قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

البداية من قصر الدالي
نزلت اكيرا الى الاسفل ووجدت الجميع يجلس فى الصالون فتوجهت وجلست بجوار مالك
اكيرا { كلير } بصوت واطي: هما قعدين كده ليه
مالك بهمس: شكلك هتتنفخي
اكيرا { كلير } بسخرية: يا عم كبر
ماهى بحده: انتى اذاي تعملي كده فى جسار
اكيرا { كلير }: وانتى مالك زعلانه اوى عليه كده ليه
ياسر بغضب: لأنه ابن عمك وكلها شوية ويبقي جوزك
اكيرا { كلير } بسخرية: عند امك يا برنس
شريف: تقصدي ايه.

اكيرا { كلير }: اقصد ان كلير المطيعة ماتت وانا عمري مهتجوز واحد اكبر مني وكمان سافل و محدش عرف يربيه و كمان يا راجل ده لو أتجوز من زمان كان معاه عيل طولي
سلوي: انتى بتقولي ايه
اكيرا { كلير }: بقول ان لو صممتو على الجوازة السودة ديه وعزة وجلاله الله هقتله او ادفنه صاحي
ياسر بغضب: لاااا انتى شكلك انجننتي نهائي وانا هنا اللى اقرر وهتتجوزى جسار ورجلك فوق رقبتك.

اكيرا { كلير }: امممممم طيب بص بقي ياسر انت شكلك متعرفش انى خلاص فاض بيا و يمكن الحادثة اللى حصلت جت من مصلحتي عارف ليه لان محدش سألني ايه سبب الحادثة انا كنت بموت نفسي علشان كرهت البيت ده و كرهتكم و كرهت نفسي.

وبصوت عالي: انتم فكرين انكم كده بتحموني لاااااا انتم بدمروني كل واحد بيدور اذاي يذود رصيده فى البنك وايه أحدث الموديلات وسبتوني لشخص غبي و حمار ومستغل وهمجي و أقرب حاجة عنده يرفع ايده عليا البيت ده قبر وانا بكره الهوا اللى انتم بتتنفسوه و انتي ماهي هانم ما شاء الله عليكي شويه كمان و هنعرف الوان ملابسك الداخلية من كتر قصر وضيق هدومك لاكن بنتك الوحيدة تلبس لبس منقرد علشان كده العيلة ده بالنسبة ليا ولا حاجة.

وغادرت و اسرع مالك خلفها ولكن توقفت وستدارت
اكيرا { كلير } بغضب: ابقي عرفك ابنك عبد الله انى مش بهزر المرة الثالثة والنعمة الشريفة هقتله وهى فى كمان انى البنت الضعيف خلاص انتهت و ستكفت من العيلة الوسخة ديه
وغادرت وتركت الباقي خلفها و ركبت بجوار مالك و غادرت القصر وتوجهو الى احدي المولات
شريف بحده: اسمعونى كلكم محدش هيتكلم مع كلير تاني فى موضوع جسار وانا هحل المشكلة
ماهي: بس.

شريف بحدة: من غير بس انتى لو كنتى ام بجد كنتى احتويتي بنتك ومسمحتيش لجسار او لغيرة ان يكسروها ودلوقتي كل واحد يشوف رايح فين.

فى منزل الصاوي
وصلت ميكا و رائد ودخلت وجلست وجدت مراد ساكت و كلير ساكته
ميكا: وحدوووووووووه
الاثنين: لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
رائد: في ايه وليه طلبت مننا نيجي بسرعة
مراد: معرفش
ميكا: هو انت تعبان
كلير: احنا فعلا منعرفش هو صاحبه اللى اسمه فهد اتصل عليه وقاله أنه جاي و أنه يتصل عليكم وتيجو بس فين كريم
ميكا: قدامه شوية ويجي.

الباب خبط وفتحت كلير وجدت امرأة وتحمل على رأسها حله و خلفها شابين يحملون أغراض كثيرة
كلير: مراد مراد تعاله بسرعة
جاء مراد ولكن كانت الست تدخل وتضع الأشياء على السفرة وايضا الشباب وغادرو وفضلت الست
مراد: اهلا اهلا يا ام شريف
ام شريف: يا نين عيني يا كوكي مين ابن الكلب اللى ضربك على راسك
مراد: لا هى كانت بتلعب ووقعت على حجر كبير و نزفت ودخلت المستشفي.

ام شريف: الحمد لله كت سليمة بصي يا قلبي انا عارفة انك بتحبي محشي ورق العنب و البتنجان و الفلفل و الكوسة و الباشا مراد بيحب الكرومب علشان كده انا عملت المحشي وسخن والفراخ ذي مانتى بتحبيها كلي كويس علشان الجرح يلم و العلاج ميوجعش قلبك مفهوم
كلير: مفهوم يا طنط
ام شريف: يالا هسيبك مع اصحابك وهمشي وبكرا بإذن الله هبقي اجي اطمن عليكي
مراد: بس انتى كده مكلفة نفسك كتير اوى.

ام شريف: من بعد خير ست البنات يالا استأذن انا واه اوعي تغسلي الحلل انا هبعت واحد من العمال بالليل يخدومهم سلام بقي
غادرت ام شريف تحت ذهول الجميع
رائد: هى اختك بتعمل ايه بالظبط
مراد: ده امبارح مرات الجزار جابت اكل وخزين للتلاجة
ميكا: وااااااااو ريحة الاكل تحفة تعالو ناكل
مراد: فعلا تعالى ناكل
توجهت ميكا و كلير لتفريخ محتويات الاكل
الباب خبط وفتحت ملك وجدت كريم و خلفة فهد.

مراد: اهلا و سهلا نورت فهد بيه اتفضل
فهد: مساء الخير
كلير: اتفضلو يا جماعة الغدا جاهز
فهد: ملهوش لزمة
عبد الرحيم: اذاي بس اتفضل اقعد
جلس الجميع ياكلو بستمتاع و تلزز وبعد انتهاء الاكل لمت البنات الاكل وتوجه عبد الرحيم الى غرفته بعد ان استأذن منهم لتكمله عمله وتوجه الى غرفته
اما فهد طلب منهم الصعود الى الاعلي للأهمية وبالفعل صعدو الى الاعلي
فهد: آخر مرة اتصلت على القردة امتي
رائد: بصراحة تشبية فى محله.

مراد: النهاردة الصبح
فهد: كلير تعرفي ايه عن جسار
كلير بخوف و رعشة: هو عرف صح مش هيسبني
رائد: اهدى متخفيش انا معاكي ااااا اقصد كلنا معاكي.

كلير بدموع: انتم متعرفوش هو بيعمل فيا ايه ده أقرب حاجة عنده يضربني وكمان لبسي كله وحش اوي عارفين لبست اكيرا حلو اوى كمان في مكياج و اكسسورات ولعب وانا محرومة من كل ده هما فعلا اغنية بس هما سيبين جسار يعمل كل حاجة انا مليش اصحاب وكل زمايلي ب الجامعة بيضحكو عليا من لبسي
فهد: تعرفي ربنا خدلك حقك و زيادة
مراد: تقصد ايه اكيد الشيطانة مش سهلة.

فهد: امبارح الهانم ولعت فى كل الهدوم و كمان دخلت جسار المستشفي وقعد فى العمليات حوالى ساعتين وعرفت أنه أضرب بالسكينة فى بطنه
كلير بذهول: مين جسار ده حيطة
مراد: لحظة واحدة هو انت تقصد ان كوكي هى اللى عملت كده صح
فهد: بصراحة انا شايف ان اختك هى اللى المفروض تبقي مكانك وانت أفضل هنا
رائد: لا معلش بس سؤال هو مين دخل جسار المستشفي
فهد: لا انتم مجانين اكيد بقصد اكيرا يا اغبية.

ميكا بفخر: تربيتي جامده البت ديه من اول لحظة علمت عليهم
فهد: بصراحة هى جامدة و علمت الكل الأدب
كلير برعب: يبقي جسار مش هيسبها
فهد: بلاش تقلقو
مراد: وانت عرفت اذاي
فهد: عرفت من المستشفي من واحد دكتور هناك زميلي
مراد وهو ينظر له: ابقي سلملي عليه أصله وحشني
فهد بنظرة خبث: يوصل ان شاء الله
ميكا: وقردتي دلوقتي فين
مراد: فين كوكي يا فهد
فهد بذله لسان: بتشتري هدوم
مراد بابتسامة: طمنتني عليها.

فهد: انا لازم امشي يالا سلام
غادر فهد و خلفة مراد ووقف أمامه
مراد: انا واثق فى اختي لانها مش بس اختي لا ديه بنتي وحبيبتي
فهد: تقصد ايه
مراد: فهد القوي اللى عمره مضحك ولا حتى أبتسم بقي يضحك و يبتسم وبيراقب كمان خلى بالك منها انا هسالمها ليه علشان انا واثق فيك بس يوم مهعرف انك اذتها صدقني مش هرحمك ولا هى هترحمك لازم لسه متعرفش اكيرا انا يركبها شطانها بتبقي العن من إبليس
فهد بثقة: متخفش انا الفهد.

مراد بابتسامة: وهى اكيرا ليها فى كل شارع جميلة و فى كل حارة واجب خليك عارف كده كويس
عاد مراد للباقي وغادر فهد واخذ يسب و يلعن فى اكيرا و فى نفسه
كلير: انا خايفة اوى على كوكي
مراد وهو يحضنها: متخفيش كوكي قوية و جبروت
كلير بحزن: هو انت ممكن تكرهني لو اكيرا جرالها حاجة بسببي
مراد بحنان: انا عارف تربيتي كويس لانى مش مربي بنت لا انا مربي راجل عارف هيعمل ايه كويس ووقت الخطر بتبقي بمليون راجل.

رائد: متقلقيش كلير يعني القردة مكملتش أسبوع ودخلت الولد المستشفي يبقي اه النظام
ميكا بضحك: بلح باللبن
مراد: والله البت ميكا ديه بتفهم
رائد: متنزل تعمل لينا قهوه
ميكا: وليه ينزل حالا والقهوة تطلع
مراد بستغراب: هتطلع منين
ميكا بغمزة: هتشوف
وقفت ميكا على السور وندهت على منعم القهوجي وطلبت منه احضار 5 أكواب من القهوة تحت ذهول الجميع ولكن ماذا يتوقعون من صديقة اكيرا غير الجنان.

فى المول
أحضرت اكيرا الكثير من الملابس و العطور و المكياج و الاكسسوارات و الأحذية وكان مالك والحرس يحملون الأغراض بتعب
مالك بتعب: ونبي نقعد شوية انا رجلي ورمت
اكيرا { كلير }: ماشي تعالي ناكل
مالك وهو يقبل اديها: الاهي تنستري يا رب
اكيرا { كلير } بارف: انت هتشحت يالا
جلسو فى المطعم وطلبو الاكل
مالك: كيكي انتى ناوية على ايه مع جسار.

اكيرا { كلير }: على كل خير انا موريش حاجة وفقدا الذاكرة يعني مفيش تعليم و هطلع عليه القديم و الجديد
مالك: وانا معاكي
اكيرا { كلير }: هي عمتو هناك ايه فى العيلة.

مالك بحزن: كانت حلوة اوى و حنينه حبت واحد بس اقل منهم فى المستوي و جدو عرف قوم الدنيا لما الشاب عرف جيه اتقدم بس طبعا غرور و جبروت عيلة الدالي رفضوه ومش بس كده هانوه فسابها بس هى راحت ليه وقالتله بحبك وتفقو يتجوزو و يسافرو يشوفو مستقبلهم من يومها محدش عارف عنها حاجة
اكيرا { كلير }: بقالها قد ايه
مالك بحزن: بقالها سنين كتير اوى اكتر من 27 سنة
اكيرا { كلير }: اسمها ايه
مالك: اسمها صوفيا.

اكيرا { كلير }: وانت عرفت كل ده منين
مالك: من الداده هى اللى حكت ليا كل ده
اكيرا { كلير }: ربنا يجمعنا بيها على خير
مالك: نفسي اشوفها اوى عارفة لفيت عليها بلاد كتير ومعرفتش اوصل ليها
اكيرا { كلير }: معلش الصبر يالا بقي ناكل
وبتدو ياكلو.

دعونا نحلق على متني الطائرة المتجهه الى أستراليا و نستقر فى إحدى مطارات سيدني وننطلق بإحدى السيارات الى احدي الفيلات عذرا أقصد إحدى القصور العملاقة
فى أستراليا
نزلت امرأة برغم عمرها الا انها تتمتع بالصحة وسالت احدى الخدم عن ابنائها وعلمت بان ابنها فى جناحة وعلى نزول و ابنتها على نزول
المرأة: جهزى الفطار فى الجنينة
الخادمة: تحت امرك صوفيا هانم.

توجهت صوفيا وجلست فى الجنينة وبعد قليل جائز بنت ايه من الجمال و الرقة
الفتاة: صباح العسل سلطانة صوفيا
صوفيا بضحك: صباح الهنا يا قلب السلطانه
شاب: صباح الجمال وردتي و وياسمنتي
البنت بابتسامة: حبيبي الوسيم العسل
صوفيا بضحكة: يسعد صباحك يا حبيبي
البنت بحزن مصطنع: يعني هو حبيبي و انا لا
الشاب بضحكة: و الله ميرو انتى عسل
مرام بفخر: طبعا مش اخت صقر الهادي
صوفيا: كفاية بقي رغي يالا نفطر شكل الاكل يفتح النفس.

صقر: هعمل مكالمه و هاجي
مرام: هتكلم الموزة الصفرا
صقر بضحك: لا مش هكلم الموزة انا موزتي قاعدة قدامك
مشي صقر وعمل مكالمة وبان على وشه علامات الانتصار و الفخر وبعد فترة رجع ليهم
انتهى الكل من تناول الفطار
صوفيا: صقر لسه مفكرتش فى اللى قولتلك عليه
صقر بغموض: الصبر يا صوفي
مرام: موضوع ايه ده هاااااا
صقر: ملكيش دعوة وكفاية مشاكل في الجامعة
مرام بتحدي: يعني اسيب عيال سيكي ميكي يعلمو عليا.

صوفيا بدهشة: سيكي ايه فى ايه يا بنت ايه الألفاظ الغريبة ديه
مرام وهى تذهب: هى ديه لغة العصر يا صوفي سلااااااااام
صقر: متغفيش عليها انا متابعها
صوفيا: ربنا يخليك لينا يا رب
صقر: ويخليكي لينا يا عمري هتنزلى المجموعة النهاردة
صوفيا: لا عاوزة اعملكم الغدا النهاردة
صقر: يا امي في خدم لكده بلاش تتعبي نفسك
صوفيا: هى ديه عادتي وعمري مهغيرها
صقر بابتسامة: ذي مانتى عوزة يالا سلامه عليكو.

صقر الهادي: شاب فى 26 من عمره يدير مؤسسه والده المرحوم
مرام الهادي: بنوته فى 21 من عمرها ايه من الجمال و الرقة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة