قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

-في إحدي محافظات الصعيد..
في بيت عائلة القاضي...
فتحية: يلا جهزوا الوكل(الاكل)..
أسماء: الوكل(الاكل)جاهز..
دعاء: صباح الفل عليكوا..
اسماء: صباح النور يا روحي..
دعاء: انا كدة بتثبت خدي في بالك...
فتحية: بطلي كلام كتير و روحي صحي اخوكي جاسر..
جملات: هو انتي لسة هتعرفي ابنك من دلوقتي ما هو صاحي..
فتحية: هو صحي بدري اصله امبارح جه بعد الفجر..
سارة: اطلع اتأكدلك يا مرات عمي..
فتحية: لا خليكي اهني(هنا)..

خالد: صباح الخير..
جملات: صباح النور يا ولدي..
اسماء: روح نادي الكبار يا خالد..
خالد: تمام...
خالد مشي و راح لاوضة مجلس و خبط الباب..
حسن: ادخل..
خالد: الوكل(الاكل)جاهز يا عمي..
حسن: جايين يا خالد..
حسن و على و أيمن قاموا و راحوا للسفرة...
و الكل قعد يأكل..
حسن: فين جاسر؟
سارة: اطلع انده يا عمي..
فتحية(بهمس): مش هتبطل حركات امها دي..
اسماء(بهمس): معرفش يا اختي..
حسن: بطلوا كلام على الوكل(الاكل)..

فتحية: اسفين يا حاج..
-في اوضةجاسر...
-( كانت اوضة باللون الابيض و بعض الالوان السوداء و اوضة واسعة جدا و مصممة بكل رقي و فيها اوضة ملابس و اوضة رياضة و الحمام و كان في سرير واسع و ترابيزة في النص)..

كان جاسر في اوضة الرياضة و بيتمرن و كان بيعرق و بينشف بفوطته، و بعدين دخل خد دوش و خرج لبس بنطلون و تي شيرت و كوتشي و نزل لتحت..
جاسر: صباح الخير يا حاج...
جاسر وطي باس ايد والده...
علاء: ايه لازمة التمارن كل يوم دي يا جاسر؟
جاسر: حرية يا ابن عمي..
على: هتروحوا الشغل النهاردة؟
جاسر و خالد: اه ان شاء الله..
حسن: مش ناوي تتحرك و تروح الشغل يا علاء..

عبير: اكيد يا حاج هو بس شوفه عايز يعمل ايه و هو يعمل..
ايمن: متدخليش في كلام الرجالة يا عبير..
سارة: معلش يا بابا..
جاسر: اخبارك يا فيروز؟
فيروز(بخفوت): الحمد لله..
دعاء: بابا عايزة فلوس..
حسن: ليه؟
دعاء(بخوف بسيط): علشان الدروس..
حسن: خدي من اخوكي..
دعاء: حاضر..
حسن خلص اكل و قام..
حسن: بعد ما الكل يخلص كل واحد يروح على شغله..
الكل: حاضر..
جملات: كلوا يا ولاد..
دعاء: مهونة علينا العيشة و الله..

جاسر: قصدك ايه يا دعاء؟
دعاء: ها؟
ايمن: سيبها يا رزل..
خالد: غريب..
علاء: هو ابوك لسة مرجعش و لا ايه يا خالد؟
خالد(بعصبية): انت مالك ياض انت؟
على: عيب يا علاء معلش يا خالد..
جملات: خلاص، ان شاء الله راجع قريب يا علاء..
فتحية: خلاص..
جاسر: يلا يا خالد...
خالد: تمام..
-جاسر و خالد راحوا للمصنع و بدأوا يشتغلوا...
دعاء: ايه ده ده مشي من غير ما يوديني فلوس..
فتحية: هتلاقيه نسي هوديكي انا..
فيروز: عن اذنكوا..

اسماء: يا حبيبتي ما تقعدي معانا شوية..
فيروز: لا انا تعبانة عن اذنكوا...
عبير: ابقي ودي بنتك لشيخ يا اسماء..
فتحية: عبير مش معني ان الرجالة قامت و كبير العائلة قام يبقي تميلي لا اتعدلي..
سارة: ماما مقالتش حاجة يا مرات عمي..
عبير: انا مقولتش حاجة...
اسماء: بنتي كويسة يا عبير خليكي في بنتك..
دعاء: مليش انا في الجو ده عن اذنكوا..
-دعاء طلعت لاوضتها و بدأت تذاكر...
فتحية: يلا نجهز الغداء..

جملات: يلا يا فتحية..
اسماء: يلا، ما تيجي يا عبير و لا ايه؟
عبير(بتهرب): اه اه جاية، ورايا حاجة هعملها..
عبير مشيت..
اسماء: مش هتتغير فاكرة نفسها على رجليها نقش الحنة...
فتحية: سيبك منها يلا..
جملات: يلا بينا..
-و بدأوا يعملوا الغداء...

-في مكان تاني...
في مصر في القاهرة...
-في؟يلا باين عليها الرقي..
-في اوضة ديما..
-(الاوضة عاكسة شخصية البنت اللي نايمة على السرير عاكسة كل الجنون و الهبل و الطيبة و الرقي، اوضة باللون الوردي و عليها صور كتير لديما هي و دنيا و صور مضحكة و كان في سرير بناتي و حمام و دولاب واخد الحيطة كلها و هو اسااسا محطوط في الحيطة و ترابيزة في النص و دباديب و تلاجة صغيرة فيها شيكولاتات)..

ديما تبدأ تتقلب في سريرها و بعدين تفتح عنيها و تأخد موبايلها...
ديما: واو الصورة حلوة اوي..
و بعدين تحط التليفون على الكمودينو، و تقوم تتمطع..
ديما: اوف ايه ده الواحد مش عايز يقوم من على السرير..
ديما تبدأ تدخل حمامها و تأخد دوش و تخرج تفتح الدولاب اللي في الحيطة اللي واخد الحيطة كلها و تبدأ تفتح الدولاب..
ديما: يا تري البس ايه بقي؟
ديما: ده، لا لا ده، لا لا ده، اوف مليت..
ديما(بابتسامة): هلبس ده..

- ديما تلبس بنطلون باللون التلجي و تي شيرت بنص كم اسود قصير مفتوح من الجمب مبين بطنها، و تلبس كوتشي ابيض في اسود و تلم شعرها على شكل كحكة و تأخد شنطتها و موبايلها و تنزل..
ديما(و هي نازلة بصوت عالي): يا اهل البيت لقد اتت اميرتكوا..
محسن(بضحك): تعالي هنا يا مجنونة..
ديما تروح تحضن والدها و تبوسه على خده..
ديما: حبيب قلبي..
ديما: اومال فين تسنيم؟
محسن: ديما قولتلك مية مرة متقوليش اسمها حاف كدة..

ديما: بتغيري يا بيضة، و كمان طالما قولتلي مية مرة و انا مسمعتش الكلام عايز تقنعني اني هسمع الكلام المرة دي..
محسن: محدش بيعرف يتكلم معاكي..
ديما: هي فين بقي؟
محسن: مع ناصرة في المطبخ..
ديما: طب اشمعنا بتغير مني و مش بتغير من ناصرة الله كدة في تفرقة عنصرية...
محسن: انا قايم اعمل اي حاجة بدل ما اتكلم معاكي..
ديما: ماشي ماشي اهرب علشان مقولش لماما مين كان قاعد مع طنط سوزي في النادي..
محسن: هش هش هش...

ديما(بصوت عالي): يا ماما..
محسن: يا فضاحة..
تسنيم: مالك يا حبيبتي؟
ديما: بحبك..
تسنيم: يا هبلة..
ديما: قلبي الصغير لا يحتمل..
تسنيم: طب يلا يا لمضة علشان ناكل..
ديما: اوكي، Let s go..
محسن و تسنيم و ديما راحوا قعدوا على السفرة و بدأوا يأكلوا..
الباب خبط، و ناصرة فتحت..
ناصرة: جيتي؟
دنيا: لا بعت شبحي الال...
ناصرة: مش هتتغيري هتلاقيهم بيأكلوا..
دنيا: تمام يا قمر..
دنيا راحت لمكان السفرة...
دنيا: انا جييييييت..

تسنيم: هبلة زي صاحبتك..
دنيا: انا دنيا مش مطر زي كتلة الماية اللي قاعدة قدامك دي..
ديما(بعصبية مصطنعة): دنياااااااا مش معني ان معني اسمي مطر يبقي تفضلي تتريقي و تقولي ماية..
دنيا: ايه ده اضايقتي يا بيبي طب ماية ماية ماية..
محسن: خلاص بقي يا دنيا..
دنيا: علشانك يا اسمراني اللون انت..
محسن و دنيا: ماية ماية ماية ماية ماية ماية..
محسن و دنيا قعدوا يضحكوا..
ديما: ماما شايفة بيضحكوا ازاي؟

تسنيم: مش انتي واثقة من نفسك يا روحي؟
ديما: طبعا..
تسنيم: يبقي و لا كملة تهزك..
ديما: صاحبي يا صاحبي يا صاحبي يا صاحبي لو يوم فارقت هيولع قلبي انت اخويا شقيقي و ربي و ما فكر في يوم انساك..
دنيا: ايه ده ديما هانم الراقية بتغني مهرجانات...
ديما: يا اما انا من العتبة...
دنيا: فكرتيني لما روحنا و سرقونا..
ديما: ايه ده ايه الاحراج ده؟
محسن: كدة و مقولتيش ليا يا ديما...
ديما: معلش با بابتي...

محسن: و يا تري روحتوا ازاي بقي؟
دنيا: الناس عطفوا علينا...
ديما: بس طبعا لما جم هنا وديتهم فلوسهم..
تسنيم: و انا كنت شاهدة..
محسن بص لتسنيم بدهشة و تسنيم استدركت الموقف..
ديما: اوبس فضحتي نفسك بنفسك..
دنيا: جنيتي على نفسك..
محسن: يعني كنتي عارفة و مقولتيش ليا يا تسنيم..
ديما: قلبك ابيض يا محسن ده في اكتر من كدة..
تسنيم(بغيظ): اه يا سوسة انتي..
ديما: اسمي ديما مش سوسة..

ديما: طب يلا يا اختي على النادي و بعدين المطعم يلا نشبرق بعضينا..
محسن: اتعدلوا بقي و تعالوا اشتغلوا معايا..
دنيا: و حياتك لسة بابا قايل كدة..
تسنيم: علشان هما صح..
ديما: هو انتي ازاي كدة؟
تسنيم: مالي؟
ديما: انا راحة باي..
دنيا: يلا يا اختي..
-ديما و دنيا راحوا و ركبوا عربية ديما و راحوا للنادي...
تسنيم: ناوي ترجع امتي؟
محسن: معرفش..
تسنيم: براحتك يا حبيبي..
محسن(و هو بيبوس ايديها): ربنا يخليكي ليا، بحبك..

تسنيم: و انا كمان..
محسن: عايزة حاجة؟
تسنيم: لا يا حبيبي ترجع بالسلامة..
محسن: تسلميلي، انا رايح الشغل..
-محسن قام و ركب العربية و السواق مشي و راح للشركة...

-في النادي عند ديما و دنيا..
ديما: Hi..
دنيا: Hello..
شاب1: هاي ديما هاي دنيا..
ديما: ايه الاخبار النهاردة؟
شاب1: لسة بليل..
دنيا: لا انا مش هسهر...
شاب2: ليه بس يا دنيا؟
دنيا: هكذا مش عايزة...
ديما: يا دنيا..
دنيا: ديما خلاص مش هنروح..
ديما(بهمس): رزلة..
دنيا(بهمس): قصدك بحافظ عليكي..
ديما(بهمس): في حاجة انا مش عارفاها؟
دنيا(بهمس): معرفش..
شاب2: في ايه بس يا دنيا يا حبيبتي ما تفكيها؟

ديما: اطلبوا عصير انجزوا..
شاب1: تمام..
و طلبوا عصير و بدأوا يشربوا..
ديما: هنسافر فين؟
شاب2: شرم..
دنيا: غيره..
شاب1: غردقة..
ديما: غيره..
بنت1: ديما محسن القاضي بجلالة قدرها..
ديما(باستغراب): نعم!
دنيا: في ايه يا بنتي؟
شاب1: اهلا ازيك..
بنت1: اخرس..
ديما: في ايه؟
بنت2: انتوا قاعدين مع حبايبنا..
دنيا(بضحك): دول حبايبكوا؟
بنت1: اه..
ديما بصت لدنيا، و بعدين كل واحدة مسكت العصير و رمته في وش الشابين اللي قدامهم...

الكل(بصدمة): ايه ده؟
ديما(بغرور): مش بستخدم حاجة مستعملة قبل كدة..
دنيا(بسخرية): باي باي، اشبعوا بيهم..
ديما و دنيا قاموا مشيوا و قاعدين بيضحكوا...

-في مكان تاني...
عند جاسر و خالد في المصنع...
جاسر: متضايقش يا خالد..
خالد(بعصبية): هو علاء و مرات عمي دول مش وراهم غير انهم يضايقوني انا و امي..
جاسر: خلاص بقي يا ابني، فك..
خالد(بعصبية): اتمني اقتله محسسني انه راجل يعني..
جاسر: يا ابني خلاص بقي ورانا شغل متنساش ان لسة في قعدة بليل...
خالد: خلاص ماشي..
جاسر: ايوه بقي بطل عصبية...
خالد: المهم انت مش ناوي تتجوز و لا ايه؟

جاسر: اه اه اكيد هروح اقول لابويا يلا جوزني، ما انت عارف اللي فيها..
خالد: انت بتحبها اوي كدة..
جاسر: ايه ده؟
خالد: بتتكسف..
جاسر: ياض ما تلم نفسك..
خالد: يا رب تكون نصيبك يا جاسر..
جاسر: امين..
خالد: تخيل كدة انت و هي و...
جاسر: ما اتمشي يا ابن ال، من هنا..
خالد: ماشي ماشي خليك فاكرها...
جاسر: غور من وشي..
خالد: طبعا ما انت الكبير...
جاسر: عقبالك محسسني مبسوط..
خالد: يلا على شغلك اصل ورانا قعدة مش ده كلامك..

جاسر: اتريق اتريق..
جاسر راح اشتغل و خالد راح يشوف وراه ايه...
و بعد فترة كبيرة من الشغل...
جاسر و خالد رجعوا بيتهم وكل واحد طلع يغير و يلبس عباية صعيدية و نزلوا...
دعاء: جاسر جاسر..
جاسر: عايزة ايه يا لمضة؟
دعاء: نسيت الفلوس..
جاسر: اه تمام..
جاسر طلع من جيبه فلوس و وداهم لدعاء..
دعاء: ربنا يخليك ليا يا رب ربنا يسعدك يا رب ربنا يحفظك و يجوزك بنت الحلال يا رب..
جاسر(بضحك): خلاص خلاص ده انتي متسولة رسمي..

دعاء: بدعيلك يا اخويا يا حبيبي...
خالد: مش يلا..
جاسر: تمام...
خالد: ابوك سبق؟
حسن: اسمها ابوك يا خالد..
خالد: اسف يا عمي..
حسن: يلا..
جاسر: اومال فين عمي ايمن و عمي علي؟
دعاء: بابا بعتهم يروحوا مشواير للبلد اللي جمبنا..
حسن(بغضب): انا سمحتلك تتكلمي..
دعاء(بخوف): اسفة يا بابا..
حسن(بغضب): اطلعي على اوضتك..
حسن سابهم و مشي و دعاء بتعيط و جاسر قرب منها حضنها...
جاسر: خلاص يا حبيبتي ما انتي عارفة ابوكي...

دعاء(بعياط): انا معملتش حاجة لده كله...
جاسر: لا غلطتي مكنش ينفع تتكلمي و هو موجود خلاص بقي متزعليش حقك عليا...
خالد: طب يلا ابوك هيعلقنا ابقي احضن بعدين..
جاسر(بحدة): خالد متنساش انها اختي..
خالد: يا ابني ما هي اختي انا كمان الله، صح يا اوزعة..
دعاء: اه اكيد بس انا مش اوزعة...
خالد: لا اوزعة..
دعاء: لا مش اوزعة...
جاسر: خلاص يلا بينا..
جاسر و خالد خرجوا و راحوا زي مكان قعدة عرب و كان مترأسهم حسن...

حسن: اتكلم يا شيخ مسعود..
مسعود: دلوجت(دلوقتي) يا كبيرنا ابن الحاج ناصر كتب على البت بتي(بنتي) و بعد كتب الكتاب قال لا مش عايز اتجوز..
ناصر: و الله يا كبيرنا معرفش ايه اللي غير رأيه..
حسن: فين هو؟
ناصر: جاي..
حسن: كمان متأخر على ميعاده ده اتجنن..
-جه واحد شبه سكران و ماشي بعدم توازن و راح عند الشيخ حسن تحت انظار كل اللي قاعدين..
جاسر(بهمس): العب..
خالد(بهمس): ابوك هيعلمه الادب..

شخص(بضحك): اهلا اهلا بكبيرنا..
حسن(بغضب): انت اتجننت ازاي تيجي بالطريقة دي و كمان متأخر..
الشخص: امممم زعلت معلش طق..
ناصر(بخوف): سامحه يا كبيرنا انا اسف..
حسن(بغضب): اخرس...
حسن: مش عايز تتجوز بنت الحاج مسعود ليه؟
الشخص: كدة هوايا..
حسن: جاسر..
جاسر: نعم يا حاج..
حسن: تروح من بكرة الصبح تخليه يطلقها و تتجوز ابن الحاج سعد و تخليه يدفع 150 الف جنيه..
جاسر: حاضر يا حاج...
ناصر: بس انا مش معايا المبلغ ده..

حسن: ابنك هو اللي عمل كدة يستحمل..
سعد: بس كدة ظلم لابني يا كبير..
خالد: من امتي الحاج حسن بيظلم..
سعد: اللي تشوفه يا كبير..
حسن: كله يمشي..
-و حسن قام مشي و وراه غفر كتير..
جاسر: ده ايه ده؟
خالد: يلا اهو مش انت الكبير قابل..
جاسر: كبير ايه اخرس...
خالد: يلا يا بني اصلك هتصحي من بكرة بدري، عقبال ما تتجوز و تصحي عليها..
جاسر: ما تحترم نفسك ياض انت...
خالد: موعدكش..
جاسر: هخليك انا تحترم نفسك...
خالد: مستني..

جاسر و خالد روحوا و كل واحد طلع اوضته و نام...

-في مكان تاني..
عند دنيا و ديما...
دنيا: ها يا ستي هنعمل ايه؟
ديما: زي ما قولتلك...
دنيا: خايفة..
ديما: يا بنتي ازاي تخافي و انا موجودة..
دنيا: اتلهي ده انتي بتخافي من خيالك...
ديما: احم ايه الاحراج ده؟
دنيا: يلا بينا...
دنيا: سرعي اكتر...
ديما: اوك..
ديما ساقت بسرعة كبيرة و هما الاتنين اسااسا خايفين...

-عند محسن و تسنيم...
تسنيم(بدموع): بنتي يا محسن..
محسن(بقلق): متخافيش يا حبيبتي..
والد دنيا: هنعمل ايه؟انا ابتديت اخاف ليكون حصلهم حاجة..
مامت دنيا: قسما بربي لو ما اتصرفتوا هنزل ادور عليها انا بنفسي..
محسن: ما احنا عملنا اللي علينا يا اولفت هانم...
اولفت: و لو اتصرفوا...
والد دنيا: طب حاولوا اتصلوا تاني...
محسن: ما انا اتصلت بيهم الف مرة يا محمد..
اولفت: اتصلوا تاني..
محسن: طيب طيب..

محسن قعد يتصل بيهم كتير لكن مردوش...
و اولفت و تسنيم قاعدين بيعيطوا و محمد و محسن قلقانين اوي على البنات...
و بعد فترة جه تليفون لمحسن، الخط اتفتح...
محسن(بأمل): الو..
شخص: استاذ محسن والد الانسة ديما...
محسن(بقلق): اه انا، مين انتوا و فين ديما؟
تسنيم(بهمس): ايه ايه؟
شخص: للاسف الانسة ديما و الانسة دنيا عملوا حادثة في مستشفي()...
و الشخص ده قفل و محسن قعد على الكرسي..
تسنيم(بعياط): بنتي حصلها ايه؟

محسن: عملوا حادثة..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة