قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع

ديما في اقل لحظة اغمي عليها، بس جاسر مسكها بسرعة و قعد يضربها بالقلم بخفة علشان تفوق...
جاسر: ديما يا بنتي انتي فوقي..
الباب خبط..
جاسر: ثانية..
جاسر شال ديما و حطها على السرير، و راح فتح الباب، ديما بصتله بطرف عنيها و غمضت عنيها تاني(كانت بتمثل؟)...
فتحية: العشاء يا ابني...
جاسر: هاتي انا هدخله...
فتحية: لا خشي يا تهاني..
جاسر: لا يا امي، هاتي..
فتحية: براحتك يا ابني..

جاسر خد منها الصينية و قفل الباب و حط الاكل على الترابيزة، و راح لديما...
جاسر: يا بنتي فوقي، يا زفتة قومي..
جاسر: عنك ما فوقتي...
جاسر قام و خد هدوم ليه و دخل خد دوش..
ديما(لنفسها): يا حيوان يا حقير يا زبالة بس..
و جاسر خرج من الحمام و راح قعد يأكل..
ديما(لنفسها): انا جعانة، يا رب..
جاسر خلص اكله و غسل ايده و بعدين راح على السرير...
ديما(لنفسها): لا لا روح نام على الكنبة..

و بعدين محستش بنفسها غير و هي في حضن جاسر و فتحت عنيها على اخرهم...
جاسر(بهمس جمب ودانها): الكدب مش حاجة كويسة و انتي في السن ده...
ديما(بتوتر و خوف): ابعد...
جاسر(بهمس): بلاش توترك و خوفك انا مش بعض..
ديما: و مين قالك اني خايفة؟انا مش بخاف..
جاسر زقها على ضهرها و هو فوقها...
جاسر: متلعبيش معايا يا ديما انتي مش قدي و انا مستحيل المسك طول ما انتي مش موافقة...
ديما بصاله بصدمة و توتر و احراج...

جاسر: قومي غيري...
ديما لا رد...
جاسر: قومي يا بنتي..
ديما: ماشي ماشي، وسع..
جاسر بعد عنها، و ديما قامت بسرعة و جريت على اوضة الملابس...
جاسر(لنفسه): يا رب..
عند ديما...
ديما: يا رب خدني بليز، عرف منين اني صاحية؟ايه ده؟لا لا مش هقدر استحمل كدة كتير...
ديما: بصي ديما خدي نفس عميق انتي قوية...
ديما حاولت كتير تفك سوستة الفستان و قلعته و غيرت هدومها...

ديما لبست شورت و تي شيرت عليه رسومات كرتونية و سيبت شعرها و مسحت مكياجها و علقت الفستان...
ديما خرجت لقت جاسر قاعد على السرير، اما جاسر اتصدم من لبسها و اتصدم من جمالها...
ديما: هو ينفع اكل صح؟
جاسر: اه اه...
ديما: شكرا...
ديما راحت تأكل و جاسر متابعها بصمت، و بعد ما خلصت قامت غسلت ايديها و خرجت...
جاسر: ديما تعالي هنا..
ديما(بتوتر): ليه في ايه؟
جاسر: هنتكلم...
ديما: تمام...

ديما قعدت على الكنبة و قدامها جاسر على السرير..
جاسر: قولت تيجي هنا...
ديما(بتوتر): مرتاحة كدة..
جاسر قام و راح قعد جمبها و هي متوترة...
جاسر: مبدأيا لما اقولك كلمة تسمعيها سواء بينا او قدام الناس...
ديما: انا عملت ايه دلوقتي؟
جاسر: متقطعيش كلامي...
ديما: اوف ماشي كمل..
ديما(بهمس): انا قولتلك يا خالد شخص متحكم...
جاسر: اتفقنا لما اقولك حاجة تسمعيها بدون نقاش...
جاسر: ما تردي...

ديما(بصدمة): هو مش انت قولت مقطعكش؟
جاسر: لما اقولك حاجة تقولي حاضر...
ديما(لنفسها): يا ابن المجنونة...
جاسر: اياكي تكلمي اي راجل غير انا و خالد و اعمامك و باباكي، علاء الكلام معاه بحدود، فهمتي؟
ديما: لا...
جاسر: قولي كدة تاني قولتي ايه؟
ديما: قولت لا، حازم انت نسيت حازم و كمان انا عندي اصحاب كتير ولاد...
جاسر(بحدة): ميلزمنيش الكلام ده، طول ما انتي مراتي و شايلة اسمي و على ذمتي يبقي تسمعي كلامي، فهمتي؟

ديما: هحاول...
جاسر: اسمها حاضر...
ديما(بغيظ): حاضر...
جاسر: لبسك تعدليه شوية و يستحسن تتحجبي...
ديما: لا لحظة بس كدة ملكش فيه اتحجب متحجبش البس ايه ملبسش ايه، انت مش هتتشرط عليا متنساش اننا متجوزين غصب...
جاسر(بحدة): لا ليا فيه طول ما انتي مراتي ليا فيه..
ديما: انسي لبسي هيفضل زي ما هو انما لما اكون عايزة اتحجب لازم يبقي نابع من جوايا انا، هتغصبني عليه مثلا...

جاسر: انا قولت يستحسن، و بعد كدة لبسك يبقي فساتين و محترمة...
ديما: بص سيب نقطة اللبس دي بعدين...
جاسر: لا لازم تعرفي طباعي علشان نعرف نتعايش مع بعض..
ديما: هو احنا حيوانات علشان نتعايش مع بعض..
جاسر(بحدة): ديما اتعدلي بقي، بطلي دلع انتي دلوقتي متجوزة و عليكي مسئوليات و واجبات...
ديما: اوف طيب، وسع بقي عايزة انام...
جاسر(بعصبية): ديماااااااا...
ديما: طب بليز عايزة انام بقي...
جاسر: نكمل كلامنا...

ديما قربت و باست جاسر من خده بلطافة..
ديما(بلطافة): بليز سيبني انام...
جاسر اتصدم و بعدين ركز في ملامحها و قرب منها بدون وعي و(لخيالكوا)...
ديما اتصدمت من اللي هو عمله و مكنتش عارفة تعمل ايه...
جاسر بعد عنها بسرعة بعد ما استدرك الامر...
جاسر(بارتباك): نامي...
جاسر قام بارتباك و طفي النور و نام على السرير...
ديما كانت مصدومة و فضلت على قعدتها لكام دقيقة و كل شوية تفتكر اللي حصل...

ديما(لنفسها): في ايه يا ديما؟اهدي اهدي...
ديما(لنفسها): يعني هو ممكن يكون غصب خلاص نامي بقي...
-ديما نامت على الكنبة و قعدت تتقلب على الكنبة و مش عارفة تنام و متوترة...
-جاسر نايم على ضهره و ايده على عيونه و قاعد عمال يشتم نفسه و يشتم الموقف و يشتم ديما..
جاسر(لنفسه): هي جوازة زفت، و هي زفت انا غبي ازاي عملت كدة؟
جاسر(لنفسه): سامحيني يا سارة...
و كل واحد نام في مكانه من كتر التفكير...

-في الصباح الباكر...
حسن: فين جاسر و ديما؟
فتحية: عرايس اكيد لسة نايمين...
جملات: هنبعت ليهم الفطار فوق..
سارة: هما مش بني ادمين ما ينزلوا يفطروا ايه هيفضلوا طول اليوم فوق و لا ايه...
محسن: لما تتجوزي هتفهمي...
سارة: مش عايزة افهم...
خالد: يا رب تكون عدت الليلة على خير...
تسنيم: يا رب...
اسماء: ديما زينة البنات...
دعاء: مالك زعلانة ليه يا دنيا؟
دنيا(بحزن): علشان مش هشوف ديما بعد كدة..

فيروز(بضحك): خلاص اتجوزي صعيدي زيها و عيشي هنا...
دنيا: بس يا بت فايقة و رايقة...

في اوضة جاسر و ديما...
جاسر قام بدري لانه متعود على كدة و بص على ديما لقي رأسها مدلدلة على الارض و باقي جسمها على الكنبة، قرب منها و شالها و نيمها على السرير بكل هدوء...
جاسر دخل خد دوش و خرج لبس هدومه و قرب منها..
جاسر: ديما ديما، يا ديما قومي..
ديما لا رد...
جاسر(بصوت عالي نسبيا): ديما، ديما يا بت انتي قومي...
ديما(بنوم): ايه في ايه؟
جاسر: قومي يلا اصحي...

ديما(بنوم): تمام روح و انا هبقي معاك بروحي...
جاسر: انتي يا بت انا مش بهزر..
ديما(بنوم و زهق): اوف بقي ما تسبني انام شخص رزل صحيح...
جاسر شال من عليها البطانية و قام و وقفها معاه...
ديما(و هي شبه هتعيط): يا رزل كنت نايمة مرتاحة...
جاسر: قومي اغسلي وشك و البسي يلا علشان ننزل ليهم...
ديما: انزل انت انا مالي..
جاسر: مدلعة...
جاسر شال ديما و دخل بيها للحمام و وقفها على الحوض و غسل وشها...

ديما(بصريخ): يا حيوان...
جاسر: اتمني تكوني فوقتي انجزي البسي..
جاسر سابها و خرج، و هي قعدت تشتمه كتير و بعدين غسلت وشها و خدت دوش سريع، و خرجت على اوضة الملابس تغير هدومها...
ديما لبست جيبة قصيرة لغاية قبل الركبة باللون الاخضر في ابيض و تي شيرت باللون الابيض بحمالة رفيعة و صندل كعب و سيبت شعرها و حطت روج
ديما: اهو لبست ايه بقي؟
جاسر(بحدة): انتي راحة كبارية يا هانم؟

ديما: لا اللبس ده مينفعش كباريه في فستان عندي ينفع، تحب البسه؟
جاسر قرب من ديما و مسك دراعها جامد...
جاسر(بحدة): اتعدلي و انتي بتتكلمي معاايا يا ديما و الا قسما بالله قسما بالله لاقلب عليكي و انتي مشوفتيش قلبتي...
ديما(بدموع): ايدي...
جاسر ساب ديما و زقها...
جاسر: خشي غيري المسخرة دي...
ديما(بدموع): بكرهك...
ديما جريت على اوضة الملابس و اختارت حاجة تانية تلبسها...

ديما لبست بنطلون جينز كحلي و تي شيرت بكم باللون الكحلي في جملي و لبست كوتشي ابيض
جاسر: مش بطال، يلا..
ديما لسة هتخرج من الباب جاسر مسك ايدها و حاصرها بين الباب و بينه...
جاسر: اللي حصل بينا امبارح ميتذكرش لاي مخلوق، فاهمة؟
ديما: فاهمة ابعد بقي...
جاسر: نتعامل عادي قدامهم...
ديما: ماشي بس ابعد الله..
جاسر بعد عن ديما و مسك ايدها و نزل على السلالم..
علاء: اهم العرايس وصلوا...
جاسر(بابتسامة): تسلم يا علاء...

فتحية: نزلتوا ليه ده انتوا عرايس؟
جاسر: ديما مش بتحب القعدة طول الوقت، صح يا حبيبتي؟
ديما(بتوهان): اه اه...
تسنيم: عاملين ايه؟
دعاء: عسل مش شايفة ماسكين في ايد بعض ازاي؟
الكل بص على ايد جاسر و ديما و ديما بصت على ايديهم و شالت ايدها بسرعة...
جاسر قرب من حسن و باس ايده، و ديما حضنت مامتها و دنيا...
محسن: اخبارك يا بنتي؟
ديما: بخير يا بابا بس كنت عايزة حضرتك في موضوع...
محسن: اكيد قولي..

ديما: لا على انفراد بعد الاكل..
دنيا(بهمس): ها احكي عملتوا ايه؟
ديما(ببرود): تقبلنا بعض...
دنيا(بهمس): متأكدة؟
ديما: اه و كلي كلي...
سارة(بغيظ): شكلكوا مبسوطين يا رب دايما..
ديما: شكرا...
خالد(بهمس): عملت ايه؟
جاسر(بهمس): تقبلنا بعض..
خالد(بهمس): طيب تمام...
اسماء: ما تأكلي جوزك يا ديما...
ديما: ليه معندوش ايد يأكل بيها...
عبير: بنت مبتفهمش في الذوق...
ديما: لما تعرفيه ابقي تعالي علمهولي...
فتحية: خلاص خلاص...

الكل خلص اكل...
و ديما راحت مع باباها للجنينة..
ديما: بابا انا اتجوزت اهو اعمل العمليه..
محسن(بصدمة): انتي انتي عرفتي ازاي؟
ديما: مش مهم يا بابا، المهم تروح و تعمل العملية...
محسن: لا لازم اعرف، مين قالك؟
ديما: مش هتفرق معايا و لا معاك، المهم انك يا بابا لو معملتش العملية هطلق من جاسر..
محسن: لا لا طبعا مينفعش، خلاص هعمل العملية..
ديما حضنت باباها و هم بادلها الحضن...

ديما: بس انا مش هحاسبك دلوقتي على كدبك عليا..
محسن: اسف يا ديما، غصب عني كان لازم اطمن عليكي الاول..
ديما: انت كدة مطمن؟
محسن: اه جاسر ابن حلال و يستاهل واحدة زيك و انتي تستاهلي واحد زيه...
ديما: تمام...
محسن: انتي كويسة؟
ديما: طبعا...
محسن و ديما دخلوا للباقي جوا...
دنيا(بحزن): انا جهزت الشنطة و همشي..
ديما جريت عليها و حضنتها جامد...
ديما(بهمس): انا محتجاكي جمبي...

دنيا(بهمس): انا جمبك وقت ما تحتاجيني هتلاقيني..
ديما(بهمس): شكرا...
تسنيم(بدموع): هتوحشيني اوي يا حبيبتي...
ديما: و انتي اكتر يا ماما...
تسنيم: بطلي شقاوة، و اسمعي كلام فتحية و اسماء و جملات و متتعبهومش...
ديما: حاضر حاضر...
حسن: مع الف سلامة توصلوا بالسلامة...
محسن: جاسر مش هوصيك على ديما..
جاسر قرب من ديما و حط ايده على كتفها و قربها منه...
جاسر: دي في عنيا يا عمي، روح و انت مطمن..

ديما(بهمس): يا عيني على الكدب...
جاسر(بهمس): بتقولي حاجة؟
ديما(بهمس): بكرهك...
ايمن: خالد وصلهم...
خالد: تمام...
خالد: اتفضلوا معايا...
خالد ركبهم عربيتهم و خرح بيهم من البلد و كانت في عربية مستنياهم...
دنيا: باي..
تسنيم: خلي بالك من ديما يا خالد...
خالد: تمام..
محسن: خلي بالك من نفسك...
دنيا(بدموع): مش هشوفها تاني..
تسنيم: هنبقي نروحلها كل شوية يا حبيبتي...

خالد رجع، و محسن و تسنيم و دنيا بعد فترة وصلوا البيت...

-في بيت عائلة القاضي...
جاسر: عن اذنكوا هروح الشغل...
سارة: هي لحقت تطفشك...
ديما: يا بنتي هزعلك احترمي نفسك...
فيروز: ابعدي عن ديما يا سارة...
جاسر: خلاص خلاص، انا رايح الشغل ده ايه ده..
جاسر سابهم و مشي...
دعاء: ديما كلمي ماما..
ديما: تمام...
دعاء: انا طالعة اذاكر...
ديما: نعم يا طنط..
فتحية: مش قولت ماما...
ديما: لغاية ما اتعود..
اسماء: خلاص سيبيها على راحتها...

جملات: بصي يا حبيبتي هو المفروض اول يوم ليكي انتي اللي تعملي الغداء...
ديما(بصدمة): نعم!
فتحية: اصبري احنا هنقولك تعملي ايه و انتي اعملي ايه رأيك؟
ديما: تمام ماشي...
فيروز: اساعد في ايه؟
ديما: فرفشيني..
فيروز: فين موبايلك؟
ديما: خدي اهو...
فيروز خدت التليفون من ديما و شغلت اغاني، و ديما بتعمل الغداء و هي مبسوطة تحت توجيهات جملات و فتحية و اسماء...
سارة: مبسوطين اوي يعني...
ديما: مهدمة اللذات يا رب...

سارة: انا عملتلك حاجة...
فتحية: خلاص يا سارة...
اسماء: ديما متنسيش بليل في ستات هتيجي هتبارك بقي...
ديما: ستات مين تاني؟و ليه؟و هيعملوا ايه؟
جملات: ستات بتيجي بتبارك للعروسة و يودوكي هدايا...
ديما: تمام ماشي...
فيروز: هتتدلعي انتي..
ديما: يا شيخة غوري...
فيروز: ماشي ماشي...
دعاء: انا جيت...
ديما(بضحك): بتفكريني بنفسي لما كنت اقنع نفسي اني ذاكرت و انا كنت بقرأ اللي مكتوب و بس...

دعاء(بضحك): ما انا بعمل كدة...
فيروز(بضحك): و انا كمان، بصرة...
فتحية: نسيبك تكملي الاكل...
ديما: تمام...
الستات قامت و قاعدين بيتكلموا...
ديما: لما اشوف البطة...
ديما فتحت الفرن و لسة بتمسك الصينية..
ديما(بصريخ): آآآه اتحرقت...
دعاء: اوف طب استني اجبلك مرهم...
فيروز: تعالي اغسلي ايدك تحت الماية...
ديما(بدموع): بتوجع...
(ديما اتحرقت من عند الصباعين السبابة و الابهام في ايديها اليمين و ايديها احمرت)..

دعاء: استني ادهنلك كريم...
و دهنوا لديما الكريم، و شافوا هما البطة(اهم حاجة البطة؟)...
ديما: هطلع استحمي و اغير هدومي، كدة الاكل جاهز على مجئ اعمامي و جاسر و خالد و علاء..
فيروز: تمام يا حبيبتي..
ديما طلعت استحمت و خرجت حطت كريم تاني و لفت ايديها بشاش و دخلت تغير هدومها...
ديما لبست نفس طقم الصبح اللي جاسر زعق عليه
ديما نزلت لقت علاء بس اللي جه...
ديما: فين عمو حسن و عمو ايمن و عمو على و خالد يا علاء؟

علاء: هيتأخروا ساعة حتى جاسر..
ديما: تمام..
علاء: حد قالك انك مزة اوي و حلوة...
ديما: شكرا بس يا ريت يعني متقولش كدة تاني...
سارة: ايه معجبكيش جاسر ف روحتي لابن عمه...
ديما: انتي مريضة يا بنتي؟
ديما سابتهم و مشيت، سارة بصت في اثرها بغيظ..
فتحية: ها ايه اخبار الاكل؟
جملات: الطقم مش قصير يا ديما؟
ديما: لا مش قصير يا طنط، اه الاكل جهز...
اسماء: ايه اللي في ايدك ده؟
دعاء: ديما حرقت ايديها و هي بطلع البطة...

فيروز: صعبت عليا...
ديما: يا حرام، اخرسي يا روحي منك ليها...
فتحية: هو الحاج رجع يا علاء؟
علاء: لا هيجوا كمان شوية...
و كل الستات قعدوا يتكلموا شوية و يضحكوا..
ديما: لا انا جعت ايه ده؟طول ما انا هنا مش هستحمل..
دعاء: ليه يا هبلة؟
ديما: كدة انا هخرج اتمشي...
ديما قامت بسرعة من قدامهم..
فتحية: يا نهار اسود جاسر لو شافها مش هيحصل طيب..
فيروز: طب الحق اروح اناديها...
عبير: سيبيها تعرف غلطها...

اسماء: انتي بتكرهيها ليه؟حرام عليكي...
ديما مشيت و هي ماشية خبطت في علاء..
ديما: اسفة...
علاء: و لا يهمك، راحة فين؟
ديما: هخرج اتمشي شوية...
علاء: لوحدك؟
ديما: اه ربع ساعة بالظبط و اجي...
علاء: تمانعي لو جيت معاكي؟
ديما(بتفكير): امممم...
ديما: لا تعالي...
علاء(بخبث): طب و جاسر؟
ديما: لا عادي...
علاء: طيب، يلا بينا...
ديما: يلا..

دينا مشيت و جمبها علاء و اول ما فتحوا باب البيت اتفأجوا ب جاسر لسة كان هيفتح باب البيت...
و جاسر اتعصب من اللي شافه و عصبيته اضاعفت لما لقي علاء مسك ايد ديما...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة