قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثلاثون

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثلاثون

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثلاثون

وراح أكمل وتسنيم للدكتور وتسنيم عملت التحاليل والاشعات كلها والدكتور شافها وابتدت تسنيم تسأل الدكتور
تسنيم: بقلق. خير يا دكتور هو انا عندي مشكلة
الدكتور: بيبص لأكمل. بحيرة
أكمل: فهم. حبيبتي ممكن تهدي بس علشان نفهم
تسنيم: حاضر ههدي بس افهم فيه ايه
الدكتور: بصي يا مدام تسنيم. انتي عندك شوية مشاكل وحكاية الخلفة دي حتاخد وقت وفي الغالب مش حيحصل غير بعملية
تسنيم: بصت لأكمل بحزن وعيطت.

أكمل: صعبت عليه. قعد قدمها علي ركبته وباس ايديها. حبيبتي ممكن تهدي شوية الدكتور مقلش مستحيل دي مشكلة. وحتتحل بعملية متزعليش نفسك
تسنيم: يعني انا ممكن اخلف ولا لا
الدكتور: ان شاء الله بس زي ماقلتلك الموضوع هياخد وقت. بس ربنا كبير ادعي انتي بس وان شاء الله خير
في الفيلا
شوكت: يا حبيبتي يا بنتي لا حول ولا قوة الا بالله دي تسنيم طيبة وقلبها ابيض. زمانها دلوقتي مموتة نفسها من العياط.

أكمل: وهو حزين. والله يا عمي انا لولا اني خلفت جني كنت خليت الدكتور قلها ان المشكلةعندي. بس مشوفهاش مكسورة كدة.
شوكت: عارف يا بني بس هنعمل ايه ده قضاء ربنا وقدره.
أكمل: عن اذنك يا عمي انا طالع اشوفها.
شوكت: روح يا ابني وانا الصبح حاجي اطمن عليها تكون هديت
في أوضة أكمل وتسنيم
تسنيم: قاعدة في السرير وبتعيط.

أكمل: دخل وراح جنبها بحنية. خلاص يا حبيبتي علشان خاطري كفاية عياط. انتي مكفكيش العياط اللي عيطيه زمان كفاية انا بتقطع وانا شايفك كدة.

تسنيم: انا دلوقتي بس عرفت ايه الحكمة من اللي حصلنا زمان وانك اتجوزت مايا وقتها انا كنت فاكرة ان ربنا بيعاقبني لكن اتضح انها كانت رحمة من ربنا ربنا يعلم اني مش هخلف ولا هكون ام علشان كدة خلاك تتجوز مايا وتخلف جني واحبها وتبقي بنتي وخصوصا انها منك انت. وكمان علشان وقتها لو انا مخلفتش كنت ممكن تسيبني او تتجوز عليا علشان تخلف.

أكمل: دمع وحضنها اوي. الحمد لله ان ربنا محرمناش بس والله يا قلبي انا لو حتى مكنتش خلفت جني مكنش ممكن اسيبك ابدا انتي عندي بالدنيا وانتي عارفة
تسنيم: عيطت اكتر. بس انا كان نفسي ابقي حامل منك زي مايا واشوف بطني بتكبر كان نفسي احس الاحساس ده اوي يا اكمل
أكمل: حبيبتي كفاية ارجوكي انتي بتموتيني بدموعك دي. وبعدين مش الدكتور قال انك ممكن تحملي بعملية خلاص ان شاء الله نعملها.

تسنيم: انا اخت بالي من نظراتك انت والدكتور. وتلاقيه قال كدة بس علشان يكون عندي امل
أكمل: لا والله محصلش يمكن هو مكنش عايز يزعلق وعلشان كدة كان بيبصلي. قولي بقي انك خايفة من العملية صح
تسنيم: يعني
أكمل: اممم خلاص ولا تزعلي اعملها انا بدالك
تسنيم: مسحت دموعهاوضحكت. هههههههه انت مفيش فايدة فيك لازم تهزر.

أكمل: هههههه اه لازم مع اني والله لو ينفع كنت عملتها بدالك. وقرب منها اكتر. وبعدين يا قطيتي هو فيه احلي من الهزار
تسنيم: بقولك ايه انا النهاردة مش رايقة بس هاه
أكمل: طيب رهان اروقك انا
تسنيم: هههههه أكمل اهدي شوية
أكمل: ايه بس الضحكة اللي تجنن دي
تسنيم: أكمل
أكمل: يا عيون اكمل. سيبيلي انتي نفسك وانا والله اروقك علي الاخر تعالي بس اسمعي الكلام
تسنيم: تؤتؤتؤ قلت لا
أكمل: طيب اهو..
تسنيم: ههههههه يا بايخ..

أكمل: ششششششش
وعدي كمان سنة وتسنيم حاولت كتير وكل مرة الحنين ينزل واتعذبت وتعبت بس اكمل مكنش بيسيبها خالص ومعاها دايما وبيطمنها وفي يوم شوكت بيكلم أكمل في المكتب
أكمل: عمي انت قلقتني كدة فيه ايه
شوكت: مفيش يا ابني بس ريحني علشان خاطري واسمع الكلام
أكمل: مستحيل يا عمي اللي بتقوله ده انا مش ممكن اقبل انك تكتبلي نص الشركة لا مش موافق
شوكت: يا ابني هو مش انا عمك حبيبك و زي ابوك.

أكمل: ايوة يا عمي واكتر والله ده انت اللي ربيتني وعلمتني وخلتني مهندس وكمان بشتغل معاك وبخاد مرتب فوق الخيال لا وكمان جوزتني تسنيم هعوز ايه اكتر من كدة بس
شوكت: أكمل اللي بطلبه منك ده حقك انت من يوم ما اتخرجت واشتغلت معايا وانت شايل الشركة علي كتافك وبفضلك وبفضل شطارتك بقت اكبر شركة مقاولات في الشرق الاوسط يبقي نصها مش كتير عليك وتسنيم النص التاني وانتو بقي ابقوا ادوا جني اللي يعجبكم.

أكمل: ليه يا عمي بتطلب الطلب ده دلوقتي. انت قلقتني عليك
شوكت: ابدا بس انت عارف الاعمار بيد الله وانا خايف اموت وانا ظالمك
أكمل: ربنا يخليك لينا. احنا من غيرك ولا حاجة. وبعدين انت عمرك ما ظلمتني.

شوكت: اوعي تفتكر اني مكنتش بعرف بعروض الشغل اللي كانت بتجياك وانت بترفضها. واللي كنت فيها حتكون شريك بنسبة كويسة. علشان تفضل معايا ومتبعنيش. ده غير مشروع الكمبوند الاخير واللي اطلب منك انك تبيعوا وانت رفضت مع ان المبلغ اللي اتعرض عليك كبير اوي
أكمل: وانت عرفت كل ده ازاي
شوكت: مبقاش شوكت التهامي. انا كنت كل مرة اراهن عليك وكنت بكسب الرهان. كنت اقول لو حاطوا قدامه مال الدنيا عمره مايبيع عمه ابدا.

أكمل: حضن عمه. ده انا ابيع الدنيا بحالها الا انت وتسنيم
شوكت: يبقي توافق ومتزعلش عمك منك
أكمل: طيب سألت تسنيم
شوكت: ههههه طبعا وقالتلي اكتبلوا الشركة كلها
أكمل: هههههههه ربنا بخليكوا ليا انتوا عليتي اللي مليش غيرها
شوكت: بكرة الصبح المحامي جاي الشركة تجيب تسنيم وتيجوا تمضوا العقود. اتفقنا
أكمل: بإبتسامة. اتفقنا.

وفعلا شوكت كتب لاكمل نص الشركة وتسنيم النص التاني وهو اكتفي بحق الادارة. وفضل الحال كدة شهور وفي يوم شوكت تعب في الشركة وأكمل وداه المستشفي وكلم تسنيم في البيت علشان تحصلهم علي المستشفي.
في المستشفي
أكمل قاعد وبيبكي وماسك ايد عمه اللي مش قادر يتكلم
شوكت: بصوت ضعيف جدا. أكمل انا. شكلي كدة خلاص بموت وعايز اوصيك علي تسنيم تحطها في عنيك.

أكمل: وهو بيبكي باس ايده. اوعي تقول كدة انت ان شاء الله حتخف وتخرج من هنا
شوكت: يا أكمل خلاص بقي الحمد لله ان ربنا اداني العمر وشوفتكم متجوزين ومتهنين. انا خلاص مش عايز حاجة تاني
أكمل: حبيبي يا عمي ارجوك متوجعش قلبي انت غالي عليا اوي
ومااستحملش اشوفك كدة
شوكت: أكمل متخليش تسنيم تبكي وتحزن كتير. كفاياها حزن انا عايزك تفرحها علي قد ما تقدر فاهم
أكمل: عمي ارجوك كفاية متقولش كدة علشان خاطري اسكت انت تعبان.

شوكت: ابتدي يا خد نفسه بصعوبة وخلاص في سكرات الموت. مسك ايد أكمل وضغط عليها جامد. سلملي علي تسنيم كان نفسي اشوفها، ???? ومات شوكت
أكمل: انهار ودموعه زادت. عمي عمي لا علشان خاطري احنا محتاجنلك ارجوك لا. وباس ايده. انت مكنتش عمي وبس انت ابويا والله انا مزعلتش عليه زي ما دلوقتي قلبي وجعني عليك. سامحني علي كل اللي عملتوا فيك. اه يا عمي. ليه سبتنا ليه. انا كنت ندل معاك وانت سامحتني ااااه.

في الوقت ده تسنيم فتحت الباب ودخلت واتصدمت من شكل أكمل ودموعه وباباها اللي نايم ومش بيرد
تسنيم: اااكمل انت بتعيط ليه وبابا ليه مغمض عنيه هههو نايم صح قولي انه نايم
أكمل: قام وهو دموعه كتير وحضنها. كان نفسه يشوفك
تسنيم: صرخت في حضنه. لا لا بابا مماتش لا يا أكمل ليه ليه انا ليه بيحصلي كدة ليه
أكمل: شششش خلاص علشان خاطري انا مش متحمل انا عايز اللي يهديني ده ابويا انا كمان. اهدي ارجوكي.

تسنيم: جريت علي باباها وباسته وباست ايده. حبيبي يا بابا ليه سيبتني ليه.
أكمل: بيشدها بعيد. كفاية يا تسنيم ارجوكي مينفعش كدة.
تسنيم: بتعيط عياط هستيري. بابا تعب اوي واتحمل كتير انا ومايا وجعناه وجرحناه اوي اوي يا أكمل وهو سامح سامح علشان قلبه طيب ومن كتر اللي قلبه اتحمله قلبه تعب ومات يا أكمل مات.

أكمل: حضنها اوي وهي عمالة تعافر وتصرخ لحد ما أغمي عليها. والدكتور جه واداها حقنة موهدأة وأكمل خلص كل اجرأت الدفن ودفن عمه وتسنيم لسة في المستشفي وقعدت اسبوعين وخرجت. وأكمل كان معاها ومش بيسيبها طول الوقت قاعد جنبها. ونسرين عرفت الخبر من الصحف والفيس. و حجزت طيارة وجات بسرعة وكان عدي شهر وتسنيم لسة حزينة وبتاخد الموهدأت ومش قادرة تستوعب فكرة ان باباها خلاص مش هتشوفه تاني. ولما جات تسنيم خافت وقلقت انها خلاص محدش ممكن يمنعها انها ترفع قضية وتاخد جني لانها احق بحضنتها بعد موت مايا. وكانت بتحاول تتعامل مع نسرين بلطف علشان متزعلهاش. وفي يوم تسنيم كانت لسة واخدة الموهدأ ونايمة و أكمل كالعادة قاعد جنبها مش بيسيبها بيروح بس يطمن علي جني ويرجع يفضل جنبها حتى وهي نايمه. وكان جنبها وحضنها وبيملس علي شعرها وبيبصلها بحنية وصعبان عليه حزنها واللي هي فيه. في الوقت ده الباب خبط.

أكمل: ادخل
نسرين: فتحت ودخلت
أكمل: بخنقة. خير حضرتك عايزة حاجة.
نسرين: هي تسنيم نايمة
أكمل: فهم قصدها. وهو بيجز علي سنانه. اه نايمة علشان لسة واخدة المهدأ. عايزة ايه قولي
نسرين: طيب ما تيجي بره نتكلم
أكمل: مسح وشه بغيظ. استغفر الله العظيم. اتفضلي بره وانا جاي
خرجت نسرين وأكمل نيم تسنيم اللي كانت نايمة في حضنه وباس راها وغطاها وخرج
أكمل: خير. نعم
نسرين: ممكن نقعد في اوضتي ونتكلم.

أكمل: اوفففف الله ما طولك يا روح. يا ست انتي عايزة ايه خلصيني
نسرين: قربت منه. مش تسنيم تعبانة وسايباك كدة لوحدك تعالي اقعد معايا وانا اسليك وكانت بتحاول تحضنه
أكمل: مسك ايدها ونزلها بأرف. هو انتي مفيش فايدة فيكي انتي ايه شطانة يا شيخة اعملي حساب ان اللي مات ده عمي وكان جوزك في يوم من الايام. واللي نايمة ومتبهدلة جوه دي تبقي بنتك. ده غير اني قلتلك الف مرة انسي اللي بتفكري فيه ده مستحيل.

نسرين: يعني ده آخر كلام عندك
أكمل: بخنقة. اه ومعنديش غيره.
نسرين: طيب اسمع بقي انا عايزة نصيب مايا
أكمل: تاني كدة. نصيب مين حضرتك
نسرين: ايه مسمعتش مايا نصيب مايا
أكمل: اه عادي يعني انتي تعرفي ايه عن الدين علشان تعرفي دي. عموما انا هقولك مايا ملاهاش نصيب لانها ماتت قبل موت عمي. ده غير بقي ان كل حاجة بأسم تسنيم واسمي بيع وشيراه. بالنص.

نسرين: انت بتقول ايه مش ممكن يعني ضحكت عليه وخليته يكتبلك نص ثروته. لا انا مش هسكت وهطعن بالتزوير
أكمل: اقسم بالله انا ماشوفت بجاحة كدة انتي وبنتك الله يرحمها. مستحيل تكونوا بشر اكنكم شايطين. اوففففف. عموما اعلي ما في خيلك اركبيه بس احب افكرك انتي اصلا مالكيش صفة للطعن يعني انسي
نسرين: كدة ماشي. بس ليا صفة تانية اقدر احرق قلبك انت و تسنيم بيها. جني هرفع قضية واخدها منكم.

أكمل: ههههههه لا والله. ماشي اعملي اللي يريحك. بس متنسيش انا ممكن ببساطة اقدم اللي يثبت انك غير اهل انك تخاديها وهمرمتك في المحاكم وبردوا مش هتطولي جنيه واحد
نسرين: لا ما هو انا ما اطلعش كدة من غير حاجة انا عايزة فلوس.

أكمل: اخرك عندي المبلغ اللي كان بيوصلك من عمي كل شهر علشان بس انتي مهما كان حماتي وجدة بنتي. لكن هتسوقي العوج يبقي اتحملي بقي اللي هعملوا فيكي وانت لسة لحد النهاردة مشوفتيش وش أكمل التاني بس انا هموت ووريهولك هخليكي تكرهي نفسك. بس اللي مناعني عنك الغلبانة اللي نايمة جوه دي مش عايزها تتصدم في امها.

نسرين: خافت من اكمل لانها عارفة اتصالته هو وشوكت كانت عاملة ازاي. احممم طيب غير المبلغ بتاع كل شهر عايزة مليون جنيه
أكمل: تاني هو انتي ايه خلاص بتطلبي بالملاين. اسف هو نص مليون وكفاية اوي ال100الف بتوع كل شهر. اكتر من كدة لا
نسرين: هات الشيك
أكمل: اوفففف وراح كتب الشيك وادهاولها. بس وحيات ربنا يا شيخة اللي انتي متعرفيهوش تمشي من هنا انا مش طايقك
نسرين: همشي بس هرجع تاني. تصبح علي خير.

أكمل: الاهي يارب تنامي ما تقومي ونرتاح منك اغوذ بالله انا مش عارف الحية دي ازاي ولدت الملاك اللي جوه دي سبحان الله.
وعدي علي موت شوكت 6 شهور وتسنيم ابتدت تفوق وتعيش عادي شوية. وفي يوم بالليل قاعدة في السرير سرحانة
أكمل: قرب منها. ايه الحلاوة دي بس يا ربي انت جميلة كدة ليه النهاردة
تسنيم: ابتسمت. انت اللي عنيك حلوة.

أكمل: لا انتي اللي في كل احوالك جميلة حتى لو كنتي حزينة. سمسمتي ارجوكي كفاية حزن بقي. عمي كان موصيني اني مخلكيش تحزني ولا تعيطي
تسنيم: اعمل ايه بس يا اكمل ده بابا. بابا
أكمل: عارف والله وكان ابويا انا كمان بس ده قضاء ربنا. وبعدين هو انا مش صعبان عليكي ولا ايه.
تسنيم: ليه مالك
أكمل: قرب منها أكتر. مش عارفة كدة 6 شهور حرام عليكي ده انا اللي المفرض اموت دلوقتي.

تسنيم: هههههههه مفيش فايدة فيك. بس اللي يسمعك بقول كنت محروم خالص ما انت كنت بتمشي امورك شوية
أكمل: ههههههه لا ده كان حاجة كدة خاطافي علشان بس انسيكي حزنك. لكن انا عايز حاجة كدة بمزاك زي الاول. هاه هتسبيني تاني كدة
تسنيم: ابتسمت. تؤتؤتؤ. خلاص مش هسيبك.
أكمل: ايوة بقي هو ده يا قلبي تعاليلي ده انتي وحشاني..

وبعد شهرين كمان أكمل بيلبس ورايح الشركة. وتسنيم بتحضر القهوة وجابتهالو. ووقفة معاه بتحضرلوا اللبس بتاعه. فجأة داخت
أكمل: قلق وقرب منها. مالك يا سمسمة انتي تعبانة
تسنيم: بصت لأكمل وملحقتش ترد واغمي عليها
أكمل: لحقها وشالها. تسنيم. تسنيم. مالك حبيبتي ردي عليا، دادا. دادا تعالي بسرعة..
الحلقة الجاية نعرف ايه اللي حصل وتوقعوا انتوا بقي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة