قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

ديما بعدت عن علاء بسرعة، علاء ابتسم بانتصار..
علاء: عيب يا ديما مش قولتلك متقربيش مني انتي مرات ابن عمي يعني اختي بالظبط...
ديما بصت ليه بصدمة و بصت لجاسر منتظره ردة فعله، جاسر قرب منهم ببطئ كان في كل خطوة نفس ديما يقل و ضربات قلبها تزيد..
جاسر(بغضب): في عندك تفسير يا هانم و لا ايه؟

علاء: يا جاسر هي اللي جت و قعدت تكلمني و اقولها ابعدي عني انتي بنت عمي و مرات جاسر اخويا مينفعش كدة و زي ما انت شوفتها كانت قريبة مني ازاي...
ديما كانت ساكتة و مش قادرة تنطق بكلمة و مصدومة، و بعدين لقت اللي بيمسكها من شعرها..
جاسر(بغضب): كان لازم اعرف انك هتفضلي زي ما انتي...
ديما كل اللي عملته عيطت بصمت و دموعها نازلة زي الشلال على خدودها، و جاسر ماسكها من شعرها و ماشي بيها...

ديما(بخفوت و عياط): كدب..
جاسر وقف و بص ليها و هو ماسك شعرها في ايده ضربها قلم على وشها..
جاسر(بغضب): لا و كمان كدابة..
جاسر ركب ديما العربية بتاعته و قفل الباب بغضب، و ركب و بدأ يسوق بسرعة كبيرة و ديما خايفة و بتعيط و جاسر كل شوية يتكرر كلام علاء في ودانه و يفتكر لما ديما كانت قريبة من علاء..
و بعد فترة جاسر نزل من عربيته و مسكها من دراعها بغضب و دخل بيها البيت قدام الكل..

جملات: في ايه ماسك ديما كدة ليه؟
دنيا: بتعيطي ليه يا ديما؟
جاسر كمل طريقه و طلع على اوضته رمي ديما في الارض...
ديما انكمشت على نفسها و هي بتعيط و خايفة...
اما جاسر كان غضبان مسك دقنها جامد و ديما كانت موجوعة..
جاسر(بغضب): سبب واحد يخليني مصدقش؟
ديما(بعياط و خفوت): اني بحبك..
جاسر زق ديما و رأسها اتخبطت في الحيطة..
جاسر(بغضب): كدابة بطلعي نفسك من مشكلة و خلاص..

جاسر(بغضب): الحاجة الوحيدة اللي هتخليني اخليكي على ذمتي هي وصية الحاج حسن و اول ما يرجع هطلقك و هرميكي زي الكلاب و محدش هيعبرك لان محدش هيتشرف بانه يعرف واحدة زيك، انتي عار عليا و على كل العائلة، علاء راجل مش هيتحاسب..
جاسر ضرب ديما برجله، و سابها و قفل الباب عليها بكل غضب و نزل و خرج...
ديما مكنتش قادرة تقوم و لا قادرة تعمل اي حاجة كل اللي كانت بتعمله كانت بتعيط و بس...

دنيا طلعت و قعدت تخبط على الباب..
دنيا: ديما حبيبتي ردي عليا مالك؟حصل ايه؟طيب عملك حاجة؟ديما متعيطيش و تسكتي و بس اتكلمي يا ديما انا جمبك..
دعاء: ديما ارجوكي متقلقيناش عليكي..
دعاء: حصل ايه؟
جملات: يا بنتي طيب افتحي الباب..
فيروز: طب طب انتي كويسة؟
فيروز: جاسر عملك حاجة؟
جملات: طب احنا هنسيبك تهدي و هنطلعلك تاني يا ديما احنا جمبك ياحبيبتي..
دنيا: لا مش هسيبها لا..
جملات: هتهدي بس يا دنيا و هنطلعلها تاني..

و الكل نزل قاعد على اعصابه، علاء دخل و هو بيصفر...
جملات: علاء متعرفش حصل ايه بين ديما و جاسر؟
علاء(بدهشة): هما اتخانقوا؟
دنيا: انت متعرفش؟
علاء: لا حصل ايه؟
دعاء: خلاص روح شوف رايح فين...
علاء طلع و كمل طريقه و راح لاوضة سارة...
سارة: ادخل..
علاء(بفرحة): عندي ليكوا خبر بمليون جنيه..
عبير: قول قول..
علاء حكي ليهم كل حاجة حصلت و اللي هو عمله..
سارة: برافو عليك يا علاء اخيرا هنخلص منها..
عبير: و نعمة تربيتي..

علاء: علشان تعرفي بس، المهم دلوقتي هنشوف جاسر هيعمل ايه..
سارة: دي انا هعرفها متقلقوش..
عبير: ربنا يخليكوا ليا..
علاء: ياااااه اخيرا هنتقم من جاسر، و هتجوز ديما..
سارة: و انا هتجوز جاسر و هأخد فلوسه...
عبير: يلا امشوا علشان محدش يحس بينا...
تحت...
حازم و خالد دخلوا من باب البيت..
دنيا(بدموع): الحقنا يا خالد..
خالد(بقلق): في ايه؟

دنيا(بدموع): من شوية جاسر جه و كان ماسك ديما و ديما بتعيط و طلع فوق و نزل بغضب و طلعنا كلمنا ديما بس مش بترد علينا..
خالد سابهم و طلع جري على اوضة ديما و هما وراه..
خالد: ديما افتحي الباب، جاسر عملك حاجة؟
خالد: علشان خاطر اخوكي افتحي الباب..
خالد: لو مفتحتيش هكسر الباب..
ديما(بخفوت): لااا لا ان اا ببخ ير ممت قلق وش على ااا{لا لا انا بخير متقلقوش عليا}..
دنيا: طب عملك حاجة الحيوان ده؟
ديما(بخفوت): لاا...

خالد: ديما احنا هنكون تحت لو حصل حاجة نادينا و هتلاقينا جمبك و قمسا بالله لو جاسر عملك حاجة لاكون قاتله النهاردة...
ديما(بخفوت): شش كرا{شكرا}..
و الكل نزل و هو مش عارف يعمل ايه...
حازم: طب ممكن يكون حصل ايه؟
خالد(بعصبية): ماشي يا جاسر متردش على التليفون براحتك هلاقيك..
خالد سابهم و مشي...
عبير: هو في ايه؟
سارة: مالكوا مش على بعضكوا ليه؟
الكل سابوهم و مشيوا، و هي بصوا ليهم بغيظ...
عند جاسر...

جاسر كان بيتمشي في مكانه الهادئ و هو متعصب و كل ما يفتكر الموقف يتعصب اكتر..
خالد(بعصبية): اهلا بالباشا اللي ما بيصدق يجي على البت الغلبانة..
جاسر(بغضب): عايز ايه يا خالد مش فايق ليك...
خالد(بعصبية): ايه اللي حصل بينك انت و ديما؟
جاسر: حاجة بيني و بين مراتي محدش يتدخل..
خالد(بعصبية): و هي مش بترد علينا ليه؟و كانت داخلة معاك معيطة..
جاسر(ببرود): معرفش..
خالد(بعصبية): انت متخصص بقي علشان تعصبني..

جاسر سابه و مشي، و خالد كانت متعصب و مش عارف يعمل ايه...
جاسر وصل البيت و طلع اوضته...
جاسر دخل لقي ديما قاعدة مكان ما هو سابها...
جاسر قفل الباب وراه و راح قعد على السرير..
جاسر: تعالي..
ديما قامت بصعوبة و بخوف و بدموعها اللي مخلصتش و قربت منه..
جاسر: روحي جيبي ماية و اغسلي رجلي...
ديما(بخوف): انا مبعرفش اعمل كدة..
جاسر(بحدة): اتعلمي، و من هنا لغاية ما يجي الحاج استعدي لايام سوداء..

ديما قربت منه و مسكت ايده..
ديما(بدموع): جاسر بليز انا بحبك بلاش تبقي علاقتنا كدة..
جاسر شال ايديه من ايديها بعنف و ديما عيطت..
جاسر: يوم ما هتجوز هتجوز واحدة تقدر تشيل اسمي و تحافظ عليه و ابقي ماشي و انا مطمن انها مش هتخوني ابدا، بس انتي عكس كدة خالص...
ديما(بعياط): و الله اديني فرصة واحدة بس..
جاسر: لا..
جاسر سابها و دخل خد دوش و خرج غير هدومه و خرج نام على السرير...

ديما سابته و دخلت خدت دوش و خرجت و دخلت اوضة الملابس..
ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم باللون الاسود في ابيض..
ديما خرجت لسة هتنام على السرير..
جاسر: مكانك على الارض..
ديما: مش متعودة على كدة..
جاسر: اتعودي لغاية ما نطلق...
ديما راحت نامت على الارض و قعدت تعيط بصمت منامتش خالص..

-في الصباح الباكر...
جملات: صباح الخير..
خالد: صباح النور يا امي، فين ديما؟
دنيا: منزلتش و لا هي و لا جاسر..
خالد: طيب..
حازم: يا تالين مش هعرف ارجع دلوقتي انزلي انتي مصر..
حازم: يعني ايه مش بتحبي مصر؟براحتك يا تالين قولت اللي عندي...
حازم: معنديش الكلام ده، فاهمة؟
حازم: يعني ايه براحتك؟
حازم: تالين انا اول ما ارجع هصفي شغلي كله و هنزل مصر تاني عايزة ترجعي معايا اهلا وسهلا مش عايزة عنك ما جيتي خلاص..

دنيا: اهدي يا ابني في ايه؟
حازم: مفيش..
دعاء: دي مراتك؟
حازم: لا خطيبتي..
دعاء: طيب..
علاء(بابتسامة): صباح الخير..
عبير: صباح النور يا حبيبي..
ايمن: اومال فين جاسر و ديما مشفتهمش من امبارح؟
خالد: لسة هينزلوا..
ايمن: طيب..
حازم: هتصل بعمو حسن نطمن عليه...
حازم اتصل بحسن، الخط اتفتح...
حازم: طبعا مكنتش عايز ترد..
حسن(بضحك): عندك حق يا واد يا حازم..
حازم: يا رب تكون الخدمة حلوة..
حسن: اه...
حازم: محتاج اي حاجة؟

حسن: لا لا، اخبار جاسر و ديما و الكل ايه؟
حازم: كلنا بخير..
حسن: طيب الحمد لله..
حازم: هقفل انا بقي..
حسن: ماشي، باي..
عند ديما و جاسر...
جاسر(بزعيق): انتي يا زفتة؟
ديما: خير؟
جاسر: مجهزتيش هدومي ليه؟
ديما: مكنتش اعرف..
جاسر: لا بعد كدة اعرفي يا اختي..
ديما(بعصبية خفيفة): انت محسسني اني عملت جريمة، ما تفهم الاول و بعدها تحكم شخص غبي و هتفضل تحكم من وجهة نظرك بس...

جاسر: لو شفت غير كدة كنت اتعاملت غير كدة، و مهما تقولي مش هصدقك انا لسة عارفك من شهر مش هثق فيكي بسهولة و مش هتعلق بيكي اساسا..
ديما سابته و دخلت اوضة الملابس، جاسر دخل الحمام...
ديما قعدت تعيط كتير و بعدها مسحت دموعها..
ديما(لنفسها): مهما يحصل هفضل ديما مفيش اي حاجة هتأثر فيا انا ديما و مش هتغير..

- ديما طلعت فستان طويل و مفتوح من الجمبين فتحة بسيطة و بكم و لبسته و رفعت شعرها لفوق و لبست جذمة و حطت مكياج خفيف
ديما نزلت لتحت، و جاسر خرج لبس هدومه و نزل...
جملات(بفرحة): ايه الجمال ده؟
ديما(بابتسامة): شكرا يا طنط..
خالد قام و حضنها و باس رأسها..
ديما: شكرا.
خالد: انتي كويسة؟
ديما: متقلقوش كان مجرد سوء تفاهم بيني و بين جاسر و حلناه...
فيروز: الحمد لله..
ديما: يلا انا جعانة..
جاسر: الاكل جاهز؟
جملات: اه..

و جاسر راح و بدأ يترأس السفرة و الكل بدأ يأكل في جو توتر و صمت...
جاسر: كله على شغله...
جاسر: ديما هتنزلي الارض تشتغلي مع الستات اللي هناك..
ايمن: ازاي يعني يا جاسر؟
خالد: انت اتجننت؟
جملات: ديما مش هتعرف يا جاسر..
دنيا: يعني ايه تشتغل في الارض؟
دعاء: هيبقي صعب عليها...
فيروز: ايوه و ممكن تتعب..
جاسر: اعتقد كلكوا اتكلمتوا و انا موجهتش ليكوا كلام، انا وجهت كلامي لديما..
ديما: و انا موافقة..

الكل اتفأجي من ردة فعل ديما و بالاخص جاسر..
جاسر: طيب، قدامي..
ديما قامت و مشيت مع جاسر، و جاسر كان مستنيها ترفض او تقاومه...
خالد: دي اتجننت البت دي..
عبير: سيبها تتعلم علشان تعرف تعيش هنا..
سارة: ايوه، خليها تعرف تشتغل هنا هي مش متجوزة دي بت مدلعة و جاسر اللي بيعمله صح..
ايمن: في حاجة حصلت بينهم؟
دنيا: منعرفش..
دعاء: ربنا يستر..
فيروز: يا رب، اهديهم يا رب و ابعد عنهم كل عين وحشة..
جملات: يا رب يا فيروز..

عند ديما و جاسر..
ديما: المفروض اعمل ايه؟
جاسر: تشوفي الستات بتعمل ايه و تعملي زيهم...
جاسر: لو رجعت و لقيت الكل بيشتغل و انتي لا هتتحاسبي..
ديما: لو ده عقابك انا موافقة بس تكون فعلا مصدقني..
جاسر: ده مش عقاب انا بربيكي علشان لما تتجوزي حد تاني تعرفي تشيلي مسئولية بيتك يعني تعتبر دي خدمة مني ليكي...
ديما: هتندم يا جاسر..
جاسر: بحب الندم و الحاجة الوحيدة اللي ندمان عليها هي اني وافقت اتجوزك..

ديما سابته و مكنتش عارفة تعمل ايه و دخلت الارض..
سعاد: ايه ده ديما انتي بتعملي ايه هنا؟
ديما: بصي و النبي متسيحيش ليا...
سعاد: مالك؟
ديما: انتوا بتعملوا ايه هنا؟
سعاد: هنشيل البرسيم...
ديما: طب ازاي ممكن تعلميني؟
سعاد: متأكدة؟
ديما: اه..
سعاد بدأت تعلم ديما ازاي تقطع البرسيم، و ديما بدأت تعمل زيها و تعبانة..
سعاد: مالك عرقانة كدة ليه؟
ديما: الشمس قوية اوي..
سعاد: معلش ما انتي مش متعودة..

بنت(بهمس): هي دي مرات جاسر بيه؟
بنت: على ما اظن هي...
بنت: تعالي نشوف..
بنت: انتي يا بت انتي؟
ديما: حضرتك بتناديني انا؟
بنت: حضرتك!
ديما: في ايه؟
سعاد: عايزين ايه منك ليها؟
بنت: هي مين دي يا سعاد؟
سعاد: واحدة بتشتغل عادي..
بنت: طيب، اهلا بيكي..
ديما: آه لا مش قادرة يا سعاد..
سعاد: طب روحي ارتاحي شوية..
ديما: لا لا، هو انتوا بتمشوا امتي؟
سعاد: فاضل حاجات بسيطة..
ديما: طيب..
و بعد فترة، الكل خلص اللي وراه..

سعاد: هنأخد فلوسنا من جاسر بيه..
ديما(بتوتر): اه طيب انا هخلع بقي..
سعاد: ليه تعالي بس..
ديما: ابدا، همشي انا بصي لا هستناكي هناك عند الشجرة دي..
سعاد: طيب..
و الكل بدأ يروح يأخد فلوس يوميته من جاسر، و جاسر كان بيبص بعينه على ديما بس ملقهاش..
سعاد(بهمس): حضرتك يا بيه بدور على ديما؟
جاسر: مش فاهم..
سعاد(بهمس): انا معرفش هي لما عرفت ان حضرتك هتودينا فلوس قالتلي هستناكي هناك كدة..
جاسر: طيب..

ديما كانت واقفة عرقانة و تعبانة و مش قادرة تقف..
سعاد: ديما..
ديما(بدموع): سعاد انا مش قادرة امشي و حاسة اني بموت...
ديما(بدموع): حاسة ان نفسي بيقل، حاسة اني مخنوقة، حاسة اني عايزة اروح بس مش قادرة...
سعاد: طيب تعالي معايا..
ديما لسة هتمشي اتكعبلت و ملحقتش تمسك في حاجة، بس جاسر كان واقف وراها و سامع كل حاجة و مسكها بسرعة..
ديما(بدموع): انت ايه اللي جابك؟
ديما زقت جاسر بعيد عنها...
ديما: يلا يا سعاد..

جاسر: انجزي روحي اركبي العربية...
ديما: لا، انا زيي زي الكل، عن اذنك يا..
ديما(بسخرية): يا جاسر بيه..
ديما سابته و مشيت و سعاد جمبها..

-بعد فترة..
ديما وصلت و طلعت خدت دوش و اترمت على السرير..
ديما(بتعب): ربنا يأخدك يا جاسر..
ديما(لنفسها): بعد الشر..
ديما: شخص رزل...
تحت..
خالد: دنيا..
دنيا(باحراج): نعم..
خالد: قولتي ايه؟
دنيا: قولت ايه؟
خالد: انتي غبية؟
دنيا: انا قولت كدة؟
خالد: في اللي قولته ليكي يا دنيا..
دنيا: اه فهمتك، بص انت راجل شجاع و شهم يعني بس انا اخاف تعاملني زي ما جاسر بيعامل ديما..
خالد: اوعدك لا..
دنيا: وعد شرف؟

خالد: وعد شرف يا دنيا..
دنيا: كلم بابا و ساعتها هقول رأيي، باي..
دنيا سابته و جريت، و خالد بص باستغراب من ردة فعلها...
دعاء: مالك يا بت طالعة مبسوطة؟
دنيا: لا مفيش..
دعاء: طيب..
دنيا: راحة فين؟
دعاء: راحة لديما..
دنيا: و انا يلا..
-و بعدين ديما كانت غمضت عنيها صحيت مفزوعة..
دنيا و دعاء(بصريخ): ديماااااا..
ديما(بخضة): ايه مين حصل ايه؟
دنيا(بضحك): يااااه لو تشوفي شكلك...
ديما(بتعب): حرام عليكوا..

دعاء(بضحك): مالك يا بطة؟
ديما: اه اليوم كان متعب اوي و الحرارة كانت مرتفعة و الشغل جديد عليا يلا الحمد لله...
دنيا: طب انتي عاملة ايه؟
ديما: لا متخافوش انا بخير..
دعاء: حاضر يا فيروز جاية..
دعاء: ثانية و جاية..
دنيا: ها يا ستي احكيلي مالك؟
ديما: مفيش حاجة خالص، انا بس الحياة جديدة مش متعودة عليها..
دنيا: من امتي و ديما مش بتتعود على حياتها الجديدة؟
ديما: احكيلي عملتي ايه مع خالد؟

دنيا: بصي قولتله اتكلم مع بابا و ساعتها هبقي اقول رأيي و سبته و مشيت..
ديما(بضحك): يعني موافقة بس بعد ما اعذبك..
دنيا: بصي انتي عارفة اني مكنش فارق اتجوز عن حب و لا لا المهم التفاهم و خالد اكيد مش بيحبني هو هيتجوزني مثلا علشان خاطرك...
ديما: انتي هبلة يا بت لا طبعا، هو ممكن شافك زوجة مثالية ليه بس هو اختارك علشانك علشان دنيا..
دنيا: تفتكري؟
ديما: اكيد..
دنيا: ها قوليلي هتلبسي ايه النهاردة؟

ديما: هلبس ليه اساسا؟
دنيا: مش انهاردة هتعترفي ب حبك لجاسر..
ديما: لا مش دلوقتي، يعني الامور تهدي شوية..
دنيا: يعني انتي كويسة؟
ديما: اه، يلا ننزل تحت..
دنيا: يلا...

-في مكان تاني..
في ألمانيا..
محمد: كدة ميعاد العملية كمان شهر و نص..
محسن: ربنا يستر..
تسنيم: ان شاء الله...
اولفت: هتعدي ان شاء الله...
محسن: اخبار ديما ايه بقالي كتير مبكلمهاش..
تسنيم: لا دي مبسوطة و سعيدة خالص..
محسن: بجد؟طب الحمد لله..
محمد: الحمد لله على كل شئ..
محسن: حسن خد فتحية و على خد اسماء و سافروا سويسرا..
اولفت(بصدمة): ازاي؟
محسن: بنتك يا اختي..
الكل قعد يضحك...
محسن: يا رب عدلها من عندك...

تسنيم: الامور كلها هتبقي بخير..
محمد: يا رب ان شاء الله..
محسن: تعالوا نتفرج على فيلم..
اولفت: فكرة حلوة...
تسنيم: اختاروا انتوا الفيلم و احنا هنعمل الفشار يلا...
تسنيم و اولفت قاموا يعملوا الفشار و بيضحكوا و بيتكلموا..
محمد: ايه رأيك في ده؟
محسن: انا عايز عربي..
محمد: طب اشغل ايه استني اشوف في ايه..
محسن: عندك الشموع السوداء؟حلو الفيلم ده...
محمد: على ما اعتقد اه...
محسن: طيب...

تسنيم: احنا جينا يلا وسعوا...
محسن: طيب طيب...
محمد: دول زي التتار...
اولفت: بتقول حاجة يا سي محمد؟
محمد: انا اقدر..
و قعدوا و بدأوا يتفرجوا و مبسوطين...

-في مكان تاني..
في سويسرا..
فتحية: المكان هنا حلو اوي..
حسن: اه، و كل حاجة جميلة..
فتحية: بس يا تري مين ممشي البيت هناك؟
حسن: مش قولنا منفكرش في اي حاجة..
فتحية: محسسني انك شاب عندك 20 سنة..
حسن: و ليه لا؟
فتحية: لا ده حازم غيرك اوي..
حسن(بضحك): يا ستي..
عند على و اسماء..
اسماء: نفسي اطمن على فيروز قبل ما اموت...
على: يا حبيبتي احنا جايين هنا ننبسط..
اسماء: ايه ده انت بتعرف تقول حبيبتي اهو..

على: اكيد بس مكنتش بقول هناك في البلد..
اسماء: ايوه..
على: لما سافرت مصر علشان اكمل التعليم، حبيت مرتين..
اسماء: ايه ده و مقولتليش..
على: كان حب مراهقة زي ما بيقولوا...
اسماء: اه فهمتك...

-في مكان تاني...
في الصعيد..
ديما: بس بقي تعبتوني..
عبير(بشماتة): اخبار يومك ايه يا ديما؟
ديما: كان حلو اوي هبقي اخدك مرة تجربيه..
جملات: ابعدي عن ديما يا عبير..
ديما: ما احلي وجودي جمبك يا طنط انتي يا عسل...
دعاء: ما تقومي العبي استغماية..
ديما: لا، انا هبلة بتخبط في اي حاجة...
دنيا: طب حد يتكلم علشان امسكه طب..
فيروز: دنيا..
دعاء: دنيا..
دنيا: و ربي اللي هيزغزني هضربه..
حازم(بضحك): اوعي..

دنيا(بعصبية): حازم..
حازم: قلبه..
خالد(بحدة): ايه اللي بيحصل هنا؟
ديما: دول بيلعبوا...
خالد: حازم ده بيلعب..
دنيا: هو احنا كدة في اللعبة و لا لا..
خالد قرب من دنيا و شال من على عنيها الطرحة..
دنيا: اه كدة احنا في جهنم بس..
دنيا جريت قعدت جمب ديما..
دنيا: انا مكنتش بلعب علفكرة..
دعاء: دي بتسلمنا...
فيروز: احم احم في ايه يا خالد يا حبيبي؟
خالد: مين بوظك يا بت منك ليها؟ده انتوا كنتوا زي الالف...

جملات(بضحك): من ساعة ما الهبلتين دول جم اتغيروا..
ديما: متشكرين يا مصر يا ام الدنيا..
دنيا: انا هبلة و افتخر علفكرة..
خالد: اه طبعا طبعا دي بطولات..
و الكل قعد يتكلم و يضحك...
عند جاسر..
جاسر كان لسة راجع و قاعد في الجننية، لقي حد بيحط ايده على عنيه..
جاسر: ديما؟!
سارة(بغضب): ديما!
جاسر: اسف يا حبيبتي، معلش..
سارة: لا واضح ان الهانم واكلة عقلك خالص، حتى بعد اللي حصل النهاردة..

جاسر(بغضب): و انتي مين حكالك اللي حصل؟
سارة: علاء و كمان دي مش اول مرة، دي علطول كانت بتروح لعلاء في اوضته و انا بشوف علاء بيطردها من اوضته...
جاسر: متأكدة من الكلام ده؟
سارة: اه، من امتي بكدب؟
سارة راحت قعدت جمب جاسر و باست خده..
سارة: ناوي تعمل ايه يا حبيبي؟
جاسر: هطلقها بس لما الحاج يرجع..
سارة: و ليه مطلقهاش دلوقتي؟
جاسر: علشان الاول اربيها و اذلها، و بعدين ارميها في الشارع لانها هتبقي خاينة...

سارة: ماشي يا حبيبي..
جاسر: قال بتقولي بحبك..
سارة(بصدمة): و انت عملت ايه؟
جاسر: طبعا مصدقتهاش، انا مستحيل اقبل ان دي تبقي مراتي وام عيالي و مستحيل اعتبرها حبيبتي و مستحيل اثق فيها و كمان دي متقدرش تشيل و لا بيت و لا عيال و لا زوج و لا اي حاجة و كمان مش دي اللي ابقي رايح شغلي و مطمن على شرفي و عرضي، انا بحبك انتي يا سارة..
سارة: و انا كمان يا حبيبي..
سارة حضنت جاسر...

-و سارة قامت مشيت و بعد فترة جاسر دخل البيت..
جاسر: مساء النور..
الكل: مساء الخير..
سارة: ايه ده هي فين ديما؟كانت هنا..
دنيا: طلعت اوضتها من شوية..
جاسر: انا طالع انام، بكرة اجازة..
خالد: طيب..
جاسر طلع اوضته و فتح الباب و دخل..
ديما(بابتسامة): هاي، مساء النور..
جاسر اتجاهلها و دخل غير هدومه و خرج..
ديما: ممكن نتكلم شوية؟
جاسر بص في عيونها لقي نظرة غريبة نظرة جديدة عليه...
جاسر(بلامبالاة): خير؟

ديما خدت نفس عميق و غمضت عنيها و فتحتهم ببطء ده كله تحت نظرات جاسر...
ديما: انا عايزة اطلق يا جاسر..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة