قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

في المستشفي
توقفنا عندما توجه سادن إلى الحمام واخذ دش وتؤضا وخرج وفرش المصلية وصلي وبعد انتهائه من الصلاة جلس بجوار جنتة وحمل المصحف واخذ يقرأ ورده اليومي بصوته العذب وهو يضع ايده على رأسها ذلك الصوت الذي انتشل تلك النائمة من غفلتها وجعلها تفيق من غفلتها فرمشت عدة مرات حتى تتعود على النور ولكن لم تعرف فنطقت بهمس اسم سادن فنظر سادن إليها فوجدها ترمش فصدق بسرعة وهتف بابتسامة فرحة.

سادن بفرحة: أسيل طفلتي جنتي ردي عليا
أسيل بهمس: سادن سادن
سادن بحنان: اااااااه يا قلب سادن وحشتيني اوي كده تعذبني
أسيل بتعب: اسفة اسدي اسفة تعبتك من اول يوم
سادن بعتاب: اخس عليكي يا جنتي انتى ملكي من يوم متولدي انا مش هحاسبك على الكلام ده بس وقت الحساب قرب وساعتها مش هرحمك
أسيل بطفولية: كده اسدي عاوز تضربني انا هقول لجدو
سادن بخبث وهو يقترب منها: ادام جدو هيعرف يبقي نعمل بجد
أسيل بتعب: سادن أبعد.

سادن بهمس امام شفايفها: اسدي
أسيل بهمس وتعب: سادن
سادن بهمس امام شفايفها: اسدي جنتي
أسيل بتخدر: اسدي
سادن بحنان: قلب اسدك اسف جنتي
أسيل: اسدي أبعد بلا.

لم تكمل كلامها عندما أخذ سادن شفايفها بين شفايفة بكل حنان و عشق يبث في تلك القبلة كل مشاعرة وعشقة لها وابتعد عنها عندما شعر بها تبعده فبعد عنها بسرعة وجدها تتنفس بسرعة و بمجهود و شفايفها حمر من تلك القبلة المتملكة و خدودها ينتشر اللون الأحمر وعيونها مغلقة
سادن بمجهود: هطلب الدكتور
طلب سادن الدكتور الذي أسرع في المجي يطمن عليها و على مؤشراتها الحيواية وجدها طبيعية.

الدكتور بجدية: آنسة أسيل من التحاليل اللي اتعملت ليكي ظهر نسبة كبيرة من المواد المخدرة في الدم ولما حللنا المواد ديه عرفنها انها من أدوية منوم وده غلط على الجسم لازم توقفي المنوم
أسيل بتعب: بس انا مش بعرف انام من غير العلاج.

الدكتور: انتي كده بضري نفسك و جسمك فاضل حوالي 5 % ولو المنوم وصل للنسبة العالية يبقي حضرتك هتدخلي في مرحلة الإدمان ومش شرط المخدرات حضرتك هتتوجهي لكل شئ وانا عرفت انك مسلمة وأكيد عارفة ان دينكم الإسلامي بيحرم عليكم تناول الأشياء المخدرة علشان مضيعيش عقلك و لا جسمك حاولي تعرفي سبب الإرهاق و قلة النوم المصاحبة ليكي وتعالجيهم
أسيل بهمس وبالعربي: يبقي اموت أفيد علشان أبعد عن الإرهاق.

سادن بجدية: تمام يا دكتور هتخرج امتي
الدكتور: سوف تبقي معنا باقي الاسبوع حتى نطمان
أسيل بجدية: لا انا هخرج النهاردة
سادن بجدية: هنسمع كلام الدكتور
أسيل بترجي: علشان خاطري مش عاوزة أفضل هنا
الدكتور: حسنا سوف تبقي اليوم وتخرج غدا
سادن: تمام دكتور
الدكتور: سوف امر المطبخ بإرسال الطعام لكم
سادن: شكرا دكتور
الدكتور: الفعو سيدي اللورد
غادر الدكتور وجلس سادن أمام أسيل ينظر لها بحده فاخفضت نظرها بعيد عنه.

سادن بجدية: بقالك قد ايه بتاخدي المنوم
أسيل بهروب: من فترة صغيرة
سادن بصوت عالي: بقالك قد ايه أسيل
أسيل بدموع: من فترة صغيرة
سادن بعصبية: انتى بتعيطي ليه دلوقتي
أسيل بعصبية: انت بتعلي صوتك عليا و انت ذيهم كلكم ذي بعض
سادن بهدوء: اهدي جنتي اهدي
قطع كلامهم دخول جورج و الجميع فاسرعت لها سلفا واخذتها في حضنها
سلفا بحب: حمدلله على السلامة يا ايسو
أسيل: الله يسلمك يا سوفي
كريس بفرحة: ايسو وحشتيني.

أسيل بابتسامة: وانتى اكتر يا كيري
ماكس بحنان ويقبل رأسها: اميرتي حبيبتي كده تخضينا عليكي
أسيل: بشوف غلوتي عندك ماكسي
ماكس: انتى اللي من روحي يا أميرتي
جورج بحب: اميرتي و بنوتي الصغيرة
أسيل بحب: حبيبي يا احلي جوجو في الدنيا
عثمان بابتسامة: حمدلله على السلامة يا ايسو
أسيل: الله يسلمك يا جدو
مايا بدموع مزيفة: انتى يا بت فوقي بقي عوزة أتجوز الواد هيحمض
ادم الجيار بدموع مزيفة: اه ونبي
أسيل بابتسامة: حاضر ادم.

ادم بضحك: تسلملي ايسو القمر
ماكس بضحك: مايا الحقي خطيبك بيعاكس ايسو
مايا: لا عادي ادام ايسو براحته
الباب خبط ودخل ادم و مازن وهو يحمل في ايده باكية ورد روعة
ادم بلهفة: أسيل حمدلله على السلامة يا قلبي
أسيل بخوف: أنت مين
ادم بحنان وهو يجلس بجوارها: انت ادامي ايسلو
أسيل بهمس: ايسلو
ادم بحنان: أيوة سنو وايت
أسيل بذهول: ادامي ادامي ادامي
ادم بفرحة: يا قلب ادامك
ارتمت أسيل في حضنة وضمها ادم لحضنة بشدة وقبل راسها.

كان سادن يغلي من الغضب ولاحظة الجميع ودعو ربنا ان يهدء ولا يفتعل مشكلة
بعد شوية بعد ادم عنها ولكن أمسك اديها وقبلها
أسيل بسعادة: وحشتني اوي دومي و أخبار طنط سما و عمو أحمد اية
ادم بابتسامة: كلهم كويسين انا لما شفتك مصدقتش نفسي اذاي عايشة و خالتو و عمو قالولي انك بعد الشر موتي
أسيل بتنهيدة: موال كبير كبر دماغك المهم انت بتعمل ايه هنا
ادم: فسحة انا وصاحبي مازن
مازن: حمدلله علي السلامة.

أسيل: الله يسلمك منور أمريكا بس مال وشك ادامي
ادم: مفيش خطيبك هو اللي ضربني علشان كنت خايف عليكي
أسيل بغيظ من سادن: معلش هو كده أيده سابقة لسانة
سادن بصدمة: انت ماشي
وبهمس وتوعد: والله لربيكي جنتي
أسيل: بتشتغل ايه دومي
ادم بابتسامة: انتى كان نفسك اطلع ايه لما أكبر
أسيل بترقب: ظابط شرطة صح
ادم بابتسامة: صح يا سنو وايت انتى كان نفسك في حاجه ولازم احققها ليكي
أسيل بفرحة وهي تحضنة: شاطر دومي.

ادم وهو يحضنها: قلب دومه
جلس الجميع يتحدثو مع بعض ولم يتركها ادم ومازال يجلس بجوارها
مر الوقت وجاء الدكتور وعتذر من الجميع بالمغادرة ولكن فهم ماكس و ادم الجيار و جورج و عثمان بأن سادن هو من أمر الدكتور بقول ذلك وبالفعل غادر الجميع ولكن فؤجي الكل بأن قام سادن برمي بوكية الورد الذي احضرة ادم في القمامة
سادن بسماجة: معلش اصل الورد بيسحب الأكسجين وهي محتاجة الأكسجين مع السلامة بقي.

دخل سادن الغرفة وأغلق الباب في وجه ادم والجميع والغريب بان ادم ضحك واخذ يصفر
ماكس بذهول: حد فاهم حاجة
مايا: من واقع خبرتي ان الواد ده مش سهل
كريس: عندك حق بس نظرته لايسو مش نفس نظرة سادن ليها
سلفا: عوزين نعرف يا بنات انا قلبي واكلني عليهم
جورج: انتى متأكده انك عائشة في أمريكا
ماكس بسخرية: ديه عايشة في حواري شيكاغو وانت الصادق
عثمان: تفتكرو البغل بتاعي هيعمل حاجة
ادم الجيار: ربنا يستر
غادر الجميع المستسفي.

في غرفة أسيل
كانت أسيل في الحمام تاخذ دش و تبدل ملابسها و تؤضات وعندما خرجت وجدت سادن يجلس على الكرسي وهو يغلي ولكن لم تهتم وقفت محتارة واخيرا قررت تسالة
أسيل ببرود: القبلة اذاي
قام سادن من مكانة و عدل ليها الكرسي على مكان القبلة
سادن بغضب: اتفضلي كده القبلة
أسيل ببرود: ماشي
جلست على الكرسي وصلت فروضها وبعد انتهائها توجهت إلى السرير ونامت.

فضل سادن يأخذ الغرفة ذهابا و ايابا وهو ينظر لها بغضب واخيرا توجه لها
سادن بغضب: أسيل اصحي أسيل بلاش تجننيني وقومي
أسيل: لا رد
سادن بغضب: لما اكلمك ردي
شدها سادن من ذراعها وجعلها تجلس
سادن بغضب: مش بكلمك
أسيل ببرود: مبكش دعوة بيا ومش تلمسني تاني
سادن بغضب: والله يعني لمستي مش طيقاها والبيه اللي كان بيحضن و يبوس
أسيل بصدمة: انت بتقول ايه انا بعمل كده
سادن بغضب: أيوة من ماكس لجورج للسمج التاني اللي اسمة ادم.

أسيل: وانت مالك
سادن بغضب: مالي للأسف انتى خطبتي وسمعتك من سمعتي
أسيل بجدية: خلاص يا سادن بيه الغي الارتباط بينا والله كده هيبقي تمام محدش هيقولك شوف خطبتك
سادن بغضب: انتى ملكي انا من يوم ولاتك ملكي ملك اللورد فاهمة.

أسيل بدموع غزيرة: لا مش ملكك انت ذيهم ظالم ذيهم قولت ربنا عوضني براجل حنين يحبني بس طلعت ذيهم بتعلي صوتك عليا وكمان بتضربني بس انت مش غلطان انا اللى غلطانة انى سمحت ليك أقرب مني وكمان افتكرتك طيب وديتك اللي حاجة عندي بس الظاهر انا انخدعت فيك وادم اللي بتتكلم عليه ده كل حاجة في حياتي هو الحنين و هو الصاحب والأخ و الحامي هو اللي كان بيرسم الضحكة على وشي هو اللي كان بيجبلي الحلويات هو اللى كان بيلعبني انا لما بعت كان غصب عني لما شفتك حسيت معاك بالأمان بس طلع احساس كداب هدمرني ذيهم بس انا اللى غلطانة انا طول عمري لوحدي مسمحتش لحد يقرب مني ولا حد يطول شعره مني انت معشتش اللي انا عشتة ولا هتعيشة ولا عمرك هتعرف تداوي جرحي.

سادن باسف: اسف جنتي
أسيل بدموع و صراخ عالي: برا سادن ونسي الخطوبة
سادن بحزن: جنتي اسف والله اسف
أسيل بصراخ هز المستسفي: براااااااااااا أخرج برااااا
سادن بسرعة: حاضر بس اهدي يا قلبي والله اسف
أسيل بهيجان: أبعد عني جاسم والله اسفة مش هقرب منه تاني
اسرع سادن لها وضمها تحت اعتراضها ومقاومتها ولكن ضمها بشدة بين احضانه ولم يسلم من ضربها.

دخل الدكتور وحلول إعطائها حقنة منومة ولكن رفض سادن وطرده للخارج وفضل يهمس ببعض الكلامات المهدئة إلى أن استكانت ووضعها على السرير بكل هدوء و نزلت دموعة بشدة.

سادن بدموع: حقك عليا يا بنت قلبي والله بغير عليكي انتي واجعة قلبي من يوم معنية وقعت عليكي انا هكون الأمان والدفا و الحنان و العشق هملك قلبك و عقلك صدقيني ديه آخر مرة هتنزل دموعك بسببي أو بسبب أي شخص تاني لازم تبقي معايا علي طول لازم تبقي مراتي وباس راسها نادي يا جنتي دلوقتي ولما تصحي هتنسي كل حاجة زعلتك مني.

خرج سادن الى الحرس و طلب من ماك تجهيز السيارات وشراء ملابس لهم و طعام و عصائر وإرسالها الى اليخت
مر أكثر من ساعة وكان ماك جهز ما امر بيه سادن وخبط علي الباب وخرج له سادن
ماك: سيدي اللورد كل حاجة جاهزة
سادن: تمام ماك أنهي تعاملات المستشفي
ماك: لو ناسي المستشفي تبع المجموعة
سادن: والله نسيت طيب يالا هجيب أسيل واجي.

عاد سادن الى الداخل وحمل أسيل بكل حنان و عشق بعد ان أمر سادن الدكتور ان يعطي لها منوم حتى لا تشعر بالحركة
خرج سادن وهو يضم أسيل لحضنة وكانت كالطفلة بين أحضان والدها وركب العربية وغادرو.

في اليخت
وصل سادن الى اليخت ونزل بعد ان استقرت الطائرة فوق اليخت
توجه الى الغرفة ووضع أسيل بكل هدوء على السرير وقبل راسها وعاد الى الاعلي
وجد ماك و معه رجلين ينزولون الشنط إلى الداخل وبعد ذلك غادرت الطائرة إلى مكانها ومعها الحرس
بعد ان اطمن سادن على كل شي جعل اليخت على النظام الآلي وتوجه إلى غرفة أخري وبدل ملابسة وتوجه الى اسيل وطمان عليها وعاد إلى غرفتة ونام بارهاق.

علم ماكس من الحرس بأن سادن أخذ الأميرة وغادر المستشفي
علم ماكس مكان أسيل من جهاز التعقب الذي زرعة في إحدى السلاسل
علم عثمان بما فعله سادن فعلم بأنه تعصب عليها
علمت سلفا بأن سادن أخذ أسيل وختفي فأصبحت كالمجنونة
علم ادم صديق أسيل بختفائها فأخذ يضحك بشدة على جنان سادن.

على اليخت
صحي سادن بكل نشاط واخذ دش وصلي وتوجه الى غرفة أسيل وحدها مازالت نائمة فخرج وتركها وصعد الى المطبخ
وقف سادن يدندن وهو يصنع الفطار ووضعة في الخارج وستنشق هواء البحر المنعش وعاد الى غرفة أسيل
جلس سادن بجوارها وفضل يلعب في شعرها
سادن بحنان: جنتي اصحي جنتي اصحي قطتي يا حلوة اصحي يعني يا رب البحر ورايا والعسل ده قدامي أسيل اصحي هي البت ماتت ولا الحيوان الدكتور قداها منوم قد ايه.

فضل سادن يلعب في شعرها و وشها إلى ان فتحت عيونها وعندما وجدت سادن بجوارها وضعت راسها في حضنة ضحك سادن ولكن استمر في اللعب في شعرها إلى أن انتفضت أسيل من بين احضانه
أسيل بغضب: انت بتعمل ايه هنا
سادن بحنان: لا يا روحي انتى اللي عندي
أسيل بغضب: اطلع برا يا سادن
سادن بحب: اطلع فين بس يا جنتي
أسيل بغضب: براااااااا سادن
سادن بحنان: برا فين بس يا عشقي
أسيل بصراخ: عاااااااااا انا اللي هخرج.

سادن بحب: طيب هتروحي فين
أسيل بغضب: مبكش دعوة بيا
خرجت أسيل و خلفها سادن يصفر وعلى وجه ابتسامة عاشقة
وقفت أسيل على اليخت تنظر بذهول كيف اتت إلى هنا ولم تشعر ولكن كان منظر البحر غاية من الجمال فلمعت عيونها بسعادة و لفت وشها تشاهد اليخت كان روعة بمعني الكلمة
سادن بحنان: عجبك اليخت يا جنتي
أسيل بفرحة طفلة: حلو اوي سادن
سادن بهمس في اذنها وهو يقبلها: اسدي جنتي اسدي
أسيل بكسوف: حلو اسدي.

سادن بحنان: يالا بقي روحي اغسلي وشك لونه عثل وتعالي نفطر انا اللي محضره
أسيل بضحكة رنانة: يعني اتصل على الإسعاف
سادن بغيظ: إسعاف ماشي انا هاكل لوحدي وانتى اشربي من البحر
أسيل وهي تجري: لا انا جعانة استناني.

عادت أسيل إلى الغرفة وأغلقت الباب و وقفت خلفة وهي تشعر بالسعادة تنتشر في جسدها و قلبها وتوجهت الى الحمام وأخذت دش و وجدت ملابس معلقة في الدلاب فلبست ولمت شعرها الى الاعلي وخرجت إلى الخارج وجدته يجلس على التربيزة ينتظرها وعندما شاهدها وقف أمامها وأمسك اديها وجعلها تجلس بجواره
سادن بحنان: يالا يا عمري كلي زمانك جعانة صح
أسيل بطفولية: اوعي اسدي جعانة اوي
سادن بحب: كلي يا جنتي.

أسيل بابتسامة: شكل الأكل حول أيوة يفتح النفس
سادن بحنان: بالف هنا و شفا يا قلبي
جلسو ياكلو ولكن كان سادن يريد أن يسألها كيف عم تثور مرة أخري وبمجرد أن شاهدت البحر سكتت ولم تتحدث ولم تتعصب
سادن لنفسه: ياترا فيكي ايه يا جنتي
أسيل: اسدي اسدي سادن سادن
سادن: ها نعم يا قلبي
أسيل: رحت فين
سادن: انتى غريبة أوي جنتي
أسيل بابتسامة: كنت متوقع اني اتخانق وعمل مشكلة صح لكن انا قاعدة و بأكل وبضحك وعادي صح.

سادن بتنهيدة: صح
أسيل وهي تقف أمام البحر: لأني تعبت من كل حاجة تعبت من العصبية و الخوف و الوهم و البرود تعبت من الوحدة انا يمكن فعلا اتمديت مع ادم بس مكنتش أقصد كان وحشني اوي
سادن بغيرة: انا بس اللي اوحشك انا بس اللي تفكري فيه انا بس اللي تشغلي بالك بيه مفهوم
أسيل بسخرية: اسمعني سادن
سادن: اسدي
أسيل: لا سادن وبس لأنك رجعت هزيت صورتك في عنية فبلاش تتوهم
سادن بصدمة: للدرجة ديه جنتي.

أسيل بتنهيدة: سادن بلاش تزعل اللى انا مريت بيه كتير وكتير اوي
سادن بحنان: هو ايه اللي مريتي بيه احكي لينا جنتي
أسيل: لسه وقت الحكاية مجاش
سادن: ليه بتخافي من عيلتك
أسيل: مش وقته سادن
سادن برجاء: علشان خاطري ارجعي قوليلي اسدي تاني واوعدك اني عمري مهزعلك ولا حتى هنزل دموعك وحياتي
أسيل بابتسامة: ماشي اسدي بس ديه آخر مرة مفهوم
سادن بضحكة: مفهوم يا قلب اسدك تعالي منزل البحر شوية.

وبالفعل نزلو البحر وفضلو يهزرو و يلعبو وبعد فترة صعود وابدلو ملابسهم
وقف سادن يجهز بعض الفواكه وهي جلست تستمتع بمنظر البحر و تذكرت آخر ذكري تجمعها مع جدها الغالي
أسيل بهمس: الله يرحمك يا حبيبي كنت و نعمة الأب و الأخ و السند و الجد وحشتني اوي ميجو
جاء سادن وجلس بجوارها وضمها لحضنة ونقضي النهارد على ذلك النحو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة