قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

في المستشفي
كان الوضع غير متحمل بسبب وجود أسيل في غرفة العمليات منذو 3 ساعات ماذا يفعلون في الداخل و كان ماجد يجلس وهو يبكي ويدعو الله ان ينجيها وسمع يبكي بحرقة على طفلتها الصغيرة وأحمد يهدئها ولكن يفشل وأخيرا انفتح الباب فأسرع الثلاثة للأطباء
ماجد بقلق: أسيل مالها حصلها ايه
الدكتور بغضب: قلقان اوى كده عليها لو كنتم عوزين تموتوها فبسرعة حرام عليكم كده البنت مدمرة خالص
سما بغضب: انطق فيها ايه.

الدكتور: احنا عملنا ليها غسيل معدة لانها كلت اكل مش كويس وكان فيه كمية كبيرة جدا من الأدوية و كمان شربت ماية فيها مواد منشطة للحيوانات وده سبب ليها ضعف عام في جسمها غير أننا لقينا حاجة حاده في المعدية يعني موس او اصدير وكمان حالتها صعبة ومش محتاجة غير الدعاء لها
احمد: وهي فين دلوقتي
الدكتور: موجودة في العناية المركزة ومش هتصحي غير بكرا او الله وأعلم بعد اذنكم
جلس ماجد على الكرسي باهمال وهو يبكي.

احمد: اهدي يا باشا
ماجد بحزن: اهدي البنت كلت اكل الكلاب لولا الكلاب وصتهم العالي كان زمانها ماتت هو ليه بيعملو فيها كده مش حرام عليكم ديه مشفتش ساعة حلوة من يوم متولدت 7 سنين لغاية دلوقتي اعمل ايه يا رب الرحمه من عندك انا لو موت والله هيرموها في الشارع ولا يقتلوها يارب ادينا الصحة و طوله العمر علشان خاطر اليتيمة اللى جوه ديه ومنكم لله يا ولادي معندكوش رحمه
سما: اهدي يا عمو اكيد ربنا هيعمل الخير.

ادم بطفولية: معلش جدو ايسو هتبقي حلوة
ماجد بحنان: خلي بالك من اختك الصغيرة مفهوم
ادم: مفهوم
انتهي موعد الزيارة وترك أحمد بعض الحرس وأمرهم بعدم إدخال أحد العناية وعادو الى القصر.

فى القصر.

عاد ماجد وكان لا يقدر على الوقوف وجلس على أقرب كرسي واخذ ينظر لذلك القصر الكبير الذي ضمه مع شقيقة الراحل و والديه وبعده زواجه من معشوقتة الراحلة ورزقه ب 3 اطفال ملي عليهم القصر بسعادة والهناء و بعده شقيقة الذي تزوج وأنجب 3 اطفال كان القصر دائما ملي بالسعادة والفرحة و الهناء حتى بعد موت معشوقته كتم حزمة في قلبة وصمد امام ابنائة وكانت زوجه أخية ونعمة الأخت و الأم لابنائة و أبنائها بالرغم من تخيم الحزن و الكسرة على المكان بس عندما ولدت زوجه أخية طفلتها الأخيرة مليكة عادت السعادة لهم وتربي الأبناء مع بعضهم وكان كل ابن يكمن الحب و العشق لابنه عمهم ولكن لم يبوحو بذلك اللى عندما فاتحو عمهم بطلب الزواج من بناته فوافق عمهم على ذلك ونعم القصر بالسعادة و الفرحة مرة أخرى وعندما مات شقيقة و زوجته داوي كل زوج زوجته ولكن حاتم لم يستطيع البعد عن صغيرته و معشوقته المدلله وقطع دراستة ونزل الى مصر وتوجه بسرعة الى غرفتها ووجدها كنت توقع وحيدة و حزينه ولكن استطاع اخراجها من حزنها بالضحك والسعادة وجائت الأحفاد الذين اعادو السعادة للقصر مرة اخري وسمي عامر اول اطفاله على اسم عمه الراحل كرمال زوجته ولكن كيف لجاسم هذا المقارنة بجاسم هذا فهما على النقيد كان جاسم شقيقة خير الاخ و الزوج و الاب كان يحب الجميع ويدلل الجميع برغم وظيفته ولكن عندما يدخل القصر يخلع قناع القوة و الصلابة و يعود لمرحة و سعادتة بالجميع اما ذلك الجاسم حفيدة فهو قاسي و مغرور.

عامر: بابا انت قاعد كده ليه انت كويس
ماجد بنظرة حزن: اطمن وطمن الكل البنت بين الحيا و الموت
يوسف: بابا سيبك منها انت ليه بتحبها اوى كده عندك بدل الحفيد 4 اهتم بيهم وسيبك من الملعونة ديه
ماجد وهو يقوم: ربنا يهديكم لنفسكم وليها انا مش هدعي عليكم تاني انا هطلب من ربنا انه يهديكم.

صعد ماجد الى غرفته وبدل ملابسه وتوجه الى غرفة اسيل ونام على السرير وهو يبكي بشدة أجل ماجد العمري الرجل الصلب والقوى والقاسي امام الناس يبكي على حفيدته الصغيرة التي حرمت من امها منذو الولادة ومن ابيها وهو على قيد الحياة استمع ماجد لاذان المغرب في الهاتف فتحامل على نفسة وتوجه الى الحمام وتؤضا وعاد إلى الغرفة ووضع الكرسي اتجاة القبلة وصلي السنة و المغرب وتساقتط دموعه وهو بين يد الرحمن الرحيم الغفور العدل.

ماجد بدموع: يا رب اشفيلي حفيدتي ورجعهالي بالسلامة يا رب اديني طوله العمر والصحة علشان مسبش اليتيمة ديه لوحدها يارب انا عبدك الفقير يطلب منك الرحمه لحفيدتي يا رب بحق اسمائك الحسني ارحم حفيدتي يا رب بحق نبينا الكريم اشفيها ورجعنا ليا سليمة
انهي ماجد صلاته وجلس يسبح ووجد أحد الخدم يطرق عليه الباب و تدخل وهي تحمل صنية مليئة بالطعام ووضعتهاا أمامه
ماجد: مش عاوز شيلي الاكل.

الخادمة: حضرتك تعبان ولازم تاكل علشان تعرف تقف على رجلك ب مس علشانك علشان الغلبانة اللى في المستشفي انا مقدرش ادلها اكل ادامهم بس والله كنت بطلع ليها الاكل في السر و الهوانم ملحظين انى كل شوية بطلع هنا فلقيت ملك هانم بتامرني انى مطلعش بس كنت بستنا الكل ينام وطلع الاكل اللى مخبياة وطلعوه ليها واكلها وخليها تخبي الاكل تحت السرير علشان لو حد فكر يدخل هنا ميشفهوش بس انا كنت واخدة إجازة يومين بسبب تعب بنتي انا اسفة يا بيه.

ماجد بحزن: بقي جه اليوم اللى حفيدته ماجد العمري تاكل في السرقة ومن ورا الكل يارب رحمتك و غفرانك
الخادمة: ونبي يا بيه متشيل نفسك اكتر من طاقتها وسلمها لربنا هو الكريم بعد اذنك
غادرت الخادمة وأقسم ماجد على فتح حساب في الخارج باسم حفيدته ووضع مبلغ مالي كل فترة حتى لا يعلم أبنائه ويثيرو ضده و وضع لنفسه ان يأتي بالطعام لحفيدته ويأكل معها جميع الوجبات وإذا سافر يحضر لها الطعام الكثير.

اكل ماجد واخذ العلاج ونام على سرير صغيرته وأمر الخادمة بنقل جميع ملابسة الى غرفة صغيرتة.

في الصباح
استيقظ ماجد واخذ دش وخرج وجد بدله جاهزة على السرير ولبسها ونزل وجد الجميع يجلسون على السفرة في انتظارة ولكن لم يهتم بهم وخرج وترك القصر كله
كان احمد يقف في انتظار ماجد ومعه مجموعة كبيرة من الحرس وعندما خرج ماجد فتح له الباب وركب ماجد وبجوارة احمد ونطلقو نحو المستشفي للاطمئنان على الصغيرة.

فى المستشفي
وصل ماجد والحرس ونزل دخل إلى غرفة العناية المركزة للاطمنان على صغيرتة الذي من اليوم سيحرص ان تكون ابنته وليس حفيدتة
ماجد: فين الدكتور
احد الحرس: حالا يا فندم هروح اجيبه
ماجد: تمام أحمد
احمد: تحت امرك
ماجد: عاوز ادخل ليها اتصرف
احمد: الدكتور يجي بس ونطمن وتدخل تشوفها
بعد فترة جاء الدكتور ودخل يطمئن على أسيل وخرج حزين على تلك الطفلة الصغيرة
ماجد بلهفة: أخبارها ايه.

الدكتور بحزن: الحمد لله بس لازم نقلها دم علشان دمها مش نقي
ماجد بلهفة: خد مني اللى عوزة
الدكتور: تمام اتفضل حضرتك على المعمل يعملو شوية تحاليل شاملة علشان نطمن
ماجد: تمام
الدكتور: ماجد بيه حضرتك بتشتكي من اى مرض
ماجد: عندي القلب و الضغط
الدكتور باسف: مينفعش حضرتك فين والدها أو اي حد من اعمامها وعلى فكرة هي فصيلة دمها Rhnull وديه فصيلة نادرة جدا هكون في المكتب لغاية ميوصلو بعد اذنك.

ماجد بكسرة: هنعمل ايه دلوقتي يا احمد
احمد بحزن: ربنا يهديهم ويحنو عليها يالا بينا نروح ليهم
ماجد: لا اتصل عليهم خليهم يجو هنا
اتصل أحمد عليهم وعاد وجلس بجواره
احمد: انا اول مرة اسمع عن فصيلة الدم ديه
ماجد: ديه نفس فصيلة جدى ابو امي و كمان جاسم اخويا الله يرحمه
احمد: تفتكر ممكن يكون حد منهم نفس الفصيلة
ماجد بتنهيدة: هنقول يا رب
وبعد اقل من ساعة وصل الجميع
عامر: مالك يا بابا انت كويس
ماجد: هطلب منكم طلب.

جاسم: اتفضل يا جدو
ماجد: أسيل محتاجة دم ممكن تساعدوها
يوسف: وحنا مالنا يكش تموت ونستريح
جاسم ببرود: انا لو نفس الفصيلة عمري مديهلها
ماجد: تمام تقدرو تمشو
عامر: تمام سلام احنا ورانا شغل أهم منها
غادرو الثلاثة ونزل ماجد الجنينة يبكي على ما وصل إليه الجميع ومن شده كرههم لتلك اليتيمة
شعر ماجد بأحد يضع ايده على كتفه وعندما رفع ماجد وجه وجد أمامه شاب طول بعرض لغاية الوسامة
ماجد: انت مين.

الشاب: انا لقيت حضرتك بتعيط قولت اساعدك
ماجد: مينفعش حد يساعدني
الشاب بهدوء: ممكن تحكي ليا
ماجد: حفيدتي بتموت ومش لاقي حد يساعدني
الشاب بابتسامة جميلة: ولا تحمل هم حفيدتك هتتعالج على حسابي الشخصي
ماجد بابتسامة حزينة: لا يا ابني انت فهمت غلط انا الحمد لله رجل اعمال ومعايا فلوس كتير
الشاب بستغراب: طيب حضرتك محتاج مساعدة ايه
ماجد: محتاج فصيلة دم بس نادره جدا
الشاب: اسمها ايه
ماجد: اسمها Rhnull.

الشاب بابتسامة: طيب تعالي تروح للدكتور وانا مستعد للتبرع
ماجد بفرحة: وانت نفس الفصيلة
الشاب بابتسامة: لا انا فصيلة تانية بس نادره جدا وينفع ادي أي فصيلة
احمد: ماجد بيه هنعمل ايه دلوقتي
ماجد بفرحة: ربنا كريم وعمره مهيسبنا تعالي معايا يا ابني نروح للدكتور
توجه الثلاثة للدكتور وعرف بأن فصيلة دم الشاب معروفة باسم الدم الذهبي وده يعتبر من اندر فصائل الدم في الوجود.

الدكتور: كده تمام احنا هنسحب منك المريضة على طول بس احنا محتاجين من 4: 5 اكياس من
الشاب: تمام دكتور ولو محتاج 10 انا على اتم استعداد
الدكتور: اتفضل
توجهو الى غرفة العناية المركزة وتم تعقيم الشاب وجلس بجوار السرير النائمة عليه أسيل وتم سحب منه أكثر من 5 لتر دم والغريب ان الشاب ينظر لتلك الطفلة النائمة بابتسامة
الدكتور: تمام يا بطل شكرا ليك
الشاب: كده تمام
الدكتور: ايوة تمام.

خرج الدكتور وترك الشاب مع أسيل فتوجه الشاب لها ووضع قبلة ناعمة على خدها ودعا لها الشفاء والغريب أنه أخرج من جيبه قلادة على شكل فراشة
خرج الشاب ووجد ماجد يقف مع الدكتور وهو سعيد وعندما شاهد الشاب اسرع له وحضنه
ماجد بفرحة: شكرا شكرا شكرا يا ابني انت رجعلت ليا حياتي تاني
الشاب بابتسامة: الشكر لله وحده بس ادعلها وكلنا أسباب وربنا بعتني هنا علشان ارد ليك جميل حد عملتله خير انا معملتش غير الواجب.

ماجد بابتسامة: ممكن تقبل مني المبلغ ده
الشاب: حضرتك ممكن تخرجة صدقة عليها ودعي ليها بالشفاء استأذن انا
ماجد: اسمك ايه
الشاب: انا اسمي فاعل خير ربنا بيبعته للناس
ماجد: شكرا يا ابني
الشاب: العفو بس ممكن طلب
ماجد: اتفضل
الشاب: انا لبستها حاجة ممكن تخليها تفضل لبساها
ماجد: ماشي يا ابني
الشاب: سلامه عليكم ربنا يقومها بالسلامة.

ارتدي الشاب النظارة الشمسية وغادر المستشفي وركب السيارة وغادر المكان ولكنه تذكر عندما وضع قبلة ناعمة على خد الطفلة فتحت عيونها الزرقاء المتمثلة في حياة المحيط وعندما وقع عينية عليهم انسحر بيهم واصبح كالمغيب وأخرج تلك القلادة التي صنعها بنفسه لشقيقته كهدية لنجاحها من الصف الأول الابتدائي
الشاب بتنهيدة: ااااااااااه سبحان الله ربنا يحفظك من كل شر اتمني اشوفك في يوم من الايام.

قطع تفكيره عندما نبهو الحارس لوصولة للمطار فنزل بطولة ووسامته وتوجه الى الداخل حتى يعود الى أرض وطنه وملاقاه شقيقها وابنته الصغيرة ولكن ما يشغل باله الآن ماذا يصنع لطفلته الشقية بدل تلك القلادة تنهد بضيق ولكن أبتسم عندما أخرج ورقة وقلم واخذ يرسم قلادة جديدة هدية لطفلتة الشقية وبتدي يرسم قلادة جديدة على شكل عروس البحر واثر على صنعها من الذهب الأبيض.

فى القصر
مر يومين وستعادت أسيل صحتها وعادت الى القصر وعندما وصلت انطلق الكلاب لها وحضنوها وهي سعدت بذلك بشدة واخذها جدها وصعدو الى الغرفة
ماجد بسعادة: انا قررت أفضل معاكي هنا على طول
أسيل: بجد يا جدو يعني مش هتسبني خالص
ماجد: لا يا قلب جدو هنفطر مع بعض و هنتغدي مع بعض و كمان هنتعشا مع بعض ويوم الجمعة هنخرج طول اليوم برا
أسيل بفرحة: انا بحبك اوي جدو ربنا يخليك ليا.

ماجد بحب: ويخليكي ليا يا عمري كله يالا روحى خدي دش عقبال مالاكل يجي علشان انتي لازم تاكلي كويس
أسيل: حاضر جدو بس مين جاب السلسة ديه
ماجد بتنهيدة: والله يا قلبي ده الشاب اللى انقذ حياتك هو اللى لبسهالك وطلب مني انك متقلعاش ابدا بس خبيها كويس علشان محدش يشفها
أسيل: حاضر حبيبي.

دخلت أسيل الى الحمام لتنعم بدش دافئ ومنعش وفضلت تلعب بالمياة وفي الاخر خرجت ولبست هدومها وخرجت ودخل بعدها جدها ينعم بدش يريح جسده المهلك لنومه على الكنبة معها في غرفة المستشفي وخرج وجلس بجوارها يأكلون وبعد ذلك اعطي لها العلاج وتركها تلعب واخذ يعمل هو وفي نهاية اليوم نامو بجوار بعضهم بعد ان طلب من احمد البحث عن مدرسة جيدة حتى تذهب أسيل بها ويبعدها عن المدرسة التي يلتحق بيها الباقي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة