قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

وعدي علي خطوبة تسنيم وطارق شهرين وكمان علي حمل مايا وبقت في الشهر الرابع وطول الفترة دي تسنيم بتحاول تبعد عن أكمل وتقلل اوقات وجودها معاه علي قد ماتقدر وأكمل كان غيران ومش قادر وكانت كل ما تخرج تسنيم مع طارق كان يمشي وراها ويفضل مراقبهم من خوفه وغيرته عليها. وفي يوم علي الغدا شوكت قاعد وأكمل وتسنيم نزلت ملقتش مايا.
تسنيم: اومال مايا فين مش حتتغدا
شوكت: والله ما عارف صباح ندهتلها وقالت شوية كدة.

تسنيم: انا حروح اندهلها.
أكمل: سيبيها هي حرة خلينا ناكل من غير سدة نفس دي مبتبطلش غلاسة.
تسنيم: لا طبعا دي حامل ولازم تاكل كويس مينفعش نيسيبهاكدة. انا طالعاها.
تسنيم طلعت أوضة مايا وخبطت ودخلت ملقتهاش دخلت البلكونة لقتها قاعدة وبتشرب سجاير وكمان فيها مخدرات مش عادية.
تسنيم: اتصدمت. يا نهار ابيض انتي أكيد مجنونة. في واحدة تشرب الزفت ده وهي حامل. حرام عليكي.

مايا: ششش ايه ماتعلي صوتك أكتر خليهم يسمعوكي. وبعدين انتي مالك انا اللي حامل ولا انتي.
تسنيم: لا يا ستي انتي اللي حامل. بس اللي بطنك ده ابقي خالتوا وحقه وحقك عليا اني انصحك. انتي عارفة ان اللي بتشربيه ده ممكن يعمل ايه في الجنين. كمان أكمل لو عرف حيسود أيامك ده ابنه.

مايا: اوفففف وانتي مالك ياباردة وقال أكمل بيقول عليا انا اللي باردة وانتي ايه بقي. عموما أكمل مش حيعرف الا اذا قولتيلوا وساعتها بقي حتبقي انتي اللي بتدخلي بينا وتوقعي وطبعا انتي عارفة السبب وانا ساعتها حروح لبابا واقوله اني شاكة ان في حاجة بينك وبين أكمل. اختاري بقي يا سمسمة.
تسنيم: انتي بيتهيألك مفيش حاجة بينها احنا بس قريبين من بعض من صغرنا. وبعدين انا مش حقول لأكمل لكن تفتكري هو مش حايعرف لوحده.

مايا: هههههههه ليه ياعني شايفاه بيجي كل يوم ينام في حضني ولا حاجة علشان كدة يعرف ولا هو اصلا بيدخل أوضتي علشان يشم ريحة السجاير. وطبعا البركة فيكي انتي.
تسنيم: انتي الكلام معاكي ممنوش فايدة عن اذنك.
نزلت تسنيم وراحت تقعد وطبعا باين عليها الزعل.
شوكت: ايه كل ده وبرده من نزلتش معاكي.
تسنيم: معلش يا بابا هي تعبانة ودلوقتي دادا صباح تطلعلها أكلها فوق.
شوكت: انا داخل المكتب.

أكمل: مالك يا سمسمة هي الغبية دي زعلتك في حاجة. انا قولتلك سيبيها تتفلق مسمعتيش كلامي.
تسنيم: عيطت. أكمل ممكن تبعد عني ومتتكلمش معايا تاني احنا كل يوم بنتورط أكتر والوضع ده ميرضيش حد تتجوز واحدة وتقضيها حب مع اختها حرام عليك انا كل يوم بكره نفسي واحتكرها انا ليه ابقي كدة علي أخر الزمن ليه ابعد عني يا أكمل وياريت لو شوفتني متكلمنيش. وقامت تسنيم وطلعت أوضتها.

أكمل: اتغاظ وجز علي سنانه وخبط الترابيظة بإيده. اه يا مايا الزفت انتي اكيد قلتلها كلام يسم البدن بس والله ما انا عاتقك وحوريكي يا بجحة انتي يا باردة. وقام أكمل راح أوضة مايا ودخل علي طول من غير ما يخبط ولقاها في البلكونة بتشرب السجاير وبتتكلم في الفون وبتضحك.
أكمل: تصدقي ان حلال فيكي اني اشيلك وارميكي من هنا دلوقتي.
مايا: اتخضت ورمت السيجارة وقفلت الفون بسرعة. ايه وووانت مالك خليك في حالك.

أكمل: انا لو عليا اسيبك تتفلقي بس لازم تفهمي طول ما ابني في بطنك تحترمي نفسك وتراعي انك حتبقي ام مش حقولك زوجة علشان ده ميفرقش معايا لكن انتي حتبقي ام افهمي.
مايا: قربت من أكمل واتعلقت في رقبته. طيب ليه مبقاش زوجة وام مع بعض. أكمل حتفضل لكد امتي بعيد كدة دي هي مرة واحدة من يوم فرحنا.

أكمل: انا بس نفسي أعرف انتي ازاي قادرة تعملي كدة ازاي. هو انتي كنتي بتحبيني اصلا ولا انا بحبك انتي مش كنتي بتحبي اياد وكمان كنتي علي علاقة معاه يبقي ايه بقي اي حد يجي في سكتك عادي مفيش احساس ولا مشاعر انتي ايه مبتفكريش غير في كدة.
مايا: انا اه كنت بحب اياد ومكدبش عليك لسة بحبه بس انا انسانة وليا احتياجات وانت جوزي ولازم تديني حقوقي.

أكمل: انا مشفتش بجاحة كدة تصدقي حتكون أكبر غلطة في حياتي انك اتحسبتي عليا زوجة في يوم من الايام وكمان حتكوني ام ابني دي كارسة والله.
مايا: انت بتحب واحدة تانية مش كدة
أكمل: لا والله ناصحة لسة واخدة بالك دلوقتي.
مايا: هي مين.
أكمل: وانتي مالك يخصك في ايه ملكيش دعوة.
مايا: اممم بس تتعرف انا تقريبا عارفة هي مين.
أكمل: ههههه ومن امتي الذكاء ده. هي مين بقي
مايا: تسنيم. مش كدة.

أكمل: ملكيش دعوة بتسنيم وشيليها من دماغك. واوعي تفكري تضايقيها تاني بكلامك وتصرفاتك المستفزة دي. علشان بعد كدة أقسم بالله حتشوفي مني اللي محدش شافه انتي سامعة واوعي بقي خليني امشي انا بكره الاوضة دي بتفكرني بليلة سودا. وخرج أكمل علي أوضته ومايا جريت وراه وزقت الباب قبل مايقفلو
مايا: طيب اسمع بقي انت جوزي وحاخد حقي منك غصب عنك مش بمزاجك.
أكمل: انتي أكيد مجنونة امشي روحي أوضتك.

مايا: لا مش حروح والله لو ماخليتني اعمل اللي انا عايزاه لحروح لبابا وماما وكل الناس واقولهم اللي بينك وبين تسنيم وكمان حقول لطارق.
أكمل: اعلي ما في خيلك اركبيه وبرده مش حلمسك انا اصلا مبطقيش ولعلمك لو فكرتي تفتحي بوقك بكلمة عن تسنيم حتكوني انتي الجانية علي نفسك حوريكي ايام سودا.
شوكت وتسنيم سمعه صوت أكمل ومايا بيزعقوا راحوا يشوفوا في ايه
شوكت: ايه يا ولاد صوتكم عالي ليه كدة.

مايا: تعالي شوف ابن اخوك المحترم مش عايز يديني حقوقي اومال انا اتجوزت ليه.
شوكت: عيب يا بنتي ميصحش تتكلمي كدة في الحاجات دي أقدامنا كدة خلي الكلام ده بينكم وبين بعض.
مايا: وهو فين ده اللي بينا ماهو علي طول نايم في اوضته وبعدين هو في حد غريب ما خلاص تسنيم حتتجوز طارق واهو تعرف الرجالة بتعمل ايه.
تسنيم: بصت في الارض ولفت علشان تمشي.

مايا: استني يا حلوة لسة الكلام مخلصش مش عايزة تعرفي أكمل ليه مش عايز يكون معايا انا حقولك وقدام بابا.
أكمل: ضرب مايا بالقلم وشدها من ايديها علي أوضتها.
شوكت: أكمل استني يا ابني متوصلش لكدة.
أكمل: وعنيه بطق شرار وجارر مايا من ذراعها. لو سمحت يا عمي دي متربتش وانا بقي طول ماهي علي زمتي حربيها واعلمها الادب.
ودخل أكمل وهو جارر مايا وراه علي أوضة مايا. وقفل الباب.

مايا: شوفت اديك جيت برجليك وكمان انت اللي قفلت الباب.

أكمل: لا متحلميش ده بعدك. انا بس عايز اقولك كلمتين. بصي يا زفته انتي انتي عمرك ما كنتي حبيبتي ولا مراتي ولا حتكوني في يوم من الايام. وانتي وانا عارفين احنا اتجوزنا ليه يعني هما كام شهر نتحمل فيهم بعض وبعد كدة كل واحد يروح لحاله وابقي روحي اتجوزي اللي يعجبك واعملي معاه اللي انتي عايزاه. لكن قسما عظما لو اتجننتي وفتحتي تاني موضوع تسنيم ده معايا او معاها او مع عمي حزلك واربيكي ووريكي عذاب يا مايا مفيش ست في الدنيا شفته وده آخر انذار ليكي.

مايا: بجد يا بختها اللي تتحب الحب ده كله. انا مش عارفة ليه هي تتحب كدة من حبيبها وانا حبيبي يسيبني ويهرب ليه مش زعلان علياةكدة زي ما انت زعلان عليها.

أكمل: بجد مش عارفة علشان لا انتي ولا اياد كنتم بتحبه بعض كان ممكن علاقة اعجاب لكن مش حب. لكن الحب اللي بجد اللي بيني وبين حبيبتي اللي لو الدنيا كلها وقفت قصادي مش حبطل احبها علشان حبها ده هو اللي بيخليني اعيش انا منكرش اني من غيرها ضايع بس لسة قلبي بيدق علشان هي جواه.

مايا: عيطت وقعدت. انا ليه الناس كلها بتكرهني محدش بيحبني كلكم بتحبه تسنيم هي فيها ايه زيادة عني هو انا وحشة اوي كدة يا أكمل ده انا كل اللي كان يشوفني يجنن عليا ليه انتوا لا وانت بالذات.

أكمل: قعد جنبها. وابتدي يهدي يا مايا الجمال مش بس شكل. لا طبعا ده شكل وروح واخلاق وطباع وتصرفات وكل حاجة. حاولي تتغيري وتكوني احسن وان شاء الله لما نطلق تتجوزي واحد يحبك ونحبيه لكن انا لا يا مايا. والله صعب مقدرش. انا بحب وبحب اوي كمان
مايا: ولسة بتعيط. أكمل ممكن احضنك حضن بس نفسي احس بالامان
أكمل: مكنش عايز بس صعبت عليه وفرد ايده ليها وهي حضنته.

مايا: وهي حضناه اوييي. يا يا أكمل ده حضنك حلو اوي انا كدة عرفت هي ليه بتحبك وليه يوم خطوبتها كانت نايمة في حضنك ومعملتش كدة مع طارق.
أكمل: مايا متفتحيش موضوع تسنيم ده تاني انا مقلتلكيش ان هي اللي بحبها انتي اللي شاكة. ابعدي عنها هي مش ناقصة.
مايا: حسيبها في حالها بس بشرط
أكمل: بنفاذ صبر وهو بيحاول يخرجها من حضنه. مايا احنا لسة قايلين ايه مفيش فايدة.

مايا: لا خلاص مش حضغط عليك بس علي الاقل تبقي تخليني احضنك بس مش انا بنت عمك زي تسنيم وانت بتحضنها عادي اعتبرني زيها ممكن. علشان خاطري
أكمل: بزهق ممكن بس مش حيكون اكتر من كدة فاهمة. اوعي بقي علشان اروح أوضتي علشان البس عندي معاد مهم.
وفتح أكمل الباب وكانت تسنيم معديا وبصت لأكمل بغل وهو فهم وابتسم وغمزلها وراح أوضته
مايا: قلعت الروب بسرعة لما شافت تسنيم وبعد ما اكمل مشي. تعالي يا تسنيم.

تسنيم: كانت بتبصلها ومتغاظة وهي شايفها من غير الروب وافتكرت انها كانت مع أكمل كدة. نعم عايزة ايه
مايا: بتحاول تغيظ تسنيم. باركيلي أكمل صالحني.
تسنيم: والله مبروك. عن اذنك
مايا: مش عايزة تعرفي صالحني ازاي
تسنيم: حاجة متخصنيش انتو حرين مع بعض.

مايا: لا ازاي ده انتي اختي ولازم أقولك احنا كنامع بعض بس تعرفي انا مكنتش اعرف ان أكمل بيحب العنف كدة تصوري قالي انه ضربني مخصوص علشان يجي ويصالحني كدة بس بجد انبسط عقبالك ياسمسمة. عن اذنك حدخل اخد حمام. باي. وقفلت الباب
تسنيم: مشيت ونزلت تحت وعمالة تعيط ومتغاظة.
صباح: خدي يا سمسمة ادي الحاجات دي لأكمل. لسة جاية من الدراي كلين.

تسنيم: بغيظ. هاتي وطلعت لأكمل وخبطت مردش فتحت الباب ودخلت لقته في الحمام وسمعت صوت المياه. اتجننت. اه يا ابن اللذين ده اللي مش حتقربلها والله لربيك يا أكمل. ومسكت التيشريت بتاعه اللي كان لابسه وهوعند مايا وشمته لقت عليه ريحة البيريفيم بتاع مايا لما كانت حاضنه أكمل. مستحملتش وقعدت تعيط. يارب انا عارفة ان هما اللي حلال وانا اللي حرام بس مش بإيدي اعمل ايه في قلبي يارب خرجه من قلبي انا تعبت والله تعبت وعيطها زاد وسمعت صوت الباب بيتقفل ولفت لقت أكمل خرج من الحمام ولافف وسطه بالفوطة.

تسنيم: مسحت دموعها. انت قفلت الباب ليه انا كنت جايبالك الهدوم بتاعتك واوعي خليني اخرج
أكمل: مسك ايديها. مش قبل ما اعرف كنتي بتعيطي ليه وليه بتدعي ربنا يخرجني من قلبك اهون عليكي تتمني انك تسبيني يا تسنيم ده انا محبتش في عمري غيرك.
تسنيم: انفجرت فيه. اه بأمرة ماانت متجوز غيري وبتقضي معاها وقتك ومبسوط وسايبني انا اولع والنار تاكل فيا حس بيا بقي حس انا بموت كل يوم حرام عليك والله حرام.

اكمل: اخدها في حضنه. ششش خلاص اهدي. يا تسنيم اناكام مرة حقولك مفيش حاجة بيني وبين مايا والله هي الليلة اللي قولتلك عليها وبس
تسنيم: والله واللي حصل دلوقتي ده ايه
أكمل: عقد حاجبه. هو ايه اللي حصل مش فاهم
تسنيم: انتوا مش كنتم مع بعض هي قالتلي كدة وكمان قالتلي انك بتحب العنف وضربتها علشان تصالحها
اكمل: ههههههه هي قالتلك كدة. مفيش فايدة مايا دي حتفضل زبالة
تسنيم: يعني محصلش.

أكمل: والله ماحصل كل الحكاية انها كانت بتعيط وصعبت عليا وحضنتها بس
تسنيم: بس
أكمل: ههههههههه والله بس وشدها ليه. وبعدين تعالي هنا انتي حلوةكدة ليه النهاردة
تسنيم: ابتسمت. اوعي خليني اخرج
اكمل: حضنها. تؤتؤ مفيش خروج.
تسنيم: أكمل انسي انك تقربلي تاني والله ماحيحصل كفاية اللي حصل قبل كدة
أكمل: متخفيش انا مش حلمسك تاني غير وانتي مراتي. اتفقنا
تسنيم: اتفقنا اوعي بقي خليني اخرج
اكمل: طيب هو طلب واحد.

تسنيم: طلب ايه
أكمل: انتي عارفة واحدة بس وحياة كيمو يا شيخة
تسنيم: انسي ابدا اوعي بقي
اكمل: شدها وبسها بالعافية. والباب خبط
تسنيم: اتخضت. يا نهار ابيض مين اللي جاي لو حد شافني حيقول ايه
أكمل: ششش ادخلي البلكونة واوعي تخرجي فاهمة ياللا.
أكمل فتح الباب لقي مايا
أكمل: اهلا خير
مايا: واااو. انا اول مرة اشوفك كدة من يوم جوازنا بس ايه العضلات دي ده انت حكاية.

أكمل: مسح وشه وشعره بإيده وهو متغاظ. انتي عايزة ايه جاية ليه
مايا: ابدا كنت جاية اقولك اني راحة النادي مش احنا اتفقني نبقي صحاب
أكمل: اه طبعا روحي مع الف سلامة.
مايا: باي. وهي ماشية غمزته. موزززز الله يخربيتك
اكمل: قفل الباب وهو بيضحك. هههههههه
تسنيم: خرجت من البلكونةمتغاظة. مبسوط اوي يا حبيبي من معاكستها ليك.

اكمل: ههههههه اصل بصراحة البت اختك دي شمال مش معقولة محسساني انها متربية في الشارع. بس سيبك انتي انتي عمرك قولتيلي يا مزز انت زيها كدة
تسنيم: اااانا مبعرفش اقول الكلام ده. ولو مش عجبك روحلها يا حبيبي هي تقعد تعاكس فيك
أكمل: ابتسم لا ياروحي انتي عجباني زي ماانتي كدة ببرائتك وكسوفك ده ده انا بعشقك
تسنيم: ههههه اوعي بقي انا ماشية وخرجت.

وبعد مرور شهر جه يوم حصل فيه حاجة خلت تسنيم تمشي وتهرب وتسيب البيت وتسافر بعيد عن اكمل ومايا وطارق. بس ايه اللي حصل في اليوم ده حنعرف الحلقة الجاية.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة