قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

دينا اتخبطت و اغمي عليها، و خالد برضو رأسه اتخبطت بس كان دايخ و مش قادر يوزن نفسه..
خالد: دنيا دنيا..
خالد: يا دنيا..
خالد حاول ينزل من العربية و راح ناحيتها حاول يفوقها لكن معرفش...
و وقف بيحاول يوقف اي عربية..
سواق: ده خالد بيه؟
شخص: اه هو شكله عمل حادثة..
سواق: انزله بسرعة...
شخص: خالد بيه..
خالد(بتعب): معتمد كويس انك هنا..
معتمد: ايه اللي حصل؟
خالد: مش وقته، جيب الشنطة من العربية..
معتمد: حاضر حاضر..

خالد قوم دنيا و سندها بأيده و مشي راح ناحية العربية..
سواق: اتفضل يا بيه..
خالد ركب دنيا و ركب جمبها، و معتمد جاب شنطة دنيا و حطها في الميكروباص و مشيوا...
معتمد: اجبلك اي حاجة يا خالد بيه؟
خالد(بتعب): لا وصلني لبيتي يا معتمد...
معتمد: حاضر حاضر...

في الصعيد...
فتحية: دعاء اطلعي نادي ديما من فوق..
دعاء: انا لا..
فتحية: خلاص انتي يا فيروز..
فيروز: ابدا..
سارة: ايه مالكوا قلبتوا عليها كدة؟هي اساسا متتعاشرش..
دعاء: لا طبعا احنا بس خدنا منها المارشيملو و هي كانت عايزاه..
دعاء لقت ايد ضربتها على قفاها...
جاسر: هو مش انا جايب الحاجة دي لديما خدتوها ليه؟
فيروز: ما انت مش بتعبرنا، من ساعة ما جت ديما و انت بتجيب كل حاجة ليها و تخليها تركب على رعد..

جاسر: بطلوا غيرة و اوعدكوا حاضر هركبكوا على رعد و هجيب ليكوا حاجات حلوة كتير، بس يلا اطلعوا صالحوها...
اسماء: اه يا ولاد ال يعني مزعلينها...
عبير: ما تخبط دماغها في الحيطة..
سارة: مهتمين بيها ليه؟ايه ده؟
جملات: هو خالد اتأخر ليه؟
جاسر: هتلاقيه زمانه جاي...
جاسر: اومال فين الحاج و اعمامي؟
فتحية: خرجوا هيتغدوا بره، و قالي اقولك خليك انت هنا لانك راجل و هتقدر تحميهم...

جاسر: تمام، انجزوا يا عيال اطلعوا صالحوها..
فيروز: هواء..
فيروز و دعاء طلعوا بسرعة لاوضة ديما و دخلوا..
فيروز: دودو متزعليش مننا..
دعاء: احنا آسفين...
ديما(بخوف): استنوا بس..
دعاء: مالك؟
ديما(بدموع): بكلم دنيا و خالد مش بيردوا...
فيروز: جاسر قال زمانهم على وصول..
ديما: لا بس انا لما بتصل بدنيا بترد عليا علطول و انا اتصلت عليها عشر مرات و مردتش...
دعاء: اهدي خير خير...
فيروز: ايوه استني نص ساعة هتلاقيهم جم..

ديما: تمام، ايه ده و بعدين اصلا انا مش بكلمكوا..
فيروز: خلاص بقي يا دودي قلبك كبير..
دعاء: اسفين، بس كنا بنعمل كدة علشان نخلي ابيه جاسر يجيب لينا احنا كمان...
ديما: هبقي افكر...
فيروز: هو احنا هنسيبك...
فيروز و دعاء قعدوا يزغزغوا لغاية ما صوت ضحكها وصل للكل تحت...
سارة: بنت مايصة..
فتحية: جاسر قول كلمة عبير و بنتها بيفضلوا يحبطوا و يشتموا في مراتك علطول...

جاسر: مرات عمي ديما مراتي و معني انك بتغلطي فيها يعني بتغلطي فيا و اعتقد ميصحش تعملي كدة، و انتي يا سارة دي قدك و جديدة لازم تحترميها برضو..
سارة: انا معملتش حاجة، انت ظالمني..
جملات: جاسر مبيعرفش الظلم..
سارة: اه ما انا عارفة..
ديما(بضحك): مساء الفل...
فتحية: مساء الهنا و السرور يا حبيبتي..
جملات: اخبارك يا حبيبتي؟
دعاء: شايفة ضحكتها لغاية ودانها لغاية ما بقت عاملة زي الهبلة..

ديما: اه يا حيوانة انا هبلة يا هاطلة..
فيروز: لا يا حبيبتي طبعا انتي مش هبلة..
ديما: قلبي..
فيروز: انتي مجنونة..
ديما: اه يا زبالة..
ديما قعدت تجري ورا فيروز و دعاء..
جاسر: خلاص بقي اقعدوا كلوا...
فيروز: ريحتنا منها..
ديما: يا بت هزعلك...
و الكل بدأ يقعد على السفرة و يبدأوا يأكلوا...
تليفون ديما رن...
ديما(بقرف): يا ربي مش بطقيك يا زفت انت...
جاسر: مين؟
ديما: الو..
شخص: ازيك يا ديما اخبارك وحشتيني..

ديما: اعتقد ازيك هي هي اخبارك فملهاش لازمة الكلمتين، و انت موحشتنيش خالص..
شخص: مالك يا ديما مش مدياني ريق حلو ليه؟
ديما: يا ابني هو انا خلفتك و نسيتك، مش انت اتقدمت خمس مرات و انا رفضتك و جيت قدام الناس و طلبت ايدي و انا احرجتك انا غيرت رقمي تلات مرات و انت جبته اعملك ايه بقي، انت مش بتفهم ليه؟
شخص: طب سبب يخليكي ترفضيني؟
ديما: متجوزة..
شخص: ايه انتي كدابة؟

ديما: هكدب ليه انا متجوزة و عن اذنك بقي و امسح رقمي لو عندك كرامة ينعل ابو معرفتك يا شيخ...
جاسر: مين ده؟!
ديما: شخص رزل و عايز يتجوزني و انا برفضه...
اسماء: طب قبل ما تعرفي جاسر كنتي بترفضيه ليه؟
ديما: شخص متملك، و انا مبحبش الاشخاص المتملكين، ده مرة انا اتأخرت خمس دقايق لما روحت كنا مجموعة صحاب كلمني بغضب و قالي انتي اتأخرتي ليه و افرضي كان حصلك حاجة و بلا بلا بلا، روحت قولتله خلصت انت مالك بقي..

ديما: و بعدين قولت لباقي صحابنا انا ماشية معرفة زبالة و قطعت علاقتي بيهم كلهم...
جاسر: اديني رقمه..
ديما: ليه؟
جاسر: ملكيش فيه..
ديما طلعت ودته الرقم و هو خده...
و بعدين الباب اتفتح...
تهاني(بصريخ): الحقووووني...
الكل قام و راح ناحية الصوت..
ديما(بخضة): دنيا خالد..
جاسر قرب من خالد و مسكه، و ديما حضنت دنيا..
ديما(بدموع): دنيا دنيا سمعاني...
جاسر: حصل ايه يا خالد؟
جملات(بدموع): ابني حصلك ايه؟

خالد(بتعب): طب دخلونا...
الستات ساعدت ديما و قعدوا دنيا على الكنبة..
ديما: دنيا حبيبتي فوقي، دنيا..
خالد: خبطت في العمود و هي اغمي عليها بسرعة..
خالد: معتمد معاه شنطتها يا جاسر..
ديما(بدموع): يا دنيا بليز فتحي عينك...
ديما(بدموع): انت كويس يا خالد؟
خالد(بابتسامة باهتة): اه يا حبيبتي..
جملات: طب ابعتوا الدكتور...
ديما: لا انا واخدة كورس اسعافات اولية...
ديما: هاتوا بس علبة الاسعافات الاولية..

جابوا ليها علبة الاسعافات، و ديما بدأت تلف رأس خالد بشاش و بدأت تفوق دنيا و خيطت ليها الجرح اللي في رأسها...
ديما: تمام، بس حاليا دنيا مش هتفوق الا بكرة الصبح ان شاء الله...
ديما: تعالي يا فيروز اسنديها معاايا..
و بدأوا يطلعوا دنيا اوضة ليها و طلعوا شنطتها و خالد طلع ينام...
اسماء: الحاج حسن و الحاج على و الحاج ايمن مش راجعين لمدة اسبوع و انت يا جاسر هتبقي كبير العائلة...

جاسر: تمام يا مرات عمي، كله يروح على اوضته..
جاسر: ديما تعالي ورايا..
جاسر طلع و ديما وراه..
ديما: ممكن طلب؟
جاسر: اتفضلي..
ديما: لو سمحت كنت عايزة اقعد مع دنيا لغاية ما تفوق..
جاسر: صعب يا ديما..
جاسر(بابتسامة خفيفة): بس معنديش مانع..
ديما(بابتسامة): شكرا..
ديما جريت و حضنته و هو بادلها الحضن و باس رأسها...
جاسر: بس تصحي من بدري تشوفي احتياجاتي علشان هبقي الكبير هنا لغاية ما الحاج ما يرجع...

ديما: هو عمو رايح فين؟
جاسر: هيحلوا قضية في مكان تاني مش في البلد دي..
ديما: تمام..
جاسر: و تلبسي محترم علشان علاء راجع بليل..
ديما: حاضر..
جاسر: طب ما انتي بتعرفي تقولي حاضر اهو من غير حاجة..
ديما: ايه الاحراج ده؟
ديما: عن اذنك..
ديما خرجت و قابلت فتحية..
فتحية: ديما..
ديما: نعم يا طنط..
فتحية: تعالي معايا..
ديما: تمام..
ديما راحت مع فتحية اوضتها..
فتحية: اقفلي الباب..
ديما: تمام..

ديما(لنفسها): هي عايزاني في ايه انا بدأت اخاف..
فتحية: اقعدي يا ديما..
ديما: ها؟تمام تمام...
فتحية: انا عارفة انك متوترة بس متتوتريش انا امك زي ما قولتلك..
ديما: لا خالص، اكيد يعني حضرتك زي مامتي اتفضلي..
فتحية: عارفة ان بنات مصر و القاهرة ساعات بيأجلوا الخلفة لوقت سنة او سنتين..
ديما(بصدمة): اه بس بس ايه اللي جاب الموضوع ده يعني؟

فتحية: انا عايزة اشوف ابن لجاسر يا ديما، يعني في اقرب وقت تحملي انتي بنتي و هو ابني بس عايزة اشوف ابنه نفسي اشوف حفيد...
ديما كل الكلام بيدور في دماغها و هي مصدومة و مش عارفة ترد...
فتحية: شكلك من النوع اللي بيتحرج، متتكسفيش مني انا امك يا بنتي..
ديما(بتوتر): لا لا ابدا، عن اذن حضرتك..
فتحية: فرحيني قريب يا ديما..
ديما: ان شاء الله..
ديما كانت هتمشي بس رجعت تاني..
ديما: هو انا لو مش بخلف هيحصل ايه؟

فتحية: اسفة يا بنتي بس عمك هيخليه يتجوز تاني..
ديما(بابتسامة باهتة): تمام، عن اذنك..
ديما مشيت و هي مصدومة و مرتبكة..
ديما: آسفة..
علاء: لا لا عادي و لا يهمك، بس مالك مصدومة؟
ديما: لا مفيش عن اذنك..
علاء مسك ايديها...
علاء: استني بس ده احنا برضو ولاد عم و لا ايه؟
ديما: عايز ايه يا علاء انجز؟
علاء: انتي قمر اوي..
ديما: تمام شكرا..
علاء: مالك مودياني وش خشب ليه كدة ما تفكي؟

ديما: لما ابقي مش متجوزة ابقي اقف معاك براحتي..
علاء: و لا يهمك جاسر مش هيعمل حاجة...
ديما: تمام سيب ايدي بقي..
علاء: لا انا يا ديما..
ديما(بعصبية): سيب ايدي يا علاء انت استحليت الموضوع و لا ايه؟
فيروز: في ايه؟انت ازاي ماسك ايديها انت اتجننت يا علاء؟
علاء: مش دايمة..
علاء سابهم و مشي...
ديما: هو ايه اللي مش دايمة الله...
فيروز: علاء و سارة دول من يومهم و هما كدة..
ديما: انا مالي انا فيا اللي مكفيني..

فيروز: مالك؟
ديما: سيبيني و النبي مش قادرة اتكلم عن اذنك..
ديما سابتها و مشيت..
ديما(لنفسها): يا ربي اتصرف دلوقتي ازاي هي كانت جوازة منيلة قال اخلف قال هو انا قادرة اشيل مسئوليتي لما اشيل مسئولية طفل لا و كمان ابوه يبقي جاسر مستحيل..
ديما طلعت فضلت قاعدة مع دنيا و تروح كل شوية تشوف خالد اخوها...

-في مكان تاني...
في ألمانيا، في الفندق..
اوضة محمد و اولفت..
اولفت: دنيا زمانها وصلت..
محمد: اه...
اولفت: صعبانة عليا ديما لانها متعرفش..
محمد: ديما عارفة يا اولفت..
اولفت(بصدمة): ازاي و من فين؟
محمد: محدش يعرف بس المهم دلوقتي انها اتجوزت جاسر علشان محسن يعمل العملية..
اولفت: طب بعد ما يعمل العملية ممكن ديما تطلق...
محمد: محسن مش هيوافق ابدا و لا حسن..
اولفت: في حاجة انتوا مخبينها عننا صح؟

محمد: اه بس مش دلوقتي يا اولفت في الوقت المناسب..
اولفت: امتي يعني؟
محمد: معرفش، دلوقتي نامي و بكرة هنروح للدكتور علشان يحدد ميعاد العملية..

اوضة محسن و تسنيم...
محسن: انا خايف العملية تفشل يا تسنيم..
تسنيم: متخافش يا حبيبي خير، و العملية هتنجح..
محسن: يا رب...
محسن: تفتكري ديما هتحب جاسر؟
تسنيم: جاسر شخص طيب و حنين بس برضو طباعه و عاداته مش هتمشي على هوا ديما...
محسن: بس برضو ديما بتغلط كتير و يعتبر جاسر بيربيها...
تسنيم: تفتكر ديما هتعمل ايه لو نجحت العملية؟
محسن: مضمنش تصرفها، بس يا رب تحب العيشة هناك في الفترة دي...

تسنيم: يا رب يا محسن...
محسن: طيب انا هنام..
تسنيم: ماشي يا حبيبي، تصبح على خير..
محسن: و انتي من اهله..

-في مكان تاني...
محروس: جاسر ده عايز اضربه عيارين و يموت...
مازن: مامتش ابن القاضي لما حاولت اقتله، كنا زمانا خلصنا منه من زمان من و هو طفل...
محروس: بس برضو مين اللي ضرب نار عليهم في بيتهم..
مازن: معرفش، بس كل اللي اعرفه انه مغصوب على البت المصراوية دي..
محروس: و انت عرفت منين؟
مازن(بخبث): عيب عليك يا حاج..
محروس: البت بت علي؟
مازن: لا بنت الحاج ايمن...
محروس: عفارم عليك يا مازن، اتأكدت انك راجل..

مازن: عيب عليك، المهم دلوقتي هو مغصوب على البت المصراوية دي و بيحب سارة نعمل ايه؟
محروس: يبقي سهل نوقع بينه و بين البت المصراوية، و سارة نستفيد منها في الموضوع ده..
مازن: بس خلي بالك انا مبشوفهاش كتير يعني وقت ما اقولك تمام و الفترة دي حاليا مش هعرف اقابلها..
محروس: مش مشكلة لسة الايام جاية كتير...
مازن: تمام يا حاج..
محروس: الكبير عايز سلاح بنص مليون جنيه..

مازن: تمام هروح المخازن و اتصرف انا في الموضوع ده...

في بيت عائلة القاضي..
جاسر كان في اوضته لقي الباب بيخبط..
جاسر: ادخل..
سارة: حبيبي وحشتني..
جاسر: انتي ايه اللي جابك دلوقتي يا سارة؟
سارة: استغليت ان البت المصراوية دي مش هنا و قولت اجي اقعد معاك شوية..
جاسر: سارة ارجعي اوضتك حالا، عيب كدة..
سارة: يرضيك...
جاسر: يا سارة امشي دلوقتي...
سارة: ماشي يا جاسر...
جاسر: يا حبيبتي امشي دلوقتي..
سارة: ماشي...
سارة مشيت و جاسر خد شهيق و زفير و كان متعصب...

و بعدين لقي حد فتح الباب و دخل...
جاسر(بعصبية): مش قولتلك امشي..
فتحية: قولت لمين يا جاسر؟
جاسر: ها لا مفيش، خير يا امي في حاجة؟
فتحية: جاية اتكلم معاك في موضوع..
جاسر: اتفضلي اقعدي..
فتحية قعدت و جاسر قعد قدامها..
فتحية: ديما..
جاسر: مالها؟
فتحية: انت و ديما لازم تحطوا موضوع الخلفة في دماغكم..
جاسر(لنفسه): الصبر يا رب..
جاسر: لما ربنا يريد يا امي...

فتحية: و نعمة بالله، بس برضو انا مش بشوفكوا بتقعدوا مع بعض خالص، ده هي طول اليوم معانا و انت طول اليوم في الشغل..
جاسر: يعني اعمل ايه مشتغلش..
فتحية: لا وفق بين ده و ده يا جاسر..
جاسر: حاضر يا امي، ان شاء الله..
فتحية: ما ديما برضو قالت نفس الكلام..
جاسر(بصدمة): انتي كلمتيها هي كمان؟
فتحية: طبعا..
جاسر: ماشي يا امي، حاجة تاني؟
فتحية: لم عبير و سارة يا جاسر...
جاسر: تمام يا امي..

فتحية: بس انا شايفة انك مايل لسارة شويتين..
جاسر: ليه بتقولي كدة؟
فتحية: انت ابني يا جاسر و هحس بيك، ديما احسن من سارة بكتير اسمع مني..
جاسر(ببرود): ماشي يا امي..
فتحية: في اقرب وقت يا جاسر..
جاسر: تمام يا امي..

-في الصباح الباكر..
في حدود الساعة 5 الفجر..
ديما في اوضة دنيا و لسة منامتش و كل شوية تروح تشوف خالد و ترجع تقعد مع دنيا...
ديما قامت و راحت على اوضتها لقت جاسر نايم..
ديما(بسخرية): نايم بسلام الباشا..
ديما دخلت و طلعت لجاسر..
عباية باللون الزيتي و جذمة باللون الاسود و ساعة
ديما خرجت و راحت عند جاسر..
ديما: جاسر جاسر..
ديما: جاسر..
جاسر فتح عيونه براحة و شاف ديما قدامه و ابتسم..

ديما: ايه موت و شايف الجنة..
جاسر كشر و بعدين تدارك الموقف..
جاسر: لا كنت فاكر الجنة بس طلعت جهنم..
ديما: طيب قوم..
جاسر: لا ديما هانم بنفسها جاية تصحيني من نومي..
ديما: مش فايقالك، هدومك على الكنبة انا راحة لدنيا..
جاسر مسك ايديها قبل ما تمشي، و قام وقف..
جاسر: طب ايه مش هتحميني؟
ديما(بصدمة): انت قولت ايه!
جاسر: ايه مسمعتيش؟
ديما: شكلك فايق و بتهزر و انا منمتش من امبارح فسبني اروح..

جاسر: انتي مش ملتزمة بكلام الحاجة فتحية و لا ايه؟
ديما: اه فهمت، طب بص بقي يا بابا مش معني اني من القاهرة و مصراوية و بعيط من اقل حاجة ابقي ضعيفة تمام، لا اللي طنط فتحية قالته مستحيل يحصل و لو فيها موتي...
جاسر: و يا تري ايه الحل؟
ديما: لسة مفكرتش بس من هنا لغاية ما افكر متذكرش الموضوع تاني...
جاسر: تمام بس يا ريت في اسرع وقت علشان مبحبش اكسر كلام امي الصراحة..
ديما: شخص رزل، انا ماشية..

جاسر: اصبري لغاية ما اغير هدومي و البس و اظبط نفسي..
ديما: ليه لاكون خدامتك و انا معرفش، و كمان انا مش فاضية انا لسة ورايا حاجات كتير ابعد عني..
ديما لسة هتمشي من قدام جاسر مسك ايديها..
جاسر: ايه هي الحاجات دي؟
ديما: مش لازم تعرف..
جاسر(بحدة): ردي..

ديما: هغير هدومي و هروح اطمن على خالد و بعدين هطمن على دنيا و بعدين هتصل على بابا اطمن عليه و هنزل لطنط فتحية و هعمل اكل معاهم و بعدين اساعد دعاء في المذاكرة لو في حاجة واقفة قدامها، و بعدين هتصل بحازم اشوف اخباره..
جاسر: و انا اللي فاكر هتعملي حاجة مهمة، و بعدين انا قولتلك متكلميش الزفت حازم ده تاني...
ديما(بصدمة): انا جبت سيرة حازم..
جاسر: انتي مش فاكرة؟

ديما: هتلاقيني مش مركزة لاني لسة منمتش سيبني بقي..
جاسر: انا مش عارف انا بتكلم معاكي ليه؟
ديما: شوفت بقي، مش عارفة انت بتصحي ليه بدري كدة؟
جاسر: علشان اتعب و اجيب المحصول اللي حضرتك بتأكليه في البيت ده..
ديما: مش دايمة يعني متخافش..
جاسر مسك دراعها و لواه ورا ضهرها..

جاسر(بحدة): بصي يا بنت الناس تحترمي نفسك بقي و تتظبطي معايا كدة و مش كل شوية تقولي همشي هطلق مش بتهدد انا انتي ممكن تلاقيني في ثواني طلقتك، فهمتي؟
ديما: خلصت كلامك؟
جاسر سابها و راح الحمام، و ديما دخلت غيرت هدومها..
ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت باللون الدهبي ب ¾ كم و مبين جزء من بطنها قدام و مقفول من ورا و جاكت اسود جلد و كوتشي ابيض، و لمت شعرها على شكل كحكة مش مظبوطة بس مودياها شكل جميل..

ديما نزلت قبل جاسر ما يطلع و راحت لخالد..
جاسر طلع غير هدومه و راح لخالد...
خالد: انتي هنا؟
ديما: اه يا حبيبي..
خالد: انتي شربتيني مايه امبارح؟
ديما: اه انت كنت تعبان و انا كنت بايتة مع دنيا و بأجي كل شوية..
خالد: انتي منمتيش لغاية دلوقتي؟
ديما: لا..
خالد: جاسر صحي؟
ديما: اه بيلبس هدومه..
خالد: طيب يا حبيبتي، دنيا عاملة ايه؟
ديما: فاقت بليل و بعديها نامت..
خالد: تمام، انتي اخبارك ايه؟
ديما: بخير...
خالد: مالك؟

ديما: مفيش..
الباب خبط..
جاسر(بابتسامة): صحيت يا صاحبي؟
خالد(بابتسامة): اه..
جاسر دخل و حضن خالد و قعد جمبه..
جاسر: ايه ناوية تتفرجي علينا؟
ديما كانت مودياه ضهرها و بتشتمه في سرها..
ديما: غايره..
جاسر: مبدأيا لما اكلمك متودنيش ضهرك، و روحي يلا شوفي الاكل..
ديما(بهمس): ربنا يأخدك..
خالد(و هو بيكتم ضحكه): يلا اسمعي كلام جوزك..
جاسر(بحدة): يلا...
ديما مشيت بكل غضب و هي بتدبدب في الارض..

جاسر(بصوت عالي): دبدبي حلو دبدبي..
ديما كانت خارجة و هي متعصبة..
خالد(بضحك): لا مش قادر...
جاسر: اعملك ايه اختك مش بتيجي غير كدة..
خالد: لا معلم يا ابني، استمر عايزها تطلع من تحت ايدك مولودة في الصعيد..
جاسر(بضحك): عنيا..
جاسر: المهم طمني عليك..
خالد: بخير الحمد لله، انا اساسا مكنتش عايز اروح..
جاسر: معلش حصل خير..

-عند دنيا..
ديما: يا ست البنات قومي..
ديما(بصوت عالي): يا كلب البحر قومي..
دنيا(بازعاج): في ايه؟
ديما: قومي ده انتي نمتي نوم يلا يا بت قومي..
دنيا: شوية كمان و النبي يا ديما..
ديما: قومي بس يلا يا حبيبتي..
دنيا: ليه طيب؟
ديما: قومي افطري يلا...
دنيا: طب استني شوية طيب..
ديما: لا..
دنيا: اوف حاضر، دقيقة..
ديما قعدت جمبها و بدأت تقومها و تدخلها الحمام..
دنيا: آآآآه يا قلبي..
ديما: ايه حبيتي و لا ايه؟

دنيا: اخرسي، جتك مصيبة في شكلك..
ديما: شكرا، غوري تحبي ادخل معاكي؟
دنيا: امشي يا بت من قدامي..
ديما طلعت هدوم لدنيا و دنيا طلعت..
دنيا: هلبس انا..
ديما: ماشي انا نازلة..
دنيا دخلت و لبست شورت جينز و تي شيرت ابيض بنص كم و كوتشي اسود في ابيض و سيبت شعرها..
و بعدين نزلت...
-عند ديما..
ديما: رايحة فين يا طنط؟
اسماء: هحلب الجاموسة يا بنتي، عايزة حاجة؟
ديما: اجي معاكي؟
اسماء: لا يا حبيبتي..
ديما: هروح لطنط فتحية..

اسماء: ماشي..
اسماء مشيت و سارة جت من ورا ديما..
سارة: ايه شيفاكي بتحاولي تتأقلمي على الوضع..
ديما: حد بيتكلم؟
سارة: انتي مالك يا بت شايفة نفسك عليا كدة ليه؟
ديما ربعت ايديها و بصت لسارة ببرود...
ديما: اه انا شايفة نفسي انا مغرورة، انتي شاغلة نفسك بيا ليه؟
سارة: متحاوليش يا بت انتي تعملي نفسك الكل في الكل مش هتعرفي..
ديما: تمام شكرا على المعلومة..
ديما لسة هتمشي سارة زقتها بإيديها..

ديما: انتي قد اللي انتي عملتيه ده؟
سارة: انتي عارفة مكانك فين؟مكانك في الزبالة..
ديما زقت سارة وقعتها على السلالم..
جاسر(بصوت عالي): ديمااااااا..
سارة(بدموع): شوفت يا جاسر عملت ايه؟
دنيا: ديما متعملش كدة الا لما انتي تجري شكل..
جاسر نزل بسرعة و مسك سارة و قومها..
جاسر(بغضب): عملتي كدة ليه؟
ديما(بتوتر): هي اللي غلطانة زقتني الاول..
جاسر(بصوت عالي): مش عايز اسمع صوتك..
جملات: في ايه يا جاسر؟

دنيا: سارة علفكرة هي اللي بتعمل كدة علشان بتكره ديما..
جملات: طب سارة عملت ايه و بتعيط ليه؟
ديما: مش مهم، و مش فارق معايا خليها تموت و ارتاح منها...
ديما لسة هتمشي جاسر مسك ايديها جامد و ضربها قلم على وشها و حرفيا القلم كان بكل غل..
ديما غصب عنها عيطت و سابتهم و طلعت على اوضتها...
علاء(بفرحة): ايه ده؟
جاسر(بعصبية): كل واحد يروح مكانه...
دنيا: غبي..
دنيا طلعت و راحت ورا ديما..
جملات: انت عملت ايه يا جاسر؟

جاسر(بحدة): انا قولت كله على مكانه يلا..
جملات طلعت ورا دنيا و ديما...
خالد: في ايه صوتك عالي ليه؟
جاسر: مفيش...
جاسر سابهم و مشي راح على الشغل..
خالد: في ايه يا سارة؟
دعاء: صباح الخير، ايه مالكوا؟
سارة(بشماتة): جاسر ضرب ديما قلم...
خالد: و ده ليه بقي؟
سارة: اصلها زقتني و وقعتني على السلم..
خالد(بعصبية): و المفروض اصدقك..
علاء: ما تهدي علينا احنا هنكدب ليه؟
سارة: كان الكلام ده قدام جاسر..

اسماء: مالكوا متجمعين كدة ليه؟
فتحية: مش بتشتغلوا ليه؟
خالد: قسما بربي يا مرات عمي لو جاسر غلطان متزعليش من اللي هعمله فيه..
فتحية: في ايه؟و جاسر عمل ايه؟
خالد سابهم و مشي...
فتحية(بزعيق): انطقوا حصل ايه؟
سارة: جاسر ضرب ديما قلم..
اسماء: ليه هي عملت ايه؟
علاء: زقت اختي..
فتحية: و ربي يا سارة لو وقعتي تحت ايدي لاكون كسراكي نصين..
عبير: تكسري مين يا فتحية؟
اسماء: بنتك اكيد...
فتحية: تعالي يا اسماء...

فتحية و اسماء طلعوا لديما...
عند ديما...
دنيا: خلاص يا ديما اهدي بلاش تعيطي..
ديما(بعياط): ده شخص حقير و رجعي و بيستخدم سلطته عليا...
جملات: يا حبيبتي هتلاقيه مش فاهم..
ديما(بعياط): حتى لو مش فاهم المفروض يسمع مني ومنها و يحكم، انا مستحيل كنت ازقها الا لما هي زقتني...
-فيروز و دعاء كانوا شافوا ديما بتعيط جم هما كمان..
فيروز: خلاص هي مش سالكة اسااسا..

دعاء: و الله يا ديما دي عايزة جاز و كبريت و نولع فيها...
ديما(بعياط): مليش فيه انا مستحيل اكمل حياتي مع الشخص الزبالة ده، انا عايزة اطلق مليش فيه...
جملات: يا بنتي متزعليش اهدي دي ساعة غضب...
ديما(بعياط): و انا بقي صممت على رأيي الشخص اللي ميحترمنيش و ميعمليش قيمة وسط الناس و القريب قبل الغريب مستحيل اقبل انه يكون جوزي و اماني حتى لو اسم بس..
دنيا: يا ديما هو بس فهم الموقف غلط...
ديما: و لو..

الباب خبط...
اسماء: مالك يا ست البنات؟
ديما(بعياط): انا عايزة اطلق...
فتحية: مش للدرجة دي يا ديما..
ديما(بعياط و حدة خفيفة): ده مد ايده عليا، ده راجل ده..
فتحية: ياما ستات بتضرب وبتسكت علشان تعيش و تعمر بيتها يا ديما..
ديما: و انا اساسا البيت كدة كدة مخروب مش عايزة.
دعاء: و الله ابيه جاسر طيب بس هو انفعل بس..
فيروز: اهدي كدة و فكري كويس...
جملات: ايوه يا بنتي مينفعش تطلقي و انتي مكملتيش اسبوع جواز...

فتحية: اغزي الشيطان يا بنتي..
اسماء: ها بقي يا ست البنات ورينا ضحكتك القمر..
دنيا: لا دي مش بتضحك كدة..
فيروز: اومال؟
دنيا(و هي بتلعب في خدود ديما): يا اختي كميلة يا اختي جمر يا ناس جمر..
ديما ضحكت غصب عنها..
اسماء: ايوه بقي ده انتي قمر والله..
فيروز: انتي طفلة انتي يا مزة..
ديما: بس بقي..
فتحية: خلاص بقي يا ديما فكي كدة، و يلا انزلوا هنحضر الفطار جاسر مشي من غير ما يفطر..

ديما: ان شاء الله عن اهله ما كل، لا سيرته بتعصب..
ديما(بعصبية): محدش يجيب سيرته قدامي علشان هتعصب اكتر تمام، قال البيه ماكلش ما ان شاء الله ما كل ان شاء الله يا شيخة ما يأكل خالص، ضربه في قلبه...
جملات(بضحك): خلاص يا بنتي، ده انتي بتتحولي خالص..
ديما: لا ما انا مش علطول كيوت يعني..
دنيا: و مين قال انك كيوت؟
دعاء: دي قمر..
فيروز: بالستر..
ديما: نعم يا اختي منك ليها؟

فتحية: طب يلا نحضر الفطار عقبال ما تغسلي وشك يلا..
كل الستات نزلوا و هما بيفكروا هيحصل ايه...
ديما: قولتي بقي مين اللي مش كيوت يا اختي..
دنيا: انتي..
ديما قعدت تجري ورا دنيا..
دنيا: الحقيني يا فيروز..
ديما: لا ما الست فيروز بتقول اني مش قمر و ربي لاوريها...
ديما بدأت تجري ورا دنيا و فيروز..
دعاء: انا انا في صف مين؟
ديما: معايا انا يا جمر...
و البنات قعدت تهزر و تضحك...

عند جاسر...
جاسر مشي بكل غضب و راح الارض و هو على اخره و كل شوية يفتكر و هو بيضرب ديما و يتعصب اكتر...
خالد(بعصبية): انت يا ابني فين جاسر؟
شاب: جاسر بيه مشي الناحية دي..
خالد راح ناحية ما الشاب قاله و لقي جاسر..
خالد(بعصبية): جاسر..
جاسر لف ليه و لسة هيتكلم لقي اللي بيضربه بوكس في وشه...
جاسر(بعصبية): انت غبي...
خالد(بعصبية): انت اغبي انت بتمد ايدك على اختي يا جاسر..

جاسر: ما اختك اللي غلطت و انت عارف ان محدش يقدر يحاسب زوج بيحاسب مراته...
خالد: مش لما تغلط الاول...
جاسر: و الله اومال هي كانت بتزق سارة كدة هزار و سارة هتعيط..
خالد: لان نظرتك ضيقة، لانك لسة بتحب سارة يا جاسر...
جاسر: انا نسيتها..
خالد(بسخرية): واضح يا صاحبي، تيجي على مراتك علشان بنت عمك و نعمة النسيان...
جاسر: خالد انا مسمحلكش...
خالد: تسمح متسمحش مش مهم..
جاسر: انت عايز ايه انا مش طايق نفسي اساسا...

خالد: انت مش من نفس نوعية ديما انت صعيدي و هي مصراوية هي بنت قلبها نضيف و ممكن تحبك اما انت مستحيل تحبها لانك بتحب سارة و انا مش هسيب اختي ليك يا جاسر...
جاسر: يعني ايه؟
خالد: يعني تطلق ديما يا صاحبي...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة