قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

فى صباح يوم جديد
صحي مراد على صوت خبط على الباب بشده فأسرع الي الباب وفتحة ووجد أمامه بنت فى منتهي الجمال والرقة ففضل ينظر عليها
البنت: مالك يا عم هتفضل متنح كده كتير
مراد: عم و متنح انتى اكيد صاحبة المجنونة
البنت: اسبت هى فين بقي المجنونة
مراد: لسه نايمه
البنت: فين بودي اكيد في الشغل يالا هشوفه لما يرجع اصلي هفضل هنا طول اليوم انت لسه واقف على الباب يالا انت شكلك اهبل يالا سلام موقت.

كانت تتحدث وهى تدخل المنزل وخلعت الجذمة وأخذت شبشب ولبسته وتوجهت إلى غرفة اكيرا وقفلت الباب و راها
مراد: يا بنت الهبلة صح الجمال مش كل حاجه
وتوجه الى غرفته وفى لحظة سمع صوت صراخ اكيرا ولكن لم يهتم وأكمل نومه.

في قصر الدالي
كانت كلير ترتجف من الحرارة والألم الذي يسير فى أنحاء جسدها ولكن لم يهتم أحد بها فالجميع فى المجموعة و مالك مازال فى فرنسا وممنوع على اى خادمة الصعود الى غرفتها بأمر من جسار فماذا تفعل غير البكاء والدعاء للخالق ان يريحها من تلك العائلة و الحياة.

بعد فترة قامت وهى تستند على الفراش والجدار وتوجهت إلى الحمام ونزلت تحت الحياة الساقعة الباردة وكان جسدها ينتفض بشدة فسقطت على الارض تبكي لعدم اهتمام أحد بها وبعد فترة خرجت ولبست ونامت على السرير ولكن سمعت رنين الهاتف وكان مالك
مالك بحب: كيكي حبيبتي اخبارك ايه
كلير بدموع: كويسة مالك انت اخبارك ايه
مالك: فيكي ايه يا كلير.

كلير بدموع: انا تعبانة اوى مالك تعبانة اوى سخنه مولعه ومحدش سال فيا هى ليه مامي بتعمل كده عمرها مهتمت بيا تعرف شافت جسار بيضربني من يومين ومعملتش حاجة هى ليه بتعمل كده ليه بتكرهني اوى كده لو انا مش بنتها تقولي وتريحني انا تعبت مالك تعبت من قسوة جسار و كره امي ليا و برود ابويا ليا وانت على طول بعيد و مسافر
مالك بدموع: حقك عليا يا روحي انا هحجز وهاجي على طول.

كلير بدموع: لا حبيبي اهتم بالمعرض بس خلى حد يبعتلي علاج انا مش قدره
مالك: تمام يا عمري انا هتصرف هقفل دلوقتي و هكلمك تاني ماشي يا عمري
كلير بتوهان: ماشي مااااالك
سقطت كلير مغشي عليها ولم تفق الى بعد فترة وجدت فى اديها محلول والدكتور بجوارها وكانت تتألم
الدكتور: حمدلله على السلامة
كلير: هو ايه اللي حصل.

الدكتور: مفيش كنتي تعبانة اوى وحرارتك عالية جدا فمالك اتصل عليا وجيت بس الحرس محدش سمح ليا غير لما كلمو مامتك فوافقت ودخلت وانا جامبك بقالي حوالي 3 ساعات و كمان مالك هيتجنن فحاولى تكلميه لأنه فى الطريق
كلير بدموع: يعني هى عارفة انى تعبت ومفكرتش تيجي ممكن تتصل على مالك
الدكتور بشفقة: حاضر لحظة واحدة بس هجيب التليفون.

احضر التليفون وتصل على مالك ولكن لم يجيب لوجودة بالطائرة فعاد وجلس بجوارها واغمضت عيونها بألم وبتدا يعمل لها كمادات حتى ينخفض درجة حرارتها ولكن فى لحظة واحدة اقتحم جسار الغرفة ووجد شاب وسيم يجلس بجوارها ويضع ايده على رأسها فقام بسحبه وضربه ورماه على الارض وتوجه اليها وصفعها بشدة ولم يكتفي بواحدة ولكن أعطى لها اكثر من صفعة وهى مستسلمه له ولم تتحرك حاول الدكتور ابعادة عنها ولكن نال نصيبه من الضرب ولكن اسرع مالك بالدخول وإبعاد جسار عن الدكتور ووقف أمامه.

مالك بغضب: انت مجنون اذاي تعمل كده
جسار بغضب: مجنون هما لسه شافو جنان دانا هولع فيه
مالك: يا غبي ده الدكتور وكلير تعبانة اوي وانا اللي اتصل عليه
الدكتور بالم: مالك شوف اختك
نظر مالك لمكان كلير وجدها تنزف من وشها فأسرع لها
مالك بعصبية: منك لله يا جسار منك لله ربنا ينتقم منك ذي مبتاذيها منكم لله كلكم
وبدموع: كلير يا عمري ردي عليا
الدكتور بتعب: وسع يا مالك وهات شنطتي بسرعة.

احضر مالك الشنطة وبتدي الدكتور يمسح الدم ووجده نتيجه نزيف فى الأنف والفم واصبح وجهها لوحة فنية صنعها لها جسار وكان يقف ببرود ولم يتألم ولم يرف له جفن واخير وبعد كده طويلة استطاع الدكتور افاقة كلير التى بكت وصرخت عندما شاهدت جسار وحاولت ترجع للخلف ولكن ضمها مالك لحضنة وفضل يهدي فيها.

جاءت باقي العائلة من الخارج و علمو بما حدث ولكن أخبرتهم ماهي بأنها سمحت للدكتور الدخول للكشف عليها نظر لها مالك بكرة وحقد واخبرة الدكتور بأنها أصبحت بخير ولكن الألم النفسي مستحيل ان تشفي منه وغادر
تركها مالك ونزل وجد الجميع يجلس يتناولون الطعام ببرود
مالك بغضب: منكم لله كلكم البنت فوق مدمرة وانتم ولا همامكم انا هاخد اختى ونسافر مش هسيبها مع مريض نفسي ذي جسار تاني.

جسار ببرود: خلاص بلاش تعمل عرض يعني هى اول مرة اضربها ديه حتى لو مضربتش كل شوية بتتعب
مالك بغضب: حسبي الله ونعمه وكيل فيك وانت ياسر بيه عجبك بنتك الصغيرة
ياسر ببرود: اكيد غلطت وهو عاقبها وأي راجل مكانه لما يدخل ويلاقي خطبته مع راجل غريب اكيد هيعمل انا من كده
ماهي: كمان هتسافر معاك فين انت مجنون وحنا ملناش لازمه
جسار ببرود: سيبك منه يا طنط هو بتاع كلام
مالك: منكم لله منكم لله حسبي الله ونعمه وكيل فيكم.

صعد مالك وجلس بجوار شقيقته حزين عليها ولماذا تكرهها امها لتلك الدرجه ونام بجوارها بعد ان أغلق الباب بالمفتاح.

بعد مرور اسبوع
- انتهت إجازة مالك وعاد الى العمل
- شفاء كلير وعادت الى الجامعة
- سافر مالك بالقوة الي فرنسا
- مزالت اكيرا كما هي.

في الجامعة
ميكا: بت يا كوكي انتى يا بت
كوكي: عوزة ايه يا زفته
ميكا: سمعتي على الرحلة اللى طالعة شرم
كوكي: اه سمعت اعمل ايه يعني
ميكا: باردة يخربيتك تعالى نطلع
كوكي: طيب و بودي هسيبه لوحده مين هيعمله اكل
ميكا: تقصدي مين هياكل الاكل اللى بيعمله انجزى بقي هتطلع
كوكي: هقول الأول لبودي لو وافق اشطا
ميكا: نعم يا حيلتها لو وافق انا هكلمه حالا لازم نسجل اسمانا النهاردة.

كريم: ميكا كوكي انا سجلت اسمائكم مع باقي الشلة اشطا
ميكا: اشطا وانا هكلم بودي
كلمت ميكا بودي تحت اعتراض كوكي ولكن لم تهتم وبعد انتهاء اليوم عادت الى المنزل.

فى المنزل
كوكي: ايه ده هو بودي لسه مجاش ليه ده اتأخر اوى لازم اتصل عليه
حملت كوكو التليفون ولكن وجدت الباب يفتح ودخل والدها فاسرعت له وحضنته بشده
بودي: مالك يا عمري فيكي ايه
كوكي: كنت فين انت شغلك بيخلص الساعة 2 وبتكون هنا الساعة 3 ودلوقتي الساعة 5 كنت فين الساعتين دول
بودي بضحك: انتى لو مراتي مش هتحاسبني كده
كوكي: كنت فين يا بودي لغاية دلوقتي.

بودي: يا هبلة كنت عند عمك شاكر أصله تعبان وانتى عارفة انه بيزعل بسرعة
كوكي: شيكو تعبان لازم اروح اطمن عليه
بودي: بلا وكسه ده كوباية الشاي وقعت على صباع رجله
كوكي بضحكة: فقري شيكو والله المهم يالا خش بدل هدومك وانا هجهز الاكل اصلي جعانة اوي اوي اوي
بودي بضحك: انتى على طول جعانه انا حاسس انك بتصحي علشان تاكلي
كوكي: دايما ظالمني كده انا بحب الاكل وبحبك وبحب مودي.

بودي بضحك: ربنا يخليك ليا يالا هبدل هدومي واجي اكل يا موزتي
بعد فترة كانو يجلسون يأكلون ويضحكون وبعد انتهاء الاكل وضعت كوكي الأطباق فى الغسالة وعملت كوبيتين نسكافية وجلست بجوارة على الكنبة يشاهدون مسلسل
بودي: انا موافق كوكي
كوكي: موافق على ايه
بودي: علي السفر عيشي حياتك ونبصتي
كوكي: بس بودي
بودي: متخفيش انا هبقي كويس وكل شوية هكلمك فيديو مرة الصبح و مرة العصر و مرة العشا ماشي.

كوكي: انا مش عاوزة اسيبك لوحدك بخاف عليك وانا عارف كده
بودي بحب: يا قلب بودي بكرا ربنا يكرمك بابن الحلال وتتجوزي وهتسبيني بردو فلحقي بسرعة عيشي قبل مالفارس المغوار ياخدك ويحبسك
كوكي بضحكة: وانت عارف ان في واحد يعرف يسيطر عليا عيب يا بودي
بودي بضحكة رنانة: ههههههههههه يا خوفي يا بدران تجيلي من اول يوم
كوكي بدلع: و هو يقدر يبعد ويسيب الموزة ذي عيب عليك يا راجل انت متعرفش جبروت بنتك ولا ايه.

بودي: طيب انا كنت اجر الاوضة بتاعتك بس شكلك كده هترجعي بسرعة وبسرعة اوي
كوكي: قوم يا عبدالرحيم نام انت عضمه كبيرة ولازم تستريح
بودي بضحك: خلاص خلاص امسكي الفلوس ديه ونزلي بكرا مع المجنونة التانية هاتي اللي ناقصك عوزك تفرحي وتنبسطي وعيشي ايامك
كوكي: ربنا يخليك ليا يا احن اب فى الدنيا متذود الفلوس شوية
بودي بضحك: قومي يا بنت الكلب من هنا خشي ذاكري كفاية هتفضلي 10 أيام صايعة.

كوكي بضحكة: يا عم الرحلة بعد المتحانات فى إجازة نص السنة يعني برحتى
بودي: طيب انا هدخل اخلص شوية شغل ونام وانت خشي ذاكري شوية هتجنني
كوكي: اشطا يا كينج
بودي: لله الامر من قبل و من بعد لله الأمر من قبل ومن بعد
كوكي بضحكة رنانة: مالك يا راجل شكلها هربت منك
بودي: قومي يا بنت الكلب من هنا
طلعت كوكي تجري على غرفتها وبتدت تذاكر.

فى صباح اليوم التالي
نزلت كوكي و ميكا اشترو الملابس وبعض الأشياء الخاصة بالبحر ولم تفتري البنات فقط اشترو بعض الأشياء ودخلو السينما وقضو يوم رائع وعادت كوكي مع ميكا الى منزل ميكا.

في فيلا الشناوي
وصلت البنات ودخلو بهزار و ضحك وصتهم ملي المكان
والد ملك: يا اهلا يا اهلا باجمل ما رأت عيني
كوكي بدلع: مقدرش على الدلع والغزل ده كله
شاكر: وحشتيني يا كوكي اخبارك ايه
كوكي: وانت كمان وحشتيني اوى يا شيكو
والده ملك بغيرة: اتلمي يا بت وبعدي عن جوزي
كوكي: وانتى زعلانة ليه يا طنط
سلمي: طنط في عينك يا رخمة
كوكي بضحكة: ههههههههههه خلاص متزعليش يا سوسو فين الاكل بقي.

سلمي بغيظ: ايه البت المفجوعة ديه
كوكي بضحكة: اول مرة تعرفي انى مفجوعة
شاكر: معلش يا سلمي جهزى الاكل البنات جعانة وكانو فى الكلية وتعبنين
رائد بسخرية: كليه وانت طيب الهوانم محوش اصلا
ملك: لم الدور يا رورو علشان لو سوسو سمعت هتقتلنا
رائد: يا ريت
كوكي: نفسي اعرف انت ليه على طول زعلان
رائد: ملكيش دعوة ويالا بقي اتفضلي روحى بيتكم
كوكي بحزن: عجبك كده شيكو ابنك بيطردني من بيتك.

شاكر: اذاي بس يا روحي انت ليكي فى البيت ده اكتر منه
كوكي بحزن: لا خلاص يا عمو انا هروح وانت ملك هستناكي بلاش تتاخري بعد اذنكم
صوت غليظ: اقعدي يا بنت وانت يا بيه اعتزر منها حالا
رائد بصدمة: جدو انت بتقول ايه
الجد: ايوة هتعتذر لانها تربيتي وهى ذيها ذي ملك فبلاش تقل منها
كوكي: بعد اذنكم
سلمي: في ايه يا بنتي مين زعلك
كوكي: مفيش يا طنط لازم اروح علشان بودي.

غادرت كوكي الفيلا وهى تضحك بخبث لانها تعرف جيدا ماذا سيفعل الجد و شاكر و سلمي وطلبت اوبر وعادت الى المنزل.

عودة للداخل
الجد: ليه يا بني تزعلها
رائد: ديه بنت قليلة الأدب مش متربية
الجد بحده: ديه تربية عبدالرحيم الصاوي وانا شفته راجل محترم وكمان ابنه رائد فى الجيش
سلمي: انا لو شفت حاجة وحشة منها كنت همنع بنتي انها تعرفها اكيرا تتحب وبتكره التكبر وبتساعد الناس
ملك بزعل: مامي انا ماشية لو عوزتي حاجة ابقي اتصلي يالا سلام
رائد: راحه فين وأيه الشنطة ديه.

شاكر بسخرية: جاي بقالك كام شهر وعاوز تغير الكون روحي يا بنتي وخدي معاكي شوكولاته لانها بتحبها
سلمي بلهفة: استني يا ميكا انا عمله كيك شكولاته ليها خديه معاكي
ميكا بضحك: انتم مش ملحظين ان كل حاجة كوكي وانا لا
الجد بضحك: يا بقرة مانتى هتكلي معاها
ملك: طيب يالا سلام
شاكر: وصل اختك لغاية باب البيت وعتذر للبنت و رحمها شوية ديه لسه صغيرة
رائد بغيظ: حاضر بعد اذنكم.

وغادرو الى منزل كوكي غندر الثلاثة لبعض ونفجرو فى الضحك على اللى هتعمله كوكي فيه.

- لم يعتذر رائد من كوكي وحلفت على تربيته
- ابتدت الامتحانات وكان الجميع يعمل بجهد
- سافر جسار الى شرم واخذ كلير معاه بالغظب
- جهزت كوكي و ميكا للسفر للرحلة الممتعة
- سافر رائد معهم نظرا لأنه دكتور من ضمن دكاترا الجامعة المشرفة على الرحلة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة