قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية أسيل و اللورد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

على السفينة
كانت أسيل تجلس وهي تنظر للبحر في انتظار اصطياد السمك الوفير
شعرت أسيل بوقوف شخص خلفها ولكن لم تهتم وستمرت في الجلوس وفي النهاية وجدت الشخص يجلس بجوارها بعد ان أحضر ضابط البحرية له عده صيد
سادن بهدوء: اخبارك ايه اسيل
أسيل بهدوء: كويسة وممكن تسكت علشان بحب اصطاد بهدوء
سادن: اممممم انا بس بسلم عليكي
أسيل: ...
سادن: بس حلو الهلاكس جامدين
أسيل بذهق: هو انت عاوز ايه سادن.

سادن بابتسامة: تصدقيني لو قولتلك معرفش
أسيل بذهق: طيب لما تعرف ابقي عرفني
خلعت أسيل الجاكت و الجذمة ورفعت شعرها الى الاعلي
سادن بقلق: انتي راحة فين
أسيل ببراءة: هصطاد سمك
سادن بهدوء: اذاي
أسيل بغمزة: كده
نطت أسيل الى البحر و اختفت تحت ذهول سادن
سادن بذهول: يا مجنونة.

شاور سادن للضابط الذي اسرع له وابلغة بنزول إحدى الركاب الى البحر فأسرع الضابط بإصدار تنبية استغاذه فعلم جميع الركاب بنزول احدي الفتايات الى المياة
كريس بدموع: ماكس شكل أسيل هي اللى نزلت البحر
ماكس بغضب: ديه مجنونة
الفريدو: اهدي ماكس البنت خايفة
ماكس بهدوء: متخفيش كيري هنوصلها
سادن بغضب: يعني ايه محدش هينزل البحر.

القبطان: سيدي اللورد البحر عالي و ظهر قرش كمان انا مش هضحي برجالتي الهانم هي اللى نزلت بمزاجها
ماكس بغضب: انت عارف هي مين ديه
القبضان برعب: سيدي الشيطان انا معرفش هي مين
الفريدو: اللى نزلت البحر بتكون
اسيل من الخلف: الفريدووووووووو
ماكس بفرحة: أسيل أميرتي وحضنها
أسيل بستغراب: في ايه ماكس
ماكس: انتى نزلتي البحر صح
أسيل بفرحة طفل: ايوه وصطاد سمك كتير اوى وكمان الحوت.

سادن بغضب: انتى مجنونة اذاي تنزلى البحر وهو هايج كده
أسيل ببرود: و انت مالك اصلا كابتن
القبطان برعب: تحت امرك
أسيل ببرود: ابعت اي حد ياخد السمك من تحت و خلى المطبخ ياجهز كل حاجة وانا شوية و هنزل ليهم
القبطان: تحت امرك
ذهبت أسيل حتى تبدل ملابسها غير مهتمه بالجميع فذهب خلفها سادن بكل غضب.

في غرفة أسيل
دخلت أسيل الغرفة و أغلقت الباب بقدمها وذهبت الى الدولاب حتى تحضر ملابس ولكن في لحظة وجدت من يمسكها ويديرها بقوة له وحاصرها بينه و بين الدولاب
سادن بغضب: اذاي تكلميني كده
أسيل ببرود: وانت مالك اصلا و ذاي تدخل الاوضة
سادن بسخرية: مالكل بيدخل ماكس و غيره و الله وأعلم بيعملو ايه
أسيل بغضب: انت سافل و قذر اطلع برا
سادن بغضب: مش طالع
أسيل بغضب: سيما مطر.

عندما جاءو يتحركو نظر لهم سادن بحده و قوة و غضب جعلهم يجلسون مرة اخري
سادن بغضب: ردي عليا اذاي تنزلي البحر وهو هايج كده
أسيل: لا رد
سادن بغضب أشد وأمسك شعرها: انطقييييييييييي
أسيل بخوف لتذكرها جاسم وردت بتلثم: اااااأسسسسسسفففففةةةةة جججججججااااسسسسممممم
سادن بذهول من رعبها: اهدي أسيل اهدي
أسيل بدموع: اسفة اسفة.

ضمها سادن لحضنة بشدة تحت اعتراضها ولكن الغريب انها استكانت بين احضانه وسترخت حملها سادن بهدوء وجلس على الكرسي و جعلها تجلس على قدمة وفضل يملس على شعرها بحنان و حب معروف عنه
سادن بحنان: اهدي جنتي اهدي متخفيش انا هفضل جمبك
أسيل و هي ترفع عيونها وكأنها مخدره: بجد
سادن: بجد جنتي تعالي نامي شوية.

حملها مرة تانية و توجة بيها الى السرير و وضعها عليه وفضل يملس على شعرها الى أن غفت وعندما جاء ليقوم شاهد اخر شي يتوقع أن يراة فامسكه بين اصابعة اندهش بشدة ولكن أبتسم بشدة و أخرج هاتفة واخذ كذا صورة لها و لذلك الشي وغادر الغرفة وأغلق الباب خلفة وعندما استدار وجد ماكس امام ينظر له بكل جبروت
ماكس بغضب مكتوم: تعالي ورايا
سادن بابتسامة سخرية: انت اللي عوزني يبقي تيجي ورايا انا.

تركه سادن يقف و توجه إلى غرفته وجلس على الكرسي بكبريائة و قوته وبعد فترة دخل ماكس وجلس بعظمة تليق بلقب الشيطان الاسود
ماكس بغضب مكتوم: انت عاوز ايه من أسيل
سادن ببرود: وانت مالك
ماكس بصوت عالي: سادن أسيل ملكي و يستحيل تبقي ملك حد تاني
سادن بغضب: أسيل مش ملكك ولا ملك حد غيري انا ولو فكرت تقرب منها صدقني هقتلك
ماكس بخبث: ليه يعني
سادن بغضب: لاني بتشد ليها لانها سر تعبي و فرحي لانها جنتي فهمت.

ماكس: انت مشفتش أسيل غير مرة في المطعم و مرة يوم خطوبة اختك و النهاردة
سادن بشرود: يمكن أعرفها من قبلك من سنين كتير
ماكس بجدية: رتب أفكارك علشان انا مش هسمح لحد يجرح قلبها سلام
سادن: سلام
ماكس: اه انت واختك و ادم معزومين على العشا النهاردة احب تكون موجود.

غادر ماكس و هو يدعي ربه ان يجمع سادن باسيل لأنه يعمل جيدا قوة و صلابة سادن و في نفس الوقت حنيته و طيبته على الجميع و أهم شئ يحترم المراة و يقدرها ويتبع الدين الاسلامي مثلها
كريس: ماكس انت كويس
ماكس بابتسامة جميلة: ايوة حبيبتي كويس تعالي معايا نروح المطبخ نجهز الاكل لغاية ماسيل تيجي
كريس: حاضر ماكس
ماكس بحنان: قلب ماكس
مسك ايديها وتوجهو الى المطبخ.

اما سادن فتصل على شخص وطلب منه معلومات عن واحدة منذو 14 سنة وكانت تعيش في مصر والطب له اسم المستشفي وأغلق
تنهد سادن بحرقة كيف وكانت تلك الصغيرة بعيون زرقاء صافية تشبة مياة البحر الصافي و الان تلك الفتاة بعيون سوداء داكن تشبة سواد الليل
سادن بتنهيدة: انتى مين أسيل انتى مين ياترا انتى قدري ولا مجرد احساس بس اذاي السلسلة و صلت لرقبتك هو جد البنت قالي اسمه ايه يارب افتكر
مايا: حبيبي مالك.

سادن بانتباه: هاااا مفيش أميرتي عوزة حاجة
مايا بخضة: سادن ايه الدم ده انت اتعورت من ايه
سادن: دم ايه
ادم: الدم مالي القميص
تفحص سادن جسده ولكن لم يجد أي جرح وفي لحظة تسمر مكانه وتذكر عندما حمل أسيل بين احضانه اذا هذا دم جنيه و معشوقته الصغيرة.

خرج سادن بسرعة و توجه إلى غرفة أسيل و فتحها لكل سهوله ودخل ليها وجد بالفعل ذراعها يتساقط منه الدماء فاحضر صندوق الاسعافات الأولية و مسح الدم ولكن وجد ان ذراعها لم ينجرح
مايا: سادن انت اتجننت
سادن بغضب: يعني اسبها تموت تعالي ساعديني اشوف الجرح منين.

أسرعت مايا برفع البدي ووجدو الجرح في معدها وينزف فحاول سادن وقف الدم ولكن لم يقف تركته مايا و أسرعت أسرعت القبطان حتى يحضر طبيب وبالفعل ما هي اللى لحظات وجاء الطبيب و قام بتعقيم الجرح و تنظيفة ولكن تطلب نقل دم لها كتعويض على ما نزفته
سادن: جهز كل حاجة
ماكس بقلق: مين هيتبرع ليها
سادن: انا اللي هتبرع ليها
الدكتور: تمام سادن بيه
و بالفعل تجهز سادن وتوصل دم لها وشاور سادن للكل بالمغادرة وفضل بجوارها.

سادن وهو يمسك اديها: صدقيني هتبقي ملكي مفيش حد هيقدر يرفع عينة فيكي هتبقي ملك اللورد جنتي نامي دلوقتي و ستريحي لان اللي جاي هيبقي فرح و سعادة و الله العظيم أسيل لهدمر الشخص اللي انتي خايفة منه و رعبك.

ولأول مرة ينسي سادن كل شي و تعاليم دينه و يغيب عن أرض الواقع و هو ينظر لتلك الشفاه الوردية المرتعشة و الجميلة وللأسف استجاب لهم واخذهم في رحلة جميلة ممتعة و جذابة و لم يستطيع أن يقاومهم اكتر و فضل يتعمق و يرتوي منهم بسعادة ولكن قطع تذوقة لتلك الشفاه صوت خبط على الباب فأسرع بالبعد عنها و سمح للطارق بالدخول فكان الدكتور و نزع الخرطوم الموصل للدم من ذراعها و ذراع سادن و غادر وترك سادن بجوارها.

كريس: مستر سادن انا هفضل معاها متقلقش
سادن: تمام وانا شوية وهاجي بس من فضلك بدلي ليها هدومها
كريس: حاضر
غادر سادن واخذ يلعن نفسه و يلعن الشيطان الذي غيب عقلة وسمح لنفسه لمس امرأة محرمة عليه
توجه سادن الى الحمام وتؤضا و خرج يصلي و يستغفر ربنا و يسامحة على ذلك الذنب ودعي ربنا ان يجمع بها في الخير و اذا كانت شر يبعدها عنه.

مر باقي اليوم و تحسنت أسيل جدا بفضل ربنا أولا أولا دماء سادن ثانيا
مر يومين ووجد الجميع طائرة تستقر على السفينة و صعد عليها مطر و سلفا و أسيل وحمل الحرس الحقائب الخاصة باسيل و رتفعت الطائرة وغادرت السفينة
علم سادن بذلك الخبر وغضب بشدة و قرر الرجوع ولكن حزنت مايا فتراجع عن فكرة العودة.

بعد مرور اسبوع
عاد الجميع الى منازلهم بعد ان استمتعو بأسبوع ملي بالفرحة و السعادة
قد قرر ماكس الزواج من كريستينان ولكن لم يقرر يوم الزواج اللي عندما يتكلم مع أسيل
سافر سادن في رحلة عمل سوف تستمر شهر حولي مصر و دبي و روسيا
حزن أسيل لقتراب عبد ميلادها
استمرار العشق و السعادة بين ادم و مايا
قرر الفريدو ان يكسب أسيل كشقيقة و صديقة وان يبعد فكرة الحب من رأسه لها.

ساعدت أسيل ماكس على تحضير حفل زفافة على كريستيان
صمم ماكس ان يكون يوم الفرج هو نفسه يوم عيد ميلاد أسيل ولكن رفضت أسيل بشدة و منعت ذلك ولم يستطيع احد تغير وجهت نظرها فجعلت الفرح قبل عيد ميلادها بأسبوع
لم يستطيع الشخص الذي كلفة سادن ان يصل إلى اي معلومه عن ذلك التاريخ.

يوم الفرح
تالقت أسيل بفستان باللون الرومادي عاري الصدر و رفعت شعرها الى الاعلي بفخامه و رقي وكتفت بالسلاسل الثلاثة في صدرها بالترتيب وكانت سلسلة امها في الاعلي لصغرها و بعدها سلسلة جدها وأخيرا سلسلة المجهول من وجهه نظرها
أشرفت أسيل على الديكور و الطعام و العصائر و كل شي
جورج بابتسامة: صغيرتي الجميلة
أسيل بحب: جورجي حبيبي
جورج و هو يضمها: اخبارك ايه صغيرتي
أسيل: الحمد لله عمو.

جورج: بقالي كتير مشفتكيش عاوز اعرف كل حاجة عنك
أسيل بضحكة: بقي جورج دادريو ميعرفش حاجة عني كده اتصدم في كفائة الشيطان
سلفا بابتسامة: الشيطان لغاية انا بيته مش بيعرف يراقبهم
أسيل بثقة: بالعكس انا بيته هنا اول ناس الشيطان حاطتهم تحت التلسكوب
جورج: ايوة لانكم أهلي و حبايبي و لازم اخاف عليكم لأني من غيركم اموت و ادمر
اسيل بحب: بعد الشر عليك عمو ربنا يخليك لينا
سلفا بحب: بعد الشر عنك حبيبي.

جورج وهو يضمهم: ولا يحرمني منكم انتم سر فرحتي
ماكس بتأكيد: عندك حق ربنا يخليهم لينا احنا من غيرهم ولا حاجة
أسيل: انت ياض عوزة حق الاكل و الديكور و الشرب و الفستان و المكياج و الجذمة كمان
ماكس بصدمة: هو الاكل و الديكور و الشرب مش هديه منك كمان وانا مالي دعوة الفستان و المكياج و الجذمة يا جذمة
أسيل ببرود: انت كنت هتدفع حقهم مرة واحدة لكن دلوقتي هتدفع 3 أضعاف المبلغ
ماكس بصدمة: ليه 3 اضعاف.

أسيل: كلمة زيادة وهدفعك 5 اضعاف
جورج بضحك: هههههههه البس يا ماكس
أسيل وهي ترفع حاجبها: وانت كمان هتدفع 6 أضعاف المبلغ
سلفا بضحكة رنانة: والله أسيل ديه عسل
ماكس بغيظ: ديه منشار مش عسل
أسيل ببرود: زود عقابك اكتر وكله على دماغك ماكسي
ماكس: احم احم انا هطلع اجيب عروستي
طلع ماكس حتى يأتي بكريس تحت ضحكات الثلاثة
بعد فترة نزل ماكس وهو يمسك ايد كريس التي كانت تتألق بفستان زفاف رائع الجمال.

وتوجهو الى الكاهن حتى يتم مراسم الزفاف و بالفعل بعد فترة أصبحت كريستينا زوجه ماكس وسعد الجميع
توجهت ماكس الى أسيل و هو يمسك يد كريس
ماكس بحنان: شكرا يا أجمل اخت و صديقة في الدنيا
أسيل بابتسامة: العفو حبيبي اهتم بعروستك و اوعي تزعلها و لا تحزنها
كريستينا: هتفضلي اختي الكبيرة الحلوة الطيبة الحنينة
أسيل بغرور: غصب عنكم على فكرة مش بمزاجكم انا أختكم انتم الاتنين.

كريستينا: بيقولو عند العرب لما عروسة بتدي البنت بوكية الورد يبقي البنت ديه هتتجوز اتفضلي
أسيل بابتسامة: شكرا كريس بس انا رافضة حماية الجواز نهائي
جورج بحنان: محدش عارف بكرا مخبي ايه صغيرتي
ماكس بحنان: صح أميرتي محدش عارف بكرا مخبي ايه
أسيل: ماشي
بالفعل أخذت أسيل البوكية بأيد مرتعشة
انتهى الفرح و سافر العريان إلى شهر العسل.

في مصر
دخل سادن بقوته و جبروته الى المستشفي التي تبرع فيها بالدم لتلك الصغيرة الجميلة
مدير المستشفي: اهلا و سهلا سادن بيه
سادن: اهلا بيك دكتور
مدير المستشفي: تحت امرك
سادن: من حوالى 14 سنة كان في بنت صغيرة محتاجة تبرع بالدم بس فضيلة البنت ديه نادرة جدا و الفصيلة ديه كانت مش متوافرة و انا اتبرعت ليها بحوالي 6 لتر دم عاوز اعرف كل حاجه عنها او اسمها على الأقل.

مدير المستشفي: حضرتك يا فندم بتتكلم على سنين كتير
سادن: يعني ايه
مدير المستشفي: والله يا فندم الشخص اللي بعته قولتله نفس الكلام وانا مش هعرف اوصل
سادن بغضب: اسمع لما انا امر بشئ يتنفذ ابعت للمحاسبه و سجلات المستشفي و عرف كل حاجة البنت ديه من عيلة كبيرة و ليها اسمها و كمان البنت ديه قعدت في العناية المركزة كذا يوم
مدير المستشفي: بس يا فندم.

سادن بغضب أشد: نفذ يا امه والله العظيم اقفل المستشفي و جبها عليها و طيها على رأسك نفذ
مدير المستشفي: تحت امرك يا فندم
وبالفعل امر مدير المستشفي مدير الحسابات و مدير السجلات بإرجاع الملفات وبالفعل و بعد طول عذاب عثر على كل شي خاص بالبنت
مدير المستشفي: اتفضل يا فندم الملف الخاص بالبنت ديه
سادن: تمام
اخذ سادن الملف و فتح واخذ يدور علي الصورة ولكن لم يجدها فغضب بشدة وغادر المستشفي
سادن بحده: ماااااك.

ماك: اوامرك لورد
سادن: عاوز تاريخ عيلة العمري من زمان لغاية اللحظة ديه مفهوم
ماك: اعتبره حصل لورد علي بكرا بالكتير وتاريخهم هيكون عند حضرتك
سادن: تمام اطلع على الفندق
ماك: لحظة لورد انت تقصد عيلة العمري اصحاب شركات العمري جروب
سادن بتنهيدة: اكيد هي
ماك: تحت امرك لورد
وصلو الفندق وصعد الى جناحة و هو غضبان و حزين لعظم عثورة علي صورة لها.

مر يومين وجاء تقرير مفصل عن حياه عائلة العمري و أثبت التقرير بوفاة أسيل حاتم ماجد العمري و رفق بالتقرير صور للعائلة كاملة واضافو صور لمليكه جاسم العمري الزوجه الراحلة لحاتم العمري ووجدها سادن صورة تبق الأصل من أسيل باختلاف العيون و عندما شاهد صورة ماجد العمري تأكد بأن أسيل هي تلك الصغيرة بعيون زرقاء فبتسم بخبث
سادن بابتسامة خبث: منورة قلبي و حياتي جنيتي.

ماك: مستر لورد مش هي ديه البنت اللي بتشتغل في مطعم الأميرة الساحرة
سادن بابتسامة: اه هي معذبتي
ماك: بس اذاي و ديه ماتت من 21 سنة و كمان عرفت ان ذكري وفاتها 22 بعد كام يوم
سادن: هي ماتت اذاي
ماك: كانت حامل وماتت بالقلب بعد الولادة على طول
سادن: وبنت حاتم ليه ملهاش صورة في الملف
ماك: معرفش بس فعلا غريبة البنت ماتت وهي عندها 14 سنه وملهاش ولا صورة
سادن بتفكير: الأيام الجاية هتظهر كل حاجه.

ماك: حضرتك لازم تجهز علشان هنسافر دبي
سادن بتنهيدة: تمام اه صحيح أخبار أسيل ايه
ماك: بعد جواز ماكس على صحبتها مش بتخرج خالص وعلى طول في المطعم
سادن: جهز الرجالة هنسافر دبي بعد شو
ماك: اوامرك لورد.

في الريف
مر يومين وجهزت أسيل نفسها وأخذت السيارة و مطر و سيما وغادرت البلد و توجهت الى الغزبة او الريف الأميركي
وصلت أسيل إلى الريف ونزلت ورحب بها العمال دخلت المنزل وصعدت الى غرفتها وجلست فترة وبعد ذلك اخذت منوم ونامت بعد صراع ولم تشعر بالدفي غير في احضان مطر الذي صعد الى غرفتها و تلك بجوارها فبتسمت على حنان الحيوان و طيبته ولعنت جبروت الإنسان و ظلمه.

أمرت أسيل الخدم بإحضار المشروبات الكحولية القوية واخذتهم و جلست في نصف الارض وبجوارها مطر و سيما للحماية و فضلت تشرب بكثره و هي تنظر الى السماء و تنزل دموعها بشدة علي عذابها و رفعت صورة امها و نزعت العدسات السوده و عادت عيونها باللون الأصلي وهو الازرق الصافي وفضلت تشرب الزجاجات بكثرة ولم تشعر بذلك الشخص المصدوم مما يراه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة