قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون

وفي يوم عيد ميلاد جني تسنيم وأكمل عملوه في في جنينة الفيلا بس الكبيرة اللي بعيدة عن البسين وكانت حفلة جامدة وكل اصحابهم ومعارفهم وكل الاطفال اللي في النادي كانو موجودين وكانت الدنيا زحمة ودوشة وتسنيم وأكمل كانوا مع جني بيرقصوا معاها ويلعبوها بس تسنيم بصت من بعيد شافت مايا بتتكلم في التليفون وبتتلفت حاوليها وبعدت بعيد تسنيم خافت انها تعمل مشكلة في عيد ميلاد جني وراحت وراها تشوفها بتعمل ايه وأكمل اخد باله ان تسنيم بعدت بس قال عادي ممكن تكون بتشوف حاجة وجاية. تسنيم لقت مايا دخلت الفيلا بسرعة راحت وراها بس وقفتها واحدة من صاحباتها وقعدت تتكلم معاها بس تسنيم حاولت تخلص الحوار بسرعة ودخلت الفيلا تشوف مايا ملقتهاش تحت طلعت فوق في أوضتها واول ما قربت من الاوضة اتصدمت سمعت صوت مايا ومعاها صوت راجل قلبها وقف وخافت خصوصا لما قربت اكتر وسمعت الكلام اللي بيقولوا وفهمت هما بيعملوا ايه حطت ايدها علي بقهاونزلت تجري علي تحت وكان أكمل قلق علي تسنيم وراح وراها وقابلها وهي نازلة وبتجري ومخضوضة.

أكمل: مالك يا سمسمة انتي وشك اصفر ليه كدة
تسنيم: خايفة ومرتبكة. اااانا كويييسة ممافيش حاجة
أكمل: شك اكتر: تسنيم مالك ايه اللي حصل هي الزفتة دي مش ناوية تجبها لبر عملتلك ايه
تسنيم: لا لا معملتش حاجة بقولك ايه تعالي علشان منتأخرش علي الحفلة ومسكت ايده علشان يمشوا
أكمل: شدها ليه. تسنيم مالك انتي لو خبيتي علي الدنيا بحالها انا لا
تسنيم: عنيها دمعت. مفيش يا اكمل صدقني بقي تعالي علشان جني مع بابا لوحدها.

أكمل: هي مايا فوق بتعمل ايه
تسنيم: ايه اه لا هي هي بتتغير هدومها وجاية تعالي احنا نرجع الحفلة
أكمل: انا طالع اشوفها
تسنيم: مسكته من ايده لا لا علشان خاطري بلاش هي هتنزل لوحدها
أكمل: اه واضح كدة انها لسة بتضرب مخدرات انا بقي حطلع افوقها علشان تسيب بنتها في اول عيد ميلاد ليها وتطلع تضرب الهباب ده
تسنيم: عيطت اكتر وهي ماسكة ايده. ارجوك لا متطلعش فوق بلاش وحياتي عندك بلاش.

أكمل: سابها وطلع وهي طلعت وراه وجه يفتح الباب لقاه مقفول فضل يزق فيه لحد ما اتفتح ولقي مايا مع اياد في السرير وطبعا أكمل عرف انه اياد لانه شاف صوره معها علي الفيس والانستجرام قبل مايتجوزها. أكمل شد اياد وقعد يضرب فيه وتسنيم حاولت تفك الاشتباك علشان خايفة علي أكمل و اياد عرف يفلت منه واخد هدومه ونزل يجري. أكمل لف لمايا وجرها من شعرها وهو مش طايقها وقعد يضرب فيها بالاقلام.

أكمل: انتي ايه ليه رخيصة كدة ليه واطيه كدة مش قادرة تصبري لحد مااطلقك وتتجوزيه. وكمان انتي ام انتي سايبة بنتك في عيد ميلادها وجاية، يا بنت ال، والله لربيكي وافضحك يا كلبة يا زبالة
مايا: كفاية بقي انت محسسني انك ملاك انت والهانم ما انتوا كمان بتحبه بعض في ايه بقي
أكمل: ايديكي قولتي يا رخيصة بنحب بعض مش بنام مع بعض يا كلبة. وانتي طالق طالق طالق كتك الارف.

مايا: احسن انا كنت عايزة اخلص منك. بس والله لو بابا عرف حفضحك انت والسهتانة دي واقول اني شوفتكم مع بعض
أكمل: كدة طيب ورحمة ابويا لنزلك كدة زي ماانتي بقميص النوم ده لابوكي وكل الناس اللي تحت علشان يشفوكي ويعرفوا حقيقتك وافضحك ابقي بقي وريني ازاي حتفتحي بقك محدش حيصدق واحدة كلبة وواطية زيك تعالي. وشدها أكمل من شعرها وجرها علي تحت وتسنيم كانت وراه وبتترجاه.

تسنيم: بتعيط. ارجوك يا أكمل بلاش وحياتي وحياتي لا كفاية فضايح لا
مايا: لا يا أكمل ابوس ايدك بابا كدة ممكن يحرمني من كل حاجة لا
أكمل: وقف. هو ده اللي همك وفارق معاكي انه يحرمك من الفلوس اه يا زبالة ومفرقش معاكي الفضيحة وابوكي ممكن يحصله ايه لما يعرف
تسنيم: أكمل ابوس ايدك سيبها لو بابا شافها كدة وقلتلوا علي اللي حصل بابا ممكن يجرالوا حاجةوساعتها انا مش حسامحك والله عمري ما حسامحك.

أكمل: كان وصل عند اول البسين وعلشان خايف علي تسنيم ساب مايا ومايا كانت عايزة تجري بعيد عن أكمل علشان ميمسكهاش تاني وهي بتجري وقعت علي حرف البسين ودمغها نزفت وغابت عن الوعي. تسنيم واكمل جريوا عليها
تسنيم: بتصرخ. مايا مايا ردي عليا ايه اللي حصلك انا السبب انا السبب يارتني ما روحت وراكي يا رتني أكمل شيلها بسرعة لازم نوديها المستشفي ارجوك بسرعة.

أكمل: شال مايا وطبعا شوكت والناس جريوا يشوفوا في ايه بسبب صريخ تسنيم وشوكت شاف مايا وأكمل شايلها بقميص النوم استغرب بس من قلقه معلقش وراحوا كلهم علي المستشفي وكانت مايا في العمليات واكمل وتسنيم وشوكت مستنينها بره
شوكت: أكمل مايا كانت نازلة عند البسين بقميص النوم ليه وايه اللي وقعها
أكمل: بص لتسنيم وهي كانت بتهز راسها لا وعنيها بتحظره انه يتكلم.

شوكت: ساكت ليه رد يا ابني انا قلبي بيقولي حاجة وخايف تطلع صح ريحني يا ابني رد عليا.
أكمل: انا حقولك
تسنيم: أكمل اوعي عمري ما حسامحك والله عمري
شوكت: اسكتي انتي اتكلم يا أكمل كانت بتعمل ايه.
أكمل: اصلي طلعت الاوضة ولقتها مع اياد في السرير و..

شوكت: قعد علي الكرسي وهو مكسور ومش قادر ياخد نفسه. لا حول ولا قوة الا بالله انا بس مش عارف انا ربنا بيعاقبني بالبنت دي ليه ده انا عمري ما ازيت حد. استغفر الله العظيم.
تسنيم: قعدت قصاد بابها علي ركبتها وباست ايده. بابا اهدي علشان خطري متعملش كدة انا خايفة عليك وبصت لأكمل انا لو بابا جرالوا حاجة مش حسامحك انت اللي حتكون السبب فاهم
أكمل: كان مخنوق ومردش عليها. وقرب من عمه. عمي انت كويس اندهلك الدكتور.

شوكت: بيتكلم بصعوبة. لا يا ابني متخفش لسة العمر في باقي علشان اشوفها واعرف هي عملت كدة ليه هي لو قامت انا اللي حموتها بأيدي
وفي الوقت ده خرج الدكتور.
تسنيم: جريت عليه. طمني يا دكتور مايا عاملة ايه
الدكتور: شكله حزين وبص لشوكت نظرة فهم منها هو عايز يقول ايه
شوكت: دموعه نزلت. لا اله الا الله
تسنيم: بصتلهم انتوا تقصدوا ايه اتكلم يا دكتور مايا مالها. اختي حصلها ايه رد بقي حرام عليك.

الدكتور: للاسف مايا جالها نزيف في المخ نتيجة الوقعة وللاسف مقدرناش نوقف النزيف ومايا ربنا رحمها
تسنيم: صرخت. لا مايا لا مش ممكن
أكمل: راحلها وحضنها. حبيبتي اهدي علشان خاطري
تسنيم: بتصرخ في حضنه. انا اللي موتها انا يارتني مارحتلها يارتني مارحتلها مايا ماتت يا أكمل وهي كدة ليه ماتت من غير ما توب ليه ليه انا المجرمة انا يا أكمل.

أكمل: علشان خاطري كفاية انتي ملكيش ذنب. هي اللي عملت كدة في نفسها. ربنا يرحمها ويغفرلها بقي
تسنيم: خرجت من حضنه وزقته. انت انت اللي موتها كانت بتجري خايفة منك انت كانت خايفة تفضحها. انا. مش حسامحك عمري عمري.
أكمل: انا يا تسنيم. انا اللي قولتلها تعمل كدة مع اياد انا اللي خلتها تعمل كدة ليه ليه بتحمليني فوق طاقتي حرام عليكي انا خلاص تعبت.

شوكت في الوقت ده وقع من علي الكرسي. تسنيم وأكمل جريوا عليه والدكتور ونقلوه الاوضة وكان تعب وقلبه اصلا تعبان. تسنيم: كمان مش انت السبب في اللي حصل لبابا مش انت اللي حكتلوا وانا حظرتك انا قولتلك لا وانت مسمعتش كلامي
أكمل: يا حبيبتي اهدي بقي انا مليش ذنب في كل ده انا مالي انا مش حزعل منك علشان عارف انك مش في وعيك. حاولي تهدي بس انا اول مرة اشوفك كدة.

تسنيم: قعدت في الارض وهي بتعيط. اه يا أكمل انا فعلا مجرمة بسببي انت حرمتها منك وهي راحت تدور علي ده مع غيرك انا وانت اللي عملنا فيها كدة احنا اللي قتلناها اه يا أكمل انا احنا منستهلش اننا نكون مع بعض احنا لازم نتعاقب لازم لازم.

أكمل: دمع. وقعد جنبها في الارض. وحضنها. حبيبتي انتي ليه عايزة تحملي نفسك وتحمليني ذنب مايا. حبيبتي قولتلك قبل كدة لو الموضوع كدة. احتياج ليه احنا مكررنهاش من يوم ماكنا مع بعض ليه محدش فينا ضعف مع حد غير التاني. علشان مكناش عايزين غير بعض لكن مايا الله يرحمها. كانت بتفكر بطريقة تانية. وهي اللي وصلتها لكدة.
تسنيم: في حضنه بس مش بترد
أكمل: تسنيم. تسنيم. ردي مالك حبيبتي مالك. الحقني يا دكتور بسرعة.

تسنيم: فقدت وعيها من كتر الصدمة مكنتش متحملة وقعدت اسبوع في المستشفي هي وشوكت وبعدين خرجوا. وأكمل مكنش فايق ولا فاكر يكلم نسرين ولما تسنيم خرجت من المستشفي كلمها وقالها ان مايا ماتت. نسرين سافرت بسرعة وراحت الفيلا واول ما دخلت راحت لشوكت وحكالها كل حاجة. طلعت لتسنيم أوضتها وكان أكمل قاعد بيأكلها وهي في السرير ولسة تعبانة وبتعيط.

نسرين: وهي منهارة. قتلتي بنتي يا تسنيم قتلتيها علشان تخطفي جوزها منها عمري ماحسامحك وحفضحك واقول علي اللي كان بينكم
تسنيم: بتعيط. انا يا ماما والله ابدا انا معملتش حاجة
أكمل: انتي ازاي تتهميها بكدة جوز مين ده اللي عايزة تخطفوا ما كدة كدة كنت هطلقها انتي بتقولي اي كلام وخلاص وبعدين انتي آخر واحدة تتكلم عن الخيانة واضح ولا اوضح
نسرين: انت كمان هتهددني. لا ده انا نسرين ومبيهمنيش.

أكمل: انتي هتقوليلي. ما انا عارف ومجرب منك ومن بنتك الله يرحمها بقي
تسنيم: كفاية حرام عليكم انا مش قادرة يا رب اموت انا كمان يارب اريحكم كلكم مني بقي انا خلاص تعبت
أكمل: قعد جنبها وحضنها وهو بيبص لنسرين بغل وبيجز علي سنانه سيبيها بقي في حالها حرام عليكي انتي عايزة تموتيها هي كمان
نسرين: اه يارب تموت اشمعن بنتي ماتت بسببكم
أكمل: وهي دي مش بنتك هي كمان.

نسرين: لا مش بنتي ولا ربتها ولا حبيتها. انا بنتي ماتت بنتي مايا اللي قتلتوها. بس والله انا هنزل لشوكت وافضحكم عنده واخليه يطردكم بره انتوا الاتنين
تسنيم: بتبص لأكمل بحسرة وانكسار وبتعيط
أكمل: بصلها وهو بيهز دماغة متخفيش. انا معاكي
وقام لنسرين واخدها بره الاوضة.

أكمل: علشان بس نجيب من الاخر انتي لو قلتي اي حاجة لعمي انا حقوله علي اللي كنتي عايزة تعمليه معايا وعلي فكرة حتى وقتها لو كان زعلان مني بردوا حيصدقني لانه حكالي علي كنتي عايزاه من ابويا كمان وان ده سبب طلاقكم وساعتها بقي انسي اي فلوس من عمي حتشحتي. والقرار ليكي اختاري.
نسرين: اتراجعت وخافت لشوكت فعلا يمنع عنها الفلوس اللي بتاخدها منه. طيب انا كنت عايزة مبلغ كدة علشان اسافر.

أكمل: حط ايده في جيبه وهو بيعض علي شافيفه من الغيظ قد أيه انتي شبه بنتك الفلوس نستك بنتك اللي ماتت وبنتك اللي مدمرة جوا سبحان الله انتي مش بني آدمة. المهم عايزة كام
نسرين: مبدأيا عايزة 2مليون
أكمل: هو مليون واحد وتسافري الصبح غير كدة اعلي ما في خيلك اركبيه. علي فكرة انا لو عمي زعل وطردني زي ما بتقولي عادي حاخد تسنيم واتجوزها عادي بس انتي اللي حتخصري. مش احنا
نسرين: هات الشيك.

أكمل: راح أوضته وكتبلها الشيك وادهولها وفعلا تاني يوم مشيت بس قبل ماتمشي راحت لتسنيم وهددتها بعيد عن أكمل
نسرين: انا ماشية. بس احب اقولك حاجة لو اتجوزتي أكمل اناحاخد جني منك بالقانون وكمان لما تكبرهقولها ان انتي اللي قتلتي امها وخطفتي منها جوزها. فاهمة اوعي تتخيلي انك تموتي بنتي وانا اسيبك تعيشي وتتهني مع جوزها. ومشيت وسافرت.

وتسنيم كانت هاتموت من الحزن والقهر. وقالت خلاص كدة اتكتب عليها هي وأكمل الفراق. وعدي 5 شهور علي الحادثة دي وتسنيم قررت انها تسافر دبي تاني بس المرة دي من غير رجعة ولازم تبعد وقالت لأكمل
أكمل: دبي تاني يا تسنيم ما خلاص بقي احنا لازم نتجوز بسرعة خلاص مبقاش في حاجة تمنعنا.

تسنيم: لا فيه لما جني تتاخد مني يبقي فيه لما ماما لما تكبر تقولها اني قتلت امها وخطفت ابوها منها يبقي فيه لما اختي تموت بسببي يبقي فيه لما كل ما اقرب منك افتكر اختي وهي سايحة في دمها يبقي فيه في كتير يا أكمل كتير اوي اوي. خلاص يا أكمل احنا كدة وصلنا للنهاية. انا لو مش عندك مانع حاخد جني معايا انا مقدرش ابعد عنها.

أكمل: مسكها من ذراها الاتنين. ليه ليه حرام عليكي بعد كل ده لسة عايزة تبعدي انا خلاص مش متحمل بعدك اللي فات لسة حتحمليني بعد جديد ليه ليه تعملي فيا وفي نفسك كدة ليه بتقسي علينا كدة
تسنيم: عيطت علشان هو ده أكبر عقاب لينا احنا غلطنا غلطنا كتير اوي ولازم نتحاسب انا كنت بغير عليك من اختي.

كنت بغير وانا مش منحقي كنت بمنعك عنه بغيرتي عليك كنت بتحضني وتبوسني وانت جوز اختي كنت بتحبني وانت جوز اختي لا لازم اعاقب نفسي قبل ما أعاقبك
وفعلا تسنيم حجزت وصممت علي السفر واخدت دادا صباح معاها علشان تبقي تخلي بالها من جني وهي في الشغل ويوم سفرها
أكمل: وهو جواه حزن ميتوصفش. لسة مصممة
تسنيم: اه لسة خلاص انا اخت قرار ومش حتراجع عنه
أكمل: طيب ممكن احضنك لا خر مرة ولا كتير عليا.

تسنيم: بتحاول تمسك دموعها. وساكته
أكمل: حضنها وحضنها اوييي. بحبك والله بحبك مهما عملتي ومهما قسيتي هفضل احبك. تسنيم انا عمري ما هنسي لو قعتي سنين عمري ماهنساكي وعارف انك هترجعي. بس خدي وقتك انا مش مستعجل وهستناكي.
تسنيم: كفاية لو سمحت انا تعبانة لوحدي مش ناقصة
أكمل: اخد جني وحضنها. تسنيم خلي بالك انتي واخدة روحي معاكي انتي وهي روحي متطوليش عليا ارجوكي.

تسنيم: اكمل احنا هنتأخر علي الطيارة لوسمحت وصلنا بسرعة
وفعلا اكمل وصلهم وهما طول الطريق دموعهم موقفتش وودع أكمل حبيبته وبنته وكان ربنا اللي عالم هو حاسس بإيه. وسافرت تسنيم وبعدت وتعمدت متتكلمش مع أكمل حتى في التليفون الا قليل جدااا وأكمل كان بيموت كل يوم في بعدها. بس لحد امتي البعد ده محدش عارف وايه اللي ممكن يحصل ويرجعهم او يبعدهم زيادة اسمع توقعتكم بقي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة