قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

جاسر خد وقت علشان يستوعب..
جاسر: انتي هبلة؟
ديما: لا انا عايزة اطلق..
جاسر: طيب روحي نامي يا ديما..
جاسر لسة هيسبها و يمشي لقي ديما ماسكاه بعنف من ايده..
ديما(بعصبية): متأخدش كلامي باستهزاء، انا عايزة اطلق يا جاسر انا مش عايزة ابقي على ذمتك انا بكرهك انا غبية لاني فكرت اني بحبك..
جاسر مسك ايد ديما و لواها ورا ضهرها..
جاسر(بحدة): حاسبي على كلامك معايا، و انا مأجبرتكيش انك تحبيني..

ديما: سيب ايدي، سيب ايدي يا جاسر..
جاسر: مش هموت علشان امسكك يعني..
جاسر بعد عن ديما و طفي النور و نام على السرير و حط البطانية على وشه..
ديما(بعصبية): هتندم يا جاسر و ربي لاندمك..
جاسر(و هو بيتاوب): طيب ابقي قوليلي امتي بقي علشان اجهز...
ديما مسكت المخدة من على الكنبة و رمتها على جاسر بغضب..
جاسر: شكرا كنت محتاجها...
ديما(بصوت مكتوم): عااااااااااااااااا...

ديما راحت نامت على الكنبة و بدأت تغمض عنيها و تكلم نفسها..
ديما(لنفسها): متعودتش اني اذل نفسي و اقلل من كرامتي يا جاسر..
ديما(لنفسها): و مش حبك هو اللي هيحيني، بكرهك يا جاسر و لو كان كلامي ده كدب في اقرب وقت هيتحول لحقيقة..
ديما(لنفسها): هكرهك هكرهك يا جاسر اوعدك...
ديما بعد كلام كتير مع نفسها نامت...

-في الصباح الباكر...
جملات: يا صباح الورد عليكوا يا بنانيت..
دنيا: صباح النور مالك كدة مبسوطة اوي..
جملات: يا بت عيب بقي..
دعاء: يبقي عمو محسن كلمك..
فيروز: الله الله ده فرح..
و البنات قعدوا يضحكوا على جملات..
ديما: بتضحكوا على ايه يا هُبل؟
جملات: بيضحكوا عليا يرضيكي يا ديما..
ديما: مزعلين طنط ليه يا واطين؟
دنيا: ده احنا طيبين..
دعاء: عمو محسن كلمها..
ديما: اه طب و فيها ايه؟دي جمر و عسل و تتحب بسرعة...

جملات: تسلميلي يا ديما..
حازم: اهلا اهلا اهلا..
ديما: اهلا يا حبيبي..
حازم: لا كدة جاسر هيغير..
فيروز: عندك حق..
جاسر: صباح الخير..
سارة: جاسر جاسر..
جاسر: نعم..
سارة: كنت عايزة اطلب شوية فلوس هجيب دهب جديد...
جاسر: طيب، عايزاهم امتي؟
سارة: براحتك..
جاسر طلع من جلبيته فلوس و وداهم لسارة..
سارة: ربنا يخليك ليا يا ابن عمي..
دنيا(بهمس): نيييييييييييييني..
ديما ضحكت على تصرف دنيا..
ديما(بضحك): عسل..

دعاء: النهاردة اجازة نعمل ايه؟
فيروز: انتي ناسية انك في ثانوية؟
دعاء: تصدقي نسيت..
ديما: طيب..
جملات: يلا يا بنات الفطار جاهز...
ديما: طيب..
و الكل بدأ يقعد و يأكل و بيهزروا..
خالد: جاسر في قعدة عرب النهاردة..
جاسر: طيب..
خالد: الساعة 6..
جاسر: طيب..
حازم: ايه يا ابني كله طيب طيب..
جاسر: ملكش فيه..
جملات: جاسر..
عبير: صباح الخير..
سارة: صباح النور...
عبير: فين علاء يا سارة؟
سارة: خرج من بدري..

دعاء: هو فين عمو ايمن؟
عبير: سافر مصر هيعمل شوية شغل..
دعاء: طيب..
جاسر: خالد يلا تعالي معايا..
خالد: فين؟
جاسر: فاكر صحابنا القدام؟
خالد: اه، رجعوا من الامارات؟
جاسر: اه..
خالد: طيب يلا، تعالي معانا يا حازم..
حازم: الباشا مش طايقني..
خالد: لا تعالي..
حازم: طيب يلا..
جاسر: ارجع الاقي هدومي جاهزة..
ديما(لنفسها): غور..
خالد و جاسر و حازم خرجوا من البيت...
ديما: دعاء تعالي لحظة..
دعاء: حاضر..

ديما و دعاء طلعوا على اوضة دعاء...
دعاء: ايه مالك؟حساكي بتخططي لحاجة؟
ديما(ببرود): لا خالص..
ديما: بقولك عايزة كشكول و قلم..
دعاء: ليه؟
ديما: قررت اذاكر تاني، معاكي و لا اشتري..
دعاء: لا معايا، خدي.
ديما: شكرا يا روحي..
ديما خدت الكشكول و القلم من دعاء و ودتهم اوضتها...
فيروز: في ايه مالك يابطتي مش مبسوطة ليه؟
دنيا: عايز ايه بس و احنا نعمله؟
ديما: تعالوا نلعب..
فيروز: طيب، نلعب ايه؟

دنيا: تعالوا نلعب استغماية..
ديما: طيب..
و بدأوا هما الاربعة يلعبوا و يضحكوا و يهزروا...
جملات: بس بقي شوية يا بنات متعبتوش..
دنيا: لا عايزين نكمل..
ديما(بخضة): هي الساعة كام؟
دعاء: الساعة خمسة و نص 5: 30...
ديما: يا نهاري..
-ديما طلعت جري بسرعة على اوضتها بطلع هدوم لجاسر..
ديما: اطلعله ايه الزفت ده؟
ديما طلعت عباية لجاسر و ساعة و جذمة..
ديما: بس كدة خليه يتكلم حرف واحد بس..
جاسر: افندم؟
ديما: ادي الزفت جه..

و بعدها فتحت عنيها على اخرهم و لفت لقت جاسر واقف مربع ايديه و سند على الباب و رفع حاجبه..
ديما: في ايه؟
جاسر: مفيش، شكل كلام امبارح كان مجرد كلام..
ديما: لا انا لسة عند كلامي، كدة كدة انا و انت هنطلق مش فارقة دلوقتي و لا بعدين انت مش بتحبني بس يبقي ايه لازمة جوازنا..
جاسر: لا انتي خاينة بس..
ديما(بعصبية): لا انا مش خاينة انت اللي غبي و مش بتفهم..
جاسر: طيب احترمي نفسك، ده لو عندك احترام اساسا..

جاسر زق ديما و بدأ يقلع هدومه علشان يلبس..
جاسر: ايه هتفضلي واقفة كدة؟
ديما بصت في الارض بأحراج و خرجت من الاوضة..

-تسريع احداث...
جاسر نزل هو و حازم وخالد و راحوا لقاعدة العرب..
ديما قعدت جمب دنيا و دعاء و فيروز و قعدوا يتكلموا و يهزروا...
و بعد فترة ديما طلعت اوضتها قعدت فترة طويلة و نزلت...
و بدأ الكل عايش في جو حلو و سعيد، لكن طبعا عبير و سارة مسمحوش بكدة...
-بعد فترة جاسر و خالد و حازم رجعوا...
و الكل بدأ يتعشي..
ديما: عملت ايه يا حازم؟انبسطت؟
حازم: يعني..
ديما: طيب..
خالد: و انتوا عملتوا ايه؟

دنيا: يوووووووووووووووه..
خالد: تصدقي كدة انا فهمت..
دنيا: لعبنا و هزرنا و ضحكنا و كلنا علمنا كل حاجة...
خالد: طيب..
جاسر: اللي يخلص اكله يطلع على النوم الوقت اتأخر..
جاسر طلع و ديما وراه، و كل واحد راح على اوضته..
و الكل نام...
بعد فترة...
ديما فتحت عنيها و قامت من على السرير، و بدأت تتحرك بخفة و دخلت اوضة الملابس...
و بعد فترة خرجت، معاها شنطة هدوم متوسطة الحجم و غيرت هدومها..

ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت برتقالي بكم و واسع و قصير لغاية قبل البطن و كوتشي اسود عالي و عملت شعرها ديل حصان..
-ديما قربت من جاسر و حطت ورقة جمب تليفونه..
-ديما خدت شنطتها و بدأت تنزل على السلالم براحة و خرجت من البيت و غفلت الغفر اللي نايمين و مشيت لمسافة و بعدين لقت عربيتها، ركبت بسرعة و مشيت بيها...
ديما(بدموع): و النبي يا رب اروح سليمة، انا خايفة اوي..
(قلبها): مكنتيش تمشي..

(عقلها): لا لا انا مش هقلل من كرامتي و يمرمطني و في الاخر كدة كدة كان هيطلقني لا...
(قلبها): برضو وجودك هناك أمان...
(عقلها): بس بس ايه ده؟انا هرجع لحياتي حب و هنساه في ايام بس..
(قلبها): متأكدة انك هتنسيه ده اول حب..
(عقلها): اه هتنساه..
(قلبها): لا...
ديما: بس بس ايه ده ما تسكتوا شوية...
ديما كانت طول الطريق خايفة، و بعديها تليفونها رن..
الخط اتفتح...
ديما: الو يا عمو شاكر..
شاكر: ها وصلتي لفين يا بنتي؟

ديما: على حسب الجهاز فاضلي ساعة الا ربع..
شاكر: طب خلي بالك يا حبيبتي، و انا هبقي مستنيكي زي ما اتفقنا...
ديما: شكرا شكرا اوي يا عمو معلش تعباك معايا، بس ارجوك زي ما وعدتني انت مش هتقول لبابا و لا لاي حد..
شاكر: اكيد يا بنتي، كفاية انك هتيجي تشيلي عني الشركة..
ديما: تسلملي، و الله انا كنت خايفة اساسا الدنيا ضلمة و انا بخاف اسوق في الضلمة...
شاكر: خلاص متقلقيش توصلي بالسلامة..
ديما: شكرا لحضرتك..

و بعد فترة ديما وصلت لل؟يلا بتاعتها لقت شاكر مستنيها...
ديما: تسلملي يا عمو بجد..
شاكر: على ايه يا حبيبتي؟يلا روحي ارتاحي و هجيلك من بكرة الصبح..
ديما: تمام شكرا، باي..
ديما دخلت ال؟يلا لقت ناصرة مستنياها...
ناصرة: لما عمك شاكر حكالي مجاليش نوم يا ديما، ايه اللي مشاكي من بيت جوزك..
ديما(بدموع): بليز يا دادة مش قادرة اتكلم..
ناصرة قربت منها و حضنتها...
ناصرة: خلاص تعالي نامي يا حبيبتي..

-ناصرة طلعت ديما اوضتها، و ديما فضلت حضناها لغاية ما نامت...

-في الصباح الباكر...
دنيا: صباح النور..
جملات: صباح الخير، ايه اللي صحاكي بدري؟
دنيا: معرفش قلقت..
جملات: تعالي اقعدي معايا في الجنينة..
دنيا: تمام..
جملات و دنيا راحوا قعدوا في الجنينة..
جملات: بتفكري في مين؟
دنيا: ها؟مين قال اني بفكر في حد؟
جملات: قولي قولي انا زي امك...
دنيا: لا يا طنط مفيش حاجة و الله، انا بس قلقت..

جملات: طيب بس عموما خليكي عارفة اني زي امك هنا يعني متتردديش انك تيجي تتكلمي وقت ما تحبي...
دنيا: حاضر تسلميلي يا طنط..
جملات: طيب يا حبيبتي..
جملات: هروح اشوف تهاني بتعمل الفطار و لا ايه؟
دنيا: طيب هأجي معاكي..
عبير: صباح النور يا جملات..
جملات: عن اذنك يا عبير مش فضيالك، تعالي يا دنيا..
عبير(لنفسها): بكرة هبقي انا الكل في الكل، الايام بينا كتير..
جملات: ها يا تهاني حضرتي الفطار؟

تهاني: اه يا ستي، و روحت صحيت حازم بيه و ست دعاء و ست سارة و ست فيروز و خالد بيه..
جملات: طيب يا حبيبتي..
تهاني: تسلميلي يا ستي..
دنيا: انتي طيبة اوي يا تهاني..
تهاني: ده من كرمك يا ستي..
فيروز: صباح الخير، مش عارفة حاسة ان جسمي مكسر معرفش ليه؟
دنيا: من لعب امبارح يا اختي..
فيروز: اه عندك حق دي ديما مرحمتناش..
دنيا: اه زمانها نايمة اهي..
دعاء(بنوم): فين الاكل انجزوا ورايا مذاكرة؟
دنيا: مفيش اكل غوري يلا..

جملات: دنيا عيب، يلا جاسر و ديما بس يصحوا..
خالد: طب ايه مفيش اكل؟
جملات: في ايه محسسني اني مأكلتكوش من سنين..
خالد: معلش بقي يلا هنموت من الجوع..
حازم: غذوني ده انا مضروب رصاصة..
جملات: ايه عالم المجانين دول يا رب؟
جملات: هطلع اصحي جاسر و ديما و انزلكوا..
خالد: طبعا ما هو جاسر هو اللي في القلب..
جملات: يا رب..
جملات طلعت و خبطت على الباب..
جملات: جاسر ديما..
جملات: يا ولاد اصحوا..
جاسر(بنوم): تمام قايمين..

جملات: طيب متتأخروش..
جاسر قام اتمطع على السرير بص جمبه ملقاش ديما و بص على الكنبة برضو ملقهاش...
جاسر: ديما ديما..
جاسر بص حواليه لقي موبايله تحته ورقة مسكها و بدأ يفتحها..
مضمون الرسالة: -.

(اهلا يا جاسر في حالة انك تشوف الورقة دي يبقي انا مش موجودة، انت ظلمتني يا جاسر اول مرة لما نصرت سارة عليا لما انا زقتها,تاني مرة لما سمعت لكلام علاء من غير ما تسمع مني و دي كانت نفس غلطتك الاولي,تالت مرة لما كدبت حبي ليك، مع اني حبي كان صادق انت اول حب ليا معرفش ازاي و لا امتي بس حرفيا حبيتك حسيت بالامان معاك و في حضنك اينعم حسيته في حضن بابا و حستيه في حضن حازم بس في حضنك كان مختلف مكنتش عايزة اسيب حضنك ابدا، كنت رسمت حاجات في خيالي انك هتقبل حبي و هنعيش سوا و نصحي الصبح سوا تروح على شغلك و قبل ما تمشي تبوس رأسي و لما ترجع تكون جايب ليا حاجات حلوة و نقعد نتكلم و نهزر بس طلعت دي كلها حاجات من وحي الخيال و بس مش حقيقة، كان قلبي فرحان اوي بس اتكسر لان قلبك مش ملكي انا مِلك لسارة ,حضنك ملكها هي,اسمك ملكها هي,انت ملكها هي، انت بتحبها من كل قلبك و بتعشقها و شوفت ده من خلال عنيك، بس كلامك كسرني اوي و مش هقدر انساه مش هقدر انسي و انت بتقول ليها..

انا مستحيل اقبل ان دي تبقي مراتي وام عيالي و مستحيل اعتبرها حبيبتي و مستحيل اثق فيها و كمان دي متقدرش تشيل و لا بيت و لا عيال و لا زوج و لا اي حاجة و كمان مش دي اللي ابقي رايح شغلي و مطمن على شرفي و عرضي، انا بحبك انتي يا سارة..

كل كلمة انت قولتها لسارة انا حفظتها كل كلمة جرحتني انا كل كلمة انت قولتها اترددت في وداني لغاية ما وصلت لقرار مش هتراجع عنه الطلاق انا مش هقبل اكون عائق بينك و بين سارة انا بحبك و سعادتك بالنسبة ليا اهم بس كلامك جرحني دلوقتي انا بقيت اكرهك، كنت حاسة انك هترفض تطلقني في الوقت الحالي بس انا مكنتش هصبر الصراحة انا همشي يا جاسر ارجوك مدورش عليا لما هنتقابل هتبقي مقابلتنا صعبة خلينا نتقابل في ظروف احسن يعني و نتعامل بكل رقي، انت هتبعتلي ورقتي و انا هسافر و لما اهلينا يرجعوا هنقول محصلش نصيب ساعتها هيبقي امر واقعي، ممكن هتتعصب و تفتكر اني كدة بخونك او خنتك بس انا مستحيل اخون حد بحبه يا جاسر..

هيجي وقت هتكتشف الحقيقة و ربنا عارف ايه هي الحقيقة و شكرا على الفترة اللي قضتيها معاك كانت فترة وحشة اوي بس انا دلوقتي زماني مشيت هرجع لحياتي اللي شبهي و انت خليك في حياتك شبهك انت، معلش طولت عليك..
مع تحياتي ديما القاضي..
بكرهك يا جاسر)...
جاسر بمجرد ما خلص قراءة اتعصب جدا و نزل بكل غضب لتحت...
جاسر(بصوت عالي): خالد خالد..
خالد: في ايه مالك؟
جاسر: شوفت الهانم اختك عملت ايه؟
خالد: مالها ديما؟

جاسر: الهانم سابت البيت و مشيت، طبعا ما هي خاينة و خانتني مرة عادي تخوني تاني...
دتيا: في ايه مش فاهمين حاجة؟و كمان مستحيل ديما تسيب البيت و تمشي..
جملات: استهدي بس بالله يا ابني..
جاسر: ازاي و انا مراتي مشيت من غير اذني..
حازم: ديما مش هتمشي كدة من نفسها اكيد في حاجة حصلت..
جاسر: و الله اللي اعرفه الست المحترمة مهما حصل بتفضل في بيتها مبتتحركش خطوة من غير اذن جوزها..
دعاء: طب اهدي يا ابيه..

سارة: في ايه صوتك عالي يا جاسر؟
عبير(بشماتة): ديما سابت البيت و مشيت..
سارة: و لا يهمك هي ست مش محترمة هتعمل ايه؟
خالد: سارة احترمي نفسك اختي انضف منك..
عبير: في ايه ما تهدوا شوية، روحوا اتشطروا على اللي مشيت..
جملات: جاسر اهدي بس يا ابني و فكر بهدوء..
علاء: في ايه يا جماعة متجمعين على خير ان شاء الله..
عبير: مرات جاسر سابت البيت و مشيت..
جاسر(لنفسه): و الله يا ديما لما اشوفك بس..

جاسر: خلاص محصلش حاجة، و انا هعرف ارجع مراتي كويس..
دنيا: يبقي انا لازم ارجع مصر حالا..
جاسر: مش دلوقتي، محدش هيتحرك من هنا..
خالد: هتصل بيها..
خالد اتصل بديما كذا مرة لقي تليفونها مغلق..
جاسر: ماشي يا ديما، الصبر جميل..
جاسر(بزعيق): كله يشوف رايح فين...

-في مكان تاني...
عند ديما..
ديما ظبطت موبايلها على الساعة 8، و المنبه قعد يرن...
ناصرة: يلا يا ديما عمك شاكر مستنيكي تحت..
ديما(بنوم)سيبيني شوية كمان..
ناصرة: يلا يا ديما انتي راحة الشركة يلا..
ناصرة سابت ديما و نزلت، ديما فتحت عنيها و بصت للسقف..
ديما(لنفسها): متنسيش انك قولتي هتتغيري..
ديما(لنفسها): هتفتحي صفحة جديدة مع نفسك، هتنسي كل حاجة..
ديما(لنفسها): انتي قوية...

ديما قامت و دخلت خدت دوش فوقها، و خرجت فتحت دولابها و بدأت تدور في الهدوم لغاية ما اختارت طقم و بدأت تلبسه...
ديما اختارت بدلة شغل باللون الاسود بنطلون اسود و تي شيرت ابيض بنص كم و فوقه جاكت البدلة الاسود و رفعت شعرها كله على فوق و نزلت كام خصله و لبست صندل باللون الابيض بكعب و حطت روچ و كحل و خدت شنطتها.

-كانت ديما مخلتفة عن كل مرة المرة دي كانت باين انها امراة عاقلة و ناضجة مش ظاهرة بنفس الطفولية اللي كانت فيها...
ديما بدأت تنزل على السلالم بكل وقار و هدوء...
ديما: اهلا يا عمو..
شاكر: اهلا يا حبيبتي..
ديما: اتفضل نفطر و بعدين نروح الشركة سوا..
شاكر: طيب يا حبيبتي..
و ديما و شاكر بدأوا يأكلوا و ديما كانت بتأكل هدوء و هي شاردة..
شاكر: خلصتي؟
ديما: اه يا عمو، انا جاهزة..
شاكر: يلا..

ديما و شاكر خرجوا و ركبوا العربية بالسواق و وصلوا الشركة بعد فترة..
و ديما نزلت بكل هدوء كانت مختلفة، عنيها مختفية تحت نضارتها السوداء اللي مخبية كلام كتير بيحارب علشان تقوله..
شاكر: هي دي الشركة..
ديما: جميلة يا عمو..
شاكر: يلا خشي يا حبيبتي..
ديما بدأت تدخل و الكل باصص ليها...
شاكر: مكتبك في اخر دور...
ديما: تمام..
شاكر: مالك يا ديما مش زي كل مرة فين لمعة عنيكي..
ديما: انا بخير و كويسة الحمد لله...

شاكر: طيب يا حبيبتي..
شاكر: هو ده مكتبك..
ديما: لطيف حلو..
شاكر: و ده عمر السكرتير بتاعك..
عمر: اهلا اتشرفت بيكي يا مدام ديما..
ديما: انسة...
عمر: اتشرفت بحضرتك يا انسة ديما..
ديما: انا اكتر..
شاكر: هسيبك ترتاحي حاليا، و هجيلك كمان شوية افهمك النظام ماشي ازاي..
ديما: تمام بس يا ريت في اسرع وقت عايزة ابدأ بعد اذنك..
شاكر: حاضر..
ديما: بعد اذنك يا عمر هات قهوة سادة..
عمر: تمام يا فندم..

ديما راحت قعدت على كرسي مكتبها و حطت رجل على رجل و طلعت الخط الجديد بتاعها و حطته في التليفون الجديد و نقلت كل حاجة على التليفون الجديد...
ديما: هبدأ من جديد يا رب خليك معايا..
عمر: القهوة السادة يا فندم..
ديما: شكرا يا عمر..
عمر: ده شغلي..
ديما: انت بتشتغل هنا بقالك قد ايه؟
عمر: في حدود خمس سنين..
ديما: اه ربنا معاك..
ديما: يعني اقدر اعتمد عليك..
عمر: جربيني مش هتندمي..
الباب اتفتح فجأة..

ديما(بخضة): في ايه يا عمو؟
شاكر: عدنان بيه جاي كمان ساعة و عايز يعمل مشكلة..
ديما: عدنان مين؟
شاكر: ده شخص دخلنا معاه في صفقة و خسرناها هو دلوقتي بيطالب بحقه...
ديما: طب ما الخسارة لينا و ليه..
شاكر: برضو..
ديما: خلاص يا عمو سيبني انا هتصرف..
شاكر: متأكدة يا بنتي؟
ديما: اكيد خلينا نستني عدنان بيه ده..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة