج؟
حسن: اه يلا...
جاسر: تيجي يا خالد..
خالد: تمام...
جاسر و خالد خرجوا من البيت...
علاء: انا طالع..

سارة: و انا..
عبير: يلا يا ايمن..
ايمن: تمام..
و كل واحد طلع على اوضته..

-عند جاسر و خالد..
جاسر: متزعلش..
خالد: مش زعلان غير على امي..
جاسر: ربنا هيعوض صبركم خير متقلقوش..
خالد: شكرا يا صاحبي انت صاحبي و اخويا و ابن عمي بجد بشكرك..
جاسر: يا ابني على ايه احنا اخوات..
خالد: تفتكر يكون بيكرهني..
جاسر: ابدا عمي محسن مش كدة متقلقش..
خالد: طب يلا نروح..
جاسر: تمام...
و الكل طلع ينام...
-و عدي اليوم على الكل بدون احداث مهمة تُذكر..

-في صباح يوم جديد...
محسن و تسنيم قاموا من الصبح بدري و رحوا بصوا على ديما و هي نايمة و نزلوا ركبوا العربية و مشيوا...
و ديما بعد فترة صحيت لقت في وشها دنيا..
ديما(بخضة): حرام عليكي يا شيخة..
دنيا: برن عليكي مبترديش..
ديما: يا ربي كنت نايمة..
دنيا: اه تمام..
ديما: وسعي هروح اصحي بابا و ماما..
دنيا: مشيوا من بدري و وصوني عليكي طبعا لانك مجنونة...
ديما: يا خسارة كنت عايزة اسلم عليهم..

دنيا: صعبتي عليا، انجزي قومي ده احنا هنهيص في ال؟يلا النهاردة..
ديما: تمام اخرجي..
دنيا: هنزل اغلس على طنط ناصرة..
ديما قامت و خدت دوش و طلعت لبست سلوبيته قصير جدا جينز مبينة رجليها كلها و محدداها و رفعت شعرها لفوق و حطت روچ بسيط..
ديما: انا جيت يا بت..
دنيا: هيصة، ما تتجوزيني بدل اللي امه داعية عليه ده..
ديما: هو مين؟
دنيا: عريس الغافلة..
ديما: مش لما يجي..
دنيا: مستعجلة على الجواز..
ديما: غوري...

ناصرة: يا بنات الفطار جاهز..
ديما: تمام يا بطتي..
ناصرة: اخرسي شوية..
دنيا: كسفتك..
ناصرة: اسكتي يا ام لسانين..
ديما: احسن تستاهلي..
-و البنات كلوا و هزروا و ضحكوا و رقصوا و عملوا كل حاجة...

-في مكان تاني..
في الصعيد...
جاسر: عن اذنك يا حاج رايح اجيبهم انا و خالد..
حسن: تمام..
فتحية: وحشتني تسنيم..
اسماء: و انا..
جملات: اه و الله..
جاسر و خالد وصلوا للمكان اللي هيقابلوا فيه محسن و تسنيم...
جاسر: عمي واحشني..
محسن: اهلا يا جاسر..
محسن حضن جاسر و راح سلم على خالد و حضنه..
خالد: حمدلله بالسلامة يا ابوي(بابا)..
جاسر: حمدلله بالسلامة يا مرات عمي..
تسنيم: الله يسلمك، اهلا يا خالد..

خالد: اتفضلوا يلا معانا..
و ركبوا العربية و راحوا لبيت عائلة القاضي..
حسن: اهلا بعودتك يا اخوي..
محسن: الله يسلمك..
و حضنوا بعض، و محسن حضن ايمن و على..
محسن: اهلا ازيكوا..
الكل: الحمد لله..
دعاء: عموووووووووووو..
محسن: حبيبة عمك..
محسن حضن دعاء و باسها على رأسها..
جملات: ازيك يا تسنيم..
تسنيم: بخير الحمد لله..
محسن: ازيك يا فيروز..
فيروز: الحمدلله..
جاسر: اتفضل يا عمي...
اسماء: اخيرا جيتي يا ستي...

تسنيم: معلش اصلي تعبانة شوية..
عبير: اهلا بست الحسن و خطافة الرجالة..
فتحية: عبير اخرسي خالص..
تسنيم: عبير انا مش هرد عليكي لاني محترمة فمتخليش اخر مقابلة تأثر عليكي..
علاء: ايه ده عمي هنا؟
محسن: اهلا يا علاء..
علاء: اخبار الستات هناك ايه؟
حسن(بحدة): علاء..
علاء: اسف..
حسن: يلا على الوكل(الاكل)..
الكل قعد على الأكل و بدأ يأكل، و بعد فترة خلصوا..
حسن: كل الرجالة على اوضة المجلس..

كل الرجالة راحوا ورا حسن، و الستات بدأت تشيل الاكل..
حسن: محسن انت بقالك سنتين مجتش..
محسن: اسف يا خوي كان في مشاكل..
خالد(بسخرية): هي المشاكل مش بتخلص..
ايمن: خلاص بقي..
جاسر: يعني الصراحة يا عمي انت مزودها اوي يعني مامت خالد برضو ليها حقوق عليك..
حسن: متنساش ايه اللي حصل علشان تتجوز تسنيم و متنساش وعدك...
محسن: اسف يا خوي، اسف يا خالد..
خالد: مفيش حاجة..
على: خلاص بقي كبروا...
حسن: اطلع لمرتك..

محسن: تمام..
محسن طلع لجملات في اوضتها..
-في اوضة محسن و جملات..
جملات: انا عارفة انك مش بتحبني بس بتمني انك ترضي بس عليا..
محسن: انا راضي عنك و اسف يا جملات مش قادر احبك..
جملات: مش مهم تحبني، المهم تكون راضي عني..
محسن: انتي اصيلة اوي..
جملات: الاصل كلوا ليك..

تسنيم: هطلع انا انام...
دعاء: ما تيجي جمبي يا مرات عمي...
تسنيم: لا يا بنتي علشان لو هتذاكري بليل براحتك..
دعاء: لا تعالي معايا و النبي..
فتحية: خلاص بقي وافقي..
تسنيم: ماشي يا حبيبتي..
-دعاء و تسنيم طلعوا و ناموا...
اسماء: ده ايه التعب ده؟
فتحية: معرفش، كان زمانه عايش هنا هو و مراته ربنا يسامحه عمي..
اسماء: معلش..
فتحية: طب يلا عن اذنك..
اسماء: ماشي...
الكل طلع ينام...

-في الصباح الباكر...
جاسر: عن اذنك يا امي رايح الارض..
فتحية: خلي بالك من نفسك..
جاسر: تسلمي..
جاسر راح على شغله...
حسن: جاسر فين؟
فتحية: راح على شغله..
حسن: تمام، فين محسن و جملات؟
فتحية: لسة في اوضتهم...
حسن: ماشي..
تسنيم: صباح النور..
اسماء: صباح الفل..
سارة: ماما انا راحة مشوار..
عبير: فين يا سارة؟
سارة: هجيب طلب..
عبير: متتأخريش فاهمة..
سارة: حاضر..
دعاء: انا راحة الدرس يا عمو، عايز حاجة؟

ايمن: لا يا حبيبتي خلي بالك من نفسك...
دعاء: تسلم..
دعاء خرجت و راحت لدرسها...
محسن: صباح الخير..
خالد: صباح الخير..
جملات: اساعدكوا في ايه؟
تسنيم: لا خليكي..
جملات: ابدا قولي بس..
فتحية: تعالوا نعمل الغداء عقبال ما الرجالة تفطر..
اسماء: ماشي..
حسن(بحدة): عبير متنسيش انك هنا ست بيت يعني مسئولة برضو عن الاكل فاهمة..
عبير(بخوف): حاضر يا حاج..
عبير قامت تعمل مع الستات الاكل بغيظ و قرف..
حسن: اخبارك يا اخويا..

محسن: تمام الشغل تمام..

-عند جاسر في الشغل..
فلاح: جاسر بيه في حد عايزك..
جاسر: مين و فين؟
فلاح: هناك..
جاسر: تمام روح انت..
جاسر راح لناحية ما الراجل شاور ليه و ملقاش حاجة..
سارة(بابتسامة)انا اهو..
جاسر(بابتسامة): سارة..
جاسر(بحدة): انتي ازاي تيجي هنا و في رجالة كتير انتي اتجننتي؟
سارة: اسفة يا حبيبي بس انت وحشتني اوي..
جاسر: و لو يا سارة...
سارة: امتي بقي هكون حلالك يا جاسر؟
جاسر: قريب يا حبيبتي..
سارة: هتكلم عمي..

جاسر: اه قريب قريب اوي..
سارة: بحبك..
جسار: و انا اوي يلا روحي علشان محدش يشوفك..
سارة: عن اذنك يا راجلي..
سارة مشيت، و جاسر ابتسم في اثرها ابتسامة حب..

-في بيت عائلة القاضي..
حسن: مالك يا محسن؟محسن محسن..
حسن(بصوت عالي): تسنيم..
الكل جه على صوته...
تسنيم: في ايه؟محسن مالك؟
ايمن: هو مش عايز يرد ليه؟
تسنيم خرجت جري تجت انظار الكل و بعد فترة رجعت..
على: في ايه؟
تسنيم: محسن عنده السكر و دي غيبوبة سكر..
تسنيم بدأت تفوقه و هو بدأ يفوق..
جملات: انت بخير؟
محسن: اه تسلمي يا حبيبتي..
تسنيم: ده واجبي المهم انك كويس..
حسن: من امتي و انت عندك السكر؟

محسن: من خمس سنين...
على: احسن يا اخوي..
محسن: اه..
و الكل راح على شغله و مكانه...

-في مكان تاني...
عند ديما..
ديما نايمة و مش حاسة باي حاجة و تليفونها بيرن كتير مش بترد..
ديما(بزهق): خير مين؟
شخص: ديما هانم..
ديما: انجز..
شخص: انا سواق والد حضرتك..
ديما(بقلق بسيط): اه في ايه؟
شخص: والد حضرتك جتله غيبوبة سكر تاني..
ديما: طب هو دلوقتي بقي عامل ايه؟
شخص: معرفش...
ديما: تمام تمام، شكرا..
شخص: انا بعمل كدة لانك قولتي لو اي حاجة حصلت لازم تعرفيها...
ديما: شكرا، ابعتلي بقي العنوان..
شخص: بس..

ديما: متخافش سيرتك مش هتيجي خالص..
شخص: تمام...
الشخص بعت لديما العنوان في رسالة..
ديما: لما اقوم اجهز نفسي بقي...
ديما قامت جهزت شنطة هدوم بسيطة ليها و لبست..
- ديما لبست شورت ابيض قصير و تي شيرت اسود في ابيض قصير بنص كم و سيب شعرها و حطت روچ باللون الاحمر و كوتشي عالي باللون الابيض..
و بعدين سابت رسالة لدنيا على الواتس..
مضمونها انا هسافر لبابا و ماما هبقي اكلمك و اشرحلك كل حاجة بعدين، بحبك..

ديما نزلت و ركبت عربيتها و بدأت تسوق و طلعت العنوان و بدأت تروح...
و بعد فترة طويلة و ديما كانت تعبت و الليل جه...
ديما: اه يا رب ايه ده؟
ديما: هروح فين بقي؟
ديما: هو ايه الحتة المقطوعة دي ايه الخوف ده؟
جاسر(بحدة): انتي مين؟
ديما(بصريخ): عااااااااااااااا عفريت...
الجو كان ليل و الضوء بسيط جدا و خيال جاسر باين طويل اوي لديما...
جاسر(بحدة): انتي مين و ازاي تلبسي كدة هنا؟

ديما: انت اللي مين؟و انت مالك بيا اساسا؟
جاسر: لما اشوف واحدة في بلدي و لابسة كدة يبقي لازم اتدخل..
ديما: ماله لبسي؟
جاسر: لا مفهوش اي حاجة جميل اوي..
جاسر(بعصبية): ما تنجزي تقولي انتي مين؟
ديما(بتوتر): ملكش فيه و ابعد عني...
جاسر فضل يقرب من ديما و ديما خايفة من فرق الطول اللي بينهم...
جاسر(بحدة): اخر مرة هسأل و متكتريش في الكلام، انتي مين؟
ديما(بتوتر): بص ايه رأيك نعمل deal؟

ديما(بهمس): ده صعيدي يعني جاهل اتكلمي عربي..
ديما(بتوتر): اقصد اتفاق..
جاسر: خير؟
ديما: تساعدني لاني تايهة..
جاسر: انتي راحة فين؟
ديما: انا بنت محسن القاضي جايه هنا لوالدي..
جاسر(بصدمة): انتي مين؟
ديما: بنت محسن القاضي..
جاسر: انتي متأكدة يا بنتي و لا هبلة و لا مجنونة؟
ديما: لا مسمحلكش، احترم نفسك..
جاسر(بدهشة): ازاي؟
ديما: انت تعرفه بليز وصلني ليه..
جاسر(لنفسه): ده هيحصل مصايب..
جاسر: تعالي معايا..

ديما: اتفضل اركب العربية..
جاسر: سيبيها نبقي نجيبها بكره..
ديما: بس..
جاسر: خلاص قولت كلمة قدامي..
ديما: هجيب شنطتي..
ديما جابت شنطتها و شنطة الهدوم و مشيت ورا جاسر و هي متوترة..
جاسر كل شوية يبص ليها بطف عينه و شايف توترها و خوفها و بيبص ل لبسها بسخرية..
و بعد فترة وصلوا للبيت..
جاسر: خشي..
ديما: لحظة لحظة وانا اعرف منين انه بيت باابا؟
جاسر: انتي غبية و لا حاجة؟
ديما: متشتمش، انت اللي غبي..

جاسر(بعصبية): احترمي نفسك، و اتنيلي خشي قدامي..
ديما(لنفسها): يا ابن المجنونة..
ديما دخلت و جاسر وراها و فتح الباب و دخل و ديما دخلت بتوتر...
جاسر: عمي..
جاسر: يا حاج..
جاسر: امي..
الكل خرج على صوته و تسنيم و محسن اتصدموا..
ديما(بفرحة): بابا ماما..
ديما جريت على محسن و تسنيم و حضنتهم..
حسن: ايه اللي بيحصل هنا؟
جاسر: الانسة بتقول انها تبقي بنت عمي حسن..
الكل بصلها بصدمة و تسنيم اغمي عليها...

ديما(بخضة): ماماااااااااااا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة