قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

في قصر الشيطان
كانت الجميع يجلس يضحكون وهم سعداء بشدة وكان أكثرهم سادن يضحك و يبتسم بسعادة وأخيرا وبعد عذاب دام أعوام وليالي إستطاع معرفة من هي معذبة قلبة ولكن أراد أن يعرف سبب حزنها و تعاستها برغم خطوبتها اليوم تضحك شفايفها بابتسامة مصطنعة امام الجميع ولكن عيونها تقول ملايين الأشياء ولابد أن يعرف فاقسم على معرفة الحقيقة من ماكس واذا رفض سيضربة يريد أن يعرف سر حزن و دموع جنتة.

سادن بحنان: جنتي عاوزك تعالي نتمشي شوية برا
جورج بحنان: روح مع خطيبك أميرتي
أسيل: حاضر
خرجت أسيل مع سادن وهي تحمل الفستان إلى الجنينة وتوجهت إلى المرجيحة
سادن بستغراب: ايه ده مرجيحة في قصر الشيطان طب اذاي
أسيل بطفولية: علشان جورج ميقدرش يرفض طلب لاميرتة الصغيرة
سادن بابتسامة: طيب تعالي نقعد عليها
أسيل: بس ديه على قد واحد اذاي حتقعد إحنا الإتنين
سادن بحنان: هنعمل كده يا جنتي.

جلس سادن على المرجيحة و سحب أسيل وجعلها تجلس على قدمة وضمها لحضنة بشدة
سادن بحنان: كده احلي بدل مواحد يقعد و واحد يقف صح يا جنتي
أسيل بصدمة: سادن كده غلط شيل ايدك خليني اقوم
سادن: لا هتفضلي كده في حضني
أسيل: بس
سادن بحنان: هشششششششش قوليلي بقي الفستان الحلو ده مين جبهولك
أسيل بفرحة طفلة: بجد حلو عجبك ده حبيبي هو اللي جابة ليا
سادن بغيرة: حبيبك اللي هو مين يا هانم.

أسيل بحزن ودموع: ده أجمل أجمل احسن راجل في حياتي الراجل الوحيد اللي حسيت في حضنه بالأمان الراجل الوحيد اللي شجعني وخلاني عايشة الراجل الوحيد اللي لو مت نفسي اشوفة ويحضني الراجل الوحيد اللي كنت عوزة أقف في عزاه الراجل الوحيد اللي كان نفسي اشوفة قبل ميموت الراجل الوحيد اللي كان نفسي يسلمني لجوزي الراجل الوحيد اللي وعده أني أحافظ على نفسي الراجل الوحيد اللي نفسي انام في حضنه.

الدموع غزيرة و رعشة: وحشني اوي اسدي وحشني اوي
سادن بحزن: أهدي طفلتي اكيد هو حاسس بيكي وفرحان لفرحك بلاش دموع جنتي دموعك بتقتلني من زمان اوي انتى الوحيدة سبب حزني و تعبي قلبي من زمان بيحس بيكي خلاص يا بنت قلبي.

أسيل بدموع: اسدي حافظ على الخاتم ده لانه ملكه اوعي في يوم تشيلة من ايدك يوم مهتشيلة هيبقي يوم موتي انت تاني راجل في حياتي بلاش تبقي قاسي و تكسرني انا كنت قوية و باردة لكن بحنيتك حسيت اني شبة إنسانة بلاش تبقي انت القشة اللي تكسرني للأبد
سادن بحنان و عشق: يوم مهخلع الخاتم هيبقي يوم موتي وعمري مهكون قاسي ولا ظالم وخصوصا انتي لأني أقرب شخص من قلبك وهيجي يوم وهتعرفي.

أسيل بدموع: اوعدني اسدي انك مش هتسبني ولا هتخليني انام زعلانة انا بقالي 22 سنة على طول حزينة و دموعي منشفتش
سادن بثقة: اوعدك يا أسيل اني من اللحظة ديه هكون سر سعادتك و فرحتك هكون الاب و الاخ و السند و الامان و الحنان ليكي
أسيل بابتسامة: شكرا اسدي ربنا يخليك ليا
سادن بحنان: ويخليكي ليا يا جنتي
سادن: ليه لبسه السلاسل دول.

أسيل بابتسامة: امممممم بص السلسلة إللى عليها اسمي ديه هدية مامي الله يرحمها و السلسة اللي فيها القلب الأزرق بتاعة جدو الله يرحمه اما السلسلة الثالثة معرفش بتاعة مين انا كنت تعبانة وانا صحيت لقتني لبساها وجدو قالب ان في شخص هو اللي انقذني هو اللي لبسهالي وطلب مني انى مقلعهاش خالص وبصراحة انا اكون مخنوقة او خايفة كانت ايدي بتمسكها معرفش ليه بس انا بحبها اوي
سادن: شليها
أسيل بصدمة: متهزرش سادن.

سادن ببرود: انا مش بهزر شليها من صدرك
أسيل بجدية: سادن انت يوم مهشلها هيبقي يوم مهموت
سادن بغيرة: انا بغير عليكي من اي حاجة
أسيل بحنان: اسدي الغالي انا مشفتش صاحب السلسلة وانا وعدت جدو اني هفضل لبساها على طول بلاش تزعل اسدي
سادن بحنان و عشق: مش زعلان يا قلب اسدك
وضعت أسيل رأسها على صدر سادن الذي رحب بذلك وضمها لحضنة ولم يعترض وفضلت أسيل تلعب في ايدة بسعادة طفلة بين أحضان والدها.

مر وقت وجائت احدي الخادمات
الخادمة: سمو الأميرة سيدي الشيطان يريدك في الداخل
أسيل: تمام روحي
غادرت الخادمة
سادن بستغراب: سمو الاميرة طب اذاي
أسيل بابتسامة: علشان ده اللقب اللي قاله ماكس من زمان والكل بيقولي الأميرة
سادن بحنان: يالا يا قلبي ندخل
نزلها سادن علي الارض ومسك اديها و دخلو الى القصر
مر الوقت وغادر سادن و عائلتة بعد ان اتفقت البنات على النزول لشراء حاجات مايا و مساعدتها في تجهيز اشيائها.

في صباح اليوم التالي
عادت أسيل الى المطعم وبارك لها الجميع على الخطوبة
صعدت أسيل الى الشقة و أخذت دش و لبست ونزلت كانت مايا و كريس وصلو وتوجهو الى المول.

في المول
مايا: احنا ندخل محل محل وناخد اللي عوزينة
كريس: صح مش لازم نلف المول كله
أسيل بطفولية: لا طبعا احنا نلف المول كلة وبعد كده نرجع نشتري
مايا: ضمنا التعب
كريس بضحك: والجوع يا حلوة
أسيل بشدة: يالا قدامي يا بت منك ليها
لفت البنات محلات كتير وشترو الكثير من اللبس وحمله الحرس وتوجهو الى السيارة ودخلت البنات احدي المطاعم و طلبو الطعام
صوت شاب بالانجليزي: صباح الخير
البنات بذهول: مين حضرتك.

الشاب بالعربي: اذيك أسيل
أسيل ببرود: انت مين
الشاب: مش فاكراني انا كده ازعل منك
أسيل بحده: ياريت تمشي من هنا علشان منخليش الحرس يبهدلك
الشاب بابتسامة: وهون عليكي
مايا بجدية: يالا يا بنات ده شكله مجنون
الشاب: فعلا ياريت تمشو وتسبونا
مايا بغضب: اتلم ياض وغور من وشنا انت متعرفش احنا مين.

الشاب ببرود وهو يجلس: مايا السيوفي خطيبة آدم الجيار و اخت سادن السيوفي وديه كريستيان زوجه الشيطان الأسود ماكس دادريو اما الملكة ديه تبقي أسيل حاتم ماجد العمري صح
شحب وجه أسيل بشده و رتعش جسدها وبطلقائة مسكت سلسلة امانها
كريس بحدة: وأدام انت عارف احنا مين شكلك عاوز تموت
مايا بعظمة: أحب احدثلك المعلومات ديه بتكون خطيبة اللورد سادن السيوفي مش اي راجل يعني
الشاب بثقة: بس هي هتسيبة وهترجع ليا انا.

صوت بحده: وده من ايه الثقة ديه
صوت أشد: يمكن مجنون وعاوز نقلة يرجع مكانة
الشاب ببرود: والمفروض بقي أخاف
أسيل برعب وبصوت هامس: ساااااااادن
الشاب بحنان: متخفيش حبيبتي
سادن بغضب: حبيبه مين ياض
ماكس بغضب: انت مجنون يالا
الشاب ببرود: مش هرد عليكم
حاول الشاب مسك عبد أسيل ولكن كانت يد سادن أسرع وقام بضربة بالبوكس فوقع الشاب على الارض ولكن رجع سادن للخلف أثر ضربة شديدة في بطنة فضرب ماكس الشاب الذي ضرب سادن.

وقف سادن و ماكس بجوار بعضهم ووقف الشابان أمامهم
إحدى الشباب: اهدو شوية هو يعرف أسيل من زمان احنا مش عوزين مشاكل
سادن بغضب: محدش ينطق اسمها على لسانه
الشاب: تمام سادن بيه وانت يا بيه أنطق
الشاب: يعني هما صابرين انا اعرف أسيل من
سادن بغضب اعمي: انت غبي مطنطقش اسمها
الشاب: تمام انا اعرف ايسلو من زمان
ماكس: قولت ايه
الشاب بابتسامة: ايسلو او سنو وايت
أسيل برعب: سااااااادن سااااااادن.

توجه سادن علي أسيل وضمها لحضنة وكانت ترتعش بشدة
الشاب بغضب: شيل ايد من عليها
سادن ببرود: مراتي يا ياض
الشاب بغضب: لا مش مراتك ديه مجرد خطبتك وبس
ماكس بغضب: أنطق انت مين
الشاب وهو يجلس أمام أسيل: سنو وايت انا ادامي ايسلو طفلتي ردي عليا
أسيل بتوهان: سادن سادن
ادم بحنان: سنو وايت يا عمري
أسيل وهي تضع اديها على وشها: اسدي اسدي.

ارتمت أسيل بين أحضان سادن وبكت بكل طاقتها و وكانت ترتعش بشدة حاول ادم جذبها ولكن رفضت أسيل وتشبست في سادن إلى ان شعر سادن برتخاء جسدها ونعدام صوتها فعلم بأنها اغمي عليها
ادم بخضة: ايسلو ايسلو ردي عليا
سادن بغضب: سبها
حاول ادم حملها ولكن أسرع ماك و لويسفير وامسكوه فحملها سادن وضمها لحضنة بشدة وخرجو يجرو خارج المول.

في المستشفي
وصلت العربيات إلى مستشفي اللورد ونزلو بسرعة وكان في أسطول من الأطباء الذين اسرعو لأخذ أسيل ولكن رفض سادن ومشي بيها إلى أن وصل إلى الغرفة ووضعها بشويش علي السرير وغادر الغرفة وترك الأطباء يباشرون عملهم
توجه سادن إلى ادم وقام بضربة بالبوكس بشدة ومسكه من ملابسة
سادن بغضب: انت مين يالا وقولتلها ايه
ادم بغضب: انا الماضي و الحاضر و المستقبل انا النص التاني ليها
ماكس بغضب: انت عبيط ولا مجنون.

ادم ببرود: لا حبيبها
سادن بغضب: حبيبي مين يا ابن
ماكس بغضب: انت قولتلها ايه علشان تترعب كده
ادم: مقولتش حاجة
مايا بغضب: لا قلها اسمها بالكامل وهي حصل فيها كده
جورج بحدة: اخرسو كلكم مسمعش صوت حد فيكم
جلس الجميع في انتظار خروج الدكتور وكان سادن يضع ايدة على مكان قلبة برعب فتوجه له ماكس ووضع ايده على كتفة
ماكس: اهدي سادن هي محتجالك
سادن برعب: وانا هموت لو جرالها حاجة
ماكس: اطمن أميرتي قوية.

سادن بغضب: هما بيعملو ايه كل ده
سلفا بدموع: بنتي فين جورج أختك فين ماكس حد ينطق
مايا بدموع: اهدي طنط لسه الدكاترا جوا
سلفا بدموع: هي ديه الأمانة سادن هو ده الأمان تاني يوم الخطوبة بدل متفرحها تجبها المستشفي
سادن بحزن: والله مليا ذنب انا اهون عليا الموت انا بعشقها ويستحيل اعمل كده فيها
جورج بهدوء: أهدي سادن وانتي سلفا تعالي اقعدي
مر حوالي نصف ساعة وأخيرا خرج الأطباء فجري عليه الكل.

سادن بلهفة: جنتي عاملة ايه
الدكتور: أصيبت بحالة رعب و فزع وللأسف عقلها رافض يفوق حاولنا بكل الطرق مفيش فايدة
ادم بحزن: هي محتاجة الأمان و الدفأ
الدكتور: ماذا أقصد سيدي
ادم: ليست المرة الأول التي يحدث لها هذا في المرة الأول عندما أصيبت بها نامت لمدة يومين وعندما جاء جدي ماجدة استطاع أن يحتويها و يشعر القلب و العقل بالأمان و الدفء
الدكتور: وأين هو الجد
ماكس بحزن: لقد توفاة الله منذو فترة.

كريس بدموع: السلسلة هي امانها
سلفا بلهفة: اجل السلسلة على شكل فراشة هي تستمد منها الأمان
ادم: نعم تلك السلسلة معها منذو الصغر وهي تعتبر امانها الوحيد بعد جدو ماجد
الدكتور: لقت نزعنا جميع المتعلقات الذهبية التي ترتديها
سادن بغضب: أين هم
الدكتور برعب: لحظة واحدة وسوف احضرهم
دخل الدكتور وخرج يحمل جميع المشغولات الذهبية في طبق واعطاهم لسادن والمصيبة عندما وجدو السلسلة الفراشة مقطوعة لا تصلح لارتدائها.

سادن بغضب: من فعل ذلك
الدكتور برعب: نحن نزعنا جميع المتعلقات بسرعة ولكن تلك السلسلة كانت المريضة تمسكها بشدة فقمنا بقطعها
ماكس بغضب: هنعمل ايه دلوقتي
سادن: صاحب السلسلة هو امانها
جورج بخوف: هنجيبة منين
سادن بابتسامة حزينة: للأسف واقف ادامكم
ادم بغيرة: المفروض نصدقك صح
مايا: سادن مش ديه شكل السلسلة إللى طلبت منك تعملهالي وانا صغيرة وانت عملت واحدة تانية
ادم بسخرية: المفروض نقولك الحقها بسرعة يا منقذ.

ادم الجيار: ممكن تخرس
سادن بغضب: انا صاحب السلسلة ولو عاوز تتأكد حالا
رفع سادن السلسلة إلى الأعلى وأخرج التليفون وشغل الكشاف على الفراشة وبالفعل ظهر اسم سادن يلمع بألوان كثيرة ونظر لعدم بسخرية
جورج بذهول: طب اذاي والسلسلة كانت معاها من زمان
سادن بتنهيدة: ديه حكاية طويلة مش وقتها خالص
ماكس بجدية: سادن احنا وثقين فيك أدخلها
ادم بغضب: لا طبعا اذاي هينام جمبها و يخدها في حضنة.

سادن: ماك خد السلسلة وخلى المصنع يصلحها
عثمان بلهفة: مالها أسيل
مايا بدموع: ايسو تعبانة اوي جدو وانا خايفة عليها
عثمان: أهدي حبيبتي أسيل قوية
سادن بجدية: ماك قدي السلسلة لأي راجل وخليك انت على الباب وممنوع اي شخص يدخل مفهوم.

في الداخل
تركهم سادن ودخل إلى أسيل وجدها تنام على السرير ووجهها شاحب وكأنها جسه هامدة فقترب منها ونام بجوارها وضمها لحضنة بشدة ونزلت دموعه
سادن بدموع: ااااااه جنتي رجع ليا العذاب تاني وجهتي قلبي بدموعك و حزنك و كسرتك ليه الرعب ده كله من عيلتك مين سبب حزنك والله لعوضك عنهم ولو طلبتي امحيهم من على وش الارض اعملها يا ضي عيني بس فوقي وحشني بحري اوي اسف جنتي بس محتاج احسسك بيا اسف يا بنت قلبي.

ضم سادن شفايفها بين شفافية بكل حنان و حب يبعث فيهم الأمان و الدفء لم تكن قبلة شهوانية او عاشقة وبعد عنها وضمها لحضنة بكل تملك وشعر بها تضع وجهها في صدرة وتطلق تنهيدة ومسكت في ملابسة بشدة فاغمض عيونه لا يريد اي شي من تلك الحياة غير صغيرتة و جنتة.

في الخارج
امر جورج بأن تذهب جميع البنات الى قصرة للراحة و عندما جاء أحد يعترض نظر لهم نظرة مرعبة فنسحب جميع البنات إلى السيارات وغادرو مع الحرس اما ادم الجيار فامرة جورج بالذهاب إلى الشركة لمباشرة العمل لغياب سادن فوافق وغادر وطلب من الجد الذهاب إلى المنزل للراحة لان وجوده تعب له وهي لم تفيق اليوم فغادر
امر جورج لويسفير بفرض الحرس على الدور بالكامل
جورج بجدية: وانت بقي تعالي معايا.

ذهب جورج وبجواره ماكس و خلفة الحرس يمسكون ادم و مازن وغادرو المستشفي.

مر يومين ولم تفيق أسيل ولم يتركها سادن بمفردها
أخبر ادم جورج بكل شيء عن حياتة
هياج مطر وعدم السيطرة عليه خوفا على أسيل
توجه ماكس إلى المستشفي للاطمان علي أسيل.

في المستشفي
سادن بجدية: عوزك ماكس
ماكس: تمام تعالي نقعد في الملحق برا
سادن بتعب: ماك من فضلك هات لينا قهوة
ماك: هجيب اكل الأول وبعد كده اشرب قهوة وغادر
ماكس: في ايه سادن
سادن: ليه أسيل بتخاف من أهلها
ماكس بصدمة: ااااا أهل أسيل ماتو من زمان
سادن بجدية: بس حاتم العمري و باقي عيلتة عايشة في مصر
ماكس: معرفش
سادن برجاء: علشان خاطري لا علشان خاطر أسيل احكي.

ماكس بتنهيدة: انت بقيت ذي أسيل فنفس المعزة و الحب هي اختي وانت أخويا
سادن: يبقي تحكي
ماكس: كل اللي اعرفة ان جدها هو اللي طلب من ابويا يروح مصر وياخد أسيل ويجبها هنا وتعيش معانا وكمان يشتري ليها مزرعة و لما تبلغ السن القانوني يشتري ليها مطعم وهي اللي صممته على مزاجها وشقتها في آخر دور وانت دخلت الشقة و شفتها
سادن بغيظ: والحيوان اللي اسمه ادم محكاش حاجة.

ماكس: كل اللي قاله ان خالتة مربيتها وهي كانت بتروح عندهم تلعب معاه و كمان راحت المدرسة بتاعتة وبعد كده اختفت وعرف انها ماتت وبس
سادن بغموض: تمام اوي يالا روح انت وانا هدخل ليها
ماكس: تمام خلي بالك منها
سادن: حد يوصي نفسه على روحة و جنتة
ماكس: ربنا يخليكم لبعض
غادر ماكس و دخل سادن على أسيل وتوجه اليها ووضع قبلة على رأسها وتنهد وتوجه الى الحمام حتى يأخذ دش و يتؤضا و يصلي وتركها تنام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة