قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية أكيرا للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

مر كذا يوم و بتدى العمل فى قصر الدالي على قدم وساق من أجل الحفلة وكانت اكيرا تغلي من داخلها لمعرفة سبب الحفلة لانها تثق بشده ان هناك سبب آخر لتلك الحفلة.

عند ملك
كانت اكيرا تجمع الجميع في محادثة واحده
اكيرا: أنا هتجنن
ميكا: يمكن فعلا مفيش سبب تاني
اكيرا: لا نظرات جسار متقولش كده
رائد: اكيرا بتتكلم صح فى سبب تاني
مراد: تفتكري ايه كوكي
اكيرا: مش عارفة
حسام: اهدى اكيرا و ركزي واكيد هتوصلي للسبب الحقيقي
اكيرا: خلاص انا مخي وقف
فهد بحنان: أميرتي فتحي عيونك وشوفي كويس وانتى هتعرفي توصلي
كلير: شباب انا افتكرت حاجة
رائد: ايه هي
كلير: عيد ميلاد جسار بعد كام يوم.

اكيرا: انتى عاوزة تفهميني ان درفة الدولاب ده هيعمل عيد ميلاد اكيد لا
مراد: احنا بقالنا اكتر من 8 أيام بنفكر
حسام: كوكي انا هنزل رجلتي مع بتوع تسبيت الحفلة ويبقي عيونهم معاكي
اكيرا: عارف حسام انت مصيبة لان رجالتك استخدمى الكاميرات جامده
فهد بغيظ: يعني عمل ايه
رائد: لا بصراحة هو عمل كتير
اكيرا: المهم يا شباب امبارح فى حد دخل القصر وحط ورق فى المكتب
مراد: ورق ايه ده
ميكا: عرفتي تخديه.

اكيرا: عيب عليكم انا الشيطانة الملعونة طبعا نزلت صورت الورق بس مفهمتش حاجة
حسام: ابعتيه لينا وهنشوف
اكيرا: تمام بس إحدى شباب ب حاجة عند جسار ب الشركة
شاهدت اكيرا الفيديو.

عند جسار
كان يجلس جسار ودخل عليه ياسر وجلسو
ياسر: جهزت كل حاجه جسار
جسار بثقة: كله تمام عمي يوم الخميس هنمضي الصفقة
ياسر: مبروك عليك اليوم ده فرحته مرتين
جسار بابتسامة: صح عمي الصفقة و الجواز
ياسر بضحكة: ايوه يا عمي محدش عارف خبر جوازك من كلير
جسار بضحكة: عندك حق أول ما جدى و كلير يعرفو هينصدمو صدمة عمرهم
ياسر: انت ليه سايبها تعمل كده.

جسار: كلير غبية فاكرة انها كده بتعند فيا ولسه حسابها كل شوية بيزيد وانت فاكر اني ناسي دخلتي المستشفى ولا رفع اديها عليا ولا طرق لبسها الصبر يا عمي
ياسر: براحتك اعمل اللي انت عوزة ربيها من اول وجديد
جسار: تمام انا رايح اشوف البدله الجديدة كمل انت الاجتماع بقي سلام يا ياسو
ياسر بضحك: بدله بردو ولا الموزة الجديدة
جسار بضحكة رنانة: دايما قفشني كده ياسو يالا باي مينفعش الموزة تستنا.

غادر جسار و ترك ياسر يضحك.

عودة لاكيرا
كان الجميع يشاهد الحوار الداير بين جسار و ياسر ونزلت دموع كلير و الباقي كان ينظر بنفور و اشمئزاز
حسام: هو في ناس كده
مراد: بقي اب يعمل كده فى بنته
فهد: ايه الحقارة ديه
اكيرا بغضب: اخرسو خالص مش عاوزة اسمع صوت حد فيكم ايوه حسام في ناس اوسخ من كده وانت مراد فى ابهات احقر من كده بكتير و ايوه فهد هما حقره وملعونين كفاية بقي كلام انتى ليه بتعيطي كلير ده مش ابوكي ولا عمره هيكون ابوكي.

ميكا: اهدى كوكي وانتى كمان كيكي
رائد: اهدى كلير
اكيرا: كريم التوكيل خلاص اتلغي
كريم: ايوه خلص
اكيرا: عوزة واحد من الشباب يلبس ليس الماذون وأول مالماذون الحقيقي يوصل يتخطف ويدخل مكانه
حسام: تحت امرك
اكيرا: وانتى ميكا عوزة فستان يكون طفولي عوزة اللى يشوفني بيه يفتكر انى صغيرة
ميكا: علم و جاري التنفيذ
اكيرا: كريم ابعتلي رقم زياد ابن عمك
كريم: حاضر.

اكيرا: وانت حسام عاوز اعرف المستشفي اللى اتولدت فيها كلير وعاوزة اعرف المسافة بين المستشفي و المستشفي اللى اتولت فيها
حسام: تمام
مراد: انتى ناوية على ايه
اكيرا: على كل خير هوريهم مين يقدر يقف ادام الشيطان يالا سلام دلوقتي وبعد كده هبعت رسايل لكل واحد فيكم ينفذ اللى فيها
الجميع: تمام
أغلقت اكيرا معهم و وصل لها رساله من كريم تحمل رقم زياد
- كلمت اكيرا زياد وتفقت معاه على كل شي.

- أرسلت رساله لميكا تعلمها بالمطلوب
- أرسلت رساله لحسام بمكان جسار وطلبت منه إرسال إحدى الشباب للتوجه إلى مكانه وتصوير كل شي
- أرسلت لفهد رساله تعلمه بسرعة مقابلتها
- أرسلت لكريم المجي لها ومعه المطلوب
انهت اكيرا شغلها المبدئ وهى تتوعد للجميع.

مر يومين وتم تنفيذ كل شي أمرت بيه اكيرا وأخيرا جاء يوم الحفلة المنتظر
وصل الجميع الى قصر الدالي لحضور الحفلة وبعد مرور نصف ساعة نزلت اكيرا وهى تتالق بفستان باللون البيج وبيه نقوش جميلة على الصدر وترفع شعرها الى الاعلي وكان شكلها كيوت و عسل جدا
وقفت اكيرا بجوار مالك وهى تلعب فى ايده وبعد شوية تركت ايد مالك وتوجهت الى احدى الأشخاص الذي أشار لها حسام بانه الشخص المهم.

اكيرا { كلير } بطفولية: اذيك يا عمو
الرجل بابتسامة: اهلا يا قمر انتى كلير
اكيرا { كلير } بفرحة: انت تعرفني عمو انا فرحانه اوى انك عرفني هو حضرتك اسمك ايه
الرجل بستغراب: انا اسمي نادر الصوفي انتى كويسة
اكيرا { كلير }: ايوة عمو انا خت العلاج علشان انزل هنا بأمر من جسار أصله بيضربني و بيحرمنى من لعبي علشان كده انا بسمع كلامه
نادر: انتى تعبانه.

اكيرا {كلير } بحزن: اصل هما بيقولو ان مخي تعبان وانا مش عقله علشان كده جسار كل شوية بيضربني و بيحبسني فى الاوضة بس ونبي متقولهوش ماشي
نادر بحنان: متخفيش يا حبيبتي انا مش هقول حاجة
مالك: انتى هنا حبيبتي تعالى معايا جسار بيدور عليكي
اكيرا { كلير } برعب: انت قولتله صح عمو حرام عليك
نادر بغضب: متخفيش انا اللى هربيه.

دخل الماذون وجلس فتوجه جسار اليهم وجلس فضل المأذون يتكلم على أهميه الجواز والعائلة و الحياة وأخيرا فتح المأذون الدفتر وطلب من جسار البطاقة البطاقة من ياسر البطاقة
المأذون: أين العروس
ماهي: تعالي يا كلير كلمي حضره المأذون
ياسر: بنتي عملالي توكيل انا هنوب عنها
المأذون: على بركه الله اين التوكيل
ياسر: اتفضل
المأذون: ولكن التوكيل ملغي يا ابني اذا احضر العروس حتى تمضي.

اكيرا { كلير }: عمو مأذون هو انت هتعمل ايه انا مش فاهمه
المأذون بستغراب: انتى هتتجوزى يا بنتى ابن عمك جسار
اكيرا { كلير } بدموع هسترية: لاااااا ونبي عمو مأذون هو بيضربني ونبي قوله هاخد العلاج بس بلاش يضربني
نادر بغضب: انت اذاي تتجوز طفلة فاقده الأهلية يا حضره المأذون
المأذون بصدمه: فاقده الأهلية اذاي تسمح لنفسك تتجوز واحدة ذي ديه
مالك بغضب: انت ايه جسار خلاص اتجننت.

اكيرا { كلير } بصراخ: لاااااااا خلاص ونبي انا اسفة مش هلعب تاني
نادر بحنان: اهدي يا بنتى اهدي
فى لحظة انقلبت الحفلة الى أصوات وهمزات استحقار منهم وكيف يفعلو ذلك فى طفلة بجسد انثي
ولكن قطع همسات الحضور لذلك الفديو الذي اشتغل عبر الشاشة التي موجودة وكانت عبارة عن جسار وهو بين احضان امرأة في وضع مخل وكان يتحدث على أنواع العذاب الذي سيحدثة بكلير.

نادر بغضب: اعملك حسابك الصفقة اتلغت انت مش امين على عرض بنت عمك هتبقي امين على فلوسي و شغلي
المأذون: أعوذ بالله أعوذ بالله هو فى ناس كده اذاي وانت ابوها توافق على كده حسبي الله و نعمه وكيل حسبي الله و نعمه وكيل
مالك بغضب: هو ده اللى هيحمي بنتك تعالى كلير اطلعي يا روحي فوق
غادر الجميع و تركو الحفلة وفضل فقط الخدم و العائلة.

جلس الجميع مذهولين لما حدث ولكن فى لحظة نزلت اكيرا بعد ان بدلت ملابسه لبنطلون اسود مقطع و بدي اسود حمالات وجاكت جملي ونزلت.

اكيرا { كلير }: توتوتوتوتو اخس عليك جسورة كده تلعب من ورايا بس بصراحة لعيب
جسار بغضب اعمي: وعزة وجلاله الله لهقتلك
اكيرا { كلير } بضحكة رنانة: يا راجل بس معرفش انك شديد اوى كده مالك يا عم ديه البت فرهضت منك مش براحة عليها
اسرع جسار لها وعندما جاء يقترب منها وجد 4 شباب يقفو أمامه وامسكوه
اكيرا { كلير }: اخس عليك جسورة كنت عاوز تضربني مش عيب
ياسر: مين دول.

اكيرا { كلير }: رجالتي اصلي انا عارفة انكم اوساخ فجبتهم المهم انا بقي همشي اصلي اتخنقت تانية أسافر اغير جو و اه صحيح مبروك على الفضيحة بس متخفش مفيش اى وسائل إعلام نقلت الخبر يعني بس الفضيحة مع الناس اللي كانت هنا فعيش يا وحش سلام
ارسلت لهم اكيرا بوسه فى الجو مع غمزة و مشيت وخلفها الشباب الأربعة ولكن اسرع جسار وضمها لحضنه في لحظة وبعده الشباب عنها وركبت العربيه ونطلقو الى المجهول.

في فيلا رائد
كان الجميع يجلس يشاهد ما يحدث فى الحفلة وكانت فى قمة ذهولهم وفضلو يشاهدون حتى خروج اكيرا من القصر
مراد: هى ديه اختي
فهد: ديه لعنه متحركة
رائد: ديه فضحت العيلة
كلير بفرحة: انا فرحانه اوى اول مرة احس بالسعادة من كسرتهم و ذلهم
ميكا: اكيرا عملت مصيبة هيفضلو سنين يدارو فيها
كريم: بالعكس اكيرا عملت الصح ديه عيلة وسخة وده اقل حاجة عندهم
كلير: كريم بيتكلم صح كبرو دماغكم بقي.

مراد: هى كوكي اتأخرت ليه
رائد: زمانها جاية
ولكن قطع كلامهم صوت رنين التليفون وكان حسام يخبرهم بسرعة المجي و مستشفي المخابرات للأهمية.

عند اكيرا
بعد انحضنها جسار شعرت بشئ حاد يخترق جسدها ولكن تحاملت حتى تخرج من القصر وركبت العربية
اكيرا بتعب: حسام حساااام
حسام بلهفة: مالك اكيرا
اكيرا بتعب: تعبانه حسام
أغمضت عيونها بالم فامر حسام الشباب بالتوجه إلى المستشفي و وضع ايده على مكان الدم
وصل حسام المستشفي وهو يحمل اكيرا فأسرع الأطباء و اخذوها منه و دخلو غرفة الطوارئ وقام بالاتصال على مراد حتى يأتي إليهم.

بعد مرور نصف ساعة وصل الجميع الى المستشفي
مراد برعب: فين اختي
حسام بحزن: لسه الدكتور مخرجش
رائد: اهدو شباب هتبقي كويسة
فهد: متدخل يا مراد تشوفها
ولكن خرج الدكتور وهو يبتسم
مراد بلهفة: انتى كويسة صح
الدكتور: متقلقش هى كويسة بس فى حاجة غريبة حد حاول يضربها بالسكينة بس حزام البنطلون حماها كتير بس مجرد جرح بسيط وهو سبب النزيف بلاش تقلقو
فهد: الحمد لله ينفع نشوفها
الدكتور: اكيد طبعا بس الأول لازم نبلغ الشرطة.

حسام: مفيش داعي انا الرائد حسام مخابرات وده الرائد مراد قوات مسلحة و ده المقدم فهد قوات مسلحة واحنا هنتصرف
الدكتور: ذي متحبو انا تحت امركم
حسام: شكرا دكتور على تعبك
الدكتور: حمد لله على السلامة نرة تانية وتقدرو تتفضلو
دخل الكل فاسرع مراد وجلس بجوارها وضمها لحضنه وجلست كلير فى الجهه التانية و حضنتها.

مر أكثر من ساعتين و فاقت اكيرا أثر المخدر ووجدت الكل يجلس بجوارها وينامو ما عدا فهد ينظر إليها فقام وجلس مكان مراد الذي نام على الكرسي
فهد: عمله ايه دلوقتي
اكيرا: كويسة هو ايه اللى حصل
فهد: هو شكل البنج لسه مقصر عليكي فنامي احسن
اكيرا بتعب: ماشي واغمضت عيونها
مر باقي الليل و جاء الصباح وصحي الكل وأخيرا صحيت اكيرا
مراد: حمد لله على السلامة يا قلبي
اكيرا: متخفش يا شق انا كويسة
حسام: انتى اذاي اتجرحتي.

اكيرا: مفيش لما الحيوان جسار حضني حسيت بالوجع بس مرديتش اعمل اي رد فعل ادامه علشان ميفرحش فيا
فهد بعصبية: انتى مجنونة وكنتى سكته
اكيرا: يعني اعمل ايه قدر و مكتوب
فهد بغيظ: البت ديه مجنونة ونبي خلوني اربيها
اكيرا بضحك: انا من رأي نروح تشتري قطة تربيها اصل انا راحت عليا خلاص بقي العمر فات مينفعش تربية
ميكا بضحك: والنعمه انتى عسل
رائد: يا جماعة انا من رأي محدش يخاف عليها تاني ديه ذي القطط بسبع أرواح.

اكيرا: انا جعانة وانت يا عم حس مالك واقف بعيد ليه
حسام بزعل: اسف اكيرا معرفتش احميكي
اكيرا: بطل هطل ياض انا كويسة كمان انت حاميتني شكرا حس
حسام بابتسامة: ريم يخليكي ليا يا مجنونتي
مراد: هروح اجيب اكل واجي
سمع الجميع صوت خبط على الباب ودخول الدكتور
الدكتور بابتسامة: صباح الخير يا قمر
اكيرا: صباح النور دكتور
الدكتور: الجرح لسه بيوجعك
اكيرا: لسه المسكن شغال بس هو الجرح كبير.

الدكتور: اممممممم هو فعلا كبير و عميق
اكيرا: انا زعلانه
الدكتور بابتسامة: لا بلاش تزعلي يا قمر هو صغنن بس انتي نزفتي وهو ده سبب الاغماء انا دلوقتي هغير على الجرح
اكيرا: بس براحة ممكن
الدكتور: عيوني يا قمر
رفع الدكتور التيشيرت وظهر الجرح وعندما جاء ليلمسه كانت هناك ايد تمسكه
فهد: خلي عنك يا دكتور انا هعمله
الدكتور: بس الجرح لسه جديد وممكن تشيل الزق بشده
فهد: متخفش.

قام فهد بنزع اللزق وفى لحظة واحدة كان صراخ اكيرا يملي المكان فأسرع الدكتور وبعد فهد و وضع كريم حتى يهدئ الجرح
فهد برعب: والله أميرتي مكنت أقصد
اكيرا: ولا يهمك يا فهد انا كويسة
انهي الدكتور تغير على الجرح و تركهم وجلسو يهزرو و ياكلو.

فى مطار القاهرة الدولي
وصلت الطائرة الخاصة الحاملة لعائلة الهادئ ونزل مجموعة من الحرس و بعدهم نزل صقر و امه و شقيقته وتوجهو الى تخليص إجراءات الأوراق و خرجو كان فى انتظارهم السيارات ونطلقو الى الفيلا الجديدة.

في فيلا الهادئ
وصل الجميع وجلسو
صوفيا: عاوزة اشوفهم صقر
صقر: الصبر يا امي الدنيا كانت والعه عندهم امبارح
مرام: اذاي صقوره
صقر: بنت ياسر عملت فيها عبيطة وخربت الدنيا
صوفيا: ربنا يستر يحميها منهم
صقر: متخفيش بعد الحادثة بتاعتها وهى مورياهم الويل
صوفيا: تمام بس بردو عوزة اشفهم مفهوم
صقر: مفهوم يا صوفي
مرام: صقورة حبيبي و قلبي عوزة اتفسح
صقر بنوم: لاااااا انا هطلع انام وبكرا نبقي نخرج سلام قمراتي.

صعد صقر الى غرفته و أيضا صوفيا حتى ينامو
مرام: ايه ده صقر و صوفي سبوني والمكان جديد اطلع انام انا كمان مع صوفي
وصعدت الى غرفتها حتى تبدل ملابسها و توجهت الى غرفة امها و نامت بين أحضانها.

بعد أسبوع
- اتصل زياد على اكيرا وأخبرها بالتنفيذ
- شفيت اكيرا من الجرح وعادت الى القصر وكان نظرات الجميع مميته
- جهز شي كل شي حتى يأتي الى قصر الدالي
- تقرب كلير من رائد بشدة وأصبحت تكن له بعض المشاعر و الحب
- اما مراد كان كثير المشاكسه مع ملك
- كان فهد يتابع مع اكيرا كل شي يحصل
- حاول جسار التصرف فى تلك الفضيحة و الخروج منها بأقل الخسائر
- احضر حسام كل المعلومات عن صوفيا الدالي وأخبرها بوصولها لمصر.

- عرف الجميع محتوي الأوراق التى وصلت لجسار
- سافر والد اكيرا و مراد لأداء مناسك العمرة و معه اهل ملك و رائد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة