قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

انهت البنات الامتحانات وعادت ملك الى الفيلا ودخلت وصعدت بسرعة الى غرفتها ورتمت على السرير بتعب وفضلت شوية وبعد كده نامت وبعد مرور ساعتين قامت وأخذت دش وجهزت شنطة السفر ونزلت الى الاسفل وجدت والدها و جدها يجلسون
ميكا: مسا مسا على الناس الكويسة
شاكر: اتنين شاي ونبي يا بني
الجد بضحك: لا انا عاوز قهوة
ميكا: فى ايه منك ليه هو انا صبي قهوجي
شاكر بضحك: لا انا صبي كوكي اللى هتولع فيكي.

ميكا بصدمة: يالهوي انا نستها خالص ديه هتعمل مني كوفته
سلمي: احسن خليها تربيكي
ميكا: سعاد سعاد سعااااااااااااااد
سعاد: نعم فى ايه
ميكا: شنطتي فوق ابقي نزليها وديها لرائد اوعي تنسي
شاكر بضحك: اجري يا هبلة بسرعة قبل متتفرمي
ميكا: يالا سلام وغادرت
اخذت ميكا العجلة وغادرت الفيلا وتوجهت الى منزل كوكي.

فى منزل كوكي
عادت كوكي من الامتحان الى السوق وشترت الكثير من الطعام وعادت الى المنزل ووقفت تجهز الطعام وتضعة فى فرن البتوجاز و الفرن وتركته وتوجهت إلى غرفتها تكمل تجهيز الشنطة
مر حوالى 3 ساعات جاءت ميكا وساعدتها فى تجهيز الباقي.

في الصباح
فى تمام الساعة 5 الفجر نزلو البنات وكان فى انتظارهم رائد فأخذ شنطة كوكي ونطلقت البنات أمامه بالعجل فوقف يسب و يلعن فيهم وتوجه خلفهم
وصل جميع الطلبة المشاركين فى الرحلة وأنزل رائد جميع الشنط وساعد الشباب البنات فى تركيب العجل خلف الاتوبيس ونطلقو فى الطريق
كان الدكاترا و المعيدين يجلسون فى الأمام والطلبة فى الخلف.

ابتد الشباب فى الضحك والهزار و الغناء وبعد فترة نام الجميع ولكن الشيطانة الملعونة فضلت تلعب على التليفون وتصلت على والدها تطمان عليه وبعد فترة توجهت الى السائق وأخبرها بانهم على مشارف دخول شرم الشيخ فتصلت على شقيقها
كوكي بدلع: موري حبيبي اخباره ايه
مراد بحب: عيون موري وقلب موري الحمد لله انتى فين يا عمري
كوكي: انا فى الطريق عاوزة اشوفك موري.

مراد بضحك: يا عمري انتى هتعدي على الكمين اللى ماسكه وهشوفك يا موزة
كوكي: طيب حبيبي لوحده ولا معاه المقاطيع التانين
مراد بضحكة رنانة: يخربيت فقرك لو سمعوكي هيقطعوكي حتت
كوكي بضحكة: عيب عليك يا سطي انا كوكي الشريرة
مراد: تقصدي كوكي الشيطانة الشريرة
كوكي بغضب طفولي: حرام عليك والله لوريك انت و المقاطيع اللى حواليك
مراد: لا كوكي اسمعي قفلت بنت المجنونة.

توجه مراد بسرعة الى اصحابة وأخبرهم بمجي كوكي وسوف تخرب بيتهم كلهم
مصطفى: يالهوي حرام انا مراتي حامل واختك ناوية تنقلنا السودان
أمجد بضحك: ههههههههه انا حماتي معكننه عليا بالطلبات كده احسن البعد عنها غنيمة
مراد: وانت ذنبي ايه احسن حاجة هعمل نفسي معرفهاش
علاء: يا شباب انتم مش شيفين حاجة فهد باشا وصل هناك اهو و الهانم اختك شكلها هتحبسنا كلنا
مراد: الحمد لله انا كان تريخي مشرف لغاية دلوقتي.

فهد: في ايه يا شباب نشوف شغلنا بقي واه على فكرة يا شباب في اتوبيس سياحي هيوصل بعد شوية بتاع احدي الجامعات لازم نامن الاتوبيس كويس لان عليه أحد رجال الأعمال وكمان دكتور فى الجامعة
الشباب بجدية: تمام يا فندم
وبصوت واطي: ربنا يستر
مر الوقت و وصل الاتوبيس ونزل جميع الطلبة من التوبيس للتفتيش ولكن لم يكن اكيرا بينهم
كوكي بصوت عالي: مرااااااااااااااااد
انتفض مراد والكل على صوت اكيرا.

مراد بهدوء: اهدي يا مجنونة هنتحبس
كوكي بعصبية: اهدي بعد مقولت عليا شيطانة شريرة و كمان المقاطيع اصحابك بيتريقو عليا بقي انا بطفحكم كلكم وكل واحد بيقول عليا كلمه
ميكا: خلاص كوكي
كوكي بحزن: لا مش خلاص لما البيه بيضحك مع اصحابة عليا طيب ماشي مصطفي انا عارفاة من صغري من وانت فى الثانوي حتى علاء اتعرفت عليه وانت فى الجامعة إنما اللى عاوز يهرب من حماتة الزنانة يعرفني منين شكرا يا مراد شكرا اوي يا بيه.

مشيت كوكي بعيد عن الكل وتوجهت وجلست على الارض وكان ينظر لها فهد وهى حزينه ولكن هناك شي غريب في عيونها ولكن فى لحظة نزلت دموعها
حاول مراد الاقتراب ولكن أشار له فهد بتفتيش الاتوبيس وتوجه لها فهد وجلس بجوارها
فهد: على فكرة انتي قوية اوى
كوكي: ايه يعني
فهد بخبث: حلو اوي المسرحية اللي عملتيها وبكل جبروت حزنتي 4 شباب دانتى جبروت.

كوكي بخبث: انت لسه شفت حاجة ونبي لقعدهم قدامي ذي التلاميذ الفاشلة اللي معملوش الواجب
فهد: تحبي احبسهم وبصراحة انا على أتم استعداد
كوكي ببراءة: لا تخلي موري يقضي يومين معايا فى الرحلة ونبي وقول للقائد لأنك شكلك كبارة المكان
فهد بابتسامة جميلة: مش هينفع يومين كفاية يوم قولتي ايه
وقفت كوكي بفرحة و سعادة وضحكة مرسومه على وجهها
كوكي بفرحة: ونبي بتتكلم بجد هو انت القائد بتاعهم
فهد بابتسامة: ايوة انا.

كوكي: هو انت فهد
فهد بستغراب: انتي تعرفي اسمي كمان بس منين
كوكي: أصل سمعت موري وهو بيقول اسمك المهم يعني انت موافق أنه يقضي معايا يومين
فهد بضحكة رنانة: يوم واحد بس
كوكي بغزل ( بصوت محمد صبحي فى مسلسل سمبل ): يخربيت ضحكت يخربيت جمالك يخربيت حلاوتك يخربيت عيونك
فهد بضحك: لا أنتى مجنونة بجد يبقي اللي بسمعة عليكي صح
كوكي بضحك: ونبي انت اللي عسل يبقي خلينا نتعرف صح على بعض
فهد بابتسامة: تمام.

كوكي: اكيرا الصاوي ثالثة أثار
فهد: المقدم فهد الشافعي قوات مسلحة
كوكي: بس انت صغنن اوى على مقدم المفروض تكون نفس رتبة موري او اقل
فهد: بكرا تكبري وتعرفي
ميكا: كوكي كوكيييييييييي يالا الاتوبيس هيمشي
كوكي بنظرة جميلة: هشوفك تاني
فهد بابتسامة جميلة: انتى عوزة تشفيني تاني
كوكي وهي تلعب فى شعرها: لو انت حابب بس لو مش حابب يبقي براحتك
فهد: سبيها للظروف خليني اودعك.

كوكي بسرعة وهى تضع اديها على شفايفة: قول سلام مش وداع لانى مش بحب الوداع او خلينا نقول حاجة أجمل بكتير
فهد: ايه هي
كوكي: لا اله الا الله
فهد بابتسامة: سيدنا محمد رسول الله
كوكي: باي فهدي
فهد: باي أميرتي
كوكي بابتسامة: اه خد رقم تليفوني علشان تتصل بيا نحدد يوم تبعت ليا موري فيه
فهد: اممممممم مش هتقولي لاخوكي الأول.

كوكي: الثقة كلمه حروفها قليلة بس معناها كبير وأبويا و أخويا بيثقو فيا وعرفين انهم لو سبوني وسط مليون راجل هعلمهم الأدب و الاحترام انا لقبي الشيطانة الشريرة سلام فهدي وغمزتله ومشيت
فهد بسرعة: الرقم
كوكي وهى على سلم الاتوبيس: سلملي على الترماي وركبت
فهد بابتسامة: هههههه بقي أخري عيلة تعلم عليا اااااااااه يا ناري بس ملحوقة هوصلك أميرتي
وتوجه الى الكمين وجلس يلعب بالتليفون ويبتسم بشرود.

مصطفى: شباب هى كوكي عملت ايه فى فهد
مراد بتوهان: ده ابتسم وكمان ضحك ومن مين مع كوكي
علاء: شكلنا دخلين على أيام عنب والله العظيم
أمجد بضحك: بس شكلها كده هنتنقل الحمد لله
نظرو كلهم ليه بشر فرفع ايده وأسرع الى مكانه
مراد لنفسه: عملتي ايه يا بنت عمري وليه النظرة اللى فى عيون فهد الشافعي ربنا يستر يا قلبي
وتوجه الى باقي أصحابه وكانت عيونه على فهد.

فى الاتوبيس
ميكا: هو ايه النظام
كوكي: ولا حاجة
كريم بغمزة: شكلنا دخلين على جو حلو
ميكا: مالك يا صحبتي
كوكي: مفيش وانت يا بقرة روح مكانك علشان ابو الغضب بيبص علينا خلينى انام
ميكا بصوت واطي: هعرف كل حاجة نامي دلوقتي.

- وصل الاتوبيس ونزل الجميع وحملو الشنط ووقفو حتى يتم توزيع الغرف عليهم
- أخذت كوكي و ميكا غرفة واحدة وصعدو حتى ينامو
- أصدر رائد قرار بمنع أي طالب من نزول البحر الآن وعلى الجميع الصعود لغرفهم والتجمع الساعة 5 مساءا.

في قرية سياحية أخري
كانت كلير تجلس على إحدى التربيزات وعند للبحر بحرمان وهى تشاهد الجميع ولم تشعر بجلوس جسار أمامها ونظر لها بسخرية
جسار بسخرية: ايه بتفكر ان فى حد ممكن يفكر يبصلك ولا يعجب بيكي
كلير بحزن: ليه جسار
جسار: ليه ايه
كلير: ليه بتكرهني اوى كده ليه بتحب تزلني و تكسرني ليه بتحب تشوف دموعي
جسار بابتسامة ثقة: بستمتع بكسرتك.

كلير بحزن و دموع: ربنا يبعتلك اللى يكسر غرورك و قوتك ويهينك وسط الناس ويفضحك
جسار بضحكة رنانة: لسه متخلقش ولا هيتخلق اللى يقف ادام جسار الدالي
كلير بثقة وامل: لا فيه ربنا أقوى من الكل وهيبعت الشخص ده قريب اوي وساعتها هقف وهفرح فيك وفى زلك و كسرتك
جسار بحدة: ادامك 5 ثواني لو فضلتي قاعده قدامي هضربك علقة والنعمة هرقدك فيها شهر فى السرير غوري على أوضتك وحسابنا بعدين.

أسرعت كلير الى غرفتها بسرعة وهى تبكي وجسدها يرتعش وكان ذلك الجسار غافل عن الله الحكيم العدل الذي يستجيب دعوة المظلوم وينصر الحق.

بعد مرور يومين
كان الجميع يستمتع بالرحلة والبحر وكانت تجلس كوكي على الرملة بعيد عن الجميع وكانت تتحدث مع والدها وبعد ذلك قفلت وغمضت عيونها ولكن شعرت بشخص يجلس بجوارها ولم يتحدث
كوكي بتنهيدة: مالك زرعتها كوسة طلعت كوسة
الشخص بضحكة: يخربيت فقرك انتى مجنونة
كوكي: خير يا برنس الليالي بتعمل ايه هنا هو
الشخص: يا بت اهمدي شوية المفروض انك بنوتة يعني تكوني رقيقة و كيوت.

كوكي بضحكة رنانة: الكلام ده لو مش متربية وسط شحطة شباب حرام والله تقول كده يا فهد طبعا اقولك فهد عادي ولا عاوز اقولك ابيه
فهد بصدمة: ابيه
كوكي: شكلك مش بتحب الاحترام وكمان انا مش بعرف احط القاب للناس اللي بحبهم فهقولك فهد عادي اشطا
فهد بابتسامة: اشطا
واكمل: قوليلي بقي عوزة مراد يجي ليكي امتي
كوكي بفرحة: بكرا يكون ملكي طول اليوم
فهد بسعادة: ماشي هيكون عندك من الصبح بدري انا لازم امشي
كوكي: بسرعة كده.

فهد: معلش بقي هشوفك تاني سلام أميرتي
كوكي: سلام فهدي
غادر فهد ولكن كان ينظر عليها وهى تلعب مثل الأطفال وكانت هناك ابتسامة سعيدة على و جهه ولكن تبدلت للغضب عندما وجد 3 شباب يتجهون إليها وتضحك معهم وغادر
فهد بغضب: كان لازم اعرف انها سايبه محدش بيفكر يادبها
وغادر وقرر عدم إرسال مراد لها حتي تحزن.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة